De ijsgang ®p Ooster era Wesier-SeineM®" Hevige Dwitsehe luchtaanvallen ©p schiepen bij de Britsche kust. fievaarSpe Mist! IReedii 8©=@0© doodles ©bi gewonden bij het üussïsclh® leger. NUMMER 25 183e JAARGANG TWEE BLADEN EERSTE BLAD DINSDAG 30 JANUARI 1S40 Dagblad. Uitgave C.V. De Middel- «5® JPX^IJTIXC'XjcUt!'' 4fe W^W Advertentiën 30 cent per regel burgsche Courant. Bureaux: te ingezonden mededeelingen 60 cent MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28, r_ ra «-, hr Mft». /ra, a ESJSEST^ per regel. Bij contract lager Tarief Tel. Redactie 269, Administratie 139; Bk. A BB BB H gSj M Ep^S» 11 IP*1« PlkBö^P1 op aanvraaS- Familieberichten en te GOES: Tarfkade, -Tel. 2863. Post- ijjm r§ B Bï$lL M f$ InPflriBSS^BB&kH )>W;^ ÊT ÊT flH BbBJB Mi dankbetuigingen minimum 2.10. giro 359300. Abonnementsprijs voor |H£ J >«vEï^ B sS^j^ril v- mr""^ %:'v A '-.VJ:'j\"3 Ka b/f&A ffira f%fë"'1 „Kleine Advertenties", maximum 6 Middelburg en Goes 2.30, elders B B UW W0 Ibü B3w fggy ggÉBr x£Z^|Él M fegj stMk? P VJ B regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. 2.50 per kwartaal. Weekabonne- „Brieven, of adres bureau v. d. blad menten in Middelburg en Goes 18 ct. Gl^^E^SlCH EI 6XtrS BeWySnUmmerS 5 Ct' Het is ten eenenmale onmogelijk alle veerdiensten in stand te houden Het Provinciaal Bestuur van Zeeland /schrijft ons: Als gevolg van den ijsgang, zoowel op de Wester- als de Oosterschelde, zijn de verbindingen tusschen de verschillende dee- len van onze provincie, voor zoover die over het water onderhouden plegen te wor den, geheel of bijna geheel stilgelegd. On getwijfeld beteekent dit voor het reizend publiek een groot ongerief en het is be grijpelijk, dat men zich afvraagt, of wel al les gedaan wordt om de aldus voor velen gerezen moeilijkheden uit den weg te rui men. In het bijzonder wordt die vraag, openlijk of binnenskamers, gericht tot het Provinciaal Bestuur, dat op de Wester- (schelde vier, op de Oosterschelde één boot- dienst pleegt te onderhouden, naast de ve ren tusschen Kamperland en Veere en tus schen Wolphaartsdijk en Kortgene. Het kan daarom zijn nut hebben er hier eens op te wijzen, dat van deze zijde inder daad alles gedaan wordt, wat met de be schikbare middelen mogelijk is. Daarbij moge voorop gesteld worden, dat de pro vinciale vloot reeds in sterkte verminderd is doordat Defensie op twee van de klei nere motorbooten beslag heeft gelegd. Voorts zijn niet alle overigens beschikbare schepen geschikt om er zich een weg mede door het ijs te banen. In het bijzonder geldt dit voor de zg. ferry-booten, die door de schroeven onder den voorsteven al te kwets baar zijn en dientengevolge, zou men trach ten met een dezer booten zich een weg te banen door eenigermate zwaar ijs, al zeer .spoedig in het ongereede zouden geraken. Dat desniettemin de dienst tusschen Vlis singen en Breskens tot dusver nog door het m.s. Prinses Juliana wordt onderhouden, is een gevolg van de omstandigheid, dat de hoedanigheid van het ijs hier ter plaatse nog geen ernstige bezwaren oplevert. Hoo- ger op de rivier, waar meer en zwaarder ijs voorkomt, zijn echter de ferry-booten, om de zooeven aangeduide reden, volstrekt onbruikbaar; men zou daar, wilde men de diensten trachten in stand te houden, der halve aangewezen zjjn op een der andere schepen, de Luctor et Emergo, de Schou wen of de Ooster-Schelde. Doch, daargela ten de vraag of deze schepen die nu eenmaal niet als ijsbrekers gebouwd zijn op den duur bestand zouden blijken te gen hun taak, doet zich hier nog een an dere moeilijkheid voor. Ging het er enkel om door een vast ijs- dek een geul te breken en die open te hou den, dan zou dit, al dan niet met behulp van een ijsbreker, wel mogelijk blijken. Doch de Schelde „zit" niet, zooals thans met onze groote rivieren het geval is. De ijsmassa's, die een schip bij zijn vaart op de Schelde ontmoet, zijn geen vaste mas sa's, aan een bepaalde plaats gebonden, doch, soms zeer groote, üsschotsen, die op het water drijven en onderworpen zijn aan den invloed van eb en vloed. Daardoor ont staat de mogelijkheid, dat een schip, dat bezig is zich door zoo'n ijsveld heen te werken, mèt dat ijsveld zelf door het getij wordt meegenomen. Zoo zou het dus mo gelijk zijn, om een voorbeeld te nemen, dat een schip van den steiger te Walsoorden vertrekt, doch onderweg op een ijsveld stuit, dat de rivier af komt drijven, om, terwijl het bezig is zich daardoor een weg te banen, door het ijsveld op de eb te wor den meegenomen, zoodat van het bereiken van de haven van Hansweert geen sprake kan zijn en men al tevreden mag wezen, wanneer men op een meer stroomafwaarts gelegen punt den overkant bereikt. Het spreekt wel van zelf, dat het zóó niet altijd gaat en dat het inderdaad ook nu nog mogelijk is, met een vaartuig van Hansweert naar Walsoorden of omgekeerd te komen, doch het spreekt evenzeer van zelf, dat de kansen van het welslagen van zulk een tocht uiterst onregelmatig over den tijd verdeeld zijn en dat het Provinci aal Bestuur, aangenomen al, dat het ineen- de hierbij de vloot der Provincie te mo gen wagen, toch nimmer op deze wijze een veerdienst zal gaan exploiteeren, waarvan slechts één ding zeker zou zijn: dat het publiek in elk geval er door zou worden gedupeerd, omdat op een dergelpken dienst als schakel tusschen andere verbindingen, in geen enkel opzicht zou kunnen worden gerekend! Men zal wellicht de vraag stellen, of het niet mogelijk is door het in de vaart bren gen van andere booten de hiervoor ge schetste moeilijkheden te overwinnen. Doch daargelaten dat dergelijke booten in of bui ten de provincie niet beschikbaar zjjn, zou daarmee toch geen vaste en regelmatige verbinding onderhouden kunnen worden, omdat voor een dergelijken overtocht, ge steld al dat z;j tenslotte zou slagen, meer tijd noodig zal zijn, aan daarvoor binnen 't kader der dienstregeling beschikbaar kan worden gesteld. Reizigers zouden, indien zij al den overkant bereikten, toch i-_ reweg de meeste gevallen elke aansluiting missen. Tenslotte nog twee opmerkingen. In de eerste plaats dient er op gewezen te wor den, dat naast eb en vloed ook de wind een belangrijke factor uitmaakt bij het vor men der ijsbarrières. Waar op het eene oogenbiik open water ligt, kan op een vol gend oogenblik een meer of minder groot ijsveld komen te liggen en aldus een onver wachte hinderpaal voor de scheepvaart op leveren. In de tweede plaats is op de heele rivier de betonning verdwenen, waar door in elk geval de vaart in het donker zelfs voor ter plaatse bekende varenslieden praktisch onmogelijk wordt. Uit dit alles blijkt wel, dat de verlan gens van het publiek, hoe begrijpelijk ove rigens, bezwaarlijk in vervulling zullen kunnen gaan, zoolang de huidige weersom standigheden aanhouden. Evenwel, de zaak heeft de volle aandacht van het Provinci aal Bestuur, dat niets zal nalaten om de verbindingen zoo goed mogelijk in stand te houden. Daartoe heeft het reeds beslag gelegd op de Koningsplaat, een gewezen tender van de Holland-Amerikalijn, die daarheen ge dirigeerd zal worden, waar hij nuttig zal kunnen werken. De vraag, of het mogelijk is, op nog andere zoodanige schepen beslag te leggen, zal ongetwijfeld worden overwo gen, wanneer daaraan blijkt behoefte te bestaan. Men zal evenwel in het oog die nen te houden, dat door het gebruik van deze en dergelijke vaartuigen wel het rei zigersverkeer eenigermate zal kunnen wor den geholpen, doch dat het autoverkeer daarbij slechts weinig of geen baat zal vin den. Voor automobilisten blijft daarom van en naar Zeeuwsch Vlaanderen de verbin ding VlissingenBreskens en omgekeerd, van en naar Schouwen-Duiveland die over het Zijpe aangewezen. Tenslotte kan nog worden medegedeeld, dat het Provinciaal Bestuur zich tot den Minister van Waterstaat heeft gewend met het verzoek om, zoolang de weersgesteld heid het onderhouden der verbindingen te water zoo bezwaarlijk maakt, de luchtlijn RotterdamHaamstedeVlissingen weder in werking te doen stellen. Het wordt opnieuw kouder. Het gebied van hoogen luchtdruk over Scandinavië is nog iets in omvang toege nomen. Over Frankrijk breidt zich ver moedelijk een depressie uit, waardoor de Oostenwind over ons land krachtiger is geworden, zoodat opnieuw koude lucht, naar deze contreien wordt getransporteerd. Vermoedelijk zal .hierdoor de vorst van nacht een paar graden strenger zijn dan in den afgeloopen nacht (minimum voor Zeeland denkelijk 8° C.). Belgische reserve-officieren met zes kinderen naar huis. Belga meldt uit Brussel: Naar vernomen wordt, heeft de Belgische regeering besloten, binnenkort alle reserve- officieren, die vader zijn van zes kinderen, te demobiliseeren. Boslkoi waarschuwt Italië. De Sovjet-pers heeft een anti-Italiaan- sche campagne ingezet mot twee scherpe artikelen in de „Pravda" en de „Trud". Hoonend laten deze bladen zich uit over „dc helden van Caporetto, die nu de geal lieerden zijn van de wit-Finnen". Zij waar schuwen de Italianen, zich afzijdig te hou den van het Engelsch-Fransche oorlogs- blok. De „Trud" schrijft: „Wanneer Italië een nieuw avontuur zoekt, dan zal het in een slagveld veranderen, terwijl het Italiaan- sche leger, dat zeker niet eerste-rangs ge noemd kan worden, het. vijfde wiel van den Italië's rijkste provincies zullen worden Fransch-Èngelschen wagen zal worden, vernietigd. Wanneer Italië zijn verbond met Duitsch- land verbreekt zullen de geallieerden wier onedelmoedige houding te Versailles de Italianen zeker niet vergeten zijn, niet eens bereid zijn, Italië ook maar de „krui mels" te geven van den vredesbuit. Eenige vaartuigen in den grond geboord. Het A.N.P. meldt: Duitsche vliegtuigen hebben gisteren krachtiger aanvallen op de Britsche scheepvaart gedaan dan ooit te voren. De aanvallen waren verdeeld over een 650 km lange kuststrook, van de mon ding van de Tay in het Noorden tot de kust van Kent in het Zuiden. Zij begonnen even na 9 uur en eindigden tegen het middaguur. Niettegenstaande het slechte weer en het geringe zicht konden Britsche vliegtuigen den vijand op vele pun ten verdrijven. Een der aanvallende vliegtuigen heeft, naar gemeld is, zeven bommen laten val len nabij het s.s. „Llan Wern" in het gebied van de Tyne, zonder het schip echter te treffen. Een ander vliegtuig viel het s.s. „Imperial Monarch" aan ter hoogte van de Schotsche kust, doch bij het verschijnen van Britsche gevechtstoestellen verdween het in de wolleen. Boven het gebied van de Ty ne vloog een uit de wolken komende Hein- kel-bommenwerper recht op een groep Brit sche gevechtsvliegtuigen af. Toen hij het gevaar zag, klom hij steil naar de wolken en vluchtte, doch niet dan nadat de Engel- sche machines het vuur hadden geopend. Voorts zijn vijandelijke vliegtuigen verdre ven terwijl zij aanvallen deden op schepen voor de kust van Yorkshire. Twee der aan gevallen schepen waren onverdedigde licht schepen. Later in den ochtend ondernamen Duitsche vliegtuigen aanvallen op schepen voor de kust van Kent. Acht Britsche vaartuigen hebben gemeld, dat zij zijn aan gevallen. Volgens Havas zijn bij de luchtaanvallen, die Duitsche vliegtuigen gistermiddag op koopvaardijschepen hebben ondernomen, ze ven man omgekomen. Op de Noordzee is het Letsche s.s. „Tautmila" aangevallen door een vliegtuig dat tien bommen liet vallen. Vijftien man en de vrouw van den kapitein konden zich in veiligheid brengen. OOK DUIKBOOTEN WEER ACTIEF. Volgens Havas zijn het Deensche schip „England" en het Noorsche schip „Hosan- ger" door een Duitschen onderzeeër tot zin ken gebracht. De eenige overlevende van de „England" is opgepikt, nadat hij S2 uur op een vlot had "doorgebracht; de 20 andere op varenden worden vermist. Drie mannen, die vermoedelijk de eenige overlevenden van de „Hosanger" zijn, zijn door een Britsch schip aan boord genomen. Bovendien zijn zeven opvarenden van het Noorsche schip „Faro", dat vermoedelijk door een Duitschen aanval tot zinken is ge bracht, door middel van kabels aan land ge bracht. Acht andere opvarenden hadden plaats genomen in een reddingboot, doch deze sloeg om, nadat ze te water was ge laten, slechts één der inzittenden werd ge- x-ed. Drie lüken zijn aangespoeld, vier wor den vermist. NEGEN SCHEPEN VERNIETIGD, MELDT BERLIJN. Het D.N.B. meldt uit Berlijn: „Binnen het kader van de verkennings vluchten van het Duitsche luchtwapen bo ven de Noordzee zijn op 29 Januari vijan delijke convooien. gewapende koopvaardij schepen en voorpostenschepen aangevallen. Ondanks zeer krachtig vijandelijk afweer- vuur en ondanks het optreden van groepen jachtvliegtuigen zijn vernietigd: zeven vij andelijke, gewapende koopvaardijschepen en twee voorpostenschepen. Een vijandelijk jachttoestel werd bij Hartepool neergescho ten. Alle eigen vliegtuigen zijn behouden te ruggekeerd". Geheimzinnige geschiedenis by de Moerdijkbrug. Naar eerst thans bekend is geworden heeft zich Zaterdagavond omstreeks elf uur op den weg naar de Moerdijksche brug een voorval afgespeeld, dat nog niet is opge helderd. Een militair chauffeur, die met een vrachtwagen uit de richting Breda in de richting van genoemde brug reed bemerkte op eenigen afstand van hem een stilstaande personenauto, waarnaast een burger stond gewapend met een karbijn. Toen deze den militairen wagen bemerkte stapte hij vlug in de auto, die dadelijk .wegree.d in de richting van de brug. Enkele honderden meters verder stopte de auto weer, terwijl ook de militair zijn vrachtwagen töt stil stand bracht. Hij begaf zich naar de perso nenauto, rukte het portier open en eischte de karabijn op. Als antwoord werd met een mes naar hem gestoken, dat door zijn kleeren heendrong en afstuitte op een ta baksdoos, welke de militair in zijn tuniek droeg. Het gelukte den militair den man, die gestoken had het mes te ontrukken. Daarna rukte hij de karabijn uit de handen van een ander der drie inzittenden waarna de auto op gang werd gebracht en in volle vaart verdween. Direct achtervolgde de mi litair den gevluchten wagen en het mocht hem nog gelukken het autonummer op te nemen. Hij deed aangifte van het voorval bij de marechaussee te Moerdijk. Later werden langs den weg diverse militaire uitrustingstukken gevonden welke vermoedelijk uit de gevluchte auto waren geworpen. Het justitioneel onderzoek zou volgens de Tel hebben uilgewezen, dat de militaire uitrustingstukken welke na het gevecht met den militairen chauffeur Groen in de sneeuw langs den kant van den weg den gevonden alsmede de karabijn, welke Groen den burgers in den personenauto wist te ontrukken, Zaterdag in den laten namiddag, nadat de periodieke verloven wa ren ingegaan zijn ontvreemd uit het kan- tonnement Moerdijk. De auto, waarin de burgers zich bevon den het waren er twee en niet drie, zoo als aanvankelijk is gemeld voerde het letterteeken P en was dus uit Limburg af komstig, Deze auto kon tot dusver niet worden opgespoord. De militaire en justitieele autoriteiten zetten inmiddels het onderzoek, dat in een bepaalde richting gaat met kracht voort. Mijnenleggen in de Noordzee. Een dezer gevaarlijke oorlogsmachines wordt van een Engelschen mijnenlegger in zee neergelaten in het „veld" ter bescherming van de kust tegen vijandelijke aanvallen. Hitler spreekt vanavond voer de radia. Het D.N.B. meldt uit Berlijn: Rijkskanselier Hitier zal vanavond om 8 uur (7 uur 20 Amsterd. tijd) een toe spraak tot het Duitsche volk houden. De redevoering zal door alle Duitsche zenders worden uitgezonden. iuitseh® vüegtdigeiï koven ons land. De Regeeringspersdienst meldt: Gistermiddag zijn in het Noordoosten en in het midden van ons land Duitsche vlieg tuigen gesignaleerd. Zij zijn door vliegtuig- patrouilles en luchtdoelartillerie verjaagd. Te Berlijn zijn naar aanleiding van dezè schending van onze neutraliteit stappen ondernomen. Aanvaring tusschen twee Nederlandsche schepen in Dnins. Van het Nederlandsche s.s. i.Berkel", dat op weg is van Huelva naar Amsterdam, is tijdens een oponthoud in Duins het anker gaan slepen, waardoor het schip tegen de „Montferland" van de Kon. Hollandsche Lloyd is aangedreven en lichte schade aan den boeg heeft opgeloopen. Of de „Mont ferland" beschadigd is, is niet bekend. De „Montferland" bevindt zich eveneens op de thuisreis. Het s.s. „Berkel" behoort toe aan de N.V. Houtvaart te Rotterdam. Bescherm Uw keel in dit venijnige weer door geregeld gebruik de medicinale/^Sc7 (Ingez. Med.), Noodlottige brand in autobus. 32 passagiers omgekomen. Zondag is in een autobus te Toluca in Mexico brand ontstaan, doordat een pas sagier een nog brandende sigaret had laten vallen. De benzinetank van de bus is geëxplo deerd. 32 Passagiers, o w. acht kinderen, zijn gedood, 23 andere inzittenden gewond. DUITSCH JOURNALIST OVER DE GRENS GEZET. Tegen den Duitschen journalist May, die veertien dagen geleden te Den Haag werd gearresteerd, verdacht van spionna- ge, werden geen 'termen voor een ge rechtelijke vervolging aanwezig geacht. Na enkele dagen in politiebewaring te hebben doorgebracht is de Duitscher gis teren als ongewenscht vreemdeling over de grens gezel. De twee andere in deze zaak aangehou den personen, een Duitscher en een Ne derlander bevinden zich nog in arrest, meldt de Tel Het nieuwe offensief bij het Ladogameer afgeslagen. Zvveedsche deskundigen schatten de ver liezen van de Russen op 80.000 man aan doo den en gewonden, hierbij inbegrepen zij, die zijn omgekomen door de koude of die bevro ren ledematen hebben. Bovendien zouden sommige commando's reeds drie keer een wijziging hebben onder gaan. Ten Noordoosten van het Ladogameer is op verscheidene punten fel gestreden. Alle aanvallen van de Russen werden afgeslagen en de Finnen hebben zich meester gemaakt van enkele steunpunten van den vijand. Achthonderd Russen zijn gesneuveld, 160 gevangen genomen. Bovendien hebben de Finnen vier tanks vernield, alsmede een pantserauto. Vier stukken geschut, vijftien mitrailleurs en vele andere wapens werden buitgemaakt. Te Aittojoki zijn detachementen van de Russen, die poogden een omtrekkende be weging te maken, teruggedreven. Zij lieten 450 dooden op het slagveld achter. ONOPHOUDELIJKE BOM BARDEMENTEN. Officieel wordt vernomen, dat de Russi sche luchtmacht gisteren opnieuw bijzonder actief is opgetreden tegen de Finsche be volking. Deze activiteit is overigens den Russen vrij duur te staan gekomen, aange zien volgens sommige berichten twaalf vliegtuigen, waarvan de plaats van neer storten gecontroleerd kon worden, neerge haald werden. Het totale aantal neergehaal de Russische vliegtuigen zou zelfs 17 bedra gen. De Russische toestellen hebben een zie kenhuis gebombardeerd in Oost-Finland, waarbij twintig dooden vielen. Abo is het voorwerp geworden van een feilen aan waarbij 30 personen werden gedood en 50 gewond. Bovendien werden 15 huizen ver nield. In de streek van Porgo vielen 4 doo den en 10 gewonden. In een rapport over de week van 21 tot 27 Januari zegt de leider der „passieve de fensie" in Finland, dat vergeleken met de voorafgegane week de Russische luchtbom bardementen van minder belang waren. In den loop van deze week werden 46 verschil lende plaatsen gebombardeerd. Sommige werden, verscheidene malen op één dag be stookt. Er waren er zelfs, die vier malen werden gebombardeerd. In den loop der week wierpen de Russische toestellen 2.941 bommen op steden in het binnenland, d.w.z. ongeveer de helft van het aantal der voor afgegane week. Eenige tientallen bommen werden op verlaten plaatsen geworpen. Wissels op de communis tische toekomst! De zg. Finsche „volksregeering" Kuusi- nen heeft, naar het Zvveedsche blad „Nya Dagligt Allehanda" bericht, schatkistbiljet ten uitgegeven, welke betaalbaar zullen zijn, wanneer zij de regeering over Finland zal hebben aanvaard. Met. deze biljetten hebben de Russische troepen tot nu toe het vee, dat zij bij de Finsche boeren gevorderd hebben, betaald. De Russen verspreiden verder drie soor ten pamfletten in Finland. In een van deze pamfletten sporen de zoogenaamde Finsche gevangenen hun kameraden aan, over te loopen naar de Russen. Andere hebben be trekking op de overeenkomsten tusschen Kuusinen en het Kremlin. Het dex-de pam flet spoort de Finnen aan hun officieren te vermoorden, op de eerste plaats den „op- perbeul", maarschalk Mannerheim. Onlusten in Sovjet- Rusland Volgens mededeelingen van Russische krijgsgevangenen in Finland zouden den laatsten tijd herhaaldelijk ongeregeldheden zijn voorgekomen te Moskou en Leningrad. Talrijke hoogere officieren zouden zijn dood geschoten. Verder verklaarden de krijgsge vangenen, dat de menschen het koud heb ben; zij willen eten en kieeding en geen oor log.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1940 | | pagina 1