5 l^rawinrtHlf |J)
HnEIBURGSCHE COIIMil
D® P„ T T. Ire oorlogstijd.
Dertig Britsche vSiegfalgens beven de
Duitsehe lyehtbasSs Sylt,
De sn@©rd ©p den verzekeringsagent
te Haarlem.
183e JAARGANG
Dagblad. Uitgave C.V. De Middel-
burgsche Courant. Bureaux: te
MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28,
Tel. Redactie 269, Administratie 139;
te GOES: Turfkaöe, Tel. 2863. Post
giro 359300. Abonnementsprijs voor
Middelburg en Goes 2.30, elders
2.50 per kwartaal. Weekabonne
menten in Middelburg en Goes 18 ct.
JDlvJLiü KLAUKJI - filj.KBTlfi JtJLAJLJ i'
(üGOESCHS COURANT)
DONDERDAG 21 MAAKT 1940
Advertentiën 30 cent per regel,
ingezonden mededeelingen 60 cent
per regel. Bij contract lager. Tarief
op aanvraag. Familieberichten en
dankbetuigingen minimum 2.10.
„Kleine Advertenties", maximum 6
regels, 75 cent, bij vooruitbetaling.
„Brieven, of adres bureau v. d. blad"
10 cent extra. Bewijsnummers 5 ct.
Het tarsksefïëp „„Plrobos" d!o©r twee
©6itpi@§i6ii§era getroffen
Geredde Chineezen te Vlissingen
aan ival gebracht.
Het ruim 10,000 ton metende Nederland-
sche tankschip „Phobos" dat gisteren aan
de Engelsche Zuid-oostkust op een mijn is
geloopen blijkt niet gezonken te zijn. Zoo
als bekend zijn bij de ontploffing de eerste
stuurman Bruin uit Vlissingen en zes Chi
neezen omgekomen. Aanvankelijk waren de
54 opvarenden van de „Phobos" overge
nomen door twee Engelsche en het Griek-
sche schip „Tassia". Toen echter bleek, dat
de „Phobos" drijvende bleef, zijn de opva
renden weer naar het schip teruggegaan,
Door drie Engelsche sleepbooten is het
Nederlandsche tankschip daarop bij Sand
wich Down aan den grond gezet.
Het gebeurde met de „Phobos" heeft te
Vlissingen een, diepen indruk gemaakt, te
meer daar onder de slachtoffers zich be
vindt een ingezetene, nl. de le stuurman
G. H Bruin De heer Bruin, die 31 jaar
was, was slechts voor acht weken in het
huwelijk getreden, waarna hij eenige da
gen later weer naar zee vertrok. Zijn jeug
dige vrouw zal hem helaas niet levend
weerzien.
Ook de kapitein, de heer G Krul, is een
Vlissinger. Zijn echtgenoote was vanzelf
sprekend hevig geschrokken bij het verne
men van den ramp, hoewel zij spoedig een
telegram van haar man ontving, dat hij
gered en ongedeerd was.
Woensdagavond mochten wij iets na
ders van deze nieuwe scheepsramp verne
men, doordat twee geredden te Vlissingen
zijn aangekomen. Omstreeks half negen ar
riveerde op de reede het Grieksche stoom
schip „Tassia", welk schip een gedeelte
van de bemanning van de „Phobos' had
gered. Toen later bleek, dat de „Phobos"
drijvende bleef, zijn de geredden weer var
het Grieksche schip gegaan om naar de
„Phobos" terug te keeren.
Twee Chineesche stokers zijn echter aan
boord gebleven, de eerste omdat hij vrij
ernstig was gewond en de tweede omdat
hij geheel overspannen was.
Daar de „Tassia" Vlissingen moest pas-
seeren, werden beide Chineezen hier aan
land gezet. Daartoe begaf een marinesleep
boot zich naar de reede, om de Chineezen
aan boord te nemen.
Toen de sleepboot in de buitenhaven ar
riveerde, stond daar dr. Dorman reeds ge
reed om geneeskundige hulp te 1 verstrek
ken. Een Chinees bleek zoodanig gewond
dat hij op een brancard moest vervoerd
worden naar de douaneloods. Hij leed
kenrelyk hevige pijnen-
Volgens het voorloopig onderzoek was
zijn rechterarm uit de kom en had hij een
wonde aan één zijner beenen. De andere
Chinees beefde hevig van zenuwen en kou
de. Nadat hij bij de warme kachel en door
het rooken van eenige sigaretten wat was
gekalmeerd, hebben wij getracht van hem
iets naders over de ramp te vernemén. Dit
eischte echter heel wat geduld en moeite,
daar de Chineezen uitsluitend hun eigen
taaltje brabbelden, zoodat met gebaren
het onderhoud moest plaats hebben. Op
deze minder gebruikelijke, en zeer primi
tieve wijze konden wij toch wel zooveel
wijzer worden, dat de „Phobos" door twee
ontploffingen moet zijn getroffen; exp'o-
sies kort achter elkaar, die het voorschip
uiteen rukten. Daar waar het schip werd
getroffen, moeten stuurman Bruin en de
andere slachtoffers in hun slaap zijn ver
rast. Ongetwijfeld zijn zij op slag dood
geweest.
De twee te Vlissingen aan land gebrachte
Chineezen bevorden zich in de machine
kamer. Zy wisten het dék te bereiken dat
één en al olie was, op handen eri voeten
zijn zp over het dek gekropen eni nadat
zy een reddingsgordel hadden weten mach
tig te worden, zijn zij over boord gespron
gen iia de met olie bedekte zee. Daar moe
ten rog meer opvarenden in hebben rond
gezwommen. Tenminste zoo meenen wij
uit de gebaren van de Chineezen te heb
ben mogen opmaken. Hoelang zö daar
hebben rondgedreven, mochten wy niet
begrijpen, doch wel bleek dat zij veel van
de olie hadden geleden. Hoewel men aar
boord van het Grieksche schip zooveel mo
gelijk deze mannen o'ie vrij had gemaakt,
hadden zy er nog kennelijk hinder van.
Vooral de gewonde Chinees, bp wie de
olie nog steeds uit zijn ooren te voorschijn
kwam. Beide mannen zijn kort daarop per
ziekenauto naar het St. Joseph ziekenhuis
ter verpleging overgebracht,
Suiker op bon 15.
Naar wy vernemen zal gedurende het
tijdvak van Vrydag 22 Maart a.s. tot en met
Donderdag 11 April a.s. de met „vyftien"
genummerde bon der ryksdistributiekaart
recht geven op het koopen van een kilo
gram suiker.
Prins Berahard te Heiligerlee.
Bezoek aan het monument van
Graaf Adolf var. Nassau.
Tijdens zijn bezoek aan legeronderdeelen
in de provincies Groningen en Drenthe,
heeft Prins Bernhardt gisteren ook een be
zoek gebracht aan hét monument van graaf
Adolf van Nassau te Heiligerlee. Dit was
voor deze gelegenheid van zyn winterom-
hulsel ontdaan.
Majoor Pieters gaf den Prins een histo
rische uiteenzetting van den slag bij Heili
gerlee en van het sneuvelen van Graaf
Adolf van Nassau.
Voor zijn vertrek plaatste Prins Bern-
hard zyn handteekening in het boek der be
zoekers.
Stelt Moskou nieuwe eischen
aan Finland?
De Moskousche correspondent van het
Zweedsche blad „Stockholms Tidningen"
schrijft, dat de Russen hun eischen aan Fin
land verzwaard hebben.
In de eerste bijeenkomst tusschen de
Sovjet-autoriteiten en de Finsche delegatie,
die voor de ratif.catie van het vredesver
drag te Moskou vertoeft, hebben de Russen
het volgens den correspondent duidelijk ge
maakt, dat de grenzen, welke zij hadden
voorgesteld, op sommige plaatsen Weste
lijker zouden liggen dan verwacht werd.
De Finnen zien wel in, zoo voegt de cor
respondent er nog aan toe, dat zij niets
anders kunnen doen dan de eischen dei-
Sovjets inwilligen.
JVIOLOTOV MET PASCHEN NAAR
BERLIJN?
De Berlynsche correspondent van dit blad
meldt, dat men verwacht, dat Molotov, de
Russ'.sche minister van hu- ,-landsclie w
ken tijdens de Paasehdagen een bezoek aan
Berlijn zal brengen.
Prinses Juliana nam afscheid
van de ambulance voor Finland.
Vanmiddag om een uur zyn de leden
van de ambulance voor Finland met twee
extra-vliegtiiigen van Schiphol naar
Stockholm vertrokken. Het waren zes en
twintig personen: zes doktoren, negentien
verpleegsters en een chauffeur-monteur.
Om kwart over elf is dit gezelschap, dat
zich over twee autobussen van de K.L.M.
verdeeld had, van het gebouw van bet
hoofdbestuur van het Ned. Roode I-Cruis
aan de Princessegracht in Den Haag, naar
Schiphol gereden. Voor het vertrek heeft
Prinses Juliana, de voorzitster van het Roo
de Kruis, van ieder afzonderlijk afscheid
genomen, nadat alle leden van de ambulan
ce aan H. K. H. waren voorgesteld. Reeds
om tien uur was de Prinses bij het gebouw
aangekomen. In de voorkamer werden de
leden groepsgewijze binnengeleid en bier
heeft de Prinses allen een hartelijk woord
op deze verre reis naar het hooge Noorden
meegegeven.
Even na elven kwamen de zusters naar
buiten en namen zij in de eerste bus plaats.
Spoedig daarop verschenen de doktoren,
die in de tweede bus gingen.
Tot aller verrassing werd een raam aan
de voorzijde van het gebouw geopend en
Prinses Juliana leunde naar buiten om te
kijken hoe allen plaats namen en hoe de
bagage werd ingeladen.
Precies kwart over elf reed de eerste
bus weg en Prinses Juliana wuifde de ver
pleegsters hartelyk toe. Daarna vertrokken
de doktoren, die de Prinses met een bui
ging vaarwel zegde. De belangstellenden op
straat lieten zich evenmin onbetuigd en
zwaaiden van harte naar de leden van de
ambulance.
Twee Deensehe schepen
gezonken.
DERTIG OPVARENDEN VERMIST.
Gisterochtend zyn voor de Noordoostkust
van Schotland twee Deensehe schepen ge
zonken, en men vreest dat hierby dertig
man het leven hebben verloren. Vanoch
tend vroeg zyn door een reddingboot zeven
overlevenden in Engeland aan land ge
bracht.
De schepen zyn de „Bothal" (2,109 ton)
en de „Viking" (1,153 ton), die onderschei-
delyk 20 en 17 man aan boord hadden.
De geredden dreven rond op twee vlot
ten, die door een Britsch vliegtuig werden
waargenomen. De schepen waren nog geen
tien minuten na elkaar gezonken. Zij wa
ren op weg naar Engeland en vervoerden
geen lading.
Vier geredden zyn naar het ziekenhuis
overgebracht Van een hunner waren beide
beenen gebroken.
Moeilijkheden bij hei nachtpost-
vervoer.
Gisteren heeft de directeur-generaal van
het staatsbedryf der posterijen, telegrafie
en telefonie, dr. ir. M. H. Damme in een
persbijeenkomst ten kantore van het hoofd
bestuur der PTT te Den Haag eenige me
dedeelingen gedaan over zijn bedrijf. O.a.
heeft de heer Damme uitvoerig gewezen op
de moeilijkheden in het nachtpostvervoer
Sedert het uitbreken van deni oorlog
doen zich meer blijvende oorzaken van sto
ring gevoelen.
De spoorwegen hebben, tengevolge van
den mobilisatie-toestand noch hun norma
le vervoerscapaciteit, noch onbeperkte zelf
beschikking. Militaire noodzaak kan steeds
tot incidenteele wijzigingen in den trei
nenloop dwingen. Een onvermijdelijk ge
volg van, een en ander is, dat nachlpost-
en andere treinen dikwijls met vertraging
aankomen. Hiervan ondervindt het post
vervoer noodzakelijkerwijs de gevolgen,.
Vooral voor de" ver gele
gen bestemmingen, als b.v.
in Zeeland wordt de aan
komst der corresponden
tie hierdoor meermal en
gevoelig vertraagd. Hoewel
van bedryfswege het mogelijke gedaan
wordt, om 's avonds geposte en mei de
nachtposttreinen vervoerde corresponden
tie overal in Nederland steeds 's morgens
in, de eerste bestelling op te nemen, is
dit thans niet altyd overal verzekerd
en kan het dit niet zyn, zoolang de te
genwoordige abnormale toestanden voort
duren:.
DE INDISCHE POST EN DE
BRITSCHE CENSUUR.
De ver-binding met de Nederlandsche
overzeesche gebieden is, na een korte pe
riode van onzekerheid en stagnatie in het
begini van den oorlog, thans op bevredi
gende wijze geregeld. De luchtpost voor
Nederlandsch-Indië wordt tot Napels per
trein vervoerd, welke reis onder de te
genwoordige omstandigheden 3 dagen m
beslag neemt. Van Napels vertrekt 2 x
per week, des Dinsdags en Vrijdags, een
vliegmachine naar Nederlandsch-Indië
welke het traject in 5 '/j dag aflegt. De
uitgaande zoowel a's de thuisvliegende toe
stellen, worden echtèr in de Engelsche
luchthavens, welke moeten worden aange
daan (Singapore, Penang, Calcutta, Lydda)
door de censuur onderzocht. Doorzending
per post geschiedt veelal eerst met een
volgende gelegenheid.
De stoomvaartmaatschappijen „Neder
land" en „Rotterdamsche Lloyd" varen
tusschen Genua en Indië heen en weer. Ook
de post van deze schepen moet in de con-
tröie-havens (Port-Said, Colombo en Sin
gapore) worden gelost en wordt veelal met
een veel latere gelegenheid doorgezonden.
Voor de overige overzeesche postverzen
dingen (naar Noord-, Midden- en Zuid-
Amerika, Zuid-Afrika énz.) zyn de moei
lijkheden nog grooter.
luchtpost in twee dagen
van Nederland naar
Amerika.
Met ingang van 2 April a.s. wordt' Ne
derland rechtstreeks bij den Clipper-lucht-
dienst tusschen de Ver. Staten en Portugal
aangesloten. lederen Dinsdag en Zaterdag S
uur vertrekt voortaan een KLM-vIiegtuig
van Schiphol haar Lissabon, dat Qaar
te 17 uur aankomt. De post. wordt daar in
een vliegmachine van den Clipperdienst in
geladen, vertrekt den volgenden morgen,
dus des Woensdags en des Zondags te S
uur 30 naar Baltimore (V.S.) en komt daar
des Donderdags en Maandags te 13 uur
aan. Het vertrek uit Baltimore vinds des
Zaterdags en Woensdags te 7 uur 30
plaats, aankomst te Lissabon des Zondags
en Donderdags te 16 uur, vertrek per
KLM-vliegtuig des Maandags en Vrydags
te 7 uur, aankomst te Schiphol der zelf
den avond te 16 uur 35. De luchtpost-cor
respondentie bereikt derhalve voortaan vaü
Nederland de Vereenigde States,, en om
gekeerd, in twee dagen,
TELEG R AMBRIE VEN
Teneinde den aan censuur nog onzeker
heid of vertraging blootgestelden radioweg
zooveel mogelijk voor iedereen open- te
te stellen, heeft het staatsbedryf een
nieuw, speciaal op dezen oorlogstijd inge
steld verkeersmiddel ingevoerd, de tele-
grambrieven,
Telegrambrieven naar Nederlandsch-
Indië bereiken hun bestemming juist even
snel, als een luchtpostbrief in normale ty-
den, in zes dagen. Tusschen Nederland en
Batavia-centrum geschiedt de overbren-
ging per radio, ovex'igens per post. De
kosten korden, ixx verband met de ver
traagde overbrenging, zeer laag worden ge
steld. Zij bedragen, tot 100 woorden slecht?
5 cent per woord (daarboven 3 cent per
woord) met een minimum van 2 50 voor
50 woorden, waarbij nog 25 cent voor de
postale behandeling komt,
Ook naar Suriname en "Curagao kunnen
telegrambrieven worden verzonden.
De dokter rei „Borstvoedin g en- daar na
-•v';-
l m Fki A A rv i/i^ip\rhkvirri
De Engelsche en de Duitsehe
berichten.
In Engeland heerschte gisteren groote
voldoening over den luchtaanval op de
Duitsehe vliegtuigbasis Sylt. De Engelsche
berichten spreken van een zeer geslaagd
offensief, waarbij groote schade wei'd toe
gebracht aan de inx-ichtingen op het Duit
sehe eiland.
De Engelsche minister van luchtvaart,
Kingsley Wood, heeft in het Lagerhuis
meegedeeld, dat tydens de aanvallen op
Sylt rechtstreeksche voltreffers geplaatst
zyn op de hangars, welke in brand geraak
ten. Ook werd waargenomen, dat benzine
tanks in brand stonden. Er waren vele ti-ef-
fers op het havenhoofd, het smalspoor en
andere deelen van de luchtbasis.
Deze aanval was het antwoord op dien
der Duitsehe vliegtuigen op de Orkaden. De
aanvallende strijdmacht was meer dan
tweemaal zoo groot als de Duitsehe, die de
Orkaden bombardeerde. Gedurende het eer
ste deel van den aanval was het helder
weer. Tegen den ochtend werd de hemel
bewolkt. Het luchtdoelgeschut opende een
hevig vuur op de vliegtuigen, doch dit ver-
hindei'de hen niet het doel te bereiken en
een groote hoeveelheid bommen te laten
vallen. Vijandelijke gevechtsvliegtuigen
verwijderden zich na in ons vuur gekomen
te zyn. Met een uitzondering keerden al
onze vliegtuigen terug.
De aanvallen werden van groot"
als van gei-inge hoogte gedaan en vele du -
zenden kilogram explosieve en brandbom
men werden neergeworpen.
Naar aanleiding van de verklaring van
Kingsley Wood wordt er aan herinnerd, dat
aan den Duitsehe aanval op de Orkaden
door 14 vliegtuigen is deelgenomen, zoodat
30 Engelsche vliegtuigen boven Sylt ge
weest moeten zijn.
DE SPOORLIJN VERNIELD f
Reuter meldt uit Kopenhahgen:
Gistermiddag werden nog steeds rook
wolken waargenomen, welke naar het
schijnt opstegen uit bi'andende gebouwen
op het eiland Sylt. Door het hevige bom
bardement door de Britsche vliegers is,
naar men gelooft, de spoorlijn over den
Hindenburgdam, welke het eila-nd met het
vasteland verbindt, beschadigd. Normaal
loopen dagelijks vier ti'einen over den dam,
twee in de ochtenduren en twee in den mid
dag. Gisteren heeft echter geen enkele trein
geloopen.
EEN DEENSCH PROTEST TE
LONDEN.
De Deensehe gezant te Londen heeft gis
teravond opdracht van zijn regeering ont
vangen om stappen le doen bij de Britsche
i'egeering teneinde te protesteeren tegen
het schenden van de Deensehe neutraliteit
door het vliegen over Deensch gebied aan
de Westkust van Jutland en het wei-pen
van bommen in den nacht van Dinsdag op
Woensdag, den nacht van den Britschen
aanval op Sylt.
WAT BERLIJN ERVAN ZEGT.
Het D.N.B. meldt uit Berlijn:
Over de nachtelijke aanvallen der En-
gelschen op het eiland Sylt worden van be
voegde zijde nog de volgende bijzonderhe
den vernomen:
De aanvallen werden door ongeveer 15
tot 20 vliegtuigen ten uitvoer gelegd. De
direct en met succes ingezette Duitsehe af
weer heeft evenwel ieder militair succes
vei'hinderd, daar bijna alle uitgegooide bom
men in zee zijn neex-gekomen en. een klein
gedeelte daarentegen op onbebouwd gebied
zijn gevallen. Slechts een onbewoond ge
bouw werd getroffen. De daardoor ontstane
brand kon spoedig wox-den gebluseht.
Voorts zijn op een andere plaats door
bomsplinters drie personen licht gewond.
Verder is geen persoonlijke of materieele
schade aangericht.
De ©ud-MïddelllWger C, V. staat terecht.
Vandaag behandelde de strafkamer van
de rechtbank te Haarlem, gepi-esideei'd
door mr. E. J. W. Top, onder gx-oote be
langstelling de geruchtmakende zaak le
gen den 33-jarigen verzekeringsagent C.
V., vroeger woonachtig te Middelburg, ver
dacht van- moox-d op zyn collega de La'Ch.
en van brandstichting in diens woning.
In den nacht van 11 op 12 Mei jl. woed
de in een woning in de Hertzogstraat te
Haarlem een felle brand. In het holst van
den nacht werd de brand ontdekt door
een agent van pplitie. Deze waarschuwde
onmiddellijk de brandweer. De brand woed
de in het bovenhuis, waar de heer de La
Ch. en zijn gezin woonde. De beneden
buurman had zich op het laatste nippertje
in veiligheid kunnen stellen. Een andere
buurman wist door het inslaan van een
ruit de bovenwoning binnen te komen,
doch hy vond niemand, zoodat men aan
vankelijk dacht, dat de La Ch. niet thuis
was. Temeer was dit aannemelijk, daar
diens vrouw in, het ziekenhuis vertoefde,
waar zij een kind het leven had geschon
ken. Men veronderstelde, dat de La Ch
by familie logeerde. Na een half uur was
men den brand meester. Toen deed de
De nieuwe Fransche
regeering
Reynaud, de „Fransche
Churchill", is premier
geworden.
De afgetreden Fransche minister-presi
dent, Daladiex-, heeft de opdracht tot het
vox-men van een nieuw kabinet afgewezen.
Reynaud, die totnogtoe minister van
financiën was heeft een nieuw ka
binet gevormd, waarmede hij hedenmid
dag gereed was. In de nieuwe regeering be
heert minister-president Reynaud het mï-
nistex-ie van buitênlandsche zaken. De af
getreden minister-president Daladier heeft
in het thans gevox-mde kabinet de porte
feuille van landsverdediging.
Reynaud, die wel den „Franschen Chur
chill" genoemd wordt, heeft den naam van
zeer anti-Duitsch te zyn, zoodat inderdaad
te verwachten is, waarom een groot deel
van de Fransche pex-s reeds eenige weken
vraagt: een actievere oorlogvoering.
brandweer een ontstellende ontdekking. In
de keuken werd het gedeeltelijk verkoolde
lijk van de La Ch. gevorden.
Aanvankelijk dacht men aan een onge
luk, nl. dat de La Ch. bij het vullen van
een petroleumtoestel ir,, brand was ge
raakt. De waterkraan in de keuken liep
nog
Reeds den volgenden dag arresteerde de
recherche echter den verzekeiingsagent C.
V. een, collega en concurrent van den heel
de La Ch. Bij de sectie van het lijk was
i-eeds gebleken, dat er een vreeselyke Tmis-
daad was gepleegd. De schedel was nl. in
geslagen. De fiets van verd. was voor het
huis gezien en ook van andere kanten
hadden de recherche berichten bereikt over
bezoek, dat de La Ch. op den avond voor
het vreeselyk misdrijf werd gepleegd had
gehad.
Aanvankelijk ontkende verdachte alles,
later kwam hij met een gedeeltelijke be
kentenis voor den dag, waarin hij ver
klaarde, dat hy 's avonds bij de La Ch.
op bezoek kwam. Er ontstond ruzie, omdat
vei-d. van, oordeel was, dat de La Ch op
ongeoorloofde wyze klanten bewerkte, die
met liem, verd., in x-elatie stonden. Vol
gens verdachte gaf hy de La Ch. in drift
een klap, deze laatste vluchtte naar de
keuken en daar werd de vechtpartij voort
gezet.. Toen heeft verd. een hamer uit zijn
tascli, die hij bij zich droeg, genomen en
daarmede de La Ch. op het hoofd geslagen
Verd. verklaart voorts, dat hij die hamer
bij zich droeg om een herstelling aan zijn
fiets te verrichten, nl. om een spie aan te
slaan op de krenk van zijn fiets. Deze spie
trilde herhaaldelijk los. Over deze kwestie
bracht deskundige Tas een, rapport uit
waarin hy concludeei-1dat de krenk
ïioch de spie eenig spoor van hamerslagen
droeg.
Bij het ter perse gaan van dit blad duurde
de behandeling nog voort.
MR. OUD BENOEMD TOT LID DER
TWEEDE KAMER.
De vooi-zitter van het centraal stembu
reau heeft in de vacature in de Tweede Ka
mer ontstaan door het ontslag nemen als
lid dier Kamer door den heer M. M. Cohen,
benoemd verklaard mr. P. j. Oud te
's Gravenhage.