X K' m mw VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE&MiDDELBURGSCHE COURANT&COESCHE COOPiANT SCHAKEN ml WW ZATERDAG 17 Febr. 1940 iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiinimininiinni1 |KORT£ predicatie uiiiiiHHiiiiiiiiiiiiniiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiu KRUISWOORDEN. II. Wij moeten nog eenmaal zeggen, dat deze woorden niet in een vrien delijke huiskamer gesproken zijn maar vanaf een kruis, waaraan iemand hing, die tot in het diepst van zijn ziel wist: dit is dè offerplaats, Ik tors de zonde der wereld, door Mij heen ziet God naar de wereld, en om gekeerd. Nu komt er nog bij, dat de rand van deze plek wordt ingenomen door terechtgestelde moordenaars, „den eenen aan zijne rechterzijde en den anderen aan zijne linkerzijde"Het zullen wel rebellen, bende-leiders als Barabbas geweest zijn. Wij kunnen moeilijk in zulk een ziel komen. Elk leven heeft zijn schuld. Maar het le ven van een bende-leider brengt zeer ruwe zonden mede roof, plunde ring, chantage, moord. Het is, hoe dan ook, heel erg. Het ergste is, dat bij een moord de mensch weg is, die ooit zou kunnen vergeven. Nu is er van uit dit ergste der aar de aan den rand een roep tot den Koning. Omdat de duizelingwekken de hoop opgeklommen is, dat deze stille, onschuldige bidder voor zijn pijnigers, de Koning is als een lam ter slachtbank geleid, waarvan Jesaja sprak „Heere, gedenk mijner, wan neer Gij in Uw Koninkrijk komt. Men moet het koninklijke in Jezus' ■antwoord merken. Daar hangt een schijnbaar mislukt jong leven te ster ven, tusschen misdadigers, overladen met hoon. En Hij deelt met souvereine hoofdbeweging hooge posten uit: „Voorwaar Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn". Dit stuk uit de troonrede is voor menschen, die ook weten wat zij doen. Het is voor de ons bekende schuld. Niet voor die incasseeren, maar voor die aan den rand roepen tot den Ko ning. Tot dezulken is gezegd: het is nooit te erg en nooit te laat voor de vergeving Gods. F. ZEEUWSCHE KRONIEK STRAFFEN IN VROEGERE DAGEN. DE STEENEN DER WET. In vorige artikels over de draaikooi en de kaak hebben wij gezien, dat in vroe gere dagen het doel van vele straffen was, de(n) veroordeelde aan de verachting van het publiek prijs te geven. Het was er bleef een eeuwige schande in de kooi geze ten te hebben of aan de kaak gestaan te hebben. Er bestond nog een derde schandestraf, n.l. het moeten dragen van de schandestee- nen. Deze naam spreekt voor zich zelf. Het waren twee platte, soms vrij zware stee- nen met een ijzeren band of ketting aan elkaar verbonden. Op elk der steenen was het wapen der stad geschilderd. In de stadsrekeningen van Middel burg van het jaar 1455 staat de post: Betaald voor twee steenen te verven, de kwade vrouwen dragen. 1 sch. 6 gr. Een andere post van het jaar 1459 spreekt een nieuwe ijzeren raket, hangende aan de steenen, die de vrouwen dragen 1 sch. De veroordeelde kreeg den band of de ketting om den hals, zoodat de steenen langs het bovenlijf kwamen te hangen. Daar deze straf, opgelegd door Burge meester of Schout en Schepenen, vroeger de houders der Wet of verkort de Wet ge- heeten, werden de twee steenen ook wel steenen der wet genoemd. Meestai hingen ze met een haak aan den voorgevel van het stadhuis. In V e e r e hangen ze er nog. Ook in Z i e r i k ze e hebben ze er lang gehangen. Daar ook de plaatselijke overheid van de meeste dorpen iemand kon veroordeelen tot het dragen der steenen, hingen deze aan den gevel van het parochiehuis. Op sommige dorpen was er geen paro chiehuis. Schout en schepenen vergaderden in een kamer van de eenige herberg van het dorp, vandaar den naam gemeenteher- berg. De steenen hingen dan naast de deur van dit gebouw. De misdadiger of misdadigster kon ver oordeeld worden met de steenen der wet om de hals voor het stadhuis of het paro chiehuis te staan, maar meestal moest de veroordeelde door een gedeelte van stad of van het dorp worden geleid. Welk kwaad of misdrijf was dan ge pleegd? Dit zegt ons duidelijk een stadskeur D o m b u r g uit het jaar 1546. „Als een vrouw een ander verspreekt (van een ander kwaad spreekt) met kwade injurieuze (be- leedigende) woorden, of twist of vecht, zoo zal zij de steenen dragen". Ook het volgende geeft een antwoord op de vraag. Op 17 Oct. 1521 werd te M i d d e 1 - burg een zekere Janne (niet ieder had destijds een achternaam) veroordeeld tot het dragen der steenen „overmits zij dicwijl SCHETSEN VAN D'OEVE WINTERDIEN8T. Te midden in de winter, net as noe, en dan oalles dikke onder de snêeuw èn dan op een aehterofr'oeve zitte, dat is voe' een stadsmèns om van te iezen. Vroeger jaeren stieng 'ier is een domenie en die z'n vrouwe kwaem vee' bie óns tuus; soms stieng ze 's Maendagsvoemirregs om ollef tiene a tenden de taefel. En die zei: „jullie hier op 't dorp zitten tenmiste nog allemaal gezellig op een hoopje, maar de mensen op de hoeven buiten, als ik daar 's avonds aan denk, hoe eenzaam die daar zitten, dan ril ik". Ik 'aelden dat dae' zó pas nog is op, mae', den èenen zei: „rusteg laete rille", den aren trok maer is even z'n schoeren op en gieng deur mie' z'n bezegheid. Kiek, dèt is tet, jongen! As je mae' druk je bezegheden eit en je ei mae' zin in je werk. dan je gin buren nöodeg, öor. Multatuli mot is 'ezeid ,,a' ter êen een tegenzin eit in 't werk, dat ten öp-'edro- gen is, dat betêekent in de regel dat 'n een tegenzin eit in oalle werk"; dus, mie' an dere woorden: dat het een gróote luizak is. Het omgekeerde is ok waer: een werk- zaem méns vindt oltied wat te doen. Zó gauw a ten mie' 't êene klaer is, zoekt 'n wee' wat anders uut den 'oek. Je zou noe zeggen: 'oe komme julder de daegen deur, in zo 'n winter as den dezen. In schure, ja, daer der een paer 'êelen dag d'r werk an de bêesten Buten is ter ok nog wè' wat op te rumen: 'out zaege en zö-è'. Mae' liek as vroeger, een 'êele winter klop-klop-klop op den closvloer: dé' 's over, Agauw een ieder ei de gróote doskas laete komme. De terve daarlik schöone in de zak, het stróoi an blokken geperst op tied van een weke of nóg minder 'êel de schure ,,uut". Noe is ter temissen is tied om aolles is góed op te rumen. Daereven gooiden ik een 'outje in de kachel, dat was werènteg nog van een ouwe kaernmeule; 't was meschien wè' 'onderd jaer oud. Daer: dae' vliegt een arre verbie deur de snêeuw. Wat ze dae' noe toch an vin- de, dat begriep ik nie'. Dat de ménsen vroe ger graag gienge narre, dat laet z'n eigen verstae. Toen ze anders nie'. Gin fiets, gin auto, gin bus of trammetje. Mae' noe! Het za' noe bést loslöope mie' ónze êen- zaem-'eid, 'óor. Je kun' tegenwooreg wig a je wilt. Voe' een paer kwartjes staet de taxi voor je deure; a' weun je nog zövarre achterof. En dae' zit je dan toch 'êel wat wermer in as in zó 'n opene arre. Nêe-e: dat is ok meer naem as daed, 'öor. Noe zé' 'k daerom maer eerlik weze: ik zou 't nie' góed durrëve ok, 'öor. Ik bin schoef om mee een paerd te rieën; ik vertrouwe ze n daer ei mae' een papier over de wegt te waaien, dan kun z' anêens verschikke en op de löop gae. Hu! Je kunt er nie' over dien- ke'. Toch 'óor je dae' nie' dikkels van Om de waer-'eid te zeggen 'k er nog nóóit van 'ehoore. Maer af fijn: 't mö' toch d' êeste kêer weze. Dae' bin anders vee' ménsen, die a dat graag doe-e. En daer is noe niks tegen, maer die dan een bitje sportief is, die wil in de regel menne. En dan gebeurt het wè', dè' dat zó möoi gaet, dat den boer oal- mae' tempere mot, wan' dat het ieder öogenblik 'aer of draed schilt of ie raek' ze kwiet, zó ongekend 'ard vliege ze lingst de wegt. Zö-dat den boer 't 'arte in z'n lief nie' eit om tegen z'n vrouwe te zeggen wien a ter eigeluk 'emend eit, a dat méns in d'r onschuld zeit: „me bin gauw om en vrom". Mee dat oal bin ik dan toch mae' blie-e, da' óns de narre een jaer of tiene gelee-e verstookt Aars zouwe die guus der me schien ok nog mee wille gae' rie-e. Ja, wat doe die 'ele daegen? jongen, van den tied van vroeger is niks over-'eble- ve'; b'-'alven die ééne narre, Voe' een gróót gedêelte van de guus is 't 'êele daegen en 's aevens ok nog: lêere mae'. Ze zitte noe wee' t' over-de-kop in de proefwerken. Je mot er wezeluk zonde van maeke: van die guus. Zukke reizen motte doe-e iederen dag, nae' schole. Mie de boter-'ammen uut en die ginter opete mie' een baksje thee of koffie. Van gin 'êelen dag werm eten vóór 's aevens. a ze tuus komme. In den doen- ker is dat om dezen tied; te midden in de winter motte ze ok 's ochens in den doen- ker wig. Ja, je zurg' vanselft dè.' ze goed werm 'ekleed bin en de kachel van binnen flink op-'estookt êer dè' ze de deure uut- gae', mae' dat neem nie' wig: het is toch nogal een toer, 'öor. Ze temissen zwaer- der leven en mêer werk as de guus die tuus bluve 'elpe vverke. Dae' stae' tegen over, dè' ze ok vee' meer beleve en onder mekare soms vee' plezier Ze vertelle vanselft oalles nie' tuus, mae' zóvee' kom je toch wè' te weten, dè' ik zegge: ,,'oe die leeraars nog zóvee' geduld mee julder dat begiep ik nie'. Wat bin julder toch stout, wat maelce je toch een drukte en wat gebruke je toch arege woor den". As je dei; zó is een troepje bezeg 'öort, dan ku' je, as boeremèns wezende nog maer is pas begriepe, wat voe' gevoel een 'oen mot dat op ènde-eiers 'ezeten eit en noe z'n guus in 't waeter zie gae'. De guus, die tuus 'ebleve bin, 'ouwe d'r eigen in de regel vee' bedaerder. Die d'r geregelde daegelikse bezegheden En d'r verzet in een verêenege of mee d'r kam- meraas. Dat lig' glad an d'r eigen ofdat die d'r vrieën tied pleziereg of vervelend is. Een vervelend méns, die verveel' zèlfst z'n eigen. Een opgeruumd, werkzaem méns, vindt oltied wat te doen, daer ten plezier in eit. Noe de vrouwen nog. Nou, dè nog makkelik: in een 'uus-'ouwen bè' je nóóit klaer. en mee guus zéker nie; en wien en tot diversche stonden in het openbaar bevonden is geweest, zwerende groote en zwaere eden" (vloekwoorden). Ook werden vrouwen, die zich hadden schuldig gemaakt aan ontucht of overspel of een ander ergerlijk leven leidden, tot die straf veroordeeld. Zij werden door de voor naamste straten der stad geleid door de stadsdienaars, soms voorafgegaan door den baljuw of den stadsbode. Zjj werden natuur lijk gevolgd door een woelend en joelend meestal jeugdig publiek, dat belust is op een dergelijke sensatie in de straat. Het meest waren het vrouwen, die de schande- steenen moesten dragen, doch soms werden ook wel mannen er toe veroordeeld. Voor dezen kon het bovendien ook schande geacht worden een vrouwenstraf te moeten ondergaan. Op het platteland van Zuid-Bev land schijnt het dragen der schandestee- nen een algemeen voorkomende straf te zijn geweest. In bijna elk dorp hingen de stee nen naast de hoofddeur van het parochie huis of de gemeenteherberg. Te Baarland hebben zij het langst gehangen, al werden zij niet meer gebruikt omdat de plaatselijke rechtspleging niet meer bestond. De -Baarlandsche steenen wa ren langwerpig en hadden dus meer den vorm van flesschen. Wie zich in het dorp had schuldig gemaakt aan dronkenschap, straatschenderij, vechterij, enz. werd door den dorpsschout en de schepenen veroor deeld om genoemde steenen om den hals te dragen en aldus door het dorp te wor den rond geleid. Natuurlijk was de dronkaard geheel nuchter, als hem de straf \verd opgelegd. In het eene dorp was de weg, die gevolgd moest worden, langer dan in het andere. Te Biezelinge b.v. ging het van het eene einde van het dorp naar het andere. Het begin en het einde werden aangeduid door den naam te noemen van de bewoners der huizen, die aan den in- en aan den uit gang van het dorp stonden. In het naburige dorp Kapelle was de af te leggen weg vrij kort, n.l. „alom 't gelint". (de omplanting om de kerk.) Na tuurlijk kon deze omgang meer dan eens moeten plaats hebben. InKruiningen was geen bepaalde weg aangewezen. Daar gold de wetsregel „Zoo verwaarts het den Schepenen goed dacht". Eehalve dat het een schande was aldus langs den openbaren weg onder bespotting van het publiek de steenen der wet te moe ten dragen, was het ook pijnlijk in den nek, vooral zoo de steenen zwaar waren. De ijzeren band of ketting sneed in den hals. Daarom werd ook wel vergund, tot eeni ge verzachting van de straf, om in elke hand een steen te dragen. Bij de wet van Juni 1S54 werden schandestraffen,' zöoals de draaikooi, het te pronk stellen aan de kaak en het dra gen van de steenen der wet in ons land ver boden. De menschheid was reeds zoo verlicht, dat de genoemde straffen in de eerste helft der 19de eeuw niet meer of hoogst zelden werden toegepast. In enkele plaatsen ble ven zij aan den gevel van het stadhuis of gemeentehuis nog verscheidene jaren als herinnering aan die vroegere rechtspleging hangen. In de meeste plaatsen werden ze dadelijk opgeruimd. Zelfs die van de stad Middelburg zijn niet in de oudheidskamer of in het museum aanwezig. Ook de kaak werd opgedoekt. Blijkbaar wilde men niet meer herinnerd worden aan de vroegere onmenscheljjke straffen. In het museum van het Zeeuwsch Ge nootschap der Wetenschappen is nog een paar schandesteenen aanwezig, afkomstig van Oud-Vosmeer. Het gemeente wapen, zijnde een vos, is er op afgebeiteld. Deze steenen zijn bijzonder groot en zwaar. (Nadruk verboden). R- B. J. d. M. GRAPHOLQGIE JOSEPHINE. In dit emotioneele ka rakter is het gevoel, de overheerschende factor. Energie vlamt plotseling op om ech ter weer even spoedig uit te dooven. Schrijfster is gevoelig, overgevoelig zelfs; opofferend en medelijdend, niet zoo zeer voor zich zelf, maar juist meer voor ande ren, omdat zij geen uitgesproken zelfzuchti ge neigingen bezit. Het humeur, de enkele driftbuitjes buiten beschouwnig latende, is vrij gelijkmatig zoodra men haar te na komt of haar niet wil begrijpen zet zij zich schrap. Haai' belangstelling is zoowel op 't materieele als op de geestelijke waarde van het leven gericht en in de juiste ver houding. Zij fantaseert en praat gaarne; is vlot, vrijmoedig en beweegt zich gemakkelijk. Een raad. Niet al te vrijgevig zijn, want menschen met een karakteraanleg als de Uwe, worden maar al te gemakkelijk ge ëxploiteerd. Grapholoog. Zij, die pry's stellen op een beoordeeling van hun handschrift door den aan ons blad verbonden graplioloog, zenden ons tenmin ste tien regels van hun gewone, natuurlijke handschrift, liefst op ongeliniëerd papier. De afzender behoeft ons niet bekend te zijn; initialen, schuilnaam, motto is voldoende, wel dienen opgegeven te worden geboorte datum, leeftijd en geslacht. Men zende ons tegelyk een postwissel ad 1.10, waarop als afzender hetzelfde staat als onder de sehriftproeve, dus of de ware naam, of de schuilnaam. De beoordeeling volgt dan later in het Zondagsblad. eit dae' noe gin plezier in? Den vrie-en tied? Wat ik daer in doe, dat ku' je z je jen öogen opendoet. V. v. d. O. VLAAMSCHE KRONUK Lm. Owze kolonie. Wat niet is kan nog komen. Zoo kaïn het misschien ook zijn met de belangstelling der Belgen voor hun kolo nie, want tot dusver is van deze eigenschap maar poover weinig bij hen aanwezig. Er ontbreekt een koloniale geest. Dat uit zich niet slechts in de weinige belangstelling in de aangelegenheden wederwaardigheden van Kongo, dat uit zich ook in het kleine aantal Belgen, dat bereid is hun werkkring in de kolonie te zoeken, dat openbaart zich ook in de moei te, die het kost, om koloniale voortbreng selen in het moederland ingang te doen vin den, dat komt ook in het licht uit de veel te geringe uitbating der aanwezige moge lijkheden. In alle drie opzichten is er een reuzen- verschil met Nederland en zyn kolonies. Het is een bekend feit, dat, toen Koning Leopold II ons Kongo aanbood (het was toentertijd zijn particulier eigendom) deze eerst geweigerd werd. Leopold II is dan, trots alle mogelijke te genkantingen, zelf aan het werk getogen en is begonnen met eerst en vooral een spoor wegnet aan te laten leggen. Daarna heeft hij een beroep gedaan op groote finantieele groepen, als Lever (Sun light), Union Minière, enz. welke zich in de Kongo onmetelijke gebieden hebben doen toekennen als prijs voor hun hulp. Hierdoor bezitten deze ondernemingen thans bij uit stek gunstige posities Ondertusschen ontstond de legende, dat ons Kongo (in 1908 werd het gebied by Bel gië aangehecht) meer zou kosten, dan het opbrengt. Deze bewering houdt echter geen steek; tot voor enkele jaren heeft de kolo nie ons 1 milliard 600 millioen gekost, ter wijl alleen in 1938 aan winsten, dividenden, pensioenen énz. anderhalf milliard frank werd ontvangen. Een indirect voordeel, dat toch ook zijn waarde heeft, is de omstandigheid dat in België alleen reeds 400.000 arbeidskrachten werken voor de kolonie. Er zullen thans drie nieuwe schepen gebouwd worden voor de Kongo; dit al brengt aan Belgische ar beiders 80 millioen aan loonen op. Kongo levert thans een massa grondstof fen. In de eerste plaats aan België ri 400.000 ton, aan Duitschland 43000 ton, aan Nederland 25000 ton, enz. Het levert bijv. 128000 ton koper aan het moederland en 31000 ton aan Duitschland. De houtuitvoer bedraagt 3S000 ton naar België, palmolie 25000 ton, palmnoten 65000 ton, koffie 20000 ton, katoen 40000 ton. De invoer in Kongo is voor 48 pet. in Belgische handen (voornamelijk steenkool), Japan levert voor 12 pet., de Vereenigde Staten 8 pet. Nederland 3 pet. Het staat echter vast, dat, hoe aanzien lijk de productie ook moge wezen, zij nog sterk zou kunnen verhoogd worden. De ko lonie zou bjjv. heel wat meer koffie kun nen voortbrengen, evenals katoen, mais, suiker, bananen, cacao. Men zou er gemakkelijk tot een op brengst van 300.000, zelfs 500.000 ton palm olie kunnen komen. Verdubbeld, verdrie dubbeld zou kunnen worden de productie van katoen, vertienvoudigd eri zelfs meer, zoo men wilde en de Belgen zich meer aan de kolonie gelegen liggen, de uitvoer van versch fruit: bananen en landbouwproduc ten. Van alle kanten in het moederland stoot te Kongo in den aanvang op een heftige tegenkamping, een ongebreidelde concur rentie, een drakerige wetgeving. Met welk gebrek aan geestdrift zijn b.v. de koffiesoorten onzer kolonie ontvangen op de nationale markt! Men is er tenslotte in het moederland toe moeten overgaan de importeurs te verplichten een zekere hoeveelheid van het koloniale product af te nemen. En zoo is het met schier alles gegaan. Behalve het goud, waren de twee voort brengselen, die nog met eenige geestdrift werden ontvangen: caoutchouc en koper. Er zijn in de Kongo thans 9500 blanken, waarvan 5500 Belgen. Er is daar nog plaats genoeg voor werkers, maar dan alleen voor hen, die pioniersbloed in de aderen hebben. Daarom is het noodig een koloniale men taliteit aan te lcweeken. Bij de jeugd moe ten meer de specifiek mannelijke deugden als ondernemingsgeest, durf, uithoudings vermogen en dergelijke worden ontwikkeld. Posities in de zeevaart, de vliegerij, de ko lonie spreken nog niet genoeg tot de jon geren van heden. De negerbevolking is betrekkelijk schaars (4.000.000 mannen. zoodat ontginning slechts mogelijk is in een streek waar men over voldoende inlandsche arbeidskrachten kan beschikken. Kongo heeft durvers noodig, welke zich voor altyd of minstens voor vele jaren ginds willen gaan vestigen. Kongo is een zoo rijk land, dat een by- de-handsche kolonist om zoo te zeggen niets moet koopen, wyl men er werkelijk alles zelf kan voortbrengen voor zyn le vensonderhoud. Het is ook een vruchtbaar land; het heeft twee oogsten per jaar. Oud kolonisten beweren dat het eenige wat ze er moesten koopen petroleum en bloem was en dat ze het overige zelf kweekten met behulp van negers. Het is dus een feit, dat er in de Kongo nog groote mogelijkheden bestaan om aan werklustige menschen een toekomst te ver zekeren. Ook voor kapitalen zijn daar zeer veel belovende beleggingsobjecten. Er moe ten nog voor onnoemelijke sommen in den bodem liggen, die slechts wachten op ka pitaalkrachtige ondernemers-durvers. Vóór alle dingen zou men de onverschil ligheid der Belgen voor hun kolonie moe ten wegnemen. De Staat doet op het oogen- blik een prijzenswaardige inspanning voor de koloniale propaganda. Maar de groote Kongoleesche maatschap- REDACEUR: J. M. MXJLLIé. Middelburg. We willen beginnen met te wijzen op een onnauwkeurigheid in de afdruk der diagrammen voorkomende in de rubrieken van Januari 1940 af. De oplettende lezer zal namelijk bemerkt hebben, dat de zetter de nummering der rijen juist andersom geno men heeft. Daar de gebruiken tot op heden nog niet veranderd zijn, zullen we hopen in het vervolg weer de normale nummering onder oogen te krijgen, dus zetter, 1, 2 tot en met 8, van onder af aan!! In de rubriek van 3 Februari j.l. publi ceerden we een stelling, voorgekomen in een eindspel tusschen de heeren J. C. La- vooy met wit en I. van Noppen met zwart. De stand was als volgt: Wit: Kc3, Lh7 pionnen b5, c4 en d5 Zwart: Ke3, Pd4 en pionnen: c7, c5 en d6. Wit had als zet afgegeven: 1. Lg6, waar op volgde: 1Pe2f 2. Kc2 Pf4 3. Lf5 Kd4 4. Kb3 Pd3 5. Lg4 remise. Na 5. Lh3 gaven wij aan als volgt: 5. Pe5 6. Lfl Pf3 7. Kc2 en weer remise waarschijnlijk. De heer Van Noppen zend thans een uit voerige analyse in. Allereerst merkt inzen der op, dat na event. 5. Lh3 Pe5 6. Lfl zou niet Pf3 gespeeld zijn, zooals wij aangaven, maar 6Pg4 met dreiging Pe3, daardoor wordt niet alleen c4, maar ook Lfl aangevallen. Speelt wit nu Le2, zwart Pe3, dan kan de witte Jooper niet meer terug naar fl en wit is gedwongen den ko- nihg te spelen, waardoor c4 en daarmee de party verloren gaat. O.a. merkt de heer v. Noppen nog op, dat na: 1. Lg6 Pe2t 2. Kc2 Kd4, wit de ster ke zet Ld3 moet spelen wil hy remise hou den. Nu ontvingen wij evenwel nog een zeer uitvoerige analyse van de jeugdige scha kers J. en P. Reijnierse, de schakende twee ling van pas 12 jaar oud. Deze vermelden ook de variant 1. Lg6 Pe2t 2. Kc2 Kd4 3. Ld3, maar zetten nu voort als volgt: 3Ke3! 4. Lg6 (na Le2: heeft zwart de oppositie en wint 4. Pf4 5. Lf7 Kd4 6. Kb3 Pd3! 7. Lh5 Pelt 8. Kc2 en nu slaat zwart op c4 en d5, een geeft dus het paard voor twee pionnen, maar heeft dan goede winstkan sen. Deze variant bereikt zwart gemakke lijker na 1Pe2t 2. Kc2 Kd4 Kb3 3. Pelt Al met al, een simpel eindspel vol verros- singen nog. We willen het thans hierbij la ten. Uitslagen winterwedstryd Middelburgsche schaakclub, partijen gespeeld Vrijdag 9 Fe bruari: Groep I. A. DaniëlseH. Strooband Vj P. M. de KeynJ. Scheltens afgebr. J. de BaareJ. C. Lavooy afgebr. Groep U. R. v. d. HarstJ. Sinke M D. de Vos—L. v. Flierenburg 10 Joh. SinkeI. Daniëlse 01 Ten besluite ditmaal een eindspel-compo sitie van wijlen schaakmeester Rêti. Velen lezers zal het bekend zijn, maar toch boeit het steeds weer door zijn verrassende ont knooping: Wit speelt en houdt remise. i i M. 1 abcdefgb Op het eerste zicht lijkt de winst voor zwart al heel gemakkelijk. Immers pion h5 is niet te houden, terwijl de witte pion op c6 ongevaarlijk schijnt. De witte koning marcheert echter zoo, dat hij óf zijn c-pion ter hulpe snelt, zoodat deze kan promo veo- ren, en wanneer zwart deze pion onschade lijk wil maken, krjjgt wit precies den tijd om de zwarte h-pion te veroveren. Het verloop kan zyn: le spel: 1. Kg7 h4 2. Kf6 h3 3. Ke6! h2 4. c7! Kb7 5. Kd7 remise 2e spel: 1. Kg7 Kb6 2. Kf6 h4, gedwon gen daar anders wit de pion direct verovert. 3. Ke5 h3 weer gedwongen om dezelfde re den. 4. Kd6 en zwart kan de promotie van de c-pion niet verhinderen. Remise. pijen, wier hulp indertijd koning Leopold H heeft moeten inroepen, zyn thans de grootste hinderpalen voor een verder door gedreven ontginning, omdat ze niet de min ste afbi'euk dulden aan hun, in noodtijd, verworven ultra-bevoorrechte stellingen. Ondertusschen stellen wij ons de vraag: hoe zouden andere landen te werk gaan, als ze onze kolonie konden veroveren? Wij denken dan ook, dat enkel onder den druk der openbare meening onze regeering zal doen, wat misschien die anderen onmid dellijk zouden doen. Maar bij de huidige onverschilligheid te dien opzichte is daar voorloopig weinig leans op. Zelfs geen enkele politieke partij heeft het- koloniale vraagstuk in haar pro gramma staan, geen enkele party beschikt over koloniale specialiteiten. Er is dus wel een verschil met Nederland! Hendrick de Vlamingh.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1940 | | pagina 11