MDDEUUR6SCHE ©ill
IP ^tromttciuïe H
Blf.enllW.
NILLMIJ
(&GOESCHE courant;
C DE LEEUW
Thans zijn ook Fransche troepen geland
in Noorwegen
De verschrikking van den modernen
oorlog woedt in een neutraal land
APRIL 1940
DRIE BLADEN
EERSTE BLAD
Dagblad. Uitgave C.V. De Middel-
burgsche Courant. Bureaux: te
MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28,
Tel. Redactie 269, Administratie 139;
te GOES: Turfkade, Tel. 2863. Post
giro 359300. Abonnementsprijs voor
Middelburg en Goes 2.30, elders
2.50 per kwartaal. Weekabonne
menten in Middelburg en Goes 18 ct.
NUMMER 94 183e JAARGANG
Advertentiën 30 cent per regel,
ingezonden mededeelingen 60 cent
per regel. Bij contract lager. Tarief
op aanvraag. Familieberichten en
dankbetuigingen minimum 2.10.
„Kleine Advertenties", maximum 6
regels, 75 cent, b{j vooruitbetaling.
„Brieven, of adres bureau v. d. blad"
10 cent extra. Bewijsnummers 5 ct.
Vliegtuigen, slagschepen en
parachutisten in actie.
Het Jj'ranscüe iegerbericixt van heden
morgen meldt, dat thans ook Fransche troe
pen zijn geland aan de Noorsche kust. De
landingsplaats wordt geheim gehouden.
Volgens een specialen correspondent van
Reuter wordt van Narvik tot Drontheim
actief samengewerkt door de Britsche en de
Noorsche krijgsmacht.
De berichten over den strijd te land zijn
echter zeer vaag.
Des te meer wordt gemeld over de acti
viteit van de luchtmacht en de vloot.
De Duitschers schijnen veel gebruik te
maken van bewapende parachutisten, die
moeten trachten de verbindingen van de
Noorsche troepen te bestoken. Groot succes
hebben deze parachutisten echter nog niet
gehad.
Bodoe, ten Zuiden van Narvik, een van
de plaatsen, waar Britsche mijnen werden
gelegd is evenals Namsos ten Noorden van
Trondheim, in Noorsche handen. De Noren
hebben, naar gemeld wordt, een linie ge
vestigd, dieOostelijk van Namsos naar de
Zweedsche grens loopt, teneinde een op-
marsch te stuiten van de Duitschers, die
naar men gelooft per parachute geland zijn.
Verder gelooft men, dat de Duitschers niet
in staat zijn geweest om gebruik te maken
van het vliegveld te Vaernes nabij Dront
heim sedert de Engelschen dit in het begin
van deze week bombardeerden. De Duit
schers ontruimen het vliegveld, aangezien
nu zware sneeuw is gevallen die het landen
bemoeilijkt.
HEVIGE DUITSCHE LUCHT
AANVALLEN.
Het D.N.B. meldt: Duitsche bombarde
mentsvliegtuigen hebben Britsche zeestrijd
krachten en transportschepen bij Hardstad,
ten Noorden van Narvik, aangevallen. De
hommen werden van verscheidene duizen
den meters hoogte geworpen en troffen de
havenwerken op het oogenblik, dat de En
gelschen waren begonnen met het aan land
zetten van manschappen. Drie bommen van
zwaar kaliber beschadigden de havenwer
ken zoo, dat op twee plaatsen de kademuur
vernield werd en over een afstand van 10
tot 20 meter in het water zonk.
Verscheidene hommen vielen in het wa
ter, een deel daarvan echter zoo dicht bij
een transportschip, dat dit opgeheven werd
en overhelde, zonder zich weer te kunnen
oprichten. Men zag hoe een deel der Engel-
sche soldaten in het water sprong of het
zinkende schip trachtte te verlaten in red
dingsbooten en visschersvaartuigen. Een
bom van het zwaarste kaliber kwam vlak
naast een slagschip, dat de landing moest
beveiligen, neer en veroorzaakte op dezen
bodem een sterke slingerbeweging, hetgeen
tot gevolg had, dat het afweervuur van dit
slagschip onmiddellijk gestaakt werd.
Bij een anderen Duitschen luchtaanval
zijn twee groote transportschepen en een
kruiser door een voltreffer van groot kali
ber geraakt.
Op de transportschepen, waarop juist tot
ontscheping zou worden overgegaan, ont
stond een groote paniek.
De kruiser was zoo zwaar beschadigd, dat
hij bleef liggen. Sterke rookontwikkeling en
een groote olievlek werden waargenomen.
In verband met het krachtige vuur van het
afweergeschut der oorlogsschepen kon niet
meer vastgesteld worden, welke schepen ge
zonken zijn.
OOK ENGELSCHE VLIEGTUI
GEN ACTIEF.
Naar Reuter uit Londen meldt, is be
kend geworden, dat het luchtwapen van de
Britsche vloot tijdens de bescherming van
de schepen, die Stavanger bombardeerden,
een Heinkelmachine en een Dornier-vlieg-
boot heeft neergehaald. Ook plaatste het
luchtwapen twee treffers op Duitsche tor-
pedobootjagers.
Sindsdien heeft het luchtwapen een aan
tal groote Duitsche vliegtuigen aangevallen
op de bevroren meren nabij Narvik en et-
verscheidene vernield.
Officieel wordt bekend gemaakt, dat het
Duitsche s.s. „Rio de Janeiro" tot zinken is
bracht door de te Vlissingen gebouwde
Poolsche duikboot „Orzel", die na het uit
breken van den oorlog uit Gdingen ontsnap
te.
Men gelooft, dat de overlevenden van 4en
Engelschen torpedobootjager „Hardy", wel
ke aan den grond liep tijdens den eersten
aanval op Narvik, 120 Duitsche matrozen
van een Duitschen destroyer gevangen heb
ben genomen en hebben uitgeleverd aan dt
Noorsche politie.
BRITSCHE TORPEDOBOOT JA
GER BESCHADIGD.
De Britsche admiraliteit deelt mede:
Doordat bij een vijandelijken luchtaanval
van eenige dagen geleden een bom vlal
naast de „Eclipse" viel, werd het schip be
schadigd, doch het is thans behouden in zijn
i torpedobootjager van
W\j plaatsen hierbij een kaartje van
Trondheim en omgeving. In het NÖorden
ligt Namsos waai- Britsche troepen aan
land zouden gezet zijn. Men verwacht een
veldslag te Steinkjer 35 km ten Zuiden
van Namsos gelegen. Noorsche troepen
hebben zich in de omgeving van Egge,
Steinkjer en Levanger samengetrokken en
contact gevonden met de Engelschen. In
alieryi worden met transportvliegtuigen
Duitsche troepen van Zuid-Nooi-wegen
naar Trondheim vervoerd.
De „Eclipse" is e
1375 ton.
TWEE ENGELSCHE OORLOGS
SCHEPEN VERGAAN?
De gezagvoerder-van een kleinen Noor-
schen vischtreiler meldt volgens het D.N.B.
dat hij een sleep, bestaande uit drie Engel-
sche oorlogsschepen ontmoet heeft, die in
Westelijke ï-ichting voeren. Een der
logschepen sleepte de twee andere. De bo
dems voeren zeer langzaam. De torens der
gesleepte kruisers vertoonden zware bescha
digingen, die oogenschijnlijk veroorzaakt
waren door inslaande bommen. Bovendien
lagen de schepen met zware slagzij in het
water. De gehavende schepen lieten de boo
ten te water, waarop deze opvallend snel
wegvoeren. Tex-stond daarna kapseisden de
beide oorlogsbodems en zonken. Het onge
deerd gebleven schip nam de bemanning der
beide andere met veel moeite aan boord.
De toestand der Duitschers bij
Narvik wanhopig?
De toestand der Duitsche troepen in den
sector Narvik is volgens Reuter wanhopig.
De strijdkrachten te Homoakseg bij Nar
vik en te Bjornsfjell, 5 kilometer van de
Zweedsche grens, zouden vrijwel geen aan
voer meer kumxen krijgen. De Noren heb
ben de tunnels en de bruggen op den erts
spoorweg naar Zweden in de lucht laten
vliegen. Het omringende land is niet ge
schikt voor vliegtuiglandingen.
De correspondent van de „Daily Tele
graph" aan de Nooi-sch-Zweedsche grens
meldt, dat Britsche troepen geland zijn te
Romsdalfjoi-d, ten Z.W. van Drontheim, dat
den toegang beheex-scht tot het 260 km lan
ge dal van Gudbrandsal, dat in Z. O. rich
ting xxaar Hamar loopt.
De correspondent van Reuter te Stock
holm meldt, dat volgens een gistei-en aldaar
aangekomen jonge Noor talrijke Noren erin
geslaagd zijn, op ski's uit Oslo te ontsnap
pen en zich naar het Noorden begeven om
zich bij de Noorsche troepen te voegen. In
een dag waren 2.500 man ontsnapt en ge
zamenlijk hadden zij zich naar het Noox-den
begeven. De Duitsche autoriteiten hebben
in verband hiex-mede aan alle mannen tus-
schen 18 en 50 jaar verboden, de stad te
verlaten en bij alle uitgangen van Oslo en
op de voornaamste skiwegen zijn wachten
geplaatst.
Gistex-en zijn gevechten begonnen bij El-
verum, waar de Noren sterke stellingen be
zetten. Een Noorsch majoor heeft ver-
klaard, dat de Noren den Duitschen op-
marsch in dezen sector waarschijnlijk eeni-
gen tijd tot staaix kunnen bx-engen, daar de
verdedigiixg goed georganiseex-d is en de sol
daten gereed zijn om te vechten. Men meldt,
dat de Duitschers in betrekkelijk kleine af-
deelingen opereeren en men hoopt, dat door
de koortsachtige Duitsche voorbereidingen
voor een optreden tegen de Geallieerden bü
Drontheixxx de druk rondom Elverum zal
verminde2'en.
Een concentratiekamp in Belgie.
REEDS DUIZENDEN VREEM
DELINGEN GEÏNTERNEERD-
De Belgische minister-president de
heer Piex-lot, heeft gisteravond te Brus
sel iix een vergadering van Roomsch-Ka-
tholieken sprekende over de binnenland-
sche veiligheid", erkend, dat België, dal
een asylland moet blijven, ook voor zijn
veiligheid moet waken. Wij hebben, zeide
hij, een complex van maatregelen geno
men, welke clandestiene binnenkomst of
vei'blijf in het land tegengaat eix 'de vreem
delingen in groepen indeelt. Reeds nu zijn
verscheidene ditizenden vreemdelingen
geïnterneerd. Wij richten te Ruysseledc
een concentratiekamp in en zijn overge
gaan tot een volledige telling der vreem
delingen.
België kan zijn grondstoffenvoorziening
verzekeren.^ De handelsbalans is bevredi
gend, doch op de verx-e markten is een
gedeelte der klandizie verloren, ixxet name
door gebrek aan tonnage of wegens de
hooge vx'achtprpzen.
Anderzijds is de px'ijsstijging veroorzaakt
door hoogere grondstoffenprijzen en hoo-
gere vrachten. Ook te dien aanzien zijn
wij waakzaam, aldus de premier en wij
hebben besloten de organisatie van de
controle op de prijzen krachtiger te ma
ken.
Extra-toewijzing van kalveren.
Naar wij van officieele zijde vernemen,
heeft de .minister van, economische zaken
besloten, dat, ter gemoetkonxing in de scha
de, door het mond- en klauwzeer aan den
melkveestapel toegebracht, dit jaar weder
om een extra-toewijzing van kalveren zal
worden verleend.
Voorts heeft de minister besloten, dat
voor allé tengevolge van het miltvuur ge
storven koeien, waarvoor een tegemoetko
ming zal worden verleend, eveneens extra
kalveren zullen worden toegewezen.
Botsing tussciaem twee
goederentreinen te Den Bosch.
ERNSTIGE STAGNATIE IN
HET SPOORWEGVERKEER.
Vanmorgen te ongeveer half vier zijn
twee goederen treinen met elkaar in aanrij
ding geweest op het spoorwegemplacement
tüsschen Vught en 's Hertogenbosch. Een
groot aantal goederenwagens is tengevolge
vaxx de botsing beschadigd en ontspoord.
Een volbeladen goederentrein vertrok op
het genoemde tijdstip van Den Bosch naar
Roosendaal. Gelijktijdig kwam in Het station
Den Bosch aan een trein uit Utrecht, welke
geheel was samengesteld uit ledige kolen
wagens. Deze trein had moeten stoppen,
zoowel volgens de dienstregeling als wegens
onveilig signaal.
Door tot nu toe onbekende oorzaak reed
de trein echter door en toen de locomotief
en drie wagens van den trein naar Roosen
daal op kruisend spoor de trein uit
Utrecht was bestemd voor Eindhoven was
gepasseex'd, kwamen beide treinen met el
kaar in botsing.
Van den voor Roosendaal bestemden goe
derentrein, die nog slechts weinig vaart had
en daardoor vrijwel onmiddellijk stil stond,
raakte slechts een der wagens met een as
buiten de rails. De gevolgen voor den aan-
rijdenden treiix waren echter enxstig. Een
twintigtal wagens werd uil. de rails gewor
pen, door en over elkaar en tenminste zes
wagens werden totaal in elkaar gedrukt.
Het was een ontzettende ravage, een ver
sperring tegelijkertijd van alle lijnen naar
het Zuiden.
De Zuidelijke toegangen tot het station
Den Bosch, dus die naar en van Lage Zwa-
luwe, naar en van Tilburg, en naar en van
Boxtel, zijn als gevolg hiervan versperd.
Het spoorwegvex-keer naar het Zuiden on
dervindt dientengevol- groote stagnatie.
Het reizigersverkeer van het Noorden naar
het Zuiden werd vanmorgen in plaats van
over Den Bosch, over Arnhem en Nijmegen
en DordrechtLage Zwaluwe geleid.
De grootste materieele schade is de ver-
nieling vaix de vele wagons van den kolen-
trein uit Utrecht. Óok de spoorweg heeft
geleden door de ontzetting van de rails en
de dwarsliggers, doch deze schade is niet
zoo groot.
De slachtoffers van den oorlog
in Finland.
Volgens de opgaven van het Anxerikaan-
sche Roode Kruis zijn in Finland tijdens
den oorlog met de Sovjet-Unie 6 van de 36
steden door de Russische luchtmacht ge
bombardeerd. 18,000 Finsche soldaten zijn
gesneuveld en 40,000 gewond, waarvan
10,000 verminkt. 640 burgers zün gedood en
1500 gewond, waarvan twee dercfe ernstig.
Alles veroudert. Het nieuwe treedt
iu de plaats. Nieuwe ideeën en
constructies breken zich baan, ook
op het terrein der
MQTONRIJWIEL - FABRICAGE.
Nieuwe irissche constructies zijn
Veerende frames
Telescoop voorvork-
veering.
Instelbare zadels.
Géén warnet van leidin
gen en slangetjes.
Stelt deze eischen aan Uw motor
rijwiel, want alleen dan riidt U
prettig en bespaart ergernis en
groote uitgaven.
Al deze voordeelen vindt
U alléén op de merken
IN PRIJZEN VANAF F 245
Vraagt schitterende prijscouranten
of komt onze voorraad zien.
De Leeuw heelt alles
op motorgebied
VEissingsche straat 39—41
Middelburg - Telefoon 669
(Ingez. Med.).
„Er heeft raeolt een
Marmerlheimiisile bestaan".
Het was een legende van
de bnitenlandsche pers...
„De Mannerheimlinie heeft nooit bestaan.
Deze sterke verdedigingswal nabij de Fin
sche grens, waarover dag aan dag de we
reldpers vol heeft gestaan tijdens den tra-
gischen maar heldhaftigen strijd der Fin
nen, is een legende van de buitenlandsche
pers en den propagandadienst".
Aldus vertelt een speciale verslaggever
van de Telegx-aaf in een reportage uit de
KcU'elisehe Landengte.
Een Finsch stafofficier deelde hem daar
mede: Op de Karelische landengte is ge
vochten met den steun van zeer eenvoudige
veldversterkiixgen en steunpunten, waarvan
de stex'kste van granietkeien, hout en aarde
waren. Zelfs van aaneengesloten of diepe li
nies was er zelden sprake. De Mannerheim
linie is een legende
Maar, u zult mij ten goede houden,
zegt men: er is medegedeeld, en onder an
deren door den Belgischen specialist, den
generaal B., die uw adviseur was, dat de li
nie even perfect modern en sterk was als de
Fransche, Duitsche, Belgische.
Dat is ook heel charmant van dien ge
neraal geweest; hij zei het om ons te hel
pen
U moet toch ongetwijfeld z'ware kaze
matten, betonwerken, artilleriestellingen
bezeten hebben?
Neen! Een enkel kustfort is in dien zin
modern: in de Mannerheim-linie zat geen
beton eix geen staal dan hoogstens om wat
slappen grond te steunen, en als deuren van
onderkomens.
Ik zie, dat u mp niet gelooft
Het is onbeleefd, kapitein; maar
zegt het.
Welnu, wij zullen slraks andere offi
cieren spx'eken. Het geheim van de Maixner-
heinx-linie want het woord bestaat nu
eenmaal was: het Finsche leger.
Het tweede geheim van de Mannerheim
linie was: het Finsche landschap.
Het derde geheim van de Mannerheim
linie was: het gebruik dat het Finsche leger
van het Finsche landschap maakte.
Men heeft inderdaad wij weten dat
best, over de geheele wereld aan deze
denkbeeldige linie van beton en staal ge
loofd. Het was een met primitieve en aller-
primitiefste, maar doeltreffende middelen
versterkte landengte, dat is al. Sneeuxv en
witte doekeix, granietkeien en sparenstam-
men, groene takken en gezaagd hout; het
materiaal dat het land leverde om het te
versterken en te.jfamoufleerendat is het
materiaal van onze „Maginot-linie" ge
weest.
Is het dus niet zeer noodig geweest, dat
men in een linie van beton en staal geloof
de? Als een tegenstander weet, dat men
maar achter hout, steen, en aarde staat, is
hp veel doortastender in den aanval. Niet
waar?
Het landschap is sterk genoeg, zegt
een ander stafofficier. In de Oostelijke helft
van de Karelische landengte gixxg er immers
ook nagenoeg niets verloren: dat is een me
rengebied. Alleen in den Westelijken hoek,
waar minder water is, en waar de aanvallen
zich ten slotte concentreerden, moesten wij
terug. Als daar inderdaad een linie van
staal en beton was geweest, zware kaze
matten, artillerieforten en genoeg ver-dra
gend zware artillerie aan onze zijde
Gelooft u ons thans?"
Als vier Finsche stafofficieren mij een
parig verklax'en, dat het zoo is, dan is het
zoo, zegt de interviewer. Maar waarom heft
u de Mannei'heim-legende hiermede op?
Omdat, zegt de jongste officier, er een
schoonere waarheid is: de Maimerheim-
waarheid, de waarheid van de Karelische
landengte, en dat is deze: de Mannei'heim-
linie, dat is het Finsche leger.
Niet de vestingwal, niet het geweex-, niet
het kanon, het staal, het beton, is de eer
ste en eenige kracht in den oorlog. Laat
ze liefst zoo sterk en goed zijn als het kan:
maar laat vooral de man achter het kanon
eix den wal sterk zijn en goed. Zoo was het
altijd, zoo zal het blijven. En d a t is het
geheim van de Mannerheimlinie',
ingez. jvxed.)
Het afscheid van burgemeester P. Erasmus te Oostburg. Na de officieele plechtigheid werd voor het Raadhuis een
foto gemaakt.