ÉiiEmiIlRGSCHE COURANT
Er kom! een gedwongen
staatsleemïng.
De Russeri zijsi d!e Finsche
^erdedigiRgsilinie bSonerigedroBigen
NUMMER 33 183e JAARGANG
JDagblad. Uitgave C.V. De Middel-
burgsche Courant. Bureaux: te
MIDDELBURG: St. Pieterslraat 28,
Tel. Redactie 269, Administratie 131)
te GOES: Turf kade, Tel. 2S63. Post
giro 359300. Abonnementsprijs voor
Middelburg en Goes 2.30, elders
2.50 per kwartaal. Weekabonne
menten in Middelburg en Goes 18 ct.
EERSTE BLAD
(8. ©SESSIE
DONDERDAG 8 FEBRUARI 1
Advertentiën 30 cent per regel,
ingezonden mededeelingen 60 cent
per regel. Bij contract lager. Tarief
op aanvraag. Familieberichten en
dankbetuigingen minimum 2.10.
„Kleine Advertenties", maximum 6
regels, 75 cent, bij vooruitbetaling.
„Brieven, of adres bureau v. d. blad"
10 cent extra. Bewijsnummers 5 ct.
Het gaat weer vriezen
Er is in den loop van den afgeloopen nacht
plotseling een ommekeer opgetreden in de
ontwikkeling van den algemeenen weers-
toestand. Het gebied van hoogen druk bo-
■en Scandinavië, dat de laatste dagen
'oortdurend in beteekenis afnam, is zich
tegen alle verwachtingen in gaan herstel
len, terwijl de stijgingen van de barome
ter ten Z. W. van ons land tegelijkertijd
in dalingen overgingen. Hierdoor is de
aanvoer van warme lucht uit het Zuiden
opgehouden; er trad in den loop van van
daag reeds een stroom in tegengestelde
richting op.
Vanmiddag liep de wind in Zeeland naar
het N.O. nadat hij vanochtend vroeg in de
Noordelijke provincies deze prestatie reeds
verricht had en er de temperatuur tot het
nulpunt deed dalen. Nieuwe vorst zal zich
vannacht over geheel ons land uitbreiden!
Prinses Beatrix laat hartelijk bedanken voor alle
gelukwenschen op 31 januari j.l. ontvangen.
(Foto Prins Bernhard.)
Tenzij een inschrijving
tegen hoogere rente
slaagt.
Naar wij vernemen, zal de regeering de
zer dagen bij de Tweede Kamer indienen
een leeningsontwerp, op het voetspoor van
wat tijdens den wereldoorlog geschied is.
Het zal bevatten: een vrijwillige leening,
welke, indien zij niet slaagt, zal gevolgd
worden door een gedwongen
leening tegen lagere ren-
t e.
Het bedrag, waartoe men in deze laatste
zal moeten deelnemen, wordt reeds thans
in de wet bepaald, zoodat ierier nauwkeurig
kan nagaan, tot welke som hij op de vrij
willige leening zal moeten inschrijven om
zich te vrijwaren tegen verplichte deelname
straks aan een leening, die een lagere rent©
zal opbrengen en door inkoop beneden pari
kan worden geamortiseerd. Aan de obliga
ties van de vrijwillige leening zal, evenals
vroeger, een „bewijs van storting" worden
toegevoegd, hetwelk tot het daarop vermeld
bedrag zal ontheffen van de gedwongen
lecning.
Evenals in het ontwerp-Treub van 1914
zullen ook nu de naamlooze vennootschap
pen-moeten inschrijven voor een bedrag, dat
gelijk staat met de helft van de laatstelijk
gedane belastbare uitdeclingen. Alleen voor
de zoogenaamde institutionccle beleggers, by
wie de uitdeelingen vaak geen groote rol
spelen, is een andere regeling getroffen.
Ook nu heeft de Nederlandsohe Bank zicli
bereid verklaard wegens liet buitengewoon
karakter der emissie bepaalde beleenings-
faciliteite» toe te staan.
OUD-MINISTER DECKERS VOORZITTER
DER A. N, V. V.
In de vergadering van het hoofdbestuur
der Alg. Ned. Vereeniging voor Vreemde
lingenverkeer, welke gisteren te Den Haag
plaatsvond, werd als opvolger van C. R.
T. baron Krayenhoff de oud-minister mr.
dr. L, N. Deckers met algemeene stemmen
tot voorzitter der A.N.V.V. gekozen.
is Prov. Sfoombosfdiensf
ZierikzeeKaissls® veer Iwrvat.
De boot van den Provincialen Stoomboot-
dienst op de Oosterschelde is van Hans-
.■eert via Wemeldinge naar Katscheveer
gevaren. Aan den. ingang van de Zandkreek
bleek nog zeer veel ijs te zitten, doch het
gelukte de prov. boot niettemin er doorheen
e komen en te kwart over acht vanmor
gen Katscheveer te bereiken. Gisteren had
een sleepboot van de marine nog getracht
zich door het ijs bij Katscheveer heen te
breken, doch het lukte toen niet. Het la;
nu in de bedoeling, hoewel er nog veel ijs
op de Oosterschelde drijft, den dienst op
Zierikzee te hervatten, nadat deze verbin
ding ruim 14 dagen is gestremd geweest.
De diensten KortgeneWolphaartsdijk
en VeereKamperland varen weer zoo
goed als normaal.
Nader wordt gemeld, dat de „Ooster
schelde" er hedenmorgen in is geslaagd
Katscheveer uit Zierikzee te bereiken,
een moeilijken tocht. De kapitein rappor
teerde, dat er nog zeer veel drijfijs was op
de Oosterschelde. Men zou trachten van
middag om 3 uur weer uit Zierikzee te ver
trekken, doch daar de mist dik is en
boeien zijn verdwenen was het vanmiddag
nog niet zeker dat de overtocht zou door
gaan.
De ontaarding van den oorlog
ter zee.
Zweedsch protest tegen
Russische terreur.
Naar aanleiding van den aanval van Rus
sische vliegtuigen op het Zweedsche s.s.
„Wirgo", dat zij met mitrailleurs bescho
ten, schrijft het Zweedsche blad „Allehan-
da": „Er bestaat voor alle neutrale zeeva
rende naties aanleiding, zich met de oor
logvoerenden in verbinding te stellen om
zoo mogelijk een einde te maken aan de
klaarblijkelijke ontaarding van den oorlog
ter zee".
Het dagblad „Dagens Nyheter" schrijft,
dat het Zweedsche s.s. „Fenris", dat door
een duikboot tot zinken is gebracht, bijna
zeker is aangevallen geworden door een
Russischen onderzeeër. Het door Rusland
toegelegde onderzoek in deze aangelegen
heid is nog niet beëindigd, wellicht omdat
de duikboot sindsdien tot zinken is
bracht, maar ditmaal is het niet moeilijk
het geval op te helderen. Waarom, zoo
vraagt het blad, zijn de Russen teruggeko
men om de bemanning te beschieten? Het
blad eindigt met een krachtig protest te
gen „de barbaarsche methoden van de Rus
sische terreur".
Maar de Mannerheimlime is nog intact.
Het kruien van den Rijn.
De toestand niet zonder
gevaar.
Nadat gisterochtend, zooals gemeld de
geweldige ijsmassa's van den Rijn tussehen
Spijk en Millingen zijn gaan kruien, waar
door een gevaarlijke situatie ontstond,
heeft zich het ijs. dat na een klein uur
tot stilstand was gekomen, gisteravond
opnieuw in beweging gezet. Het kruien be
gon omstreeks kwart over tien te Lobitb
en deed zich tien minuten later te Millin
gen voor. Het schuren en bonken van de
ijsschotsen was tot in den vérren omtrek
hoorbaar.
Te Lobith had het voorbijdrijvende ijs
een snelheid van zes km terwijl de water
stand tussehen tien uur en kwart over
tienen met niet minder dan 47 cm was ge
stegen tot 15,09 meter. Hierdoor is dc
overlaat tussehen Lobith en Spijk in wer
king getreden.
De overlaat werkte vannacht over di
volle breedte, d.i over een afstand van 340
meter. De weg tussehen Lobith en Spijk
is als gevolg hiervan gebroken. Het water,
dat 45 centimeter hoog stond, vloeide over
de bedding van de oude Rijnmonding in de
richting van Zevenaarwaar het we
rivier zou worden opgenomen.
EEN GROOT AANTAL BOOTEN
HEEFT SC? j ïDEOPGELOOPEN.
De schade door het kruien van het ijs
nabij Lobith was gisterenavond van groo-
ten omvang. Door den hoogen water-
stand drong het ijs in de vluchthaven var
Lobith-tolkamer. waar ongeveer 200 sche
pen gemeerd liggen.
Toen het ijs in de haven drong, zag het
er een oogenblik zeer angstig uit. De ka
bels, aan welke de schepen gemeerd lagen
knapten door de sterke spanning, welke
ontstond, af zoodat de schepen los raakten
en als het ware in hel kruiende ijs op en
heer dansten. Tal van vaartuigen kregen
deuken, roeren werden beschadigd en an
dere schade, zij het niet van ernstigen aard.
werd aangericht.
Een der schepen, de 1000 ton metende
„Vergine" uit Antwerpen, geladen met ko
len, werd lek doordat een boei met kabel
door het vlak van het schip werd getrok
ken. De „Vergine" wordt thans met vier
motorpompen drijvende gehouden.
Scheepswerf te Millingen onder
water geloopen.
Gisteravond om elf uur had het voorbij
schietende ijs te Millingen een snelheid van
acht tot negen kilometer per uur bereikt.
Het water steeg in een half uur zevtntig
centimeter. Een gevolg van dezen hoogen
waterstand was, dat de helling en de lood
sen van de scheepswerf der firma Bodewes
onderliepen. In allerijl heeft men getracht
de zich daar bevindende scheepsmotoren
in veiligheid te brengen.
Tegen half twaalf was het kruien van
het. ijs in de Waal reeds gevorderd tol: Er-
lekom en het fort Sprokkelenburg. Het.
ter voor Nijmegen steeg per uur 6 cm
de Waal bereikte om elf uur een hoogte
van 10,84 plus NAP, waardoor de lange
kade tegenover de groote straat onder-
stroomde.
TE NIJMEGEN IS EEN BOOT
GEZONKEN.
Vannacht te twaalf uur is de Waal vooi
Nijmegen ook aan het kruien gegaan, na
dat de waterstand tot 10,96 m was geste
gen.
Vannacht heeftt het ijs drie kwartier lang
in groote drift voorbij de stad Nijmegen
geschoven. Te kwart voor een kwam er
plotseling voor de centrale aan de Waal
kade een opstopping van ijs, doordat groo
te vakken van wel 400 vierkante meter in
elkaar schoven en zich vastzetten, terwijl
het kantijs waartegen zij aanschoven over
de kade kruide.
Een groote boot dreef met het ijs dé
Waal af en kwam behouden onder de spoor
brug door en was reeds lang uit het oog
verdwenen in de richting Weurt. nabij het
Maaskanaal, waar hij is weggedreven. Men
vermoedt dat de boot onder Beuningen
vastzit.
Twee stoombooten van de reederij Rot
terdam, welke ter hoogte van den Linden-
berg te Nijmegen lagen gemeerd en zich
gedekt waanden door de kribbe van
kleine vluchthaven, kregen een leelijke
knauw van het ijs dat in deze vluchthaven
was losgeraakt. Dit ijs dat een dikte had
van 34 dm wrong zich tussehen de boo
ten, zoodat de „Nijmegen 3" het anker
kwijtraakte en de „Nijmegen 5" aan stuur
boordzijde ingedeukt werd, lek geraakte
en eenigen tijd later is gezonken.
Nadat gisteren den geheelen dag in den
sector Summa van het gebied der Manner-
heim-linie verwoed is gestreden gelooft men
aldus Reuter dat de Russen een in
ham in de Finsche frontlinie hebben ge
maakt, waardoor zij tot op ongeveer 32 km
van Wiborg zijn gekomen.
Het is echter uiterst onwaarschijnlijk,
dat de Russen de uitgebreide verdedigings
werken der Mannerheim-linie diep zullen
kunnen binnendringen. Voorloopig zijn zij,
na tien dagen verwoeden strijd en ten kos-
;an een groote hoeveelheid munitie en
vele menschenlevens, nog slechts genaderd
tot de eerste verdedigingswerken der linie.
Den geheelen dag door zijn in de buurt
an Pitkaranta hier en daar gevechten ge
leverd tussehen Finsche troepen en over
blijfselen van de achttiende Russische di-
isie.
De berichten wijzen er op, dat het Rus
sische opperbevel een offensief aan het ge-
heele Oostelijke front tracht te ontkete
nen, ongetwijfeld om de Finnen bezig te hou
den, terwijl de hoofdaanval op de Manner
heim-linie voortduurt.
EéN FIN TEGEN TIEN RUSSEN...
Volgens schattingen van Finsche deskun
digen hebben de Russen sedert den aanvang
van den oorlog 600 tanks verloren. Het of
fensief tegen Summa heeft den Sovjet
troepen meer dan 5000 man gekost; bij de
Finnen sneuvelden ongeveer 500 soldaten.
Een aantal Estlandsche vrijwilligers heeft
over de Finsche Golf de kust van Finland
bereikt. Russische vliegers hadden hen on
derweg met machinegeweren bestookt.
Aan het front in Karelië hebben de Rus
sen hun grootseheepsche aanvallen tussehen
Summa en Hatjalandenjarki herhaald; zij
wilden blijkbaar over Paunnusjaki een om
trekkende beweging maken. Al hun pogin
gen werden verijdeld.
GEEN STAD, DIE NEET GEBOM
BARDEERD is:
Het Finsche legerbericht van 6 Febr.
luidt:
Te land: De vijand heeft op de landengte
van Karelië in het district van het Hatja-
lahti-meer en Summa de aanvallen voort
gezet, doch al zijn pogingen zijn mislukt.
In de richting van Summa heeft de vijand
vier aanvallen gedaan, gesteund door tanks.
Alle aanvallen werden met groote verliezen
voor den vijand afgeslagen Ook de pog:ng
de Russen om bij deze aanvallen de
infanterie te vervoeren met gepantserde
sleden, zijn mislukt. Twintig vijandelijke
tanks werden vernield of buiten gevecht
gesteld. Te Cummusjoki heeft de vijand
twee aanvallen gedaan, welke werden af
geslagen.
Bovendien is op de landengte de artille
rie actief geweest.
Aan de Oostgrens, ten Noordoosten van
het Ladogameer hebben de Finsche troepen
een bataljon vijandelijke skiloopers vernie
tigd. De vijand verloor meer dan 300 doo-
den en twee tanks.
Ook in de richting van Kuhmo wordt de
strijd voortgezet. In de laatste dagen heeft
de vijand hier meer dan 1500 dooden ver
loren.
In de lucht: Op 6 Februari heeft de Fin
sche luchtmdcht defensieve vluchten en
verkenningsvluchten gemaakt. Volgens ge
controleerde inlichtingen heeft de vijand
zes vliegtuigen en een vvaafnemingsballon
verloren. In de operatiezone was de activi
teit van den vijand zeer beperkt; slechts
enkele aanvallen werden gedaan op de Fin
sche linies. In het binnenland heeft de vij
andelijke luchtmacht enkele aanvallen ge
daan, doch de vijandelijke toestellen bleven
boven de wolken en een bombardement van
beteekenis vond niet plaats".
Gisteren hebben weer hevige bombarde
menten plaats gehad. Men meldt, dat er
thans in Finland geen enkele stad is, die
niet door de Russen is gebombardeerd.
fSegeïi opvarenden van een
Estiandseh schip omgekomen hij
mijnomfploffiiig.
Het 1.421 ton metende Estlandsche vracht
schip „Anu" is bij de Britsche Oostkust op
een mijn geloopen. Negen van de negentien
opvarenden zijn om het leven gekomen. Een
reddingboot was uitgevaren om de vermis
ten, onder wie zich de kapitein en zijn
vrouw bevinden op te sporen, maar tever
geefs. De „Anu" is bij de ontploffing door
midden gebroken en bijna onmiddellijk ge
zonken.
Aan de Oostkust van Schotland zijn gis
teravond 5 mannen en 3 vrouwen met een
vlot, waarmede zij 12 uur hadden rondge
dreven, op het strand geworpen. Het waren
overlevenden van de 19 opvarenden van de
„Anu". Twee andere overlevenden waren
reeds aan land gebracht. Twee der drie
rouwen zijn ernstig gewond.
200 PASSAGIERS AAN BOORD.
Het te Dublin (Ierland) thuisbehoorende
stoomschip „Munster" (4.305 ton) is gezon
ken vermoedelijk na op een mijn geloopen
te zijn.
Alle passagiers, ongeveer tweehonderd in
getal, zijn gered. De meeste geredden zjjn
door een stoomschip van de wilde vaart
aan land gebracht.
De „Munster" deed dienst voor overvaar
ten op de lersche Zee. Het schip was in
1937 te water gelaten. Het was het grootste
motorschip ter wereld voor dergelijke over
vaarten. Er was aan boord accomodatie
voor 425 passagiers der eerste klasse.
Een schip, dat zich op S mijl afstand be
vond, is zoo snel mogelijk naderbij gekomen
en kon tal van schipbreukelingen oppikken.
BRITSCH VRACHTSCHIP GE
TORPEDEERD.
Het Spaansche 211. s. „Mafcebaril" heeft
gisteren te Las Palmas op de Canarische
Eilanden de 52 leden der bemanning van
het Britsch vrachtschip „Armanistan" aan
land gezet. De „Armanistan" is op 3 Fe
bruari op 30 mijl afstand van Lissabon zon
der waarschuwing door een Duitsche duik
boot getorpedeerd. Alle opvarenden werden
Volgens den Londenschen correspondent
van „Stockholm Tidningen" zijn acht leden
der bemanning van het Zweedsche s.s.
„Fram", dat op 1 Februari in de Noordzee
tot zinken is gebracht, na 40 uren van vree-
selijke ontberingen op een vlot teruggevon
den. Hiermede zijn 22 van de 24 leden der
bemanning gered.
Weer staking in Belgische
mijnen.
DRIJVEN VAN COMMUNISTEN?
In de mijnen in Henegouwen (België)
zijn stakingen uitgebroken, welke in som
mige ondernemingen de helft van het per
soneel omvatten.
Het socialistische orgaan ,,Le Peuple"
veroordeelt onomwonden „het drijven van
de agenten van Stalin". Minister Spaak
heeft eraan herinnerd, dat de Belgische In
dustrie en dus de onafhankelijkheid van de
steenkool afhangt.
H1IL
doe.- overwarme treinen, bioscopen, croort
etc.? Verzacht de keel, alvorens het een
verkoudheid wordt,met de medicinale /Pjfo
(Ingez. MecL),
Een opzienbarende
verklaring van den
japanschen premier
Geen bezwaar tegen
Tsjang Kai Sjek in de
„Centrale Chineesche
regeering".
De Japansche minister-president Yonai
heeft gisteren een opzienbarende verkla
ring afgelegd. Zooals men weet, concen
treert zich de tegenstand der Chineezen te
gen de Japanners om den persoon van
maarschalk Tsjang Kai Sjek, den militairen
en ideëlen leider dr Chineezen, die a.h.w.
het symbool geworden is van den Chinee -
schen onafhankelijkheidszin.
De Japanners hebben Tsjang Kai Sjek be
schuldigd, dat li ij door het aannemen van
Russische hulp zijn land „verkocht" aan
Moskou; zij hebben getracht het volk van
hem te vervreemden. Maar tevergeefs.
Evenmin als de Chineezen hun vrijheidsge
dachten prijsgeven, evenmin als hun mili
taire tegenstand eindigt, evenmin willen zij
den man loslaten, die voor hen de be
lichaming van dat alles is.
In China zijn onder de „bescherming" van
Japan een aantal regionale regeeringen ge
vormd. Deze hadden totnogtoe uiterst wei
nig succes. Japan wil het nu probeeren met
een „Centrale Chineesche regeering", waar
de reeds eerder gevormde onderhoorig
zullen zjjn. De klap op de vuurpijl was,
dat een bekend Chineesch leider, Wang
Tsjing Wei, die eenige lceeren premier van
China geweest is, de leider van deze regee
ring zou zijn.
Het is echter wel duidelijk, dat ook deze
„marionetten"-regeering niet veel vertrou-
-en heeft onder de Chineezen.
Thans is de Japansche minister-president
gekomen met een tweeden klap op de vuur
pijl: hij heeft verklaard geen bezwaar te
hebben tegen de opname van Tsjang-Kai-
Sjek in de nieuwe „centrale regeering".
Het nationalistische bewind te Tsjoengking
zou dan ontbonden moeten worden. Ook
andere leden van dit bewind zouden in het
gouvernement van Wang Tsjing Wei een
zetel kunnen krijgen.
Het is nog niet bekend hoe Tsjang-Kai-
Sjek op deze verklaring gereageerd heeft.
Waarschijnlijk zal hij zich echter wel tien
keer bedenken voor hij op dit voorstel in
gaat en zichzelf in handen der Japannee-
zen geeft.