I A. G. M. MARKUSSE I
WISSENKERKE
STOOMDRUKKERIJ
A. G. M. MARKUSSE
WISSENKERKE.
het aangewezen
adres.
Telefoon No. 10
STOOMDRUKKERIJ
Voor de levering
van alle drukwer-
c
ken voor gemeen
te-, polder- en
vereenigingsbe-
sturen en particu
lieren
Vraagt prijsopgave.
Beleefd aanbevelend,
De verlaten stad.
Iedereen weet, dat de grootste
steden ter wereld in Amerika te
vinden zijn en dat met name de
Vereenigde Staten de stad met de
meeste inwoners en de meeste wol
kenkrabbers van de Nieuwe We
reld op hun grondgebied bezitten.
Maar weet men, dat in Noord-A-
merika ook de zonderlingste stad
ter wereld te vinden is: een stad
die slechts één 'inwoner telt.
Deze stad heet Phoenix, evenals
de legendarische vogel; zij ligt 'n
Canada, niet ver van de grens der
Vereenigde Staten, midden in de
bergen, 2000 M. boven de zeespie
gel. De toerist, die zich ten koste
van vele gevaren waagt tot het
plateau, waar deze groote stad
schijnt te sluimeren, is verwonderd
plotseling een plaats aan te treffen
waarvan hij van te 'voren nooit ge
hoord had. Als in een droom gaat
hij door de breede, elkaar lood
recht snijdende straten, langs prach
tige gébouwen en pleinen, zooals
men die aantreft in de groote ste
den van Oostelijk Amerika. Op het
hoofdplein overheerschen twee „pa
laces" alle andere gebouwen, het
zijn twee hotels, die elk verschei
dene honderden reizigers kunnen
herbergen. Niet ver van daar staat
de hoofdpost met een trotschen,
witten voorgevel, waarop de wa- I
pens der stad zijn aangebracht. Een
smallere straat voert naar een wijk
waar meer dan honderd huizen, al
len volgens hetzelfde model ge
bouwd, gegroepeerd staan rondom
een kerk en een school. Dit is het
arbeiderskwartier. De deuren van
alle huizen echter zijn gesloten en
in de meeste vensters ontbreken de
ruiten. Een angstige stilte rust op
deze mysterieuse stad. Uren aan u-
ren kan de vreemdeling dwalen
door haar straten en pleinen zon
der eenig levend wezen te ontmoe
ten, behalve misschien in den win
ter een enkele wolf, die door de
honger gedreven, zich uit het na
burige woud gewaagd geeft.
Tusschen de steenen tiert welig
gras en onkruid.
Phoenix is een doode stad.
En toch waren de honderd - en -
twintig - duizend inwoners, die
Phoenix tien jaren geleden bevolk
ten, er van overtuigd, dat hun stad
een groote toekomst tegemoet ging,
grooter misschien dan die van St-
Louis en Philadelphia, want haar
ontwikkeling was sneller en fabel
achtiger geweest dan die van eenig
ander Amerikaansche stad.
Een oude tuchthuisboef, White
genaamd, die in die streek een
paar honderd vierkante meter grond
had gekocht,waar hij zeker was
een aanzienzijke hoeveelheid koper
te vinden, stichte Phoenix in 1900.
De opbrengst van zijn exploitatie
overtrof spoedig de stoutste ver
wachtingen en White kocht nieuwe
terreinen. Het succes van zijn on
derneming was spoedig wijd en
zijd bekend, en honderden pioniers
stroomden toe. Vijf jaar later telde
de stad reeds 20.000 inwoners.
Men begon een spoorlijn aan te
leggen. Een groote New-Yorksche
maatschappij intereseerde zich voor
de avonturiers, die voor het grootste
gedeelte uit vervolgde misdadigers
bestonden, aan wie Phoenix gedu
rende zekeren tijd een veilige schuil
plaats bood. Langzamerhand begon
nen deze ongewenschte gasten ech
ter te verdwijnen, deels opgejaagd
door de politie, deels uit eigen be
weging.
De stad stierf uit.
Tegenwoordig is er in Phoenix
nog slechts één inwoner: een oude
mijnwerker, Bob Foreshaw ge
naamd.
Hij heeft zijn eenzame woning
gevestigd in een vorstelijk huis inJ
de hoofdstraat. „Ik heb deze stad
gekend vol menschen; ik houd nog
steeds van haar en ik wil er mijn
leven eindigen".
Adverteeren kost zilver
Niet adverteeren kost goud
Palafox.
De naam van don José de Pala
fox y Melzi, Spaansch luitenant-
generaal, zal voor altijd verbonden
blijven aan de. gedenkwaardige be
legeringen, die de stad Saragossa in
de jaren 1808 en 1809 te verdu
ren had van de zijde der Napole
ontische troepen.
Palafox behoorde tot den Ara-
gonschen adel. Op de conferentie
van Bayonn vergezelde hij den Prins
van Asturië, den lateren Ferdinand
VII, toen deze de hulp inriep' van
Napoleon tegen Karei IV en diens
partijgenooten. Toen nu Ferdinand
VII en Karei IV beiden van den
troon hadden afgezien ten gunste
van Joseph Bonaparte, ontstond er
op het geheele Iberische schierei
land een uitgebreide opstand, waar
aan ook Palafox deelnam uit naam
van Aragon, waarvan hij sedert den
25sten Mei 1818 kapitein-generaal
was. Onder zijn energieke leiding
werd Saragossa spoedig een der
voornaamste middelpunten van den
strijd tegen de heerschappij van
den aan het Spaansche volk op
gedrongen Bonaparte, en den 'wil
van den Keizer.
De stad, die van nature zeer gun
stig gelegen was op den linkeroe
ver van den Ebro, was reeds in
staat van verdediging gebracht, toen
Verdier voor haar muren verscheen.
Het eerste beleg nam toen een
aanvang; het duurde van 22 Juli
tot 22 Augustus 1808.
Het garnizoen bood nog hefti-
gen tegenstand aan de Franschen,
die reeds van verschillende stads-
deelen meester waren, toen het be
richt der capitulatie van Baylen de
laatsten deed besluiten het beleg
op te heffen en terug te trekken op
Tudela.
Den 27sten November van het
zelfde jaar werden de operaties her
vat. Ditmaal was het Lannes, die
aan het hoofd der belegeringstroe
pen stond.
Temidden van geweldige bran
den en een verwoeste epidemie
streden de troepen van Palafox met
ijzeren hardnekkigheid.
Huis'voor huis moest genomen
worden, wat beide partijen op aan
zienlijke verliezen te staan kwam.
Toen het uitgeputte Saragossa
zich tenslotte den 21 sten Febru
ari overgaf, had het de helft van
zijn inwoners, 50.000, verloren.
Daaronder waren niet alleen de
monniken van de talrijke kloosters,
maar zelfs ook vrouwen en kinde
ren, die op fanatieke wijze hadden
deelgenomen aan de heldhaftige
verdediging van hun stad.
Palafox werd gevankelijk wegge
voerd naar Vincennes, waar hij tot
1813 bleef.
Daarna werd hij door Ferdinand
in zijn waardigheid van kapitein-
géneraal van Aragon hersteld en
met een opdracht naar Cortes ge
zonden.
Na zich te hebben verzoend met
het constitutioneele stelsel en na
mens zijn provincie de eed van
trouw te hebben afgelegd aan Isa
bella III, werd hij doordeze be
noemd tot Gouverneur der Invali
des en Grande van Spanje.
Hij stierf in 1847
Marconi over de Radio.
Volgens Guglielmo Marconi, den
uitvinder der draadlooze telegrafie,
die thans met zijn jonge bruid, de
vroegere Contessa Christina Bezzi
Scala, te New-York vertoeft, is de
dag niet ver meer, dat er draadloo
ze telegrammen gezonden zullen
kunnen worden met een snelheid
van 2000 woorden per minuut.
Het Marconi- „beam sytem", d.i.
het zenden in een bepaalde richting,
is bij laboratoriumproeven reeds ge
bleken in staat te zijn een duizend
tal woorden per minuut te prestee-
ren Even voor het schip met Sena
tor Marconi aan boord New-York
bereikte, liet deze den marconist
250 woorden per minuut seinen
naar en ontvangen van Italië.
Deze snelheid was mogelijk on
danks den afstand, die volgens ex
perts de langste verbinding was van
een schip met de kust, die ooit
door de draadlooze tot stand is ge
komen voor een bericht van welke
lengte ook. Marconi zei, dat, toen
hij voor het eerst met een draad
loos toestel experimenteerde, nu 30
jaar geleden, hij nooit gedroomd
had, dat de draadlooze in korten
tijd zoo'n enorme vlucht zou nemen.
Hij lachte om de plompe machi
ne, die hij in 1897 voor Koningin
Victoria van Engeland demonstreer
de en over het toestel, dat twee
jaar later gebruikt werdt om het
verloop van de internationale zeil
wedstrijden mede te deelen.
„Mijn stoutste verwachtingen
zijn overtroffen", zeide hij, spre
kende over het zenden van foto
grafieën, de televisie en den gewo
nen omroep. Amerika staat volgens
hem aan de spits, wat betreft het
experimenteeren met alle toepas
singen der radio.
„Het beam syteem", voegde de
uitvinder er aan toe, is de beste
methode om belangrijke berichten te
verzenden, en om door middel van
een korte golflengte direct contact
met een bepaalde plaats te verkrij
gen, daar het de grootste zekerheid
verschaft".
Het drankverbod in het jaar 1678.
Reizigers, die tusschen 1700 en
1800 door het het Duitsche graaf
schap Rietberg kwamen, berichtten
allen, dat de bevolking voor haar
ellendigen maatschappelijken toe
stand vergetelheid zocht in het o-
vermatig gebruik van brandewijn.
Maar ook reeds in de zeven
tiende eeuw was dit euvel sterk
verbreid, getuige een proclamatie
van graaf Frans Adolf Wilhelm
van Oost-Friesland en Rietberg.
De hooge boete van tien goud
gulden (voor die dagen een kolos
saal bedrag) bewijst wel welken
grooten omvang de drankzucht in
die dagen aangenomen had.
Geholpen zal deze „drooglegging"
waarschijnlijk wel niet hebbe*.
De proclamtie luidt, woordelijk
vertaald:
„Overmits het ons voorkomt, dat
van korenbrandewijn in dit graaf
schap zulk een een overmatig ge
bruik gemaakt wordt, dat daardoor
niet alleen hoogst schadelijke dron
kenschap, maar ook allerlei kwaad
en inconvenientten ontstaan voor
diegenen, die hem drinken tot hun
ne eigene schade, zoo bevelen wij
eiken onderdanen hierbij strenge-
lijk, genoemden brandewijn voor
taan niet alleen niet meer te koo-
pen, te verkoopen en te genieten,"
doch tevens geenen van naburige
plaatsen te halen, in het land te
verkoopen, of te vervoeren, en dat
een iegelijk, die op het plegen van
deze feiten betrapt mocht worden,
eene boete zal betalen van 10 goud
gulden, hebbende wij alle onze
knechten hierop naarstiglijk acht
te slaan.
Gedaan'den XVII September 1678.
Adverteeren doet verkoopen.
Japansche Fantasie.
In de straten van Tokio heeft
men onlangs groote affiches aan
geplakt, die zich als volgt tot de
automobielen richten:
Automobiel, Gij zijt schoon, Gij
zijt snel en Gij zijt machtig, Maak
echter geen misbruik noch van Uw
schoonheid, noch van Uw snelheid,
noch van Uw macht.
Denk aan Uw zwakkere broeders,
de hond, het paard en de voetgan
ger. De hond is bang voor Uw
banden, die hem kunnen vermor
zelen. Wees zoo goed en laat vol
doende ruimte over, opdat hij pas-
seeren kan. Het paard heeft een
afkeer van ontploffingen, rook en
benzinelucht. Zorg er voor, dat hij
daar niet te veel last van heeft.
De voetganger is het minste bij
U in tel. Heb toch medelijden met
hem!
Hij zal misschien morgen auto
mobilist zijn.
Zouden dergelijke aanplakbiljet
ten in ons land ook geen goede
diensten bewijzen.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiïiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmi F=