MDDEUUR6SCHE ©ill IP ^tromttciuïe H Blf.enllW. NILLMIJ (&GOESCHE courant; C DE LEEUW Thans zijn ook Fransche troepen geland in Noorwegen De verschrikking van den modernen oorlog woedt in een neutraal land APRIL 1940 DRIE BLADEN EERSTE BLAD Dagblad. Uitgave C.V. De Middel- burgsche Courant. Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28, Tel. Redactie 269, Administratie 139; te GOES: Turfkade, Tel. 2863. Post giro 359300. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes 2.30, elders 2.50 per kwartaal. Weekabonne menten in Middelburg en Goes 18 ct. NUMMER 94 183e JAARGANG Advertentiën 30 cent per regel, ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Bij contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum 2.10. „Kleine Advertenties", maximum 6 regels, 75 cent, b{j vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 ct. Vliegtuigen, slagschepen en parachutisten in actie. Het Jj'ranscüe iegerbericixt van heden morgen meldt, dat thans ook Fransche troe pen zijn geland aan de Noorsche kust. De landingsplaats wordt geheim gehouden. Volgens een specialen correspondent van Reuter wordt van Narvik tot Drontheim actief samengewerkt door de Britsche en de Noorsche krijgsmacht. De berichten over den strijd te land zijn echter zeer vaag. Des te meer wordt gemeld over de acti viteit van de luchtmacht en de vloot. De Duitschers schijnen veel gebruik te maken van bewapende parachutisten, die moeten trachten de verbindingen van de Noorsche troepen te bestoken. Groot succes hebben deze parachutisten echter nog niet gehad. Bodoe, ten Zuiden van Narvik, een van de plaatsen, waar Britsche mijnen werden gelegd is evenals Namsos ten Noorden van Trondheim, in Noorsche handen. De Noren hebben, naar gemeld wordt, een linie ge vestigd, dieOostelijk van Namsos naar de Zweedsche grens loopt, teneinde een op- marsch te stuiten van de Duitschers, die naar men gelooft per parachute geland zijn. Verder gelooft men, dat de Duitschers niet in staat zijn geweest om gebruik te maken van het vliegveld te Vaernes nabij Dront heim sedert de Engelschen dit in het begin van deze week bombardeerden. De Duit schers ontruimen het vliegveld, aangezien nu zware sneeuw is gevallen die het landen bemoeilijkt. HEVIGE DUITSCHE LUCHT AANVALLEN. Het D.N.B. meldt: Duitsche bombarde mentsvliegtuigen hebben Britsche zeestrijd krachten en transportschepen bij Hardstad, ten Noorden van Narvik, aangevallen. De hommen werden van verscheidene duizen den meters hoogte geworpen en troffen de havenwerken op het oogenblik, dat de En gelschen waren begonnen met het aan land zetten van manschappen. Drie bommen van zwaar kaliber beschadigden de havenwer ken zoo, dat op twee plaatsen de kademuur vernield werd en over een afstand van 10 tot 20 meter in het water zonk. Verscheidene hommen vielen in het wa ter, een deel daarvan echter zoo dicht bij een transportschip, dat dit opgeheven werd en overhelde, zonder zich weer te kunnen oprichten. Men zag hoe een deel der Engel- sche soldaten in het water sprong of het zinkende schip trachtte te verlaten in red dingsbooten en visschersvaartuigen. Een bom van het zwaarste kaliber kwam vlak naast een slagschip, dat de landing moest beveiligen, neer en veroorzaakte op dezen bodem een sterke slingerbeweging, hetgeen tot gevolg had, dat het afweervuur van dit slagschip onmiddellijk gestaakt werd. Bij een anderen Duitschen luchtaanval zijn twee groote transportschepen en een kruiser door een voltreffer van groot kali ber geraakt. Op de transportschepen, waarop juist tot ontscheping zou worden overgegaan, ont stond een groote paniek. De kruiser was zoo zwaar beschadigd, dat hij bleef liggen. Sterke rookontwikkeling en een groote olievlek werden waargenomen. In verband met het krachtige vuur van het afweergeschut der oorlogsschepen kon niet meer vastgesteld worden, welke schepen ge zonken zijn. OOK ENGELSCHE VLIEGTUI GEN ACTIEF. Naar Reuter uit Londen meldt, is be kend geworden, dat het luchtwapen van de Britsche vloot tijdens de bescherming van de schepen, die Stavanger bombardeerden, een Heinkelmachine en een Dornier-vlieg- boot heeft neergehaald. Ook plaatste het luchtwapen twee treffers op Duitsche tor- pedobootjagers. Sindsdien heeft het luchtwapen een aan tal groote Duitsche vliegtuigen aangevallen op de bevroren meren nabij Narvik en et- verscheidene vernield. Officieel wordt bekend gemaakt, dat het Duitsche s.s. „Rio de Janeiro" tot zinken is bracht door de te Vlissingen gebouwde Poolsche duikboot „Orzel", die na het uit breken van den oorlog uit Gdingen ontsnap te. Men gelooft, dat de overlevenden van 4en Engelschen torpedobootjager „Hardy", wel ke aan den grond liep tijdens den eersten aanval op Narvik, 120 Duitsche matrozen van een Duitschen destroyer gevangen heb ben genomen en hebben uitgeleverd aan dt Noorsche politie. BRITSCHE TORPEDOBOOT JA GER BESCHADIGD. De Britsche admiraliteit deelt mede: Doordat bij een vijandelijken luchtaanval van eenige dagen geleden een bom vlal naast de „Eclipse" viel, werd het schip be schadigd, doch het is thans behouden in zijn i torpedobootjager van W\j plaatsen hierbij een kaartje van Trondheim en omgeving. In het NÖorden ligt Namsos waai- Britsche troepen aan land zouden gezet zijn. Men verwacht een veldslag te Steinkjer 35 km ten Zuiden van Namsos gelegen. Noorsche troepen hebben zich in de omgeving van Egge, Steinkjer en Levanger samengetrokken en contact gevonden met de Engelschen. In alieryi worden met transportvliegtuigen Duitsche troepen van Zuid-Nooi-wegen naar Trondheim vervoerd. De „Eclipse" is e 1375 ton. TWEE ENGELSCHE OORLOGS SCHEPEN VERGAAN? De gezagvoerder-van een kleinen Noor- schen vischtreiler meldt volgens het D.N.B. dat hij een sleep, bestaande uit drie Engel- sche oorlogsschepen ontmoet heeft, die in Westelijke ï-ichting voeren. Een der logschepen sleepte de twee andere. De bo dems voeren zeer langzaam. De torens der gesleepte kruisers vertoonden zware bescha digingen, die oogenschijnlijk veroorzaakt waren door inslaande bommen. Bovendien lagen de schepen met zware slagzij in het water. De gehavende schepen lieten de boo ten te water, waarop deze opvallend snel wegvoeren. Tex-stond daarna kapseisden de beide oorlogsbodems en zonken. Het onge deerd gebleven schip nam de bemanning der beide andere met veel moeite aan boord. De toestand der Duitschers bij Narvik wanhopig? De toestand der Duitsche troepen in den sector Narvik is volgens Reuter wanhopig. De strijdkrachten te Homoakseg bij Nar vik en te Bjornsfjell, 5 kilometer van de Zweedsche grens, zouden vrijwel geen aan voer meer kumxen krijgen. De Noren heb ben de tunnels en de bruggen op den erts spoorweg naar Zweden in de lucht laten vliegen. Het omringende land is niet ge schikt voor vliegtuiglandingen. De correspondent van de „Daily Tele graph" aan de Nooi-sch-Zweedsche grens meldt, dat Britsche troepen geland zijn te Romsdalfjoi-d, ten Z.W. van Drontheim, dat den toegang beheex-scht tot het 260 km lan ge dal van Gudbrandsal, dat in Z. O. rich ting xxaar Hamar loopt. De correspondent van Reuter te Stock holm meldt, dat volgens een gistei-en aldaar aangekomen jonge Noor talrijke Noren erin geslaagd zijn, op ski's uit Oslo te ontsnap pen en zich naar het Noorden begeven om zich bij de Noorsche troepen te voegen. In een dag waren 2.500 man ontsnapt en ge zamenlijk hadden zij zich naar het Noox-den begeven. De Duitsche autoriteiten hebben in verband hiex-mede aan alle mannen tus- schen 18 en 50 jaar verboden, de stad te verlaten en bij alle uitgangen van Oslo en op de voornaamste skiwegen zijn wachten geplaatst. Gistex-en zijn gevechten begonnen bij El- verum, waar de Noren sterke stellingen be zetten. Een Noorsch majoor heeft ver- klaard, dat de Noren den Duitschen op- marsch in dezen sector waarschijnlijk eeni- gen tijd tot staaix kunnen bx-engen, daar de verdedigiixg goed georganiseex-d is en de sol daten gereed zijn om te vechten. Men meldt, dat de Duitschers in betrekkelijk kleine af- deelingen opereeren en men hoopt, dat door de koortsachtige Duitsche voorbereidingen voor een optreden tegen de Geallieerden bü Drontheixxx de druk rondom Elverum zal verminde2'en. Een concentratiekamp in Belgie. REEDS DUIZENDEN VREEM DELINGEN GEÏNTERNEERD- De Belgische minister-president de heer Piex-lot, heeft gisteravond te Brus sel iix een vergadering van Roomsch-Ka- tholieken sprekende over de binnenland- sche veiligheid", erkend, dat België, dal een asylland moet blijven, ook voor zijn veiligheid moet waken. Wij hebben, zeide hij, een complex van maatregelen geno men, welke clandestiene binnenkomst of vei'blijf in het land tegengaat eix 'de vreem delingen in groepen indeelt. Reeds nu zijn verscheidene ditizenden vreemdelingen geïnterneerd. Wij richten te Ruysseledc een concentratiekamp in en zijn overge gaan tot een volledige telling der vreem delingen. België kan zijn grondstoffenvoorziening verzekeren.^ De handelsbalans is bevredi gend, doch op de verx-e markten is een gedeelte der klandizie verloren, ixxet name door gebrek aan tonnage of wegens de hooge vx'achtprpzen. Anderzijds is de px'ijsstijging veroorzaakt door hoogere grondstoffenprijzen en hoo- gere vrachten. Ook te dien aanzien zijn wij waakzaam, aldus de premier en wij hebben besloten de organisatie van de controle op de prijzen krachtiger te ma ken. Extra-toewijzing van kalveren. Naar wij van officieele zijde vernemen, heeft de .minister van, economische zaken besloten, dat, ter gemoetkonxing in de scha de, door het mond- en klauwzeer aan den melkveestapel toegebracht, dit jaar weder om een extra-toewijzing van kalveren zal worden verleend. Voorts heeft de minister besloten, dat voor allé tengevolge van het miltvuur ge storven koeien, waarvoor een tegemoetko ming zal worden verleend, eveneens extra kalveren zullen worden toegewezen. Botsing tussciaem twee goederentreinen te Den Bosch. ERNSTIGE STAGNATIE IN HET SPOORWEGVERKEER. Vanmorgen te ongeveer half vier zijn twee goederen treinen met elkaar in aanrij ding geweest op het spoorwegemplacement tüsschen Vught en 's Hertogenbosch. Een groot aantal goederenwagens is tengevolge vaxx de botsing beschadigd en ontspoord. Een volbeladen goederentrein vertrok op het genoemde tijdstip van Den Bosch naar Roosendaal. Gelijktijdig kwam in Het station Den Bosch aan een trein uit Utrecht, welke geheel was samengesteld uit ledige kolen wagens. Deze trein had moeten stoppen, zoowel volgens de dienstregeling als wegens onveilig signaal. Door tot nu toe onbekende oorzaak reed de trein echter door en toen de locomotief en drie wagens van den trein naar Roosen daal op kruisend spoor de trein uit Utrecht was bestemd voor Eindhoven was gepasseex'd, kwamen beide treinen met el kaar in botsing. Van den voor Roosendaal bestemden goe derentrein, die nog slechts weinig vaart had en daardoor vrijwel onmiddellijk stil stond, raakte slechts een der wagens met een as buiten de rails. De gevolgen voor den aan- rijdenden treiix waren echter enxstig. Een twintigtal wagens werd uil. de rails gewor pen, door en over elkaar en tenminste zes wagens werden totaal in elkaar gedrukt. Het was een ontzettende ravage, een ver sperring tegelijkertijd van alle lijnen naar het Zuiden. De Zuidelijke toegangen tot het station Den Bosch, dus die naar en van Lage Zwa- luwe, naar en van Tilburg, en naar en van Boxtel, zijn als gevolg hiervan versperd. Het spoorwegvex-keer naar het Zuiden on dervindt dientengevol- groote stagnatie. Het reizigersverkeer van het Noorden naar het Zuiden werd vanmorgen in plaats van over Den Bosch, over Arnhem en Nijmegen en DordrechtLage Zwaluwe geleid. De grootste materieele schade is de ver- nieling vaix de vele wagons van den kolen- trein uit Utrecht. Óok de spoorweg heeft geleden door de ontzetting van de rails en de dwarsliggers, doch deze schade is niet zoo groot. De slachtoffers van den oorlog in Finland. Volgens de opgaven van het Anxerikaan- sche Roode Kruis zijn in Finland tijdens den oorlog met de Sovjet-Unie 6 van de 36 steden door de Russische luchtmacht ge bombardeerd. 18,000 Finsche soldaten zijn gesneuveld en 40,000 gewond, waarvan 10,000 verminkt. 640 burgers zün gedood en 1500 gewond, waarvan twee dercfe ernstig. Alles veroudert. Het nieuwe treedt iu de plaats. Nieuwe ideeën en constructies breken zich baan, ook op het terrein der MQTONRIJWIEL - FABRICAGE. Nieuwe irissche constructies zijn Veerende frames Telescoop voorvork- veering. Instelbare zadels. Géén warnet van leidin gen en slangetjes. Stelt deze eischen aan Uw motor rijwiel, want alleen dan riidt U prettig en bespaart ergernis en groote uitgaven. Al deze voordeelen vindt U alléén op de merken IN PRIJZEN VANAF F 245 Vraagt schitterende prijscouranten of komt onze voorraad zien. De Leeuw heelt alles op motorgebied VEissingsche straat 39—41 Middelburg - Telefoon 669 (Ingez. Med.). „Er heeft raeolt een Marmerlheimiisile bestaan". Het was een legende van de bnitenlandsche pers... „De Mannerheimlinie heeft nooit bestaan. Deze sterke verdedigingswal nabij de Fin sche grens, waarover dag aan dag de we reldpers vol heeft gestaan tijdens den tra- gischen maar heldhaftigen strijd der Fin nen, is een legende van de buitenlandsche pers en den propagandadienst". Aldus vertelt een speciale verslaggever van de Telegx-aaf in een reportage uit de KcU'elisehe Landengte. Een Finsch stafofficier deelde hem daar mede: Op de Karelische landengte is ge vochten met den steun van zeer eenvoudige veldversterkiixgen en steunpunten, waarvan de stex'kste van granietkeien, hout en aarde waren. Zelfs van aaneengesloten of diepe li nies was er zelden sprake. De Mannerheim linie is een legende Maar, u zult mij ten goede houden, zegt men: er is medegedeeld, en onder an deren door den Belgischen specialist, den generaal B., die uw adviseur was, dat de li nie even perfect modern en sterk was als de Fransche, Duitsche, Belgische. Dat is ook heel charmant van dien ge neraal geweest; hij zei het om ons te hel pen U moet toch ongetwijfeld z'ware kaze matten, betonwerken, artilleriestellingen bezeten hebben? Neen! Een enkel kustfort is in dien zin modern: in de Mannerheim-linie zat geen beton eix geen staal dan hoogstens om wat slappen grond te steunen, en als deuren van onderkomens. Ik zie, dat u mp niet gelooft Het is onbeleefd, kapitein; maar zegt het. Welnu, wij zullen slraks andere offi cieren spx'eken. Het geheim van de Maixner- heinx-linie want het woord bestaat nu eenmaal was: het Finsche leger. Het tweede geheim van de Mannerheim linie was: het Finsche landschap. Het derde geheim van de Mannerheim linie was: het gebruik dat het Finsche leger van het Finsche landschap maakte. Men heeft inderdaad wij weten dat best, over de geheele wereld aan deze denkbeeldige linie van beton en staal ge loofd. Het was een met primitieve en aller- primitiefste, maar doeltreffende middelen versterkte landengte, dat is al. Sneeuxv en witte doekeix, granietkeien en sparenstam- men, groene takken en gezaagd hout; het materiaal dat het land leverde om het te versterken en te.jfamoufleerendat is het materiaal van onze „Maginot-linie" ge weest. Is het dus niet zeer noodig geweest, dat men in een linie van beton en staal geloof de? Als een tegenstander weet, dat men maar achter hout, steen, en aarde staat, is hp veel doortastender in den aanval. Niet waar? Het landschap is sterk genoeg, zegt een ander stafofficier. In de Oostelijke helft van de Karelische landengte gixxg er immers ook nagenoeg niets verloren: dat is een me rengebied. Alleen in den Westelijken hoek, waar minder water is, en waar de aanvallen zich ten slotte concentreerden, moesten wij terug. Als daar inderdaad een linie van staal en beton was geweest, zware kaze matten, artillerieforten en genoeg ver-dra gend zware artillerie aan onze zijde Gelooft u ons thans?" Als vier Finsche stafofficieren mij een parig verklax'en, dat het zoo is, dan is het zoo, zegt de interviewer. Maar waarom heft u de Mannei'heim-legende hiermede op? Omdat, zegt de jongste officier, er een schoonere waarheid is: de Maimerheim- waarheid, de waarheid van de Karelische landengte, en dat is deze: de Mannei'heim- linie, dat is het Finsche leger. Niet de vestingwal, niet het geweex-, niet het kanon, het staal, het beton, is de eer ste en eenige kracht in den oorlog. Laat ze liefst zoo sterk en goed zijn als het kan: maar laat vooral de man achter het kanon eix den wal sterk zijn en goed. Zoo was het altijd, zoo zal het blijven. En d a t is het geheim van de Mannerheimlinie', ingez. jvxed.) Het afscheid van burgemeester P. Erasmus te Oostburg. Na de officieele plechtigheid werd voor het Raadhuis een foto gemaakt.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1940 | | pagina 1