HIDDELBURGSCHE OOUR&NT
Het reizen in Duitschland
Denemarken zoekt een middel om
de rampen ter zee te beperken.
.Gevaarlijk® Mist!
NUMMER 72 183e JAARGANG
Dagblad. Uitgave C.V. De Middel-
burgsche Courant. Bureaux: te
MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28,
Tel. Redactie 269, Administratie 139;
te GOES: Turfkade, Tel. 2863. Post
giro 359300. Abonnementsprijs voor
Middelburg en Goes 2.30, elders
2.50 per kwartaal. Weekabonne
menten in Middelburg en Goes 18 ct.
TWEE BLADEN
EERSTE BLAD
(&GOESCHE COURANT
26 MAART 1940
Advertentiën 30 cent per regel,
ingezonden mededeelingen 60 cent
per regel. Bij contract lager. Tarief
op aanvraag. Familieberichten en
dankbetuigingen- minimum 2.10.
„Kleine Advertenties", maximum 6
regels, 75 cent,' bijvooruitbetaling.
„Brieven, of adreè bureau v. d. blad"
10 cent extra. Bewijsnummers 5 ct.
is tot een kwelling geworden
(Van onzen Berly'nschen
correspondent).
Een- van de dingen, waarmee men in
Duitschland het meest te kampen heeft,
tengevolge van den oorlog* is het reizen.
Reizen doen de Duitschers meer dan graag.
In de vacanties waren in vredestijd de trei
nen en de tallooze extra-treinen steeds
overvol. Dat houdt nu radicaal op. Het rei
zen per trein is nog wel volkomen vrij,
maar het is eerlijk gezegd al tot een kwel
ling geworden. Handelsreizigers zijn moet
in deze tijden in Duitschland je ware be
proeving wezen.
Rustig reizen is nog slechts mogelijk per
nachttrein, omdat men dan de mogelijkheid
heeft, een bed in een slaapwagen te reser
veeren. Heeft men zijn bedkaartje eenmaal
(dat vergt natuurlijk geduld), dan is men
den koning te rijk. Maar zitplaatsen reser-
veëren als vroeger is hier al lang niet meer
mogelijk.
Dat beteèkeht, dat men als men het
geluk heeft in een 'stad té zijn, waar de ge-
wenschte trein haar traject begint alleen
maar een lichamelijke worsteling met zijn
medereizigers behoeft te doorstaan om wel
licht. een zitplaats, maar tenminste vrjj ze
ker een staanplaats in de gangen der D-wa-
gens te veroveren. Moet men echter onder
weg instappen, dan kan men, wat mij her
haaldelijk is gebeurd, vaak genoeg met zijn
koffertje op het perron blijven staan en den
meer dan overvollen trein (de reizigers ver
dringen zich niet alleen in de gangen en'
de W.C.'s, maar staan ook in de coupé's en
houden zich als in een tram aan de bagage
netten vast) goede reis nawenken.
Het beste is dus maar, als 'men niet zeer-
beslist reizen moet; liever thuis te blijven.
De Duitsche regeering wenscht ook,' dat men
thuis'blijft; al is het nog niét tot een ver
bod gekomen. In de kranten' worden dt
menschen steeds weer aangemaand, niet
per trein te reizen. En daar 90 pet. van de
auto-bezitters geen vergunning meer heeft
een auto in het verkeer 'te houden en zij die
nog wei mogen rijden, gevaar loopen dat
hun vergunning wordt ingetrokken als zt
pleiziertochtjes maken (die bovendien we
gens de benzine-distributie vrijwel onmoge
lijk zijn geworden), is nu reeds het resultaat
dat feitelijk alleen nog maar voor zaken en
dan pérJ trein' wordt gereisd.
Aangezien nu echter ter wille van'weer
macht en levensmiddelen-voorziening, indu
strie, enz. een groot deel der personentrei
nen reeds zijn uitgevallen, en de nieuwe
Duitsch-ïtaïiaansclie overeenkomst, die Ita
lië garandeert, dat alle Duitsche steenko
len per trein over den B^enner-p.aszullen
komen* binnenkort nog eén nieuwen, zeer
ingrijpenden uitval ten gevolge zal hebben,
is het begrijpelijk, dat om eén plaatsje in een
trein ware veldslagen uitgevochten worden.
Men zal dan ook in Duitschland wel zeer
spoedig ook tot het ordenen van treinreizen
overgaan, d.w.z. de reiziger zal zijn kaartje
slechts krijgen indien hij in het bezit is van
een verklaring der overheid, dat zijn reis
dringend en voor zaken is.
Zeeland kan zijn
gasten ontvangen
Strand en duin wachten
den vreemdelingen.
Herhaaldelijk hebben wij reeds gewezen
"op het verheugende feit, dat talrijke aan
vragen om logeer ruimte voor den zomer
zijn binnengekomen in Zeeland. Slechts be-
-stond er eenige -vrees, dat-het normale le
ven tijdens het seizoen last zou ondervin
den van de militaire maatregelen, die thans
immers gelden voor groote gedeelten
duin en strand. Reeds konden wij mededee-
len, dat de militaire autoriteiten de toe
zegging hadden gedaan, dat van hun kant
alles zou worden beproefd om het normale
leven doorgang te doen vinden.
Thans is de definitieve mededeeiing af-
gékomen, dat het geheele strand zal wor
den vrijgegeven, evenals de duinen. Slechts
enkele uitzonderingen zullen er worden
gemaakt voor gedeelten, die in de directe
nabijheid van versterkingen liggen. Nog
kortelings hebben wij im een artikel over
Zeeuwsch-VIaanderen de hoop uitgespro
ken, dat ook daar het seizoen niet zèu te
genvallen, ondanks de belemmerende
grensbepalingen. Dit zou alleen eenigszins
mogelijk zijn als van.wege de Nederland-
SChe militaire autoriteiten medewerking
werd verleend. Wij vernemen thans, dAt de
belofte „vrij strand!" ook geldt voor
Zeeuwsch-VIaanderen. Hier zullen. mis
schien de uitzonderingen iets meer zijn
dan bv. op Walcheren, maar er zal zoo
veel mogelijk rekening worden gehouden
met de zakelijke en toeristische belangen.
Alleen Schouwen-Duiveland zal vermoe
delijk niet in dezelfde mate profitreeren-
van de verzachting der militaire maatre
gelen.
Finland bloedt uit tallooze
wonden
8000 a 10 000 OORLOGSWEDUWEN
EN 20 a 30,000 WEEZEN.
Veelzeggend zijn de officieele cijfers, die
thans gepubliceerd worden van de zware
verliezen, die Finland opelk gebied gelo
den heeft, als gevolg van de 3 VI- maanden
oorlog. Ruim 15,000 man van de keurtroe
pen zijn gedood, er zijn naar schatting
tusschen de acht en tienduizend oorlogs-
weduwen en 20,000 a 30,000 weezen. Dak
loos geworden zijn 525,000 menschen.
De Russische aviateurs hebben 64,000
bommen laten vallen, die 122 steen en hui
zen vernielden en 364 beschadigden. Voorts
werden 1460 houten huizen, vernield en
2619 beschadigd. Vier kerken zijn door
brand vernield, vijf beschadigd. Er zijn 46
-hospitalen gebombardeerd, waarvan een
direct geheel vernield werd, zeven tot den
grond toe afgebrand zijn en twaalf zwaar
beschadigd werden. De schade door de
Russische bombardementen aangericht
wordt op twee milliard Finsche marken
geschat.
Uit steun werd uitgekeerd 200 millioen
Finsche mark, waarvan 24 millioen uit" de
Vereenigde Staen afkomstig wpsv De
waarde van het afgestane Viborg wordt op
twee milliard Finsche mark geschat. Over
wogen wordt, aan elk gevlucht gezin tien
ha land af te staan.
(Tel:)
lersche gevangenen maakten
oproer in een Engelsche
gevangenis
Eeeige dooden en vele
gewonden
De Ieren en speciaal de leden van het
Iersche Republïkémscheleger liebben
"Pascben van dit ^jaar, gebruikt, -voor een
herdenking van den Paaschopstand
1916, waarbij destijds door de Ieren de on
afhankelijkheid van hun land werd gepro
clameerd.
Een aantal onderteekenaars van deze on
afhankelijkheidsverklaring werd door de
Engelsehen geëxecuteerd, want zij werden
behandeld als opstandelingen tegen het v
tige gezag. Ook de huidige premier van
Ierland, De Valera, was gevangen genomen,
Hij had het aan de felle actie van duizen
den Ieren in Amerika te danken, dat hij
gratie kreeg. De Engelsche regeering wilde
de sympathie in Amerika niet kwijt raken
en gaf daarom last de executie van De Va
lera niet te doen doorgaan.
Een aantal gevangen genomen Ieren, be
schuldigd van medeplichtigheid aan de bom
aanslagen in Engeland, uitgaande van de
„I.R.A." is Zaterdag in opstand gekomen
in de Engelsche Dartmoor-gevangenis. Hier
bij schijnen eenige dooden gevallen te zijn
en vele gewonden. Een deel van het hoofd
gebouw der gevangenis werd door brand
verwoest. De opstandige gevangenen staak
ten tenslotte hun actie nadat een Roomsch-
Katholiek geestelijke met hen gesproken
had.
IN IERLAND ZELF.
In Ierland zélf heeft een ander soort her
denking plaats gehad. De Valera heeft een
krans gelegd op het kerkhof van Dublin
voor degenen, die in 1916 door de Engel-
schen zijn gefusilleerd. Een zuster van een
der geëecuteerden protesteerde tegen deze
kranslegging door De Valera, wiens regee
ring haar anderen broeder en nog twintig
leden van de I.R.A. in de gevangenis houdt.
Duizenden hadden zich in de straten van
Dublin verzameld om een I.R.A.-processie
te aanschouwen. Onder begeleiding van
treurmuziek reden twee lijkwagens, waar
op zich twee leege kisten, omhuld met de
driekleur van Eire, bevonden, in den stoet
mee, ter herdenking van de onlangs in En
geland ter dood veroordeelde I. R. A.-leden
Barnes en Richards. Vele oude en jonge I.
R. A.-leden liepen in den stoet mee. De ver
wanten van Barnes en Richards volgden in
rouwrijtuigen. De stoet hield drie minuten
stil, om de rebellen van den Paaschopstand
te herdenken.
In Belfast (het onder Engelsch bestuur
staande Noordelgke gedeelte van Ierland)
patrouilleerde de politie met honderden
manschappen en met pantserauto's door de
straten. Maar óndanks deze voorzorgen zag
de I. R. A. toch kans haastige openlucht
meetings te beleggen, waar I.R.A.-officieren,
gewapend met revolvers, in tien minuten
tijds korte redevoeringen hielden en de re-
publikeinsche vlag vertoonden. De onvind
bare zender der I. R. A. liet zich daarbij
niet onbetuigd. De omroeper dreigde met
een gewapende actie in de naaste toekomst
en met opzienbarende daden in Engeland.
Wat zal Roosevelt zeggen?
Volgens de „New York Times" meent men
in Amerikaansche diplomatieke leringen te
weten, dat president Roosevelt voorberei
dingen treft voor een binnenkort af te lég
gen formeele verklaring inzake de resul
taten van de reis van Sumner Welles.
Engelsche cavalerie in Palestina. Een afdeeling paardenvolk verlaat Nazareth op patrouilletocht
door het Heiliae Land
Wat zuilen Londen en Berlijn
antwoorden
Naar het Deensche Telegraaf agentschap
verneemt, hebben de Deenèche gezanten te
Berlijn en Londen op 11 Maart instructie
gekregen, zich tot de betreffende regeerin
gen te wenden .'mét het verzoek, onderhan
delingen té openen, tenei'Tte middelen te
vindeni óm een einde te maken aan de on
gelukken, welke de Deensehe scheepvaart
tengevolge van den tegenwoordigen vorm
vap oorlogvoering ter zee treffen.
Deze onderhandelingen zullen, naar men
verwacht, binnenkort beginnen en zij zul
len zooveel mogelijk bespoedigd worden.
DE DEENSCHE SCHEPEN
VOEREN N I E T IN CON-
VOOI.
Naar aan het Deensche telegraaf-agent-
schap is medegedeeld, voer geen der zes
Deensche schepen, die verleden week het
slachtoffer van den zee-oorlog zijn gewor
den, in convooi.
Het regeeringsblad „Social-Demokraten"
schrijft in een hoofdartikel: Ofschoon wij
volledig begrip hebben voor de bijzondere
positie van Duitschland in een oorlog met
Engeland, zijn wy van meening, flat
Duitschland onrecht pleegt ten aanzien van
de neutrale schepen, in het bijzonder in de
gevallen, dat neutrale schepen zonder waar
schuwing en zonder onderzoek tot zinken
gebracht worden.
Na de treurige mare, die het verlies van
zes schepen in den loop van een paar dagen
is, willen wij het onzen buurstaat rustig en
duidelijk zeggen, zonder ons er om te be
kommeren, of de Duitsche pers daarna be-
leedigd is.
„Berlingslce Aftenavis" schrijft o.a.: Na
alles, wat thans geschied is. schijnt de om
standigheid, dat een schip een schip is en
dat het zich op zee bevindt, als voldoende
reden te gelden om het te torpedeeren en
de bemanning te vernietigen.
Met het oog op deze oorlogvoering moe
ten de neutralen vastbesloten en met on-
derlingen steun protesteeren en op hun
goed en onbetwistbaar recht staan.
DE DUITSCHE COMMENTAAR.
Het Duitsche Nieuwsbureau meldt: „Tot
de slachtoffers van den zeeoorlog der laat
ste dagen behooren, behalve Britsche, zes
Deensche schepen.
Tegenover de bewering van Engelsche
(en thans Deensche Red.) zijde, dat de
tot zinken gebrachte schepen niet in con
vooi yoeren en desondanks zonder waar
schuwing in den grond geboord werden,
stelt men hetgeen van Duitsche zijde ondub
belzinnig geconstateerd is. Een neutraal
schip, zoo wordt van bevoegde Duitsche zij
de betoogd, hetwelk vaart in een convooi
of 'in de onmiddellijke nabijheid daarvan,
neemt daarmede de gevaren van den oor-
lop op zich. Duitschland voert den hem op
gedrongen zee-oorlog in de lucht en ter zee
met strenge inachtneming van de herhaal
delijk verkondigde principes, die volledig in
overeenstemming met het volkenrecht zijn."
Weer een Deensch schip
vergaan.
DERTIEN MAN OMGEKOMEN.
Het 1140 ton metende Deensche schip
„Britta" is Maandagochtend voor de Noord
kust van Schotland gezonken. Een ander
Deensch schip heeft vijf opvarenden van de
„Britta", waaronder de kapitein, aan boord
genomen. Men vreest, dat de overige der
tien leden van de bemanning zijn omgeko
men, aangezien de reddingbooten en vlotten
van het gezonken schip zijn gevonden zon
der een man aan boord.
De Engelsche vloot is actief.
EEN DUITSCH SGipjP TOT
ZINKEN GEBRACHT.
Het: Duitsche s.s. /Edmund Huge- Stinnes"
uit Hamburg is op cle Noordzee, buiten
Thorsminde aan de Westkust van Denemar
ken tot zinken gebracht. De bemanning
in cle reddingbooten aan land gekomen.
Twee gewonden zijn in een ziekenhuis op
genomen. De gezagvoerder was aan boord
gehouden van de duikboot, die het schip tot
zinken gebracht heeft.
Nader wordt thans gemeld, dat de „Ed
mund Hugo Stinnes", die te middernacht
van Zaterdag op Zondag door een Britsche
onderzeeër werd getorpedeerd, eerst Zon
dagmiddag te twee uur is gezonken. Zon
dagochtend zijn nog een aantal ledén van
de bemanning met een visschersvaartuig
naar het schip gegaan om nog van hun
eigendommen te halen. De bemanning be
stond uit 21 personen.
Het schip was op weg naar een Deen-
schen haven met een lading cokes.
Het wrak ligt ongeveer 3 zeemijlen uit de
kust en is gevaarlijk voor de scheepvaart.
De juiste ligging van het wrak zal zoo
spoedig mogelijk door een Deensch inspec
tievaartuig worden aangegeven.
EEN WAARSCHUWING EN
EEN STRANDING.
Naar Reuter meldt, heeft het 5000 ton
metende Duitsche s.s. „Ostpreussen" drie of
vier dagen bij Skagen (Den.) gekruist. Het
had de waarschuwing gekregen, dat het
niet verder Noordwaarts moest varen in
verband met de aanwezigheid van een
Britsch oorlogsschip. De kapitein kreeg or
der zich naar Esbjerg (Den.) te begeven.
Hij voer in die richting, doch bij Hirtshals
is zijn schip aan den grond geloopen. De
„Ostpreussen" vervoerde 4000 ton steenko
len naar een Scandinavische haven.
Een Britsche treiler op
een mijn geloopen.
Het Britsche ministerie van marine deelt
mede, dat de marinetreiler „Loch Asstter"
op een mijn is geloopen en gezonken. De
geheele bemanning is gered en aan land ge
bracht.
De „Loch Assiter" was een treiler van 210
ton en gebouwd in 1910.
Het schip is voor de kust van Noord-
Schotland gezonken. De uit dertien per
sonen bestaande bemanning werd door een
anderen treiler in een SChotsche haven aan
land gebracht, nadat zij vijftien uur in een
open boot hadden rondgedreven. Allen zijn
in een ziekenhuis opgenomen. Een was ern
stig gewond; de anderen leden aan een ze
nuwschok of hadden lichte kwetsuren.
EEN BEWOGEN REIS.
Het Noorsche schip „Fanefjell" is na een
moeilijke reis over de Noordzee in een
Noorsche havenaangekomen. Het schip is
vier keer door militaire vliegtuigen aange
vallen, die bommen rond om het vaartuig
wierpen. Een keer is een torpedo op enke
le meters afstand voorbij het schip gescho
ten en ook is het door vliegtuigen met mi-
trailleurvuur bestookt.
Bescherm Uw keel in dit venijnige «roe
H.M. de Koningfin bracht de
Paaschdagen op Soestdyk door.
H. M. de Koningin is Zaterdagmiddag per
auto van. het Huis ten Bosch naar het
paleis Soesidijk gereden orif'de Paaschdagen
bij het Prinselijk paar door te brengen.
'H.M. de Koningin is hedenochtend om
half elf per auto van Soestdijk via Utrecht
naar Den Haag teruggekeerd.
Een vredes-
idtimatmn
De vroegere president van Finland. Svin- -
hufvud, heeft tijdens zijn verblijf te Ko
penhagen op zijn reis van Italië naar Fin
land een interview verleend aan het Deen
sche blad „B.T;". Ten aanzien van de plan
nen voor een defensief verbond van de
Scandinavische landen zeide hp, dat zgns
inziens geen haast bij deze zaak is. Het
is belangrijker, dat Zweden thans bewa
pent.
Over de mogelijkheid van een algemee-
nen vrede, verklaarde hij dat de huidige
toestand moeilijkheden voor de Vereenigde
Staten meebrengt en indien alle neutrale
staten met de Ver. Staten zouden meewer
ken, dan zou veel gewonnen zijn.
Een gemeenschappelijk vredesoffensief
zou niet onmogelijk zijn en men -zou den
oorlogvoerenden een rechtvaardig vredes
voorstel kunnen doen.
Dit zou evenwel een vredes-ultimatum
moeten zijn en de neutralen zouden moe
ten weigeren handel te drijven met den-
gene, die het voorstel van dc hand zou
wijzen. Geen oorlogvoerende kan bestaan
zonder den aanvoer uit neutrale landen,
wanneer de Ver. Staten zicli aan de zijde
van de neutralen scharen.
MINISTER BOLKESTEIN HERSTELD.
Men meldt ons uit Den Haag: De heer
G. Bolkestein, minister van Onderwijs,
Kunsten en Wetenschappen, heeft heden
zjjn werkzaamheden- ten departemente her
vat.
Een speciaal oorlogskabinet in
Engeland?
CHURCHILL ALS „OOR
LOGSMINISTER".
De Engelsche pers maakt opnieuw mel-r
ding van geruchten, volgens welke minister
president Chamberlain binnenkort zijn ka
binet zou wijzigen. De „Daily Mail" meent
te weten, dat de premier de vorming van
een beperkt oorlogskabinet overweegt, be
staande uit hemzelf, Halifax; John Simon
én Samuel Hoare, resp. minister van bui-
tenlandsche zaken, minister van financiën
en „lórd-zegelbewaarder". Lord Chatfleld
zou aan Marine komen, in de plaats van
Churchill, die als minister zonder porte
feuille in het kabinet de drie defensiedien-
st'en:en"1de departementen voor de oorlogs
productie zou vertegenwoordigen.