Zeeuwscb Zondagsblad^ VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE&MIDDELBURGSCHE CDURANT&COESCHE COURANT predicatie SCHAKEN ZATERDAG pORTE MENSCH ZIJN. Het eigenlijke van ons mensch zijn is het vragen. Ons voorrecht hoven de dieren, onze waardigheid, is dat wij „waarom" kunnen zeggen. Mij dunkt dat de kernvragen van het leven zich met het goede bezig houden. Is „het goede" eeuwige waar de of wisselend met de menschenge- slachten? Heeft het in de huidige we reld eenigen zin te trachten „een goed mensch" te zijn? Wie deze vragen stelt moet ontdekken, dat hij in laat ste instantie voor een keuze wordt ge plaatst. Er wordt van menschen een geloof she slissing gevergd. Mensch zijn is vragen. Mensch zijn is ook kiezen. De adel en de eigenaard van mensch zijn is dat wij een keuze doen. Men kan drie kanten uit. Of kiezen voor het uitleven, niet meer vragen, niet meer denken, de keuze voor den zelfmoord van het mensch zijn. Of voortleven, bewust van de zinne loosheid van alle bestaan. Nutteloos? Zinneloos? Goed, dan maar zinne loos; toch zal ik edel leven, een zin loos edel leven, de keuze voor de mannelijkheid. Of kiezen voor God, omdat Hij ons reeds gekozen had. Man deze laatste keuze alleen heb ik eenig verstand. „Het goede" is dan, dat wat God goed noemt. Wij weten ons dan door God in de strijdershou ding gesteld, vóór het goede en tegen het kwade; wij trachten „een goed mensch" te zijn, omdat Hij het wil. 1Wij vragen dan niet meer naar het nut van ons werken ten goede: God regeert en weet van boven af waartoe het dient. Wij vragen dan ook niet meer naar den zin van ons strijden: de zin ervan rust in God. Wij hebben maar te gehoorzamen en om Zijn lei ding te vragen. In Psalm 90 staat: „Bevestig Gij het werk onzer handen". Mijn werk is stukwerk en vaak ligt het beste aan scherven. Nu bid ik God: maak die stukken en scherven ergens vast in Uw groote geheel, dat verborgen voortgaat tot de komst van de nieuwe wereld, Uw Rijk. F. ZEEUWSCHE KRONIEK DS. BERNARBUS SMYTEGELT, geboren te Goes 20 Aug. 1665, overleden te Middelburg 6 Mei 1739. II. (Slot). In zyn testament had ds. Smytegelt be paald, dat al zün handschriften onder zün drie erfgenamen verdeeld moesten worden onder voorwaarde, dat zij die alleen voor •zich zelf mochten houden, dus niet worden uitgeleend of nageschreven. Wilden zü die voorwaarde niet aanvaarden, dan moesten alle papieren worden vernietigd. De overledene wilde dus niet hebben, dat eenig geschrift of predikatie werd ge drukt en uitgegeven, rechtstreeks afkom stig van hem. Ook in zijn leven heeft hü nooit iets laten drukken. Alle ijdelheid hier in was hem vreemd. Zelfs bestaat er geen portret of teekening van hem. Volgens een beschrijving van zün tydgenooten had hü een manlük uiterlijk en een ernstig indruk wekkend gelaat. Hü was eer lang dan mid delmatig. Evenals alle predikanten in vroegeren tijd droeg hü een ambtsgewaad. Feitelük was het geen ambtsgewaad, doch de predikan ten, ais vijanden van het nieuwe, kwamen in hun kleeding eenige modes ten achter. Bovendien veranderde ds. Smytegelt nim mer den vorm van zijn kleeding, zoodat hij op zün ouden dag hetzelfde model van klee ding droeg als in zün eerste dienstjaren. Hierin onderscheidde hü zich van büna al zün collega's. Al waren er in de 17de en de 18de eeuw niet zooveel verschillende kerkely'ke stroo mingen als thans, toch waren er twee groo te groepen, die fel tegenover elkaar ston den. Zü werden genoemd naar de voorman nen G. Voetius, hoogleeraar te Utrecht en J. Cóccejus, idem te Leiden. Wy zullen al de verschillen tusschen deVoetianen en de Coccejanen hier niet uiteen zetten. De eerste waren de voorvechters van de oude Dordsche rechtzinnigheid, laatste verklaarden den bijbel met meer vrijen zin. Het verwondert ons niet, dat de strenge ds. Smytegelt een volbloed Voetiaan was. Zün toehoorders behoorden tot volksklasse. Voor de meer ontwikkelden en voor hen, die in de vroedschap zaten, waren zijn predikatiën te eenvoudig, soms tot het platte af. Zü hoorden natuurlijk oolc niet gaarne, dat hü hen vaak hekelde van wege hun openbare zonden. Zij kwamen dus niet onder zün gehoor en ook niet onder 't ge hoor der andere Voetïaansche predikers, maar gingen meestal naar de Waalsche kerk. Ds. Smytegelt moet een boeiende voor dracht gehad hebben. Den meer lümerigen preektoon had hij laten varen en sprak een voudig en natuurlük. Hij had een stem als een klok en voldeed dus aan den door hem zelf gestelden eisch van een predikant, n.l. dat deze „donderend van stemme en blik semend van bestraffing en wandel" moet zün. (bl. 474 Zün verklaring van de Ca techismus). De predikanten, die bü'zonder tegen de zonde der menschen toornden, werden in de 18de eeuw dan ook „Donderzonen" SCHETSEN VAN D'OEVE DE ONDERKRUPERS. Dae' was op dat durp gin dokter. Een goei ure, nou, zei mae' vuuf kwartier was 't wè' gaens êer dé.' je bie z'n was. Maer ie een bestel-'uus op ieder durp in den omtrek; dae' kust je de boo'-schap ofgeve en de guus van die ménsen 'aelden de tasse mie medesienen bie don dokter aan 'uus en brochte dan de flessen mêestergoed en de döozen mie pullen bie de ménsen rond. De naem stieng overoal op en kenne dee' een ieder oalleman, dus dat kust nie mis se. Wat waere dat mae' guus, dat kwam toch oltied oallegaere göed uut. Van den êenen krege ze dan een klute, van den aren twi cent, dat lag der ok al an 'oevee a de ménsen te missen Maer op een 'êel jaer liep dat toch nog areg op. Die guus leie dat cipart in een doosje, d'r moeder bewaer- den dat voe d'r vanselft, en mie Sinter klaas wier dae' dan een werm stik klêeren van 'ekocht voe' de winter. Keetje lag daer over te dienken, wan' toen a zie een kind waer, gieng dat wee' anders. Toen gieng op z'n burte één uut ieder 'uusouwen, daer a een zieken was, om de tasse nae' den dokter en brocht het mêes tergoed rond. Ze der zelft ok a is om- 'ewist. Is één keer in d'r leven, daerom ze dat zö göed omtouwe. 't Was smoor-'êet. Bie den dokter was verziete: een zuster van mevrouw. En ze waere mee 'eur begae om- dè' ze zö röod zag van de wermte. Ze most een 'ollef uurtje bluve ruste en op de kan- nepee zitte. En ze kreeg een glasje bier mee suker. De tasse woog gelokkeg nie zwaer. Ze most mae' op een stik of vier plekken weze op 't durp. Bie den lesten liet ze de itasse, wan' d i e most er de volgende kêer om en de döoze mie poeiers voe' d'r grottemoeder stak ze in d'r zak. Bie de bur- gemêester 'ieuwe ze nie öp of nie an of ze most er in komme en een ommezien ruste. Dat was nog achterneef; ze kwam der daer- om nooit op d' oeve, '002-, dat was toen ok zö, van: dat geloop is niks waerd; zö bluuf je 't langste goeie vrienden. Ie was ok in 'uus, wan' ie was zelft an 't mêesteren, ie zei: „mae' wat zie 'k noe? ei jie noe om 't mêestergoed 'ewist? En dan zö werm, Ik za' m'n grotje is roepe, 'öor, dan kan ze je is een glasje bier geve". En twint a ze dat, mie kleine sloksjès, uutdronk, langden ie z'n bozze uut z'n zak en ie zei: ,,'ier ei jie van mien een dubbeltje voe je moeite". Ze zat mae' op 't puntje van d'r stoel, liek a ze 'eleerd was da' fersoenlik stieng, mae' ze schoof van de schi'ik achteruut: nêe-e dank je, 'öor. Ik magge gin c e n t n anpakke". Ze drukten zö op d'r woorden, aat 'n nie vadder an-'ieuw, ie zei: „wacht, dan weet ik wat beters" en een ommezien laeter kwam 'n mee een paer riepe, goud gele peren an. Ze 'êel die reize meschien a wé' twinteg kêer tegen d'r guus verteld. Die jongers zatte voren in 't gos, wan' die moste dae' de wacht 'ouwe en den dokter ènroepe k ten verbie kwam. En Chiel zei tegen Keesje: „ik zou ok wè' is om de tasse mie mêester goed wille; ze kriege oltied een 'andvol drukjes van den dokter". Nou, Keesje dae' ok wer öoren nae'. Noe wou het toeval, da' net den dokter mee verkansie was en die vervanger wist vanselft van toeten of blae- zen, wat k de gewenten van de durpsmèn- sen angaet. Chiel en Keesje waere mie d'r beien te midden op de wegt 'espronge en ze mie' oal d'r macht: 'erope om 'n te laete stoppen. Ze waere pront op 't paerd bluve passé en dae' bedankten ie ze zö vriendelik voe' toen a ten wee' vrom kwam, dat het er mie gemak bie Chiel uutkwam: „dokter, magge óns om de tasse komme?" „Asjeblieft", zei Keesje der nog achteran. Ja, 'öor". Dien dokter von' dat allange göed. Ie schreef wat in z'n boeksje en ie zei 'oe laete ze der moste weze. Chiel was zö gediensteg man, ie sloeg 't portier achter z'n toe, toen a ten in z'n koesje 'eklomme was. Die jongers gienge wee in 't gos zitte; en lache en lol dat ze noe toch is lekker 'elapt, weet je. Over d'r moeder dochte ze net zö min as de stêenen; ze waere glad vervuld van die reize en dien 'andvol druk jes. Nou, bie Keetje was dat nie' mee-'evoalle, dat dae' mae' zö 'n jonge student an d'r bédde kwam. Jonge dokters mö' je toch eigeluk beklaege, wan' de mêeste ménsen stelle dae' nie' vee' vertrouwen in. D'r êeste vraege was temissen: ,,'oennêer komt den dokter vrom?" En toen a 't antwoord was: „morgen", was ze nie te bewegen om d'r ge val uut te gae' leggen, ze zei: „die twi dae- gen kan dat nog wè' wachte, 'öor; zei jie mae', dat 'n overmerrege ankomt, dan bin 'k a wél tev'reen". En mee die belofte gieng 'n wig. Nae 't stuuteten gienge de jongers daar- lik op pad. Ze der tuus gin woord van 'ezeid. Zö kleine as da' ze waere voelden ze toch zeker dat het nie' in den 'aak was, om zö te doen, liek ze noe dee-e. Keesje zei temissen: „gae je mee deur den achter- wegt? Dan zie ze öns nie die kant öpgae". Ze stapten flink deur. De tasse stieng k gereed in den ap'theek, mae' den dokter krege ze nie te zien. Dat was d'r gelok, wan' die zou dat stelleg nie 'eweten van die drukjes. Mae' noe 'ielp de meld ze en die was dae' wè' mee op d' 'öogte vanselft. Ze krege der ieder een flinken 'andvol, 'öor. Die waere toch lekker, weet je. Ze een plezierege reize, 'öor. Maer: o wee! Flak bie 't durp, daer 'oorden ze een geroezemoés van stemmen, noe en dan één der 'öoge bo- „Bliksemen der goddeloozen" genoemd. Als ds. Smytegelt met zijn stem nog niet voldoende uiting aan zün gevoel kon geven, sloeg hy met de handen op den kansel of stampte met de voeten. Hy sprak zyn pree- ken meest voor de vuist uit. Tegen zijn ambtgenooten van de zoogen. nieuwe studie kon hü scherp optreden. Naar den geest van zijn tüd was hü streng tegen de Roomschen of Papisten, zooals zü werden genoemd. Hij beschouwde ze als een groot kwaad in ons land. Hü werd door den burgerman geroemd om zijn rechtzinnigheid, zijn zoogen. gave des gebeds en zün schrander oordeel. Als alle Voetiaansche leeraars was hü een een voudig man en liet hü zich, op ouderen leeftijd gekomen zijnde, den naam van va der welgevallen. Zelden is een predikant onder de volks klasse zóó bemind geweest. Ook ging er een büzoiider groote invloed van hem uit. Dit bleek uit de volgende gebeurtenis, wel ke wij heel in 't kort weergeven. Na den dood van den stadhouder Willem HI was de Middelburgsche vroedschap omgezet zeer tegen den zin van 't volk, dat dreigde tot oproer over te gaan. De nieuwe regen ten riepen de hulp in van ds. Smytegelt. De ze wilde daaraan voldoen, mits zij den vol genden Zondag bü hem ter kerke kwamen. Tot hun verbazing kregen zü menig hard woord te hooren over hun publieke zonden en niet de burgerij. Aan 't einde van den kerkdienst zei ds. Smytegelt op -zijn eigen indrukwekkenden toon den zegen Gods niet te kunnen geven aan een gemeente, dié zich tegen haar wet tige overheid verzet en hij verliet den kan sel. Onder het kerkvolk ontstond een alge- meene ontroering. Toen ging de prediker naai' den stoel terug en gaf den zegen on der voorwaarde, dat men aan de regeering gehoorzaam bleef, 't geen ook geschiedde. Door deze daad toonde hij zoo min den toorn der grooten als de heftigheid van 't volk te vreezen. Bü een predikatie klaagde hij over de verwaarloozing van leger en vloot en riep jammerend uit: „Er vaart mij een trilling van ontzetting door de leden, wanneer' ik aan ons onverdedigd land denk bü een derenden oorlog". Gelukkig behoeft in onze dagen geen enkel predikant zoo'n klacht te uiten. Een prediker als Smytegelt, die zoo fel te gen de zonden en de misstanden optrad, had natuurlijk ook zijn vüanden. Wij noem den reeds de regentenfamilies, die meer Coccejaansch gezind waren en dus niet der zün gehoor kwamen, Dan waren er on verschilligen, die met zijn wijze van optre den den spot dreven en zijn bewegingen van 't lichaam bij hét prediken nabootsten. Zelfs werden naamlobze lasterschriften te gen hem uitgegeven. De goede man werd er echter noch door verschrikt, noch door belemmerd om voort te gaan. Hü bleef door den gewonen bur german gevierd en had een verbazenden toeloop. Hü was en bleef de man van het volk. Niettegenstaande zijn lange preeken, sprak hü boeiend tot het einde toe. Het kan niet ontkend worden, dat hij met zegen heeft gearbeid. Als thans, dus twee eeuwen na zün dood zijn predikaties nog worden gelezen, hoe moet dan zün levend woord niet geweest zyn! Als een waar christen heeft hü nooit ge streefd naar eigen eer of geldelük gewin. Daarom heeft hy nooit zyn predikaties la ten drukken en den drang hiertoe kunnen eerstaan. Nauwelijks was hü echter overleden, of veel van zijn preeken werden uitgegeven. Hoe dit mogelük was? Zijn testament had toch bepaald, dat niets van zy'n geschriften moesten worden gedrukt? Een züner vurigste vereersters, een ze kere Maria Boter, had gedurende dertig jaar zoo nauwkeurig mogelijk zijn preeken opgeschreven. Ook andere perso nen hadden er uitvoerige aanteekeningen van gemaakt. Uitgevers waren dadelijk be reid ze te doen drukken. Talrijk waren de koopers en lezers, niet alleen in Zeeland maar ook in Holland. Een zeer bekende uitgave is: „Des Christens eenige troost in leven en in ster ven" of „Verklaring van den Heidelberg- schen Catechismus in 52 predicatiën, bene vens 5 belydenis praedicatiën". Op 9 Juli 1739, dus 2 maanden na het overlijden van ds. Smytegelt hadden de uitgevers Michiel en Adam Callenfels te Middelburg van de Staten van Zeeland privilegie tot de uitgave ontvangen. De classis Walcheren verklaarde in haar vergadering van 3 Mei 1742, dat in het boek niets stond strijdig tegen de leer des geloofs. Van een dorpsgenoot kreeg de onderge- teekende het ter lezing. Het telt 900 blad ven uut. Bie den dam. van een weie zatte een 'êele kóoie jongers, op 't 'ekken en in 't gos, ieder mee een stok, en mae' kwek- ke. Dae' sprong der één van 't 'ekken, ie keek is de wegt op en toen a ten ulder zag komme, gaf 'n een schrêeuw: „dae' komme ze!'!' En 'êel de zwerm kwam ulder tegen, mie' de twi jongers vóórop, die a ol tied gewend waere om 't mêestergoed te gaen. En toen wier dae' is eventjes een woordje 'ewisseld, daer op die grientwegt. Dat kan 'k jammer genoegt nie, 'ier in de lcrante, naevertelle, wan' dat waere, op z'n Ollans gezeid: weinig gekuiste termen. Mae' dudelik was 't zonder de minste twufel. En 't gevolg was, da' Chiel de tasse ofgaf en mee Keesje stilletjes wee' over den achter- wegt naer 'uus gieng. Op een durp geve de ménsen nie' vee' om de wetten, die k mae' deur ménsen 'emaekt bin. Ströope en böogere, dae' zie ze gin bêen in. Mae' dae' bestae' van die ongeschreve wetten, die a gebore bin uut een zuver, natuurlik gevoel voe' recht en fasoen, die a gin méns kan verbreke, zonder 'êel 't durp tegen z'n te kriegen; zelfst on der de guus is dat a zö. V. v. d. O. De bloembollen komen in bloei. De trots van het Hollandsche voorjaarslandschap zal in de komende dagen weer duizenden bewonderaars en bewonderaarsters trekken. züden en is in een onverslijtbaren leeren band gebonden. Een andere bekende bundel preeken van Smytegelt is: „Het gekrookte riet in. 145 predikatiën over Matth. 12 20". Naar aanleiding hiervan is wel beweerd, dat Smytegelt de gave moet bezeten hebben om meer uit een bron te putten dan er in was. Het is echter nog de vraag of de zoo hoog geroemde prediker wel alles in zijn leven zóó gezegd heeft. Veel geschriften zijn op zyn naam uitgegeven, maar waren nog niet altijd van hem afkomstig. Verscheidene zijn ook door D. Eversdijk te Sluis voor de pers gereed gemaakt. De uitgevers waren er goed mede. De preeken van Smytegelt werden graag gekocht en gelezen. Zij zijn menigmaal herdrukt. In 1928 zelfs nog de jnveranderde uitgave van „Het gekrookte •iet". Zwart: SIR G. THOMAS. B. ,T. d. M. (Nadx-uk verboden). REDACTEUR: J. M. MUIJLIê, M i d d e 1 b u r g. Vrüdag 19 April werden volgende partijen te Middelburg gespeeld: Groep I: H. StroobandJ. de Baa2-e 10 J. C. Lavooydr. A. Snethlage 10 Groep H: L. v. Fliex-enbux'gJoh. Sinlce 10 I. Daniëlse—C. J. Stoel 1—0 De heer Daniëlse is uitgespeeld, aantal punten S. In groep I z'yn thans alle partijen ge speeld, en de totale uitslag van deze groep luidt als volgt: Afd. A: 1. J. M. Mullié 11 pnt.; 2 en 3. J. F. Heemskerk en K. Maartense beiden 9 Mi p.; 4. H. Strooband 9 p.; 5. W. de Graaf 8 1 en 7 P. M. de Kleyn en J. Scheltens, beiden 7 p.; 8 J. de Baare 2'A p. Aid. B: 1. H. J. Kraak 6Mi p.; 2 en 3 A. Daniëlse en I. v. Noppen, beiden 6 punten; 4 J. C. Lavooy 4Mi p.; 5 dr. A. Snethlage 2% p. en 6 B. Wagenaar 2 p. Groep 1 telde, na het overlijden van den heer Barth 14 spelers, waarvan 8 in afd. A en 6 in afd. B. De heer Kraak keert terug in de A-afd. Verder zullen door den uitslag van dezen winterwedstrijd weer enkele verschuivingen op den i'anglijst plaats vinden. In een der vorige rubrieken, publiceer den we enkele (stellingen), hyeengegaard door den schaakmeester en schaakauteur SnoskoBorowsky, waarin hij. aantoonde, dat ook de grootslen onder de schaakspe lers, dikwüls grove fouten kunnen maken. De heer SnoskoBorowsky is werkelük een specialist in het opsporen van derge- lü'ke fouten (tot zijn eer moet gezegd, dat hy ook eigen fouten durft noemen). We la ten hieronder weer enkele stellingen vol gen. In een partjj tusschen Capablanca met Wit en Sir G. Thomas met zwart, kwam het na de 2Se zet van zwart tot volgende stand: abcdeigb Wit: J. R. CAPABLANCA. (Intern, tournooi Hastings 1919). Hier kon wit aldus winnen: 29. TbSxeS DfSxeS 30. Da6a4! en de to- x'en op c2 gaat verloren. Maar wit speelde: 29: Da6a8? wat eigenlijk een groote fout is. Gelukkig vond zwart de parade, ixi. 29Tc2xa2 niet, en gaf zonder meer de party op. Hier werd Capablanca dus voor zü'n foutzet niet gestraft. Zwart: CAPABLANCA. abcdefgb Wit: SNOSKO—BOROWSKY. 31Te8xe5 32. Dh5Xe5 Pd6—c4? Zwart ziet xxiet. dat wit nu onmiddellijk pion d3 kan winnen, nl. door 33. De5fö! Wit zag evenwel deze mooie zet ook niet, speelde 33. Talfl waarop zwart 33. Db6—dS 34. De5xd4 Tf8—e8 35. Dd4a7 d3d2 en wit verliest. NETTEN TER BESCHERMING VAN HAVENS. De Amerikaansche admiraliteit heeft fa brikanten in de gelegenheid gesteld aan biedingen te doen voor de levering van stalen duikbootnetten, die in geval van oor log voor de haveningangen zullen worden aangebi'acht De kosten dezer netten wor den gex'aamd op 22 millioen dollar. Het plan is. de netten aan te bx-engen bij den ingang van alle Zuidzee- en Atlantische ha vens en op strategische punten van de Hawai-eilanden en het Panama-kanaal.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1940 | | pagina 11