Jaarverslag van den Polder Walcheren. Projectielscherven in Zandvoort neergekomen. Vereeniging tot stichting en instandhouding van Chr. scholen voor zwakzinnige kinderen op Walcheren Angstig avontuur van Nederlandsche zeelieden in de Oostzee. Er is in 1939 betrekkelijk weinig stormschade aangericht maar de mijnen leverden een nieuwe bron van schade op. Wü ontvingen het jaarverslag over 1939 van den Polder Walcheren. IN MEMORIAM JIIR. BOREEL. In dit verslag wordt allereerst herinnerd1 aan het op 18 December overlijden Vaii de» ingenieur van den polder jhr. ir. Jacob Lu cas Boreel. Van 1 September 1921 af, alzoo gedurende ruim 18 jaren heeft hp aan het hoofd van den technischen dienst van den polder gestaan. Met volle toewijding heeft hy zich aan dien dienst gegeven en veel is onder zijn leiding tot stand gebracht. Aan hem dankt de polder de verbetering der afwatering, gepaard met de stichting van 3 gemalen en de verbetering van de wegen benevens de totstandkoming van vele klei nere werken. De aan hem toevertrouwde werken verkeeren, dank zij zijn voortduren- den zorg, in goeden staat. Het bestuur mist noode dezen bekwamen en ijverigen hoofd ambtenaar, het personeel heeft in hem een humanen chef verloren en ingelanden' heb ben in hem een ijverigen voorstander van hun belangen te betreuren. DE AANVALLEN VAN DE SCHELDE OP DEN OEVER DER ZUIDWATE- RXNG. In den loop van het verslagjaar ontving het dag. bestuur een exemplaar van een aan den minister uitgebracht rapport inzake de oorzaken van de steeds heviger wor dende aanvallen van de Schelde op den oever der Zuidwatering. De uitvoerige en met vele kaarten en teekeningen toegelich te, van degelijke studie getuigende geschrift geeft helaas niet veel grond voor optimisme ten aanzien van de toekomst. Niet dan met zeer kostbare, buiten het gebied van Wal cheren aan te leggen werken zou de aanval van de Schelde althans tot geringere pro porties zjjn terug te brengen. Het dag. bestuur was, tengevolge van het overlijden van den ingenieur nog niet in de gelegenheid zjjn standpunt ten deze voor den polder zeer belangrijke zaak te bepa len. Intusschen past een woord van dank voor de vele moeite, die de samenstellers van het rapport zich getroost hebben. GEWEIGERDE VERHOOGING VAN SUATEE-GELDEN. Sprak het dag. bestuur in het vorige jaar verslag de verwachting uit, dat de besturen der achterliggende polders niet andermaal hunne medewerking tot eene verhooging der suatiegelden in verband met de stich ting van het gemaal te Ritthem zouden weigeren, deze verwachting werd geen wer kelijkheid. Behalve de Schorerpolder, die zich tot betaling van een bedrag, dat slechts weinig lager was dan het gevraagde, be reid verklaarde, bleken alle polders bezwaar suatiegel- d« ui. ..f. bestuur •-•leb omst van G d S'f-. oii i' einde van .i - -■ c nog niet NOG GEEN OVEREEN KOMST INZAKE DE AFWATERING OP DE VESTEN. Met 1 Januari 1940 eindigde de termijn van 50 jaar, waarvoor in 1889 met de ge meente Middelburg een overeenkomst werd gesloten wegens de afwatering op de ves ten en terzake van de afwatering van het in 1829 ingedijkte havenkanaal op Walche ren. Het gemeentebestuur stelde zich in Maart met het dag. bestuur in verbinding over het ontwerpen van een nieuw con tract. Aan het einde van het verslagjaar was echter nog geen overeenstemming om trent de grondslagen daarvan bereikt; overeen gekomen werd, dat het nieuwe contract terug zou werken tot 1 Januari 1940. HET GEMAAL TE VEERE VOL DOET NIET GEHEEL. Zooals reeds in het vorig jaarverslag is gemeld, voldeed de bemalingsinrichting in Veere niet geheel aan de contractueele ga rantie, en ook verdere proeven leverden geen bevredigend resultaat op. De leveran cier van de machine- en electrische inrich ting, de N.V. Werkspoor te Amsterdam, stelde er prijs op, de proeven bij hoogeren birinënw'aterstand te herhalen, waarmede het dag. bestuur instemde. De laatste be talingstermijn, .die eerst vervalt nadat de machines hebben voldaan aan de contrac tueele eischen, werd dientengevolge inge houden. SCHULDENLAST. De schuldenlast van den polder, die op 1 Januari 1939 1.338.646,12 bedroeg, ver- minderde met SI,428,09, dus tot een be drag van 1.257.218,03. DE STORMSCHADE IN HET AFGELOOPEN JAAR. De maanden Januari en Maart van 1939 waren vrij stormachtig, waarbü de wind meestal woei uit Westelijke tot Noord westelijke richting. Dat ging met hevigen golfslag gepaard en met vrij hooge vloeden, waardoor belangrijke schade ontstond in de steenglooiïng op het Noordeinde van den zeedijk bij dijkpaal 38. Overigens ont stond in de steenglooiïng aan den zeedijk en aan de rijshoofden op de stranden, be trekkelijk weinig schade. Belangrijker was de schade aan de staketwerken, terwijl aan de paalhoofden weinig schade werd toege bracht. De laatste helft van November kenmerkte' zich door zeer stormachtig weer, waarbij de wind meestal uit Zuid westelijke richting woei. De stormvloeden, welke niet zeer hoog waren, veroorzaakten geen belangrijke schade in de steenglooiïng en de overige werken aan den zeedijk. Be langrijker waren de schaden aan de rijs hoofden op de stranden. Vooral ontstond veel schade op het Zuiderstrand. Op dit strand nam de duinvoet weinig af, op het Noorderstrand bedroeg de afname van den duinvoet tusschen de strandpalen 67 en 69 ongeveer 1 tot 4 m. De kosten van herstel der stormschade bedroegen 15.771,21. De schade aangericht op 5 November door het stranden van het motorschip „Al- garve" op het Zuiderstrand bij Zoutelande, een bedrage van 380, werd door de ree- derij, de N.V. Hammersteins' reederij be drijf te Rotterdam betaald. SCHADE DOOR ONTPLOF FENDE MIJNEN. Gedurende de-laatste stormperiode spoel den aan de Noordwatering 23 mijnen aan. In den nacht van 25 op 26 November ver oorzaakte 'n ontploffing van een mijn voor 606 schade en op 1 December een andere mijn een schade, die op 5300 wordt ge raamd. Eerstgenoemde mijn was blijkens de gevonden metaalstukken een Nederland sche, de tweede vermoedelijk een Engelsche mijn. Aangezien deze mijnen klaarblijkelijk niet aan de bij het op 18 October 1907 te Den Haag onderteekende verdrag nopens het stellen van onderzeesche zelfwerkende contactmijnen gestelde eischen voldeden, verzocht het dag. bestuur aan H.M. de Ko ningin de door de Nederlandsche mijn aan gerichte schade te doen vergoeden en bij de Engelsche regeering te doen aandringen op vergoeding van de door de Engelsche mijn aangerichte schade. Het dag. bestuur stelde daarbij ook in het licht, dat, waar een naar verhouding klein gedeelte van Nederland aan het mijnengevaar is bloot gesteld, de billijkheid meebrengt dat de schade door de gemeenschap wordt gedra gen. Aan de Oostwatering kwam geen noe menswaardige stormschade voor. Aan de Zuidwatering was zij. gering, zij werd door de vaste arbeiders hersteld. De drie aange spoelde mijnen zijn onschadelijk gemaakt, doch het leek niét verantwoord den opzich ter in het polderhuis te laten blijven wo nen; hij heeft tijdelijk een woning aan den Ritthemschen straatweg betrokken. Door middel van rails en 6 mm draad is vóór de suatuesluis een mijnversperring aangebracht. - Op 21 December strandden met hoog ter het Italiaansche stoomschip „Comitas" en de sleepboot „Maas" op den oever van de Zuidwatering. De sleepboot is den vol genden dag vlot gesleept. Het schip zat op een plaats, waar de vooroever door zware zinkwerken is verdedigd. De aan deze wer ken toegebrachte schade is zeer aanzien lijk, doch niet te herstellen zoo lang het schip blijft zitten. Aan de Westwatering vorderde het herstel van de stormschade een bedrag van 287. VERBETERING NOORDWEG TUSSCHEN OOSTKAPELLE EN DOMBURG EN ONDER MID DELBURG. Omtrent het overleg met de Provincie nopens het maken van een ontwerp voor de verbetering yan het gedeelte van den Noordweg tusschen Óostkapelle en Dom burg werd niets meer vernomen. De onder handeling met de gemeente Middelburg zake verbetering van den Noordweg, waarbij dan de polder den rijweg en de gemeente de verbreeding der trottoirs yoor haar n kening zou nemen, was aan het einde vë 1939 nog gaande. Voorstellen van het dagelijks bestuur. De algemeene voorjaarsvergadering van het bestuur van den polder Walcheren zal plaats hebben op 27 April a.s. Behalve de goedkeuring van het jaarverslag komen nog de volgende voorstellen van het dag. bestuur aan de orde. WIJZIGING ARBEIDSOVER EENKOMSTENBESLUIT- Op verzoek van Ged. Staten stelt het dag. bestuur voor in het Arbeidsovereen- komstenbesluit Walcheren op te nemen, dat gelijktijdig genot van burgerlijke en mili taire belooning slechts voortduurt tot en met den dag, waarop de burgerlijke betrek king zou zijn geëindigd, indien de arbeider daaraan niet door den militairen dienst zou zijn onttrokken. En verder dat de aan spraak op gelijktijdig genot van beide be looningen slechts bestaat indien de arbei ders ten minste 12 maanden regelmatig in dienst was bij den Polder. VERKOOP ZIJKANT WEG. Het dag. bestuur stelt voor aan Jac. Lou- werse Lzn. te Vrouwenpolder te verkoopen ongeveer 123 c.a. zijkant van den Gaping- schen weg voor 0.20 per c.a. BIJDRAGEN WEGSVERHARDING Het dag. bestuur stelt voor aan de ge meente Zoutelande voor een deel van den Jan Geertsensweg een bijdrage van 20 der kosten toe te kennen tot een maximum van 747.50 en om de bijdrage toegekend aan de gemeente Arnemuiden voor de ver harding van den Kraayenholschen weg en de beide daarop uitkomende wegelingen, met 51 te verhoogen, waardoor het maxi mum 1556 zal bedragen. PENSIOENSGRONDSLAG IN GENIEUR. Het dag bestuur stelt voor den pensioens grondslag van den ingenieur, ir, Wiersma te bepalen op 5000. KASGELDLEENING. Voorgesteld wordt liet dag. bestuur te machtigen in 1940 tot ten hoogste 200.000 aan kasgeldleening~op te nemen. BEGROOTING 1940. Ten slotte zal aan de orde komen de vaststelling van de begrooting voor 1940. Voor de gewone inkomsten is geraamd 40.344,20 als deel van het batige saldo der rekening 1938, ƒ- 368.947.36 aan dijkgeschot en in totaal 420.176,96. De gewone uitgaven worden geraamd op hetzelfde bedrag met 25747 aan onvoor ziene uitgaven. Voor de kosten der gewone werken aan de wateringen wordt geraamd 149.600 en voor herstel van stormschade 30.000. Voor de kosten der drie gemalen wordt 16500 geraamd. De buitengewone inkomsten en uitgaven worden begroot op 48.334,26. De gewone inkomsten en uit gaven voor den dienst der straat- en zand wegen geven een eindcijfer aan vain 18212,89 en de buitengewone 8570.62. De cijfers voor de gebouwde eigendom men zijn inkomsten 44874.30 en uitgaven 45474,26, alzoo een nadeelig saldo van 599.26. Schade in verscheidene perceelen aangericht. Zondagochtend zijn; te Zandvoort in ver scheidene perceelen scherven van projectie len van onbekenden oorsprong ingeslagen. In de Brederodestraat sloeg een projec tiel aan den voorkant van een huis door het •aam van een bovenverdieping, vernielde in •en kamer alle meubilair, sloeg verder door den vloer en kwam in de vestibule terecht, waar eveneens ernstige schade werd aange richt. Een geluk was, dat een bewoner vijf minuten van te voren was opgestaan, daar de ravage later aantoonde, dat het bed en de dekens geheel door scherven waren ver nield. Voorts kwam in de Brederodestraat een projectiel op .het wegdek terecht en vernielde gedeeltelijk een hek. Een schuur aan den Paradijsweg werd eveneens flink beschadigd. In den muur werd o.a. 'n gat van 'n halven vierkanten meter geslagen. Verschillende goederen werden door de seheiwen vernield. Tenslotte vernielde een projectiel aan den achterkant vaneen woning aan de Oosterparkstraat verschillende ruiten en werden de muren vrij ernstig beschadigd. De militaire en plaatselijke autoriteiten hebben onmiddellijk een onderzoek inge steld, verschillende scherven zijn genomen. Toeristen met geheime bedoelingen? Volgens Reuter meldt de correspondent van de „Times" in de Zuidslavische hoofdstad Bel grado, dat daar bezorgdheid heerscht naar aanleiding van de dagelijksche aankomst van nieuwe Duitsche „toeristen", waarvan er velen reizen op diplomatieke paspoorten, zoodat de groote koffers, die zij meebren gen, niet doorzochtkunnen worden. Vele dezer koffers worden op het Duitsche con- sultaat uitgepakt. Ook uit de Bulgaarsc'ne hoofdstad Sofia komen berichten binnen, dat de stad „Duitsche toeristen" is. Roosevelt over den inval in Scandinavië. President Roosevelt heeft een verklaring afgelegd, waarin hij den Duitschen inval in Denemarken en Noorwegen veroordeel de. Hij zeide o.m.: „Eens te meer worden geweld en miiïtaire agressie aangewend te gen kleine staten, in dit geval door den in val in Denemarken en Noorwegen. Deze beide volken hebben gedurende een tijd perk van vele generaties het respect en de achting gewonnen en behouden, niet alleen van het Amerikaansche volk, maar van alle volken, en wel dóór hét hooge peil van hun nationaal en internationaal optreden. De Amerikaansche regeering heeft bij recente invallen en dergelijke onwettige toepassing van geweld ten sterkste afgekeurd. Zij her haalt thans met onverminderden nadruk haar standpunt, zooals zij dat bij die gele genheden heeft uiteengezet. Indien men wil, dat de beschaving blijft bestaan, moet het recht der kleine landen op onafhankelijk heid, op territoriale onschendbaarheid en op ongehinderde gelegenheid voor eigen re geering door hun machtiger naburen ge ëerbiedigd worden". Jaarvergadering. Zaterdagmiddag hield de Vereeniging tot stichting en instandhouding van Christelijk^ Scholen voor zwakzinnige kinderen op Wal cheren te Middelburg haar jaarvergadering in het gebouw der C.J.M.V. onder voorzit terschap van ds. J. W. Dippel. Deze ging voor in gebed en heette na le zing van een deel uit de Heilige Schrift, allen welkom. Spr. wees op het niet groote aantal aanwezigen, waaruit een vertrouwen in het bestuursbeleid blijkt. Aangenaam zou het echter zijn als dit gepaard ging met meer belangstelling. Ook heette spr. hoofd en personeel der school welkom. Spr. zeide, dat men alle belangstelling zeer noodig heeft van allen, die zich om Jezus Christus' wille het lot der kinderen aantrekken. De wetenschap dat God en de zwakke kinde ren samengaan, geeft moed om in deze tij den met het werk voort te gaan. Het was na de financieele gelijkstelling op onder- wijs-gebied een heel ding deze school te stichten, die moet drijven op de liefde en de draagkracht der belangstellenden. Spr. betreurt dat velen zich meer om zichzelf bekommeren dan om het Koninkrijk Gods. Men moet hebben „gevende liefde" wat nog iets andei'S is dan offeren; op die gevende liefde zal men kunnen blijven rekenen. Een wensch van. het bestuur is te geraken tot eigen gebouw, ingericht naar behoefte een school als deze. De bestaansonze- kerheid deelt de school met zooveel andere instellingen. Dat mag de liefde niet aan tasten, maar maant voorzichtig te zijn met groote plannen. De school ondervindt ook de gevolgen van de mobiïisatïe: de onderwijzer Huijgens werd onder de wapenen geroepen, doch ge lukkig vond men den jongen onderwijzer Vleugel uit Goes bereid hem te vervangen. Een onderwijzeres ging heen en werd ook vervangen, de beide dames van thans zijn goede krachten en van 't hoofd, den hr. Non- nekes meent spr. zulks niet meer te hoe ven zeggen. Na de inrichting der school stond men voor een tekort. De schuld moest worden weggewerkt, wat is gelukt dank zij den arbeid van den Chr. Vrouwenbond die ba zars organiseerde te !t Zand, Middelburg en Vlissingen. Door een en ander is de in richting geheel betaald. Thans staat het bestuur voor het vraag stuk van den nazorg als de leerlingen de school verlaten. Men wendt pogingen aan dames en heeren naast het bestuur deze taak te doen op zich nemen. Spr. hoopt, dat de school ruime bate zal afwerpen in dien zin dat velen, die anders ten laste der maat schappij komen, nu voor zichzelf zullen kunnen zorgen door zich een positie te vor men. Naar aanleiding van gelezen notulen, her dacht de voorzitter het overlijden van den eersten voorzitter, den heer R. v. d. Welle, die kort na de vorige jaarvergadering, voor goed is heen gegaan. Hij was op die ver gadering nog met groote belangstelling aan wezig en gaarne had men hem ook voor de school behouden. Nu is men dankbaar voor wat God in hem aan de vereeniging heeft geschonken. JAARVERSLAG. De secretaris de heer M. B. Fanoy bracht daarna het Jaarverslag uit, waaruit bleek, dat de bazars te 't Zand en Middelburg in 1929 resp. 350 en 1100 in de kas deden vloeien. Het aantal leden bleef onveranderd en het aantal contribuanten steeg tot 500. De secretaris bracht verder hulde aan zijn voorganger, den heer B. C. Sliggers, voor wat hij in de eerste jaren voor de vereeni ging heeft gedaan en herdaiht ook het over lijden van den heer v. d. Welle op 28 Juni. Jammer noemde spr. het dat de gemeente besturen van Middelburg, Vlissingen, Goes en Souburg van hoogerhand geen toestem ming kregen voor het verleenen van een extra-subsidie van 15 per leerling uit hun gemeenten. Op 31 Januari 1939 telde de school 48 leerlingen, nml. 29 debielen en 19 imbecielen en op 16 Januari j.l. 55, van wie 32 debielen en 23 imbeciel. Dr. Broekhuijsen verliet Middelburg en zijn opvolger als schoolarts, dr Eereiman is tengevolge van de mobilisatie nog niet in dienst. Het werk voor de school wordt waargenomen door dr. van Maren Bentz van den Berg. De secretaris wees ook op de wenschelijk- heid van nazorg en op de moeilijkheid, waar men met de door de kinderen gemaakte goederen moet blijven. Het jaarverslag werd goedgekeurd. DE REKENING ENZ. De penningmeester, de heer J. Terpstra, bracht hierna de rekening over 1939 uit en zeide, dat het nu iets beter gaat dan het vorig jaar, om een overzicht te geven, maar ook nu zijn er nog uitgaven en ook inkom sten, die in de volgende jaren niet zullen voorkomen. Het jaar 1939 gaf een goed slot van 123. Daarbij komt dan nog de sub sidie ad 20 per leerling van de provincie maar alleen voor de kinderen, die er vol gens Ged. Staten vallen onder „armlastig" en het is niet bekend hoeveel dit zullen zijn. Onder de inkomsten was ook nog een gift van 300 van N. N. Tevens legde de penningmeester de be- grooting 1940 over met een eindcijfer van 2275 en een geraamd batig slot van 22. De rekening werd op advies van de com missie van financiën, bestaande uit de hee ren Van Westreenen, Schipper en Huinink, goedgekeurd en dit geschiedde eveneens met de begrooting. In plaats van den heer Van Westreenen werd in genoemde commissie benoemd de heer Damen. De heeren J. L. Dregmans en A. H. S. Stemeróing werden als bestuursleden her kozen. Bij de rondvraag werd o.a. toegezegd, dat men hoopt in het najaar een ouder avond te beleggen en dat het hoofd gaarne bereid is over dit soort onderwijs te spre ken voor de leerlingen der oudste klasse van de kweekschool en hen er zoo ge- wenscht practisch mede in kennis te bren gen. Het ook in de toekomst gebruik ma ken van den steun van de afdeelingen van j den Ned. Chr. Vrouwenbond men dacht daarbij ook aan Souburg zal het bestuur zeker gaarne in overweging houden. Hierna werd de vergadering na dankzegging door den heer Sliggers. door den voorzitter ge sloten. Een nieuwe Duitsche waarschuwing aan de Noorsche bevolking. KWLSTIG MET BELOFTEN VAN DOODSTRAF. Reuter meldt uit Londen: Het onder Duitsche controle staande ra dio-station van Oslo heeft een nieuwe som bere waarschuwing van den Duitschen com mandant in Oslo omgeroepen. Hierin werd gezegd, dat elke tegenstand zonder pardon op de meest scherpe wjjze zal worden ge broken. Elke burger, die in het bezit van wapenen wordt bevonden, zal ter plaatse worden neergeschoten. Voorts is de dood straf aangekondigd voor sabotage in de ver voermiddelen of in de fabrieken en de dien sten van openbaar belang, alsmede voor het beschadigen van voertuigen. Personen, die valsche geruchten verspreiden, zullen behandeld worden overeenkomstig den staat van beleg. De politie van pslo heeft het publiek gewaarschuwd, de Duitsche aan plakbiljetten niet te beschadigen of te ver nielen, en daaraan toegevoegd, dat over treders streng»'gestraft zulen worden. EEN TRAGISCH AUTO-ONGELUK TE DIEMEN. Zondagmiddag reed op den Muiderstraal- vveg onder Diemen een kleine personenauto in de richting Muiden. Op de Vinkebrug trachtte de bestuurder een voor hem rij dende auto te passeeren. Vermoedelijk door de te groote snelheid kon hij het stuur niet houden, met het gevolg, dat de wagen naar links uitschoot en voorbij de brug in aan raking kwam met. een trottoirband. De auto sloeg twee of driemaal over den kop en kwam vijftien meter verder op den hek tusschen de tramrails en het rijwielpad te recht. Hierbij viel de bestuurder, de 25-ja- rige radiotechnicus A. J. Broekman uit Am sterdam, uit het opengeslagen portier tegen den grond, waar hij bewusteloos en met een hoofdwonde bleef liggen. In het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis te Amsterdam is de man een uur na aankomst overleden. In de auto zaten verder nog drie perso nen, namelijk de echtgenoote van den om gekomene, die volkomen ongedeerd bleef en de ouders van den. heer B. die licht ge wond yverden. Een bijzonder tragische omstandigheid is, dat de overledene pas enkele dagen geleden in het huwelijk was getreden. Sleepboot en baggerhoppers kwamen in Duitsch mijnenveld terecht. Zaterdag zijn de tien opvarenden van de sleepboot „Hoek van Holland" en van de drie baggerhoppers ..Adam". „Noordzee." en „Maasmond", die op weg naar Malmoe (Zweden) in het drijf ijs uit de Oostzee be kneld raakten en in een Duitsch mijnen veld terechtkwamen, te Rotterdam terug gekeerd. Van een der opvarenden vernamen wij. dat de vier vaartuigen ruim drie weken geleden van IJmuiden waren vertrokken. Het begin van de reis was zeer voor spoedig en na twee en een halven dag va ren was men in de nabijheid van de Duit sche Oostzeehaven Sassnitz. Hier kreeg men echter te kampen met zwaar drijf-' ijs en toen de sleepboot' de schroef ver- speeldde. achtte kapitein Groenendijk het noodzakelijk om naar Sassnitz te gaan. De sleepboot werd toen door de hoppers op sleeptouw genomen en in Sassnitz binnen gebracht. Naast deze moeilijkheden kreeg men ook met ontevredenreid onder het uit 35 koppen .bestaande personeel te doen. Het gevolg was. dat 25 opvarenden per trein naar ons land terugkeerden. Deze moeilijk heden gaven veel tijdverlies en bovendien moest toen getracht worden om de afge reisde zeelieden door anderen te vervan gen. Aangezien er geen Duitsche zeelieden in Sassnitz beschikbaar waren, moest: men tenslotte met een bemanning van tien man de laatste étappe van de reis aan vaarden. De „Hoek van Holland" was nog niet hersteld en werd weer op sleeptouw genomen. Wegens het tekort aan beman ning werden ook twèe hoppers door de derde gesleept en met dit transport zou men oversteken naar Malmoe. Op 3 April vertrok men -uit Sassnitz. maar na enkele uren varen moest de baggerhopper. die als sleepschip fungeerde reeds zwaar door het steeds dikker wordende drijfijs ploe gen. Hoewel met moeite ging liet ander- halven dag goed, maar in den nacht daar na raakte het transport in het drijfijs be kneld. De vier vaartuigen werden met groote snelheid in Westelijke richting meege sleurd en de politie begon steeds gevaar lijker te worden aangezien de schellen steeds dichter naar het mijnenveld dreven, dat de Duitsche marine voor de Oostkust van het Deensche eiland Seeland heeft ge legd. De uitgezonden noodseinen opgevangen door de Duitsche veerboot „Preusen". die niet een groot aantal passagiers juist op weg was naar Sassnitz. Ruim anderhalf uur duurde het voor de sterke boot zich een weg door het ijs had gebaand en in dien tijd di-eef het transport steeds dichter naar het mijnen veld. In uiterste spanning wachtte de be manning van het transport op de nader komende hulp. Toen de veerboot langszij kwam gaf de kapitein van de „Preussen" den Hollanders drie minuten tijd om over te springen. "Van de bezittingen kon niets worden gered. De baggerhoppers en de sleepboot be vonden zich toen slechts enkele honderden, meters van den rand van het mijnenveld af. zoodat de redding juist bijtijds kwam. De „Preussen" bracht de zeelieden naar Trelleborg. vanwaar de mannen per trein naar Malmoe vertrokken. Aangezien het echter niet vaststond, dat de schepen alle zouden zijn vergaan, be gaven de zeelieden zich Zondags naar de omgeving van ijsveld. Zij zagen, dat de vier vaartuigen alle dwars door het' mij nenveld waren gedreven zonder schade op te loopen. De Duitsche vlag wapperde aan de mast. De schepen waren door een Duitsch bewakingsvaartuig opgepikt en werden weggesleept. Op de treugreis naar Nederland zag men in Sassnitz de „Hoek van Holland"' en de baggerhoppers terug. De schepen waren onder bewaking van den havendienst ge plaatst en het was nog niet zeker of en wanneer het transport naar Nederland zou terugkeeren. DOODELIJK ONGEVAL IN EEN KALKGROEVE. De 21-jarige werkman Bigela, van Pool- sehe nationalitiet, wonende te Heerlen, kreeg in een kalkgroeve te Kunrade, in de Limburgsche gemeente Voerendaal. een zwaar stuk steen op het bovenlichaam. De man kreeg zware inwendige verwon dingen. Hij werd naar het ziekenhuis te Heerlen overgebracht, waar hij Zaterdag is overleden. VROUW ONDER DE TRAM GERAAKT EN OMGEKOMEN. Zondagavond wilde op het kruispunt van de Vijzelsgracht en de Weteringschans te Amsterdam mej. B. op het balcon van een reeds rijdenden motorwagen van lijn 4 springen, zij greep mis en viel tusschen den motor- en den bp wagen. Zij geraakte onder de wielen van den bijwagen en werd zoo deerlijk gewond, dat zij vrijwel onmid dellijk na het ongeluk overleed.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1940 | | pagina 7