DIT MERK IN DEZEN CIRKEL! Ik ontdek Amerika. Amerika is dol op Prijsvragen (Van onzen Amerikaanschen correspondent) Amerika is verzot op prijsvragen en wie zich, als journalist bijvoorbeeld, tot taak heeft gesteld Amerika "-met scherpziende oogen te bekijken en er verslag van te ge ven aan de lezers thuis, die mag niet alleen over politiek of litteratuur of economie schrijven, al' zijn die nóg zoo belangrijk, maar die móet ook en misschien wel: Voor al het gewone leven van den gewonen Ame rikaan beschrijven. Al die eigenaardigheden en hebbelijkheden, al die gewoonten en lief hebberijen, die tezamen het dagelijksche le ven van het volk vormen; en is het dage- lijasche leven van 130,000,000 menschen niet heel belangrijk? Want alle groote uitingen steunen ten slotte op alle kleine uitingen. Al die kleinigheden vormen tezamen het ge laat van een volk. Nu, en een van die klei nigheden is de liefhebberij voor raden en gokken en wedden een kleinigheid cn een liefhebberijwaarmee per jaar dui zenden millioenen dollars gemoeid zijn. De Amerikanen zijn aarts-„gamblers". U moogt dat afkeuren, u moogt dat kinder achtig of verwerpelijk vinden het feit is er. Geen Wallstreetbankier en geen kran- tenverkooper, geen rechter en geen cow boy of op de een of andere wijze doet hij een gokje: op de paardenrennen of met de slotmachine, op de roulette of bij de voet ballerij. Soms op groote schaal, soms heel onschuldig en op z'n onschuldigst want zonder risico om mee te doen aan Con tests of prijsvragen. Want de Amerikaansche handel en de Amerikaansche industrie hebben bij de pro paganda voor hun producten natuurlijk ge bruik gemaakt van deze nationale zwak heid. Het feit, dat de meeste menschen best een paar dollars extra kunnen gebruiken, wakkert dit allés nog aan. In de meeste bioscopen worden een paar maal per week spelletjes met een geluksrad gehouden, die enkele bezoekers eenige welkome dollars in den- schoot werpen. Geluksnummers waarop geldprijzen worden uitbetaald zijn bij alles en nog wat verpakt. Vanmiddag kwam mijn vrouw thuis met een grooten kartonnen beker, gevuld van vanille-ijs. Ze had in een cafetaria een kop koffie gedron ken en toen zij aan de kas betaalde, kwam er toen de juffrouw aan de kruk draai de een rood-kartonnen ster uit een gleuf vallen. Dat beteekende, dat mijn vrouw recht had op een hoeveelheid roomijs, ter waarde van 50 cent. Zij had met een ca deau van tienvoudige waarde niet gelukki ger kunnen zijn. Dat begrijpen Amerikaan sche fabrikanten heel goed. Zij zijn goede psychologen en hun reclame-chefs zijn uit stekende kenners van de menschelijke ziel. En daarom zijn „contests" op reusachtige schaal, met prijzen die tot in de duizenden dollars loopen, met aparte prijsvraag-de partementen en jury's waarin bekende in- tellectueelen zitting hebben, een heel ge woon Ameirkaansch verschijnsel. Dat is in 1932 begonnen. Vóórdien bloei de het cadeau-stelsel in ongekende en onge zonde mate. Ge behoeft geen Sherlock Hol mes te zijn om te begrijpen, dat omzetver- grooting het doel der prijsvraag-uitschrij vende fabriekanten is. Maar ge moet Ame rika kennen om te begrijpen in welk een geweldige mate de omzetten worden ver groot, wanneer de fabrikanten prijzen uit loven voor het beantwoorden van vragen, welke antwoorden moeten worden ingezon den met bijsluiting van zóóveel sigaren bandjes of tandpasta-cartons, of zeepwik- kels: Indertijd heeft de Camay Soap Com pany een prijsvraag uitgeschreven, waarbij zoo'n wikkel moest worden ingesloten. Ruim één millioen wikkels „vertegenwoor digende" honderd-duizend-dollar zeep, kwa men binnen. De Cremo Sigaren kregen ze ven maanden lang gemiddeld 8000 antwoor den per dag binnen a 20 sigarenbandjes per antwoord. Reken u maar even uit: 210 x 8000 x 20 X 4 cent ongeveer 1.350.000 dollar. Dutch Masters Cigars verkocht in één maand 1.530.000 sigaren aan 153,000 deelnemers aan een prijsvraag. Of dit alles op den duur werkelijke directe winst ople vert is echter niet zeker. Men in niet scheutig met mededeelingen daarover. Maar 't is wel zeker, dat zulke prijsvragen heel veel geld kosten. De geldprijzen zyn nog het minste. Maar de propaganda voor de prijsvraag kost een heele hoop. Men heeft uitgerekend dat deze propaganda over het algemeen zeven maal zooveel kost als het totaal der prijzen. Onlangs kreeg een fabriek 2,500.000 antwoorden op een prijs vraag binnen; om deze te administrateeren en te sorteeren moest een bedrag van 15.000 dollar worden besteed; De Jones Company zag door een prijsvraag haar omzet met 132 procent- stijgen en haar onkosten met330 procent. Een radiouitzend-sta- tion hield een contest. En den volgenden dag kreeg het niet alleen een breeden stroom antwoorden binnen, doch ook54.000 schriftelijke en 2700 telefonische verzoe ken om nadere inlichting en verduidelijking. Er komt nog een eigenaardige factor bij. Zoo'n prijsvraag maakt niet alleen groote propaganda, doch óókgroote anti-pro- paganda. Weinigen ontvangen een prijs, veel méér krijgen geen prijs. Er zijn genoeg niet prijswinners, die kwaaie brieven schrij ven, en die het gepropageerde artikel ver der hun heele leven zullen boycotten. Want ze vinden bijna allemaal hun antwoord veel beter dan dat van de prijswinnaars. Het is wergeljjk allemaal heel interessant dit al les eens te bezien in het licht van het feit, dat heel Amerika verzot is op die prijsvra- gerij. Want er komen allerlei factoren bij, die de leek al zeer onverwacht toelijken. Want had u er ooit aan gedacht dat' zoo wel het publieeeren van de winnende ant woorden als het niet publieeeren even groote gevaren voor den omzet opleveren? Dat zit zóó: als de honderd winnende ant woorden gepubliceerd worden zegt ten min ste driekwart van het millioen niet-wirf- naars: „Mijn antwoord was veel beter" en wanneer de prijswinnende antwoorden niet gepubliceerd worden, dan zeggen dezelfde 750.000: „Zie je wel, 't is natuurlijk maar flauwigheid, een oneerlijk zaakje, ze hebben gewoon geloot". Intusschen is het wel ze ker, dat er vrijwel nooit geloot wordt. De lepaling der winnaars gaat bijna .altijd op pijnlijk-keurige wijze. Als Amerikanen iets doen, dan wordt het heel wetenschappelijk uitgezocht. En dan worden er heel wetenschappelijke con clusies en statistieken over gepubliceerd. Daaruit leeren wij dan'onder andere, dat S0 a 90 pet. van de antwoorden al onmiddel lijk niet voor mededinging in aanmerking komen. Reden daarvoor zijn bijvoorbeeld: niet geheel houden aan de regels; niet vol doende invullen van de vereischte gegevens; verkeerd begrijpen van de opgave en tien procent van de antwoorden is in platte of oneerbare termen gesteld! Niet meer dan 1 of 2 procent komt voor een eind-be oordeeling in aanmerking. Tot de ongedachte gevolgen van deze merkwaardige materie, die werkelijk een deel van het openbare leven der Vereenigde Staten beheerscht, behoort: de beroeps- prijsvraag-oplosser. Een werkloos tooneel- speler maakte in één jaar 2000 dollar aan prijzen buit. En daardoor kreeg hij 'n goed vast salaris als employé bij een reclame bureau. Een leeraar aan de Columbia-Uni- versiteit nam ontslag, omdat het oplossen van prijsvragen hem méér opleverde dan zjjn baantje. Onlangs las ik, dat een meneer in Chicago gedurende 1939 niet minder dan 10,000 dollar had gewonnen. Een New York- sche typiste kon in drie jaar op deze manier een spaarpot van 25,000 dollar maken. Zooals elk beroep heeft ook het beroep van prijsvraag-oplosser zijn eigen vaklitera tuur. Er is een handboek getiteld: „Contest Goldan Authoritative treatise on how to win" en er zijn drie „vakbladen": Contest Magazine, Contest News en Contest World. Die bladen geven een overzicht met de voorwaarden van alle prijsvragen, lijsten van winnaars en zij drukken niet alleen de winnende antwoorden af, doch geven er ook een analyse van en een uiteenzetting van de redenen waarom zij gewonnen hebben. Er komen natuurlijk heel verwarrende oogenblikken in het leven van prijsvraag oplossers. Want toen door twee maatschap pijen tegelijkertijd een prijsvraag werd uit geschreven over de vraag: „Waarom eet .mijn familie zoo bijzonder smakelijk en waar gaan papa en de kinderen iederen dag juichend van vreugd en tierend van blij- schap aan tafel" toen moest mevrouw, voor de ééne prijsvraag vertellen dat dat kwam omdat ze altijd een bepaald soort kaas van Ambrozijnachtigen smaak gebruik te en voor de andere, omdat 't eten klaar, gemaakt werd in een bepaald merk potten: en pannen Zoo heeft ook dit typisch-Amerikaansche verschijnsel verschillende gevolgen en kan ten. Een van de voornaamste gevolgen iBfl tijdverspilling. Vermoedelijk nog niet eens bij de niet-wïnnende-oplossers alléén, doch ook bij de fabrikanten. Want het is heele- piaal niet zeker, dat hetzelfde geld en de zelfde moeite die zij nu aan de prijsvragen besteden, niet beter en nuttiger besteed zou den kunnen worden. Maar dit is zeker: nergens ter wereld ls de bevolking méér voor een gokje te vin den dan in de Vereenigde Staten. In de meeste gevallen is dit heel onschuldig: er, worden een paar stuivers gewaagd om een paar dollars te „verdienen." Ook de „Con- test" zijn onschuldig. En als verschijnsel op zichzelf, als onder deeltje van. het bonte, typische Amerikaan sche tafereel zijn ze interessant bovendien. Mr. E. Elias. AGENDA VERKOOPINGEN EN VERPACHTINGEN 13 Arnemuiden, Huis, v. d. Harst. 17 Vlake, Machinerieën enz., De Groot. 17 's-Heer Arendskerke, Inspan, Jonkers. 17 Kapelle, Huizen en land Kram. 18 Goes, Huis en land, Kram. 18 Middelburg, Huizen, Hoefer. 19 Colijnsplaat, Hofstede en land, Jonkers. 19 Middelburg, Inspan, v.d. Harst. 24 Kapelle, Huis, boomgaard, land, Kram. 30 Koudekerke, Inspan, Loeff. Mei. 29 Middelburg, Hofstede, v. d. Harst en De Neeling. Elec. Drukkerij G. W. den Boer, M'burg. „U heeft geluisterd naar een jongeman die zijn Molenaar's Kindermeel at. Wij gaan thans slapen, maar- wij komen terug - zoodra wij weer honger krijgen. Walcfieren's Melkproducten Tel. 83 zijn bet@r ADVERTEEREN DOET VERKOOPEM Geen andere letters dan de R van „Rath" en de D van „Doodeheefver" moeten in den cirkel staanDan hebt U zekerheid, dat wat U koopt ook inderdaad het échte R&D Behang is! Gedrukt in de fijne, degelijke „fixa-color" kleuren!Vraag Uw behanger de R&D Stalenboeken met de prachtige, nieuwe kleuren „Horizonnade", „Symphonie", „Zonidylle", „Sahara" en „Zee kristal". En laat niets ter wereld U afbrengen van Uw eisch: „het R D-merk in cirkel op het kaft!" Nederland's grootste en meest moderne behangselpapierfabriek. BEHANGSELPAPIERFABRIEK VAN RATH DOODEHEEFVER LEVERING VIA UW BEHANGER, TOONZALEN IN 19 STEDEN DES LANDS. Toonkamers te Middelburg, L. Noordstraat 26. De R D collectie be staat uit de Series 16 - 47 - 48 - 49 - 50 - 51 - 52 en 57, meer dan dui zend variaties in dessins en kleuren. Hierbij be vindt zich het behang, dat in Uw kamer past en bij Uw beurs Als U dddr maar op let!

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1940 | | pagina 8