VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHEMIDDELBURGSCHE COURANT&GOESCHE COORANT predicatle Precies een jaar. SCHAKEN i li! m IP 11 i n i #f if m 1® ZATERDAG 23 Maart 1940 niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiii korte uiiiiiillliiilililllllliiiiiiiiiiiiiiiliiiiiliiiiiiiiiDiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii TWEE ARTSEN. Er komt dezer dagen een beroemd Duitsch medicus in ons land en ver klaart desgevraagd aan een courant, dat wij weder een leidende idee moe ten hebben. Welke idee? „Och, de een noemt het God, de ander Noodlot, de derde weer anders, in alle geval moet het zijn 't opgeven van de zelfzucht, van de winzucht". Dat klinkt prettig ruim. Aldus ben je verlost van alle dogmatiek en je kweekt goedwillende menschen. Toch is dit zeer verdrietig. Een der gelijke uitspraak is een symptoom van de denkmoeheid onzer eeuw. Als wij ons al overgeven, interesseert het ons dan niet meer aan wien of wat hoo- gers wij ons overgeven? Is dan alleen de houding der overgave van gewicht, om het even of deze geldt God, Nood lot, of „iets anders", zij het Civitas, Eros, of b.v. de idee Baviaan? Aldus worden de laatste vragen met moder ne flinkheid resoluut weggeschoven. Want welke is de zin van ons bestaan, met of zonder overgave aan een hoo- geren Baviaan? Ik wil weten aan wat of aan wien ik mij overgeef en waar toe. Anders speel ik mijzelf liever dood met vliegtuigjes. Wie zal ons, in plaats van eigen ideeën, zin en heil doen zien? Tweeduizend jaar geleden schreef een medicus een boek, dat hij Evan gelie aangaande Jezus Christus noem de, nadat hij alles nauwkeurig had onderzocht. Het wordt heden nog ge lezen. De schrijver beweert, dat wij hier vinden kunnen, dat het niet onze idee is, maar God de Vader die te lo ven is in eeuwigheid. Amen. Er staat een Mensch op aarde en zegt: Zie naar mij en gij ziet God. Maar die Mensch is gestorven en waarom zou het waar zijn? Neen, zegt dokter Lu cas, Hij is opgestaan. Mijn laatste na tuurwet is doorbroken, dien éénen keer, omdat die Eéne ook maar heeft kunnen zeggen: Wie Mij gezien heeft, heeft den Vader gezien. Zoo sterkt de opstanding van Jezus Christus een arts, die reeds overtuigd was, in het geloof, dat Hij overwinnaar is en dus God een Vader, dien kleine menschen mogen liefhebben. F. ZEEUWSCHE KRONIEK STRAFFEN EN VROEGERE DAGEN. Dit is ons laatste artikel over bovenge noemd onderwerp. Wij heb.ben reeds er op gewezen, dat die straffen voor ons tegen woordig menschelük gevoel wreed waren Feitelijk waren ze, vooral in de middel eeuwen, meer wraakoefeningen. De Roomsche kerk deed weinig of niets om die toestanden te verbeteren. Integen deel, zjj hielp vaak mee om de straf voor den veroordeelde nog zwaarder te maken. Zoo weigerde zjj het viaticum commune of het toedienen van de toespijs aan den ster vende en ook de biecht. De kerk wilde al- zoo de ziel der ongelukkigen niet redden. De doodsangst werd' verzwaard met de ze kerheid van de hellestraf;. In het vorige artikel zagen wij, dat na de Hervorming in de kerken voor den ter dood veroordeelde in het openbaar werd ge beden en dat hij, van af het uitspreken van zijn doodvonnis tot het voltrekken er van, door predikanten werd bijgestaan om te komen tot boete en berouw. DE PIJNBANK. Bij de hedendaagsche rechtspraak moet het misdrijf eerst 'bewezen zijn voor rechter een beschuldigde, al bekent deze niet, een straf kan opleggen. Vroeger was dit ook wel zoo, doch men wilde den be schuldigde, als er sterke aanwijzigingen waren, door pijniging tot bekentenis bren gen. Bekend, nog beter berucht, is de pijn bank der inquisitie tijdens de geloofsvervol ging. Soms werd de foltering ook toegepast om de medeplichtigen te ontdekken. Vrijge steld waren zwangere vrouwen en kinderen beneden 14 jaar. De helpers van den schout of den baljuw werden rekkers of rakkers genoemd, om dat zij dienst deden als rekkers van het lichaam van den beschuldigde. Zij waren, evenals de baljuw, bij het publiek weinig in tel. Veel stemmen verhieven zich tegen het gebruik van de pijnbank, omdat degefol terde te midden der pijnen meestal bereid was alles te bekennen, wat men verlangde, alleen maar om voor het oogenblik van de pijniging verlost te zijn. In ons land werd de pijnbank in 1798 af geschaft. DE BEUL. Bij al de lichamelijke straffen was, na de(n) veroordeelde, de beul de belangrijk ste persoon. Hij toch was de uitvoerder van het vonnis. De oude naam van den beul of scherprechter was meester van den zwaer- de. Begrijpelijk was niet ieder voor dit werk geschikt,, nog veel minder genegen. Door gaans waren het personen van elders af komstig, die voor geen klein geruchtje ver vaard waren en heel wat in hun leven had den meegemaakt. Sommige beulen waren over het geheele land berucht, zooals Ger- rit Pieterse, die in de eerste helft der 17de eeuw de beul van de stad Haarlem was. Him levenswandel was niet altijd onberispe lijk. Door Burgemeester en Schepenen van Middelburg werd in 1583 om die reden de beul de stad uitgezet. Van 1500 af had Middelburg een eigen beul. Niet iedere stad kón of wilde zich die SCHETSEN VAN D'OEVE Klap Tien menuten over achte, dae' kwam Krina of-'ezakt. Pietje zeven kêer nae' de wegt 'ekeke en a vier kêer 'ezeid: „die kom' nie, 'öor; je zu' 't zie-e, die stiert de katte". Eimelik 'oopten ze dat, zie je. Mae' d'r moeder zei: „ze za' meschien om acht uren van 'uus komme; 't is wer een menute of zesse gaens, dus„Nou mae'," zei Pie, „dat komt dan toch nie' te passé, dat zeg ik mae'. Je 'óort op tied op je werk te wezen. De meester is toch ok om negen uren in schole. Die kon dan ok wè' om tien menuten over negene komme en om tien menuten over één. En den dome- nie komt toch ok gin kwartier te laete in de vrage? Dat zou wèr een möoien toestand worre op die meniere". „Nou, nou", zei d'r moeder, „stille mae', ze draait dae' net den 'ofdam in, kiek mae', mie d'r scborte in d'r erm". Pie gieng gauw nae 't waskot, en ze docht: „ik za' dat dan toch is zegge; ze mö' mae' van êesten of-an leere, dè' dat nie' ópgaet". Ze dee' net ofdè' ze verschrok, toen a Krina d'r 'óod in 't waskot stak. Ze stieng kwansuus een bitje op 't góed te douwen in de tobbe. „El ménsen", zei ze, „je laet me ver- schrikke. Ik docht a je nie mo' kwam. Ik wou net an de waste begunne, aars is 't wè' 'olf de voemirreg êer a 't lie'-waed op den blêek ligt. Is ónze klokke dan vóór? 't Was dae' net a' tien menuten over achte op de pedule". Krina keek net zö zondór erg. Ze zei: „ja, dat kan zö-è'. 't Luudden net acht uren li 'k een are tupmusse op kapten". Pietje docht: „noe zè' 'k het". En vïnneg gooiden ze d'r uut: ,,dè' 's dan gin göed begun, den eesten ochend te ïaete komme. Afijn, gae' dan noe mae' gauw an de gank. Daer is een férnuis kokend wae- ter, 'ier mee dat bekken ku' je een paer scheppen op de tobbe doe-e en dan 'êest 't göed uut de polleka vrienge. Dan mot 't in kokend sop van groene zêepe, en dat kan dan bekoele twint a me koffie-drienke" Krina stieng lankzaem te knikken en ze bekeek Pie ofda' ze ze voe' d' êeste kèer van d'r leven zag. „Net 'oor", zei ze, „nêe mae', noe weet ik het; je soms nog mêer op je lever? Zeit het dan noe oal mae'- je bin noe toch an de gank. Bè' je soms van gedachte, dé' 'k van plan bin om m'n eigen deur joe te laete drillen? Je mag a blie-e Weze, dè' 'k ie Vil Ie rnmmal m,t ,,.;i x, dé' 'k je vule rommel uut wil komme ttsse. Dat is wat aars". Pie was zo rood s vier 'eworre. Ze wé' bedocht, wat azie zou zeggen, mae' z' der glad nie op 'ere- kend da' Krina wat vrom zegge zou. Ja, 't spreekwoord zei nie' voe' niks: wie zegt wat hij wil, moet hooren wat hy niet wil. „Ik zè' êest is fersoenlik „goeie-morrege" gae zegge", zei Krina, „waer is je moeder? Lig ze op bédde?" Mie dat oal was 't net 'olf negene êer Krina dan 't deksel is van 't fernuis lang den. „Sie-zö", zei ze opgeruumd en wel, „noe zu' me de laekens is gauw deur d' öore van de tobbe trokke", „Ja mae'," kwam Pie, een bitje ongerust, „de vule plekken, dae' mö' je zêepe an strieke en op wasse". Drif- teg draaiden Krina d'r eigen om. „Ou je toch zeker in, joe snubbe da' je dae' bint. Dienk je da' 'k m'n werk noe nog nie kan Dat 'oef ik van joe nog nie 'ezeid te wor- ren„ 'oor. Van eendienk van vuuftien jaer". Dus dat liep wee' mis. Pie gieng in 'uus, d'r beklag doe-e tegen d'r moeder. Die zei: m'n kind, iaet ze d'r gangen mae' gae' en zei mae' niks. Laet het nie' weze 'liek a me 't zellef doe, 't is toch in ieder ge val waetervos en me zitte mee óns viengers tussen de deure; ik kim nie". „Ze kan nooit mee koffiedrienkenstied 't göed in 't sop dat bestae' nie'," zei Pie „ze ei een ollef ure verspeeld, mie te laete kommen en wauwelen; maer ik za' ze dan toch êe'-der nie' roepe, a' mot de koffie nog een ure stae' sjierpe, toet dat 'n zö bitter is as gal- le. Dan mö' ze maer op 't durp vertelle, dè' ik gin koffie zette kan; die smerege kule". Pie effen of een kvvaeie kop, 'dor, mae' die smolt glad wig, toen d'r moeder zei: „toe, m'n kind: 'ouw hóe vrede. Laet noe maer is wat over je kant gae', toe. Dat is voe mien ok zö verrdietig: om 'ier te liggen en gin lid te kunne' verroeren. En dat an te motte zien, dè' jie vee' te vee' doe' mot, voe' je jonge krachten. Ik zou zó graag wil len 'elpe't Waeter kwam in Pie d'r öogen.- „Ik wou dè' je mae' gauw beter was", zei ze, „dan waere me wee' lekker tegaere". „Ja", zuchtten d'r moeder, „een méns waerdeer' z'n gezond-'eid in de re gel nie, voordat 'n kwiet is". Dae' stieng Krina in de deure van 't vertrek. „Is de koffie klaer, Pie? De jongers bin dae' ok. Die kun der êest wè' mee nae' 't land. Ze bin toch in een ommezien vrom. Geeft 'n maer is gauw, dan zè' ik twint je moeder is een óogenbliksje gezelschap 'ouwe." Noe móst Pie ze wè' roepe om koffie te drien- ken en ze weerden d'r eigen om het gauw te kunn' doen. Gauw de stuten in een stuut- mael, gauw de koffie in de kruke en toen: „kom je koffiedrienke, Krina?" De jongers d'r eigen ok 'eweerd, om weelde veroorloven. Zoo noodig werd een beul van een andere stad geleend. Zijn werk werd vrij g°ed betaald. De beul van Middelburg, de eenigste van geheel Zeeland, had een klein vast salaris, in het jaar 1529 b.v. van 10 pond VI. of 60. Voor elke torture' of pijniging, welke hij moést toebrengen, werd hij afzonderlijk be taald. De bezoldiging hiervan in dien tijd is ons niet bekend, wel van een eeuw later. Zoo kreeg hij b.v. voor het onthoofden, ophangen of worgen 1 pond VI 6), voor het brandmerken 15 sch. 4,50), de strop om den hals doen zonder dooden 10 sch. 3) en voor het geeselen 5 sch. 1,50). Hem was echter verboden eiers te gaven. De beul had vroeger namelijk het recht om uit elke korf met eiers, welke een boerin op de markt bracht, een ei te nemen. In het jaar 1657 genoot hij enkel een vast salaris van 52 pond VI. 312,Voor dien tijd een vrij goed inkomen. DE GALG. De galg bestond uit 2 loodrechte palen, die aan de bovenste uiteinden door een horizontalen dwarsbalk was verbonden. Hier aan konden twee personen worden ge hangen. Een zoogen. halve galg voor één persoon was een loodrechte paal met een dwarsbalk. De veroordeelde moest met den beul en diens knecht een driedubbelen ladder be klimmen, waarna de reeds om zijn hals ge slagen strop aan het dwarshout werd vast gemaakt. Daarna werd hy van den ladder gestooten, waarop na eenige oogenblikken door verstikking de dood volgde. De straf tot de strop gold ten allen tijde als bijzonder onteerend. In den Franschen tyd werd niemand er toe veroordeeld. Men gebruikte toen het zwaard of gemakkelijker nog de guillotine. Zooals wy reeds hebben geschreven, was de gewone doodstraf voor mannen de strop aan de galg en voor vrou wen heb worgen aan een paal. Beide te rechtstellingen hadden plaats op het scha vot voor de puie van het stadhuis. De doode lichamen werden naar het galgenveld ge bracht. De mannen werden met een ketting opgehangen aan een vaste galg op steenen fundeering. De laatste personen, die op het galgenveld van Middelburg hebben gehan gen waren Jan C a t o e n en Fran cis Mertens in 1802 twee beruchte moordenaars. Later werden de terechtgestelden op de begraafplaats achter het tegenwoordige ziekenhuis begraven. Te Vlissingen, te Westkapelle en te Dom burg stond de galg op de duinen, zoodat zij reeds van verre te zien was. De galg werd vroeger ook wel Noorder boom genoemd. Een juiste verklaring hier van kunnen wy niet geven. Wel weten wy, dat op het galgenveld de lijken begraven werden met het gelaat naar het Noorden, in tegenstelling met dé döoden op dé kerk hoven, waar het gelaat naar het Oosten is gewend. De lijken van vrouwen, die op het scha vot waren geworgd, werden ook naar het galgenveld gebracht. Zij werden op een rad boven op een paal gelegd om na ver loop van tyd ook begraven te worden. Nu is zeker duidelijk de beteekenis van het volksgezegde, dat iemand opgroeit voor „galg en rad". HET GALGEMAAL. De gewoonte bestond, dat aan den ver oordeelde de keus werd gegeven, welke spijs hij vóór zijn terechtstelling wilde ge bruiken. Wij kunnen ons voorstellen, dat de lust tot zijn lievelingsspjjs niet zeer groot zal geweest zijn. Te Zierikzee zaten ver scheidene personen, die wegens hun ambt met het proces in betrekking stonden, me de aan den maaltijd, zooals de baljuw, de burgemeester, de president der thesaurie- ren, een predikant, een ziekentrooster, de stadsfabriek (opzichter) en de processeurs (advocaten) van den baljuw en van den veroordeelde. Doorgaans zat de baljuw aan den rechterkant eri de predikant aan den linkerkant van den veroordeelde. Nog onwelvoeglijker was deze maaltijd voor het publiek toe te laten, dat, door nieuwsgierigheid'gedreven, gaarne het nut tigen van den treurmaaltijd aanzag en zich soms niet van spotternij onthield, (galgen humor). gauw vrom te wezen. Die wauwe dae' bie zitte, luustere, wan' dat ze nog nooit be leefd, dat er een werkster an den taefel zat. En ze te luusteren, 'oor, wan' Krina d'r toote gieng as een Laezeruskleppe. Oal 't leste nieuws van 't durp en d' ouwste ver telsels van vroeger. Over ulder grottemoe- der van voaders kant, die ze zö göed 'ekend, Pietje Prume wier ze 'enoemd, omdè' ze oltied een paer draedjes tebak in d'r mond Voe' dat méns ze niks as lof. Die wat 'ewerlit. Een 'êele zummsr Stieng ze van 't vier uren in d'r klompen van 't acht uren op 't land; voe' negen sfcu- vers in de drie schof. En in de winter over- oal uut wassen en schuren. Eêle daegen liep ze, dat d'r gat klapten. En de guus nog zö kleine waere, eigeluk vee' te kleine om allêene tuus te wachten, dan stak ze de messen en vurkens in 't kammenet en de lusefers en ze spiekerden een paer planken over de welle Meer 'oorden de jongers der nie' mi' van. Die zöwat 'ollefverwege d'r reeke eventjes op mekare 'ekeke. Toen waere ze glieke van d'r stoel 'eslierd. Mie gröote moeite ze d'r eigen in~'ehouwe toet buten. Dae' vie- le ze neer en lagge te rollen van 't lachen. Een 'êele voemirreg bleve ze tuus, 'één en weer löope kaetere. Dan liepe ze te steige ren as een jong paerd, en iel ken kêer ze verbie 't waskot 'evloge kwamme, dan schodden die tv/i jonge paer-'en mie d'r achterstel en dan riepe ze, zö 'ard ze kuste: „klèp!" Krina nergenst gin erg in, mae' Pie dat göed in de gaten en die daer is daneg d'r slinger in. V. v. d. O. In 1739 werd het galgenmaal te Zierik zee afgeschaft. By de wet van 17 Sept. 1870 werd in ons land de doodstraf afgeschaft. De laatste was te Maastricht op 31 Oct. 1860. Sinds 1861 werd geregeld door den Koning gra tie verleend. In Zeeland werd het laatst opgehangen Jean Baptists de Loeil heelmeester te Koewacht, op 11 Fe bruari 1S50 wegens voortdurende mishande ling en ten slotte verhongeren van zyn vrouw op een zolder, waar zy aan een ket ting lag gebonden. Wel werd op 3 Juli 1861 A driaan Polderman, wonende te Sint Laurens tegenover den mo len, wegens moord op zyn vrouw Maatje Kodde ter dood veroordeeld, doch hij kreeg gratie en de doodstraf werd veran derd in levenslange gevangenschap. Na eer zitting van acht jaar is hy aan de pokken overleden. In Engeland is de doodstraf blijven be staan. De vorige maand zijn nog 2 leden de I.R.A. opgehangen. De terechtstelling geschiedde niet in het openbaar. In Duitschland is de doodstraf in 1933 weer ingevoerd. Toen de doodstraf in ons land was afge schaft, moest het schavot te Middelburg geen dienst meer doen. De roode planken er van werden daarna voor een groot deel gebruikt voor een muziektent op het Molen water. Welke bijnaam de Middelburgers hebben is over bekend, maar minder bekend is, dat zy vroeger „Schavotbranders" wer den genoemd. Niet onmogelijk is het, dat aan deze naam, evenals aan de eerste, een legende is verbonden. R. B. J. a. M. (Nadi-uk verboden). k isagisar^^3 Ik ontdek Amerika. Precies een jaar ben ik nu de gast van Oom Sam. Ik kan u zeggen: „ik heb veel gezien,' maar het eenige dat ik weet is, dat ik niets weet. Want wat is het moeilijk Ja, ik heb uw democratie gezien. Maar begrepen heb ik haai' nog niet. De men schen zijn gelijk eh ze hebben allemaal ge lijke kousen en iedereen die wat doet, op welk gebied ook, krijgt eerbied en waar deering voor zyn werk,, wat dat ook zy. En uw kinderen, oom Sam, uw jonge vrouwen en mannen steken de handen uit de mou wen. De zoon van den rechter schaamt zich niet voor zyn- overall en zijn werk in het benzine-tankstation en de dochter van den bankier staat welgemoed in de sodafoun- tain en schenkt mij een. limonade in en maakt m'n sandwich klaar. Hulde voor die democratie! Maarin alle kranten staat iederen dag een pagina society-nieuws met alle gekke verhaaltjes van mevrouw Jones' haar nieuwen zomerhoed, en van de verloving van juffrouw O' Connell met meneer Mc. Pherson en dat juffrouw O' Connell de erf gename is van het zuurtjes-fortuin van den ouden heer O'Connell 2.000.000) en dat meneer Mc. Pherson een paar ton op de bank heeft staan. En wie er allemaal op de thee waren, gistermiddag, bij de Whitney's en dat de Raft's naar hun zomerhuis in Miami zijn vertrokken. En is die verafgoding van het goud democratie, oom Sam? Ja, ik heb uw comfort en hygiëne gezien. Maar begrepen heb ilc alles nog niet. De menschen hebben allemaal gemakkelijke dingetjes en hygiënische dingetjes. Een ijs kast, en een bad, en een douche, en een electrische bordenwaschmachine en alles is in doorzichtig papier gewikkeld en ze heb ben broodroosteraars en electrische strijk bouten en gestroomlijnde ditten en hygiëni sche datten. Maar ik heb de Slums van New York en Washington en St. Louis gezien, ellendige achterbuurten, met menschonteerende wo ningen, die dien naam niet verdienen. En ik heb door de woestijnen van Californië er Texas gereden, waar de menschen zóó deer lijk arm zyn, als ge het u. op welke plaats in Nederland ook niet kunt voorstellen zóó erg. En ik bewonder uw menschenliefde, oom Sam uw grootheid van ziel jegens ver drukte volken en verdrukte menschen en misschien wel het grootste en ontsierendste dat ik ooit heb gezien, dat was het Lincoln- monument in Washington. Dat geweldige standbeeld in die prachtige plechtige hall, van dien geweldig grooten man met den ringbaard en de vriendelijke oogen. En ontroerd heb ik zijn groote rede gelezen, zooals die gegrift is in marmer een wel daad voor het hart een openbaring aan den geest. Maar ik weet ook, dat uw negers in hun négerwyken moeten wonen. En dat er steden zyn waar negers na donker niet meer in de wijken der blanken mogen ko men. En dat uw negers niet naast uw blan ken in dezelfde trein-coupé mogen zitten. En dat een neger-professor, of een. neger doctor, of een neger-kunstenaar, die een uw steden bezoekt, daar in geen enkel' hotel onderdak kan krijgen. En ik heb uw natuurschoon gezien, oom Sam. Uw Rocky-Mountains, een berggebied zes maal zoo groot als de Alpen; uw plains de geweldige, eindelooze vlakten uw vriendelijke witte stadjes de grootsche complexen van New York, de vriendelijk heid van Californië. Maar op de schoonste bergflanken ston den reclameborden voor sigaretten; langs de liefelijkste, bebloesemde, geurige wegen van Californië stonden reclamekreten geel en rood en groen voor auto's en limonade en hotels en scheerzeep. Ik heb uw letterkunde bewonderd en uw tijdschriften en uw kranten en ik heb de krijschende Hearst-bladen gelezen; REDACTEUR: J. M. MULHé, Middelburg. Vrijdag 15 Maart, werd te Middelburg een wedstrijd gespeeld tegen A.S.V. uit Vlissingen, waarvan de uitslag, 5%3% reeds eerder vermeld werd. Dientengevolge werden in groep II geen partyen voor den winterwedstrijd gespeeld. In groep I kwa men de volgende uitslagen voor: H. Stroobanddr. A. Snethlage 10 P. M. de Kleyn—J. Scheltens de heer De Kleyn is uitgespeeld, aantal pnt. 7. I. v. NoppenJ. de Baare afgebr. B. Wagenaardr. A. Snethlage 01 de heer Wagenaar is uitgespeeld, aantal punten 2. Voor den wedstrijd tegen den Rotterdam- schen schaakbond, op Zaterdag 27 April a.s. te Roosendaal, zal het bestuur van den Z.S. B. ongetwijfeld alles in het werk stellen, om een zoo sterk mogelijke Zeeuwsche ploeg samen te stellen. Men zal o.a. trach ten dr. Bruch, Terneuzen, J. J. v. d. Eride, J. C. v. Vliet en Joh. Barendregt, allen te Zierikzee, in het team op te nemen. Slechts wanneer men op zijn allersterkst uitkomt, zal men eenige kans hebben een beter re sultaat te behalen, dan vorige maal. De heer W. W. Meynen, lid van de schaakclub Middelburg, thans in militairen dienst, zond ons onderstaande party, ge speeld vorig jaar te Roosendaal tegen Rot terdam. De heer Meynen was de eenige die voor Zeeland een winstpunt wist te scoren. Wit: W. W. MEYNEN, Middelburg. Zwart: ROGGEVEEN, Rotterdam. Grüfeld-Indisch. 1. d2d4 PgS—f6 2. c2—c4 g7—g6 3. Pgl—f3 Lf8g7 4. Pblc3 d7—d5 5. Lelg5 Pf6—e4 S. Lg5—h4 In een partij LaskerBotwinnik, Nottingham '36 geschiedde: 6. cd5: Pg5: 7. Pg5: e6 8. Pf3 ed5: 9. e3 0—0 10. Le2 c6 11. 0—0 De7 met gelijk spel. 6Pe4 x c3 8. e2e3 PbS—c6 10. Db3—b5t Lc8d7 12. Pf3d2 b7b6 14. Pd2e4 Pa5—c6 16. Lh4xe7! (zie diagram) Stand na 16. Lh4xe7! 7. b2xc3 c7c5 9. Ddlb3 Pc6a5 11. Db5xc5 d5xc4 13. Dc5b4 b6—b5 15. Db4—a3 DdS—a5 O 16Da5xa3 17. Le7xa5 a7a5 IS. La3c5 Dii'ect Pd6t kon hier. 18Ld7e6 19. Pe4d6t zwart geeft op, daar pionnen b5 en c4 verloren gaan. Tot besluit nog een aardig miniatuurtje van H. Rinck, wit speelt, en houdt remise. Wie zendt oplossing in? m m m m m m m m m m m m m w. a b C: d e e h iummagazines uuurgeoiiiuuiu, en uc fucm- ge onbescheidenheid van sommige uwer journalisten verafschuwd. Ik heb dekkracht en de eigenwaarde, de sterkte en de diepe menschelijkheid van uw arbeidersorganisaties bewonderd en ik heb gezien hoe uw vakverejenigingswezen - verscheurd is door tweedracht en hoe „ka pitalistisch" uw vakvereenigingen hun lid- maatschapslyst.en slechts openen voor wie datbetalen kunnen. Ik heb in de Vereenigde Staten gevonden: een groote cultuur een prachtige kunst diepe menschen!iefde grootsche, eer lijke idealen zeldzame frischheid van geest en een enorme stuwkracht naar.het jonge en het nieuwe. Maar ik heb er 'óók gevonden: een plat materialisme en een onmacht tot het scheppen van nieuwe waarden en haat van mensch tot mensch en materialisme ten top gevoerd en een steil en grimmig conservatisme zonder zin oï geest. Ik hen nu een jaar in de Vereenigde Sta ten. En het eenige dat ik zeker geleerd heb is: dat ik in vele problemen rond dool. Een land van de meest, tegengestelde een heden. Van de felste contrasten. De verpletterendste tegenstrijdigheden. Het land van oom Sam de raadsel achtigste en beste gastheer dien ge u maar denken kunt. MR. E. ELIA8.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1940 | | pagina 2