m HIDDELBUUGSCHE COOÜANT JnE ugossche courant) De torpecfeering van de „Burgerdijk". lSSe JAARGANG TWEE BLADEN. EERSTE BLAD Dagblad. Uitgave C.V. De Middel- burgsche Courant. Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28, Tel. Redactie 269, Administratie 139; te GOES: Turfkade, Tel. 2863, Post giro 359300. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes 2.30, elders 2.50 per kwartaal. Weekabonne menten in Middelburg en Goes 18 ct. DONDERDAG 15 FEBRUARI 1940 Advertentiën 30 cent per regel, ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. By contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum 2.10. „Kleine Advertenties", maximum 6 regels, 75 cent, by vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 ct. Scheepspapieren interesseerden den duikboot commandant niet. - De kapitein en de eerste officier vertellen van hun wedervaren. Woensdagavond is het ss „Boskoop" van de KNSM in IJmuiden aangekomen mét de bemanning en de passagiers van de „Burgerdyk", het Zaterdagavond door een Duitsehe duikboot' getorpedeerde vracht en passagiersschip der HAL aan boord Een verslaggever van het ANP had na de aankomst te IJmuideni een onderhoud met den heer L M. J. Scriwanek, den ge- zagvoérder van de getorpedeerde „Burger- dijk." Allereerst deelde de heer Scriwanek me de, dat de „Burgerdyk" een volkomen Ne- derlandsche schip was waarbij geen vreem de belangen in het spel waren Het schip was ook niet aan anderen verhuurd of door derden gecharterd. Dé bemanning bestond- uitsluitend uit Nederlanders, in totaal 40 koppen., en de acht passagiers, die de reis van New York af meemaakten, waren eveneens allen Ne derlanders. DE LADING. De lading van de „Burgerdijk" bestond uit vierduizend ton tarwe, tweeduizend ton sojaboonen, tweehonderd ton lijnkoeken, vijfhonderd ton meel en, voorts nog diver se stukgoederen. De buiklading was aan de Nederlandsche regeering geconsigneerd. De stukgoederen bestonden, hoofdzakelijk uit vierduizend leege houten vaten, be stemd voor 'n emballagefabriek in Rotter dam, verschillende kisten met tractors, een party rubber' autobanden, een, hoeveelheid Fordonderdeelen bestemd voor de Neder landsche Fordfabrieken te Amsterdam en een groote hoeveelheid kistjes flit Alle goederen, die niet voor de Nederlandsche regeering waren bestemd, waren uitsluitend en alleen aan Nederlandsche firma's ge consigneerd. De kapitein verklaarde uit drukkelijk, dat alle goederen aan boosd werkelijk uitsluitend bestemd waren voor Nederland en niet voor hertransport naar andere landen De geheele lading is in Boston en New York ingenomen, en was bestemd voor Rotterdam. De connosemen- ten waren op naam gesteld en luidden dus niet' aan order. En er waren geen optieh-\- vens in bedongen. De kapitein was op den laatsten dag vóór zijn vertrek uit New York naai- den Britschen consul gegaan om de laatste gegevens te verkrijgen voor de route in hét Kanaal, hetgeen inverband met het mijnengevaar gebruikelijk is De consul zeide tot den. kapitein, dat hij Falmouth als visitatiehaven moest aanloopen. „Ik heb my toen vreeselyk kwaad ge maakt, aldus kapitein Scriwanek en ge zégd, dat. als wij door een destroyer wor den aangehouden en. opgebracht, wy niet zouden tegenstribbelen, maar dat wy uit eigen vrijen wil niet van onze route New YorkRotterdam afwijken, Gedurende de eerste dagen van de terug reis had de „Burgerdijk" met slecht weer te kampen. Duikboot aan bakboord achteruit. Op Zaterdag 10 Februari, des namiddags 16.20Greenwichtijd, bevond de Burgerdyk zich op 7 mijl van Bishoprock (Zuid-West kust van Engeland). Hoewel het nog n.iet donker was waren de kenteekencn van het schip verlicht: het sein „Holland" brandde midscheeps boven de machinekamer en de houten vlag op de campagne was met twee reflectoren verlicht. Plotseling zag ik iets als een zwarte vlek, iets donkers, om ringd door branding, aldus de kapitein Daar wij in dertig uur geen bestek hadden kunnen maken, omdat er geen zon en geen sterren te zien waren wegens de bedekte lucht en de motregen, dacht ik met een klip in zee te doen te hebben". Om deze rots te vermijden en niet te dicht op de kust te loopen had de kapi tein bevel gegeven hard stuurboord te geven. Na tweemaal looding kreeg de kapitein echter het vermoeden, dat hij niet met een rots dicht bij de kust tedoen had en rees bij hem de gedachte of het misschien de toren van 'n duikboot was geweest, die de branding veroorzaakt had. Streek voor streek dus zeer geleidelijk aan, is de ka pitein op zyn oude koers teruggegaan Om vijf uur kwam plotseling een duik boot aan bakboord achteruit boven water. Toen de kapitein haar zag was z\j vijftig meter achter de schroef. De onderzeeër seinde „Stop onmiddellijk". Kapitein Scri wanek heeft onmiddellijk na dit sein ge stopt en de duikboot kwam toen geleidelijk aan bakboord opgeloopen. steeds ongeveer op dezelfden afstand van het schip blijven de, dat zijn vaart uitliep. Het tweede vlag- gesein, dat de duikboot gaf. beteekende: „U moet met Uw scheepspapieren aan boord komen". De kapitein gaf ook aan dit sein gehoor door een sloep aan bakboord zijde te laten uitzetten met. den eersten of ficier, den heer J H C Dijk, en vier ma trozen Toen de sloep werd uitgezet seinde de duikboot met een morselamp (de vorige seinen waren vlaggeseinen),.U mag Uw radio niet gebruiken. De heer Dijk deelde den verslaggever vervolgens mede, dat hy de scheepspapie ren, te weten de manifesten, de connosse- menten, de zeebrief, de meetbrief en bybe- hoorende stukken, in. de sloep had meege nomen. De stukken waren in een enveloppe verpakt. Het journaal was er niet bij wel het stuwplan. In den commandotoren stond de com mandant, van de duikboot den heer Dijk af te wachten. „Ik stelde me voor in het Duitsch de geheele conversatie werd trouwens in déze taal gevoerd ik ben Dyk, de eerste officier van de Burgerdyk'. De commandant antwoordde hierop, ter wijl hij mij een hand gaf: „Ik zal mijn naam maar niet noemen, dat is beter van niet. De heer Dijk schatte dén leeftijd van den comandant tusschen de 23 en 25 jaar De duikbootkapitein was in burgerklee- ding zooals trouwens alle,overige opva renden van de duikboot, die de heer Dijk gezien heeft. De duikboot was donkergrijs, tegen zwart af, maar nogal verveloos. Op den commandotoren stond „X 2". Een van de matrozen, die in de sloep gebleven was zag nog, dat op de commandotoren een brie- schende zwarte kater mët opgezetten rug was afgebeeld, maar de heer Dijk heeft dit zelf niet gezien De duikbootkapitein wilde papieren niet inzien. Nadat de heer Dijk zich aan den duik bootkapitein had voorgesteld, overhandig de hij hem de scheepspapieren. Bij het overhandigen van de scheepspapieren aan den kapitein zeide de heer Dijk. dat. de Burgerdijk van New York naar Rotterdam voer. De eerste vraag van den U-boot kapi tein luidde nl. „Waar komt U vandaan en waarheen gaat U?" De tweede vraag van den duikbootkapitein luidde: ..Wat. voor la ding hebt U aan boord? Daarop antwoord de de heer Dijk: „Tarwe, sojaboonen, lijn koeken, meel, leege vaten, en eenig stuk goed, geadresseerd an de Nederlandsche re geering en Nederlandsche firma's.' Toen de heer Dijk op de papieren wees, zeide de duikbootkapitein: „Papieren inte- ressecren mij niet/'1. De heer Dijk antwoord de: Kijkt U er maar in dan zult U zien dat alles voor de Nc< lerlandsche regeering en de Nederlandsche firma s is. Daarop antwoordde de kapitein: Papieren interes- seeren mij niet, daar leunt U alles wel in zetten wat U wenschclijk acht. Op dit moment had de kapitein van de duikboot de enveloppe met de papieren nog in de hand. De heer Dyk haalde er het stuwplan uit. rolde dit uil, hield het den kapitein voor en zeide: „Kijkt U dan het stuwplan na." De kapitein, zoo zeide de heer Dijk. keek er met een half oog in en zeide: „Wat beteekent empty barrels". De heer Dijk vertaalde „leere faesse", waarop de kapitein opmerkte: wat doet U met leege vaten in Holland De heer Dijk antwoordde: dat weet ik niet, ik weet al leen, dat die leege vaten voor Nederland sche firma's bestemd zyn. De kapitein ging toen niet verder er op in en hy gaf de papieren over aan een dei- opvarenden, die het hoofd uit het mangat stak, dat zich voor den commandotoren bevond en de papieren gingen door het mangat naar beneden „Ik heb ze niet meer terug gezien" zeide de heer Dijk. Even staarde de U-boot-kapitein voor zich uit en toen zeide' hy letterlijk: „Es tut mir leid, dass ich sic vèrsenken muss (liet)spijt me, dat ik do boot tot zinken moet brengen). Nauwelijks had hy deze woorden gespro ken of iemand riep van beneden door het openstaande mangat naar boven, dal de meter uitsloeg Wat voor een meter die man bedoelde, weet de heer Dijk, die wel door het mangat eenige machines beneden kon zien, niet te zeggen. Drie redenen voor de torpedeering. Toen de eerste officier van de „Burger dyk" den U-bootkapitein vroeg, waarom hy het schip wilde torpedeeren, gaf de Duitscher hiervoor drie redenen op: In de eerste plaats zou de „Burgerdyk gezigzagd hebben, in de tweede plaats had de U-bootkapitein de overtuiging, dat de „Burgerdi/k/1 op weg was naar een En gel- sH;he haven en in de derde plaatb zou dp marconist geseind hebben. De eerste reden van de torpedeering weerlegde de heer Dijk door te zeggen, dat de „Burgerdyk" niet gezigzagd had, maar van koers veranderd was, omdat het schip te dicht onder den wal zat. De U-bootkapitein reageerde op deze opmerking niet. „Wat blijft er nu over voor neutrale schepen", aldus de hr. Dyk. „U gaat toch in ieder geval naar de Downs", repliceer de de Duitscher. Hierop antwoordde de heer Dijk: „Wij gaan niet naar een con trolehaven, tenz'y wy gedwongen worden Als wy worden aangehouden door een ma rinevaartuig, dat ons last geeft naar een controlehaven op te stoomen, hebben wij daaraan te voldoen. Wanneer het een Fransch marinevaartuig is, zullen wij op- stoomen naar een Fransche haven Wanr neer een Duitsch marinevaartuig ons dat beveelt, zullen wij een Duitsehe haven aandoen en wanneer een Engelsch vaar- - 1 ■t'-'U 3 up Hoe hoog het water siaat m het 'and van Maas en Waa'. De stammen der vruchtboomen staan tot aan de takken het water, terwijl de ingang vao het huis geheel versperd is zoodat toegang slechts mogelijk is via het dak tuig ons zulk een bevel geeft, zullen Wy opstoomen naar een) Engelsche haven Toen herhaalde de kapitein: „U gaat toch in elk geval naar de Downs". In vertwij feling, aldus de heer Dijk, i iep ik uit: wat moeten we dan doen,; waarop de Duitscher letterlijk zeide: „Nu dan gaat U maar om de Noord. Ook het derde argument van den duik bootkapitein, nl. dat de „Burgerdijk" door radioseinen zijn positie aan Landsend zou hebben opgegeven, bestreed de heer Dijk met kracht. Hy verklaarde, dat de kapi tein van de „Burgerlijk" onmiddellijk na het stopsein van de duikboot den marco nist ten strengste ha cv verboden seinen te geven De heer Dijk zeide ons, dat de toon waarop dit onderhoud gevoerd werd. zeer correct was. Na de weerlegging van hel derde argu ment voor de torpedeering schreeuwde de kapitein van de duikboot door het mangat, dat er een lanceerbuis moest worden klaargemaakt De heer Dijk wist niet meer of dit aan bakboord of stuurboord moest gebeuren. Hy begreep, zoo zeide hij. na dit bevel, dat het besluit van de torpedeering on herroepelijk was, de kapitein van de duik boot gaf den heer Dijk nog de volgende orders: ,,U krijgt een half uur om het schip te verlaten en als U aan boord van de „Burgerdyk" bent moet U den, kapitein mededeelen, dat hij 5 minuten voor het verlaten van zijn schip het lichtsein „Hol land moet doven Als dit gebeurd is mag de marconist seinen „JCpIision ship sin king position fifteen miles South of Bishop' Voor dat de heer Dijk van boord ging vroeg hij den kapitein of hij de scheepspapieren terug mocht ontvangen Hierop werd hem geen antwoord gege ven. Na een minuut of vijf was hij terug op de „Burgerdyken intuschen was de duikboot achterom naar stuurboord ge gaan. In de sloepen. Toen de sloep met den eersten officier van de „Burgerdijk" en de vier matrozen langszij kwam schreeuwde kapitein Scri wanek: „Is het alright, Dijk?" De heer Dyk riep terug: „alle hens in de booten". Hij zelf is aan, boord gegaan en de vier matrozen zijn in de sloep ach tergebleven. De heer Dyk gunde zich al - leen den tjjd om het journaal, de mon sterboekjes en de paspoorten van de be manning uit zijn hut mee te nemen. Twee van de overige sloepen werden gestreken en de passagiers en de bemanning namen in de drie sloepen een stuurboord- en twee bakboordsloepen plaats. Alles ver liep vlug en ordelijk De passagiers en de bemanning moesten alles achterlaten, al leen hun jassen konden zjj meenemen. De 48 mensehen. die aan boord waren,' ver deelden zich over de drie sloepen volgens de sloepénrol EEN DOFFE IvNAL Een doffe knal weerklonk, plotseling gingen alle lichten aan boord van Re lïur- gerdyW uit en een stoomfluit begon vreeselijk te blazen. Met tranen in de oogen zagen kapitein Scriwanek en zijn manuien het schip, waar ze zoo trots op wfaren, langzaam zinken, Lang konden de sloepen niet op de plek blijven, daar reeds spoedig groote hoeveel heden olie kwamen bovendrijven. Het was te gevaarlijk om langer daar te vertoeven De sloepen zijn elkaar toen genaderd en met touwen aan elkaar gebonden. Nadat de torpedo was afgevuurd, zag de kapitein van de „Burgerdyk" een zoek licht. Hij dacht, dat er een schip aan kwam, maai- het bleek het licht van de duikboot te zyn. die de getroffen „.Burger dyk" bescheen In de sloepen waren natuurlijk levens middelen voorradig In de voorste sloep werd het zeil opgezet en koers gezet in de richting van het land. Het was pikdon ker en er was in het geheel geen zicht Men voelde zich koud en rillerig, hetgeen niet te verwonderen is, aangezien er ta melijk wat water binnen kwam. Af en toe werd een vuurpijl afgeschoten en ook met Bengaalsch vuur trachtte men de aandacht op zich te vestigen Des avonds om elf uur werd het vuur van Bishop Rock zicht baar. Dat vuur hebben desloepen recht vooruit gehouden, zoo goed' en zoo kwaad als dat ging Behalve met b'et zeil bewo gen de sloepen zich voort met behulp' van roeiriemen en pagaaien. Voor een komisch intermezzo zorgde de vierde stuurman, die van zyn hebben en houden alleen zijn portable-radiotoestel had meegenomen en af en toe een nummer tje gaf. Om half acht werd ver aan de kim een schip gezien, waarboven een vliegmachine cirkelde Men is toen met bengaalsch vuur, aan latten bevestigd, gaan zwaaien. Later bleek, dat hel schip niet het vuur maar wel de rookkolommen heeft gezien, die d,e fakkels ontwikkelden, wanneer de afgebrande einden in het water werden gegooid Om acht uur veranderde het schip, ver aan den kim, zijn koers en voer op de sloepen aan. Na veertien uur op zee te hebben rondgezwalkt, werden zij door de „Edam" gered, De Nederlandsche regee ring brengt bedenkingen in bij de Dnitsche regee ring. Naar wij vernemen heeft de Nederland sche regeering naar aanleiding van de tor pedeering van de „Burgerdijk reeds haar ernstige bedenkingen togen deze daad aan de Duitsehe regeering kenbaar gemaakt, in afwachting van het schriftelijk toe deze regeering te richten betoog. Dat de Nederlandsche regeering volledi ge schadeloosstelling zal vorderen, kan als vanzelfsprekend worden aangenomen. Hetzelfde als met de „Burgerdijk". Te Bergen (Noorw.) is een gerechtelijk onderzoek ingesteld naar aanleiding van de tot zinken brenging van het Noorsche stoomschip „Songa" door een Duitsehe duikboot. De gezagvoerder verklaarde, dat het schip van Philadelphia op weg was naar Rotterdam, toen het door een duikboot werd aangehouden. De commandant van de duikboot heeft vluchtig de papieren nage zien en gezegd, dat het schip, dat een ge mengde lading aan boord had. ook contra bande vervoerde. Hy vroeg den Noorschen kapitein een verklaring te onderteekenen, dat de helft der goederen uit contrabande bestond. De kapitein weigerde dat en voeg de daar aan toe, dat de „Songa" van een neutrale haven kwam met een neutrale lading en op weg was naar een neutrale haven. De Duitsehe commandant antwoordde, dat de „Songa" een Britsche controlehaven zou moeten aan doen en dat de lading al daar ongetwijfeld zou worden gelost. De Noorssche kapitein antwoordde, dat hij geen bevelen had ontvangen een Brit sche haven aan te doen, doch de Duitsehe officier verklaarde, dat het schip zou wor den getorpedeerd en dat hy den kapitein niet kon toestaan naar de „Songa" terug te keeren om wat kleeding te halen. Dooi in zicht. Het gebied van hoogen luchtdruk over Scandinavië is aangetast door twee depres sies, een uit het Noorden en een uit het Zuiden. Vanmorgen was er al niet veel meer van over en aan de Oostelijke lucht stroom over ons laand kwam hierdoor een einde. Vermoedelijk zal nu de wind voors hands uit Noord tot West gaan waaien en warmere lucht van den Oceaan worden aangevoerd, met het. gevolg, dat dooi in treedt. Of deze dooi flink zal doorzetten, hangt van de verdere ontwikkeling der luchtdruk verdeeling. Reden tot eenig opti misme bestaat op het oogenblik zeer zeker, maar liet kaaan gauw verkeeren, dat is in de afgeloopen weken herhaaldelijk ge bleken. Geen voldoende voorraden peulvruchten. Be tweede distributie- periode uitgesteld. De minister, van economische zaken deelt mede, dat de ongunstige weersomstandig heden van de afgeloopen weken stagnatie in de aflevering en het vervoer van peul vruchten hebben veroorzaakt. Ten gevolge hiervan zijn de hoeveelheden peulvruchten, welke de telers hebben inge leverd, slechts gering geweest. Het grootste gedeelte van den momen teel aanwezigen voorraad dient gereser veerd te worden voor de weermacht. Het resteex-ende gedeelte is niet groot genoeg om aan alle aanvragen van den handel te kunnen voldoen. In verband hiermede komt het noodza kelijk voor de tweede distributieperiode niet op 16 Februari te doen aanvangen, doch deze uit te stellen totdat de zekerheid bestaat, dat de voorziening van den han del zonder moeilijkheden zal kunnen ge schieden, hetgeen, indien de weersomstan digheden gunstiger worden, vermoedelijk in de eerste helft van Maart het geval zal zyn. Van 16 Februari af zal derhalve het pu bliek geen boonen, grauwe erwten en c.apu- cijners kunnen koopen. Zy, die op medische gronden deze producten noodig hebben, kunnen zich op de gebruikelijke wijze met een attest van hun behandelenden genees heer, benevens een verklaring van de con- troleerende medische instantie, tot de discri- butiediensten wenden. De detaillisten zullen dus voorloopig geen 2de toewijzing ontvangen. De instellingen zyn in liet algemeen reeds voorzien tot ein de Februari. Het ligt in de bedoeling hun de volgende toewijzing zoo spoedig moge lijk na 1 Maart te doen toekomen. Dreigend kolengebrek te Groningen. Naar wy vernemen hebben B. en W. van Groningen zich telegrafisch tot de ministers van waterstaat, onderwijs, kunsten en we tenschappen en van sociale zaken gewend met het verzoek te willen bevorderen, dat het in deze gemeente dreigende kolenge brek, als gevolg waarvan verschillende on derwijsinrichtingen zouden moeten worden gesloten, en een aantal belangrijke onder nemingen, waarin een groot aantal arbei ders werk vindt, zou moeten worden stopge zet, wordt afgewend.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1940 | | pagina 1