De Fênraerj zijro teruggetrokken ©p d!@ tweede verdedsgirsgslioiSe- Zullen de Geallieerden militair Ingrijpen du Finland? NUMMER 42 183e JAARGANG sö©Cfc,€H7 TWEE BLADEN, r—rEERSTE BLAD MAANDAG 19 FEBRUARI 1940 Dagblad. Uitgave C.V. De Middel- SQE tl JJ I ÜffiT SS felKlvMlIjllt iWK «ev ■kM' Advertentie» 30 cent per regel, burgsche Courant. Bureaux: te R f ingezonden mededeelingen 60 cent MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28, per regel. Bij contract lager. Tarief Tel. Redactie 269, Administratie 139; H (§9 «Rafi H FSS Ivi F&acd fpl M faffSlh fcp. I'.K. ctBBH op aanvraag. Familieberichten en te GOES: Turfkade, Tel. 2863. Post- H|H |§j p mi pt] 1pY HhS HIkIh HBj jHLjy flHfr dankbetuigingen minimum ƒ2.10. giro 359300- Abonnementsprijs voor |M Egl Uftgr^gajp PJ fel IRiS I „Kleine Advertenties",'maximum 6 Middelburg en Goes 2.30, elders ■9' W0 HBS HnBV W M WEÊ? ■BH W H vflAI 1 I regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. 2.50 per kwartaal. Weekabonne- „Brieven, of adres bureau v. d. blad" menten in Middelburg en Goes 18 ct (JJJ 10 eXtrS* Bewysnummers 5 ct' Maar hun weerstand blijft ongebroken. De Finnepi hebben onder het moordende vuur der Russen thans definitief huta voor' ste verdedigingslinie verlaten en zijn terug getrokken op de tweede linie. Dit is in goede orde gebeurd en de/e tweede linie is, zoo mogelijk nog sterker dan de eerste Het verlaten terrein is door de Finsche genie bezaaid met landmijnen, die den Russen reeds vele dooden gekost hebben. Ook verder is dit vooruitdringen van het Roode leger slechts mogelijk ge weest ten koste van enorme offers. Gisteren is er bijna niet gevochten daar de Russen alleen met.de grootste voorzichtigheid in contact traden met de verlaten Finsche stellingen. Volgens Reuter schijnt de opmarsch van het roode leger in de Mannerheimlinie zijn kracht te verliezen. Ongetwijfeld Is de toestand op de Kare- lische landengte nog ernstig, maar de Fin nen zijn van gevoelens, dat er geen reden is tot wanhoop. De Mannerheimlinie is zoo danig gebouwd, dat de troepen in de voor uitgeschoven stellingen de gelegenheid heb ben om zich terug te trekken zonder hun defensies te verzwakken, wanneer zich een storm van metaal zou voordoen als die, waaraan de Finnen 't hoofd hebben moe ten bieden. De laatste terugtocht schijnt van zuiver tactischen aard te zijn geweest, en door de ontwerpers te zijn voorzien. DE RUSSISCHE DRUK VERZWAKT. In sommige kringen twijfelt men er nog aan, of de Russen wel feitelijk zijn doorge drongen in de voornaamste verdedigings werken van de Mannerheimlinie. De ver zwakking van den Russischen druk op de landengte kan gedeeltelijk veroorzaakt zijn door het vastberaden Finsche bombarde ment, de raide op de bases der Sovjettroepen en op de troepen, die naar het front on derweg zjjn. Van de Zweedsch-Finsche grens wordt door Havas gemeld, dat de Russische in fanterie gisteren haar aanvallen gestaakt heeft. Artillerievuur, werd nog slechts ge hoord in de sectoren van Suvanto en de Taipale. In Finsche militaire kringen is men van meening dat men hier te doen heeft met een pauze voor de hervatting van het offensief, éven hevig als het ge weest is. De Russen kunnen namelijk de operaties niet in hetzelfde tempo voortzet ten, zonder dat zij trachten in de door hen bezette nieuwe stellingen versterkingen aan te leggen. Zij ondervinden bovendien moeilijkheden bij het betrekken van de eerste linie. De Finnen hebben de vooruitgeschoven posten zoo goed vernield, dat het lang zal du ren, voor de Russen een voldoende be schutting genieten Volgens zeer betrouwbare berichten heb ben de Russen door ontploffingen van landmijnen aanzienlijke verliezen geleden. Onder meer zijn 15 tanks op deze manier vernield. DE FINSCIIE LUCHTMACHT ACTIEF. Op de Karelische landengte is de bedrij vigheid der Finsche luchtmacht de laatste dagen toegenomen De Finsche vliegers, die nieuwe buitenlandsche toestellen hebben gekregen, opereerden met veel succes. Zij streven er niet alleen daar de actie der Rus sische bombardementsvliegtuigen te ver lammen, maar ook de verbindingen der Russische troepen met de voorraadbases te verbreken. Volgens bepaalde berichten zijn de Finnen er zelfs in geslaagd de spoorlij nen van de landengte naar Leningrad op verscheidene punten te beschadigen In dien dit een feit is, bevinden de Russische troepen zich in een zeer moeilijke situatie, daar zij met hun 15 dvisies enorme voor raden noodig hebben. Maarschalk Mannerheim heeft groote af- deelingen infanterie voorzien van geschut, naar de Finsche stellingen gezonden De linie, die de Finnen thans bij Summa be zet houden is even sterk als de ontruimde stellingen. Op deze tweede linie volgt een groot aantal andere die onafhankelijk van de voorgaande linien aangelegd zijn De Finnen hebben in Februari 140 Rus sische vliegtuigen neergeschoten. Oefende Duitschland druk uit op Zweden? Het Fransche Nieuwsagentschap Havas meldt: Te Parijs ontvangen inlichtingen be vestigen dat de weigering der Zweedsche regeering om in te gaan op de verzoeken om militairen steun aan Finland, een recht- streeksch gevolg is van de houding van Duitschland jegens Zweden en de Scandi navische landen in het algemeen. Duitsch land heeft den Scandinavische landen na melijk duidelijk te verstaan gegeven, dat Duitschland, indien zij Finland rechtstreek- schen steun zouden verleenen, zich op het standpunt zou stellen, dat zij zelf hun neu traliteit ten aanzien van Duitschland had den opgegeven. M.a.w. de overeenstemming tusschen Duitschland en Rusland is van dien aard, dat de landen, die den door de Sovjet-Unie aangevallen buurstaat zouden helpen, geacht zouden worden, niet alleen partij te hebben gekozen tegen de Sovjet- Unie, doch ook tegen Duitschland. Noorwegen in de knel. Vrijdagavond is in een der Noorsche fjorden een Duitsch koopvaardijschip, dat Britsche krijgsgevangenen aan boord had, door een Britschen torpedojager geënterd. De krijgsgevangenen werden bevrijd, ter wijl bij het gevecht, dat ontstond zeven Duitschers en een Engelschman den dood vonden. Uit deze zaait is voor Noorwegen een pe nibele politieke affaire ontstaan: zoo ont ving de Noorsche regeering een protest uit Berlijn, dat in uitermate scherpe bewoordin gen gesteld werd. De verdere gevolgen la ten zich voorshands nog niet overzien, al schijnt het, dat men geen dramatische ver wikkelingen behoeft te vreezen. (Een uitvoerig relaas dezer zaak vindt men op de 3e pag. van het 2e blad en een beschouwing er over onder de Kroniek v. d. Dag.) PER AUTO OVER IIET IJS VAN NOORD-HOLLAND NAAR FRIESLAND. Zaterdagnamiddag is de eerste personen auto over het ijs uit Noord-Holland te Sta voren aangekomen. Het was de wagen van den heer H. Bultsma, die vergezeld was van 3 passagiers. Men was om half drie uit An- dijk vertrokken. Tienduizend Garibaidianen naar Finland. Havas meldt uit Parijs: Tienduizend Ga ribaidianen (Italiaansche strijders voor de vrijheid) zullen naar Finland vertrekken, onder bevel van Marabini, president van de Garibaidianen, die den slag in de Argonnen overleefd hebben. Marabini heeft tegenover een medewer ker van het dagblad „Intransigeant" ver klaard: „De Garibaldiaansche. traditie maakt het ons tot een plicht, aan de zijde der Finnen tegen de Sovjet-aanvallers te strijden. Wij doen thans een beroep op alle in het bui tenland wonende Italianen. Wij zéggen tot hen: Als geestelijke c-vF,;enamen_ van Giu seppe Garibaldi hebt gij niet het recht, een vrij en trotsch, doch zwak volk te laten wurgen door een vijftig maal zoo sterken tegenstander. Wij gehoorzamen, zoo ver klaarde Marabini nog, aan een oude tradi tie, zonder op welke wijze ook te handelen in tegenstelling met de regeering van ons land." Opnieuw vorst. De weerstoestand is thans zeer grillig ge worden. Talrijke gebieden van lagen druk doen telkens veranderingen ontstaan. Ech ter over Scandinavië ontwikkelt zich weer een gebied van hoogen druk, dat zeer waar schijnlijk ons land weer onder zijn invloed zal brengen, met als resultaat: N.O. wind en opnieuw vorst. Gift van H. M. de Koningin voor 0. en 0. Naar wij vernemen, heeft H. M. de Ko ningin nog een belangrijke bijdrage ver strekt ter verhooging van de opbrengst van het concert dat Vrijdag te Den Haag is gehouden ten bate van de ontwikkeling en ontspanning van militairen. Prins Bernhard bezocht de Fokker-fabriek. Vanmorgen heeft Z. K. H. Prins Bern hard, vergezeld van luitenant-kolonel H. J. Phaff en den heer ir. J. H. Coops, direc teur van het Luchtvaartmaterieel, een be zoek gebracht aan de N.V. Nederlandsche Vliegtuigenfabriek Fokker te Amsterdam. Het doel van het bezoek was de bezichti ging van verschillende in ontwerp en in aanbouw zijnde militaire vliegtuigtypen en tevens het bouwmodel xan de door de K.L.M. bestelde nieuwe geheel metalen verkeersvliegtuigen van liet type F 24, wélke laatste de bijzondere belangstelling van Z. K. H. haadden. De Prins liet zich door de leidende technici uitvoerig inlich ten omtrent constructie en inrichting van dit type en verbleef geruimen tijd in de fa briek. Nadat de nieuwe 130 meter lange mon tagehal was bezichtigd, werd de koffie ge bruikt en nam het gezelschap afscheid. De Nederlandsche ambulance voor Finland. Dr. IV. J. ROOS VAN DEN BERG BENOEMD TOT LEIDER. De ambulance-commissie van het Neder landsche Roode Kruis heeft in haar verga dering van jl. Zaterdag tot leider der am bulance naar Finland benoemd dr. W. J. Roos van den Berg te Deventer, die deze benoeming "bereids heeft aanvaard. Een andere houding tegenover de neutralen. „Het is onbetwistbaar aldus meldt men uit Londen dat, hoewel de weer stand der Finnen voortduurt, de Russische opmarsch bewezen heeft, dat met opoffe ring van een voldoende aantal manschap pen en na een ontzaglijke opeenhooping van. materiaal het roode leger materieel de Finsche defensie heeft kunnen aantasten. „De Scandinaviërs hebben hun stand punt doen kennen, dat kan worden samen gevat als beperkte deelneming en voortzet ting van de tot dusverre gevoerde politiek. De kwestie van vervoer van gewapende troepen door Scandinavië wordt uitgesloten. Nu blijft de vraag, of men door het zen den van vrijwilligers voldoende aanvulling kan geven voor de onvermijdelijke ver zwakking van den menschelijken Finschen weerstand. Tegenover deze kristallisatie van den toe stand hebben Londen en Parijs beslotén zeer aanzienlijk de zendingen van materi aal te versnellen. Wat de vliegtuigen betreft, in plaats van ze per schip te sturen, wat een langzame weg is, stuurt men ze thans direct door de lucht. In dit opzicht is er reden om te ge- looven, dat de Finnen weldra in staat zullen zijn op doeltreffende wijze te reageeren op de Russische luchtaanvallen. Wat het ma teriaal der artillerie, anti-tankgeschut, etc. betreft, is de verzending door de Scandina vische landen heen versneld, terwijl de zen dingen bijzonder talrijk waren sedert twee weken en meer in het bijzonder in de af- geloopen week. IS DIT DEZELFDE OORLOG? Het tweede probleem, dat opgelost moet worden zoo luidde een te Londen uitge geven communique is de vraag, of, in geval de bijstand in dezen vorm onvoldoen de mocht blijken en de Finsche weerstand mocht dreigen in te storten, de toestand ernstig genoeg is om een rechtstreeksclie actie in een of anderen vorm tegen Rus land te rechtvaardigen. Met andere woorden: moet men het zoc zien, dat de strijd in Finland een onafschei delijk deel uitmaakt van het conflict var den eersten graad, dat door de Geallieerden wordt uitgevochten, en moet het Duitsch Russische samengaan als een geheel wor den beschouwd? Deze kwestie is te ernstig om lichtvaar dig te kunnen worden opgelost. Het eenige dat categorisch op dit oogenblik gezegd mag worden, is, dat de Engelsche en Fransche leiders op die vraag niet ontkennend heb ben geantwoord, dat de kwestie open blijft en het voorwerp vormt van bijna voortdu rende raadplegingen tusschen Parijs en Lon den met heel het technische onderzoek, dat een dergelijk onderwerp van zorgen met zich mede kan brengen van den kant dei- specialisten en generale staven. DE HOUDING DER GEALLI EERDEN JEGENS DE NEU TRALEN. Op het oogenblik, waarop de Scandina vische toestand de Geallieerde kabinetten reeds in de eerste plaats bezig houdt, heeft zich tusschen Engeland en Noorwegen een incident voorgedaan, dat in staat is groot aantal belangrijke punten op te wer pen. Onder de meer rechtstreeksclie kwesties, die opkomen, bevindt zich al dus het communiqué de vraag of de Ge allieerden zich van nu af aan tevreden zul len stellen met de vage verzekering, dat de Noorsche territoriale wateren geëerbiedigd worden, terwijl de ervaring, ondanks den goeden wil der regeering van Oslo, op zijn minst verscheidene malen de onmogelijk heid heeft bewezen van de Noorsche con trole en de Noorsche kuststrijdkrachten, of wel haar te beletten. De krachtige houding van Engeland be wijst, dat de tweede phase bereikt is in de ontwikkeling der houding jegens de neutra len, d.w.z. dat de Geallieerden niet veel lan ger meer zullen kunnen toestaan, dat op eenigerlei wijze de eerbied, welke steeds door de Geallieerden is getoond voor de rechten der neutralen, wordt geëxploiteerd door Duitschland". Maarschalk Mannerheim over buitenlandsche hulp. De iFnsche opperbevelhebber, maar schalk Mannerheim, heeft Zaterdag de vol gende proclamatie uitgevaardigd: „Ons volk strijdt van nu af aan niet meer alleen. In aanzienlijke hoeveelheid is ex buitenlandsche hulp tot ons gekomen en da gelijks stroomen nieuwe contingenten on der onze vanen. Het Finsche volk blijft eendrachtig en vastberaden achter zijn le ger staan. Laat het vertrouwen hebben in ons en in God". De steiger van Katscheveer geheel omgeven door de zich hoog opstapelende ifsschotsen, Ie voet over de dichtgevroren Zandbeek naar Noord-Beveland Een gevaarlijb onderneming, die niet aan ie raden is. In de koude eenzaamheid van de Zand- kreek is dan eindelijk gebeurd, waar velen reeds lang in siiite op gewacht hebben: Een paar man zijn te voet van Zuid-Beve land overgestoken naar Noord-Beveland. Men weet, dat in de Zandkreek een groot tjjverschil is Bjj iederen eb en iederen vloed wringt het water zich met geweld door den nauwen doorgang. Dit heeft ech ter niet verhinderd dat tusschen de Beve- landen het ijs zich allang had vastgezet Maar toch bleef er werking in en een oversteek te voet zou tot nogtoe een po ging tot zelfmoord geweest zijn. Dag na dag probeerden de veerbooten door het ijs te breken Men weet uit ons blad, dat dit een enkelen keer wel eens gelukt is, maar dat het dé meeste keeren moest blijven bij een poging. Het risico was te groot En zoo ligt bv. bij Kortgene de veerboot werkeloos aan den steiger, vastgesjord met kettingen, die bijkans even zwaar moeten zijn als het heele schip zelf. Maar men kent hier de kracht van het ijs en men weet, dat men niet te voor zichtig kan zijn. Maar alle eb en vloed geholpen nog door een paar dagen dooi. konden niet ver hinderen dat al meer en meer ijs blééf in de Zandkreek en vastklonterde. al stevi ger en steviger werd en tenslotte tusschen Wolphaartsdijk en Katsche Veer door eeni ge waaghalzen „goedgekeurd" werd. Daar gingen zij dan! Hooge laarzen, een paar stokken, een touw. vooruit! Men moet zelf op dat zoutwaterijs heb ben geloopen. bij haast iederen stap weg zakkend in de papperige brjj, om te weten wat een dergelijke tocht eigenlijk betee- kent. Ziet een schots er eens, wat betrouw baar uit, waag het er niet op, want wat er zoo mooi hard uitziet, is allerwaarschijn lijkst slechts het bovenste laagje! Daaron der zit rijstebrij, waar de argelooze Pool reiziger minstens tot aan de knieën in wegzakt. Tot aan de knieën is trouwens niet zoo erg, maar wie zal zeggen wat er onder het volgende harde laagje zit? Wij zouden niemand willen aanraden den tocht te wagen. Maar heeft men zijn zin nen er op gezet, dan voige men ons ad vies: Wantrouw alles, wat ijs of sneeuw is en speciaal alles, wat er uitziet alsof het extra stevig is"! Prik er eens in, flink in, en dan nog eens. Is het wantrouwen gerecht vaardigd, dan spaart het een paar .nare oogenblikken of méér. Valt het mee, dan is er nog niets verloren En verder: Men wage het liefst heelemaal niet, maar in ieder geval nooit alleen! De baas van het veerhuis tegenover Kat sche Veer is er in zijn eentje over geweest. Hoe hij erover denkt kan men opmaken uit zijn volgende opmerking: „Ik heb het te gen niemand gezegd, want ik heb geen trek om, als het bekend wordt, een paar keer per dag mijn huid te wagen voor een stelletje waaghalzen!" Dat is dan de uitspraak van een man, die den tocht goed volbracht heeft. Zelf noemt hij eventueele navolgers, „waag halzen." HET KAN ANDERS Maar die waaghalzerij is op het oogen blik niet noodig Want het kan anders! De pont van Wolphaartsdijk ligt aan haar kettingen. Maar onze abonné's op Noord- Beveland krijgen evengoed hun krant als de abonné's overal elders in Zeeland'. Als men bij Wolphaartsdijk op den steiger staat, dan ziet men naar het Oos ten een eindelooze ijsmassa Meters' hoog zpn de schotsen hier en daar omhoogge- kruid- Het is een mooi. maar tegelijkertijd beklemmend gezicht. De troostelooze een zaamheid in dit land van de witte stilte teekent feller dan tien statistieken de felheid van den winter-1940. Maar wendt men den blik naar het Wes ten, dan is daar ineens als een wonder een streep open water, diepblauw afste kend tegen de witte wereld rondom Aan. den kant ligt een roeiboot, de ver vanger van het stoomveer. Passagiers, le- vensmiddelen, de post, de kranten, zjj gaan nu met de roeiboot Én ook dan is het nog iang geen pleziertochtje! Van den djjkki-uin naar beneden zijn eenige touwen gespannen en daai'iangs loopt en glijdt en struikelt men. zoo goed en zoo kwaad als het gaat. omlaag. Twee man op de riemen De veerschipper achter in met een stuurriem en daar stooten zij af. Een feile Oostenwind staat er, die het bootje regelrecht op het ijs aan den lin kerkant wil zetten Maar de ruggen krom men zich. de riemen buigen door, de boot ligt voortdurend scheef op den wind en met iederen riemslag schiet zij een stuk je op. De strook ©pen water reikt niet tot aan den overkant Maar dat is niet erg. Op de schorren kan men hoogstens door het ijs zakken tot z'n knieën, men weet, dat er vasten grond onder is. Reeds ko men een paar man aanloop_en over de schor ren. De boot is bjjna niet afgedreven. Zij "7oopen een stukje het water in, de boot te gemoet! Het water staat tot aan hun heu pen als zij 't ranke vaartuigje mee-opdu- wen. Dan vlug-vlug de passagiers eruit ge tild, een zwaar pak kranten overgegooid en terug gaat het weer Aan den overkant worstelen de mannen zich over 't landijs. De wind heeft nu nog meer vat op de leege boot, doch al zpn kracht helpt hem niet, de boot komt behouden weer aan den wal. Zoolang het duurt! Zoolang die wonderlijke strook open wa ter blijft in de ijswoestenljAls ook deze mogelijkheid verdwijnt, ja, dan zullen onze Noord-Bevelandsche militairen-met-verlof ook in hun vrijen tijd waaghalzen moeten worden Winter-1940 Britsche torpedojager getorpedeerd. 157 OPVARENDEN VERMIST. Officieel wordt uit Londen medege deeld. datde Britsche torpedojager „Da ring" getorpedeerd en gezonken is. Negen officieren en 148 minderen woi'den ver mist. Men vreest, dat zij omgekomen zijn. Een officier en 4 minderen zijn gered. De „Alkmaar" als verloren beschouwd. Het Nederlandsche stoomschip „Alkmaai'" dat op weg van Amsterdam naar Zuid-Anxe- rika, Zaterdag ten N.O. van Porto Santo (Kaap Verdische eilanden) op een rif is geloopen, moet als verloren woi'den be schouwd. De kapitein seinde Zondag aan zijn maat schappij dat drie ruimen water maakten. Het stoomschip „Stuyvesant" van dezelfde reederij heeft opdracht gekregen de „Alk maar" zoo noodig te assisteeren. Deze hulp zal voor het schip wel niet baten, want hedenmorgen deelde de directie van de K. N.S.M. mede, dat de bemanning van de „Alkmaar" het schip heeft vei'laten. Dit beteekent dat het stoomschip als verloren kan worden beschouwd. HET LEDENTAL VAN HET CNV PASSEERT DE 129 000. Het ledental van het Christelijk Natio naal Vakvei'bond heeft in het laatste kwar taal van 1939 een mooien sprong gemaakt, zoodat het per 1 Januari jl. de 120.000 flink gepasseerd is. Hets taat nl. op 120.344. Dit is een hooger aantal, dan ooit tevoren be reikt is. De winst over het 4e kwartaal bedroeg 1491 leden of 1.15 pet. Over het geheele jaar 1939 is het ledental gestegen van 115,120 tot 120.344, of met 5124 leden (4,54 pet Vrijwel alle organisaties deel den in dezen groei.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1940 | | pagina 1