HIDCELBU RGSCHE GOURfiMT &smm (&€oes€he courant; Het beschieten van Nederlandsche vissebersvaarfaigen» Finland werkt aan den opbouiv. De leer der vervangingswaarde. NUMMER 78 18Se JAARGANG Dagblad. Uitgave C.V. De Middel- burgsche Courant. Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28, Tel. Redactie 269, Administratie 139; te GOES: Turfkade, Tel. 2863. Post giro 359300. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes 2.30, elders 2.50 per kwartaal. Weekabonne menten in Middelburg en Goes 18 ct. TWEE BLADEN EERSTE BLAD Vvouiuci'.iii" Q 2 AJPRIL 1940 Advertentiën 30 cent per regel, ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Bij contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum 2.10. „Kleine Advertenties", maximiïm 6 regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 ct. Zijn de mitraïlleurschoten voor den boeg] ais stopsein bedoeld De meening in IJmuider reederskringen. I-Ioewel het aanvankelijk leek alsof alle treilers gisteren binnen zouden blijven, is in den namiddag de treiler „Reiger", IJm. 114 van de reederij Maresaten uitgevaren, en vvaarschijhlijk zullen heden de overige schepen wel weer volgen. Uit de rapporten, welke de laatst binnengekomen treilers „I. S. Groen'' IJm. 130 en „Vikingbank" IJm 183 hebben uitgebracht, heeft men in IJmuidsche reederskringen den indruk gekregen, dat het de Duitsehe vliegtuigen in de eerste plaats er om te doen is, de visschersschepen te laten stoppen om dan nauwkeuriger te kunnen nagaan, of men inderdaad met Nederlanders en niet met gewapende treilers te doen heeft. Deze veronderstelling baseert men op het rapport van den schipper van de „I. S. Groen", die mededeelde dat een Duitsch vliegtuig een salvo mitrailleur- schoten voor den boeg in het water af schoot. De schipper had onmiddellijk ge stopt. Het vliegtuig, dat aanvankelijk voor het schip langs had gevlogen, cirkelde toen eenige malen erom heen, waarna een der inzittenden met de hand naar de op varenden wuifde, en het toestel zich ver wijderde. Dicht in de buurt voer de „Vikingbank'' Ook hier meende men het neerkomen van mitrailleurkogels in het water voor den boeg te hebben waagenomen. De schipper was toen volle kracht gaan varen, waar na, volgens zijn rapport, het vliegtuig eenige bommen dicht bij het schip in het water heeft laten vallen. Het is internationaal voorschrift, dat een koopvaardijschip moet stoppen voor een oorlogsschip, wanneer het als waar- schuwing een kanonschot voor den boeg krijgt. Aangezien een vliegtuig slechts over mitrailleurs beschikt, acht, men het in IJmuidensche reederskringen niet uitge sloten, dat de Duitsehe vliegtuigen even eens een bevel tot stoppen bedoelen wan neer zijvoor den boeg der visschersvaar- tulgen een mi trail leur salvo afschieten. Het is hun opgevallen, dat ook de opva rend van de „Protinus"' vertellen, dat zij meenden een doordringend fluitend ge luid te hooren van een machinegcweersal- vo voordat de vliegtuigen terug kwamen om het schip te bombardeeren. Indien deze veronderstelling juist is, zou het gewenscht zijn dat men van Duit sehe zijde duidelijk mededeelde, dat men voortaan deze wijze van waarschuwing toepast om beter de nationaliteit der vis- schersvaartuigen te kunnen vaststellen. De reddingsmiddelen aan boord van visschers schepen. „Nauwlettender dan ooit ziet juist in dezen tijd van oorlog de scheepvaartin spectie met gestrengheid er op toe, dat de uitvarende schepen, dus ook de Nederlandsche visschersvaartuigen^ zijn uitgerust met deugdelijke reddingsmidde len. Daarna is het de plicht van den ka pitein, door zorgvuldig onderhoud erv te waken, dat de reddingsmiddelen goeden staat blijven en aan de gestelde eischen voldoen, wanneer men er in geval van nood gebruik van moet maken". Aldus valt men in de kringen der scheepvaartinspectie het antwoord samen, dat wij kregen toen wij naar aanleiding van het relaas van de geredden van den IJmuider treiler „Protinus", die momen teel in een ziekenhuis ergens in Schot land "zijn opgenomen,- een onderhoud had den met den adjunct-inspecteur voor de scheepvaart te IJmuiden, den heer J. H. Th. Eerman. Naar men weet hebben de geredden verklaard, dat de reddingboot on voldoende was uitgerust: geen zeilen, brak drinkwater en muffe beschuit. Deze verhalen zoo verklaarde de heer Eerman wekken vooral bij buitestaanders een ver keerden indruk en werpen een onverdien de blaam op de reederijen, terwijl zij, indien zij juist zouden zijn, bovendien ern stige critiek zouden inhouden op het be leid van de scheepvaartinspectie, die vol komen in haar taak te kort zou schieten, indien zij gedoogde dat schepen naai' zee zouden vertrekken met reddingmateriaal aan boord, dat in zoo verregaa'nden staat van verwaarioozing verkeert als naar den gewekten indruk met het materiaal van de „Protinus"'" het geval zou moeten zijn. De „Protinus" is op 20 October 1939 gaan varen en was geheel opgeknapt en door scheepvaartkundige experts onder zocht alvorens de treiler mocht uitvaren. Dat daarbij de reddingsmiddelen niet zijn overgeslagen blijkt uit het rapport van den deskundige Bergsma, die boot, riemen, dollen, lijnen, vlaggen, brood- en water voorraad enz. 'deugdelijk had bevonden. Op 4 December jl. heeft de „Protinus1' gedokt en opnieuw werden de reïïdingsmiddelen gecontroleerd. Er kan dan ook geen spra ke van zijn, dat de reddingboot, die toch nog in goeden staat verkeerde, nu plot seling wrak en dollen en riemen rot kon den zijn. Trouwens, het feit alleen, dat de boot, met aanvankelijk 10, later 8 man aan boord, het bijna zes dagen met ruw weer heeft uitgehouden, weerspreekt de bewe ring, dat zij niet in goeden staat zou zijn geweest. Bij hooge zeeën heeft men zes dagen lang de boot voortdurend met den kop op de golven moeten houden, en daar in zou men waarlijk niet geslaagd zijn, in dien de riemen en de boorden waarin de dollen zaten, rot zouden zijn geweest. Op zee heeft echter de kapitein van elk schip de verplichting zorg te dragen voor den goeden staat dei- reddingsmiddelen. Het schepenbesluit bepaalt dat hy' er voor moet zorgen dat tijdens de reis de bewegende deelen, waarmee de reddingboot vast zit „roestvrij en gangbaar" blijven en dat „drinkwater en voedingsmiddelen in de booten ten allen tijde «voor gebruik ge schikt" moeten zijn. Het spreekt van zelf, dat men, wanneer men dikwijls zeeën over heeft gehad, moet controleeren of de voorraad scheepsbe schuit in de booten niet muf is geworden, en of er geen zeewater is doorgedrongen in het drinkwatervat, welks inhoud dan vernieuwd behoort te worden. EEN ERNSTIGE NALATIGHEID. Dat dikwijls juist de opvarenden, in wier belang deze maatregelen worden getroffen, niet voldoende acht slaan op den stand der reddingsmiddelen, was den heer Eerman juist gister op treffende wij ze gebleken. De treiler ,,I. S. Groen" IJm 130 was gistermorgen binnengekomen, rapporteerend, dat op het schip geschoten was door de Duitsehe vliegtuigen toen het op 28 Maart jl. des namiddags te 6,15 uur ten Noord Westen van Doggersbank, zich gereed maakte om te gaan visschon. Onmiddellijk was de schipper naar IJmui den terug gekeerd. Bij aankomst was ge bleken, dat op Zondag 14 Maart ten ge- 'olge van een zware overkomende zee de boot was wrak geslagen en gedeeltelij 1 overboord gegaan. Des ondanks, terwijl men zonder boot was, was men in dezen tijd van ruw weer en dreigende oorlogs gevaren, nog 14 dagen blijven visschen had men in het verlies van de eenige reddingboot geen aanleiding gezien om r IJmuiden "terug te keef enwaartoe men pas besloot toen men ten gevolge van het verschijnen van Duitsehe vlieg tuigen den schrik te pakken kreeg. „Ik vind dit een zoo ernstige nalatigheid en een zoodanig in' gevaar brengen van menschenlevens, dat ik mij verplicht heb gevoeld hierover een klacht bij den in specteur-generaal voor den scheepvaart in te dienen", aldus verklaarde de heer Eer man. Veiïigheidseischen voor visschersvaartuigen. Naar wij van bevoegde zijde vernemen, zal binnenkort door den minister van Wa terstaat, evenals dit voor de koopvaardij is geschied, voor de visscherij een commissie worden ingesteld, die, voortbouwende op den verrichten arbeid van de bovenbedoel de commissie voor de koopvaardij (de Com missie-Van 't Haaff) omtrent speciale vei- ligheidseischen voor visschersvaartuigen in deze tijden, advies zal kunnen uitbrengen. Naar Havas meldt uit Helsinki, zal de Finsche regeering overgaan tot een be studeering van het wetsontwerp inzake een landbouwhervorming, dat door den gewezen minister-president Kivimak was ingediend met het doel een herverdeeling te verzekeren van den grond. Deze rege ling zou mogelijk maken, dat de geëva- cueerden uit de afgestane gebieden zich opnieuw zouden vestigen. Het beginsel der hervorming is, dat alle grondbezitters verplicht zullen zijn een deel van hun grond af te staan voor dc vestiging van geëvacueerden. De nieuwe boerderijen zouden niet groo- ter zijn dan 15 ha. De terreinen zullen te gen vooroorlogsehe prijzen worden be paald. Ook de staat zal zijn deel afstaan. HULP BLIJFT DRINGEND NOODIG. De Volkenbond heeft gisteren een nieuwe nota van de Finsche regeering ont vangen, waarin deze betoogt, dat de be hoefte aan hulp voor Finland sedert de beëindiging van den oorlog nog dringer- der is geworden. Van de 55,000 geëvacu eerden bestaat volgens de nota 55 procent uit kinderen en 30 procent uit vrouwen Bjj luchtbombardementen zijn 4,500 wo ningen verwoest en 55,000 menschen zijn dakloos. Het aantal in den oorlog gedoo- de Finnen wordt opgegeven als 15,000 en dat der gewonden als 40,000. Arabische en Joodsche kweekers hebben het Finsche Roode Kruis 1,300 kisten si naasappelen aangeboden, zooals Havas be richt uit Jeruzalem. Inzameling van gonden ringen. Havas meldt nog uit. Helsinki: Vandaag is men in Finland begonnen met de inzameling van gouden ringen ten bate van de landsverdediging. Ieder, die een gouden ring schenkt, ontvangt in do plaats hiervan een ijzeren ring. De Hooge Raad acht haar redelijk. De Hooge Raad heeft gisteren een belang rijk arrest gewezen met betrekking tot de toepassing der leer van de vervangings waarde in verband met de Prijsopdrijvings- wet. Daarbij heeft ons hoogste rechtscollege uitgesproken, dat een' aanpassing van de verkoopsprijzen aan de stijgende inkoops prijzen niet onredelijk mag worden ge- genoemd. Aan B. P. M. L., te Dordrecht werd des tijds voor de rechtbank aldaar ten laste gelegd, dat hij opzettelijk niet had nage komen art. 5 der prjjscpdrijvings- en ham- sterwet 1939, houdende een verbod tot prijs opdrijving. L. had den prijs van sokkenwol 'an 0,39 per knot verhoogd tot 0,45. Nadat deze zaak in hooger beroep de verschillende instanties van ons rechtscol lege had doorloopen, heeft de Hooge Raad gisteren overwogen, dat niet is in te zien, waarom een weöerverkooper die, om zijn goederenvoorraad van normale grootte op peil te houden, regelmatig in plaats van de daaruit verkochte goederen, andere ge lijksoortige goederen inslaat en die zyn verkoopprijzen aan de inmiddels opgeloo- pen, hem door zijn leveranciers in reke ning gebrachte fabrieksprijzen aanpast, onredelijk zovi handelen, tenzij de aldus door hem tot richtsnoer genomen fabrieks prijzen, met het oog o; de omstandigheden als onredelijk zouden zijn te beschouwen, hetgeen echter in casu niet als bewezen is aangenomen. Een bedrijf, dat het aanhouden van voorraden in zich sluit, zou c-en niet te aanvaarden risico met zich brengen, indien het, hoewel het onvermijdelijk by eventu- eele daling van het prijspeil de waarde van zyn voorraad zal zien dalen, van een stij ging van dit peil geen voordeel zou mogen trekken en het trekken van zoodanig voor deel zeker volkomen verantwoord is indien, zooals hier, de hoogere pbrengst weer noo- dig is om de voor aanvulling van den voor raad benoodïgde goeder.-n in te koopen. In het onderhavige geval achtte de Hoo ge Raad een zuivere vrijspraak aanwezig. Vreemde vJiegi ngen boven Geïderïand. De regeeringspersdienst meldt: Gistermiddag zijn boven gedeèlten van Gelderland vreemde vliegtuigen gesigna leerd, welke zich op zoo groote hoog te bewogen, dat de nationaliteit niet her kend kon worden. Verschillende jachtpa- trouilles zijn opgestegen, waarna de vlieg tuigen ons rechtsgebied verlieten. De rriiaeuwe vischmijn t@ Breskens geopend. Maandagmiddag is te Breskens door den burgemeester, mr. J. P. Drost, de nieuw gebouwde vischmijn staande op de haven Oostz'jde geopend. Onder de aanwezigen bevonden zich de béide wethouders, raadsleden en verschil lende genoodigden. De burgemeester spcak een kort ope ningswoord waarin hij o.a. te kennen gaf dat het 5 jaar geleden is dat de eerste vischafslag in Breskens is ingesteld. Voorts zei hij dat niettegenstaande de sombere tij den de gemeente den bouw heeft doorge zet, rekening houdende met de uitspraak der regeering dat de Zeeuwsche visscherij niet te gronde mag gaan. Hij hoopt op suc ces van visschers en kooplieden, waarna hij met een „Leve Breskens" de eerste koop inzelte. Het gebouw voldoet aan de eischen des tijds en is voorzien van een kantoorlokaal, verschillende bergplaatsen ten gerieve van de garnalenkoopers, goed verlicht en ver der van verschillende gemakken voorzien. Het is een groote verbetering voor Bres kens en de visscherij. Op onze foto is het moment vereeuwigd, waarop de eerste koop, na afslag door den burgemeester tot stand kwam. De nieuwe burgemeester van Nieuw- en Si Joosland. Mr. F. S. K. J. graaf van Randwijck. Bij k.b. van 1 April is met ingang van 1 Mei 1940 benoemd tot burgemeester der gemeente Nieuw en St. Joosland, mr. Ft S. K. J. graaf van Randwijck. De nieuwe burgemeester van Nieuw en St. Joosland werd 14 December 1904 te Bloemendaal geboren. Hij was laatstelijk volotontair ter gemeentesecretarie van Soest en is thans gemobiliseerd als reserve- eerste-luitenant der veldartillerie. Hij is christelyk-historiseh, behoort tot de Ned. Herv. Kerk, is gehuwd en heeft twee kinderen. Uitbreêdeiiig eSeetrisehe teaefie der NesL Spoerwegert. De zemel-dienstregeling wordt belangrijk gewijzigd. Uitbreiding diesel-tractie. De electrificatie by de Nederlandsche Spoorwegen heeft in den laatsten tijd een totalen omkeer teweeg gebracht in de be drijfsvoering der Nederlandsche Spoorwe gen. Ondanks enkele teleurstellende rem mende factoren, zooals o.a. de prijspolitiek der electrische centrales in het Westen van het land, is deze totale omwenteling ten opzichte van de mechanische tractie ten oordeele uitgevallen van den totalen kost prijs. Hard wordt dus gewerkt in de rich ting van electrificatie van de Ned. Spoor wegen temeer daar liet publiek de electri ficatie bijzonder gunstig blijft ontvangen. Maandag werden de vertegenwoordigers van dc Nederlandsche Dagbladpers in de ge legenheid gesteld kennis te maken met de verbetering, welke inmiddels tot stand is gekomen tusschen Arnhem en Nijmegen. Door de ingebruikneming van dit nieuwe baanvak wordt het reeds geelectrificeerde net der Nederlandsche spoorwegen met ruim 18 kilometer vermeerderd, waardoor de totale lengte daarvan tot 527 kilometer wordt uitgebreid. Het ligt in de bedoeling voor de electri sche treinen op het nieuwe baanvak ge bruik te maken van het gestroomlijnde ma terieel. Voor deze electrificatie welke nage noeg 1.000.000,heeft gekost moest een onderstation worden gebouwd, dat aan het eindpunt te Nijmegen is geplaatst, terwijl bovendien twee scliakelstations ter hoogte van de Laarstraat en te Ressen-Bemmel ge bouwd zijn. Deze onder- en schakelstations werken geheel automatisch, d.w.z. hierin is geen bedieningspersoneel aanwezig. DE TARIEVEN. Ongetwijfeld is een van de belangrijke factoren, welke er toe hebben bijgedragen, dat deze uitbreiding tot stand is gekomen, gelegen in het feit, dat de prijs, welke de Nederlandsche Spoorwegen in dit deel van ons land voor den benoodigden stroom heeft te betalen aanmerkelijk betere perspectie ven biedt, dan tot heden toe nog het geval is in het Westen van het land. Naar wy in verband hiermede nader ver nemen, maakt dit onderdeel inzake de elec trificatie bij de Nederlandsche Spoorwegen nog steeds een belangrijk onderdeel van be spreking uit. Toch koestert men in bepaal de kringen de vaste overtuiging, dat zoodra de loopende contracten een wijziging toe laten, de situatie in het Westen van het land, vooreerst in de provincie Noord-Hol land, en later in de provinciè Zuid-Holland aanmerkelijk zal verbeteren, waardoor men op eenzelfde prijsniveau hoopt te komen als in de andere deelen van ons land. Dit kan tenslotte ook van grooten invloed zijn op de tarievenpolitiek ten aanzien van het reizigersvervoer. UITBREIDING TRACTIE. DIESEL- c Bescherm Uw keel tegen infectie j met de beproefde geneeskracht van (Ingez. Med.) In verband hiermede kunnen wij de aan dacht nog vestigen op het gereedkomen van de nieuwe dieselelectrische treinstellen. Maandagmiddag hebben verschillende van deze nieuwe treinstellen proefgereden op het baanvak ArnhemUtrecht. Vooral voor de groote trajecten zyn deze treinstel len van groot belang en zullen ze in een dringende behoefte voorzien. Onvoorziene omstandigheden buiten beschouwing latend, zal dit nieuwe materieel op 19 Mei a.s. in den dienst worden opgenomen. In verband hiermede worden door de firma Jongerius in Utrecht op verschillende plaatsen onder- grondsche tanks aangebi-acht z.g. pompsta tions voor het dieselelectrische materieel. Dergelijke tankinstallaties bevinden zich reeds in Utrecht, Maastricht, Den Haag, terwijl eveneens een tankinstallatie zal wox'den gebouwd in Leeuwarden, welke ook op 19 Mei a.s. zal moeten worden opgele verd. Hieruit blijkt wel dat de nieuwe dienstre geling voox- de lijnen welke buiten het mid- dennet gelegen zijn zeer belangrijke en in grijpende maatregelen en wijzigingen zal bevatten. Maatregelen zijn getroffen om de rem mende factoren, waarmede de Nedei-land- sche Spoorwegen in verband met de militai re maatregelen sinds de mobilisatie te kam pen hebben, zoo veel mogelijk weg te wer ken, om het reizigersvervoer zoo goed mo gelijk te laten geschieden. Men is er van De steun aan de „Zeeland" en het wegverkeer. BEZWAREN DER NED. VER- KEERSFEDERATIE. De „Algemeene Nederlandsche Ver- keersfederatiejuicht het toe, dat de re geering weer gel del ijken: steun zal ver- leenen aan de Stoomvaartmaatschappij „Zeeland' doch is het er niet mee eens, dat de hiervoor benoodigde middelen, ruim 6 ton gouds, ontnomen zuilen wor den aan bet Verkeei'Sfonds. Dit beschouwt de A.N.V. als even principieel onjuist als het feit dat de verhooging van het sub sidie aan de KLM eveneens uit het Ver- keersfonds moest worden bekostigd hoewel de ANV deze verhooging op zichzelf zeer juist acht. „De middelen van het Verkeersfonds aldus ANV opgebracht door hel motor- wegverkeer en door het fietsende deel on zer natie, zijn in de eei'ste plaats aange wezen voor het bekostigen der wegen en paden met bybehoorende bruggen en ver dere requisieten ten gebruike van deze beide verkeersvormen .Ter erkenning van deze bestemming is dan ook destijds be sloten lot het voeren eener gescheiden boekhouding in zake de respectieve bron nen, opdat niet de vage doch gemakkelijk te hanteeren fx-ase, als zoude alle verkeer als een geheel te beschouwen zijn, zou worden misbruikt. Sindsdien is bovenal aangetoond en officieel erkend, dat het motorwegverkeer reeds ongeveer drie maal zwaarder belast is dan de voor dat verkeer benoodigde voorzieningen feitelijk wettigen. En het wegverkeer wacht: met smart op nog vele zeer noodige voorzieningen. Het ontbreekt waai'lijk niet aan een nuttig zelfs bepaald dringend gebruik voor de gelden van het. Verkeersfonds. Aan deze middelen een andere bestem ming te geven, staat gelijk met hetgeen in de Vereenigde Staten wordt omschreven als „diversion of road funds een der meest laakbare misbruiken waaraan een staatsadministratie zich kan schuldig ma ken. Gelukkig is te onzent de figuur zeer eenvoudig: de middelen in het Verkeers fonds behoor en te worden besteed ten be hoeve van het verkeer zelf, zooveel moge lijk in proportie met den inbreng van iede- re verkeerssoort'. Voor doeleinden echter welke builen dat kader vallen, voor zoover deze waarlijk een algemeen n&tionaal be lang dienen zooals in het geval van de KLM en van de S. M. „Zeeland" gereede- lijk kan worden gesteld en erkend be- hooren de daarvoor benoodigde kosten zeer stellig te worden gedragen door de gemeen schap in haar geheel, voor dergelijke doel einden trachte men niet de middelen te putten uit het Verkeersfonds." overtuigd, dat bij de invoering van de nieu we dienstregeling 1940 de Nederlandsche Spoorwegen een eerste plaats gaan innemen ten aanzien van het spoorwegverkeer in ge heel Europa. Op 19 Mei a.s. zal de huidige situatje volkomen worden gewijzigd.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1940 | | pagina 1