MIDDELBURQSOIE COUR4NT
5 tyrvxrinciute lj| %ee%xw&c\$v
Ds. P. I. STEINZ TE GOES
VEERTIG JAAR PREDIKANT
(&GOESCHE COURANT)
Een hevig Russisch offensief geopend
op de Fiirascih® steiSiragep.
Een hevige sneeuwval in een groot
deel van ons land.
183e JAARGANG
TWEE BLADEN jujsüksxj!; JLUU/SLO
EERSTE BLAD
Dagblad. Uitgave C.V. De Middel-
burgsehe Courant. Bureaux: te
MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28,
Tel. Redactie 269, Administratie 139;
te GOES: Turfkade, Tel. 2863. Post
giro 359300. Abonnementsprijs voor
Middelburg en Goes 2.30, elders
2.50 per kwartaal. Weekabonne
menten in Middelburg en Goes 18 ct.
2 FEBRUARI 1940
Advertentiën 30 cent - per regel,
ingezonden mededeelingen 60 cent
per regel. Bij contract lager. Tarief
op aanvraag. Familieberichten en
dankbetuigingen minimum 2.10.
„Kleine Advertenties", maximum 6
regels, 75 cent, bij vooruitbetaling.
„Brieven, of adres bureau v. d. blad"
10 cent extra. Bewijsnummers 5 ct
Generaal Stern past een nieuwe
strijdmethode toe.
Een doorbraak nog juist
verhinderd.
Het Russische offensief, dat men aan het
front in Karelië verwachtte, is gisteren met
ongekende hevigheid begonnen.
Gedurende zes uur bereidde de Russische
artillerie den aanval voor. Daarna golfden
de infanteriemassa's naar de Finsche linie.
Generaal Stern, de Russische bevelheb
ber, maakte daarbij' van een geheel nieuwe
strijdmethode gebruik. Sleden, die drie. me
ter lang en twee meter breed waren en die
door tanks' waren getrokken, werden naar
voren gezonden. De Russen waren zoo vol
komen tegen het Finsche machinegeweer
vuur beschermd, zoodat slechts de artillerie
en het tankafweergeschut den aanval, wel
ke met een onverwachte snelheid werd on
dernomen, konden beantwoorden. Tegelij
kertijd vielen 170 bombardementsvliegtui
gen en jagers de Finsche linies aan. Er
werden bommen geworpen, terwijl de jagers
de opstelling der Finsche batterijen moesten
ontdekken en de eigen artillerie en bom
bardementsvliegtuigen daarvan op de hoog
te móesten stellen.
Van het begin van den aanval af con
centreerden de Russen hun geschutvuur op
de omgeving van Summa. Hierheen zonden
de Finnen dan ook in allerijl de onontbeer
lijke versterkingen
Het geschut zweeg een oogenblik.
Zo'oals de correspondent van de „Stock
holm Tidningen" verder meldt, stuitte een
gepantserd Russisch detachement op uiterst
heftigen tegenstand. Niettemin ondervon
den de Finnen groote moeilijkheden bij het
eoncentreeren van hun vuur, doordat de
Russischetanks achter een rookgordijn naar
voren kwamen. Het nieuwe offensief is ze
ker het hevigste, dat tot dusverre op het
front in Karelië ten uitvoer is gelegd. Uren
lang duurde de verwoede strijd. Doordat de
Russen op dit punt aanzienlijke strijdkrach
ten hadden geconcentreerd, zagen de Fin
nen zich gedwongen steeds meer afdeelin-
gen in den strijd te werpen. Ook gedurende
den nacht duurden de gevechten voort. Het
Russische geschut staakte zijn vuur niet,
om de aankomst van Finsche versterkingen
te verhinderen, terwijl wel nieuwe Russi
sche troepen in het vuur werden gebracht.
Ondanks de groote krachtsinspanning der
Russen mislukte het offensief. De Finnen,
die op een gegeven oogenblik in moeilijken
toestand verkeerden, zoodat er gevaar voor
een doorbraak leek te bestaan, zegevierden
tenslotte over de nieuwe Russische tactiek.
De Russen bereikten de Finsche linies niet
en de strijd werd in het „Niemandsland"
gevoerd.
De Finsche artillerie kon een Russische
colonne met 70 paarden en vijf stukken
veldgeschut vernietigen. Zeven tanks en
verscheidene auto's werden onbruikbaar ge
maakt. Het Finsche geschut heeft vijftien
Russische batterijen gebombardeerd.
Achter een muur van staal
Havas meldt nog het volgende: In het
begin van den oorlog zond het Russische
opperbevel voor de aanvallende infante
rie tanks in het vuur. Toen deze methode
mislukte, werd de infanterie naar voren ge
stuurd, gesteund door gevechtswagens. Gis
teren werden reusachtige gepantserde sle
den, bezet met soldaten en voorzien
machinegeweren, in het vuur gebracht. In
de tweede linie dus anders dan aanvan
kelijk werd gemeld volgden de tanks.
Zoo werden de infanteriemassa's door een
muur van staal beschermd.
De ooggetuigen zijn het er over eens, dat
de roode troepen nog nooit een zoo groote
krachtsinspanning hadden ontplooid.
Volgens een Zweedsch correspondent was
het „Niemandsland" letterlijk met sleden en
tanks van verschillende soort overdekt. De
omvang der Russische verliezen is nog niet
bekend.
Ook achter het front weer
groote bombardementen.
De bedrijvigheid der Russische vliegtuigen
is gisteren ook achter het front grooter ge
weest dan de dagen tevoren. In Noord-Fin-
land werden o.m. gebombardeerd Rovanie-
mi en omgeving.
Eenige huizen vlogen in brand. In het
Zuiden werden de streken van Ancor en
Kotka bestookt.
Volgens het Finsche legerbericht zijn
eenige tientallen burgers gedood en zestig
gewond.
Boven Rovaniemi hebben 27 vliegtuigen
150 bommen laten vallen.
De schendingen van het Roode-
Kruistcekcn.
Het Zweedsche Roode Kruis heeft beslo
ten, het internationale Roode-Kruiscomité
te verzoeken, een onderzoek naar het op
treden van militaire vliegtuigen tegen de
Finsche burgerbevolking en naar de schen
dingen van het Roode-Kruisteeken en de
conventie van Genève, waaraan de Russen
zich hebben schuldig gemaakt in te stellen.
Ook heeft 't Zweedsche Roode Kruis beslo
ten, de mogelijkheid te overwegen, dat naar
de Finsche en Russische krijgsgevangenkam
pen Roode Kruis-gedelégeerden worden ge
zonden, teneinde, hét lot der gevangenen te
verzachten.
Finland is nog altijd bereid tot
onderhandelen.
De president van Finland, Kallio heeft
gisteren bij de'heropening der zitting van
het parlement een rede gehouden. Hij zei-
de, dat Finland zich bereid had getoond tot
het brengen van zware offers om den vre
de te handhaven. De Russische leiders, al
dus Kallio, weigerden later met onbe
schaamdheid, met de wettige regeering van
Finland te onderhandelen en bewezen zoo
doende, dat zij niet alleen trachtten gebie
den te veroveren, doch dat hun bedoeling
was Finland te bolsjewiseeren.
Met vreugde constateerde de president,
dat in alle groote kwesties, die de kamer
op te lossen had, een volledige eensgezind
heid tusschen kamer en regeering aan den
dag trad. In onzen strijd om het bestaan
de ergste die ons volk ooit heeft moeten
voeren is het ons een troost, ieder oogen
blik te voelen, dat het geheele volk zich
met volkomen vastberadenheid achter de
regeering en het- parlement heeft geschaard
De Sovjets dwingen ons menschen te doo-
den, die niet verantwoordelijk zijn voor den
oorlog, en die wij als vertegenwoordigers
van een andere. natie niet behoeven te ha
ten.
Daarom achten wij deze barbaarsche
agressie 'onzinnig en zijn wij bereid onder
handelingen te voeren over een eervollen
vrede. Doch de leiders der Sovjet-Unie ken
nen het Finsche volk slecht als zij mee-
nen, dat zij het aan hun dictaten kunnen
onderwerpen.
Geen dooi.
De hoop, dat de depressie, welke ten
Z.W. van ons land actief werd, mans ge
noeg zou zpn, om den barren winter einde
lijk op de vlucht te jagen, is reeds in rook
vervlogen. De barometershier te lande en
ten N.O. van ons zijn weer gaan stijgen,
terwijl geen nieuwe depressie-activiteit in
de buurt schijnt. Dit beteekent, dat de
vorst zal aanhouden. Vermoedelijk blijft ze
vannacht in Zeeland nog licht. In de Noor
delijke provincies h'eerscht voortdurend
strenge vorst, terwijl uit Scandinavië tem
peraturen van meer dan 25 graden onder
nul gemeld worden; fcrrr
De extra brandstoffentoeslag.
De termijn met een week
verlengd.
De minister van sociale zaken heeft aan
de gemeentebesturen medegedeeld, dat de
termijn, gedurende welken de extra brand
stoffen toeslag aan gésteunden wordt ver
strekt met een week wordt verlengd.
Voedselschaarschte in
Denemarken door de vorst.
IJs van tien meter dikte
De moeilijkheden vbor het goederenver
keer in Denemarken .nemen toe door het
dichtvriezen dei- Deensche wateren en voor
al na het stopzettenvan de transporten
over den Grooten Belt, waardoor de voor
ziening van Kopenhagen ernstig wordt be
lemmerd. De aanvoer van slachtvee op het
abattoir der Deensche hoofdstad is tot de
helft gedaald. Vooral is gebrek aan runde
ren en kalveren. Ook aardappelen zijn
schaarsch. De aardappelmeelfabriek in
Grimstrip op Seeland, die gewoonlijk dage
lijks 600 ton aardappelen verwerkt, heeft
haai- bedrijf voorloopig stopgezet en het
personeel van 20 man met verlof gezonden.
De toevoer van visch is zeer gering. Na het
stopzetten van het verkeer over den Groo
ten Belt, aan de randen; waarvan het ijs tien
meter dik, tot op den bodem toe, zit, wordt
alles in het werk gesteld om het verkeer
nog zooveel mogelijk intact te houden.
De eerste trein van Hoorn naar
Amsterdam ingesneeuwd.
lederen dag opnieuw plaatst het winter
weer ons voor onaangename verrassingen
Nu eens maakt de gladheid van de wegen
ieder verkeer vrijwel onmogelijk,, clan weer
sneeuwt het zoo hard, dat voertuigen in de
opgewaaide sneeuwhoopen blijven steken.
De spoorwegen moeten uiteraard alle
krachten in het geweer roepen om de on
vermijdelijke vertragingen zoo klein moge
lijk te maken Tot nu toe was men daar
in zoo goed mogelijk geslaagd: de treinen
kwamen altijd, zij het soms met wat ver
traging, op de stations van bestemming
aan.
In een groot deel van ons land heeft
in den afgeloopen nacht en den vroegen
morgen een zware sneeuwval nieuwe moei
lijkheden veroorzaakt. Op sommige plaat
sen in het Noorden van ons land is zoo
veel sneeuw gevallen, dat de eerste trei
nen de grootste moeite hadden zich een
weg door de witte massa te banen.
De eerste trein uit Hoorn, welke om
6,26 uur via Purmerend en Zaandam naar
Amsterdam vertrekt, beeft den strijd te
gen de sneeuw tusschen Oosthuizen en
Middelie moeten staken De locomotief
trok de wagens moeizaam tot vlak voor
het station Oosthuizen, doch daar werd
de druk van de sneeuw zoo sterk, dat de
trein onmogelijk verder kon,
De chef van het station Hoorn liet on
middellijk een losse locomotief uil: Hoorn
komen, teneinde den trein op te ouwen
Inderdaad slaagde deze manoeuvre aan
vankelijk, doch ongeveer een kilometer
verder kwam de trein tusschen de stati
ons Oosthuizen en Middelie opnieuw tot
stilstand De locomotief kon noch voor,
rfoch achteruit en gaf de pogingen om
Purmerend te bereiken voorloopig op.
Om 6.46 moest dez'é trein volgens de
dienstregeling in Purmerend zijn, doch om
9 uur stonden de wagens nog ergens op de
baan, welke geheel voor het verkeer ge
stremd is
De stationschef in Zaandam nam dadelijk
de noodige maatregelen. Reizigers voor
Purmerend worden op de normale wijze
vervoerd, doch reizigers voor Hoorn worden
over Alkmaar naar de plaats van bestem
ming gebracht. Ook het treinverkeer
Hoorn naar de hoofdstad wordt over Alk
maar geleid.
Uit Hoorn en uit Zaandam vertrokken los
se locomotieven en werkploegen teneinde te
trachten den trein uit de sneeuw te bevrij
den. Ook de reizigers moeten in veiligheid
worden gebracht nu hun gevangenschap
van enkele uren in het Noord-Hollandsche
landschap. Zij zouden naar Hoorn terug-
keeren om vandaar over Alkmaar naar Am
sterdam te reizen.
Het blokkeeren van de lijn Zaandam-
Hoorn veroorzaakte groote drukte op het
slation Zaandam
Twee hulptreinen even
eens ingesneeuwd.
Over de pogingen om den ingesneeuw-
den trein te bevrijden, wordt nader gemeld,
dat twee uitgezonden hulptreinen eveneens
in de sneeuw zijn blijven steken. Deze be
stonden uit een locomotief met een rijtuig,
waarin een ploeg arbeiders had plaats ge
nomen en een locomotief met een rijtuig,
waarmede een tweede ploeg arbeiders naar
den vastgeraakten trein was vertrokken.
Tenslotte is om twaalf uur een derde hulp-
trein vertrokken, welke zou trachten de
gestrande treinen te bereiken. Met den
laatsten trein werden veertig militairen
meegestuurd, die assistentie bij het uitgra
ven zullen verleenen.
Voorts is op de lijn SchoorlWarmenhui-
zen de locaaltrein ingesneeuwd, zoodat de
verbinding tusschen beide plaatsen verbro
ken werd. Vanochtend werd de dienst met
autobussen onderhouden.
Te Koedijk is een trein op een bevroren
wissel ontspoord, waardoor eveneens stag
natie ontstond.
Dorpen rondom Amster
dam geïsoleerd.
In eenige dorpen aan de overzijde
het IJ heerschen toestanden, die men zoo
dicht onder de rook van Amsterdam voor
onmogelijk achtte Ransdorp is vrijwel ge
heel geisoleei-d. De directe verbinding met
Amsterdam over de Liergouw naar Schel-
lingwoude is reeds van Maandagavond
verbroken. De sneeuw ligt anderhalven me
ter hoog. Enkele melkslijters vervoeren over
de vaarten naast den weg hun melk
slede naar Amsterdam.
Het autoverkeer wordt zooveel mogelijk
over Durgerdam geleid Des morgens
des avonds rijden langs den eveneens zeer
moeilijk begaanbaren omweg drie groote
vrachtwagens, beladen met achtduizend li
ter melk naar de hoofdstad De wagens
werden getrokken door vijf paarden,, ter
wijl veertig veehouders, die dit transport
begeleidden, herhaaldelijk de auto's moes
ten uitgraven, de tocht vorderde vele ur
Op deze wijze wordt de melk voorziening
naar Amsterdam in stand gehouden
neesheeren hebben de laatste dagen Rans
dorp niet bezocht. De groentehandelaren
zijn er evenmin geweest Gisterochtend pro
beerde "er een het dorp te bereiken, doch
hij moest onderweg zijn wagen achterlaten.
In Durgerdam is de toestand iets beter
hoewel dit dorp eveneens zeer moeilijk te
bereiken is De kinderen, die in de omge
ving op school gaan. zijn reeds eenige da
gen thuis. Twee militaire auto's staan on
wrikbaar vast in de sneeuw, Holysloot. de
Noordelijkste punt van Amsterdam is door
geen auto te bereiken De boeren brengen
gezamenlijk met behulp van paarden, hun
melk naar Ransdorp,
Zondag 4 Februari a.s. zal het precies
veertig jaar geleden zijn dat ds. P. J. Steinz
te Goes als predikant zijn intrede deed in
de Ned. Herv. kerk te Stavenisse.
Ds. Steinz werd 28 Mei 1875 te Sluis ge
boren, werd 1899 candidaat te Arnhem cn
t Februari 1900, door ds. Ossewaarde
van Nijmegen, te Stavenisse als predikant
bevestigd, naar aanleiding van Mattheus 1
vers 8 a. Ruim 8 jaar verbleef ds. Steinz te
Stavenisse, tot zijn vertrek naar Goes, waar
hij op 5 April 1908 zijn intrede hield naar
aanleiding van 1 Johannis 1 de verzen 1 t.e.
i. 6.
Ds.Steinz trad te Goes behalve in het
kerkelijke ook al spoedig op den voorgrond
in het politieke en algemeen maatschappe
lijk leven, en kreeg daarin talrijke func
ties te vervullen. Van deze oude functies
noemen we: gevangenis-predikant; lid der
reclasseeringscommissie (op welk gebied ds.
Steinz nog steeds een der adviseurs is), ver
der was hij eenige jaren lid van het hoofd
bestuur der Chr. Hist. Unie, en van 1924 tot
1936 rijks gecommitteerde bij de eindexa
mens der Chr. Kweekscholen.
Ds. Steinz is thans nog voorzitter van den
Christ. Hist. Statenkring Zeeland, van den
Chr. Hist. Statenkring Goes, van de Chr.
Hist, kiesvereeniging Goes, van de „Goesche
Wijkverpleging" en van de Hei-vormde
Sehoolvereeniging „Het Mosterdzaad". Ver
dei is ds. Steinz secretaris van de inspectie
christelijk volksonderwijs, omvattende 550
scholen in Nederland, bestuurslid van de
Chr. U.L.O.-school en lid van den Voogdij
raad te Middelburg.
Vier jaar geleden werd ds. Steinz onder
scheiden door zijn benoeming tot ridder in
orde van Oranje Nassau. De grootste on
derscheiding die ds. Steinz te beurt viel wa
ren echter de vele gaven die God hem bij
zijn geboorte medegaf: een heldere geest,
een gezond lichaam, een opgeruimd gemoed
en vooral ook de gave der welsprekendheid.
Het waren deze rijke gaven, die cis. Steinz
immer op den juisten tijd het goede woord
deden spreken, die dat tot een gezagheb
bend woord maakten, en hem tot leider
stempelden. Zoowel van den kansel als van
zijn andere posten heeft ds. Steinz zoo zeer
veel voor het evangelie en de christelijk
historische beginselen, mogen' doen. „Geeft
gij haar te eten", sprak Jezus tot zijn aisei-
pélèn toen de schare hongerde, en ds. "Osse
waarde, die met deze woorden den 25-jari-
gen Steinz als predikant bevestigde, zal ook
gebeden hebben, dat het zoo zou mogen
zijn. Evenals ds. Steinz, toen hij te Stavenis
se, Zondag a.s.veertig jaar geleden, zijn in
trede deed met de woorden: „Maar gij zult
ontvangen de kracht des Heiligen Geestes",
gebeden zal hebben, dat dit aan hem be
waarheid zou worden.
Wij meenen te mogen schrijven, dat ds.
Steinz deze hoogste kracht tot heden in
ruime mate mocht ontvangen en hp dié
geestelijke spijze rijkelijk uit mocht deelen.
Ds. Steinz wil, dat dit ambts-jubileum van
hem in alle stilte voorbij zal gaan. Om ver
schillende redenen, die wel niet hem noch
zijn gezin betreffen, doch die, naar zpn
meening, dit tijdstip er toch ongewenscht
voor maken; ook omdat hij zijn ambt nog
tot October hoopt waar te nemen, en voor
al omdat hij elke huldiging, hemzelf betref
fende, niet gaarne aanvaardt. Maar niet,
zoo verzekerde hij ons, omdat hij geen re
den tot groote dankbaarheid heeft voor de
jaren die achter hem liggen, of het van
geen belang acht van wat hij heeft mogen
doen, als predikant, voor het onderwijs,
voor
En zoo kwam ds. Steinz toch tot spreken
over zijn arbeid, die hij steeds met zooveel
lust gedaan had en nog doet. En daarbij ge
waagde hij ook van zijn genegenheid voor
Zeeland en voor Goes in het bijzonder en
vertelde hij ons, dat hp deze tweeëndertig
jaar altijd met zeer veel genoegen in Goes
doorgebracht had.
En mevrouw Steinz, hielp ons, ais echte
vrouw en moeder, een handje, met het noe
men van eenige functies van den dominee,
en ze wist zelfs nog een foto te vinden, al
verzekerde dominee ons natuurlijk te
goeder trouw dat-er-in het heele huis
geen foto van hem was, en dat hij ook geen
foto in de courant wilde hebben. We zouden
hem daar geen genoegen mee doen. Waar
na wij weer opmerkten, dat onze bedoeling
niet was hem een genoegen te doen, maar
onzen velen lezers, en dat zij toch niet ver
wachtten, dat hij, zijn eigen genoegen zou
stellen boven dat van anderen.
Waarna ds. Steinz eens hartelijk lach
te en eenigermate zijn standpunt wijzigde.
Wat nog niet vaak gebeurde
De bevolking van de dorpen, die in hun
doen en laten toch reeds ernstig belemmerd
worden., wachtte gisterochtend een nieuwe
verrassing. Alle bewoners zaten zonder wa
ter; De waterleiding werkte niet meer,
vermoedelijk tengevolge van een lek in de
hoofdleiding in de omgeving van Nieuwen-
dam In verband hiermede werd de hoofd
stedelijke brandweer verzocht te Durger
dam een polderspuit te stationeeren,
De wegen in West-Bra
bant beter berijdbaar.
Naar wij hedenmorgen vernamen, zijn in
West-Brabant de wegen door den dichten
sneeuwval, welke ze minder glad heeft ge
maakt, beter te berijden dan gisteren.
De ATO-bussen zijn vanmorgen weer nor
maal vertrokken en de chauffeurs hebben
hun wagens vrij goed op tijd binnenge
bracht.
Gisteravond heeft de ATO het gewone
vervoer van van verlof te Breda terugkee-
rende militairen niet kunen verwerken;
Dezen hebben dan ook den nacht in Bre
da moeten doorbrengen en zjjn vanmorgen
naar hun kantonnementen vertrokken.
Ook de berichten, welke in den vroegen
ochtend bp de Brabantsche Buurtspoorwe
gen binnengekomen zijn, zijn van gelijken
aard. Er is beter te rijden dan gisteren. Al
leen de wegen in de buurt van Steenber
gen en de lijn TilburgDongen zijn nog
niet vrij. Daarentegen is de verbinding Oos
terhoutMade. die gisteren over Geertruï-
denberg verzorgd moest worden, door
sneeuwruiming weer mogelijk
Wanneer liet verkeer de sneeuwlaag
heeft vastgereden, vreest men echter, dat
nog grootere moeilijkheden te verwachten
zpn. Het particuliere autoverkeer zal ook
vandaag op tal van wegen in West-Brabant
onmogelijk zpn.
IJS IN HET NOORDZEEKANAAL
Ook het scheepvaartverkeer op het
Noordzeekanaal heeft tengevolge van de
aanhoudende vorst met veel moeilijkheden
te kampen.
Het Nederlandsche ss „Helder" van de
KNSM, komende van Antwerpen en op
weg naar Amsterdam, heeft gistermiddag
eenigen tpd in het ijs. even voorbij de Vel-
serpont bij Buitenhuizen, vastgezeten. Het
schip heeft zich echter zelf weer kunnen
klaren, zonder assistentie van andere sche
pen Er bevindt zich op het oogenblik veel
ijs in het Noordzeekanaal.
Wel wordt er voortdurennd, veel ijs
weggespuid door de Zuiders!uizen te IJ-
muiden. doch er blijft toch altijd nog zoo
veel in het kanaal dat de schepen er veel
hinder van ondervinden
De vliegdiensten op Schiphol werden gis
teren in verband met den ijsregen vrijwel
alle stopgezet, zoodat de passagiers van
morgen moesten worden verwerkt Zes
machines stonden gereed om een honderd
tal reizigers zoowei naar Engeland als
naar Noorwegen en Zweden te brengen
LEMMER GEÏSOLEERD.
Door den hevigen sneeuwval van den af
geloopen nacht en door sneeuwverstuiving
is Lemmer vrijwel geïsoleerd. Alleen van
Sneek is Lemmer nog te bereiken. Eventu-
eele reizigers voor Lemmer kunnen nog
ter plaatse komen per trein via Leeuwar
den tot Sneek en vandaar per bus.
De N.T.M. heeft verschillende diensten
moeten staken, o.a. LemmerJoure, Lem
merSneek, BolswardHarlingen, Sneek-
Zurich, BolswardMakkum en Harlingen
Gorredpk.
GRONINGEN—LEEUWARDEN
NOG ONBERIJDBAAR,
De rijkstraatweg GroningenLeeuwarden
is tusschen Buitenpost en Visvliet voor het
verkeer nog totaal onbegaanbaar. Ter
plaatse is de weg door groote sneeuwvor-
mingen niet te berijden
ZWARE VRACHTAUTO SLIPTE
EN REED TEGEN EEN WOON
HUIS.
Op den sterk hellenden West-Utrechtsche-
weg te Amersfoort is vanochtend een zwa
re trailer van de Zuid-Hollandsche Bierbrou
werij te Den Haag, na enkele honderden
meters te voren een kolenauto te hebben
aangereden, tengevolge van de gladheid
van den weg tegen een dubbele woning ge
botst. De gevel stortte gedeeltelijk in en
werd verder volkomen ontzet. De bestuur
der van den trailer, kwam, evenals de be
woners der beide huizen, met den schrik
wij. De tractor werd geheel in elkaar ge
drukt. De kolenauto, die nagenoeg geen
schade opliep reed tegen een lantaarnpaal,
welke als een rietje afknapte.
STERK VERMINDERDE
SCHEEPVAART IN DE
AMSTERDAMSCHE HAVEN,
Het scheepvaartverkeer te Amsterdam
ondervindt wel in sterke mate de moeilijk
heden van den oorlog. In Januari 1940 zijn
slechts 119 schepen aangekomen tegen 317
schepen in Januari 1939.