WW
NIDDELBURGSCHE COMMM
TmtMnctu.
j$teesmr£cf)e lp)
(OwdOESCHE COURANT
Een laatst gr@@t
„vredesoffensiefop komst?
pEj
V/eet' een Nederlandsch sehfp op
da Noordzee vergaars»
NUMMER 66 183e JAARGANG
Dagblad. Uitgave C.V. De Middel-
burgsche Courant. Bureaux: te
MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28,
Tel. Redactie 269, Administratie 139;
te GOES: Turfkade, Tel. 2S63. Post
giro 359300. Abonnementsprijs voor
Middelburg en Goes 2.30, elders
2.50 per kwartaal. Weekabonne
menten in Middelburg en Goes 18 ct.
TWEE BLADEN
EERSTE BLAD
MAANDAG
18 MAART 1910
Aavertentiën 30 cent per regel,
ingezonden mededeelingen 60 cent
per regel. Bü contract lager. Tarief
op aanvraag. Familieberichten en
dankbetuigingen minimum 2.10.
„Kleine Advertenties", maximum 6
regels, 75 cent, bij vooruitbetaling.
„Brieven, of adres bureau v. d. blad"
10 cent extra. Bewijsnummers 5 ct.
Hitler en Mussolini ontmoetten elkaar
hedenmorgen aan de Duitsch-
Italiaansche grens.
Sumner Welles wacht op het
resultaat dezer bespreking
Het heeft er allen schijn van, dat er een
laatste groot „vredesoffensief" in de maak
is op liet oogenblik. Hitler en Mussolini heb
ben elkaar hedenmorgen om tien uur aan
do Duitseli-Italiaansche grens ontmoet,
waar zij een langdurig gesprek hadden.
De rapporteur der Amcrikaansche regee
ring, Sumner Welles, heeft zijn vertrek naar
Amerika uitgesteld en men vermoedt met
een groote mate van zekerheid, dat hij nog
een onderhoud zal hebben met Mussolini
nadat deze van zijn onverwachte reis naar
de grens is teruggekeerd.
Dit gevoegd bij verscheidene andere ge"
beurtenissen van de laatste dagen geeft
grond aan de veronderstelling, dat de reis
van Sumner Welles wel eens van grooter
belang zou kunnen blijken dan eerst in het
algemeen werd verondersteld.
Allereerst is reeds belangrijk, dat de as
Romc-Berlijn inderdaad ook in dezen tijd
nog blijkt te draaien. Het is niet ver-gezocht
als men aanneemt, dat de Duitsche regee
ring aan Sumner Welles bij diens bezoek te
Berlyn nog niet haar minimum eischen voor
liet sluiten van vrede heeft voorgelegd.
Terwijl Sumner Welles op bezoek was bij de
Engelsche regeering, hebben Berlijn en
Rome nogmaals overleg gepleegd men
herinnert zich het opzienbarende bezoek
van Von Ribbentrop aan Mussolini, Koning
Victor Emanuel en den Paus. De mogelijk
heid is zeer groot, dat Rome en Berlijn toen
een gezamenlijk program hebben opgesteld
voor den vrede.
Naar verluidt, zouden volgens dit pro
gram de Engelsche vlootsteunpunten in de
de Middellandsclie Zee moeten verdwijnen,
terwijl aan de verlangens van Italië inzake.
Noord-Afrilca tegemoet gekomen zou moe
ten worden. Daartegenover zou dan staan,
dat de Tsjechen en de Polen autonomie zou
den krijgen, zy hot onder toezicht van Ber
lijn.
Het is te begrijpen, dat Gealieerden niet
grif op deze voorwaarden zullen ingaan.
Het valt echter op, dat Sumner Welles aan
den Franschen minister-president Daladier
op zyn terugweg uit Londen naar Rome een
boodschap van Roosevelt heeft overhan
digd, welke hij blijkbaar den eersten keer
niet bij zich had en welke dus opgesteld
moet zijn naar aanleiding van wat Welles
bij zijn gesprekken met de regeeringen der
dorlogvoerende landen had vernomen.
Verder kan het van belang geacht v
den, dat zoowel Welles als Von Ribbentrop
langdurige gesprekken mot den Paus heb
ben gehad. Dit schijnt er op te wijzen, dat
de Paus zeer nauw betrokken is bij de vrc
despogingen. Daarbij gevoegd, dat de Ver.
Staten reeds thans nadcelige gevolgen on
dervinden van den oorlog in Europa, waar
tegen de oorlogwinst in bepaalde bedrijven
blijkbaar niet opweegt, schijnt de mogelijk
heid niet uitgesloten, dat een vereende
DuitschItaliaanschc Amerikaansclie-Paus-
lyke vredespoging voor de deur staat.
DE ONVERWACHTE REIS VAN
MUSSOLINI.
Mussolini is gistermiddag om half twee,
vergezeld door den minister van buitenland
zaken, graaf Ciano, naai- de Duitsche grens
vertrokken. In den. trein bevonden zich ver
der een aantal hooge ambtenaren.
Dit vertrek is voor het groote publiek
zeer onverwacht gekomen.
Men wijst er op, dat Sumner Welles Za
terdag gesprekken heeft gevoerd met den
Duce, graaf Ciano, den koning en den Paus,
Ment meent te weten, dat dit de onmiddel
lijke aanleiding is geweest tot deze reis.
Om tien uur kwam Hitlers trein aan op
het Italiaanschc station Brenner, vlak aan
de Duitsche grens. Mussolini wachtte den
Führer daar óp. De beide staatslieden be
groetten elkaar hartelijk. Na het inspec-
teeren van de eere-compagnie begaven zij
zich naar den salonwagen van den Duce,
waar de besprekingen begonnen.
Vanmorgen heeft Welles, vergezeld door
den specialen gezant van Roosevelt bij het
Vaticaan, opnieuw een bezoek gebracht aan
■den Paus.
HET ONDERHOUD DUURDE
2 UUR.
Nader wordt uit Brenner gemeld, dat het
onderhoud 2'/j uur duurde. Het heeft plaats
gehad in den salonwagen van den Duce. Bij
het onderhoud waren aanwezig de rijksmi
nister van buitenlandsche zaken Von Rib
bentrop en de Italiaansche minister van bui
tenlandsche zaken, graaf Ciano.
Te 13 u 13 vanmiddag is Mussolini met
graaf Ciano van den Brenner weer naar
Rome vertrokken.
DUITSCHE ACTIVITEIT OP
ANDER TERREIN.
Er gaan hardnekkige geruchten, dat de
Duitsche diplomatie ook op andere terrei
nen druk bezig is.
Zoo beweert men in welingelichte krin
gen, dat Berlijn alles in het werk stelt om
Turkije „los te weeken" van het verbond
met de Geallieerden en dat het tracht Roe
menië nauwer aan zich te binden.
Wat het eerste betreft, het is te begrij
pen, dat Turkije zich thans niet gauw in
een oorlog met Rusland zal begeven, nu
de vorming van een nieuw oorlogsfront in
het Noorden niet doorgaat en de oorlog
dus practisch alleen in het Zuiden gevoerd
zou worden. Of Berlijn er echter in zal sla
gen Turkije volledig te doen omzwenken,
blijft een open vraag. Intusschen is het in
verband met deze geruchten de moeite
waard te wijzen op het feit, dat er een
nieuw handelsverdrag is gesloten tusschen
Duitschland en Turkije, volgens hetwelk
de handel tusschen beide landen verdub
beld zal worden.
De Duitsche diplomatie is in Roemenië
reeds lang druk aan het werk. Het feit,
dat er thans speciaal de aandacht op wordt
gevestigd zou er op leunen wijzen, dat de
besprekingen daar een beslissend stadium
naderen.
Tenslotte schijnt het plotselinge bezoek
van den Duitschen minister van buitenland
sche zaken aan den Paus niet alleen be
trekking te hebpen op een eventueele nieu
we vredespoging. Men heeft den indruk, dat
er een nieuw concordaat gesloten zal wor-
ren, waarbij den Roomsch-Katholieken in
Duitschland nadrukkelijk volkomen vrijheid
van Godsdienst wordt gewaarborgd. Als dit
juist is, zou het er zeker toe meewerken
om de houding van den Paus tegenover de
Duitsche regeering welwillender te maken.
Het zijn voor de Duitsche diplomaten druk
ke dagen!
De Spaansclie schatten uit de
Vlissingsche kluizen gehaald.
De zoo zeer besproken Spaansche schat
ten, die in Juli 1937 uit het Spaansche schip
de „Thorpehall" zijn gehaald en in de klui
zen van de Nederlandsche Handelsbank te
Vlissingen werden opgeborgen zijn, nadat
er diverse processen zijn gevoerd, heden
morgen uit deze kluizen te voorschijn ge
haald. Voor het. bankgebouw in de Coosje
Buskenstraat verscheen omstreeks half tien
een groote verhuiswagen van de firma Van
Twist uit Dordrecht. Rechercheurs en poli
tie hadden zich onopvallend in de omgeving
opgesteld. Eenige commiezen in burger
kleeding waren mede aanwezig. Het duur
de echter nog geruimen tijd voordat een be
gin werd gemaakt met het inladen der
schatten, die in verzegelde kisten waren
verpakt. Het geheele transport werd zoo
onopvallend mogelijk uitgevoerd, zoodat er
slechts weinig publieke belangstelling was.
Nadat alles was ingeladen, vertrok de ver
huiswagen met zijn kostbare millioenenin-
houd, begeleid door de commiezen.
Naar wij vernemen gaat het transport
rechtstreeks naar het buitenland.
Een spoorwegramp in
Zuidslavië.
Op het traject KarlovacLjoebliana, bü
het Zuidslavische dorp Caluka, is gister
een spoorwegongeluk geschied, waarbij 15
personen omkwamen, 10 zwaar en 20 licht
gewond werden. Het ongeluk werd veroor
zaakt door het neerstorten van een zw
rotsblok, dat in het nauwe dal van de
vier de Kulpa op den vroegen perso
nentrein KarlovacLjoebliana neerkwam
en den tweeden wagon meesleurde in d(
vlak naast den spoordijk stroomende Kul
pa. Ook de helft van het derde rijtuig
werd meegesleurd. De Kulpa is ter plaatse
door den stuw van een naburige electri^che
centrale bijzonder diep. Het eenige rijtuig
verdween terstond onder water; de 15 in
zittenden verdronken. De passagiers van
het derde rijtuig konden, zwaar of licht
gewond, geborgen worden. De trein be
stond o.m, uit zes rijtuigen met soldaten
die terstond hulp verleenden bij de red
dingswerkzaamheden. Tijdens het reddings
werk raakte een tweede rotsblok los. dat
de locomotief en den postwagen in de diep
te sleepte.
Bp het neerstorten van het tweede
rotsblok werden ook 5 bü het reddings
werk helpende soldaten licht gewond,
Een groote Duitsche vlieger
aanval op Britsche
oorlogsschepen.
Vier schepen getroffen,
meldt Berlijn.
Het opperbevel der Duitsche weermacht
deelt mede:
„Op grond van de resultaten der verken
ningsvluchten van de laatste dagen, heeft
de Duitsche luchtmacht een aanval gedaan
op de in Scapa Flow liggende deelen van
de Britsche vloot. Hierbij werden minstens
vier oorlogsschepen, waaronder drie slag
schepen, en een kruiser, door bommen ge
troffen en zwaar beschadigd. De beschadi
ging van twee andere oorlogschepen is
waarschijnlijk.
Bovendien werden de vliegvelden Stom
nes, Earth, House en Kirkwall, alsmede een
luchtafweerbatterij gebombardeerd.
Niettegenstaande krach tigen afweer van
vijandelijke jachtvliegtuigen en luchtdoel
geschut, voerden de Duitsche vliegtuigen
hun opdrachten met succes uit en keerden
zij zonder verliezen terug."
Eén schip licht beschadigd,
bericht Londen.
De Britsche admiraliteit heeft -een offi
cieel communiqué uitgegeven, waarin ge
zegd wordt:
„Duitsche vliegtuigen hebben Zaterdag
om 19 50 uur een luchtaanval gedaan op
de vlootbasis Scapa Flow.
Veertien vijandelijke vliegtuigen bereik
ten het doel. Zij wierpen een aanzienlijk
aantal bommen, waarvan er n een
oorlogsschip trof dat slechts geringe scha
de kreeg.
Ook werden bommen uitgeworpen boven
land, waarbü geen militaire doelen wer
den getroffen, doch een burger werd ge
dood en zeven gewond, waaronder twee
vrouwen in het dorp Bridge-of-Waith, ter
wijl vijf huisjes werden beschadigd.
Onder het vlootpersoneel vielen zeven
slachtoffers, De familie is verwittigd.
De scheepsbatterije», de kuslbatteryen
en gevechtsvliegtuigen kwamen in actie
om den vijand te verdrijven. Een vliegtuig
werd neergehaald en naar men gelooft,
zqn andere vliegtuigen beschadigd.
De nieuwe torpedojager „Isaac Sweersis Zaterdag met goed ge
volg van de werf der Koninklijke Maatschappij „De Schelde" te Vlis
singen te water gelaten. Het schip kiest zijn element.
DE EERSTE BURGER
De burger, die bhjkens dit communiqué
omgekomen is, een 27-jarig ambtenaar, is
de eerste Engelsche burger, die sedert liet
uitbreken van den oorlog door vijandelijke
actie is omgekomen.
De bemanning gered en te Vlissingen
aan wal gebracht.
Plet Nederlandsche vrachtschip „St. An-
naland", metende 224S bruto reg. ton, ei
gendom van de Scheepvaart- en Steenko-
lenmaatschappij „Rotterdam" is Zondag
middag op ongeveer 10 mül ten Zuiden van
de plaats, waar tot voor kort het lichtschip
„Noordhinder" lag, door een ontplofifng
gezonken.
De bemanning werd gered door twee
schepen van de genoemde maatscliappü,
welke tegelijk met de „St. Annaland" de
Noordzee overstaken. Gisteravond laat zijn
deze schepen op de reede van Vlissingen
aangekomen. Het bleek toen, dat twaalf
leden van de „St. Annaland" waren gered
door het stoomschip „Schieland" en negen
door het stoomschip „Nieuwland". Met een
marinevaartuig zijn de schipbreukelingen
van de op de reede liggende schepen ge
baald. Zy werden ondergebracht in de ho
tels „Monopole" en „Albion".
De schipbreukelingen vertelden, dat de
„St. Annaland" tegelijk met de „Schieland",
de „Nieuwland" en de „Schokland", alle
van dezelfde reederü, Vrijdagavond van
New-Castle (Eng.) waren vertrokken. De
schepen waren geladen met kolen en be
stemd voor Sluiskil. Zy voeren achter
elkaar op circa 500 meter afstand, voorop
de „Schieland", daarachter de „St. Anna
land".
Zondagmiddag om vyf minuten over
eenen werd de „St. Annaland" in het voor
schip door een hevige explosie getroffen.
Dit voorschip werd als het ware van het
achterschip afgerukt. De lading vloog in
de lucht en het achterdek was onmiddellyk
bedekt met kolen. Het vooi-schip zonk da-
delyk weg, terwijl het achterschip over
helde naar bakboordzijde. Enkele mannen
lagen te slapen doch zü slaagden erin naai'
dek te komen en de sloepen te bereiken.
Het bleek dat ieder zijn taak precies ken
de, waardoor een paniek werd voorkomen.
In groote haast, doch met uiterste kalm
te, werden de sloepen gestreken. Het neer
laten van de stuurboordsloep leverde eeni
ge moeilykheden op in verband met slagzy.
Binnen korten tüd hadden allen het schip
verlaten, dat toen spoedig geheel op zyn
züde lag. Ongeveer 40 minuten na de ex
plosie verdween liet schip in de diepte. De
schipbreukelingen roeiden naar de andere
schepen die onmiddellijk waren gestopt.
Na ongeveer een half uur nam de „Schie
land" een sloep aan boord, terwijl de
„Nieuwland" de andere oppikte. Het bleek,
dat niemand eenig letsel had gekregen.
Voor het redden van eenig bezit was geen
tüd geweest, zoodat de mannen in hun
werkplunje aan land kwamen.
Eon magnetische mijn?
Als oorzaak van de ramp neemt men al
gemeen aan, dat deze aan een magnetische
mijn is te wijten, hoewel het bevreemding
wekt, dat de „Schieland", die toch de zelf
de vaarroute had gevolgd, niet getroffen
werd.
Men had tevoren verschillende drijvende
mijnen ontmoet, doch deze op een behoor
leken afstand gepasseerd. De zee was vrij
ruw, maar niet gevaarlijk voor de sloepen.
De opvarenden hebben bun spoedige red
ding te danken aan het feit, dat in verband
werd gevaren. De mannen zyn van nieuwe
kleeren voorzien.
Hedenmiddag te een uur is de beman
ning per autobus naar Rotterdam vertrok
ken.
De schipbreukelingen verkeerden weer in
de beste stemming. Wij vernamen nog van
hen, dat hun schip op de vorige reis, ter
hoogte van de Engelsche kust door een
vliegtuig was beschoten. Dit hadden zij
veel angstiger gevonden dan deze mijn
ramp.
De gevaarlijke Noordzee.
Er heerschte Zaterdag nogal wat beroe
ring in scheepvaartkringen te Vlissingen.
Op de reede lagen tal van schepen op or
ders te wachten, daar door de marine-au
toriteiten was geadviseerd om niet uit te
varen, in verband met de groote gevaren op
de route naar Engeland.
Volgens te Vlissingen ontvangen berich
ten moeten er Vrijdag kort achter elkaar
in de omgeving van de plaats waar de
„Noord-Hinder" heeft gelegen, drie Engel
sche schepen zijn vergaan. Een Belgische
loods moet gezien hebben dat een Engelscli
schip, vermoedelijk een Leeds-boot, in de
lucht is gevlogen. Voorts is bet Engelsche
stoomschip „Melrose" na een ontploffing
gezonken. Slechts vijf opvarenden konden
door twee Nederlandsche motorschepen ge
red worden.
Zondag werd het advies van de marine
weer ingetrokken. Het schynt, dat de En-
gelsch'e mariner autoriteiten een nieuwe
vaarroute van mynen hebben gezuiverd,
zoodat de scheepvaart weer voortgang kan
hebben.
Avontuurlijke reis van
Nederiandsch motorschip.
Zaterdagavond arriveerde in de Vlissing
sche haven liet Nederlandsche motorschip
„Netiie",. dat een bewogen reis achter den
rug had. De bemanning vertelde, dat vier
dagen geleden aan de Engelsche Zuid-Oost
kust des avonds door een groot vliegtuig
een aanval op het motorscheepje was ge
daan. Het schip werd met mitrailleurvuur
Zal Rusland vrijhavens
vragen in Noorwegen
en Zweden
Het ro®de leger in Wiborg.
Het Zweedsche blad „Aftonbladet" meldt
uit Moskou, dat de Sovjetregeering het
voornemen heeft met Finland onderhande
lingen te openen over een handelsverdrag
en met Zweden en Noorwegen over conven
ties, die niet alleen betrekking hebben op
den goederenru.l, maar ook op den door
voer van Russische goederen naar havens
aan de Westkust van Zweden en de Atlan
tische kust van Noorwegen.
Het genoemde blad voegt hieraan toe,
dat den beiden Scandinavischen landen ge
vraagd zal worden vrijhavens ter beschik
king te stellen van Rusland. Deze havens
zijn nog niet uitdrukkelijk aangewezen.
DE NIEUWE GRENS WORDT
VERSTERKT
Uit Helsinki wordt vernomen, dat geen
enkele demobilisatiemaatregel is gevolgd op
de onderteekening van den RussischFin-
schen Vrede. De opleid.ng van gemobili
seerde militairen wordt actief voortgezet en
reeds is de. aanleg van versterkingswerken
ter hand genomen door soldalen van oudere
lichtingen langs de nieuwe grenzen. Arbei
ders, die in dienst gesteld zijn van de fabrie
ken van oorlogstuig, worden daar nog drie
maanden gehouden.
Ook aan Russische zijde zullen versterkin
gen worden aangelegd. Deze zullen den
naam „Worossilof-linie" krijgen, naar den
Sovjet-minister van oorlog.
bestookt. De bemanning zocht zoo goed
tnogelyk dekking. De sporen van dit schie
ten waren aan dek nog duidelijk zichtbaar.
Nadat het vliegtuig zoo eenige malen rond
het schip had gevlogen liet het drie bom
men vallen, welke in zee terecht kwamen.
Daarna verdween de machine.
Vrijdagmiddag toen de „Nettie" ter hoog
te van de „Noord-Hinder" voer zag men op
2 mijl afstand een schip in de lucht vlie
gen. Het bleek later het Engelsche s.s.
„Melrose" te zyn. Op de plaats van de
ramp trof men slechts wrakhout aan. Twee
mannen die op een stuk vlot dreven wer
den gered. Intusschen waren ook de Neder
landsche schepen „Catharina" en „Jubo",
die eveneens in de nabijheid voeren, te
hulp gesneld. De „Jubo" wist 2 en de „Ca
tharina" 1 drenkeling op te pikken, zoodat
in totaal 5 man zijn gered. Gevreesd wordt
dat de andere 23 opvarenden zyn verdron
ken. De „Melrose" was binnen enkele
oogenblikken in de diepte verdwenen. De
Engelsche schipbreukelingen werden te
Zeebrugge aan land gebracht.
BRITSCHE MARINETREILER
GEZONKEN.
Officieel is medegedeeld, dat de Britsche
marinetreiler „Maida" Zaterdag op een
mijn is geloopen en gezonken. De comman
dant en vyf minderen worden vermist. Men
vreest, dat z\j omgekomen zün.
Het Zuidslavische s.s. „Slava", dat 4512
ton meet, is bij de kust van Wales gezon
ken. Een man wordt vermist, de andere
opvarenden zyn aan land gebracht.