WALLACE BEERY ond JOHN BARRYMORE ernaar gestreefd, het uit te beelden, zooals zij het in haar werk beschrijft Het meest opvallende van de decors, speciaal van de groote ronde hal, was de kleurrijke decoratie; zwart met hard rood, zilver, goud en dergelijke contrasten. Dit was hoofdzakelijk gedaan wegens het psychologische effect op de medespelenden. Zilver en goud geven zeer goede camera-effecten, maar de andere kleuren komen zelden ten volle tot hun recht. Toch hebben de vroolijke kleur-combinaties van de decors, en ook van de costuums, een gunstigen invloed op de meeste artisten en komen daardoor het geheel ten goede. Een belangrijk punt van bespreking was de hoogte van het gebouw. Een wolkenkrabber-effect zou niet overeenkomen met de Europeesche sfeer van het geheel, daar het grootste hotel in Berlijn slechts tien etages hoog is. Voor de film werd een gebouw van twaalf verdiepingen ontworpen. Gewoonlijk zijn de decors slechts een achtergrond voor de handeling, doch in deze film neemt het gebouw de plaats in van een acteur en wordt tot een van de hoofdpersonen van het verhaal, even belangrijk als de artisten, die de verschillende karakters vertolken. Overal moeten we eraan herinnerd worden, dat we in het „Grand Hotel" zijn. Een groot hotel laat dit zijn gasten nooit vergeten, behalve misschien als ze in hun slaapkamers zijn; hier overheerschen de personen. De slaapkamers worden tijdelijk beïnvloedt door de bewoners en daarom zijn deze decors niet meer dan een rustige achtergrond en niet, als de hal, de gangen, eetzalen enz., geaccentueerd in ieder detail. De reden voor een ronde hal is tweeledig. In de eerste plaats is dit modern en practisch van het standpunt van hotelinrichting. We plaatsten de* lessenaar van den hoofdportier in het midden; deze is het oog van het hotd* niet alles en is uit alle richtingen makkelijk te bereiken. De tweede rede*

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1932 | | pagina 12