MIDDELBURQSOIE COUR4NT 5 tyrvxrinciute lj| %ee%xw&c\$v Ds. P. I. STEINZ TE GOES VEERTIG JAAR PREDIKANT (&GOESCHE COURANT) Een hevig Russisch offensief geopend op de Fiirascih® steiSiragep. Een hevige sneeuwval in een groot deel van ons land. 183e JAARGANG TWEE BLADEN jujsüksxj!; JLUU/SLO EERSTE BLAD Dagblad. Uitgave C.V. De Middel- burgsehe Courant. Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28, Tel. Redactie 269, Administratie 139; te GOES: Turfkade, Tel. 2863. Post giro 359300. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes 2.30, elders 2.50 per kwartaal. Weekabonne menten in Middelburg en Goes 18 ct. 2 FEBRUARI 1940 Advertentiën 30 cent - per regel, ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Bij contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum 2.10. „Kleine Advertenties", maximum 6 regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 ct Generaal Stern past een nieuwe strijdmethode toe. Een doorbraak nog juist verhinderd. Het Russische offensief, dat men aan het front in Karelië verwachtte, is gisteren met ongekende hevigheid begonnen. Gedurende zes uur bereidde de Russische artillerie den aanval voor. Daarna golfden de infanteriemassa's naar de Finsche linie. Generaal Stern, de Russische bevelheb ber, maakte daarbij' van een geheel nieuwe strijdmethode gebruik. Sleden, die drie. me ter lang en twee meter breed waren en die door tanks' waren getrokken, werden naar voren gezonden. De Russen waren zoo vol komen tegen het Finsche machinegeweer vuur beschermd, zoodat slechts de artillerie en het tankafweergeschut den aanval, wel ke met een onverwachte snelheid werd on dernomen, konden beantwoorden. Tegelij kertijd vielen 170 bombardementsvliegtui gen en jagers de Finsche linies aan. Er werden bommen geworpen, terwijl de jagers de opstelling der Finsche batterijen moesten ontdekken en de eigen artillerie en bom bardementsvliegtuigen daarvan op de hoog te móesten stellen. Van het begin van den aanval af con centreerden de Russen hun geschutvuur op de omgeving van Summa. Hierheen zonden de Finnen dan ook in allerijl de onontbeer lijke versterkingen Het geschut zweeg een oogenblik. Zo'oals de correspondent van de „Stock holm Tidningen" verder meldt, stuitte een gepantserd Russisch detachement op uiterst heftigen tegenstand. Niettemin ondervon den de Finnen groote moeilijkheden bij het eoncentreeren van hun vuur, doordat de Russischetanks achter een rookgordijn naar voren kwamen. Het nieuwe offensief is ze ker het hevigste, dat tot dusverre op het front in Karelië ten uitvoer is gelegd. Uren lang duurde de verwoede strijd. Doordat de Russen op dit punt aanzienlijke strijdkrach ten hadden geconcentreerd, zagen de Fin nen zich gedwongen steeds meer afdeelin- gen in den strijd te werpen. Ook gedurende den nacht duurden de gevechten voort. Het Russische geschut staakte zijn vuur niet, om de aankomst van Finsche versterkingen te verhinderen, terwijl wel nieuwe Russi sche troepen in het vuur werden gebracht. Ondanks de groote krachtsinspanning der Russen mislukte het offensief. De Finnen, die op een gegeven oogenblik in moeilijken toestand verkeerden, zoodat er gevaar voor een doorbraak leek te bestaan, zegevierden tenslotte over de nieuwe Russische tactiek. De Russen bereikten de Finsche linies niet en de strijd werd in het „Niemandsland" gevoerd. De Finsche artillerie kon een Russische colonne met 70 paarden en vijf stukken veldgeschut vernietigen. Zeven tanks en verscheidene auto's werden onbruikbaar ge maakt. Het Finsche geschut heeft vijftien Russische batterijen gebombardeerd. Achter een muur van staal Havas meldt nog het volgende: In het begin van den oorlog zond het Russische opperbevel voor de aanvallende infante rie tanks in het vuur. Toen deze methode mislukte, werd de infanterie naar voren ge stuurd, gesteund door gevechtswagens. Gis teren werden reusachtige gepantserde sle den, bezet met soldaten en voorzien machinegeweren, in het vuur gebracht. In de tweede linie dus anders dan aanvan kelijk werd gemeld volgden de tanks. Zoo werden de infanteriemassa's door een muur van staal beschermd. De ooggetuigen zijn het er over eens, dat de roode troepen nog nooit een zoo groote krachtsinspanning hadden ontplooid. Volgens een Zweedsch correspondent was het „Niemandsland" letterlijk met sleden en tanks van verschillende soort overdekt. De omvang der Russische verliezen is nog niet bekend. Ook achter het front weer groote bombardementen. De bedrijvigheid der Russische vliegtuigen is gisteren ook achter het front grooter ge weest dan de dagen tevoren. In Noord-Fin- land werden o.m. gebombardeerd Rovanie- mi en omgeving. Eenige huizen vlogen in brand. In het Zuiden werden de streken van Ancor en Kotka bestookt. Volgens het Finsche legerbericht zijn eenige tientallen burgers gedood en zestig gewond. Boven Rovaniemi hebben 27 vliegtuigen 150 bommen laten vallen. De schendingen van het Roode- Kruistcekcn. Het Zweedsche Roode Kruis heeft beslo ten, het internationale Roode-Kruiscomité te verzoeken, een onderzoek naar het op treden van militaire vliegtuigen tegen de Finsche burgerbevolking en naar de schen dingen van het Roode-Kruisteeken en de conventie van Genève, waaraan de Russen zich hebben schuldig gemaakt in te stellen. Ook heeft 't Zweedsche Roode Kruis beslo ten, de mogelijkheid te overwegen, dat naar de Finsche en Russische krijgsgevangenkam pen Roode Kruis-gedelégeerden worden ge zonden, teneinde, hét lot der gevangenen te verzachten. Finland is nog altijd bereid tot onderhandelen. De president van Finland, Kallio heeft gisteren bij de'heropening der zitting van het parlement een rede gehouden. Hij zei- de, dat Finland zich bereid had getoond tot het brengen van zware offers om den vre de te handhaven. De Russische leiders, al dus Kallio, weigerden later met onbe schaamdheid, met de wettige regeering van Finland te onderhandelen en bewezen zoo doende, dat zij niet alleen trachtten gebie den te veroveren, doch dat hun bedoeling was Finland te bolsjewiseeren. Met vreugde constateerde de president, dat in alle groote kwesties, die de kamer op te lossen had, een volledige eensgezind heid tusschen kamer en regeering aan den dag trad. In onzen strijd om het bestaan de ergste die ons volk ooit heeft moeten voeren is het ons een troost, ieder oogen blik te voelen, dat het geheele volk zich met volkomen vastberadenheid achter de regeering en het- parlement heeft geschaard De Sovjets dwingen ons menschen te doo- den, die niet verantwoordelijk zijn voor den oorlog, en die wij als vertegenwoordigers van een andere. natie niet behoeven te ha ten. Daarom achten wij deze barbaarsche agressie 'onzinnig en zijn wij bereid onder handelingen te voeren over een eervollen vrede. Doch de leiders der Sovjet-Unie ken nen het Finsche volk slecht als zij mee- nen, dat zij het aan hun dictaten kunnen onderwerpen. Geen dooi. De hoop, dat de depressie, welke ten Z.W. van ons land actief werd, mans ge noeg zou zpn, om den barren winter einde lijk op de vlucht te jagen, is reeds in rook vervlogen. De barometershier te lande en ten N.O. van ons zijn weer gaan stijgen, terwijl geen nieuwe depressie-activiteit in de buurt schijnt. Dit beteekent, dat de vorst zal aanhouden. Vermoedelijk blijft ze vannacht in Zeeland nog licht. In de Noor delijke provincies h'eerscht voortdurend strenge vorst, terwijl uit Scandinavië tem peraturen van meer dan 25 graden onder nul gemeld worden; fcrrr De extra brandstoffentoeslag. De termijn met een week verlengd. De minister van sociale zaken heeft aan de gemeentebesturen medegedeeld, dat de termijn, gedurende welken de extra brand stoffen toeslag aan gésteunden wordt ver strekt met een week wordt verlengd. Voedselschaarschte in Denemarken door de vorst. IJs van tien meter dikte De moeilijkheden vbor het goederenver keer in Denemarken .nemen toe door het dichtvriezen dei- Deensche wateren en voor al na het stopzettenvan de transporten over den Grooten Belt, waardoor de voor ziening van Kopenhagen ernstig wordt be lemmerd. De aanvoer van slachtvee op het abattoir der Deensche hoofdstad is tot de helft gedaald. Vooral is gebrek aan runde ren en kalveren. Ook aardappelen zijn schaarsch. De aardappelmeelfabriek in Grimstrip op Seeland, die gewoonlijk dage lijks 600 ton aardappelen verwerkt, heeft haai- bedrijf voorloopig stopgezet en het personeel van 20 man met verlof gezonden. De toevoer van visch is zeer gering. Na het stopzetten van het verkeer over den Groo ten Belt, aan de randen; waarvan het ijs tien meter dik, tot op den bodem toe, zit, wordt alles in het werk gesteld om het verkeer nog zooveel mogelijk intact te houden. De eerste trein van Hoorn naar Amsterdam ingesneeuwd. lederen dag opnieuw plaatst het winter weer ons voor onaangename verrassingen Nu eens maakt de gladheid van de wegen ieder verkeer vrijwel onmogelijk,, clan weer sneeuwt het zoo hard, dat voertuigen in de opgewaaide sneeuwhoopen blijven steken. De spoorwegen moeten uiteraard alle krachten in het geweer roepen om de on vermijdelijke vertragingen zoo klein moge lijk te maken Tot nu toe was men daar in zoo goed mogelijk geslaagd: de treinen kwamen altijd, zij het soms met wat ver traging, op de stations van bestemming aan. In een groot deel van ons land heeft in den afgeloopen nacht en den vroegen morgen een zware sneeuwval nieuwe moei lijkheden veroorzaakt. Op sommige plaat sen in het Noorden van ons land is zoo veel sneeuw gevallen, dat de eerste trei nen de grootste moeite hadden zich een weg door de witte massa te banen. De eerste trein uit Hoorn, welke om 6,26 uur via Purmerend en Zaandam naar Amsterdam vertrekt, beeft den strijd te gen de sneeuw tusschen Oosthuizen en Middelie moeten staken De locomotief trok de wagens moeizaam tot vlak voor het station Oosthuizen, doch daar werd de druk van de sneeuw zoo sterk, dat de trein onmogelijk verder kon, De chef van het station Hoorn liet on middellijk een losse locomotief uil: Hoorn komen, teneinde den trein op te ouwen Inderdaad slaagde deze manoeuvre aan vankelijk, doch ongeveer een kilometer verder kwam de trein tusschen de stati ons Oosthuizen en Middelie opnieuw tot stilstand De locomotief kon noch voor, rfoch achteruit en gaf de pogingen om Purmerend te bereiken voorloopig op. Om 6.46 moest dez'é trein volgens de dienstregeling in Purmerend zijn, doch om 9 uur stonden de wagens nog ergens op de baan, welke geheel voor het verkeer ge stremd is De stationschef in Zaandam nam dadelijk de noodige maatregelen. Reizigers voor Purmerend worden op de normale wijze vervoerd, doch reizigers voor Hoorn worden over Alkmaar naar de plaats van bestem ming gebracht. Ook het treinverkeer Hoorn naar de hoofdstad wordt over Alk maar geleid. Uit Hoorn en uit Zaandam vertrokken los se locomotieven en werkploegen teneinde te trachten den trein uit de sneeuw te bevrij den. Ook de reizigers moeten in veiligheid worden gebracht nu hun gevangenschap van enkele uren in het Noord-Hollandsche landschap. Zij zouden naar Hoorn terug- keeren om vandaar over Alkmaar naar Am sterdam te reizen. Het blokkeeren van de lijn Zaandam- Hoorn veroorzaakte groote drukte op het slation Zaandam Twee hulptreinen even eens ingesneeuwd. Over de pogingen om den ingesneeuw- den trein te bevrijden, wordt nader gemeld, dat twee uitgezonden hulptreinen eveneens in de sneeuw zijn blijven steken. Deze be stonden uit een locomotief met een rijtuig, waarin een ploeg arbeiders had plaats ge nomen en een locomotief met een rijtuig, waarmede een tweede ploeg arbeiders naar den vastgeraakten trein was vertrokken. Tenslotte is om twaalf uur een derde hulp- trein vertrokken, welke zou trachten de gestrande treinen te bereiken. Met den laatsten trein werden veertig militairen meegestuurd, die assistentie bij het uitgra ven zullen verleenen. Voorts is op de lijn SchoorlWarmenhui- zen de locaaltrein ingesneeuwd, zoodat de verbinding tusschen beide plaatsen verbro ken werd. Vanochtend werd de dienst met autobussen onderhouden. Te Koedijk is een trein op een bevroren wissel ontspoord, waardoor eveneens stag natie ontstond. Dorpen rondom Amster dam geïsoleerd. In eenige dorpen aan de overzijde het IJ heerschen toestanden, die men zoo dicht onder de rook van Amsterdam voor onmogelijk achtte Ransdorp is vrijwel ge heel geisoleei-d. De directe verbinding met Amsterdam over de Liergouw naar Schel- lingwoude is reeds van Maandagavond verbroken. De sneeuw ligt anderhalven me ter hoog. Enkele melkslijters vervoeren over de vaarten naast den weg hun melk slede naar Amsterdam. Het autoverkeer wordt zooveel mogelijk over Durgerdam geleid Des morgens des avonds rijden langs den eveneens zeer moeilijk begaanbaren omweg drie groote vrachtwagens, beladen met achtduizend li ter melk naar de hoofdstad De wagens werden getrokken door vijf paarden,, ter wijl veertig veehouders, die dit transport begeleidden, herhaaldelijk de auto's moes ten uitgraven, de tocht vorderde vele ur Op deze wijze wordt de melk voorziening naar Amsterdam in stand gehouden neesheeren hebben de laatste dagen Rans dorp niet bezocht. De groentehandelaren zijn er evenmin geweest Gisterochtend pro beerde "er een het dorp te bereiken, doch hij moest onderweg zijn wagen achterlaten. In Durgerdam is de toestand iets beter hoewel dit dorp eveneens zeer moeilijk te bereiken is De kinderen, die in de omge ving op school gaan. zijn reeds eenige da gen thuis. Twee militaire auto's staan on wrikbaar vast in de sneeuw, Holysloot. de Noordelijkste punt van Amsterdam is door geen auto te bereiken De boeren brengen gezamenlijk met behulp van paarden, hun melk naar Ransdorp, Zondag 4 Februari a.s. zal het precies veertig jaar geleden zijn dat ds. P. J. Steinz te Goes als predikant zijn intrede deed in de Ned. Herv. kerk te Stavenisse. Ds. Steinz werd 28 Mei 1875 te Sluis ge boren, werd 1899 candidaat te Arnhem cn t Februari 1900, door ds. Ossewaarde van Nijmegen, te Stavenisse als predikant bevestigd, naar aanleiding van Mattheus 1 vers 8 a. Ruim 8 jaar verbleef ds. Steinz te Stavenisse, tot zijn vertrek naar Goes, waar hij op 5 April 1908 zijn intrede hield naar aanleiding van 1 Johannis 1 de verzen 1 t.e. i. 6. Ds.Steinz trad te Goes behalve in het kerkelijke ook al spoedig op den voorgrond in het politieke en algemeen maatschappe lijk leven, en kreeg daarin talrijke func ties te vervullen. Van deze oude functies noemen we: gevangenis-predikant; lid der reclasseeringscommissie (op welk gebied ds. Steinz nog steeds een der adviseurs is), ver der was hij eenige jaren lid van het hoofd bestuur der Chr. Hist. Unie, en van 1924 tot 1936 rijks gecommitteerde bij de eindexa mens der Chr. Kweekscholen. Ds. Steinz is thans nog voorzitter van den Christ. Hist. Statenkring Zeeland, van den Chr. Hist. Statenkring Goes, van de Chr. Hist, kiesvereeniging Goes, van de „Goesche Wijkverpleging" en van de Hei-vormde Sehoolvereeniging „Het Mosterdzaad". Ver dei is ds. Steinz secretaris van de inspectie christelijk volksonderwijs, omvattende 550 scholen in Nederland, bestuurslid van de Chr. U.L.O.-school en lid van den Voogdij raad te Middelburg. Vier jaar geleden werd ds. Steinz onder scheiden door zijn benoeming tot ridder in orde van Oranje Nassau. De grootste on derscheiding die ds. Steinz te beurt viel wa ren echter de vele gaven die God hem bij zijn geboorte medegaf: een heldere geest, een gezond lichaam, een opgeruimd gemoed en vooral ook de gave der welsprekendheid. Het waren deze rijke gaven, die cis. Steinz immer op den juisten tijd het goede woord deden spreken, die dat tot een gezagheb bend woord maakten, en hem tot leider stempelden. Zoowel van den kansel als van zijn andere posten heeft ds. Steinz zoo zeer veel voor het evangelie en de christelijk historische beginselen, mogen' doen. „Geeft gij haar te eten", sprak Jezus tot zijn aisei- pélèn toen de schare hongerde, en ds. "Osse waarde, die met deze woorden den 25-jari- gen Steinz als predikant bevestigde, zal ook gebeden hebben, dat het zoo zou mogen zijn. Evenals ds. Steinz, toen hij te Stavenis se, Zondag a.s.veertig jaar geleden, zijn in trede deed met de woorden: „Maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes", gebeden zal hebben, dat dit aan hem be waarheid zou worden. Wij meenen te mogen schrijven, dat ds. Steinz deze hoogste kracht tot heden in ruime mate mocht ontvangen en hp dié geestelijke spijze rijkelijk uit mocht deelen. Ds. Steinz wil, dat dit ambts-jubileum van hem in alle stilte voorbij zal gaan. Om ver schillende redenen, die wel niet hem noch zijn gezin betreffen, doch die, naar zpn meening, dit tijdstip er toch ongewenscht voor maken; ook omdat hij zijn ambt nog tot October hoopt waar te nemen, en voor al omdat hij elke huldiging, hemzelf betref fende, niet gaarne aanvaardt. Maar niet, zoo verzekerde hij ons, omdat hij geen re den tot groote dankbaarheid heeft voor de jaren die achter hem liggen, of het van geen belang acht van wat hij heeft mogen doen, als predikant, voor het onderwijs, voor En zoo kwam ds. Steinz toch tot spreken over zijn arbeid, die hij steeds met zooveel lust gedaan had en nog doet. En daarbij ge waagde hij ook van zijn genegenheid voor Zeeland en voor Goes in het bijzonder en vertelde hij ons, dat hp deze tweeëndertig jaar altijd met zeer veel genoegen in Goes doorgebracht had. En mevrouw Steinz, hielp ons, ais echte vrouw en moeder, een handje, met het noe men van eenige functies van den dominee, en ze wist zelfs nog een foto te vinden, al verzekerde dominee ons natuurlijk te goeder trouw dat-er-in het heele huis geen foto van hem was, en dat hij ook geen foto in de courant wilde hebben. We zouden hem daar geen genoegen mee doen. Waar na wij weer opmerkten, dat onze bedoeling niet was hem een genoegen te doen, maar onzen velen lezers, en dat zij toch niet ver wachtten, dat hij, zijn eigen genoegen zou stellen boven dat van anderen. Waarna ds. Steinz eens hartelijk lach te en eenigermate zijn standpunt wijzigde. Wat nog niet vaak gebeurde De bevolking van de dorpen, die in hun doen en laten toch reeds ernstig belemmerd worden., wachtte gisterochtend een nieuwe verrassing. Alle bewoners zaten zonder wa ter; De waterleiding werkte niet meer, vermoedelijk tengevolge van een lek in de hoofdleiding in de omgeving van Nieuwen- dam In verband hiermede werd de hoofd stedelijke brandweer verzocht te Durger dam een polderspuit te stationeeren, De wegen in West-Bra bant beter berijdbaar. Naar wij hedenmorgen vernamen, zijn in West-Brabant de wegen door den dichten sneeuwval, welke ze minder glad heeft ge maakt, beter te berijden dan gisteren. De ATO-bussen zijn vanmorgen weer nor maal vertrokken en de chauffeurs hebben hun wagens vrij goed op tijd binnenge bracht. Gisteravond heeft de ATO het gewone vervoer van van verlof te Breda terugkee- rende militairen niet kunen verwerken; Dezen hebben dan ook den nacht in Bre da moeten doorbrengen en zjjn vanmorgen naar hun kantonnementen vertrokken. Ook de berichten, welke in den vroegen ochtend bp de Brabantsche Buurtspoorwe gen binnengekomen zijn, zijn van gelijken aard. Er is beter te rijden dan gisteren. Al leen de wegen in de buurt van Steenber gen en de lijn TilburgDongen zijn nog niet vrij. Daarentegen is de verbinding Oos terhoutMade. die gisteren over Geertruï- denberg verzorgd moest worden, door sneeuwruiming weer mogelijk Wanneer liet verkeer de sneeuwlaag heeft vastgereden, vreest men echter, dat nog grootere moeilijkheden te verwachten zpn. Het particuliere autoverkeer zal ook vandaag op tal van wegen in West-Brabant onmogelijk zpn. IJS IN HET NOORDZEEKANAAL Ook het scheepvaartverkeer op het Noordzeekanaal heeft tengevolge van de aanhoudende vorst met veel moeilijkheden te kampen. Het Nederlandsche ss „Helder" van de KNSM, komende van Antwerpen en op weg naar Amsterdam, heeft gistermiddag eenigen tpd in het ijs. even voorbij de Vel- serpont bij Buitenhuizen, vastgezeten. Het schip heeft zich echter zelf weer kunnen klaren, zonder assistentie van andere sche pen Er bevindt zich op het oogenblik veel ijs in het Noordzeekanaal. Wel wordt er voortdurennd, veel ijs weggespuid door de Zuiders!uizen te IJ- muiden. doch er blijft toch altijd nog zoo veel in het kanaal dat de schepen er veel hinder van ondervinden De vliegdiensten op Schiphol werden gis teren in verband met den ijsregen vrijwel alle stopgezet, zoodat de passagiers van morgen moesten worden verwerkt Zes machines stonden gereed om een honderd tal reizigers zoowei naar Engeland als naar Noorwegen en Zweden te brengen LEMMER GEÏSOLEERD. Door den hevigen sneeuwval van den af geloopen nacht en door sneeuwverstuiving is Lemmer vrijwel geïsoleerd. Alleen van Sneek is Lemmer nog te bereiken. Eventu- eele reizigers voor Lemmer kunnen nog ter plaatse komen per trein via Leeuwar den tot Sneek en vandaar per bus. De N.T.M. heeft verschillende diensten moeten staken, o.a. LemmerJoure, Lem merSneek, BolswardHarlingen, Sneek- Zurich, BolswardMakkum en Harlingen Gorredpk. GRONINGEN—LEEUWARDEN NOG ONBERIJDBAAR, De rijkstraatweg GroningenLeeuwarden is tusschen Buitenpost en Visvliet voor het verkeer nog totaal onbegaanbaar. Ter plaatse is de weg door groote sneeuwvor- mingen niet te berijden ZWARE VRACHTAUTO SLIPTE EN REED TEGEN EEN WOON HUIS. Op den sterk hellenden West-Utrechtsche- weg te Amersfoort is vanochtend een zwa re trailer van de Zuid-Hollandsche Bierbrou werij te Den Haag, na enkele honderden meters te voren een kolenauto te hebben aangereden, tengevolge van de gladheid van den weg tegen een dubbele woning ge botst. De gevel stortte gedeeltelijk in en werd verder volkomen ontzet. De bestuur der van den trailer, kwam, evenals de be woners der beide huizen, met den schrik wij. De tractor werd geheel in elkaar ge drukt. De kolenauto, die nagenoeg geen schade opliep reed tegen een lantaarnpaal, welke als een rietje afknapte. STERK VERMINDERDE SCHEEPVAART IN DE AMSTERDAMSCHE HAVEN, Het scheepvaartverkeer te Amsterdam ondervindt wel in sterke mate de moeilijk heden van den oorlog. In Januari 1940 zijn slechts 119 schepen aangekomen tegen 317 schepen in Januari 1939.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1940 | | pagina 1