NIDDELBURGSCHE COÏMNT LIL ^V0mmcïuïe (&goesche courant) GETUIGE VAN EEN OORLOGSDRAMA OP ZEE. Gladde wegen en sneeuw belemmeren het verkeer NUMMER 27 183e JAARGANG TWEE BLADEN EERSTE BLAD Dagblad. Uitgave C.V. De Middel- burgsche Courant. Bureaux: te MIDDELBURG; St. Pieterstraat 28, Tel. Redactie 269, Administratie 139; te GOES: Turfkade, Tel. 2863. Post giro 359300. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes 2.30, elders 2.50 per kwartaal. Weekabonne menten in Middelburg en Goes 18 ct. DONDERDAG 1 FEBRUAR 11940 Advertentiën 30 cent per regel, ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Bjj contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum 2.10. „Kleine Advertenties", maximum 6 regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 ct. BEMANNING VAN GRONINGER KUSTVAARDER WAS Hoe weerloos Engelsch koopvaardijschip door Duitschen bommenwerper in den grond werd geboord Viermaal misten de bommen, de vijfde maal was het raak. DE SCHIPBREUKELINGEN OPGEPIKT EN TE VLISSINGEN BINNENGEBRACHT. De bemanning van het Nederlandsche m s. „Rian", een Groninger kustvaarder, is Dinsdagavond getuige geweest van een van de vele drama's op zee, zooals deze den laatsten tijd bijna dagelijks voorvallen Dank zij de aanwezigheid van dit neutrale schip heeft dit drama geen slachtoffers geëischt. De „Rian" bevond zich Dinsdagavond omstreeks 5 uur op circa 13 mijl van de Oostkust van Engeland, toen plotseling een groot Duitsch vliegtuig verscheen Op cir ca 200 a 300 meter van de „Rian" lag een Engelsch schip ten anker. Het Duitsche ■vliegtuig had dit schip als doelwit geko zen. Het vloog op geringe hoogte over dit schip heen en liet daarbij 5 bommen te gelijk vallen. Het schip bleek echter niet getroffen Wel ontploften de bommen in zee, waardoor het schip hoog uit het water werd opgetild Het vliegtuig keerde echter terug en opnieuw liet het 5 bommen val len, terwij] het tevens het schip met ma chinegeweervuur bestookte I-Iet Engelsche :3Chip, dat later bleek te zijn het 2000 ton groote vrachtschip „Highwave", was on bewapend en dus geheel en al overgeleverd aan het aanvallende vliegtuig Echter ook nu waren de bommen slecht gericht en bleef het schip ongedeerd. Doch wederom keerde het vliegtuig terug, vlak boven het schip: voor de vierde maal vielen 5 bom men naar beneden ennogmaals geen treffer. De hoop op behoud herleefde reeds bij de bemanning van de „High wave" doch deze hoop bleek ijdel, want tot ontzetting ook van de Nederlandsche toeschouwers gaf het vliegtuig zijn weer- looze prooi nog niet prijs. Ditmaal had het meer succes, want onder de 5 bommen die het thans liet vallen, was één voltreffer. EINDELIJK GETROFFEN. Een geweldige ontploffing was het ge volg, het schip werd uit elkaar gereten en begon onmiddelijk te zinken De beman ning begaf zich in de sloep, hetgeen :alle haast moest gebeuren, zoodat aan 't redden van eenige bezittingen niet meer was te denken Nauwelijks hadden allen het schip verlaten, of het verdween in de diepte. Tusschen het treffen en het zinken van het schip verliepen hoogstens 4 mi nuten Aan boord van de „Rian had men het drama, dat zich in, de schemerdonker af speelde met ontzetting gevolgd. De ont ploffingen van de bommen in het water waren soms zoo hevig dat de „Rian", die steeds op behoorlijken afstand bleef rond varen, op een gegeven moment 4 voet uit het water werd opgetild Zelfs vloog het vliegtuig nog eenmaal laag over het Ne derlandsche schip, doch. het liet het ge lukkig ongemoeid. Vanzelfsprekend deden de Nederlandsche zeelui hun plicht: zij snelden te hulp naar de ronddobberende schipbreukelingen, die gastvrij aan boord werden opgenomen Het bleek toen dat 2 hunner waren gewond: de 2e stuurman had een kogel In zijn rechterbeen, ter hoogte van de knie gekregen en een ma troos een schampschot aan den schouder. Hoewel de „Rian" dus dicht onder de Engelsche kust was en er zelfs een En gelsch lichtschip in de buurt was. welk lichtschip door het vliegtuig ongemoeid was gelaten, besloot kapitein Grünefëld toch maar liever naar Nederland terug te keeren Het was nl. geheel donker geworden en daarbij mocht de „Rian" de Theems niet opvaren Nog geheel onder den indruk van hetgeen men had gezien, aanvaardde men den terugweg naar Vlissingen. van waar het schip Zaterdag was Vertrokken. Onderweg ontmoette men nog de noodige mijnen doch het gelukte liet schip behou den binnen te brengen Woensdagavond ongeveer vijf uur kwam het schip voor Vlissingen. Een marine dokter voer met een sleepboot het schip op de Wester schelde tegemoet om de gewonden te be handelen. Te circa zes uur kwam het schip, zich moeizaam een weg banend •door de zware- ijsschotsen, op de haven van Vlissingen. Het was aldaar dat we dit verhaal zoowel van kapitein GriineCeld als van den kapitein van het Engelsche schip vernamen. De Engelsche zeelui waren vol lof over de behandeling aan boord van de „Rian" en vanzelfsprekend dankbaar dat allen zoo spoedig waren gered. De gewonden werden naar het zieken huis alhier overgebracht, terwijl de be manning, door de zorgen van den Engel- schen consul in hotels werd onderge bracht. Finland is ter dood veroordeeld als het buitenland niet helpt 357 personen omgekomen bij de Russische luchtbom bardementen. De Finsche gezant in Frankrijk heeft ver klaard, dat Finland dringend behoefte heeft .aan hulp. Als die hulp niet komt, is het ter dood veroordeeld. Er zijn wonderen ge beurd, doch men mag geen onafgebroken reeks wonderen verlangen. De leider van de passieve verdediging van Finland heeft medegedeeld, dat bij de bombardementen van de Russische lucht macht in December' en Januari 357 perso nen werden gedood. WEER EEN AANVAL AF GESLAGEN. De Finsche legerleiding deelt mede: „In de landengte van Karelië hebben de .Finnen een aanval der Russen op de ri vier Taipale afgeslagen. De Russen hebben zestig dooden op het slagveld achtergelaten. "Ten Noorden van het Ladogameer heeft de vijand opnieuw aanvallen gedaan op ver scheidene punten der Finsche stellingen, doch deze aanvallen werden overal afgesla gen. Negen Russische strijdwagens werden vernietigd. In de andere sectoren de gewo ne beschietingen door artillerie en activi teit van verkenners." De correspondent van het „Norsk Tele grambureau" meldt: De Russische troepen zijn vandaag van Hoyenjaervi opgerukt, ge holpen door een krachtig optreden der luchtmacht. In Kirkenes hoorde men het geluid van een hevig bombardement op de Finsche linies en de ontploffing van bom men. De Russen zijn echter in den namiddag teruggeweken en de stellingen lijken onge wijzigd. In Karelië hebben de Finsche troepen vier stukken anti-tankgeschut op de Russen buitgemaakt. De Finsche batterijen hebben een sovjet-colonne, die op marsch was, ge decimeerd en een batterij artillerie vernie tigd. Aan het Karelische front zijn vandaag geen belangrijke gevechten voorgekomen, veeleer een reeks kleine offensieven. Opzienbarend ontslag in België. De chef van den generalen staf gaat heen. Generaal van der Bergen, chef van den Belgischen generalen staf heeft als zooda nig ontslag gevraagd. Dit verzoek heeft algemeen levendige verrassing gewekt. In welingelichte kringen verklaart men, dat generaal Van den Bergen zijn besluit zonder eenigen druk van buitenaf heeft ge nomen, en dat het geen verband houdt met meeningsverschillen tusschen den generaal en hoogere autoriteiten. Slechts persoonlij ke overwegingen hebben tot het besluit van generaal Van den Bergen geleid. De nieuwe chef. Generaal Michiels, die voorgedragen is als opvolger van generaal Van den Bergen, is in 1881 te Brussel geboren, Na in 1909 de krijgsschool als onderluitenant te hebben verlaten, was hij tijdens den oorlog van 1914 tot 1918 chef van het bureau operaties bij het hoofdkwartier van luitenant-generaal baron van Dixmude. Hij werd, na in 1919 tot majoor te zijn benoemd, chef van den staf van het eerste legerkorps, en in 1934 werd hij aan het hoofd geplaatst van het regiment grenadiers. De in 1937 tot gene- neraal-majoor bevorderde officier werd in September 1939 belast met het bevel over een divisie. De ondergang van een Duitsche duikboot. Havas meldt uit Londen: Gisteravond werd officieel verklaard, dat een Duitsche duikboot, voordat zij tot zinken gebracht werd, het in convooi varende Britsche s.s. „Vaclite" (5,062 ton) in den grond had geboord. De bemanning van de „Vaclite' werd door een Italiaansch schip aan boord genomen. De escortevaartuigen wierpen diepte bommen uit, doch verloren tenslotte het contact met de duikboot. Later zag een Britsch watervliegtuig den onderzeeër, die blijkbaar niet meer in staat was te duiken. Het vliegtuig liet bommen vallen, waarop de duikboot het vuur opende, dat met mi trailleurs werd beantwoord. Ook het vlieg tuig verloor daarop de duikboot ten ge volge van de bewolking uit het oog, doch het meldde de positie aan de schepen. Toen deze ter plaatse aankwamen, was de duik boot gezonken. Eenige overlevenden der bemanning, die in een rubberboot ronddre ven, alsmede eenige anderen, die zich bo ven water hielden, werden opgepikt. De meesten hunner leken nog geen 20 jaar te zijn. Dooi in zicht Het weer heeft nu wel uiterst onaan gename luimen gekregen. 'Regen en daarbij aa-n houdende vorst. Dit verschijn sel is toe te schrijven aan het feit, dat de temperatuur van de bovenlucht boven het nulpunt is gekomen, terwijl de Oostenwind koude uit midden-Europa in de onderste la gen blijft aanvoeren. Of er nu eindelijk dooi zal komen? Nog steeds blijft dit onzeker. De depressie ten Z. W. van ons land, welke debet is aan de verwarming der bovenlucht, kan dooi brengen, maar daar de weerberichten uit Frankrijk en Engeland ontbreken, weet men niet, wat er de omva.:g van is en waar zich precies de storings Vonten bevinden. Ons land stond vandaag .og steeds onder invloed van het hooge Jrukgebied over Scandinavië, dat echter i.i beteekenis af neemt. In de Noordelijke provincies woei vanochtend een Oosterstorm, welke te Gro ningen de temperatuur tot 15 graden onder nul deed dalen! Het hangt er nu heel. maal van af, of de depressie over Frankrijk baas zal wor den, of zich zal vereenige.i met een depres- boven den oceaan bij 'IJsland. Geschiedt dit dan draait de wind naar het Zuidwesten en zal de temperatuur belangrijk boven nul gaan stijgen. Opkomst buitengewoon dienstplichtigen der lichtingen 1938 en 1939. De regeeringspersdienst meldt: Waarschijnlijk zullen de hierna vermelde ploegen buitengewone dienstplichtigen van de lichtingen 193S en 1939 in werkelijken dienst moeten komen. De datums van op komst zijn hieronder vermeld. Regimenten infanterie (inbegrepen de gimenten grenadiers en jagers) 1 April 1940; Korps motordienst 1 April 1940; Ba taljon geneeskundige troepen (le ploeg) 1 April 1940; (2e ploeg) 6 Mei 1940: Regi menten veldartillerie (beredenen en onbe- redenen.) 17 Juni 1940; Regimenten motor artillerie 17 Juni 1940; Regimenten lucht doelartillerie 17 Juni 19!10. Verdacht van'spiónnage. Twee mannen te Nijmegen aangehouden. De politie te Nijmegen heeft dezer dagen twee mannen aangehouden, verdacht van spiónnage. Een der mannen, die jarenlang in Duitsehland werkte, maar sedert korten tijd te Nijmegen logeerde, voerde geregeld besprekingen in koffiehuizen. De politie ging zijn gangen na en arresteerde hem, toen hij op het punt stond van een bespre king terug te keeren. Er werd een koffer met teekeningen van kunstwerken op hem bevonden. Een man, die in zijn gezelschap was, werd eveneens gearresteerd. Beiden zijn aan de justitie Le Arnhem overgeleverd. Amerika bouwt 43 oorlogsschepen in 2 jaar. De vlootcommissie uit het Huis van Af gevaardigden dei- Ver. Staten heeft giste ren het bekorte vlootprogramma aanvaard. Dit programma omvat den bouw van 21 oorlogsschepen, 22 hulpoorlogsschepen en de uitbreiding van de marineluchtmacht met 4,500 toestellen. De kosten ervan wor den voor de komende twee jaren geraamd op 655 millioen dollar. De voorzitter der commissie heeft in dit verband verklaard, dat dit alles is, wat de Ver. Staten in twee jaar kunnen bouwen. In het oorspronkelijk door de regeering ingediende vlootbouwprogramma, dat be oogde de sterkte van de vloot met 25 pro cent te verhoogen, was de bouw voorzien van 77 oorlogsschepen en een gelijk aantal hulp-oorlogsschepen tot een totaal bedrag van 1.3 milliard dollar, te verdeelen over zes jaren. Te voet over de Waddenzee! Vanmiddag om twaalf uur zijn op Schier monnikoog aangekomen vier mannen uit Veldkamp, die om half negen uit Hornhui- zen te voet over het ys waren vertrokken. Het zijn de gebroeders Toxopeus en de heeren de Vries en van der Veen. Een zeer koude maand Januari. Het record, van 1850 gebroken! Het K.N.M.I. te De Bilt deelt mede: Ge middeld over de 5 hoofdstations was in Ja nuari de ochtendtemperatuur 7,5 graad be neden normaal. De grootste afwijkingen kwamen voor op den 22sten en den 15den, respectievelijk 12 graden en 0.5 graad be neden normaal. Alle dagen waren derhal ve te koud. De gemiddelde maximumtem peratuur was 7,5 graad en het gemiddelde minimum 8 graden beneden normaal. Op alle dagen was te De Bilt de minimumtem peratuur beneden het vriespunt. Het aan tal dagen met een maximumtemperatuur beneden het vriespunt bedroeg te De Bilt 22 tegen 4 normaal. De neerslag, die voornamelijk als sneeuw viel, was in de verschillende provincies 30 tot 75 beneden normaal. 1: L". De directie der Nederlandsche Spoorwegen heeft aan Prinses Beatrix ter gelegenheid van haar tweeden verjaardag een reproductie op Jho van de ware grootte aangeboden van den eersten trein, die honderd jaar geleden in Nederland liep, met bijbehoorende spoorbaan, stations en beveiligingen. Het geheel werd gemaakt door het personeel in de werkplaatsen Tilburg en Utrecht der Ned. Spoorwegen, ïn West-Brabant zijn vele wegen onberijdbaar. De door den wind tot hoopen gewaaide stuifsneeuw, en de regen, welke gister avond en vannacht viel en spoedig het: weg dek in een spiegelgladde baan veranderde, heeft het verkeer in ons land .wel in zeer sterke mate belemmerd en op vele plaatsen zelfs volkomen stil gelegd. Vooral in het Zuiden van ons land zijn de wegen nage noeg onberijdbaar. De toestand op de rijkswegen in W e s l- Brabantis thans van dien aard, dat de-A.T.Q. vanmorgen bijna alle autobus diensten heeft moeten stopzetten. Dé dien-' sten van Breda op Lage Zwalüwe en Go- rinchèm zijn geheel gestaakt. De toestand op de wegen is van dien aard, dat autobus sen, die onderweg waren, Breda niet kon den bereiken. De chauffeurs hebben telefo nisch medegedeeld, dat zij de bussen langs den weg hebben moeten zetten, Alleen de A.T.O.-dienst op Tilburg wordt, zij het met groote vertraging, onderhouden. De vracht- diensten van de A.T.O. zijn geheel stopge zet. Reeds gisteren h'ebben deze diensten de plaatsen in liet land van Heusden en Altena niet kunnen bereiken. De B.B.A. (Brabantsche buurtspoorwegen en Autodiensten) tracht nog, alhoewel met urenlange vertraging, den dienst gaande te houden. In het bijzonder de lijn van Breda naar de Belgische grens en naar Roosen daal is nagenoeg onberijdbaar. Op den weg BredaMoerdijk zijn van morgen tal van particuliere auto's vast- geloopen bij pogingen om de brug bij Ter- li eyd en te passeer en. Het 'verkeer Utrecht- Vianen-Waarden burg-Den Bosch en terug moet tusschen de Linge en Waardenburg den omweg over Geldermalsen blijven volgen, welke omweg ter plaatse is aangegeven, daar de rijks weg door de gladheid en de sneeuw ge stremd is. De weg Oisterwijl-Haren (N.B.) is gestremd. Het verkeer is alleen moge lijk via de Heusdensche baan en Holeind- straat. DE RIJKSSTRAATWEG AM STERDAM—UTRECHT GE BLOKKEERD. Tengevolge van de sneeuwverschuivingen is gisteren het verkeer op den rijksstraat weg Amsterdam-Utrecht op sommige ge deelten geheel ontwricht. Onder de ge meente Abcoude ondervinden de automobi listen en andere weggebruikers den over last van de sneeuw. Het verkeer tusschen Nieuwersluis, Vinkeveen, Wilnis en Mij drecht is geheel gestremd. Op de Vinke- veensche Zuwe staat een auto, die al meer dan drie dagen is ingesneeuw. Niets is meer van het voertuig te onderscheiden. Het is slechts een sneeuwhoop. Met man Te De Bilt werden 110 uren zonneschijn waargenomen tegen 53 normaal. Te De Bilt was de gemiddelde tempe ratuur uit de waarnemingen te 8,14 en 19 uur 5,1 graad. Hiermede is liet vroe gere Januarirecord van UtrechtDe Bilt, nl. 3,3 graad in 1850, belangrijk overtrof fen. Van de 3 wintermaanden December, Januari en Februari is er sedert het begin der waarnemingen in 1849 slechts een weest die kouder was, nl. Februari 1S55 met 5,3 graad. De negatieve temperatuursom, die een maat is voor de ijsvorming, is vandaag (1 Februari) voor De Bilt aangegroeid tot 286 graden, waardoor de winter van 1928/1929 is overtroffen. De winter vat 1890/1891 blijft het echter voorloopig no< winnen met een temperatuursom van 342 graden, die zich uitstrekt van 26 Novem ber 1890 tot 23 Januari 1891, toen flinke dooi intrad. en macht is het personeel van de rijkswa terstaat bezig den weg sneeuwvrij te ma ken. De weg Amsterdam-Alkmaar is onbe gaanbaar, zoodat de route via Haarlem moet worden genomen. De weg Alkmaar- Den Helder, is zeer glad. LEEUWARDEN—GRONINGEN ONBEGAANBAAR. De felle wind, welke de sneeuw doet op waaien en op de wegen deponeert, heeft ook den weg Leeuwarden-Groningen onbe gaanbaar gemaakt.Er zijn hier verschillen de „sneeuwduinen" gevormd, welke even zoovelsi vallen j^ocr het autoverkeer zijn. Verscheidene auto's zijn op deze wijze in gesneeuwd en kunnen niet voor- of achter uit. Op den- weg Groningen-Winsum-Warf- fum is het verkeer gestagneerd. Ook Gro- ningen-Zuidlaren is onbegaanbaar, evenals den weg Assen-Rolde-Grollo-Schoonoord- Noordsleen. VERKEERSMOEILIJKHEDEN BIJ ZUTFEN. Al is de opeenhooping van sneeuw in de omgeving van Zutfen niet zoo erg als in de andere deelen des lands, toch ondervond het verkeer in den loop van den middag nog aanzienlijke moeilijkheden. Zoo werd de autobusdienst Zutfen-Laag Keppel van de G.T.W. gisteren in den na middag gestaakt. Ook het treinverkeer ondervind vertra ging. De trein uit Leeuwarden kwarri gis termiddag met vijf kwartier vertraging aan. Autobusdiensten ïn Noord-Holland gestaakt. De diensten van den autobusdienst Noord- Holland te Alkmaar naar Den Helder, St. Maarten en de Zijpe zijn met ingang van gisteren wegens gladheid van de wegen ge- staat. DE TRAMVERBINDINGEN IN WATERLAND GESTAAKT. Vandaag kon de Noord-Zuid-Hollandsche tram haar diensten in Waterland nog niet hervatten, aangezien er aan de opstuiving van sneeuw nog steeds geen einde is ge komen. Enkele diensten werden, zoo goed en zoo kwaad als het ging, met autobussen onderhouden, namelijk naar Broek, Edam en Volendam. Tusschen Amsterdam en Nieuwendam konden de trams normaal rij den. De toestand van de wegen is nog zeer slecht. Overal liggen sneeuwhoopen, welke groote moeilijkheden voor het verkeer op leveren, evenals de plekken, waar de sneemv is weggewaaid, omdat deze vaak spiegelglad zijn. Vanochtend vroeg zijn tus schen Purmerend en Ilpendam twee bus sen blijven steken, doordat een trailer, wel ke was geslipt en dwars over den weg was komen te staan, door den sneeuw werd on- dergestoven. Eerst nadat de wagen was uitgegraven, kon het verkeer doorgang vin den. Men zou vandaag met een motorwa gen, voorzien van een ijsploeg, een poging doen, eenige trambanen vrij te maken. AUTOBUSDIENSTEN IN DRENTE STILGELEGD. Even buiten Meppel op de route Meppel- Groningen is vanochtend tengevolge van gladheid van den weg een autobus van de Drentsche autobusonderneming, D.A.B.O., in een sloot gereden. De chauffeur en de twee passagiers ble ven ongedeerd, terwijl de bus vrijwel onbe schadigd bleef. Te Nijeveen raakte een bus van dezelfde onderneming in den sneeuw vast. Deze kon eerst na geruimen tijd weer vrij worden gemaakt. Alle D.A.B.O.-diensten zijn thans stilge legd, behalve de dienst Meppel-Nijeveen- Diever, alsmede de dienst Groningen-Bei- len.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1940 | | pagina 1