WW NIDDELBURGSCHE COMMM TmtMnctu. j$teesmr£cf)e lp) (OwdOESCHE COURANT Een laatst gr@@t „vredesoffensiefop komst? pEj V/eet' een Nederlandsch sehfp op da Noordzee vergaars» NUMMER 66 183e JAARGANG Dagblad. Uitgave C.V. De Middel- burgsche Courant. Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28, Tel. Redactie 269, Administratie 139; te GOES: Turfkade, Tel. 2S63. Post giro 359300. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes 2.30, elders 2.50 per kwartaal. Weekabonne menten in Middelburg en Goes 18 ct. TWEE BLADEN EERSTE BLAD MAANDAG 18 MAART 1910 Aavertentiën 30 cent per regel, ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Bü contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum 2.10. „Kleine Advertenties", maximum 6 regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 ct. Hitler en Mussolini ontmoetten elkaar hedenmorgen aan de Duitsch- Italiaansche grens. Sumner Welles wacht op het resultaat dezer bespreking Het heeft er allen schijn van, dat er een laatste groot „vredesoffensief" in de maak is op liet oogenblik. Hitler en Mussolini heb ben elkaar hedenmorgen om tien uur aan do Duitseli-Italiaansche grens ontmoet, waar zij een langdurig gesprek hadden. De rapporteur der Amcrikaansche regee ring, Sumner Welles, heeft zijn vertrek naar Amerika uitgesteld en men vermoedt met een groote mate van zekerheid, dat hij nog een onderhoud zal hebben met Mussolini nadat deze van zijn onverwachte reis naar de grens is teruggekeerd. Dit gevoegd bij verscheidene andere ge" beurtenissen van de laatste dagen geeft grond aan de veronderstelling, dat de reis van Sumner Welles wel eens van grooter belang zou kunnen blijken dan eerst in het algemeen werd verondersteld. Allereerst is reeds belangrijk, dat de as Romc-Berlijn inderdaad ook in dezen tijd nog blijkt te draaien. Het is niet ver-gezocht als men aanneemt, dat de Duitsche regee ring aan Sumner Welles bij diens bezoek te Berlyn nog niet haar minimum eischen voor liet sluiten van vrede heeft voorgelegd. Terwijl Sumner Welles op bezoek was bij de Engelsche regeering, hebben Berlijn en Rome nogmaals overleg gepleegd men herinnert zich het opzienbarende bezoek van Von Ribbentrop aan Mussolini, Koning Victor Emanuel en den Paus. De mogelijk heid is zeer groot, dat Rome en Berlijn toen een gezamenlijk program hebben opgesteld voor den vrede. Naar verluidt, zouden volgens dit pro gram de Engelsche vlootsteunpunten in de de Middellandsclie Zee moeten verdwijnen, terwijl aan de verlangens van Italië inzake. Noord-Afrilca tegemoet gekomen zou moe ten worden. Daartegenover zou dan staan, dat de Tsjechen en de Polen autonomie zou den krijgen, zy hot onder toezicht van Ber lijn. Het is te begrijpen, dat Gealieerden niet grif op deze voorwaarden zullen ingaan. Het valt echter op, dat Sumner Welles aan den Franschen minister-president Daladier op zyn terugweg uit Londen naar Rome een boodschap van Roosevelt heeft overhan digd, welke hij blijkbaar den eersten keer niet bij zich had en welke dus opgesteld moet zijn naar aanleiding van wat Welles bij zijn gesprekken met de regeeringen der dorlogvoerende landen had vernomen. Verder kan het van belang geacht v den, dat zoowel Welles als Von Ribbentrop langdurige gesprekken mot den Paus heb ben gehad. Dit schijnt er op te wijzen, dat de Paus zeer nauw betrokken is bij de vrc despogingen. Daarbij gevoegd, dat de Ver. Staten reeds thans nadcelige gevolgen on dervinden van den oorlog in Europa, waar tegen de oorlogwinst in bepaalde bedrijven blijkbaar niet opweegt, schijnt de mogelijk heid niet uitgesloten, dat een vereende DuitschItaliaanschc Amerikaansclie-Paus- lyke vredespoging voor de deur staat. DE ONVERWACHTE REIS VAN MUSSOLINI. Mussolini is gistermiddag om half twee, vergezeld door den minister van buitenland zaken, graaf Ciano, naai- de Duitsche grens vertrokken. In den. trein bevonden zich ver der een aantal hooge ambtenaren. Dit vertrek is voor het groote publiek zeer onverwacht gekomen. Men wijst er op, dat Sumner Welles Za terdag gesprekken heeft gevoerd met den Duce, graaf Ciano, den koning en den Paus, Ment meent te weten, dat dit de onmiddel lijke aanleiding is geweest tot deze reis. Om tien uur kwam Hitlers trein aan op het Italiaanschc station Brenner, vlak aan de Duitsche grens. Mussolini wachtte den Führer daar óp. De beide staatslieden be groetten elkaar hartelijk. Na het inspec- teeren van de eere-compagnie begaven zij zich naar den salonwagen van den Duce, waar de besprekingen begonnen. Vanmorgen heeft Welles, vergezeld door den specialen gezant van Roosevelt bij het Vaticaan, opnieuw een bezoek gebracht aan ■den Paus. HET ONDERHOUD DUURDE 2 UUR. Nader wordt uit Brenner gemeld, dat het onderhoud 2'/j uur duurde. Het heeft plaats gehad in den salonwagen van den Duce. Bij het onderhoud waren aanwezig de rijksmi nister van buitenlandsche zaken Von Rib bentrop en de Italiaansche minister van bui tenlandsche zaken, graaf Ciano. Te 13 u 13 vanmiddag is Mussolini met graaf Ciano van den Brenner weer naar Rome vertrokken. DUITSCHE ACTIVITEIT OP ANDER TERREIN. Er gaan hardnekkige geruchten, dat de Duitsche diplomatie ook op andere terrei nen druk bezig is. Zoo beweert men in welingelichte krin gen, dat Berlijn alles in het werk stelt om Turkije „los te weeken" van het verbond met de Geallieerden en dat het tracht Roe menië nauwer aan zich te binden. Wat het eerste betreft, het is te begrij pen, dat Turkije zich thans niet gauw in een oorlog met Rusland zal begeven, nu de vorming van een nieuw oorlogsfront in het Noorden niet doorgaat en de oorlog dus practisch alleen in het Zuiden gevoerd zou worden. Of Berlijn er echter in zal sla gen Turkije volledig te doen omzwenken, blijft een open vraag. Intusschen is het in verband met deze geruchten de moeite waard te wijzen op het feit, dat er een nieuw handelsverdrag is gesloten tusschen Duitschland en Turkije, volgens hetwelk de handel tusschen beide landen verdub beld zal worden. De Duitsche diplomatie is in Roemenië reeds lang druk aan het werk. Het feit, dat er thans speciaal de aandacht op wordt gevestigd zou er op leunen wijzen, dat de besprekingen daar een beslissend stadium naderen. Tenslotte schijnt het plotselinge bezoek van den Duitschen minister van buitenland sche zaken aan den Paus niet alleen be trekking te hebpen op een eventueele nieu we vredespoging. Men heeft den indruk, dat er een nieuw concordaat gesloten zal wor- ren, waarbij den Roomsch-Katholieken in Duitschland nadrukkelijk volkomen vrijheid van Godsdienst wordt gewaarborgd. Als dit juist is, zou het er zeker toe meewerken om de houding van den Paus tegenover de Duitsche regeering welwillender te maken. Het zijn voor de Duitsche diplomaten druk ke dagen! De Spaansclie schatten uit de Vlissingsche kluizen gehaald. De zoo zeer besproken Spaansche schat ten, die in Juli 1937 uit het Spaansche schip de „Thorpehall" zijn gehaald en in de klui zen van de Nederlandsche Handelsbank te Vlissingen werden opgeborgen zijn, nadat er diverse processen zijn gevoerd, heden morgen uit deze kluizen te voorschijn ge haald. Voor het. bankgebouw in de Coosje Buskenstraat verscheen omstreeks half tien een groote verhuiswagen van de firma Van Twist uit Dordrecht. Rechercheurs en poli tie hadden zich onopvallend in de omgeving opgesteld. Eenige commiezen in burger kleeding waren mede aanwezig. Het duur de echter nog geruimen tijd voordat een be gin werd gemaakt met het inladen der schatten, die in verzegelde kisten waren verpakt. Het geheele transport werd zoo onopvallend mogelijk uitgevoerd, zoodat er slechts weinig publieke belangstelling was. Nadat alles was ingeladen, vertrok de ver huiswagen met zijn kostbare millioenenin- houd, begeleid door de commiezen. Naar wij vernemen gaat het transport rechtstreeks naar het buitenland. Een spoorwegramp in Zuidslavië. Op het traject KarlovacLjoebliana, bü het Zuidslavische dorp Caluka, is gister een spoorwegongeluk geschied, waarbij 15 personen omkwamen, 10 zwaar en 20 licht gewond werden. Het ongeluk werd veroor zaakt door het neerstorten van een zw rotsblok, dat in het nauwe dal van de vier de Kulpa op den vroegen perso nentrein KarlovacLjoebliana neerkwam en den tweeden wagon meesleurde in d( vlak naast den spoordijk stroomende Kul pa. Ook de helft van het derde rijtuig werd meegesleurd. De Kulpa is ter plaatse door den stuw van een naburige electri^che centrale bijzonder diep. Het eenige rijtuig verdween terstond onder water; de 15 in zittenden verdronken. De passagiers van het derde rijtuig konden, zwaar of licht gewond, geborgen worden. De trein be stond o.m, uit zes rijtuigen met soldaten die terstond hulp verleenden bij de red dingswerkzaamheden. Tijdens het reddings werk raakte een tweede rotsblok los. dat de locomotief en den postwagen in de diep te sleepte. Bp het neerstorten van het tweede rotsblok werden ook 5 bü het reddings werk helpende soldaten licht gewond, Een groote Duitsche vlieger aanval op Britsche oorlogsschepen. Vier schepen getroffen, meldt Berlijn. Het opperbevel der Duitsche weermacht deelt mede: „Op grond van de resultaten der verken ningsvluchten van de laatste dagen, heeft de Duitsche luchtmacht een aanval gedaan op de in Scapa Flow liggende deelen van de Britsche vloot. Hierbij werden minstens vier oorlogsschepen, waaronder drie slag schepen, en een kruiser, door bommen ge troffen en zwaar beschadigd. De beschadi ging van twee andere oorlogschepen is waarschijnlijk. Bovendien werden de vliegvelden Stom nes, Earth, House en Kirkwall, alsmede een luchtafweerbatterij gebombardeerd. Niettegenstaande krach tigen afweer van vijandelijke jachtvliegtuigen en luchtdoel geschut, voerden de Duitsche vliegtuigen hun opdrachten met succes uit en keerden zij zonder verliezen terug." Eén schip licht beschadigd, bericht Londen. De Britsche admiraliteit heeft -een offi cieel communiqué uitgegeven, waarin ge zegd wordt: „Duitsche vliegtuigen hebben Zaterdag om 19 50 uur een luchtaanval gedaan op de vlootbasis Scapa Flow. Veertien vijandelijke vliegtuigen bereik ten het doel. Zij wierpen een aanzienlijk aantal bommen, waarvan er n een oorlogsschip trof dat slechts geringe scha de kreeg. Ook werden bommen uitgeworpen boven land, waarbü geen militaire doelen wer den getroffen, doch een burger werd ge dood en zeven gewond, waaronder twee vrouwen in het dorp Bridge-of-Waith, ter wijl vijf huisjes werden beschadigd. Onder het vlootpersoneel vielen zeven slachtoffers, De familie is verwittigd. De scheepsbatterije», de kuslbatteryen en gevechtsvliegtuigen kwamen in actie om den vijand te verdrijven. Een vliegtuig werd neergehaald en naar men gelooft, zqn andere vliegtuigen beschadigd. De nieuwe torpedojager „Isaac Sweersis Zaterdag met goed ge volg van de werf der Koninklijke Maatschappij „De Schelde" te Vlis singen te water gelaten. Het schip kiest zijn element. DE EERSTE BURGER De burger, die bhjkens dit communiqué omgekomen is, een 27-jarig ambtenaar, is de eerste Engelsche burger, die sedert liet uitbreken van den oorlog door vijandelijke actie is omgekomen. De bemanning gered en te Vlissingen aan wal gebracht. Plet Nederlandsche vrachtschip „St. An- naland", metende 224S bruto reg. ton, ei gendom van de Scheepvaart- en Steenko- lenmaatschappij „Rotterdam" is Zondag middag op ongeveer 10 mül ten Zuiden van de plaats, waar tot voor kort het lichtschip „Noordhinder" lag, door een ontplofifng gezonken. De bemanning werd gered door twee schepen van de genoemde maatscliappü, welke tegelijk met de „St. Annaland" de Noordzee overstaken. Gisteravond laat zijn deze schepen op de reede van Vlissingen aangekomen. Het bleek toen, dat twaalf leden van de „St. Annaland" waren gered door het stoomschip „Schieland" en negen door het stoomschip „Nieuwland". Met een marinevaartuig zijn de schipbreukelingen van de op de reede liggende schepen ge baald. Zy werden ondergebracht in de ho tels „Monopole" en „Albion". De schipbreukelingen vertelden, dat de „St. Annaland" tegelijk met de „Schieland", de „Nieuwland" en de „Schokland", alle van dezelfde reederü, Vrijdagavond van New-Castle (Eng.) waren vertrokken. De schepen waren geladen met kolen en be stemd voor Sluiskil. Zy voeren achter elkaar op circa 500 meter afstand, voorop de „Schieland", daarachter de „St. Anna land". Zondagmiddag om vyf minuten over eenen werd de „St. Annaland" in het voor schip door een hevige explosie getroffen. Dit voorschip werd als het ware van het achterschip afgerukt. De lading vloog in de lucht en het achterdek was onmiddellyk bedekt met kolen. Het vooi-schip zonk da- delyk weg, terwijl het achterschip over helde naar bakboordzijde. Enkele mannen lagen te slapen doch zü slaagden erin naai' dek te komen en de sloepen te bereiken. Het bleek dat ieder zijn taak precies ken de, waardoor een paniek werd voorkomen. In groote haast, doch met uiterste kalm te, werden de sloepen gestreken. Het neer laten van de stuurboordsloep leverde eeni ge moeilykheden op in verband met slagzy. Binnen korten tüd hadden allen het schip verlaten, dat toen spoedig geheel op zyn züde lag. Ongeveer 40 minuten na de ex plosie verdween liet schip in de diepte. De schipbreukelingen roeiden naar de andere schepen die onmiddellijk waren gestopt. Na ongeveer een half uur nam de „Schie land" een sloep aan boord, terwijl de „Nieuwland" de andere oppikte. Het bleek, dat niemand eenig letsel had gekregen. Voor het redden van eenig bezit was geen tüd geweest, zoodat de mannen in hun werkplunje aan land kwamen. Eon magnetische mijn? Als oorzaak van de ramp neemt men al gemeen aan, dat deze aan een magnetische mijn is te wijten, hoewel het bevreemding wekt, dat de „Schieland", die toch de zelf de vaarroute had gevolgd, niet getroffen werd. Men had tevoren verschillende drijvende mijnen ontmoet, doch deze op een behoor leken afstand gepasseerd. De zee was vrij ruw, maar niet gevaarlijk voor de sloepen. De opvarenden hebben bun spoedige red ding te danken aan het feit, dat in verband werd gevaren. De mannen zyn van nieuwe kleeren voorzien. Hedenmiddag te een uur is de beman ning per autobus naar Rotterdam vertrok ken. De schipbreukelingen verkeerden weer in de beste stemming. Wij vernamen nog van hen, dat hun schip op de vorige reis, ter hoogte van de Engelsche kust door een vliegtuig was beschoten. Dit hadden zij veel angstiger gevonden dan deze mijn ramp. De gevaarlijke Noordzee. Er heerschte Zaterdag nogal wat beroe ring in scheepvaartkringen te Vlissingen. Op de reede lagen tal van schepen op or ders te wachten, daar door de marine-au toriteiten was geadviseerd om niet uit te varen, in verband met de groote gevaren op de route naar Engeland. Volgens te Vlissingen ontvangen berich ten moeten er Vrijdag kort achter elkaar in de omgeving van de plaats waar de „Noord-Hinder" heeft gelegen, drie Engel sche schepen zijn vergaan. Een Belgische loods moet gezien hebben dat een Engelscli schip, vermoedelijk een Leeds-boot, in de lucht is gevlogen. Voorts is bet Engelsche stoomschip „Melrose" na een ontploffing gezonken. Slechts vijf opvarenden konden door twee Nederlandsche motorschepen ge red worden. Zondag werd het advies van de marine weer ingetrokken. Het schynt, dat de En- gelsch'e mariner autoriteiten een nieuwe vaarroute van mynen hebben gezuiverd, zoodat de scheepvaart weer voortgang kan hebben. Avontuurlijke reis van Nederiandsch motorschip. Zaterdagavond arriveerde in de Vlissing sche haven liet Nederlandsche motorschip „Netiie",. dat een bewogen reis achter den rug had. De bemanning vertelde, dat vier dagen geleden aan de Engelsche Zuid-Oost kust des avonds door een groot vliegtuig een aanval op het motorscheepje was ge daan. Het schip werd met mitrailleurvuur Zal Rusland vrijhavens vragen in Noorwegen en Zweden Het ro®de leger in Wiborg. Het Zweedsche blad „Aftonbladet" meldt uit Moskou, dat de Sovjetregeering het voornemen heeft met Finland onderhande lingen te openen over een handelsverdrag en met Zweden en Noorwegen over conven ties, die niet alleen betrekking hebben op den goederenru.l, maar ook op den door voer van Russische goederen naar havens aan de Westkust van Zweden en de Atlan tische kust van Noorwegen. Het genoemde blad voegt hieraan toe, dat den beiden Scandinavischen landen ge vraagd zal worden vrijhavens ter beschik king te stellen van Rusland. Deze havens zijn nog niet uitdrukkelijk aangewezen. DE NIEUWE GRENS WORDT VERSTERKT Uit Helsinki wordt vernomen, dat geen enkele demobilisatiemaatregel is gevolgd op de onderteekening van den RussischFin- schen Vrede. De opleid.ng van gemobili seerde militairen wordt actief voortgezet en reeds is de. aanleg van versterkingswerken ter hand genomen door soldalen van oudere lichtingen langs de nieuwe grenzen. Arbei ders, die in dienst gesteld zijn van de fabrie ken van oorlogstuig, worden daar nog drie maanden gehouden. Ook aan Russische zijde zullen versterkin gen worden aangelegd. Deze zullen den naam „Worossilof-linie" krijgen, naar den Sovjet-minister van oorlog. bestookt. De bemanning zocht zoo goed tnogelyk dekking. De sporen van dit schie ten waren aan dek nog duidelijk zichtbaar. Nadat het vliegtuig zoo eenige malen rond het schip had gevlogen liet het drie bom men vallen, welke in zee terecht kwamen. Daarna verdween de machine. Vrijdagmiddag toen de „Nettie" ter hoog te van de „Noord-Hinder" voer zag men op 2 mijl afstand een schip in de lucht vlie gen. Het bleek later het Engelsche s.s. „Melrose" te zyn. Op de plaats van de ramp trof men slechts wrakhout aan. Twee mannen die op een stuk vlot dreven wer den gered. Intusschen waren ook de Neder landsche schepen „Catharina" en „Jubo", die eveneens in de nabijheid voeren, te hulp gesneld. De „Jubo" wist 2 en de „Ca tharina" 1 drenkeling op te pikken, zoodat in totaal 5 man zijn gered. Gevreesd wordt dat de andere 23 opvarenden zyn verdron ken. De „Melrose" was binnen enkele oogenblikken in de diepte verdwenen. De Engelsche schipbreukelingen werden te Zeebrugge aan land gebracht. BRITSCHE MARINETREILER GEZONKEN. Officieel is medegedeeld, dat de Britsche marinetreiler „Maida" Zaterdag op een mijn is geloopen en gezonken. De comman dant en vyf minderen worden vermist. Men vreest, dat z\j omgekomen zün. Het Zuidslavische s.s. „Slava", dat 4512 ton meet, is bij de kust van Wales gezon ken. Een man wordt vermist, de andere opvarenden zyn aan land gebracht.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1940 | | pagina 3