5 l^rawinrtHlf |J) HnEIBURGSCHE COIIMil D® P„ T T. Ire oorlogstijd. Dertig Britsche vSiegfalgens beven de Duitsehe lyehtbasSs Sylt, De sn@©rd ©p den verzekeringsagent te Haarlem. 183e JAARGANG Dagblad. Uitgave C.V. De Middel- burgsche Courant. Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28, Tel. Redactie 269, Administratie 139; te GOES: Turfkaöe, Tel. 2863. Post giro 359300. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes 2.30, elders 2.50 per kwartaal. Weekabonne menten in Middelburg en Goes 18 ct. JDlvJLiü KLAUKJI - filj.KBTlfi JtJLAJLJ i' (üGOESCHS COURANT) DONDERDAG 21 MAAKT 1940 Advertentiën 30 cent per regel, ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Bij contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum 2.10. „Kleine Advertenties", maximum 6 regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 ct. Het tarsksefïëp „„Plrobos" d!o©r twee ©6itpi@§i6ii§era getroffen Geredde Chineezen te Vlissingen aan ival gebracht. Het ruim 10,000 ton metende Nederland- sche tankschip „Phobos" dat gisteren aan de Engelsche Zuid-oostkust op een mijn is geloopen blijkt niet gezonken te zijn. Zoo als bekend zijn bij de ontploffing de eerste stuurman Bruin uit Vlissingen en zes Chi neezen omgekomen. Aanvankelijk waren de 54 opvarenden van de „Phobos" overge nomen door twee Engelsche en het Griek- sche schip „Tassia". Toen echter bleek, dat de „Phobos" drijvende bleef, zijn de opva renden weer naar het schip teruggegaan, Door drie Engelsche sleepbooten is het Nederlandsche tankschip daarop bij Sand wich Down aan den grond gezet. Het gebeurde met de „Phobos" heeft te Vlissingen een, diepen indruk gemaakt, te meer daar onder de slachtoffers zich be vindt een ingezetene, nl. de le stuurman G. H Bruin De heer Bruin, die 31 jaar was, was slechts voor acht weken in het huwelijk getreden, waarna hij eenige da gen later weer naar zee vertrok. Zijn jeug dige vrouw zal hem helaas niet levend weerzien. Ook de kapitein, de heer G Krul, is een Vlissinger. Zijn echtgenoote was vanzelf sprekend hevig geschrokken bij het verne men van den ramp, hoewel zij spoedig een telegram van haar man ontving, dat hij gered en ongedeerd was. Woensdagavond mochten wij iets na ders van deze nieuwe scheepsramp verne men, doordat twee geredden te Vlissingen zijn aangekomen. Omstreeks half negen ar riveerde op de reede het Grieksche stoom schip „Tassia", welk schip een gedeelte van de bemanning van de „Phobos' had gered. Toen later bleek, dat de „Phobos" drijvende bleef, zijn de geredden weer var het Grieksche schip gegaan om naar de „Phobos" terug te keeren. Twee Chineesche stokers zijn echter aan boord gebleven, de eerste omdat hij vrij ernstig was gewond en de tweede omdat hij geheel overspannen was. Daar de „Tassia" Vlissingen moest pas- seeren, werden beide Chineezen hier aan land gezet. Daartoe begaf een marinesleep boot zich naar de reede, om de Chineezen aan boord te nemen. Toen de sleepboot in de buitenhaven ar riveerde, stond daar dr. Dorman reeds ge reed om geneeskundige hulp te 1 verstrek ken. Een Chinees bleek zoodanig gewond dat hij op een brancard moest vervoerd worden naar de douaneloods. Hij leed kenrelyk hevige pijnen- Volgens het voorloopig onderzoek was zijn rechterarm uit de kom en had hij een wonde aan één zijner beenen. De andere Chinees beefde hevig van zenuwen en kou de. Nadat hij bij de warme kachel en door het rooken van eenige sigaretten wat was gekalmeerd, hebben wij getracht van hem iets naders over de ramp te vernemén. Dit eischte echter heel wat geduld en moeite, daar de Chineezen uitsluitend hun eigen taaltje brabbelden, zoodat met gebaren het onderhoud moest plaats hebben. Op deze minder gebruikelijke, en zeer primi tieve wijze konden wij toch wel zooveel wijzer worden, dat de „Phobos" door twee ontploffingen moet zijn getroffen; exp'o- sies kort achter elkaar, die het voorschip uiteen rukten. Daar waar het schip werd getroffen, moeten stuurman Bruin en de andere slachtoffers in hun slaap zijn ver rast. Ongetwijfeld zijn zij op slag dood geweest. De twee te Vlissingen aan land gebrachte Chineezen bevorden zich in de machine kamer. Zy wisten het dék te bereiken dat één en al olie was, op handen eri voeten zijn zp over het dek gekropen eni nadat zy een reddingsgordel hadden weten mach tig te worden, zijn zij over boord gespron gen iia de met olie bedekte zee. Daar moe ten rog meer opvarenden in hebben rond gezwommen. Tenminste zoo meenen wij uit de gebaren van de Chineezen te heb ben mogen opmaken. Hoelang zö daar hebben rondgedreven, mochten wy niet begrijpen, doch wel bleek dat zij veel van de olie hadden geleden. Hoewel men aar boord van het Grieksche schip zooveel mo gelijk deze mannen o'ie vrij had gemaakt, hadden zy er nog kennelijk hinder van. Vooral de gewonde Chinees, bp wie de olie nog steeds uit zijn ooren te voorschijn kwam. Beide mannen zijn kort daarop per ziekenauto naar het St. Joseph ziekenhuis ter verpleging overgebracht, Suiker op bon 15. Naar wy vernemen zal gedurende het tijdvak van Vrydag 22 Maart a.s. tot en met Donderdag 11 April a.s. de met „vyftien" genummerde bon der ryksdistributiekaart recht geven op het koopen van een kilo gram suiker. Prins Berahard te Heiligerlee. Bezoek aan het monument van Graaf Adolf var. Nassau. Tijdens zijn bezoek aan legeronderdeelen in de provincies Groningen en Drenthe, heeft Prins Bernhardt gisteren ook een be zoek gebracht aan hét monument van graaf Adolf van Nassau te Heiligerlee. Dit was voor deze gelegenheid van zyn winterom- hulsel ontdaan. Majoor Pieters gaf den Prins een histo rische uiteenzetting van den slag bij Heili gerlee en van het sneuvelen van Graaf Adolf van Nassau. Voor zijn vertrek plaatste Prins Bern- hard zyn handteekening in het boek der be zoekers. Stelt Moskou nieuwe eischen aan Finland? De Moskousche correspondent van het Zweedsche blad „Stockholms Tidningen" schrijft, dat de Russen hun eischen aan Fin land verzwaard hebben. In de eerste bijeenkomst tusschen de Sovjet-autoriteiten en de Finsche delegatie, die voor de ratif.catie van het vredesver drag te Moskou vertoeft, hebben de Russen het volgens den correspondent duidelijk ge maakt, dat de grenzen, welke zij hadden voorgesteld, op sommige plaatsen Weste lijker zouden liggen dan verwacht werd. De Finnen zien wel in, zoo voegt de cor respondent er nog aan toe, dat zij niets anders kunnen doen dan de eischen dei- Sovjets inwilligen. JVIOLOTOV MET PASCHEN NAAR BERLIJN? De Berlynsche correspondent van dit blad meldt, dat men verwacht, dat Molotov, de Russ'.sche minister van hu- ,-landsclie w ken tijdens de Paasehdagen een bezoek aan Berlijn zal brengen. Prinses Juliana nam afscheid van de ambulance voor Finland. Vanmiddag om een uur zyn de leden van de ambulance voor Finland met twee extra-vliegtiiigen van Schiphol naar Stockholm vertrokken. Het waren zes en twintig personen: zes doktoren, negentien verpleegsters en een chauffeur-monteur. Om kwart over elf is dit gezelschap, dat zich over twee autobussen van de K.L.M. verdeeld had, van het gebouw van bet hoofdbestuur van het Ned. Roode I-Cruis aan de Princessegracht in Den Haag, naar Schiphol gereden. Voor het vertrek heeft Prinses Juliana, de voorzitster van het Roo de Kruis, van ieder afzonderlijk afscheid genomen, nadat alle leden van de ambulan ce aan H. K. H. waren voorgesteld. Reeds om tien uur was de Prinses bij het gebouw aangekomen. In de voorkamer werden de leden groepsgewijze binnengeleid en bier heeft de Prinses allen een hartelijk woord op deze verre reis naar het hooge Noorden meegegeven. Even na elven kwamen de zusters naar buiten en namen zij in de eerste bus plaats. Spoedig daarop verschenen de doktoren, die in de tweede bus gingen. Tot aller verrassing werd een raam aan de voorzijde van het gebouw geopend en Prinses Juliana leunde naar buiten om te kijken hoe allen plaats namen en hoe de bagage werd ingeladen. Precies kwart over elf reed de eerste bus weg en Prinses Juliana wuifde de ver pleegsters hartelyk toe. Daarna vertrokken de doktoren, die de Prinses met een bui ging vaarwel zegde. De belangstellenden op straat lieten zich evenmin onbetuigd en zwaaiden van harte naar de leden van de ambulance. Twee Deensehe schepen gezonken. DERTIG OPVARENDEN VERMIST. Gisterochtend zyn voor de Noordoostkust van Schotland twee Deensehe schepen ge zonken, en men vreest dat hierby dertig man het leven hebben verloren. Vanoch tend vroeg zyn door een reddingboot zeven overlevenden in Engeland aan land ge bracht. De schepen zyn de „Bothal" (2,109 ton) en de „Viking" (1,153 ton), die onderschei- delyk 20 en 17 man aan boord hadden. De geredden dreven rond op twee vlot ten, die door een Britsch vliegtuig werden waargenomen. De schepen waren nog geen tien minuten na elkaar gezonken. Zij wa ren op weg naar Engeland en vervoerden geen lading. Vier geredden zyn naar het ziekenhuis overgebracht Van een hunner waren beide beenen gebroken. Moeilijkheden bij hei nachtpost- vervoer. Gisteren heeft de directeur-generaal van het staatsbedryf der posterijen, telegrafie en telefonie, dr. ir. M. H. Damme in een persbijeenkomst ten kantore van het hoofd bestuur der PTT te Den Haag eenige me dedeelingen gedaan over zijn bedrijf. O.a. heeft de heer Damme uitvoerig gewezen op de moeilijkheden in het nachtpostvervoer Sedert het uitbreken van deni oorlog doen zich meer blijvende oorzaken van sto ring gevoelen. De spoorwegen hebben, tengevolge van den mobilisatie-toestand noch hun norma le vervoerscapaciteit, noch onbeperkte zelf beschikking. Militaire noodzaak kan steeds tot incidenteele wijzigingen in den trei nenloop dwingen. Een onvermijdelijk ge volg van, een en ander is, dat nachlpost- en andere treinen dikwijls met vertraging aankomen. Hiervan ondervindt het post vervoer noodzakelijkerwijs de gevolgen,. Vooral voor de" ver gele gen bestemmingen, als b.v. in Zeeland wordt de aan komst der corresponden tie hierdoor meermal en gevoelig vertraagd. Hoewel van bedryfswege het mogelijke gedaan wordt, om 's avonds geposte en mei de nachtposttreinen vervoerde corresponden tie overal in Nederland steeds 's morgens in, de eerste bestelling op te nemen, is dit thans niet altyd overal verzekerd en kan het dit niet zyn, zoolang de te genwoordige abnormale toestanden voort duren:. DE INDISCHE POST EN DE BRITSCHE CENSUUR. De ver-binding met de Nederlandsche overzeesche gebieden is, na een korte pe riode van onzekerheid en stagnatie in het begini van den oorlog, thans op bevredi gende wijze geregeld. De luchtpost voor Nederlandsch-Indië wordt tot Napels per trein vervoerd, welke reis onder de te genwoordige omstandigheden 3 dagen m beslag neemt. Van Napels vertrekt 2 x per week, des Dinsdags en Vrijdags, een vliegmachine naar Nederlandsch-Indië welke het traject in 5 '/j dag aflegt. De uitgaande zoowel a's de thuisvliegende toe stellen, worden echtèr in de Engelsche luchthavens, welke moeten worden aange daan (Singapore, Penang, Calcutta, Lydda) door de censuur onderzocht. Doorzending per post geschiedt veelal eerst met een volgende gelegenheid. De stoomvaartmaatschappijen „Neder land" en „Rotterdamsche Lloyd" varen tusschen Genua en Indië heen en weer. Ook de post van deze schepen moet in de con- tröie-havens (Port-Said, Colombo en Sin gapore) worden gelost en wordt veelal met een veel latere gelegenheid doorgezonden. Voor de overige overzeesche postverzen dingen (naar Noord-, Midden- en Zuid- Amerika, Zuid-Afrika énz.) zyn de moei lijkheden nog grooter. luchtpost in twee dagen van Nederland naar Amerika. Met ingang van 2 April a.s. wordt' Ne derland rechtstreeks bij den Clipper-lucht- dienst tusschen de Ver. Staten en Portugal aangesloten. lederen Dinsdag en Zaterdag S uur vertrekt voortaan een KLM-vIiegtuig van Schiphol haar Lissabon, dat Qaar te 17 uur aankomt. De post. wordt daar in een vliegmachine van den Clipperdienst in geladen, vertrekt den volgenden morgen, dus des Woensdags en des Zondags te S uur 30 naar Baltimore (V.S.) en komt daar des Donderdags en Maandags te 13 uur aan. Het vertrek uit Baltimore vinds des Zaterdags en Woensdags te 7 uur 30 plaats, aankomst te Lissabon des Zondags en Donderdags te 16 uur, vertrek per KLM-vliegtuig des Maandags en Vrydags te 7 uur, aankomst te Schiphol der zelf den avond te 16 uur 35. De luchtpost-cor respondentie bereikt derhalve voortaan vaü Nederland de Vereenigde States,, en om gekeerd, in twee dagen, TELEG R AMBRIE VEN Teneinde den aan censuur nog onzeker heid of vertraging blootgestelden radioweg zooveel mogelijk voor iedereen open- te te stellen, heeft het staatsbedryf een nieuw, speciaal op dezen oorlogstijd inge steld verkeersmiddel ingevoerd, de tele- grambrieven, Telegrambrieven naar Nederlandsch- Indië bereiken hun bestemming juist even snel, als een luchtpostbrief in normale ty- den, in zes dagen. Tusschen Nederland en Batavia-centrum geschiedt de overbren- ging per radio, ovex'igens per post. De kosten korden, ixx verband met de ver traagde overbrenging, zeer laag worden ge steld. Zij bedragen, tot 100 woorden slecht? 5 cent per woord (daarboven 3 cent per woord) met een minimum van 2 50 voor 50 woorden, waarbij nog 25 cent voor de postale behandeling komt, Ook naar Suriname en "Curagao kunnen telegrambrieven worden verzonden. De dokter rei „Borstvoedin g en- daar na -•v';- l m Fki A A rv i/i^ip\rhkvirri De Engelsche en de Duitsehe berichten. In Engeland heerschte gisteren groote voldoening over den luchtaanval op de Duitsehe vliegtuigbasis Sylt. De Engelsche berichten spreken van een zeer geslaagd offensief, waarbij groote schade wei'd toe gebracht aan de inx-ichtingen op het Duit sehe eiland. De Engelsche minister van luchtvaart, Kingsley Wood, heeft in het Lagerhuis meegedeeld, dat tydens de aanvallen op Sylt rechtstreeksche voltreffers geplaatst zyn op de hangars, welke in brand geraak ten. Ook werd waargenomen, dat benzine tanks in brand stonden. Er waren vele ti-ef- fers op het havenhoofd, het smalspoor en andere deelen van de luchtbasis. Deze aanval was het antwoord op dien der Duitsehe vliegtuigen op de Orkaden. De aanvallende strijdmacht was meer dan tweemaal zoo groot als de Duitsehe, die de Orkaden bombardeerde. Gedurende het eer ste deel van den aanval was het helder weer. Tegen den ochtend werd de hemel bewolkt. Het luchtdoelgeschut opende een hevig vuur op de vliegtuigen, doch dit ver- hindei'de hen niet het doel te bereiken en een groote hoeveelheid bommen te laten vallen. Vijandelijke gevechtsvliegtuigen verwijderden zich na in ons vuur gekomen te zyn. Met een uitzondering keerden al onze vliegtuigen terug. De aanvallen werden van groot" als van gei-inge hoogte gedaan en vele du - zenden kilogram explosieve en brandbom men werden neergeworpen. Naar aanleiding van de verklaring van Kingsley Wood wordt er aan herinnerd, dat aan den Duitsehe aanval op de Orkaden door 14 vliegtuigen is deelgenomen, zoodat 30 Engelsche vliegtuigen boven Sylt ge weest moeten zijn. DE SPOORLIJN VERNIELD f Reuter meldt uit Kopenhahgen: Gistermiddag werden nog steeds rook wolken waargenomen, welke naar het schijnt opstegen uit bi'andende gebouwen op het eiland Sylt. Door het hevige bom bardement door de Britsche vliegers is, naar men gelooft, de spoorlijn over den Hindenburgdam, welke het eila-nd met het vasteland verbindt, beschadigd. Normaal loopen dagelijks vier ti'einen over den dam, twee in de ochtenduren en twee in den mid dag. Gisteren heeft echter geen enkele trein geloopen. EEN DEENSCH PROTEST TE LONDEN. De Deensehe gezant te Londen heeft gis teravond opdracht van zijn regeering ont vangen om stappen le doen bij de Britsche i'egeering teneinde te protesteeren tegen het schenden van de Deensehe neutraliteit door het vliegen over Deensch gebied aan de Westkust van Jutland en het wei-pen van bommen in den nacht van Dinsdag op Woensdag, den nacht van den Britschen aanval op Sylt. WAT BERLIJN ERVAN ZEGT. Het D.N.B. meldt uit Berlijn: Over de nachtelijke aanvallen der En- gelschen op het eiland Sylt worden van be voegde zijde nog de volgende bijzonderhe den vernomen: De aanvallen werden door ongeveer 15 tot 20 vliegtuigen ten uitvoer gelegd. De direct en met succes ingezette Duitsehe af weer heeft evenwel ieder militair succes vei'hinderd, daar bijna alle uitgegooide bom men in zee zijn neex-gekomen en. een klein gedeelte daarentegen op onbebouwd gebied zijn gevallen. Slechts een onbewoond ge bouw werd getroffen. De daardoor ontstane brand kon spoedig wox-den gebluseht. Voorts zijn op een andere plaats door bomsplinters drie personen licht gewond. Verder is geen persoonlijke of materieele schade aangericht. De ©ud-MïddelllWger C, V. staat terecht. Vandaag behandelde de strafkamer van de rechtbank te Haarlem, gepi-esideei'd door mr. E. J. W. Top, onder gx-oote be langstelling de geruchtmakende zaak le gen den 33-jarigen verzekeringsagent C. V., vroeger woonachtig te Middelburg, ver dacht van- moox-d op zyn collega de La'Ch. en van brandstichting in diens woning. In den nacht van 11 op 12 Mei jl. woed de in een woning in de Hertzogstraat te Haarlem een felle brand. In het holst van den nacht werd de brand ontdekt door een agent van pplitie. Deze waarschuwde onmiddellijk de brandweer. De brand woed de in het bovenhuis, waar de heer de La Ch. en zijn gezin woonde. De beneden buurman had zich op het laatste nippertje in veiligheid kunnen stellen. Een andere buurman wist door het inslaan van een ruit de bovenwoning binnen te komen, doch hy vond niemand, zoodat men aan vankelijk dacht, dat de La Ch. niet thuis was. Temeer was dit aannemelijk, daar diens vrouw in, het ziekenhuis vertoefde, waar zij een kind het leven had geschon ken. Men veronderstelde, dat de La Ch by familie logeerde. Na een half uur was men den brand meester. Toen deed de De nieuwe Fransche regeering Reynaud, de „Fransche Churchill", is premier geworden. De afgetreden Fransche minister-presi dent, Daladiex-, heeft de opdracht tot het vox-men van een nieuw kabinet afgewezen. Reynaud, die totnogtoe minister van financiën was heeft een nieuw ka binet gevormd, waarmede hij hedenmid dag gereed was. In de nieuwe regeering be heert minister-president Reynaud het mï- nistex-ie van buitênlandsche zaken. De af getreden minister-president Daladier heeft in het thans gevox-mde kabinet de porte feuille van landsverdediging. Reynaud, die wel den „Franschen Chur chill" genoemd wordt, heeft den naam van zeer anti-Duitsch te zyn, zoodat inderdaad te verwachten is, waarom een groot deel van de Fransche pex-s reeds eenige weken vraagt: een actievere oorlogvoering. brandweer een ontstellende ontdekking. In de keuken werd het gedeeltelijk verkoolde lijk van de La Ch. gevorden. Aanvankelijk dacht men aan een onge luk, nl. dat de La Ch. bij het vullen van een petroleumtoestel ir,, brand was ge raakt. De waterkraan in de keuken liep nog Reeds den volgenden dag arresteerde de recherche echter den verzekeiingsagent C. V. een, collega en concurrent van den heel de La Ch. Bij de sectie van het lijk was i-eeds gebleken, dat er een vreeselyke Tmis- daad was gepleegd. De schedel was nl. in geslagen. De fiets van verd. was voor het huis gezien en ook van andere kanten hadden de recherche berichten bereikt over bezoek, dat de La Ch. op den avond voor het vreeselyk misdrijf werd gepleegd had gehad. Aanvankelijk ontkende verdachte alles, later kwam hij met een gedeeltelijke be kentenis voor den dag, waarin hij ver klaarde, dat hy 's avonds bij de La Ch. op bezoek kwam. Er ontstond ruzie, omdat vei-d. van, oordeel was, dat de La Ch op ongeoorloofde wyze klanten bewerkte, die met liem, verd., in x-elatie stonden. Vol gens verdachte gaf hy de La Ch. in drift een klap, deze laatste vluchtte naar de keuken en daar werd de vechtpartij voort gezet.. Toen heeft verd. een hamer uit zijn tascli, die hij bij zich droeg, genomen en daarmede de La Ch. op het hoofd geslagen Verd. verklaart voorts, dat hij die hamer bij zich droeg om een herstelling aan zijn fiets te verrichten, nl. om een spie aan te slaan op de krenk van zijn fiets. Deze spie trilde herhaaldelijk los. Over deze kwestie bracht deskundige Tas een, rapport uit waarin hy concludeei-1dat de krenk ïioch de spie eenig spoor van hamerslagen droeg. Bij het ter perse gaan van dit blad duurde de behandeling nog voort. MR. OUD BENOEMD TOT LID DER TWEEDE KAMER. De vooi-zitter van het centraal stembu reau heeft in de vacature in de Tweede Ka mer ontstaan door het ontslag nemen als lid dier Kamer door den heer M. M. Cohen, benoemd verklaard mr. P. j. Oud te 's Gravenhage.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1940 | | pagina 1