|p 1§ IP NIDDELBURGSCHE COURANT NILLMIJ Toen de wed® „„uitbrak"'' in PoraSarael ,De blokkade maakt Duitsehland gereed w©©r den knockout1". RegeSinsg van dera aamv@er van goederen ©ver 2e®„ 183e JAARGANG drxe bladen EERSTE blad Dagblad. Uitgave C.V. De Middel- burgsche Courant. Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28, Tel. Redactie 269, Administratie 139; te GOES: Turf kade, Tel. 2863. Post giro 359300. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes 2.30, elders 2.50 per kwartaal. Weekabonne menten in Middelburg en Goes 18 ct. (iX^OESCHES COURANT) Advertentiën 30 cent per regel, ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Bij contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum 2.10. „Kleine Advertenties", maximum 6 regels, 75 cent, by vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 ct. Ontstelïenis onder het volk, maar die tanden blijven op elkaar. Wat de Russen bij voorkeur bombardeerden. (Van onze bijzondere medewerkster). HELSINKI, begin April. Onlangs ontmoette ik een Noorsche vrij williger op het koffie- en sandwichstation, dat de onvermoeibare, overal aanwezige Lotta's geïnstalleerd hebben in een naar verhouding onbeschadigde gymnastiekzaal in Tavastehus. Er is anders niet veel over van deze öeroudé koopstad. Omdat de stad een van de meest beteekenende industrie centra van Finland geworden was, en het station een van de gewichtigste verkeer- centra van midden-Finland vormde, kon men voor deze eene keer begrijpen, dat de Roode luchtmacht gedurende den geheelen oorlogstijd steeds trachtte de stad te ver nielen. Wat daarentegen geen normaal mensch ooit zal begrijpen, is het beeld dat men nu achteraf kan zien in Tavastehus, even als in - de meeste andere van Finlands in dustrie- en verkeercentra. Het zijn niet de fabrieken en niet de sta tions of de rails, die vernield zijn door een bombardement of mitrailleurvuur, maar het zijn de kleine arbeiderswoningen in de buitenwijken van de stad, het zijn kerken en kerkhoven, het zijn ziekenhuizen en la zaretten en van de laatstgenoemde vooral die, waarvan men dacht, dat zij beschut wa ren door het internationale „Roode Kruis" merk op het dak. Het zijn juist die gebou wen, die overstelpt zijn met brand- en ex- plosiebommen van alle soorten en construc ties, niet het minst met het moderne en dui- velsche moordwerktuig, dat zoowel brand als explosie veroorzaakt, zoodat de werking ervan zoo vreeselijk wordt, dat slechts wij, die het van dichtbij hebben gezien, ons er eenig begrip van kunnen maken. Iets van dit alles had de Noorsche vrij williger genoemd terwijl wij daar zaten om de dampende „Lotta koffie" en rust geno ten buiten op een steenen trap, met uitzicht op roetzwarte sclioorsteenen, die leelijke, treurige gedenksteenen zijn voor menschen- woningen, die in vlammen zijn opgegaan. HU was chauffeur van een vrachtauto in een van de autocompagnies van het leger. Maar omdat hij mee was geweest van het begin van December af, en ook omdat hij als een van de allereerste Noorsche vrij willigers naar Finland gereisd was op eigen initiatief, had hy' vele belangrijke chauf feursbetrekkingen gehad, in deze oorlogs maanden. Het grootste gedeelte van zijn diensttijd was hij bij het Salla-front geweest. Hij weigerde overigens iets van belang over zijn eigen frontbelevenissen te vertellen en motiveerde dit hiermede, dat ik het toch niet zou willen gelooven. Ofschoon ik wel eenige kennis heb van de technische terminologie, die alle auto- menschen gebruiken, was zijn auto-„slang" voor mij totaal onbegrijpelijk. Daarom kwam het des te meer verrassend toen hij over wat anders begon te spreken, bijv. toen ik vroeg, wat zijn pacifistische stu dentenkameraden zeiden van den Finsch Russischen vrede. Wat hem zelf betreft, had hij wel oor- zaait genoeg gehad om den vrede welkom te heeten juist op dit tijdstip, gaf hij toe. Want dat baantje, dat hij had gehad op den dag vóór 13 Maart, was naar zijn meening het afschuwelijkste, dat hij gehad had ge durende den geheelen oorlogstijd. Het was nl. er om te doen om het besmettingsgevaar te elimineeren van de honderden en weer honderden bevroren Russische lijken, die rondom in de bosschen lagen. Zelf heb ik ook wat van deze toestan den gezien, en ik heb ooit van geharde man nen gehoord, die een zenuwinstorting kre gen bij het gezicht ervan. 1-Iet was zeker heel hard voor hem ge weest. Maar toch gaf hij toe, dat hij bang was geworden, toen zij order kregen om in hun kwartier te blijven, des ochtends 13 Maart, omdat de oorlog voorbij zou zijn om elf uur in den voormiddag. Geen van zijn Finsehe kameraden had er aan willen gelooven. Maar hij hij kon het niet helpen hij was gewoonweg bang geweest! Het had tot iets over halfelf geduurd, toen waren de „Molotoffers" als gewoon lijk dreunend over zijn lioofd gekomen en hadden hun bommen over Rovaniemi en langzaam over de geheele route naar Salla geworpen. Hij had zich verlicht gevoeld, zeide deze Noorsche vrijwilliger, want nu moest hij toch gelooven, dat dat van dien vrede slechts onzin was! Ik moest denken aan de kleine, blonde veld-Lotta, die ik eenige dagen vroeger ontmoet had bij het Karelische overstap station. Zij was drie maanden lang aan het front op de landengte geweest en was er ook dien voormiddag, vóór de vrede om zoo te zeggen „los brak." Zij vertelde, hoe zij en de andere Lotta's in de veldkeuken hadden gezeten, met het horloge in de hand en geluisterd hadden naar het gedreun van het artillerie- en mi trailleurvuur. Allen hadden gehoopt, dat het lawaai daarginds als gewoonlijk voort zou duren, en toen de stilte plotseling kwam, waren ook zij nerveus, onrustig en angstig geworden. Voor den eersten keer gedurende dezen tijd van oorlog hadden zij vrees gevoeld. Geen vaan haar was „oorlogsgek"; geen was „bloeddorstig". Geen-van haar was „chauvinist", maar de vrede had haar ang stig gemaakt, ofschoon geen van haar nog iets van de voorwaarden had gehoord. Zij wenschten niets' meer clan in vrede te mo gen leven, maar voor dezen vrede vreesden zij! En ik dacht aan de inwoners van Hel sinki. Daar was ik geweest op dien dag, toen de vrede verkondigd werd. Toen had ik voor het eerst de inwoners van Helsinki zien huilen, en ik huilde zelf ook. Maar liet was een geween zonder angst. Wij huilden van verdriet, omdat wij do voorwaarden kenden, terwijl zij daarbuiten bang waren geweest, omdat zij ze niet ken den, omdat zij vreesden, dat datgene verlo ren zou zijn gegaan, wat het Finsehe volk nooit Icon verdragen te verliezen, nl. zijn moed. De Noorsche vrijwilliger gaf nu toe. dat hij zich eerst weer veilig en rustig ge voeld had, toen hij op zijn weg Zuid waarts dat sterke teeken van verbeten moed gezien had op de duizenden van de Finsehe gezichten, die bij op zijn weg ont moet had. Nu reisde hij naar de buurt van I-Iangö om daar de 8000 dakloozen naar het Noorden te helpen verhuizen. Hij was er van overtuigd, dat alles bitter en moeilijk zou worden, maar hij was van iets zeker: moedeloosheid en hopeloosheid zou hij niet te zien krijgen! BRITTA BERNER. De Geallieerden zullen alle middelen gebruiken. De Fransche minister voor de blokkade Monnet, heeft te Londen een onderhoud ge had met zijn Engelsehen collega Cross. Na dit onderhoud heeft Monnet een verklaring afgelegd. Hierin zeide hij: Er is geen twij fel aan, dat de Duitsche zware industrie reeds gebrek krijgt aan grondstoffen en gedurende eenige dagen per week niet kan laten werken. Het zou goed zijn, wanneer de blokkade op zichzelf den oorlog zou kun nen uitmaken, aangezien hierin het beste middel ligt om menschenlevens te sparen. Op zijn minst echter is het een sterk wa pen, dat de kracht van onzen vijand ver mindert en gereed maakt om den knockout in ontvangst te nemen. De Geallieerden willen geen letsel toebrengen aan de rech ten van vrije volken, maar zij hebben als vrije volken, die strijden voor de vrijheid in de wereld, het recht om alle middelen te baat te' nemen om den oorlog zoo spoedig mogelijk te doen eindigen met zoo min mo gelijk bloedvergieten. Dit is een totale oor log en wij hebben het recht om alle maat regelen te nemen, die in ons bereik komen. EEN NIEUW BEGRIP VAN NEUTRALITEIT. Niemand heeft het recht de oogen te slui ten voor de ontwikkeling van het karakter van den oorlog door den loop der eeuwen. Honderd jaar geleden was de oorlog nog een treffen tusschen de legers en wanneer een land niet betrokken was in een slag, dan kon het zich neutraal verklaren. Op het oogenblik hebben de landen in een oorlog niet alleen hun legers, doch al hun kracht noodig en derhalve bestaat neutrali teit in het niet geven van economischer, steun aan de oorlogvoerenden. Daarom hebben de Geallieerden aldus Monnet het recht een blokkade uit te oefenen, welke den vijand kan beletten zich bü de neutralen te voorzien van de goede ren, welke hü noodig heeft. In dezen geest hebben Monnet en Cross de resultaten van de reeds genomen en de nog te nemen maatregelen bestudeerd, op dat de Geallieerden in staat zullen zün be slissende slagen toe te brengen. In antwoord op vragen van de journalis ten zeide Monnet, dat door de blokkade het oorlogs-potentieel van Duitsehland is ver minderd, vooral wat betreft de voorziening van benzine, ertsen, rubber, textielwaren, metalen, leer en huiden. Thans is het zaak de lekken in de blokkade te stoppen. Naar vernomen wordt, zal Monnet mor gen in zün bespreking met Cross voorstellen op de neutrale markten te koopen, teneinde op deze wyze Duitsehland te beletten zich van materieel te voorzien. Kastekort bij den gemeente ontvanger te Breda. Naar wij vernemen is er een tekort ont dekt in de kas van den gemeenteontvanger van Breda, mr. C. Dit tekort bedraagt en kele duizenden guldens. In de gisteravond gehouden geheime ver gadering van den gemeenteraad is den ont vanger ontslag verleend. Wederom een Nederlandsche patrouille over, de Dnitsche grens. VAN DE TIEN MILITAIREN HEEFT MEN NIETS MEER GE HOORD. De „Limb. Koerier" meldt, dat in den nacht van Woensdag op Donderdag weder om een Nederlandsche patrouille bij ver gissing over de Duitsche grens is geraakt. .Thans had de overschrijding van de grem nabü Swalmen plaats. Tot heden zijh de Nederlandsche soldaten nog niet terugge keerd. Laat in den avond van Woensdag was de patrouille, bestaande- uit een sergeant, een korporaal en acht manschappen, van den commandopost naar de grens gefietst, om te patrouilleeren in de omgeving van Swalmen. Toen de volgende patrouille d,iè de eerste moest aflossen, om twee uur in den nacht op de plaats van samen komst kwam, wachtte men tevergeefs. De eerste patrouille keerde niet terug. Aanvankelijk vermoedde men, dat de militairen door een of andere oorzaak op onthoud hadden gehad, doch toen men de heele route nauwkeurig naging, vond men nergens een spoor, en rees het Vermoeden dat: de soldaten, door de duisternis mis leid, ergens in de bosschen langs de grens bp Swalmen, bij vergissing op Duitscli ge bied waren geraakt. Op dat gedeelte van de grens is namelijk nergens een afzetting of versperring en in het nachtelijk duister kan men daar in dié dichte bosschen, die aan weerszoden van de grens zijn, ge makkelijk op Duitsch gebied komen, zon der dat men het merkt. Nederlandsche3 ivereldomroep. WETSONTWERP TOT STICH TING SPOEDIG TE VERWACH TEN. Naar het Hbld. zal een dezer dagen bü de Staten-Generaal een wetsontwerp wor den ingediend, dat de totstandkoming van den Nederlandschen Wereldomroep regelt. Dit voorstel van wet is reeds door den mi nisterraad behandeld en heeft den Raad van State bereikt. Vaak is van verschillende zijden op een regeling van deze aangelegenheid aange drongen. Het schijnt echter, dat de finan ciering van de gevolgen dezer wettelijke re geling moeilijkheden medebi'acht. Wy hebben goeden grond om aan te ne men schrijft het blad dat de geruchten om trent het instellen van een radiobelasting hiermede verband houden. Hierbij zou dan bedoeld zijn, een heffing te vorderen van hen, die weliswaar een ontvangtoestel heb ben, maar niet bü een der omroepvereeni- gingen zijn aangesloten. Van het moment af, dat de patrouille is uitgereden, heeft men niets meer van de soldaten gehoord. Pogingen, om iels te vernemen, of om de soldaten naar Ne- 'lex-land te doen terugkeeren, hadden tol nu toe nog geen resultaat. De Alg. Ned. Invoer Centrale treedt in werking. Het arrangement met Engeland. In verband met de onderhandelingen van de Nederlandsche delegatie te Lon den, welke geleid hebben tot een rege ling met Groot-Britannië voornamelijk be treffende den aanvoer v^Y. goederen over zee, bevat de Nedeflalidscne" staatscourant van gisteren een ministerieèle beschikking, in werking tredende op S April, waarin een regeling gegeven wordt van den invoer van goederen via de Alg. Ned. Invoer-Cen- trale (ANIC) en een bij Koninklyk besluit vastgestelde lijst van artikelen, waarvan de invoer zonder vergunning van S April af zal zyn verboden. Beide maatregelen tezamen, welke voornamelü'k vertragingen in den aanvoer beoogen te voorkomen, scheppen den" volgenden toestand: Van overzee mogen de op de lijst ge plaatste goederen slechts worden inge voerd na verkregen verguninng van de ANIC, waarvoor aanvraagformulieren bij de Kamers van Koophandel verkrijgbaar zün. Voor deze goederen is bovendien ver gunning tot adresseering aan de ANIC vereischt. Voor over de landsgrenzen ingevoerde goederen, welke op de lyst voorkomen, kunnen de Kamers van Koophandel zon der nadere formaliteiten, indien de con- sentgelden betaald zijn, namens de ANIC overgaan tot uitreiking van de invoerver gunningen, inclusief de machtiging tot adresseering aan de ANIC. Als retributie is aan de ANIC een pro mille van de invoerwaarde met een mi nimum-waarde van 25 cent verschuldigd. De niet op de lijst geplaatste goederen zijn vrüe goederen. Een ander Kon. besluit, gebaseerd op de uitvoerverbodenwet 1914. bevat: een herziening van de bestaande uitvoerver boden, aangevuld met een aantal nieuwe. De in de uitvoerverbodenwet 1914 voor ziene dispensatie-mogelykheid blijft van kracht, doch zal behalve van de binnen- landsche behoeftenvoorziening, ook afhan kelijk zijn van de ter zake met de Britsche regeering getroffen afspraken in verband met den aanvoer dier goederen. Deze af spraken houden voor een groote reeks van goederen de mogelijkheid open van uit voer naar de belligerenten, welke uitvoer aan een voor alle belligerenten gelykelyk geldende limite (een percentage van een normaal basisjaar) is gebonden. De lüst van artikelen, waarvan de' in voer met ingang van S April verboden is. vormt een opsomming van alle mogelijke' goederen, dieren^ dierlüke producten, oliën, vetten, groenten, fruit, manufacturen in- dustrieproducten, arbeidswerktuigen, me talen', enz. enz. Handelsverkeer in oorlogstijd. Op een gisteren gehouden persconferen tie heeft de heer A. Th. Lamping, direc teur van de liandelsaccoorden een eri an der medegedeeld over de door de Neder landsche delegatie te Londen, sedert Oct., gevoerde onderhandelingen en over de be reikte resultaten. Reeds spoedig na het uitbreken van den oorlog werd de noodzaak gevoeld met dc verschillende landen, waarmede wü een belangrijk handelsverkeer in stand hou den, overleg te plegen om de handelsbe trekkingen aan te passen aan de zoo j gewüzigde omstandigheden. Wat nu onze verhouding tot Engeland betreft, hier bleek het gewensoht tot een regeling 'te komen over de toepassing van het contrabande-systeem. Twee proble men toch lagen in het bijzonder de Ne derlandsche Regeering na aan het hart: de aanvoer van ovei'zee en de scheepvaart Een zooveel mogelijk onbelemmerde aan voer is noodig, niet alleen voor oixze in dustrie mogelijk te maken te blijven wer ken: voor binnenlandsche behoeften maar ook-voor den-onontbeerlijke:) export.- Het thans, na lange en moeilijke bespre kingen tot stand gekomen arrangement moet eigenlijk worden beschouwd ais dc consolidatie van de situatie, zooals deze gedurexxde de onderhandelingen is gere geld en is erop gericht de moeilükheden en bezwaren voor beide partijen wiurt spruitende uit den oorlog zooveel mogelijk te vei'minderen. Dit geldt voor wat Nederland betreft vooral de wijze, waax-op de aanvoer is ge regeld. De thans getroffen regeling is erop gericht, dezen zoo ongestoord mogelijk te doen verloopen en het oponthoud van dc- schepen zooveel mogelijk te bekorten doo. een vergemakkelijking van het onderzoek op contrabande. De invoer;. Het eene Kon. besluit noemt verschil lende goederen, waarvan de invoer verbo den is, tenzü vergunning is verleend dooi de Alg. Nèd. Invoer Centrale (ANIC) voor de aan dat lichaam geadresseex'do goederen. Deze regeling berust op de In- voei'noodwet, welke met het oog op deii oorlogstoestand werd tot stand gebracht ter verzekering van den voor ons land on- ontbeerlyken aanvoer. Door deze maati-e- gelen ontvangen de importeux-s en de scheepvaart waarborgen, dat goederen, op deze wijze behandeld, zonder moeilykhe- den de Britsche contx-oleposten zullen kun nen passeeren. De uitvoer. Het andere Kon. besluit regelt den uit voer, zooals deze van Nederlandsche zijde is vastgesteld op grond van het met de Brit sche regeering gepleegde overleg. Het uit gangspunt is tweeledig: 1.) voor een aantal producten, waaronder voornamelijk die vallen, welke overzee ple gen te worden aangevoerd, zal geen dispen satie worden verleend voor den uitvoer naar één der belligerenten, welke het ook zij. Daarnaast zal voor een groote i"eekc van goederen wel een uitvoermogelükheid naar de belligerenten bestaan, zü het dat deze aan een voor alle belligex'enten gelijke lijk geldende limiet is gebonden. Doze regeling is relatief gunstig te ach- ten voor onze landbouw-, veeteelt- en tuin bouwproducten, die een niet onbelangrijke uitwoei-mogelijkheid naar de belligerenten behouden. 2). ais beginsel valt de handel met neu- trale landen buiten het arrangement, met S™ "g Tan een aantal landen in Europa, waarheen de uitvoer op dezelfde wyze zal worden gecontroleerd als ten aan- VnnrVau df belligerenten zal geschieden. Voor alle landen zal evenwel dispensatie moeten worden aangevraagd van de uit voerverboden, die immers 'n algemeene ka- SilGr uag,en-'t De niet-E"ropeesche landen vallen alle buiten het arrangement. Het bilaterale handelsverkeer. Tenslotte zy nog de aandacht erop geves tigd, dat het arrangement niet regelt: het bilaterale handelsverkeer tusschen Neder land en Engeland in den zin van de han delsovereenkomsten in vredesty'd, doch slechts het raam uitmaakt van de aanvoer en uitvoermogelykheden, waai-binnen met de verschillende betrokken landen ingevol ge de bestaande of te sluiten handelsover eenkomst handel kan worden gedreven Eén van de zes is nog heel Een der vele ramen welke gis teren te Westkapelle door de mijnontploffing werden vernielde (Ingez. Med.) Belgische vissehers beschoten door een vliegtuig. Het Bx-usselsche blad „Het Laatste Nieuws" bericht, dat de visschersboot Z 35 uit Heyst zich gistel-middag om vijf uur op circa 35 mijl van Zeebrugge bevond, toen zij door een vliegtuig werd aangevallen. De stuur man deelde aan den waterschout mede, dat het vliegtuig op nagenoeg 20 meter boven 'öe~'vïssch'érsboot' vloog *én •milraiileurvuur op het scheepje opende. Onmiddellijk werd aan boord van de visschei-sboot de motor stopgezet en de bemanning zocht dekking. Er kon nog worden geconstateerd, dat bet vliegtuig ook boven een andere visschers- sloep vloog, die zich in de buurt bevond, de Z. 29. Ook- op deze boot werd geschoten. Diep onder den indruk van deze gebeurte nis wendde de stuurman van de Z. 35 spoe dig de steven en voer de haven van Zee- brugge binnen, waar aan de zeevaavtauto- riteiten verslag werd uitgebracht over den aanval op weerlooze visschers. Een Noorsche veerboot door vliegtuigen gebombardeerd. Acht inaal Volgens het Noorsche dagblad „Dagen" is het s.s. „Mira", dat een geregelden post en passagiersdienst onderhoudt tusschen Engeland en Noorwegen, Woensdag door Duitsche vliegtuigen aangevallen. Hoewel de bommen geen doel troffen, werden twee leden der bemanning gewond. De toestel len ondernamen den aanval acht maal, waarna zij door een Britschen torpedojager verdreven werden. Een machine werd zoo ernstig getroffen, dat zij een noodlanding op zee moest veri'ichten, waarbij het toe stel vernield werd. Een ander vliegtuig ver dween in Oostelijke richting en volgens de beschrijving der opvarenden van de „Mi- ra", moet dit hetzelfde toestel geweest zyn dat, zooals gemeld, aan de Noorsche auto riteiten verzocht heeft te mogen landen wegens opgeloopen schade. Het vliegtuig landde daarop nabü Stavanger, waar het door de bemanning in bran'd gestoken werd. De Duitsche vliegers werden geïnterneerd. Toen de „Mira" werd aangevallen, bevon den zich bijna honderd personen aan boord. Duitsehland verhoogt de vrachtprijzen naar Nederland. Naar het Hbld. verneemt, hebben de Duitsche autoriteiten, nu het boutseizoen aanbreekt, een nieuw kartel vastgesteld voor het houtvervoer uit de Oostzee naar Delfzijl. De vracht wordt daarbij vastge steld op 40 per standaard; voor den oox-- log was dat 1617. Het is thans vrijwel onmogelyk dit ver voer anders dan met Duitsche schepen te doen geschieden. De schepen onder neutra le vlag wox'den zoo lang opgehouden, dat zy deze x-eizen niet meer aandurven. Nu het voorseizoen aanbreekt, maakt Duitseh land van de gelegenheid gebruik, de vrach ten sterk te vex-hoogen en zich zoo door middel van dit vervoer naar Nedexdand de viezen te verschaffen. Evenmin als de Ne derlandsche wensclxen de Zweedsehe sche pen dit jaar deel te nemen aanjiet recht- streeksche vervoer van lx out uit het Noor den naar Nedexdand en België, hoewel er wel is getx-acht, daarvoor in Zweden tonna ge te krijgen.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1940 | | pagina 1