De ijsgang ®p Ooster
era Wesier-SeineM®"
Hevige Dwitsehe luchtaanvallen ©p
schiepen bij de Britsche kust.
fievaarSpe Mist!
IReedii 8©=@0© doodles ©bi gewonden
bij het üussïsclh® leger.
NUMMER 25 183e JAARGANG TWEE BLADEN EERSTE BLAD DINSDAG 30 JANUARI 1S40
Dagblad. Uitgave C.V. De Middel- «5® JPX^IJTIXC'XjcUt!'' 4fe W^W Advertentiën 30 cent per regel
burgsche Courant. Bureaux: te ingezonden mededeelingen 60 cent
MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28, r_ ra «-, hr Mft». /ra, a ESJSEST^ per regel. Bij contract lager Tarief
Tel. Redactie 269, Administratie 139; Bk. A BB BB H gSj M Ep^S» 11 IP*1« PlkBö^P1 op aanvraaS- Familieberichten en
te GOES: Tarfkade, -Tel. 2863. Post- ijjm r§ B Bï$lL M f$ InPflriBSS^BB&kH )>W;^ ÊT ÊT flH BbBJB Mi dankbetuigingen minimum 2.10.
giro 359300. Abonnementsprijs voor |H£ J >«vEï^ B sS^j^ril v- mr""^ %:'v A '-.VJ:'j\"3 Ka b/f&A ffira f%fë"'1 „Kleine Advertenties", maximum 6
Middelburg en Goes 2.30, elders B B UW W0 Ibü B3w fggy ggÉBr x£Z^|Él M fegj stMk? P VJ B regels, 75 cent, bij vooruitbetaling.
2.50 per kwartaal. Weekabonne- „Brieven, of adres bureau v. d. blad
menten in Middelburg en Goes 18 ct. Gl^^E^SlCH EI 6XtrS BeWySnUmmerS 5 Ct'
Het is ten eenenmale onmogelijk alle
veerdiensten in stand te houden
Het Provinciaal Bestuur van Zeeland
/schrijft ons:
Als gevolg van den ijsgang, zoowel op
de Wester- als de Oosterschelde, zijn de
verbindingen tusschen de verschillende dee-
len van onze provincie, voor zoover die
over het water onderhouden plegen te wor
den, geheel of bijna geheel stilgelegd. On
getwijfeld beteekent dit voor het reizend
publiek een groot ongerief en het is be
grijpelijk, dat men zich afvraagt, of wel al
les gedaan wordt om de aldus voor velen
gerezen moeilijkheden uit den weg te rui
men. In het bijzonder wordt die vraag,
openlijk of binnenskamers, gericht tot het
Provinciaal Bestuur, dat op de Wester-
(schelde vier, op de Oosterschelde één boot-
dienst pleegt te onderhouden, naast de ve
ren tusschen Kamperland en Veere en tus
schen Wolphaartsdijk en Kortgene.
Het kan daarom zijn nut hebben er hier
eens op te wijzen, dat van deze zijde inder
daad alles gedaan wordt, wat met de be
schikbare middelen mogelijk is. Daarbij
moge voorop gesteld worden, dat de pro
vinciale vloot reeds in sterkte verminderd
is doordat Defensie op twee van de klei
nere motorbooten beslag heeft gelegd.
Voorts zijn niet alle overigens beschikbare
schepen geschikt om er zich een weg mede
door het ijs te banen. In het bijzonder geldt
dit voor de zg. ferry-booten, die door de
schroeven onder den voorsteven al te kwets
baar zijn en dientengevolge, zou men trach
ten met een dezer booten zich een weg te
banen door eenigermate zwaar ijs, al zeer
.spoedig in het ongereede zouden geraken.
Dat desniettemin de dienst tusschen Vlis
singen en Breskens tot dusver nog door het
m.s. Prinses Juliana wordt onderhouden, is
een gevolg van de omstandigheid, dat de
hoedanigheid van het ijs hier ter plaatse
nog geen ernstige bezwaren oplevert. Hoo-
ger op de rivier, waar meer en zwaarder
ijs voorkomt, zijn echter de ferry-booten,
om de zooeven aangeduide reden, volstrekt
onbruikbaar; men zou daar, wilde men de
diensten trachten in stand te houden, der
halve aangewezen zjjn op een der andere
schepen, de Luctor et Emergo, de Schou
wen of de Ooster-Schelde. Doch, daargela
ten de vraag of deze schepen die nu
eenmaal niet als ijsbrekers gebouwd zijn
op den duur bestand zouden blijken te
gen hun taak, doet zich hier nog een an
dere moeilijkheid voor.
Ging het er enkel om door een vast ijs-
dek een geul te breken en die open te hou
den, dan zou dit, al dan niet met behulp
van een ijsbreker, wel mogelijk blijken.
Doch de Schelde „zit" niet, zooals thans
met onze groote rivieren het geval is. De
ijsmassa's, die een schip bij zijn vaart op
de Schelde ontmoet, zijn geen vaste mas
sa's, aan een bepaalde plaats gebonden,
doch, soms zeer groote, üsschotsen, die op
het water drijven en onderworpen zijn aan
den invloed van eb en vloed. Daardoor ont
staat de mogelijkheid, dat een schip, dat
bezig is zich door zoo'n ijsveld heen te
werken, mèt dat ijsveld zelf door het getij
wordt meegenomen. Zoo zou het dus mo
gelijk zijn, om een voorbeeld te nemen, dat
een schip van den steiger te Walsoorden
vertrekt, doch onderweg op een ijsveld
stuit, dat de rivier af komt drijven, om,
terwijl het bezig is zich daardoor een weg
te banen, door het ijsveld op de eb te wor
den meegenomen, zoodat van het bereiken
van de haven van Hansweert geen sprake
kan zijn en men al tevreden mag wezen,
wanneer men op een meer stroomafwaarts
gelegen punt den overkant bereikt.
Het spreekt wel van zelf, dat het zóó niet
altijd gaat en dat het inderdaad ook nu
nog mogelijk is, met een vaartuig van
Hansweert naar Walsoorden of omgekeerd
te komen, doch het spreekt evenzeer van
zelf, dat de kansen van het welslagen van
zulk een tocht uiterst onregelmatig over
den tijd verdeeld zijn en dat het Provinci
aal Bestuur, aangenomen al, dat het ineen-
de hierbij de vloot der Provincie te mo
gen wagen, toch nimmer op deze wijze een
veerdienst zal gaan exploiteeren, waarvan
slechts één ding zeker zou zijn: dat het
publiek in elk geval er door zou worden
gedupeerd, omdat op een dergelpken dienst
als schakel tusschen andere verbindingen,
in geen enkel opzicht zou kunnen worden
gerekend!
Men zal wellicht de vraag stellen, of het
niet mogelijk is door het in de vaart bren
gen van andere booten de hiervoor ge
schetste moeilijkheden te overwinnen. Doch
daargelaten dat dergelijke booten in of bui
ten de provincie niet beschikbaar zjjn, zou
daarmee toch geen vaste en regelmatige
verbinding onderhouden kunnen worden,
omdat voor een dergelijken overtocht, ge
steld al dat z;j tenslotte zou slagen, meer
tijd noodig zal zijn, aan daarvoor binnen 't
kader der dienstregeling beschikbaar kan
worden gesteld. Reizigers zouden, indien
zij al den overkant bereikten, toch i-_
reweg de meeste gevallen elke aansluiting
missen.
Tenslotte nog twee opmerkingen. In de
eerste plaats dient er op gewezen te wor
den, dat naast eb en vloed ook de wind
een belangrijke factor uitmaakt bij het vor
men der ijsbarrières. Waar op het eene
oogenbiik open water ligt, kan op een vol
gend oogenblik een meer of minder groot
ijsveld komen te liggen en aldus een onver
wachte hinderpaal voor de scheepvaart op
leveren. In de tweede plaats is op de
heele rivier de betonning verdwenen, waar
door in elk geval de vaart in het donker
zelfs voor ter plaatse bekende varenslieden
praktisch onmogelijk wordt.
Uit dit alles blijkt wel, dat de verlan
gens van het publiek, hoe begrijpelijk ove
rigens, bezwaarlijk in vervulling zullen
kunnen gaan, zoolang de huidige weersom
standigheden aanhouden. Evenwel, de zaak
heeft de volle aandacht van het Provinci
aal Bestuur, dat niets zal nalaten om de
verbindingen zoo goed mogelijk in stand
te houden.
Daartoe heeft het reeds beslag gelegd op
de Koningsplaat, een gewezen tender van
de Holland-Amerikalijn, die daarheen ge
dirigeerd zal worden, waar hij nuttig zal
kunnen werken. De vraag, of het mogelijk
is, op nog andere zoodanige schepen beslag
te leggen, zal ongetwijfeld worden overwo
gen, wanneer daaraan blijkt behoefte te
bestaan. Men zal evenwel in het oog die
nen te houden, dat door het gebruik van
deze en dergelijke vaartuigen wel het rei
zigersverkeer eenigermate zal kunnen wor
den geholpen, doch dat het autoverkeer
daarbij slechts weinig of geen baat zal vin
den. Voor automobilisten blijft daarom van
en naar Zeeuwsch Vlaanderen de verbin
ding VlissingenBreskens en omgekeerd,
van en naar Schouwen-Duiveland die over
het Zijpe aangewezen.
Tenslotte kan nog worden medegedeeld,
dat het Provinciaal Bestuur zich tot den
Minister van Waterstaat heeft gewend met
het verzoek om, zoolang de weersgesteld
heid het onderhouden der verbindingen te
water zoo bezwaarlijk maakt, de luchtlijn
RotterdamHaamstedeVlissingen weder
in werking te doen stellen.
Het wordt opnieuw
kouder.
Het gebied van hoogen luchtdruk over
Scandinavië is nog iets in omvang toege
nomen. Over Frankrijk breidt zich ver
moedelijk een depressie uit, waardoor de
Oostenwind over ons land krachtiger is
geworden, zoodat opnieuw koude lucht,
naar deze contreien wordt getransporteerd.
Vermoedelijk zal .hierdoor de vorst van
nacht een paar graden strenger zijn dan
in den afgeloopen nacht (minimum voor
Zeeland denkelijk 8° C.).
Belgische reserve-officieren met
zes kinderen naar huis.
Belga meldt uit Brussel:
Naar vernomen wordt, heeft de Belgische
regeering besloten, binnenkort alle reserve-
officieren, die vader zijn van zes kinderen,
te demobiliseeren.
Boslkoi waarschuwt Italië.
De Sovjet-pers heeft een anti-Italiaan-
sche campagne ingezet mot twee scherpe
artikelen in de „Pravda" en de „Trud".
Hoonend laten deze bladen zich uit over
„dc helden van Caporetto, die nu de geal
lieerden zijn van de wit-Finnen". Zij waar
schuwen de Italianen, zich afzijdig te hou
den van het Engelsch-Fransche oorlogs-
blok.
De „Trud" schrijft: „Wanneer Italië een
nieuw avontuur zoekt, dan zal het in een
slagveld veranderen, terwijl het Italiaan-
sche leger, dat zeker niet eerste-rangs ge
noemd kan worden, het. vijfde wiel van den
Italië's rijkste provincies zullen worden
Fransch-Èngelschen wagen zal worden,
vernietigd.
Wanneer Italië zijn verbond met Duitsch-
land verbreekt zullen de geallieerden wier
onedelmoedige houding te Versailles de
Italianen zeker niet vergeten zijn, niet
eens bereid zijn, Italië ook maar de „krui
mels" te geven van den vredesbuit.
Eenige vaartuigen in den grond
geboord.
Het A.N.P. meldt: Duitsche vliegtuigen
hebben gisteren krachtiger aanvallen op
de Britsche scheepvaart gedaan dan ooit te
voren. De aanvallen waren verdeeld over
een 650 km lange kuststrook, van de mon
ding van de Tay in het Noorden tot de kust
van Kent in het Zuiden.
Zij begonnen even na 9 uur en eindigden
tegen het middaguur. Niettegenstaande het
slechte weer en het geringe zicht konden
Britsche vliegtuigen den vijand op vele pun
ten verdrijven.
Een der aanvallende vliegtuigen heeft,
naar gemeld is, zeven bommen laten val
len nabij het s.s. „Llan Wern" in het gebied
van de Tyne, zonder het schip echter te
treffen. Een ander vliegtuig viel het s.s.
„Imperial Monarch" aan ter hoogte van de
Schotsche kust, doch bij het verschijnen van
Britsche gevechtstoestellen verdween het
in de wolleen. Boven het gebied van de Ty
ne vloog een uit de wolken komende Hein-
kel-bommenwerper recht op een groep Brit
sche gevechtsvliegtuigen af. Toen hij het
gevaar zag, klom hij steil naar de wolken
en vluchtte, doch niet dan nadat de Engel-
sche machines het vuur hadden geopend.
Voorts zijn vijandelijke vliegtuigen verdre
ven terwijl zij aanvallen deden op schepen
voor de kust van Yorkshire. Twee der aan
gevallen schepen waren onverdedigde licht
schepen. Later in den ochtend ondernamen
Duitsche vliegtuigen aanvallen op schepen
voor de kust van Kent. Acht Britsche
vaartuigen hebben gemeld, dat zij zijn aan
gevallen.
Volgens Havas zijn bij de luchtaanvallen,
die Duitsche vliegtuigen gistermiddag op
koopvaardijschepen hebben ondernomen, ze
ven man omgekomen.
Op de Noordzee is het Letsche s.s.
„Tautmila" aangevallen door een vliegtuig
dat tien bommen liet vallen. Vijftien man
en de vrouw van den kapitein konden zich
in veiligheid brengen.
OOK DUIKBOOTEN WEER
ACTIEF.
Volgens Havas zijn het Deensche schip
„England" en het Noorsche schip „Hosan-
ger" door een Duitschen onderzeeër tot zin
ken gebracht. De eenige overlevende van de
„England" is opgepikt, nadat hij S2 uur op
een vlot had "doorgebracht; de 20 andere op
varenden worden vermist. Drie mannen,
die vermoedelijk de eenige overlevenden
van de „Hosanger" zijn, zijn door een
Britsch schip aan boord genomen.
Bovendien zijn zeven opvarenden van het
Noorsche schip „Faro", dat vermoedelijk
door een Duitschen aanval tot zinken is ge
bracht, door middel van kabels aan land ge
bracht. Acht andere opvarenden hadden
plaats genomen in een reddingboot, doch
deze sloeg om, nadat ze te water was ge
laten, slechts één der inzittenden werd ge-
x-ed. Drie lüken zijn aangespoeld, vier wor
den vermist.
NEGEN SCHEPEN VERNIETIGD,
MELDT BERLIJN.
Het D.N.B. meldt uit Berlijn:
„Binnen het kader van de verkennings
vluchten van het Duitsche luchtwapen bo
ven de Noordzee zijn op 29 Januari vijan
delijke convooien. gewapende koopvaardij
schepen en voorpostenschepen aangevallen.
Ondanks zeer krachtig vijandelijk afweer-
vuur en ondanks het optreden van groepen
jachtvliegtuigen zijn vernietigd: zeven vij
andelijke, gewapende koopvaardijschepen en
twee voorpostenschepen. Een vijandelijk
jachttoestel werd bij Hartepool neergescho
ten. Alle eigen vliegtuigen zijn behouden te
ruggekeerd".
Geheimzinnige geschiedenis by
de Moerdijkbrug.
Naar eerst thans bekend is geworden
heeft zich Zaterdagavond omstreeks elf uur
op den weg naar de Moerdijksche brug een
voorval afgespeeld, dat nog niet is opge
helderd. Een militair chauffeur, die met een
vrachtwagen uit de richting Breda in de
richting van genoemde brug reed bemerkte
op eenigen afstand van hem een stilstaande
personenauto, waarnaast een burger stond
gewapend met een karbijn. Toen deze den
militairen wagen bemerkte stapte hij vlug
in de auto, die dadelijk .wegree.d in de
richting van de brug. Enkele honderden
meters verder stopte de auto weer, terwijl
ook de militair zijn vrachtwagen töt stil
stand bracht. Hij begaf zich naar de perso
nenauto, rukte het portier open en eischte
de karabijn op. Als antwoord werd met een
mes naar hem gestoken, dat door zijn
kleeren heendrong en afstuitte op een ta
baksdoos, welke de militair in zijn tuniek
droeg. Het gelukte den militair den man,
die gestoken had het mes te ontrukken.
Daarna rukte hij de karabijn uit de handen
van een ander der drie inzittenden waarna
de auto op gang werd gebracht en in volle
vaart verdween. Direct achtervolgde de mi
litair den gevluchten wagen en het mocht
hem nog gelukken het autonummer op te
nemen. Hij deed aangifte van het voorval
bij de marechaussee te Moerdijk.
Later werden langs den weg diverse
militaire uitrustingstukken gevonden welke
vermoedelijk uit de gevluchte auto waren
geworpen.
Het justitioneel onderzoek zou volgens
de Tel hebben uilgewezen, dat de militaire
uitrustingstukken welke na het gevecht
met den militairen chauffeur Groen in de
sneeuw langs den kant van den weg
den gevonden alsmede de karabijn, welke
Groen den burgers in den personenauto
wist te ontrukken, Zaterdag in den laten
namiddag, nadat de periodieke verloven wa
ren ingegaan zijn ontvreemd uit het kan-
tonnement Moerdijk.
De auto, waarin de burgers zich bevon
den het waren er twee en niet drie, zoo
als aanvankelijk is gemeld voerde het
letterteeken P en was dus uit Limburg af
komstig, Deze auto kon tot dusver niet
worden opgespoord.
De militaire en justitieele autoriteiten
zetten inmiddels het onderzoek, dat in een
bepaalde richting gaat met kracht voort.
Mijnenleggen in de Noordzee. Een dezer gevaarlijke oorlogsmachines
wordt van een Engelschen mijnenlegger in zee neergelaten in het „veld"
ter bescherming van de kust tegen vijandelijke aanvallen.
Hitler spreekt vanavond voer de
radia.
Het D.N.B. meldt uit Berlijn:
Rijkskanselier Hitier zal vanavond om
8 uur (7 uur 20 Amsterd. tijd) een toe
spraak tot het Duitsche volk houden.
De redevoering zal door alle Duitsche
zenders worden uitgezonden.
iuitseh® vüegtdigeiï koven ons
land.
De Regeeringspersdienst meldt:
Gistermiddag zijn in het Noordoosten en
in het midden van ons land Duitsche vlieg
tuigen gesignaleerd. Zij zijn door vliegtuig-
patrouilles en luchtdoelartillerie verjaagd.
Te Berlijn zijn naar aanleiding van dezè
schending van onze neutraliteit stappen
ondernomen.
Aanvaring tusschen twee
Nederlandsche schepen in Dnins.
Van het Nederlandsche s.s. i.Berkel", dat
op weg is van Huelva naar Amsterdam, is
tijdens een oponthoud in Duins het anker
gaan slepen, waardoor het schip tegen de
„Montferland" van de Kon. Hollandsche
Lloyd is aangedreven en lichte schade aan
den boeg heeft opgeloopen. Of de „Mont
ferland" beschadigd is, is niet bekend.
De „Montferland" bevindt zich eveneens
op de thuisreis. Het s.s. „Berkel" behoort
toe aan de N.V. Houtvaart te Rotterdam.
Bescherm Uw keel in dit venijnige
weer door geregeld gebruik
de medicinale/^Sc7
(Ingez. Med.),
Noodlottige brand in autobus.
32 passagiers omgekomen.
Zondag is in een autobus te Toluca in
Mexico brand ontstaan, doordat een pas
sagier een nog brandende sigaret had laten
vallen.
De benzinetank van de bus is geëxplo
deerd. 32 Passagiers, o w. acht kinderen,
zijn gedood, 23 andere inzittenden gewond.
DUITSCH JOURNALIST OVER DE
GRENS GEZET.
Tegen den Duitschen journalist May,
die veertien dagen geleden te Den Haag
werd gearresteerd, verdacht van spionna-
ge, werden geen 'termen voor een ge
rechtelijke vervolging aanwezig geacht.
Na enkele dagen in politiebewaring te
hebben doorgebracht is de Duitscher gis
teren als ongewenscht vreemdeling over
de grens gezel.
De twee andere in deze zaak aangehou
den personen, een Duitscher en een Ne
derlander bevinden zich nog in arrest,
meldt de Tel
Het nieuwe offensief bij het
Ladogameer afgeslagen.
Zvveedsche deskundigen schatten de ver
liezen van de Russen op 80.000 man aan doo
den en gewonden, hierbij inbegrepen zij, die
zijn omgekomen door de koude of die bevro
ren ledematen hebben.
Bovendien zouden sommige commando's
reeds drie keer een wijziging hebben onder
gaan.
Ten Noordoosten van het Ladogameer is
op verscheidene punten fel gestreden. Alle
aanvallen van de Russen werden afgeslagen
en de Finnen hebben zich meester gemaakt
van enkele steunpunten van den vijand.
Achthonderd Russen zijn gesneuveld, 160
gevangen genomen. Bovendien hebben de
Finnen vier tanks vernield, alsmede een
pantserauto. Vier stukken geschut, vijftien
mitrailleurs en vele andere wapens werden
buitgemaakt.
Te Aittojoki zijn detachementen van de
Russen, die poogden een omtrekkende be
weging te maken, teruggedreven. Zij lieten
450 dooden op het slagveld achter.
ONOPHOUDELIJKE BOM
BARDEMENTEN.
Officieel wordt vernomen, dat de Russi
sche luchtmacht gisteren opnieuw bijzonder
actief is opgetreden tegen de Finsche be
volking. Deze activiteit is overigens den
Russen vrij duur te staan gekomen, aange
zien volgens sommige berichten twaalf
vliegtuigen, waarvan de plaats van neer
storten gecontroleerd kon worden, neerge
haald werden. Het totale aantal neergehaal
de Russische vliegtuigen zou zelfs 17 bedra
gen.
De Russische toestellen hebben een zie
kenhuis gebombardeerd in Oost-Finland,
waarbij twintig dooden vielen. Abo is het
voorwerp geworden van een feilen aan
waarbij 30 personen werden gedood en 50
gewond. Bovendien werden 15 huizen ver
nield. In de streek van Porgo vielen 4 doo
den en 10 gewonden.
In een rapport over de week van 21 tot
27 Januari zegt de leider der „passieve de
fensie" in Finland, dat vergeleken met de
voorafgegane week de Russische luchtbom
bardementen van minder belang waren. In
den loop van deze week werden 46 verschil
lende plaatsen gebombardeerd. Sommige
werden, verscheidene malen op één dag be
stookt. Er waren er zelfs, die vier malen
werden gebombardeerd. In den loop der
week wierpen de Russische toestellen 2.941
bommen op steden in het binnenland, d.w.z.
ongeveer de helft van het aantal der voor
afgegane week. Eenige tientallen bommen
werden op verlaten plaatsen geworpen.
Wissels op de communis
tische toekomst!
De zg. Finsche „volksregeering" Kuusi-
nen heeft, naar het Zvveedsche blad „Nya
Dagligt Allehanda" bericht, schatkistbiljet
ten uitgegeven, welke betaalbaar zullen zijn,
wanneer zij de regeering over Finland zal
hebben aanvaard. Met. deze biljetten hebben
de Russische troepen tot nu toe het vee, dat
zij bij de Finsche boeren gevorderd hebben,
betaald.
De Russen verspreiden verder drie soor
ten pamfletten in Finland. In een van deze
pamfletten sporen de zoogenaamde Finsche
gevangenen hun kameraden aan, over te
loopen naar de Russen. Andere hebben be
trekking op de overeenkomsten tusschen
Kuusinen en het Kremlin. Het dex-de pam
flet spoort de Finnen aan hun officieren te
vermoorden, op de eerste plaats den „op-
perbeul", maarschalk Mannerheim.
Onlusten in Sovjet-
Rusland
Volgens mededeelingen van Russische
krijgsgevangenen in Finland zouden den
laatsten tijd herhaaldelijk ongeregeldheden
zijn voorgekomen te Moskou en Leningrad.
Talrijke hoogere officieren zouden zijn dood
geschoten. Verder verklaarden de krijgsge
vangenen, dat de menschen het koud heb
ben; zij willen eten en kieeding en geen oor
log.