Amerikaansch Nederland vraagt thans ook Uw aandacht. VLAAMSCHE KRQNIJK LIEVELINGEN DtS VOLKS... De sprong van den Oost naar den West is groot, maar wie ons volgt, kan hem zonder gevaar maken Van Batavia via Japan en Californië naar Panama. Aziatische vraagstukken doen voortdu rend van zich spreken Europas pol'tieke zorgen. Europas econom'sche zorgen spruiten voor een niet gering deel voor' uit de problemen, waarvoor Azië het oude Europa stelt. De Japa- sche strijd in Ch;- na. de ontwikkeling der koloniale gebieden, de industrieele ontplooiing de strijd tus- schen blank en gekleurd, de n'ef' minder hevige strijd tusschen blank en blank, en die tusschen gekleurd en gekleurd; d:t alles e- nog veel meer zal in aanzienlijke mate Europa's toekomst bepalen Neder land is door Insulinde, een groote Azia tische mogendheid. Maar is Nederland ook eene Amerikaansche mogendheid? Ik stelde deze vraag, terwijl ik zat te prater in het hotel des Indes te Batavia. Ver wonderd zag mijn tafelgenoot, een man die in vrijwel alle Oost Aziat'sche steden kind aan huis is, mij aan. Vóór den we reldoorlog was hij reeds in de Aziatische aardolie beland Zijn bl:k omvatte een ruimer wereld dan die van de meeste Ne derlanders in patria. Doch Amerika viel er buiten Toch zei ik, en ik herhaalde mijn vraag of Nederland ook eene Amerikaansche mogendhe'd is. Wij praatten verder, over aardolie en economische problemen Over scheepvaartbelangen. het Suezkaraal en het Panamakanaal. Allengs week zjjne ver wondering Ge hebt gelijk, zei hij ten slotte. De Nederlandsche belangen in Mid- den-Amerika zijn zeker niet gering cn het kon wel eens zoo gaan. dat ju;st die Amerikaansche belangen van Nederland binnen afzienbaren tijd in een stormcen- trum der wereldpol:tiek blijken te liggen Nederland is een Amerikaansche mogend heid en kan als machtsfactor en als eco nomisch element veel invloed uitoefenen op den gang der Midden-Amerikaan sche geschiedenis. SLAMAT DJALAN Besluiten worden in de tropen snel ge nomen En. mijn besluit stond vast na d't gesprek. Ik wou en ik zou Amerikaansch Nederland gaan bezoeken. Eenige dagen later ging ik scheep, bezield met het stel lige voornemen, om de Caraïb'sche wereld te ontdekken De zeereis bood, als immer, rust en afwisseling te over. Wij deden Saigon, de hoofdstad van Fransch-Achter- Indië aan. Saigon, de stad waaraan wjj Claude Farrère s roman „Les civibsés danken. Klein Parjjs in het Verre Oosten Café's als op de Parijsche boulevards; een theatre municipal; een „jardin des plantes", die e'genljjk een dierentuin is Saigon, waar Europeanen, en Aziaten sa menleven als in geen andere stad van het Verre Oosten; waar in de Chireesche voor stad Cholon Parijsche vermaken en Oos- tersch raffinement wedijveren om den vreemdeling in hun, strikken te verwarren Dan Hongkong, de Britsche handels- en marinebasis Na Hongkong Shanghai, on ontwarbaar kluwen van Oostersche en Westerrche belangen, een der meest inter nationale en interraciale steden ter we reld, Sjanghahï met zijn internationale concessie, zyn oorlogsschepen op de rivier, zijn stillen oorlog tusschen Japanners en Europeanen, tusschen Europenanen onder ling ook Van Sjanghai koersen wij naar Japan, het land van de kersenbloesem, de geisha's en de papieren Iar.taarntjes - Ja pan, het land van de Pvijzende Zon, waar aan wij Pierre Loti's onsterfelijke „Mada me Chrysanthèmc" danken, en Raucat's niet minder treffende „Honorable parlie de campagne Maar ook het land. dat in luttel tiental len jaren zich van middeleeuwsch ge- organiseerden, geïsoleerden feodalen staat ontwikkelde tot een groote mogendheid van den eersten rang. die thans pleit en vecht voor een „nieuwe orde" in Azie en den Westersehen mogendheden al heel wat moeilijkheder heeft bezorgd Een uitstapje van eenige dagen naar de oude steden Kyoto en Kamakoera, een éêndaagsch verblijf in het modern her bouwde Tokyo, dan, gaan wij scheep in Yokohama de zon tegemoet, naar Hono lulu en Californië PARADIJS De eenmaal Stille Zu'dzee is thans een oceaan, die als internationale verkeers weg voor den At la ntischen Oceaan n;et onder doet. Wij varen op een Amerikaan sche boot, met alle attracties en alle on aangenaamheden van d'en. Toch is hel verstandig op dit traject een Amerikaan sche schuit te nemen, want wie van het oeroude Azië naar de Nieuwe Wereld gaat, heeft dan gelegenheid om aan boord alreeds eenigszins te wennen aan. de genaardigheden, die Amerika tot Nieuwe Wereld maakten Ook in geestelijk op zicht kan klimaat schieten zijn nut heb ben. En als, in de wijde verte, de machti ge radiomasten van de Amerikaansche marine op bet eiland Oahu bet hoofd eiland van de Sandwich-groep uit zee opdoemen, is men alreeds eemgermate vertrouwd met vele Amerlkairsmen Lel wel, vertrouwd behoeft nog niet te be- teekenen verzoend Honolulu is een paradijs, dat zoo op het eerste gezicht een hemel op aardr lijkt. „Fair Heaven" heet het eiland dan ook Maar op d't paradijseiland kan d«* grimmige werkelijkheid ook voor der meest hedonistischen bezoeker niet ver borgen bliive-, Ananasplantages, bekoor lijke vergezichten, minder bekoorlijke doch bloemensl'ngers verknopende vrouwen een bloemenpracht zonder weerga zijn de faca de. waarachter de ook op de Zuidzee-ei- landen zeer zakelijk de-kende en handelen de Uncle Sam zijn militaire posi'ie haef opgebouwd Honolulu om dan deze gangbare benaming maar te gebriuken is door Pearl Harbor een m'litair p~ ma ritiem centrum van de allergrootste be- Amerikaansch Nederland is voor den doorsnee-vaderlander terra incognita. Met Oost-Indië is menigeen min of meer ver- vertrouwd. Maar de sprong van Oost naar West is een sprong, dien slechts weinigen tot dusver re hebben gemaakt. Een bijzon dere medewerker maakte, op ons verzoek, dien sprong in bij gaande beschouwing en hij stelt zich voor om in eenige volgende artikelen te vertellen over wat hij weet van en ervoer in de lan den der Caraïbiscke zee, in den West. teekenis. Een voorpost van de Amerikaan sche big interests (waar ligt de grens?) en den Amerikaanschen handel Op het strand van Waikiki spelen de menschen; zij zonnen zich en droomen. geluk^droomen. Boven het eiland cirkelen de vliegtui gen, die Uncle Sam er heeft gestation- neerd en die voortdurend Ln training zijn Het geronk der motoren, het gedreun van de schietterreinen, zij zijn als een memen to mori, als een welhaast hinderlijke waarschuwing, dat dit Zu'dzee-paradijs nog wel eens eene andere bestemming zou kunnen hebben dan die van recreatie-oord, van een plekje, waar het zalig is te le ven en niets te doen. Zoo ergens in. den Pacific, dan drukt op dit eiland Uncle Sam s gepantserde vuist achter guirlandes van kleurige bloemen, DE NIEUWE WERELD. Dan weer zee en niets dan zee Tot San Francisco zich aan den einder ver toont en de verbaasde Europeaan zich na vele formaliteiten toch nog onver wachts bevindt in Market Street en Po well Street en het Amerikaansche leven en gedoe in al hun „glorie" aanschouwt. De weg van San Francisco naar Los An geles is imposant en mooi, technisch zoo wel als wat het natuurschoon betreft Hij is, als iedere Amerikaansche weg, gepla veid met goeden raad. Ieder tankstation geeft goeden raad Ook in Los Angeles volgens den New Yorker en waarlijk niet volgens hem alleen, „a hell of a place". Eenige dagen in Los Angeles, Pasadena en Altadena. Hollywood niet vergeten, want bet is het meest nuchtere kunstcentrum dat de wereld kent. Dan een tocht als vele andere tochten in dit deel der Vereenigde Sitaten Kilometerslange sinaasappel-, ci troen- en grapefruïttuinen vliegen wij in snelle vaart voorbij- Olievelden duiken uit hel landschap op Zij culmineeveA in Stfgnal Hill, waar een waai' woud van boortorens, schouder aan schouder,, mono toon en moeizaam zwoegt, steunt en zwaait om de kostbare brandstof aan den bodem te ontworstelen. Boortorens staan tot ver in zee. Een laatste hapje in een „drug store", de Amerikaansche benaming voor wat in Nederland Winkel van Sinkel zou heeten. Is het toeval, dat. als wij weer aan boord gaan, tegen den hemel zwarte rook wolken en een somber rooden gloed zich afteekenen? Een aardoliebron is in brand gevlogen en geeft ons, als ten afscheid de waarschuwing mede: In het zonnige Californië, ja, overal,, waar Uncle Sam zich bevindt, neemt hij zijn troetelkinderen, Big Business en Aardobe, mede NAAR PANAMA. De zee is glad, Trage schildpadden roei en Laag weg als '4i door onze schuit bedreigd worden. Neptunus is wel zoo vriendelijk om zoo af en toe een bruin- visch of een haai met zijn drietand aan te porren en naar de oppervlakte te stu ren, zeer tot vermaak der passagiers en tot opluchting der officieren, die dan een oogenblikje bevrijd zijn van de kwellende vragen, hoe hard het schip gaat, of er storm komt, of de motoren in orde zijn, of ze wel eens een schipbreuk hebben meegemaakt en wat een landrot 7.00 al meer aan domheden kan bedenken Als in de verte een verdwaalde walvisch poogt om de fonteinen van Versailles te imitee- ren, gaat een hoeratje op en vernemen wij bet geluid van ge broken glas Tri een zinken emmer. Een kleine vergissingj het zijn de stemmen van eenige Amerikaansche jonge meisjes, die op die wijze aan hun oogekropt enthousiast gemoed lucht ge ven. V/ie Amerika rechtvaardig wil beoordee- len doe het niet louter en 'alleen op grond van de stemgeluiden der Ameri kaansche burgers, want dan loopt men vaar. zeer onbillijk te zijn Zoo gaat "de re'S verder; aan de landzijde zief men de donkere contouren van de oerwouden van Costa Rica In de bar ontmoet men vrien delijke menschen. En des avonds onder gaan wij gelaten het wonder van de maannachten in die regionen der aarde Tot wij de monding van het Panama-ka naal naderen en onze eigenlijke taak, de ontdekking van de Caraïbische „levens- ruimt e" begint Over onze ervaringen daar over eenige dagen nader. De eerste beschouwing was een aanloop met groo te hindernissen een sprong van Azü naar Amerika, van den Oost naar den West, een sprong, dien wij poogden in eenige kolommen druks te maken (Nadruk verboden.) VEERE Abonnementen en Advertentiën voor dit blad worden aangenomen door den Agent C. DE JONGE. Wie het breed heeft, Iaat het breed hangen. Toen Sam met zijn zoontje het Rijks museum te Amsterdam bezocht en stond voor het beroemste werk van den beroemd- sten grootmeester der Nederland che schil derkunst, zeide hij tege. zn spruit: daai heb ik ook een guldentje in zitten. Hoe zoo, vader? „Wel, dat ding is rykseigendom. Ze zeg gen dat het acht miiioen waard Is en er zijn acht millioen inwoners. Als ze het willen verkoopen, moeten ze mijn om per missie vragen en mijn mijn guldentje be talen' „Dan mijn ook, Vader" zeide het pien tere jog. Zoo'n soort gevoel had ik ook dezer dagen, toen ik mijn tachtig franken neerlegde op *iei aitaar van den staat, als belasting op mijn radio-toestel. Alles goed en wel, maar die zestig en nog meer millioenen, die dit zaakje op brengt, zouden er toch maar niet komen als mjjn tachtig frank er niet by waren en wat d~en ze nu met mijn centen? Tot dusver hadden ze met zestig frank per jaar genoegen genomen, maar met 1940 was het verhoogd met twintig frank. Moe^t dat? Was het zóó krap? De opbrengst van deze belasting zal uit sluitend d'enen, zoo heeft het geklonken bij de instelling er van, om de kosten der radio te betalen. Even „uitsluitendals de opbrengst der wegenbelasting in Ne derland ten goede komt aan de wegen verbetering. In de eerEte plaats begint de staat er een slordige tien millioen voor zichzelf van af te nemen. O. heelemaal verdedig baar: de belasting kan betaald worden aan de loketten op de postkantoren er niets voor niets, leerden wij in dezen tijd van zakelijkheid. En dan is er nog een spreekwoord en spreekwoorden behooren tot de cultuurschat van een volk. die mo gen niet in het vergeetboek geraken. Ook dit niet: Aan een boom. zoo vol geladen, mist men vijf, zes pruimen niet. In de Kamer heeft een afgevaardigde harde noten gekraakt over ons Nationaal Radio Instituut. De grootste „kaas", die in België be staat, werd er Ieelijk aan de kaak ge steld. Die „kaas" is geen Leidsche met ko- mijntjes, geen Gruyère met galen, geen Roquefort met zwarte vlekken, geen Ma- rolle met 'ne, odeurtje, neen, een muzikale kaas, die dark zij de vitamie- nen, de microben en de parasieten, die er in huizen, met den dag meer en meer zwelt Die „kaas" is het N.I.R, in 't Vlaamsch, het I.N.R in 't Fransch, Dit organisme was gevestigd in de Bas tionstraat, en 't was misschien wel niet ex tra van bouw en comfort, maar 't was mensehelyk en met een paar potten verf, eenige rollen papiei\ wat zeep, borstels en zeemen, had men er een studio van kunnen maken, waarin Staf Brenders, en andere uitvinders van wilde muziek, toch beter waren gehuisvest geweest, dan in de oerbosschen van Oceanië, wier muziek zij ons als kunst willen laten „genieten Maar zooals het altjjd gaat, als men zwemt in het geld, nadat men even tevoren nog „op zyn tandvleesch liep", moest men wat bijzonders maken. De huizen als kasteelen, die men bouwen kan met zui nigheid en vlijt, kwamen niet in aanmer king. Eerstens was er geen vlijt: men heeft het middel gevonden om er van 1932 tot 1939 aan te laten werken, en ten tweede: zuinigheid en zwelgen in de centen ver staan zich zelden. Men heeft dus geen kasteel gebouwd, neen 't is een paleis geworden en 't kost ook paleiselijk geld. De houw onderging seffens den invloed van de muziek. Toen men er in 1932 toe besloot stond hij onder den invloed van de ronde noten: 17 millioen zou het kos ten. In 1935 waren het de witte noten, die den baas speelden: 35 millioen. werd het. 1936 zag de zwarte noten den dans verle vendigen en tot 50 mil'loen geraken, om eindelijk, in 1938, de dubbele „crochen" te zien aanheffer, met 't gevolg dat men sforzando, de 70 millioen 726 duizend frank bereikte. Reken en tel als gij Staf hoort duivel- jagen, Fleichman „zeeveren" of Trenet krijschen, hoeveel dat kost per woord of noot. En 'f personeel? Ge kunt toch wel den ken. dat het personeel van dienzelfden kaas in dezelfde mate moet peuzelen en er in peuteren Er zijn daar een 500 menschen met vio len, bombardons, fluiten, piano's, pistons en zooveel meer en dan nog ongeveer evenzoo veel menschen, die slechts een vulpenhouder hanteeren of op een schrijf machine tokkelen. Dat alles tesamen kost te in 1939: 45 millioen 802 duizend fran ken en de centiemen wil ik dan nog niet eens opnoemen. Toch kern men het voor zoo'n bagatel niet langer doen: in 1940 wordt het sommetje verhoogd tot 47 millioen. Maar 't zyn de muzikanten alleen niet, die met onze „kluiten" aan het loopen gaan: er huizen daar allerlei soorten van denkende, raadgevende en sprekende kop pen. Er is iemand die 20000 fr. trekt om .ia of neen te knikken en daabij nog 30000 fr om voor tien concerten met zyn stoks- ko in 't w ide te zwaaien en dan nog 10000 fr. voor andere diensten (auteurs recht). En dat alles vormt voor dien ku- mul nog maar een bijbaantje. Er is een muziek-technische raadgever die, als bijbaantje, voor 44000 fr. raad per jaar geeft en daarbij voor zijn inge nieurs-raadgevingen nog 100,000 fr. op strijkt 't Is nog niet alles: men moest bijzonder in al de zalen zorgen voor de acoustiek. De Egyptenaars moesten dertig eeuwen geleden daar niet naar zoeken, dat was een wetenschap, die zij bezaten. Gelukkig voor hem d:e ten huidige •- dage acoustiekzoeker is; in het N.IR ko men ze voor dat werk handen te kort Of ze reeds iets gevonden hebben weet ik (Van onzen Amerikaanschen correspondent) De heer Dewey overigens een héél schrander jurist en een bijzonder flinke of ficier van pustitie te New York, knuffelt kindertjes. Hij geeft handjes aan kindertjes, hij neemt kindertjes op den arm, hij bab belt met kindertjes, hij geeft kusjes aan kindertjes. En altijd staat er een aard'ge meneer gereed die dat fotografeert, dé heer Dewey, als kindertjesvriend. De sterke man Dewey, die de rackets heeft weggebezemd, de schrik der gangsters, als lieve kindertjes- kusser. Meneer Robert Alphonso Taft, een knap pe Senator, een intelligente advocaat, de zoon van den vroegeren president der Ver eenigde Staten, gaat naar een bijeenkomst van reünisten uit zijn studententijd. Die jo lige, joviale meneer Taft! Hij zet een gek petje op en hij neemt een kleurig toetertje in zijn hand en hij lacht dat z'n heele bra ve, bolle gezicht vroolijkheid en vriendelijk heid uitstraalt. Hij loopt door de neger- buurt en hij legt heel joviaal zijn hand op den schouder van een ouden neger. Hii komt een boer tegen en heel belangstellend vraagt hij den ouden heer naar den oogst en hoe of 't gaat op de farm. En toevallig worden die charmante tafereeltjes gefoto grafeerd. Franklin Delano Roosevelt benoemt een gezant bij het Vaticaan en prompt op het zelfde oogenblik vraagt hij een Protestant- schen en een Joodschen notabel op het Wit te Huis om met hen de speciaal-Protestant- sche en de specifiek-Joodsche belangen te bespreken, Vervolgens houdt hij een avondje, waar een negerzangeres wordt uit- genoodigd om te komen zingen. Jim Farley is de minister van Posteryen. Aardige man. Ziet er altijd keurig uit. Be weegt zich in zijn rok met witte das als een zalm in de klare wateren van Alaska. ambtenaren van de posteryen, met jubilee- rende vereenigingen met dominee's, pastoors en rabbijnen; hij eet soep met ge neraals; biefstuk met arbeiders; kersen taart met ambtenaren; kip met rechters; spinazie met professoren. En altijd houdt de heer Jim Farley een tafelrede. En altijd wordt dat uitgezonden en gefotografeerd. En de oude heer Garner met zijn rooie wangetjes, zijn borstelige wenkbrauwen, z'n grannige, kleine, kromme neusje, is op jacht geweest. In Texas weten ze het ge weer te hanteeren en het wild te ontdek ken Cactus-Jack noemen ze hem. Een ruige, ronde naam. En ruig en rond is de oude heer Carner. We zien de plaatjes in de kranten. Coctus-Jack met zijn jachtbuit. Cactus-Jack tusschen drie neergelegde reeën. Wat zei u? Hij is al zeventig jaar en een oude man? Iemand die zóó jaagt, met zulk een scherp oog en met zulke groo te laarzen-aan, dat is geen oude man. Dat is een sterke, viriele, sportieve jongkerel, al heeft hij zeventig malen de lente zien ver schijnen over de vlakten van Texas. Paul Mc. Nutt, dat is een aard;ge man om te zien. Wit haar en een geb-uind ge zicht en verblindend blanke tanden en een chapeau claque en een avondcape. HO is haast nog mooier dan Clark Gable. En op alle gezellige avondjes in Washington komt Paul met zijn mooie witte, haar en zijn mooie bruine gezicht en zijn nrachtïge blan ke tanden. En gisteren zat hij op een paard. En eergisteren heeft hij zóó maar een trac tor op een boerderij bestuurd en vorige week zat hij in de bioscoop op een heel be scheiden plaatsje. Allemaal heel spontaan en echt uit 't hart geweld al was er al tijd toevallig nèt een fotograaf in de buurt. Groote mannen lievelingen des volks. Kindertjes kussen negers op de schou ders kloppen tractors besturen herten neerschieten biefstuk eten met ma ma van 't kindje babbelen. „Well, well, daar heb je Jones, den farmer hoe is het op de boerderij, Jones? En wil de boek weit nogal groeien?" En een gek petje op zetten. En m'n oude geboortestad opzoeken om alle vrienden van m'n jeugd weer eens te ontmoeten. En handen drukken, schou ders kloppen, glimlachenVan al die leuke dingetjes komen plaatjes in de krant. Jim dineert tegenwoordig heel veel. Hij komt bijna niet meer bij mevrouw Farley In 1940 wordt een president der Vereen ij eten. Hij dineert met nette dames, met de Staten gekozen. RADIO-PROGRAMMA ZONDAG 3 MAART. HILVERSUM I. 1875 en 414,4 m. 8,55 VARA. 10,00 VPRO. 12,00 AVRO. 5,00 VPRO. 5,30 VARA, 8,00—12,00 AVRO 8,55 Gram, 9.00 BeBr. 9,05 Tuinbouwpr. 9,30 Orgelspel. 9,40 Causerie. 9,59 Ber. 10,00 Zon dagsschool. 10,30 Vrijz. Prot. Kerkd. 12,00 Cyclus. 12,25 AVRO-Amusementsork. en so list. (12,45—1,00 Ber. ANP en gram.) 1,30 Causerie. 1,50 Gram. 1,55 Declamatie. 2,00 Boekenhalfuur. 2,30 Omroepork., strijk kwartet solist en spr. (opn.) 3,20 Filmpr. 3,45 Oude en nieuwe dansmuz. (opn.) 4,45 Gram. Hierna: Sportn. ANP. 5,00 Gesprekk. m. luisteraars. 5,30 Voor de kinderen. 6.00 Bravour en Charme. 6,30 Sportpr. 6.45 Sportn. ANP., gram. 7,00 VARA-Kalender. 7,05 Schuldig of onschuldig? 7,30 Orgelspel en gram. 8,00 Ber. ANP, mededeel. 8,20 „L'Enfant prodigue", opera, 9.00 Radiotoo- neel. 9,45 Orgelspel. 10,05 Zang en piano. 10,30 Renova-septet. (11.0011,10 Ber. A. NP). 11,25—12,00 AVRO-Dansork. HILVERSUM II. 801,5 m. 8,30 NCRV. 9,30 KRO. 5,00 NCRV. 7,45— 11,15 KRO. 8,30 Morgenw. 9,30 Hoogmis. 10,45 Gram. 12,15 Causerie. 12,35 Gram. 12,45 Ber. ANP. 1,00 Causerie. 1,20 Gram. I,30 Radiotooneel. 1,50 Gram. 2,00 Vraag en antwoord. 2,45 Kon. Militaire Kapel. (3,15—3,30 Gram). 4.00 Ziekenlof. 4,55 Gram. 5,00 Gew. muz. (gr. pl.) 5,20 Vrij Ev- Kerkd. Hierna: Gewijde muz. (gr. pl.) 7,45 Ber. 7,50 Gram. 8,00 Ber. ANP. meded. 8,15 KRO-ork. en solist. 9,00 Reisvertell. 9,20 Grom. 9,30 Radiotooneel. 10,20 Gram. 10,30 Ber. ANP. 10,40 Epiloog. 11,00—10,15 Espe- rantonieuws. ENGELAND, 391 en 449 m. Van 10,20— II,35 n.m. ook op 342 m.11,35 BBC-Salonork. 12,20 Ber. 12,30 Stratton-strijkkwartet, 1,05 Gram. 1,35 Voor tuinliefhebbers. 1,50 Hal- lé-ork. en solist. 2,50 Tango-ork. en soliste. 3,20 Wedstrijd. 3,50 BBC-Harmonie-ork. 4,20 Ber. (Wels). 4,35 Kinderuurtje. 5,20 BeBr. 5,35 Causerie. 5,55 Frad Hartley's sextet en solist. 6.30 Gevar. progr. 7,15 Kerkd. 8,00 Liefdadigheidsopr. 8,05 Orgelspel. 8,20 Ber. 8,40 Fragm. „Derby Day", komische opera. 9,40 Pianovoordr. 10,05 Epiloog. 10,15 BBC- ork. 10,50 De Boulevard Players. 11,20 Ber. RADIO-PARIS, 1648 m. 8,50 Radiotooneel 9,50 Zang. 10,05 Lichte muziek. 11,35 Viool- voordr. 12,05 Pianovoordr. 12,35 Zang. 1,05 en 1,30 Fagot en klarinet, 1,50 Rose Cor- naz en haar Hawaiian-orkest. 2,20 Vasten- preek. 3,20 Zang. 3,35 Chansons. 3,50 Ra diotooneel. 4,50 Pasdeloup-ork. 6,40 Chan sons. 6.50 Popul. progr. 7,20 Radiotooneel. 8,05 „Ta Bouche", operette, 9,05 en 9,35 Kamermuz. en zang. 11,05 Gram. KEULEN, 456 m. 5,20 Havenconc. 7,30 Gram. 8,20 Zang, viool en piano. S,50 Om roepork. 10,05 Gram. 10,20 Gevar. progr. 11,20 Omroepork. en -koor en solisten. 12,55 Gram. 1,15 Muz. tusschenspel. 1,35 Popul. conc. 2,45 Muz. tusschenspel. 3,20 Verzoek- conc. 7,35 Radiotooneel. 8,45 tot sluiting: Zie Deutschlansender. BRUSSEL, 322 en 484 m. 322 m: 8,20 Selectie uit de opera „Faust" (gr. pl.) 9,20 Vroolljk progr. 10,35 Orgelconc. 11,05 en 11,20 Gram. 11,50 en 12,30 Omroepdans- ork. 12,50—1,20 en 1,50 Gram. 2,10 4,05 Gitaarvoordr. 4,50 Gram. 5,35 Cello- voordr. 6,20 Gram. 7,20 Bonte avond. 9,30 Omroepdansork. 10,20-11,20 Gram. 484 m: 8,20 Gram. 9,20 Belgisch progra. 10,20 Koor „La Musicaie". 10,35 Gram. 11,05 niet, maar wel weet ik, dat het plaatsen van schutten, het hangen daarvan, het weg nemen weer, het aanbrengen van muur tjes, van houten betimmeringen, van me talen beslagen, van glazen wandén, van gordijnen en tapijten èn het weer weg breken van al dat al meerdere honderd duizenden franken heeft gekost, zónder van de kleinigheid van 300,000 fr. te ge wagen, die de raadgevers hebben geïnd Goederaad is nu eenmaal duur En '1 schijnt dat dit zoeken nog altijd door gaatWat wonder! Hondrlck Ue Vlamingh, Pianovoordr. 11,35 Gram. 11,50 en 12,30 Ra- dio-ork. 12,55—1,10 en 1,50 Gram. 2,15 Zie Brussel 322 m. om 2,10, 5,10 Gram. 4,50 5,20 Mil. ork. 6,15 en 6,35 Gram. 7,20 Voor soldaten. 7,50 Cabaret-progr. 8,35 Radio-ork. en soliste. 9,30 Radio-ork. 9,50 Dansm. (gr. pl.) 10,20—11,20 Gram. DEUTSCHE ANDSEND ER 1571 RL 735 OmroeporkKamerkoor en soliste. 9,20 Ber. sportoverz. 9,50 Hans Bund's ork. en pianoduo, (Om 10,20 Pol. overz.) 11,20 Ber. Hierna tot 12,20 Nachtconc. 12,501,20 Mil. progr., MAANDAG 4 MAART. HILVERSUM I 1875 en 414,4 M. Algem. progr. verzorgd door de AVRO. 8,00 Ber. ANP. 8,10 Gram. 10,00 Morgen wijding 10,15 Orgel en viool (opn.). 10,30 Voor de vrouw. 10,35 Ensemble Jetty Can tor. (11,00—11,10 Voor de vrouw). 12,00 AVRO-Aeolian-ork. (opn.). 12,45 Ber. ANP. hierna: AVRO-Amusementsork. 1,45 Syl- vestre-trio. 2,30 Omroepork. en solist. (Ca. 3,20 Causerie. 4 30 Causerie. 5,30 De Vage bonden en soliste. 6.15 Gram. 6,50 Orgel spel. 7,10 Piano, cello -en viool 7,40 Lezing. 8,00 Ber. ANP., mededeel. 8,15 Fragm. „Ri- goletto", opera (opn.). 8,45 Gram. 9,00 Ra diotooneel. 9,45 Verv. van 8,15. 10,15 Gram. 10,45 Reportage. 11,00 Ber. ANP. 11,10 AVRO-Dansork 11,40—12,00 Gram. HILVERSUM H 301,5 M. NCRV-Uitz. 8,00 Ber. ANP. 8,05 Schriftlez. en medi tatie. 8,20 Gram. (9,30—9,45 Gelukwen- schen). 10,30 Morgend. 11,00 Chr. lectuur. 11,30 Gram. 12,00 Ber. 12,15 Amsterd. Sa- lonork. en gram. (Om 12,30 Ber. ANP.) 2 00 Voor de scholen. 2,35 Gram. 3,00 Cau serie. 3,30 Gram 3,45 Bijbellez. 4,454,55 en 5,00 Gram. 5,15 Voor de kinderen. 6,15 Gram. 6,30 Vragenuurtje. (7,007,15 Ber.) 7,45 Gram. 8,00 Ber. ANP., herh.SOS-ber. 8.15 Molto Cantabile. 8,55 Gram. 9,10 Cau serie. 9,40 Kon. Zangver. „Excelsior", Resi- dentie-ork. en solisten (opn.). 1000«Ber. ANP, act. halfuur. 10,30 Molto Cantabile. 11,15 Gram. Ca. 11,50—12,00 Schriftlez. ENGELAND 391 en 449 m. Van 10,20— 11,35 n.m. bovendien op 342 M. 11,20 Harp- kwintet. 11,50 Variété. 12,20 Ber. 12,30— 1,20 BBC-Northern-ork. en soliste. 2 20 A. Salisbury's ork. 2,50 Variété. 3 20 Causerie. 3,35 Phil Cardew en zjjn orkest. 4,20 Ber. 4,35 Causerie 4,40 Kinderuurtje. 5,20 Ber. 5,35 Radiotooneel. 6,20 Mededeel. 6,40 Zang. 7,05 Causerie. 7,20 Gevar. progr. 8,20 Ber. 8,40 Causerie. 8,55 Radiotooneel. 9 25 Re- vueprogr. 9,55 BBC-ork. 10,25 Orgelspel. 10,45 W. Parry-pianokwartet. 11,20 Ber. RADIO-PARIS 1648 M. 11,10 Piano voordracht. 11,20 Raymond Legrand's jazz- ork. 12,05 Zang. 12,35 Cembalovoordr. 1,05 Vioolvoordr. 1,30 Fluit en piano. 2,20 Orgel conc. 3,20 Radiotooneel (Engelsch en Fransch). 3,50 Zang. 4,20 Chansons. 4,35 Trio Jean Manuel en soliste 5.35 Piano en zang. 6,20 Lichte muz. 6 50 Radiotooneel. 8,05 Orkestconc. 9,35 Pianovoordr. 10,05 Radiotooneel. 10,35 Solistenvoordr. 11,05 Raymond Legrand's jazzork. KEULEN 456 M. 5,50 Leo Eysoldts ork, 7408,50 Gram. 9,309,50 Alt-viool en piano. 10,50 Gram. 1120 Conc. 12,00 Duitsch—Italiaansch u'twisselingsconc. 1,15 Muz. tusschenspel. 1,35 Popul. conc. 2,45 Muz. tusschenspel. 3,20 Fabrieksork. en koor. 5,00 Folkl. progr. 5,20; 7,05 en 7,35 Gram. (8.00—8,20 Lit.-muz. progr.) 9,50 tot sluit'ng: Zie Deutschlandsender. BRUSSEL 322 en 484 m 322 M. 11,20 Gram. 11 50 en 12,30 Omroepork. en soliste. 12.50—1,20; 415 en 4.55—5,05 Gram. 5 50 Zang en gram. 6.35 Gram. 7,20 Voor sol daten. 7.50 en 8,20 Omroepork. en soliste. 9,3010,20 Selectie uit de opera „Rigoletto" (gr. pl.). 484 m: 11,20 Omroepdansork. 11,50 en 12.30 Radio-ork. 12 50—1,20, 4 20 en 5,00 Omroepdansork. 5,35 Radio-ork. 7,20 Voor soldaten. 8.10 „Yannick", opera. 9,30—10,20 Viool en piano. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7,3 J Omroepkleinork. 8.20 Berljjnsch Philh. or kest. 9.20 Ber. 9,50 Jaro Michalek's ork. 10 20 Pol. overz. 11,20 Ber Hierna tot 12,20 Nachtconc. 12,50—1,20 Mil. progr.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1940 | | pagina 10