Amerikaansch Nederland vraagt thans
ook Uw aandacht.
VLAAMSCHE KRQNIJK
LIEVELINGEN
DtS VOLKS...
De sprong van den Oost naar den West is groot,
maar wie ons volgt, kan hem zonder gevaar maken
Van Batavia via Japan en
Californië naar Panama.
Aziatische vraagstukken doen voortdu
rend van zich spreken Europas pol'tieke
zorgen. Europas econom'sche zorgen
spruiten voor een niet gering deel voor'
uit de problemen, waarvoor Azië het oude
Europa stelt. De Japa- sche strijd in Ch;-
na. de ontwikkeling der koloniale gebieden,
de industrieele ontplooiing de strijd tus-
schen blank en gekleurd, de n'ef' minder
hevige strijd tusschen blank en blank, en
die tusschen gekleurd en gekleurd; d:t
alles e- nog veel meer zal in aanzienlijke
mate Europa's toekomst bepalen Neder
land is door Insulinde, een groote Azia
tische mogendheid. Maar is Nederland ook
eene Amerikaansche mogendheid? Ik
stelde deze vraag, terwijl ik zat te prater
in het hotel des Indes te Batavia. Ver
wonderd zag mijn tafelgenoot, een man
die in vrijwel alle Oost Aziat'sche steden
kind aan huis is, mij aan. Vóór den we
reldoorlog was hij reeds in de Aziatische
aardolie beland Zijn bl:k omvatte een
ruimer wereld dan die van de meeste Ne
derlanders in patria. Doch Amerika viel
er buiten
Toch zei ik, en ik herhaalde mijn vraag
of Nederland ook eene Amerikaansche
mogendhe'd is. Wij praatten verder, over
aardolie en economische problemen Over
scheepvaartbelangen. het Suezkaraal en
het Panamakanaal. Allengs week zjjne ver
wondering Ge hebt gelijk, zei hij ten
slotte. De Nederlandsche belangen in Mid-
den-Amerika zijn zeker niet gering cn
het kon wel eens zoo gaan. dat ju;st die
Amerikaansche belangen van Nederland
binnen afzienbaren tijd in een stormcen-
trum der wereldpol:tiek blijken te liggen
Nederland is een Amerikaansche mogend
heid en kan als machtsfactor en als eco
nomisch element veel invloed uitoefenen
op den gang der Midden-Amerikaan sche
geschiedenis.
SLAMAT DJALAN
Besluiten worden in de tropen snel ge
nomen En. mijn besluit stond vast na d't
gesprek. Ik wou en ik zou Amerikaansch
Nederland gaan bezoeken. Eenige dagen
later ging ik scheep, bezield met het stel
lige voornemen, om de Caraïb'sche wereld
te ontdekken De zeereis bood, als immer,
rust en afwisseling te over. Wij deden
Saigon, de hoofdstad van Fransch-Achter-
Indië aan. Saigon, de stad waaraan wjj
Claude Farrère s roman „Les civibsés
danken. Klein Parjjs in het Verre Oosten
Café's als op de Parijsche boulevards;
een theatre municipal; een „jardin des
plantes", die e'genljjk een dierentuin is
Saigon, waar Europeanen, en Aziaten sa
menleven als in geen andere stad van het
Verre Oosten; waar in de Chireesche voor
stad Cholon Parijsche vermaken en Oos-
tersch raffinement wedijveren om den
vreemdeling in hun, strikken te verwarren
Dan Hongkong, de Britsche handels- en
marinebasis Na Hongkong Shanghai, on
ontwarbaar kluwen van Oostersche en
Westerrche belangen, een der meest inter
nationale en interraciale steden ter we
reld, Sjanghahï met zijn internationale
concessie, zyn oorlogsschepen op de rivier,
zijn stillen oorlog tusschen Japanners en
Europeanen, tusschen Europenanen onder
ling ook Van Sjanghai koersen wij naar
Japan, het land van de kersenbloesem, de
geisha's en de papieren Iar.taarntjes - Ja
pan, het land van de Pvijzende Zon, waar
aan wij Pierre Loti's onsterfelijke „Mada
me Chrysanthèmc" danken, en Raucat's
niet minder treffende „Honorable parlie
de campagne
Maar ook het land. dat in luttel tiental
len jaren zich van middeleeuwsch ge-
organiseerden, geïsoleerden feodalen staat
ontwikkelde tot een groote mogendheid
van den eersten rang. die thans pleit en
vecht voor een „nieuwe orde" in Azie en
den Westersehen mogendheden al heel wat
moeilijkheder heeft bezorgd
Een uitstapje van eenige dagen naar de
oude steden Kyoto en Kamakoera, een
éêndaagsch verblijf in het modern her
bouwde Tokyo, dan, gaan wij scheep in
Yokohama de zon tegemoet, naar Hono
lulu en Californië
PARADIJS
De eenmaal Stille Zu'dzee is thans een
oceaan, die als internationale verkeers
weg voor den At la ntischen Oceaan n;et
onder doet. Wij varen op een Amerikaan
sche boot, met alle attracties en alle on
aangenaamheden van d'en. Toch is hel
verstandig op dit traject een Amerikaan
sche schuit te nemen, want wie van het
oeroude Azië naar de Nieuwe Wereld
gaat, heeft dan gelegenheid om aan boord
alreeds eenigszins te wennen aan. de
genaardigheden, die Amerika tot Nieuwe
Wereld maakten Ook in geestelijk op
zicht kan klimaat schieten zijn nut heb
ben. En als, in de wijde verte, de machti
ge radiomasten van de Amerikaansche
marine op bet eiland Oahu bet hoofd
eiland van de Sandwich-groep uit zee
opdoemen, is men alreeds eemgermate
vertrouwd met vele Amerlkairsmen Lel
wel, vertrouwd behoeft nog niet te be-
teekenen verzoend
Honolulu is een paradijs, dat zoo op
het eerste gezicht een hemel op aardr
lijkt. „Fair Heaven" heet het eiland dan
ook Maar op d't paradijseiland kan d«*
grimmige werkelijkheid ook voor der
meest hedonistischen bezoeker niet ver
borgen bliive-, Ananasplantages, bekoor
lijke vergezichten, minder bekoorlijke doch
bloemensl'ngers verknopende vrouwen een
bloemenpracht zonder weerga zijn de faca
de. waarachter de ook op de Zuidzee-ei-
landen zeer zakelijk de-kende en handelen
de Uncle Sam zijn militaire posi'ie haef
opgebouwd Honolulu om dan deze
gangbare benaming maar te gebriuken
is door Pearl Harbor een m'litair p~ ma
ritiem centrum van de allergrootste be-
Amerikaansch Nederland is
voor den doorsnee-vaderlander
terra incognita. Met Oost-Indië
is menigeen min of meer ver-
vertrouwd. Maar de sprong van
Oost naar West is een sprong,
dien slechts weinigen tot dusver
re hebben gemaakt. Een bijzon
dere medewerker maakte, op
ons verzoek, dien sprong in bij
gaande beschouwing en hij stelt
zich voor om in eenige volgende
artikelen te vertellen over wat
hij weet van en ervoer in de lan
den der Caraïbiscke zee, in den
West.
teekenis. Een voorpost van de Amerikaan
sche big interests (waar ligt de grens?)
en den Amerikaanschen handel Op het
strand van Waikiki spelen de menschen;
zij zonnen zich en droomen. geluk^droomen.
Boven het eiland cirkelen de vliegtui
gen, die Uncle Sam er heeft gestation-
neerd en die voortdurend Ln training zijn
Het geronk der motoren, het gedreun van
de schietterreinen, zij zijn als een memen
to mori, als een welhaast hinderlijke
waarschuwing, dat dit Zu'dzee-paradijs nog
wel eens eene andere bestemming zou
kunnen hebben dan die van recreatie-oord,
van een plekje, waar het zalig is te le
ven en niets te doen. Zoo ergens in. den
Pacific, dan drukt op dit eiland Uncle
Sam s gepantserde vuist achter guirlandes
van kleurige bloemen,
DE NIEUWE WERELD.
Dan weer zee en niets dan zee Tot
San Francisco zich aan den einder ver
toont en de verbaasde Europeaan zich
na vele formaliteiten toch nog onver
wachts bevindt in Market Street en Po
well Street en het Amerikaansche leven
en gedoe in al hun „glorie" aanschouwt.
De weg van San Francisco naar Los An
geles is imposant en mooi, technisch zoo
wel als wat het natuurschoon betreft Hij
is, als iedere Amerikaansche weg, gepla
veid met goeden raad. Ieder tankstation
geeft goeden raad Ook in Los Angeles
volgens den New Yorker en waarlijk niet
volgens hem alleen, „a hell of a place".
Eenige dagen in Los Angeles, Pasadena en
Altadena. Hollywood niet vergeten, want
bet is het meest nuchtere kunstcentrum
dat de wereld kent. Dan een tocht als vele
andere tochten in dit deel der Vereenigde
Sitaten Kilometerslange sinaasappel-, ci
troen- en grapefruïttuinen vliegen wij
in snelle vaart voorbij- Olievelden duiken
uit hel landschap op Zij culmineeveA in
Stfgnal Hill, waar een waai' woud van
boortorens, schouder aan schouder,, mono
toon en moeizaam zwoegt, steunt en
zwaait om de kostbare brandstof aan den
bodem te ontworstelen. Boortorens staan
tot ver in zee. Een laatste hapje in een
„drug store", de Amerikaansche benaming
voor wat in Nederland Winkel van Sinkel
zou heeten.
Is het toeval, dat. als wij weer aan
boord gaan, tegen den hemel zwarte rook
wolken en een somber rooden gloed zich
afteekenen? Een aardoliebron is in brand
gevlogen en geeft ons, als ten afscheid
de waarschuwing mede: In het zonnige
Californië, ja, overal,, waar Uncle Sam
zich bevindt, neemt hij zijn troetelkinderen,
Big Business en Aardobe, mede
NAAR PANAMA.
De zee is glad, Trage schildpadden roei
en Laag weg als '4i door onze schuit
bedreigd worden. Neptunus is wel zoo
vriendelijk om zoo af en toe een bruin-
visch of een haai met zijn drietand aan
te porren en naar de oppervlakte te stu
ren, zeer tot vermaak der passagiers en
tot opluchting der officieren, die dan een
oogenblikje bevrijd zijn van de kwellende
vragen, hoe hard het schip gaat, of er
storm komt, of de motoren in orde zijn,
of ze wel eens een schipbreuk hebben
meegemaakt en wat een landrot 7.00 al
meer aan domheden kan bedenken Als in
de verte een verdwaalde walvisch poogt
om de fonteinen van Versailles te imitee-
ren, gaat een hoeratje op en vernemen
wij bet geluid van ge broken glas Tri een
zinken emmer. Een kleine vergissingj het
zijn de stemmen van eenige Amerikaansche
jonge meisjes, die op die wijze aan hun
oogekropt enthousiast gemoed lucht ge
ven.
V/ie Amerika rechtvaardig wil beoordee-
len doe het niet louter en 'alleen op
grond van de stemgeluiden der Ameri
kaansche burgers, want dan loopt men
vaar. zeer onbillijk te zijn Zoo gaat "de
re'S verder; aan de landzijde zief men de
donkere contouren van de oerwouden van
Costa Rica In de bar ontmoet men vrien
delijke menschen. En des avonds onder
gaan wij gelaten het wonder van de
maannachten in die regionen der aarde
Tot wij de monding van het Panama-ka
naal naderen en onze eigenlijke taak, de
ontdekking van de Caraïbische „levens-
ruimt e" begint Over onze ervaringen
daar over eenige dagen nader. De eerste
beschouwing was een aanloop met groo
te hindernissen een sprong van Azü
naar Amerika, van den Oost naar den
West, een sprong, dien wij poogden in
eenige kolommen druks te maken
(Nadruk verboden.)
VEERE
Abonnementen en Advertentiën voor dit
blad worden aangenomen door den Agent
C. DE JONGE.
Wie het breed heeft, Iaat
het breed hangen.
Toen Sam met zijn zoontje het Rijks
museum te Amsterdam bezocht en stond
voor het beroemste werk van den beroemd-
sten grootmeester der Nederland che schil
derkunst, zeide hij tege. zn spruit: daai
heb ik ook een guldentje in zitten.
Hoe zoo, vader?
„Wel, dat ding is rykseigendom. Ze zeg
gen dat het acht miiioen waard Is en er
zijn acht millioen inwoners. Als ze het
willen verkoopen, moeten ze mijn om per
missie vragen en mijn mijn guldentje be
talen'
„Dan mijn ook, Vader" zeide het pien
tere jog.
Zoo'n soort gevoel had ik ook dezer dagen,
toen ik mijn tachtig franken neerlegde op
*iei aitaar van den staat, als belasting
op mijn radio-toestel.
Alles goed en wel, maar die zestig en
nog meer millioenen, die dit zaakje op
brengt, zouden er toch maar niet komen
als mjjn tachtig frank er niet by waren
en wat d~en ze nu met mijn centen?
Tot dusver hadden ze met zestig frank
per jaar genoegen genomen, maar met
1940 was het verhoogd met twintig frank.
Moe^t dat? Was het zóó krap?
De opbrengst van deze belasting zal uit
sluitend d'enen, zoo heeft het geklonken
bij de instelling er van, om de kosten der
radio te betalen. Even „uitsluitendals
de opbrengst der wegenbelasting in Ne
derland ten goede komt aan de wegen
verbetering.
In de eerEte plaats begint de staat er
een slordige tien millioen voor zichzelf
van af te nemen. O. heelemaal verdedig
baar: de belasting kan betaald worden
aan de loketten op de postkantoren er
niets voor niets, leerden wij in dezen tijd
van zakelijkheid. En dan is er nog een
spreekwoord en spreekwoorden behooren
tot de cultuurschat van een volk. die mo
gen niet in het vergeetboek geraken. Ook
dit niet: Aan een boom. zoo vol geladen,
mist men vijf, zes pruimen niet.
In de Kamer heeft een afgevaardigde
harde noten gekraakt over ons Nationaal
Radio Instituut.
De grootste „kaas", die in België be
staat, werd er Ieelijk aan de kaak ge
steld.
Die „kaas" is geen Leidsche met ko-
mijntjes, geen Gruyère met galen, geen
Roquefort met zwarte vlekken, geen Ma-
rolle met 'ne, odeurtje, neen, een
muzikale kaas, die dark zij de vitamie-
nen, de microben en de parasieten, die er
in huizen, met den dag meer en meer
zwelt Die „kaas" is het N.I.R, in 't
Vlaamsch, het I.N.R in 't Fransch,
Dit organisme was gevestigd in de Bas
tionstraat, en 't was misschien wel niet ex
tra van bouw en comfort, maar 't was
mensehelyk en met een paar potten verf,
eenige rollen papiei\ wat zeep, borstels
en zeemen, had men er een studio van
kunnen maken, waarin Staf Brenders, en
andere uitvinders van wilde muziek, toch
beter waren gehuisvest geweest, dan in de
oerbosschen van Oceanië, wier muziek zij
ons als kunst willen laten „genieten
Maar zooals het altjjd gaat, als men
zwemt in het geld, nadat men even tevoren
nog „op zyn tandvleesch liep", moest
men wat bijzonders maken. De huizen als
kasteelen, die men bouwen kan met zui
nigheid en vlijt, kwamen niet in aanmer
king. Eerstens was er geen vlijt: men heeft
het middel gevonden om er van 1932 tot
1939 aan te laten werken, en ten tweede:
zuinigheid en zwelgen in de centen ver
staan zich zelden.
Men heeft dus geen kasteel gebouwd,
neen 't is een paleis geworden en 't kost
ook paleiselijk geld.
De houw onderging seffens den invloed
van de muziek. Toen men er in 1932 toe
besloot stond hij onder den invloed van
de ronde noten: 17 millioen zou het kos
ten. In 1935 waren het de witte noten, die
den baas speelden: 35 millioen. werd het.
1936 zag de zwarte noten den dans verle
vendigen en tot 50 mil'loen geraken, om
eindelijk, in 1938, de dubbele „crochen" te
zien aanheffer, met 't gevolg dat men
sforzando, de 70 millioen 726 duizend frank
bereikte.
Reken en tel als gij Staf hoort duivel-
jagen, Fleichman „zeeveren" of Trenet
krijschen, hoeveel dat kost per woord of
noot.
En 'f personeel? Ge kunt toch wel den
ken. dat het personeel van dienzelfden
kaas in dezelfde mate moet peuzelen en
er in peuteren
Er zijn daar een 500 menschen met vio
len, bombardons, fluiten, piano's, pistons
en zooveel meer en dan nog ongeveer
evenzoo veel menschen, die slechts een
vulpenhouder hanteeren of op een schrijf
machine tokkelen. Dat alles tesamen kost
te in 1939: 45 millioen 802 duizend fran
ken en de centiemen wil ik dan nog
niet eens opnoemen. Toch kern men het
voor zoo'n bagatel niet langer doen: in
1940 wordt het sommetje verhoogd tot
47 millioen.
Maar 't zyn de muzikanten alleen niet,
die met onze „kluiten" aan het loopen
gaan: er huizen daar allerlei soorten van
denkende, raadgevende en sprekende kop
pen.
Er is iemand die 20000 fr. trekt om .ia
of neen te knikken en daabij nog 30000
fr om voor tien concerten met zyn stoks-
ko in 't w ide te zwaaien en dan nog
10000 fr. voor andere diensten (auteurs
recht). En dat alles vormt voor dien ku-
mul nog maar een bijbaantje.
Er is een muziek-technische raadgever
die, als bijbaantje, voor 44000 fr. raad
per jaar geeft en daarbij voor zijn inge
nieurs-raadgevingen nog 100,000 fr. op
strijkt
't Is nog niet alles: men moest bijzonder
in al de zalen zorgen voor de acoustiek.
De Egyptenaars moesten dertig eeuwen
geleden daar niet naar zoeken, dat was
een wetenschap, die zij bezaten.
Gelukkig voor hem d:e ten huidige •-
dage acoustiekzoeker is; in het N.IR ko
men ze voor dat werk handen te kort
Of ze reeds iets gevonden hebben weet ik
(Van onzen Amerikaanschen
correspondent)
De heer Dewey overigens een héél
schrander jurist en een bijzonder flinke of
ficier van pustitie te New York, knuffelt
kindertjes. Hij geeft handjes aan kindertjes,
hij neemt kindertjes op den arm, hij bab
belt met kindertjes, hij geeft kusjes aan
kindertjes. En altijd staat er een aard'ge
meneer gereed die dat fotografeert, dé heer
Dewey, als kindertjesvriend. De sterke man
Dewey, die de rackets heeft weggebezemd,
de schrik der gangsters, als lieve kindertjes-
kusser.
Meneer Robert Alphonso Taft, een knap
pe Senator, een intelligente advocaat, de
zoon van den vroegeren president der Ver
eenigde Staten, gaat naar een bijeenkomst
van reünisten uit zijn studententijd. Die jo
lige, joviale meneer Taft! Hij zet een gek
petje op en hij neemt een kleurig toetertje
in zijn hand en hij lacht dat z'n heele bra
ve, bolle gezicht vroolijkheid en vriendelijk
heid uitstraalt. Hij loopt door de neger-
buurt en hij legt heel joviaal zijn hand op
den schouder van een ouden neger. Hii
komt een boer tegen en heel belangstellend
vraagt hij den ouden heer naar den oogst
en hoe of 't gaat op de farm. En toevallig
worden die charmante tafereeltjes gefoto
grafeerd.
Franklin Delano Roosevelt benoemt een
gezant bij het Vaticaan en prompt op het
zelfde oogenblik vraagt hij een Protestant-
schen en een Joodschen notabel op het Wit
te Huis om met hen de speciaal-Protestant-
sche en de specifiek-Joodsche belangen te
bespreken, Vervolgens houdt hij een
avondje, waar een negerzangeres wordt uit-
genoodigd om te komen zingen.
Jim Farley is de minister van Posteryen.
Aardige man. Ziet er altijd keurig uit. Be
weegt zich in zijn rok met witte das als
een zalm in de klare wateren van Alaska.
ambtenaren van de posteryen, met jubilee-
rende vereenigingen met dominee's,
pastoors en rabbijnen; hij eet soep met ge
neraals; biefstuk met arbeiders; kersen
taart met ambtenaren; kip met rechters;
spinazie met professoren. En altijd houdt
de heer Jim Farley een tafelrede. En altijd
wordt dat uitgezonden en gefotografeerd.
En de oude heer Garner met zijn rooie
wangetjes, zijn borstelige wenkbrauwen,
z'n grannige, kleine, kromme neusje, is op
jacht geweest. In Texas weten ze het ge
weer te hanteeren en het wild te ontdek
ken Cactus-Jack noemen ze hem. Een
ruige, ronde naam. En ruig en rond is de
oude heer Carner. We zien de plaatjes in
de kranten. Coctus-Jack met zijn jachtbuit.
Cactus-Jack tusschen drie neergelegde
reeën. Wat zei u? Hij is al zeventig jaar
en een oude man? Iemand die zóó jaagt,
met zulk een scherp oog en met zulke groo
te laarzen-aan, dat is geen oude man. Dat
is een sterke, viriele, sportieve jongkerel, al
heeft hij zeventig malen de lente zien ver
schijnen over de vlakten van Texas.
Paul Mc. Nutt, dat is een aard;ge man
om te zien. Wit haar en een geb-uind ge
zicht en verblindend blanke tanden en
een chapeau claque en een avondcape. HO
is haast nog mooier dan Clark Gable. En op
alle gezellige avondjes in Washington komt
Paul met zijn mooie witte, haar en zijn
mooie bruine gezicht en zijn nrachtïge blan
ke tanden. En gisteren zat hij op een paard.
En eergisteren heeft hij zóó maar een trac
tor op een boerderij bestuurd en vorige
week zat hij in de bioscoop op een heel be
scheiden plaatsje. Allemaal heel spontaan
en echt uit 't hart geweld al was er al
tijd toevallig nèt een fotograaf in de buurt.
Groote mannen lievelingen des volks.
Kindertjes kussen negers op de schou
ders kloppen tractors besturen herten
neerschieten biefstuk eten met ma
ma van 't kindje babbelen. „Well, well,
daar heb je Jones, den farmer hoe is het
op de boerderij, Jones? En wil de boek
weit nogal groeien?" En een gek petje op
zetten. En m'n oude geboortestad opzoeken
om alle vrienden van m'n jeugd weer eens
te ontmoeten. En handen drukken, schou
ders kloppen, glimlachenVan al die
leuke dingetjes komen plaatjes in de krant.
Jim dineert tegenwoordig heel veel. Hij
komt bijna niet meer bij mevrouw Farley In 1940 wordt een president der Vereen ij
eten. Hij dineert met nette dames, met de Staten gekozen.
RADIO-PROGRAMMA
ZONDAG 3 MAART.
HILVERSUM I. 1875 en 414,4 m.
8,55 VARA. 10,00 VPRO. 12,00 AVRO.
5,00 VPRO. 5,30 VARA, 8,00—12,00 AVRO
8,55 Gram, 9.00 BeBr. 9,05 Tuinbouwpr. 9,30
Orgelspel. 9,40 Causerie. 9,59 Ber. 10,00 Zon
dagsschool. 10,30 Vrijz. Prot. Kerkd. 12,00
Cyclus. 12,25 AVRO-Amusementsork. en so
list. (12,45—1,00 Ber. ANP en gram.) 1,30
Causerie. 1,50 Gram. 1,55 Declamatie. 2,00
Boekenhalfuur. 2,30 Omroepork., strijk
kwartet solist en spr. (opn.) 3,20 Filmpr.
3,45 Oude en nieuwe dansmuz. (opn.) 4,45
Gram. Hierna: Sportn. ANP. 5,00 Gesprekk.
m. luisteraars. 5,30 Voor de kinderen. 6.00
Bravour en Charme. 6,30 Sportpr. 6.45
Sportn. ANP., gram. 7,00 VARA-Kalender.
7,05 Schuldig of onschuldig? 7,30 Orgelspel
en gram. 8,00 Ber. ANP, mededeel. 8,20
„L'Enfant prodigue", opera, 9.00 Radiotoo-
neel. 9,45 Orgelspel. 10,05 Zang en piano.
10,30 Renova-septet. (11.0011,10 Ber. A.
NP). 11,25—12,00 AVRO-Dansork.
HILVERSUM II. 801,5 m.
8,30 NCRV. 9,30 KRO. 5,00 NCRV. 7,45—
11,15 KRO. 8,30 Morgenw. 9,30 Hoogmis.
10,45 Gram. 12,15 Causerie. 12,35 Gram.
12,45 Ber. ANP. 1,00 Causerie. 1,20 Gram.
I,30 Radiotooneel. 1,50 Gram. 2,00 Vraag
en antwoord. 2,45 Kon. Militaire Kapel.
(3,15—3,30 Gram). 4.00 Ziekenlof. 4,55
Gram. 5,00 Gew. muz. (gr. pl.) 5,20 Vrij Ev-
Kerkd. Hierna: Gewijde muz. (gr. pl.) 7,45
Ber. 7,50 Gram. 8,00 Ber. ANP. meded. 8,15
KRO-ork. en solist. 9,00 Reisvertell. 9,20
Grom. 9,30 Radiotooneel. 10,20 Gram. 10,30
Ber. ANP. 10,40 Epiloog. 11,00—10,15 Espe-
rantonieuws.
ENGELAND, 391 en 449 m. Van 10,20—
II,35 n.m. ook op 342 m.11,35 BBC-Salonork.
12,20 Ber. 12,30 Stratton-strijkkwartet, 1,05
Gram. 1,35 Voor tuinliefhebbers. 1,50 Hal-
lé-ork. en solist. 2,50 Tango-ork. en soliste.
3,20 Wedstrijd. 3,50 BBC-Harmonie-ork. 4,20
Ber. (Wels). 4,35 Kinderuurtje. 5,20 BeBr.
5,35 Causerie. 5,55 Frad Hartley's sextet en
solist. 6.30 Gevar. progr. 7,15 Kerkd. 8,00
Liefdadigheidsopr. 8,05 Orgelspel. 8,20 Ber.
8,40 Fragm. „Derby Day", komische opera.
9,40 Pianovoordr. 10,05 Epiloog. 10,15 BBC-
ork. 10,50 De Boulevard Players. 11,20 Ber.
RADIO-PARIS, 1648 m. 8,50 Radiotooneel
9,50 Zang. 10,05 Lichte muziek. 11,35 Viool-
voordr. 12,05 Pianovoordr. 12,35 Zang. 1,05
en 1,30 Fagot en klarinet, 1,50 Rose Cor-
naz en haar Hawaiian-orkest. 2,20 Vasten-
preek. 3,20 Zang. 3,35 Chansons. 3,50 Ra
diotooneel. 4,50 Pasdeloup-ork. 6,40 Chan
sons. 6.50 Popul. progr. 7,20 Radiotooneel.
8,05 „Ta Bouche", operette, 9,05 en 9,35
Kamermuz. en zang. 11,05 Gram.
KEULEN, 456 m. 5,20 Havenconc. 7,30
Gram. 8,20 Zang, viool en piano. S,50 Om
roepork. 10,05 Gram. 10,20 Gevar. progr.
11,20 Omroepork. en -koor en solisten. 12,55
Gram. 1,15 Muz. tusschenspel. 1,35 Popul.
conc. 2,45 Muz. tusschenspel. 3,20 Verzoek-
conc. 7,35 Radiotooneel. 8,45 tot sluiting:
Zie Deutschlansender.
BRUSSEL, 322 en 484 m. 322 m:
8,20 Selectie uit de opera „Faust" (gr. pl.)
9,20 Vroolljk progr. 10,35 Orgelconc. 11,05
en 11,20 Gram. 11,50 en 12,30 Omroepdans-
ork. 12,50—1,20 en 1,50 Gram. 2,10
4,05 Gitaarvoordr. 4,50 Gram. 5,35 Cello-
voordr. 6,20 Gram. 7,20 Bonte avond. 9,30
Omroepdansork. 10,20-11,20 Gram.
484 m: 8,20 Gram. 9,20 Belgisch progra.
10,20 Koor „La Musicaie". 10,35 Gram. 11,05
niet, maar wel weet ik, dat het plaatsen
van schutten, het hangen daarvan, het weg
nemen weer, het aanbrengen van muur
tjes, van houten betimmeringen, van me
talen beslagen, van glazen wandén, van
gordijnen en tapijten èn het weer weg
breken van al dat al meerdere honderd
duizenden franken heeft gekost, zónder
van de kleinigheid van 300,000 fr. te ge
wagen, die de raadgevers hebben geïnd
Goederaad is nu eenmaal duur En '1
schijnt dat dit zoeken nog altijd door
gaatWat wonder!
Hondrlck Ue Vlamingh,
Pianovoordr. 11,35 Gram. 11,50 en 12,30 Ra-
dio-ork. 12,55—1,10 en 1,50 Gram. 2,15 Zie
Brussel 322 m. om 2,10, 5,10 Gram. 4,50
5,20 Mil. ork. 6,15 en 6,35 Gram. 7,20 Voor
soldaten. 7,50 Cabaret-progr. 8,35 Radio-ork.
en soliste. 9,30 Radio-ork. 9,50 Dansm. (gr.
pl.) 10,20—11,20 Gram.
DEUTSCHE ANDSEND ER 1571 RL 735
OmroeporkKamerkoor en soliste. 9,20
Ber. sportoverz. 9,50 Hans Bund's ork. en
pianoduo, (Om 10,20 Pol. overz.) 11,20 Ber.
Hierna tot 12,20 Nachtconc. 12,501,20 Mil.
progr.,
MAANDAG 4 MAART.
HILVERSUM I 1875 en 414,4 M.
Algem. progr. verzorgd door de AVRO.
8,00 Ber. ANP. 8,10 Gram. 10,00 Morgen
wijding 10,15 Orgel en viool (opn.). 10,30
Voor de vrouw. 10,35 Ensemble Jetty Can
tor. (11,00—11,10 Voor de vrouw). 12,00
AVRO-Aeolian-ork. (opn.). 12,45 Ber. ANP.
hierna: AVRO-Amusementsork. 1,45 Syl-
vestre-trio. 2,30 Omroepork. en solist. (Ca.
3,20 Causerie. 4 30 Causerie. 5,30 De Vage
bonden en soliste. 6.15 Gram. 6,50 Orgel
spel. 7,10 Piano, cello -en viool 7,40 Lezing.
8,00 Ber. ANP., mededeel. 8,15 Fragm. „Ri-
goletto", opera (opn.). 8,45 Gram. 9,00 Ra
diotooneel. 9,45 Verv. van 8,15. 10,15 Gram.
10,45 Reportage. 11,00 Ber. ANP. 11,10
AVRO-Dansork 11,40—12,00 Gram.
HILVERSUM H 301,5 M.
NCRV-Uitz.
8,00 Ber. ANP. 8,05 Schriftlez. en medi
tatie. 8,20 Gram. (9,30—9,45 Gelukwen-
schen). 10,30 Morgend. 11,00 Chr. lectuur.
11,30 Gram. 12,00 Ber. 12,15 Amsterd. Sa-
lonork. en gram. (Om 12,30 Ber. ANP.)
2 00 Voor de scholen. 2,35 Gram. 3,00 Cau
serie. 3,30 Gram 3,45 Bijbellez. 4,454,55
en 5,00 Gram. 5,15 Voor de kinderen. 6,15
Gram. 6,30 Vragenuurtje. (7,007,15 Ber.)
7,45 Gram. 8,00 Ber. ANP., herh.SOS-ber.
8.15 Molto Cantabile. 8,55 Gram. 9,10 Cau
serie. 9,40 Kon. Zangver. „Excelsior", Resi-
dentie-ork. en solisten (opn.). 1000«Ber.
ANP, act. halfuur. 10,30 Molto Cantabile.
11,15 Gram. Ca. 11,50—12,00 Schriftlez.
ENGELAND 391 en 449 m. Van 10,20—
11,35 n.m. bovendien op 342 M. 11,20 Harp-
kwintet. 11,50 Variété. 12,20 Ber. 12,30—
1,20 BBC-Northern-ork. en soliste. 2 20 A.
Salisbury's ork. 2,50 Variété. 3 20 Causerie.
3,35 Phil Cardew en zjjn orkest. 4,20 Ber.
4,35 Causerie 4,40 Kinderuurtje. 5,20 Ber.
5,35 Radiotooneel. 6,20 Mededeel. 6,40 Zang.
7,05 Causerie. 7,20 Gevar. progr. 8,20 Ber.
8,40 Causerie. 8,55 Radiotooneel. 9 25 Re-
vueprogr. 9,55 BBC-ork. 10,25 Orgelspel.
10,45 W. Parry-pianokwartet. 11,20 Ber.
RADIO-PARIS 1648 M. 11,10 Piano
voordracht. 11,20 Raymond Legrand's jazz-
ork. 12,05 Zang. 12,35 Cembalovoordr. 1,05
Vioolvoordr. 1,30 Fluit en piano. 2,20 Orgel
conc. 3,20 Radiotooneel (Engelsch en
Fransch). 3,50 Zang. 4,20 Chansons. 4,35
Trio Jean Manuel en soliste 5.35 Piano en
zang. 6,20 Lichte muz. 6 50 Radiotooneel.
8,05 Orkestconc. 9,35 Pianovoordr. 10,05
Radiotooneel. 10,35 Solistenvoordr. 11,05
Raymond Legrand's jazzork.
KEULEN 456 M. 5,50 Leo Eysoldts ork,
7408,50 Gram. 9,309,50 Alt-viool en
piano. 10,50 Gram. 1120 Conc. 12,00
Duitsch—Italiaansch u'twisselingsconc. 1,15
Muz. tusschenspel. 1,35 Popul. conc. 2,45
Muz. tusschenspel. 3,20 Fabrieksork. en
koor. 5,00 Folkl. progr. 5,20; 7,05 en 7,35
Gram. (8.00—8,20 Lit.-muz. progr.) 9,50 tot
sluit'ng: Zie Deutschlandsender.
BRUSSEL 322 en 484 m 322 M. 11,20
Gram. 11 50 en 12,30 Omroepork. en soliste.
12.50—1,20; 415 en 4.55—5,05 Gram. 5 50
Zang en gram. 6.35 Gram. 7,20 Voor sol
daten. 7.50 en 8,20 Omroepork. en soliste.
9,3010,20 Selectie uit de opera „Rigoletto"
(gr. pl.).
484 m: 11,20 Omroepdansork. 11,50 en
12.30 Radio-ork. 12 50—1,20, 4 20 en 5,00
Omroepdansork. 5,35 Radio-ork. 7,20 Voor
soldaten. 8.10 „Yannick", opera. 9,30—10,20
Viool en piano.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7,3 J
Omroepkleinork. 8.20 Berljjnsch Philh. or
kest. 9.20 Ber. 9,50 Jaro Michalek's ork.
10 20 Pol. overz. 11,20 Ber Hierna tot 12,20
Nachtconc. 12,50—1,20 Mil. progr.