NIDDELiUfttiSGfE COURANT (&OOSSCHB De lussen weer teruggeslagen uit de Mannerheim-Einie. ;.:vï - \Mt4Ui, ki -1 NUMMER 38 183e JAARGANG Dagblad. Uitgave C.V. De Middel- burgsche Courant. Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28, Tel. Redactie 269, Administratie 139; •te GOES: Turfkade, Tel. 2863. Post- .giro 359300. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes 2.30, elders 2.50 per kwartaal. Weekabonne menten in Middelburg en Goes 18 ct. WW TWEE BLADEN votrxnct u. EERSTE BLAD WOENSDAG 14 FEBRUARI 1940 Advertentiën 30 cent per regel, ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Bij contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum 2.10. „Kleine Advertenties", maximum 6 regels, 75 cent, bö vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 cent extra. Bewysnummers 5 ct. Verbeten gevechten van man tegen man. Op de Karelische landengte blijven de Russen met verbetenheid aanvallen. Meer en meer blijkt, dat de leiding van het roode leger alles op alles zet om een beslissing te forceeren. En wel melden de Finnen opnieuw, dat .de aanvallers teruggeslagen zy'n, doch het is uit de berichten niet met juistheid vast te .stellen of de Russen werkelijk uit alle Fin- sche stellingen verdreven zyn. Opnieuw zyn dus de roode troepen door gedrongen tot in de Finsche stellingen. On- danks allen, haast bovenmenschelijken te genstand hebben de verdedigers een aantal defensiewerken in handen der Russen moe ten laten, hoewel de meeste slechts tyde- lyk. Doch dit is reeds de tweede keer, dat de strijd gestreden wordt ook i n de Finsche linies, en niet alleen erv o o r. Dit doet vree zen voor volgende stormloopen. Wy kunnen slechts hopen, dat de aan de Finnen toege zegde hulp nog op tijd moge komen Volgens Havas hebben de Finnen alle posities te Suma en Muolojaervi weten te heroveren, doch te Taipall weten de Rus sen zich te handhaven. Men berekent, dat veertig Sovjet-divisies geconcentreerd zyn op de Karelische land engte; o.m. bevindt zich daar een divisie :Siberische skiloopers en tien bataillons zware tanks van het nieuwe 70 tons model, voorzien van drie kanonnen elk. Bovendien is de Russische luchtmacht ditmaal verte genwoordigd met een aantal vliegtuigen, dat veel grooter is dan dat, hetwelk by an dere offensieven gebruikt werd. ALLE RESERVES IN HET VUUR. Volgens Havas heeft het Russische op perbevel by Summa alle reserves in het vuur gebracht. Voortdurend zendt het nieu we troepen en nieuwe tanks naar voren. Verscheidene honderden vliegtuigen vlie gen over de Finsche stellingen en het aan tal projectielen, dat op een enkelen dag in dezen sector is terecht gekomen, wordt op 300,000 geschat. Volgens een raming van den Finschen staf zijn in deze zone sedert den aanvang van het offensief reeds 40 000 Russen ge sneuveld. De laatste twee dagen hebben de Finnen 200 gevechtswagens vernietigd. Zij vechten dag en nacht door. Het heeft er den schyn van, dat de Rus sen naar een beslissing te hunnen gunste juist in dezen sector streven. Zij hebben hier hun beste troepen byeengebracht, ter sterkte van vijf tot zes divisies. Volgens de Finnen kunnen de gevechten hier vergeleken worden met den strijd aan de Somme en by Yperen in den vorigen oorlog. Groote Russische detachementen en een enorme hoeveelheid materiaal werden bij deze aanvallen gebruikt. De Russen had den hun beste troepen in den strijd gewor pen. Er werden ware gevechten van man tegen man geleverd, waarbij de Finnen met messen streden. Het optreden der Russische luchtmacht was zeer intensief in het gebied van Sum ma. De aanvallen werden gesteund door ruim 1500 tanks. IN HET NOORDEN PARACHUTES. Aan het Noordelijk front laten de Russen thans door middel van parachutes machine geweren, munitie en voorraden dalen, die bestemd zijn voor de in het uitgestrekte en verlaten „Niemandsland" opereerende pa trouilles. Soms zijn Finsche patrouilles eer der by deze parachutes, hetgeen tot ge vechten leidt. Ook zijn er honderden Russische para chutisten gedaald, voorzien van ski's en automatische pistolen. De torpedeering van de „Burgerdijk" Duikhootkapitein weiger de de scheepspapieren in te zien. De directie van de Holland-Amerika Lyn deelt mede, dat uit de verklaringen door den gezagvoerder van het s.s. „Burgerdyk" te Londen is gebleken, dat de kapitein van de onderzeeboot weigerde inzage van de papieren te nemen en slechts onder bewe ring, dat het schip en de lading voor een Engelsche haven bestemd waren, tot tor pedeering is overgegaan. De gezagvoerder, etat-major, bemanning en passagiers van de „Burgerdyk" waren tevoren in de gele genheid gesteld in de reddingbooten te gaan. Kapitein, officieren en bemanning van de „Burgerdyk" zullen eerstdaags met het s.s. „Boskoop" van de K.N.S.M. naar Am sterdam' vertrekken. De Duitsche lezing. Uit Beriyn wordt gemeld: Van bevoeg de zode wordt betoogd, dat het Nederland- sche vrachtschip „Burgerdyk" door eer Duitsche duikboot werd getorpedeerd over eenkomstig artikel 23 van de Duitsche prij- zenverordening van September 1939. Volgens dit artikel móeten schepen, die contrabande aan boord hebben en zich naar de Duins, de Britsche cohtrolehaven, be geven, worden beschouwd als schepen, welke een vyandelyke haven aandoen. Het feit, dat zy zich om welke reden ook naar een vyandeiyke haven begeven, wordt be schouwd als een „dolus eventuali" (een daad, welke de mogeiykheid biedt een we- derrechteriyke handeling te plegen), aan gezien zulks het vermoeden doet opkomen, dat de goederen voor den vüand bestemd zyn. Extra-brandstoffentoeslag aan ondersteunde kleine boeren en tuinbouwers. In circulaires aan de gemeentebesturen deelen de ministers van sociale zaken en van economische zaken mede, dat zij om dezelfde redenen, welke geleid hebben tot een extra-brandstoffentoeslag-verstrekking aan de ingevolge de steunregeling voor werklooze arbeiders ondersteunden, heb ben besloten goed te keuren, dat over de week van 22 tot en met 27 Jaunari, alsmede over de week van 29 Januari tot en met 3 Februari in aan de ondersteunde kleine B-boeren en B-tuinbouwers een extra- brandstoffentoeslag ter waarde van f 0,40 (veertig cent) per week mag worden uitge keerd. Deze extra-toeslag komt bovenop het netto-steunbedrag, hetwelk betrokken over genoemde weken aan steun in geld, zoowel als in natura ontvangen, en mag aan elk, die over die week voor zoodanige netto- uitkeering in aanmerking komt, worden uit gekeerd, hetzy in geld, hetzü in natura, ook al zouden de gestelde maxima daardoor -worden overschreden. - ill j IpÉ Boomen zijn als riet afgeknapt. Een kijkje op de Wa al bij Dreumel, waar het kruiend ijs zich beweegt met vernietigen de kracht. De winter 1940 strenger dan eenigen voorafgaanden' Onderzoek naar den weerstoestand uitermate moeilijk. Twee Duitsche schepen door de eigen bemanning tot zinken gebracht. Voor een groote waarde aan goederen Verloren gegaan. Gisteren hebben in het Zuidelijke deel van den Atlantischen Oceaan de beman ningen van twee Duitsche koopvaardy- schepen hun eigen vaartuigen tot zinken gebracht. Een van deze twee schepen was de „Wa- kama", waarvan men de waarde schat op 1 millioen dollar. De „Wakama" was be merkt door een vliegtuig van den Britschen kruiser „Hawkins", die het schip bevel gaf om te stoppen. Hierop staken de Duit- schers hun varatuig in brand en zetten zy de buitenboordkranen open. Tegelijkertijd zonden zy noodseinen uit. De „Hawkins" kon het tot zinken brengen niet beletten. De kruiser nam de geheele bemanning van de „Wakama" aan boord. Men vermoedde, dat de noodseinen ook wel ten doel gehad konden hebben om andere Duitsche sche pen te waarschuwen, dat een Britsch oor logsschip in de nabyheid was en de En- gelschen zetten hun speurtocht voort. Iets later werd het Duitsche vrachtschip „Wolfsburg" gesignaleerd, waarvan de be manning toen eveneens de buitenboords kranen openzette. Nog eenige andere Duit sche schepen zyn, zooals wij reeds meldden, uit Braziliaansche havens vertrokken om te trachten de blokkade der Geallieerden te breken en Duitschland te bereiken. Men kan er dus op rekenen, dat er spanning heerscht op den Atlantischen Oceaan. Ook uit de Spaansche haven Vigo zyn, volgens een Britsch bericht, zes Duitsche schepen vertrokken. Groot Britsch tankschip tot zinken gebracht. Het Britsche petroleumtakschip ,-.Greta- field" 10,191 ton groot, is vanochtend vroeg aan de Noord-Oostkust van Schotland tot zinken gebracht Het schip raakte in brand. Treilers hebben 28 opvarenden ge red, 13 zeelieden worden vermist HOE KOUD HET IS IN DENEMARKEN. Over de dichtgevroren Groote Belt de breede zeestraat tusschen de Deenschc eilanden Funen en Seeland, is gisteren een goederentransport met y'sbooten en yssle- den uitgevoerd. In de laatste halve eeuw is van deze noodverbinding geen gebruik gemaakt. Evenals de kosten van den gewonen brandstoffentoeslag zullen de kosten van dezen extra-brandstoffentoeslag, zoowel voor kleine boeren, als voor-tuinbouwers voor de helft gedragen worden door het departement van economische zaken, ter- wyi de andere helft ten laste van de be trokken gemeente blijft, die daarin op de bekende voorwaarden de gewone bydtage uit het werkloosheidssubsidiefonds kan decl8reeren. Een bezoek aan het K.N.M.I. te De Bilt. In den nacht van Maandag op Dinsdag heeft het op het vliegveld Eelde 24 graden gevroren. De winter v?n 1940 is hard en onverbiddelijk, want na* lange weken van koude ging het eindelyk dooien en toen al le menschen herademden, omdat een eind aan de vorst was gekomen, viel de kou op nieuw in en niets wüst er op, dat zy spoe dig zal verdwijnen en zal plaats maken voor de lente. Er is sneeuw gevallen en liet regende, terwijl de thermometer niet boven het vriespunt uit steeg: alle lusten en lasten van den winter beleven wy en iederen mor gen kyken wy, zoo mogelijk, door een raam om te zien welke verrassingen ons weer worden voorgezet. Het zön inderdaad voor leeken verras singen, doch niet voor weerkundigen. Zij zien in al die verschijnselen gevolgen van atmospherische gebeurtenissen, die voor een groot deel te bepalen zijn en in kaart kun nen worden gebracht. Als weerberichten worden zy voor iedereen begrüpeiyk. Het in teresseert alle menschen of het koud dan wel warm zal zün. Er zijn er, die speciaal willen weten of de wegen glad zullen wor den, anderen, die graag op de hoogte zou den willen komen van temperatuurwisselin gen, omdat zü vrachten moeten verzenden, welke sterk onder den invloed van kou of warmte kunnen lijden. Wy zouden aan de ze opsomming kunnen toevoegen de lucht- vaarders en schepelingen, wier wel en wee zoo vaak van het weer afhankelijk is. Is het een wonder, dat zy in dezen tijd meer dan ooit uitzien naar betrouwbare ge gevens betreffende den gang van de tempe ratuur? En dan denken wy nog niet e aan degenen, die lichameiyk door de koude worden getroffen en die niet beschikken over de middelen om zich daartegen naar behooren te beschermen. Wij willen maar zeggen, dat er in ons land niemand is, die geen belang stelt in dezen winter, die strenger is dan wij ooit hebben beleefd. Strenger ook dan de be ruchte winter van 1890, die volgens de v halen van ouderen het toppunt van ellende heeft gebracht. Om nu eens precies te weten, waaraan wy ons hebben te houden voor de komende da gen, daarby ook nieuwsgierig naar de oor zaken van de vorst, hebben wij een bezoek gebracht aan het Koninklijk Nederlandsch Meteorologisch Instituut in De Bilt, waar wü gebruiken een bijna officieelen term de „keuken van het weer" is gevestigd. VORSTPERIODEN DIE TOT MAART DUREN De hoofddirecteur, dr. H. G. Cannegieter, was eigenlijk niet bister opwekkend, toen hy zeide, dat er in de geschiedenis vorst perioden bekend zijn, die tot Maart duur den. De ijswinter van thans kan het ook wel tot de lentemaand uithouden, al moeten we bedenken, dat de kansen snel en zelfs bin nen 24 uur kunnen keeren. Wanneer wy zooals nu strenge vorst krygen, dan betee- kent dit, dat een bepaalde luchtdrukverdee- ling gunstig is voor aanvoer van koude win den uit het Poolgebied. De toevoer van warme lucht moet komen van den oceaan, doch twee gebieden van hoogen luchtdruk, één boven IJsland, Schotland en Ierland, het tweede boven Scandinavië, houden dien aanvoer tot nu toe tegen. „Dat gebied van hooge luchtdruk boven Scandinavië zit als het ware vastgespykerd en alle stormloopen van depressies hebben het onderspit moeten delven", zoo karak teriseerde dr. Cannegieter den toestand, waarin wij momenteel leven. Het is zeer goed mogelijk, dat wy nu en dan een korte periode van dooi meemaken, maar zoo lang het gebied van hoogen druk boven Scandina vië even krachtig blyft als nu het geval is, zoo lang zullen wij Oostenwinden hebben en dus vorst. En strenge vorst! Na den sneeuwval van Maandagavond volgde een opklaring, de wind ging liggen. Onder deze omstandigheden konden niet anders dan zeer lage 'tempei'aturen optre den. Overigens zyn de vveersverschijnselen momenteel uitermate moeilyk te volgen. Er komen geen berichten van den oceaan, evenmin van Frankryk, Engeland en Duitschland, zoodat men in sommige op zichten het verloop van een depressie en van een gebied van hoogen druk moet gis sen. z Zeker is, dat er een scherpe seheidingslyn getrokken kan worden tusschen het gebied van Oostenwind met vorst en Westenwind met dooi. De vorst is nu alweer tot in de Middellandsche zee doorgedrongen en niets wyst er op, dat koning Thialf bij ons spoe dig zal wijken. AFNEMEN VAN BE VORST NIET TE VERWACHTEN. Daar komt nog bij, dat de omstandighe- heden voor het aanhouden van de vorst nu wel buitengewoon gunstig zijn. Dr. Canne gieter wees bijvoorbeeld op liet dichtvriezen van de Oostzee en het Kattegat, en op de sneeuwbedekking van bijna geheel Europa. Ontbraken deze factoren, dan zouden de arctische winden zoowel boven land als bo ven water warmte opnemen, zoodat zij over ons land minder koud zouden aankomen. Het ijs- en sneeuwdek zorgt er wel voor, dat de grondtemperatuur niet boven nulpunt stijgt. Zoo is de toestand van het oogenblik. Veel verbetering, of liever afnemen van de vorst, is niet te verwachten. ALLE STRENGE WINTERS VAN 1849 AF VOORBIJGE STREEFD. Uiteraard bieden de temperaturen, die thans in ons land worden geregistreerd, tal van mogelykheden tot vergelyking. Dr. C. Braak, directeur van de klimato logische afdeeling van het K.N.M.I. heeft een speciale manier om uit te rekenen hoe streng het nu wel gevroren heeft. Daartoe neemt hy het gemiddelde van de tempera tuur om zeven uur 's avonds, de minim um- tëmperatuur, waargenomen over de afgeloo- pen 24 uur en een tiende gedeelte van het maximum. Het blijkt dan, dat de winter van dit jaar gisteren alle strengste winters van 1849 af, ruimschoots heeft voorbyge- streefd: tot 13 Februari 347 graden in 1890 totaal 354 graden. Een verschil dus van slechts 7 graden, dat gisteren is ingehaald. Neemt men het ge middelde tusschen de dagelyksche maxi mum- en minimumtemperaturen, dan ont staat de volgende vergelijking: 1940: 252 graden 1S90: 258 graden, waaruit eveneens blykt, dat 1940 gisteren kouder was dan 1890. DE KOUDSTE DAG. Dr. Braak noemde het moeilyk uit maken, welke dagen nu van 1890 af de koudste zyn geweest. Dit hangt af van eeni ge bijkomende omstandigheden. Zoo herin- Afnemende vorst. Het heeft vannacht in ons land zoo hard niet gevroren als gisternacht, al kwamen iix het Oosten nog temperaturen tusschen 15 en 20 graden voor. In het Noor den heerschte vanochtend „slechts S gra den vorst. De afneming is veroorzaakt door een depressie, welke uit het Zuidoos ten over Duitschland kwam opzetten. Ver moedelijk zal deze nog verder naar het Noordwesten trekken. De wind over ons land wordt dan West en de vorst neemt verder af. Of er dooi van komt en dan voor goed, blijft uiteraard ten zeerste de vraag neren zich vele menschen nog den 30en De cember 1890. Toen vroor het gedurende 24 uur tusschen 12.3 en 15.S graden, maar daarby woei een krachtige Noord-Oosten wind. Deze wind maakte een verblijf op straat vrijwel onuitstaanbaar. Deze winter is kouder, maar wij hebben minder last van den wind. Daarom 1 y k t het nu en dan minder koud. Ter vergelijking diene nog, dat het insti tuut in De Bilt voor de jaren 1855, 1890 en 1940 de volgende laagste temperaturen opteekende: IS Februari 1855 17-7 graden 30 December 1890 15.8 graden 13 Februari 1940 16.7 graden De laagste temperatuur ooit in De Bilt geregistreerd kwam voor op 3 Februari 1912. Het kwik daalde toen tot 20.0 graden Celsius beneden het nulpunt. Het is der halve ondoenlijk om de koudste dagen ge durende een reeks van jaren vast te stellen. Daartoe zou men waarnemingen op eenzelf de plaats noodig hebben. De waarnemingen in de Bilt geschiedden regelmatig, doch op andere plaatsen is dit niet het geval ge weest, zoodat vergelykingsmateriaal ont breekt. Zeker is, dat de temperatuur m Eelde in den nacht van Maandag op Dinsdag een absoluut record is voor ons land. ALLE RECORDS WORDEN GE SLAGEN. Deze winter zal alle records slaan en mo menteel wyst, zooals gezegd, niets er op, dat wy binnen korten tyd de kou voor goed achter den rug hebben. Dat konden wij, voor zoover onze leekenoogen daartoe in staat waren, zien in de afdeeling „weerdienst" van het K.N.M.I. Daar komen de berichten van de verschillende posten binnen, daar worden alle gegevens nauwkeurig gerang schikt en hi kaart gebracht. Daar onstaan ook de bekende blauwe weerkaartjes. Het is werkelyk geen wonder; dat dr. W. Blee- ker, de leider van deze afdeeling, ons kor. mededeelen, dat talrijke instellingen en zeer vele particulieren herhaaldelyk opbel len om de weerberichten te vernemen. De ze inlichtingen woi-den met de uiterste zorg gegeven. Gedurende het geheele jaar 1939 werden 680 inlichtingen verstrekt. Thans, na zes weken in 1940, hebben de weerkundigen van De Bilt reeds 670 maal verteld, wat zij van het weer verwachten. Voegt men daarbij de speciale diensten voor de luchtvaart, voor marine en koopvaardij, den stormwaarschuwingsdienst, dan zal het duidelyk zyn, dat het Koninklijk Neder landsch Meteorologisch Instituut, in het hart van het land, inderdaad in het middel punt van aller belangstelling is gelegen. Dat zy, die hier dag en nacht werken, ons ook geen dooi en een beetje warmte kunnen geven, ligt niet aan hen, want zoo als alles betrekkelyk is, is ook het epithe ton „keuken" relatief, want er wordt niets „gemaakt", doch men constateert slechts en deelt de resultaten mee aan ieder .die zich hiervoor interesseert.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1940 | | pagina 1