WALLACE BEERY ond JOHN BARRYMORE
ernaar gestreefd, het uit te beelden, zooals zij het in haar werk beschrijft
Het meest opvallende van de decors, speciaal van de groote ronde hal,
was de kleurrijke decoratie; zwart met hard rood, zilver, goud en dergelijke
contrasten. Dit was hoofdzakelijk gedaan wegens het psychologische effect op
de medespelenden. Zilver en goud geven zeer goede camera-effecten, maar
de andere kleuren komen zelden ten volle tot hun recht. Toch hebben de
vroolijke kleur-combinaties van de decors, en ook van de costuums, een
gunstigen invloed op de meeste artisten en komen daardoor het geheel
ten goede.
Een belangrijk punt van bespreking was de hoogte van het gebouw. Een
wolkenkrabber-effect zou niet overeenkomen met de Europeesche sfeer van het
geheel, daar het grootste hotel in Berlijn slechts tien etages hoog is. Voor de
film werd een gebouw van twaalf verdiepingen ontworpen.
Gewoonlijk zijn de decors slechts een achtergrond voor de handeling, doch
in deze film neemt het gebouw de plaats in van een acteur en wordt tot een
van de hoofdpersonen van het verhaal, even belangrijk als de artisten, die
de verschillende karakters vertolken.
Overal moeten we eraan herinnerd worden, dat we in het „Grand Hotel"
zijn. Een groot hotel laat dit zijn gasten nooit vergeten, behalve misschien als
ze in hun slaapkamers zijn; hier overheerschen de personen. De slaapkamers
worden tijdelijk beïnvloedt door de bewoners en daarom zijn deze decors niet
meer dan een rustige achtergrond en niet, als de hal, de gangen, eetzalen enz.,
geaccentueerd in ieder detail.
De reden voor een ronde hal is tweeledig. In de eerste plaats is dit
modern en practisch van het standpunt van hotelinrichting. We plaatsten de*
lessenaar van den hoofdportier in het midden; deze is het oog van het hotd*
niet alles en is uit alle richtingen makkelijk te bereiken. De tweede rede*