HIDDELBURGSCHE OOUR&NT Het reizen in Duitschland Denemarken zoekt een middel om de rampen ter zee te beperken. .Gevaarlijk® Mist! NUMMER 72 183e JAARGANG Dagblad. Uitgave C.V. De Middel- burgsche Courant. Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28, Tel. Redactie 269, Administratie 139; te GOES: Turfkade, Tel. 2863. Post giro 359300. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes 2.30, elders 2.50 per kwartaal. Weekabonne menten in Middelburg en Goes 18 ct. TWEE BLADEN EERSTE BLAD (&GOESCHE COURANT 26 MAART 1940 Advertentiën 30 cent per regel, ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Bij contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen- minimum 2.10. „Kleine Advertenties", maximum 6 regels, 75 cent,' bijvooruitbetaling. „Brieven, of adreè bureau v. d. blad" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 ct. is tot een kwelling geworden (Van onzen Berly'nschen correspondent). Een- van de dingen, waarmee men in Duitschland het meest te kampen heeft, tengevolge van den oorlog* is het reizen. Reizen doen de Duitschers meer dan graag. In de vacanties waren in vredestijd de trei nen en de tallooze extra-treinen steeds overvol. Dat houdt nu radicaal op. Het rei zen per trein is nog wel volkomen vrij, maar het is eerlijk gezegd al tot een kwel ling geworden. Handelsreizigers zijn moet in deze tijden in Duitschland je ware be proeving wezen. Rustig reizen is nog slechts mogelijk per nachttrein, omdat men dan de mogelijkheid heeft, een bed in een slaapwagen te reser veeren. Heeft men zijn bedkaartje eenmaal (dat vergt natuurlijk geduld), dan is men den koning te rijk. Maar zitplaatsen reser- veëren als vroeger is hier al lang niet meer mogelijk. Dat beteèkeht, dat men als men het geluk heeft in een 'stad té zijn, waar de ge- wenschte trein haar traject begint alleen maar een lichamelijke worsteling met zijn medereizigers behoeft te doorstaan om wel licht. een zitplaats, maar tenminste vrjj ze ker een staanplaats in de gangen der D-wa- gens te veroveren. Moet men echter onder weg instappen, dan kan men, wat mij her haaldelijk is gebeurd, vaak genoeg met zijn koffertje op het perron blijven staan en den meer dan overvollen trein (de reizigers ver dringen zich niet alleen in de gangen en' de W.C.'s, maar staan ook in de coupé's en houden zich als in een tram aan de bagage netten vast) goede reis nawenken. Het beste is dus maar, als 'men niet zeer- beslist reizen moet; liever thuis te blijven. De Duitsche regeering wenscht ook,' dat men thuis'blijft; al is het nog niét tot een ver bod gekomen. In de kranten' worden dt menschen steeds weer aangemaand, niet per trein te reizen. En daar 90 pet. van de auto-bezitters geen vergunning meer heeft een auto in het verkeer 'te houden en zij die nog wei mogen rijden, gevaar loopen dat hun vergunning wordt ingetrokken als zt pleiziertochtjes maken (die bovendien we gens de benzine-distributie vrijwel onmoge lijk zijn geworden), is nu reeds het resultaat dat feitelijk alleen nog maar voor zaken en dan pérJ trein' wordt gereisd. Aangezien nu echter ter wille van'weer macht en levensmiddelen-voorziening, indu strie, enz. een groot deel der personentrei nen reeds zijn uitgevallen, en de nieuwe Duitsch-ïtaïiaansclie overeenkomst, die Ita lië garandeert, dat alle Duitsche steenko len per trein over den B^enner-p.aszullen komen* binnenkort nog eén nieuwen, zeer ingrijpenden uitval ten gevolge zal hebben, is het begrijpelijk, dat om eén plaatsje in een trein ware veldslagen uitgevochten worden. Men zal dan ook in Duitschland wel zeer spoedig ook tot het ordenen van treinreizen overgaan, d.w.z. de reiziger zal zijn kaartje slechts krijgen indien hij in het bezit is van een verklaring der overheid, dat zijn reis dringend en voor zaken is. Zeeland kan zijn gasten ontvangen Strand en duin wachten den vreemdelingen. Herhaaldelijk hebben wij reeds gewezen "op het verheugende feit, dat talrijke aan vragen om logeer ruimte voor den zomer zijn binnengekomen in Zeeland. Slechts be- -stond er eenige -vrees, dat-het normale le ven tijdens het seizoen last zou ondervin den van de militaire maatregelen, die thans immers gelden voor groote gedeelten duin en strand. Reeds konden wij mededee- len, dat de militaire autoriteiten de toe zegging hadden gedaan, dat van hun kant alles zou worden beproefd om het normale leven doorgang te doen vinden. Thans is de definitieve mededeeiing af- gékomen, dat het geheele strand zal wor den vrijgegeven, evenals de duinen. Slechts enkele uitzonderingen zullen er worden gemaakt voor gedeelten, die in de directe nabijheid van versterkingen liggen. Nog kortelings hebben wij im een artikel over Zeeuwsch-VIaanderen de hoop uitgespro ken, dat ook daar het seizoen niet zèu te genvallen, ondanks de belemmerende grensbepalingen. Dit zou alleen eenigszins mogelijk zijn als van.wege de Nederland- SChe militaire autoriteiten medewerking werd verleend. Wij vernemen thans, dAt de belofte „vrij strand!" ook geldt voor Zeeuwsch-VIaanderen. Hier zullen. mis schien de uitzonderingen iets meer zijn dan bv. op Walcheren, maar er zal zoo veel mogelijk rekening worden gehouden met de zakelijke en toeristische belangen. Alleen Schouwen-Duiveland zal vermoe delijk niet in dezelfde mate profitreeren- van de verzachting der militaire maatre gelen. Finland bloedt uit tallooze wonden 8000 a 10 000 OORLOGSWEDUWEN EN 20 a 30,000 WEEZEN. Veelzeggend zijn de officieele cijfers, die thans gepubliceerd worden van de zware verliezen, die Finland opelk gebied gelo den heeft, als gevolg van de 3 VI- maanden oorlog. Ruim 15,000 man van de keurtroe pen zijn gedood, er zijn naar schatting tusschen de acht en tienduizend oorlogs- weduwen en 20,000 a 30,000 weezen. Dak loos geworden zijn 525,000 menschen. De Russische aviateurs hebben 64,000 bommen laten vallen, die 122 steen en hui zen vernielden en 364 beschadigden. Voorts werden 1460 houten huizen, vernield en 2619 beschadigd. Vier kerken zijn door brand vernield, vijf beschadigd. Er zijn 46 -hospitalen gebombardeerd, waarvan een direct geheel vernield werd, zeven tot den grond toe afgebrand zijn en twaalf zwaar beschadigd werden. De schade door de Russische bombardementen aangericht wordt op twee milliard Finsche marken geschat. Uit steun werd uitgekeerd 200 millioen Finsche mark, waarvan 24 millioen uit" de Vereenigde Staen afkomstig wpsv De waarde van het afgestane Viborg wordt op twee milliard Finsche mark geschat. Over wogen wordt, aan elk gevlucht gezin tien ha land af te staan. (Tel:) lersche gevangenen maakten oproer in een Engelsche gevangenis Eeeige dooden en vele gewonden De Ieren en speciaal de leden van het Iersche Republïkémscheleger liebben "Pascben van dit ^jaar, gebruikt, -voor een herdenking van den Paaschopstand 1916, waarbij destijds door de Ieren de on afhankelijkheid van hun land werd gepro clameerd. Een aantal onderteekenaars van deze on afhankelijkheidsverklaring werd door de Engelsehen geëxecuteerd, want zij werden behandeld als opstandelingen tegen het v tige gezag. Ook de huidige premier van Ierland, De Valera, was gevangen genomen, Hij had het aan de felle actie van duizen den Ieren in Amerika te danken, dat hij gratie kreeg. De Engelsche regeering wilde de sympathie in Amerika niet kwijt raken en gaf daarom last de executie van De Va lera niet te doen doorgaan. Een aantal gevangen genomen Ieren, be schuldigd van medeplichtigheid aan de bom aanslagen in Engeland, uitgaande van de „I.R.A." is Zaterdag in opstand gekomen in de Engelsche Dartmoor-gevangenis. Hier bij schijnen eenige dooden gevallen te zijn en vele gewonden. Een deel van het hoofd gebouw der gevangenis werd door brand verwoest. De opstandige gevangenen staak ten tenslotte hun actie nadat een Roomsch- Katholiek geestelijke met hen gesproken had. IN IERLAND ZELF. In Ierland zélf heeft een ander soort her denking plaats gehad. De Valera heeft een krans gelegd op het kerkhof van Dublin voor degenen, die in 1916 door de Engel- schen zijn gefusilleerd. Een zuster van een der geëecuteerden protesteerde tegen deze kranslegging door De Valera, wiens regee ring haar anderen broeder en nog twintig leden van de I.R.A. in de gevangenis houdt. Duizenden hadden zich in de straten van Dublin verzameld om een I.R.A.-processie te aanschouwen. Onder begeleiding van treurmuziek reden twee lijkwagens, waar op zich twee leege kisten, omhuld met de driekleur van Eire, bevonden, in den stoet mee, ter herdenking van de onlangs in En geland ter dood veroordeelde I. R. A.-leden Barnes en Richards. Vele oude en jonge I. R. A.-leden liepen in den stoet mee. De ver wanten van Barnes en Richards volgden in rouwrijtuigen. De stoet hield drie minuten stil, om de rebellen van den Paaschopstand te herdenken. In Belfast (het onder Engelsch bestuur staande Noordelgke gedeelte van Ierland) patrouilleerde de politie met honderden manschappen en met pantserauto's door de straten. Maar óndanks deze voorzorgen zag de I. R. A. toch kans haastige openlucht meetings te beleggen, waar I.R.A.-officieren, gewapend met revolvers, in tien minuten tijds korte redevoeringen hielden en de re- publikeinsche vlag vertoonden. De onvind bare zender der I. R. A. liet zich daarbij niet onbetuigd. De omroeper dreigde met een gewapende actie in de naaste toekomst en met opzienbarende daden in Engeland. Wat zal Roosevelt zeggen? Volgens de „New York Times" meent men in Amerikaansche diplomatieke leringen te weten, dat president Roosevelt voorberei dingen treft voor een binnenkort af te lég gen formeele verklaring inzake de resul taten van de reis van Sumner Welles. Engelsche cavalerie in Palestina. Een afdeeling paardenvolk verlaat Nazareth op patrouilletocht door het Heiliae Land Wat zuilen Londen en Berlijn antwoorden Naar het Deensche Telegraaf agentschap verneemt, hebben de Deenèche gezanten te Berlijn en Londen op 11 Maart instructie gekregen, zich tot de betreffende regeerin gen te wenden .'mét het verzoek, onderhan delingen té openen, tenei'Tte middelen te vindeni óm een einde te maken aan de on gelukken, welke de Deensehe scheepvaart tengevolge van den tegenwoordigen vorm vap oorlogvoering ter zee treffen. Deze onderhandelingen zullen, naar men verwacht, binnenkort beginnen en zij zul len zooveel mogelijk bespoedigd worden. DE DEENSCHE SCHEPEN VOEREN N I E T IN CON- VOOI. Naar aan het Deensche telegraaf-agent- schap is medegedeeld, voer geen der zes Deensche schepen, die verleden week het slachtoffer van den zee-oorlog zijn gewor den, in convooi. Het regeeringsblad „Social-Demokraten" schrijft in een hoofdartikel: Ofschoon wij volledig begrip hebben voor de bijzondere positie van Duitschland in een oorlog met Engeland, zijn wy van meening, flat Duitschland onrecht pleegt ten aanzien van de neutrale schepen, in het bijzonder in de gevallen, dat neutrale schepen zonder waar schuwing en zonder onderzoek tot zinken gebracht worden. Na de treurige mare, die het verlies van zes schepen in den loop van een paar dagen is, willen wij het onzen buurstaat rustig en duidelijk zeggen, zonder ons er om te be kommeren, of de Duitsche pers daarna be- leedigd is. „Berlingslce Aftenavis" schrijft o.a.: Na alles, wat thans geschied is. schijnt de om standigheid, dat een schip een schip is en dat het zich op zee bevindt, als voldoende reden te gelden om het te torpedeeren en de bemanning te vernietigen. Met het oog op deze oorlogvoering moe ten de neutralen vastbesloten en met on- derlingen steun protesteeren en op hun goed en onbetwistbaar recht staan. DE DUITSCHE COMMENTAAR. Het Duitsche Nieuwsbureau meldt: „Tot de slachtoffers van den zeeoorlog der laat ste dagen behooren, behalve Britsche, zes Deensche schepen. Tegenover de bewering van Engelsche (en thans Deensche Red.) zijde, dat de tot zinken gebrachte schepen niet in con vooi yoeren en desondanks zonder waar schuwing in den grond geboord werden, stelt men hetgeen van Duitsche zijde ondub belzinnig geconstateerd is. Een neutraal schip, zoo wordt van bevoegde Duitsche zij de betoogd, hetwelk vaart in een convooi of 'in de onmiddellijke nabijheid daarvan, neemt daarmede de gevaren van den oor- lop op zich. Duitschland voert den hem op gedrongen zee-oorlog in de lucht en ter zee met strenge inachtneming van de herhaal delijk verkondigde principes, die volledig in overeenstemming met het volkenrecht zijn." Weer een Deensch schip vergaan. DERTIEN MAN OMGEKOMEN. Het 1140 ton metende Deensche schip „Britta" is Maandagochtend voor de Noord kust van Schotland gezonken. Een ander Deensch schip heeft vijf opvarenden van de „Britta", waaronder de kapitein, aan boord genomen. Men vreest, dat de overige der tien leden van de bemanning zijn omgeko men, aangezien de reddingbooten en vlotten van het gezonken schip zijn gevonden zon der een man aan boord. De Engelsche vloot is actief. EEN DUITSCH SGipjP TOT ZINKEN GEBRACHT. Het: Duitsche s.s. /Edmund Huge- Stinnes" uit Hamburg is op cle Noordzee, buiten Thorsminde aan de Westkust van Denemar ken tot zinken gebracht. De bemanning in cle reddingbooten aan land gekomen. Twee gewonden zijn in een ziekenhuis op genomen. De gezagvoerder was aan boord gehouden van de duikboot, die het schip tot zinken gebracht heeft. Nader wordt thans gemeld, dat de „Ed mund Hugo Stinnes", die te middernacht van Zaterdag op Zondag door een Britsche onderzeeër werd getorpedeerd, eerst Zon dagmiddag te twee uur is gezonken. Zon dagochtend zijn nog een aantal ledén van de bemanning met een visschersvaartuig naar het schip gegaan om nog van hun eigendommen te halen. De bemanning be stond uit 21 personen. Het schip was op weg naar een Deen- schen haven met een lading cokes. Het wrak ligt ongeveer 3 zeemijlen uit de kust en is gevaarlijk voor de scheepvaart. De juiste ligging van het wrak zal zoo spoedig mogelijk door een Deensch inspec tievaartuig worden aangegeven. EEN WAARSCHUWING EN EEN STRANDING. Naar Reuter meldt, heeft het 5000 ton metende Duitsche s.s. „Ostpreussen" drie of vier dagen bij Skagen (Den.) gekruist. Het had de waarschuwing gekregen, dat het niet verder Noordwaarts moest varen in verband met de aanwezigheid van een Britsch oorlogsschip. De kapitein kreeg or der zich naar Esbjerg (Den.) te begeven. Hij voer in die richting, doch bij Hirtshals is zijn schip aan den grond geloopen. De „Ostpreussen" vervoerde 4000 ton steenko len naar een Scandinavische haven. Een Britsche treiler op een mijn geloopen. Het Britsche ministerie van marine deelt mede, dat de marinetreiler „Loch Asstter" op een mijn is geloopen en gezonken. De geheele bemanning is gered en aan land ge bracht. De „Loch Assiter" was een treiler van 210 ton en gebouwd in 1910. Het schip is voor de kust van Noord- Schotland gezonken. De uit dertien per sonen bestaande bemanning werd door een anderen treiler in een SChotsche haven aan land gebracht, nadat zij vijftien uur in een open boot hadden rondgedreven. Allen zijn in een ziekenhuis opgenomen. Een was ern stig gewond; de anderen leden aan een ze nuwschok of hadden lichte kwetsuren. EEN BEWOGEN REIS. Het Noorsche schip „Fanefjell" is na een moeilijke reis over de Noordzee in een Noorsche havenaangekomen. Het schip is vier keer door militaire vliegtuigen aange vallen, die bommen rond om het vaartuig wierpen. Een keer is een torpedo op enke le meters afstand voorbij het schip gescho ten en ook is het door vliegtuigen met mi- trailleurvuur bestookt. Bescherm Uw keel in dit venijnige «roe H.M. de Koningfin bracht de Paaschdagen op Soestdyk door. H. M. de Koningin is Zaterdagmiddag per auto van. het Huis ten Bosch naar het paleis Soesidijk gereden orif'de Paaschdagen bij het Prinselijk paar door te brengen. 'H.M. de Koningin is hedenochtend om half elf per auto van Soestdijk via Utrecht naar Den Haag teruggekeerd. Een vredes- idtimatmn De vroegere president van Finland. Svin- - hufvud, heeft tijdens zijn verblijf te Ko penhagen op zijn reis van Italië naar Fin land een interview verleend aan het Deen sche blad „B.T;". Ten aanzien van de plan nen voor een defensief verbond van de Scandinavische landen zeide hp, dat zgns inziens geen haast bij deze zaak is. Het is belangrijker, dat Zweden thans bewa pent. Over de mogelijkheid van een algemee- nen vrede, verklaarde hij dat de huidige toestand moeilijkheden voor de Vereenigde Staten meebrengt en indien alle neutrale staten met de Ver. Staten zouden meewer ken, dan zou veel gewonnen zijn. Een gemeenschappelijk vredesoffensief zou niet onmogelijk zijn en men -zou den oorlogvoerenden een rechtvaardig vredes voorstel kunnen doen. Dit zou evenwel een vredes-ultimatum moeten zijn en de neutralen zouden moe ten weigeren handel te drijven met den- gene, die het voorstel van dc hand zou wijzen. Geen oorlogvoerende kan bestaan zonder den aanvoer uit neutrale landen, wanneer de Ver. Staten zicli aan de zijde van de neutralen scharen. MINISTER BOLKESTEIN HERSTELD. Men meldt ons uit Den Haag: De heer G. Bolkestein, minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, heeft heden zjjn werkzaamheden- ten departemente her vat. Een speciaal oorlogskabinet in Engeland? CHURCHILL ALS „OOR LOGSMINISTER". De Engelsche pers maakt opnieuw mel-r ding van geruchten, volgens welke minister president Chamberlain binnenkort zijn ka binet zou wijzigen. De „Daily Mail" meent te weten, dat de premier de vorming van een beperkt oorlogskabinet overweegt, be staande uit hemzelf, Halifax; John Simon én Samuel Hoare, resp. minister van bui- tenlandsche zaken, minister van financiën en „lórd-zegelbewaarder". Lord Chatfleld zou aan Marine komen, in de plaats van Churchill, die als minister zonder porte feuille in het kabinet de drie defensiedien- st'en:en"1de departementen voor de oorlogs productie zou vertegenwoordigen.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1940 | | pagina 9