HIDDELBURGSCHE COURANT NIIIMU B5&E0 BLADEN EERSTE B3L&TO Dagblad. Uitgave C.V. De Middel burgsdie Courant. Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28, Tel. Redactie 269, Administratie 139; te .GOES: Turfkade, Tel. 2863. Post giro 859.300. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes 2.30, elders /V2.50' per kwartaal. Weekabonne menten in Middelburg en Goes 18 ct. (a€@ESCHE COURANT ZATERDAG 13 - fc»5*-,® v r ft! A, A fAdvertentiën 30*. cent [ingezonden mededelingen °&Q^enlC^V^_ per regel. Bü conti^et^gtr. TaiQf j- op aanvraag. Famin^Èerljhten^ea dankbetuigingen mininhjgi^'/^Jp. „Kleine Advertenties", majÖtoajraP<5j regels, 75 cent, bij vooruitbetaïïft^ui^-^ „Brieven, o£ adres bureau v. d. blad" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 ct. Ofschoon de aanhoudende vorst de watervlakten in Nederland heeft be vroren, doet dit aan de effectieve kracht van de waterlinie niets af. Met toestemming van de militaire autoriteiten maakten we een tocht door het in een ijsvlakte herschapen inundatiegebied. Bovenste foto: Met behulp van zagen en bijlen wordt het ijs in rechthoekige schotsen verdeeld en met lange haken op het ijs getrokken. Onder: Met de aldus verkregen ijsblokken wordt een barrière opgericht. Onmiddellijk daarachter (op de foto op den voorgrond) bevindt zich dan de ijsvrije sleuf als een nieuwe hinderpaal voor den aanvaller. ie Provimeial® boot k@is Katschevear niet bereiken. den ijsgang. Naar w(j vernemen, is tie boot van den Prov. Stoombootdienst op de Oosterschelde, welke hedenmorgen tegen half elf uit Zic- rikzee naar Katschcveer was vertrokken, er niet in geslaagd laatstgenoemde plaats te bereiken. Dè boot kon zich geen weg banen door het vele ys en is daarop terug gekeerd. Vanmiddag, by hoog water, zal nog getracht worden Katscheveer te be reiken. Alleenwonende oude dame verbrand. Zij maakte de kachel met petroleum aan. Vanochtend is in een woning in de Kin kerstraat te Amsterdam by het aanmaken van een kachel met petroleum een ernstig ongeluk geschied, waarvan een oude vrouw het slachtoffer is geworden. Óp de belétage bewoonde de 62-jarige M. Ort, de achterkamer. Vanmorgen terwijl zij bezig was zich te kleeden, maakte zij de kachel aan. Daartoe gooide zy petroleum in de kachel en op hetzelfde oogenblik sloe gen de vlammen door de onderste open staande klep naar buiten. De rokken van de vrouw vlogen in brand. Waarschijnlijk heeft 'de ongelukkige nog eerst gepoogd, zich de brandende kleeren van het lichaam te scheuren, voordat zy het portaal is inge- loopen, roepend om hulp. Toen de in het benedenhuis gevestigde winkelier haar hulpgeroep hoorde en hij zich zoo vlug mo gelijk toegang tot de bei-étage wist te ver schaffen, bleek het reeds te laat. De oude vrouw was inmiddels aan de hevige brand wonden bezweken. In de kamer -is zoo goed als geen schade aangericht. Buitsclie vliegtuigen lboven de Britsche kust. Twee schepen aangevallen. Duitsche vliegtuigen hebben gisteren, evenals de drie vorige dagen wederom aan vallen gedaan op het Britsche kustgebied. Volgens de binnengekomen berichten wer den vijandelijke vliegtuigen waargenomen boven de kusten van Suffolk, Norfolk en Yorkshire, alsmede boven de Theemsmon- ding. In alle gevallen werden zy verdreven. Men heeft vele vliegtuigen over de kust plaatsen zien vliegen en op vele plaatsen aan de kust schieten van de luchtdoelartil lerie gehoord. Negen opvarenden van een in Grimsby thuis hoorenden treiler, de „Coxton", zijn aan land gèkomen in een haven aan de Oostkust na in een kleine boot 24 uur te hebben rondgedreven. Hun treiler was door Duitsche vliegtuigen gebombardeerd, onder machinegeweervuur genomen en daarop ge zonken. Voorts is gisteren het 932 ton metende stoomschip „Pitwines" door twee Duitsche vliegtuigen buiten Yorkshire met bommen bestookt. Het vloog in brand. De geheele be manning ging in de booten en werd gered. Het schip werd op sleeptouw genomen. AUTO'S RIJDEN OVER HET IJS VAN DE GOUWZEE. In navolging van Marken zal Zondag middag te Volendam een origineele Volen- dammer bruiloft met muziek en danspop het ijs worden georganiseerd. Sinds Vrijdag worden ook auto's op de Gouwzee toegelaten, zoodat van Monniken dam uit naar Marken en Volendam gereden kan worden. In Volendam is ten gerieve van de automobilisten een oprit naar het dorp geconstrueerd. Do correspondent van de N.R.C. te Rome telefoneerde aan zijn blad: Gistermorgen, met der. directen trein naar Parijs, heeft dr. H. Colijn Rome, waar hij sedert Zaterdagavond vertoefde, verlaten. Het ligt in zijn bedoeling, twee dagen te Parijs te blijven, alvorens naar Nederland terug te keeren. Wij hebben ten huize van den Nederland- schen gezant, den heer Hubrecht, gelegen heid gehad dr. Colijn te ontmoeten en ver namen van hem, dat hij Dinsdag 1.1. een onderhoud van ruim een uur heeft gehad met den Italiaanschen minister van buiten- landsche zaken graaf Cisno. Ook met enkele andere italiaansche auto riteiten heeft hij gesprekken gevoerd. Dr. Colijn uitte in het algemeen zijn groote vol doening over de hartelijke ontvangst, welke hem van Italiaansche zijde was bereid. De reis naar Rome blijkt voor alles een oriën tatiereis te zijn en verband te houden met den onlangs opgerichlen oeconomischen raad, waarvan dr. Colijn tot voorzitter is benoemd. Deze raad, hoewel te Genève op gericht. staat slechts itl een zijdelingsch verband met den Volkenbond, wat mede daarom noodig was, wijl men op oecono- misch terrein niet zooveel beginnen kan, wanneer niet ook de Vereenigde Staten van de partij zijn. Men mag dus de hoop koesteren, dat ook Italië zijn medewerking zal verleenen, daar Italië niet geheel en al tegen alle internationale samenwerking is, zooals wel blijkt uit het feit, dat het inter nationale landbouwinstituut te Rome zich steeds in de grootste belangstelling van de zijde der Italiaansche regeering mag ver heugen. Na den vrede van l 9 I 9 werd ons wereld deel, zooals men zich maar al tc goed her inneren zal, door allerlei occonomische rampen getroffen. In de eerste plaats de de valuatie, niet alleen in de overwonnen lan den, doch ook in enkele der winnende lan den, en later de groote crisis, waarvan wij ons nog niet ten volle hersteld hadden, toen de tegenwoordige oorlog reeds was uitge broken. Een groot deel van deze occono mische moeilijkheden had wellicht onder vangen kunnen worden, wanneer men bij de vredesonderhandelingen, -\y,a temeer rekening had gehouden met de occonomische vraag stukken. Het schijnt nu, dat de voor kort opge richte oeconomische raad zich voor alles ten doel stelt, een herhaling van de fouten van 1919 te voorkomen door reeds bij voorbaat de groote oeconomen van alle landen de koppen bij elkaar te doen steken om de dreigende gevaren te onderzoeken en zoo mogelijk te bezweren. Met een enkel woord sprak dr. Colijn mij over dit onderwerp en zonder dat wij positieve mededeelingen konden krijgen, waarover zijn onderhoud met graaf Ciano geloopcn heeft, meenen wij toch de veron derstelling te mogen wagen, dat dit on derwerp althans een punt is geweest, dat bij dit onderhoud is aangeroerd. Wanneer men dan weet, dat men in Italië op oeco- nomisch gebied gewend is zeer realistisch te denken, lijkt het ons niet onwaarschijn lijk, dat de Italiaansche regeering tot zekere medewerking aan den oeconomischen raad bereid zal blijken. Dr. Colijn had hier ook gelegenheid andere personen te ontmoeten. Woensdag avond was bij een intiem diner ten huize van den gezant o.a. minister Bottai uit- genoodigd, de tegenwoordige minister van onderwijs, een oude kennis van dr. Colijn, met wien hij te Genève herhaaldelijk in contact is geweest. Ook enkele hooge ambtenaren van de Duitsche ambassade, o.a. de marine-attaché, waren aanwezig. Donder dagavond had de gezant wederom een klein gezelschap om den disch vereenigd, en daar van maakte ditmaal de Fransche ambassa deur, Francois Poncet, deel uit. Later op den avond had de gezant een kleine feeste lijkheid georganiseerd, waaraan o.a. den correspondenten van de belangrijkste NedeT- landsche dagbladen gelegenheid werd ge geven tot een ongedwongen samenzijn met den oud-minister president. Prinses Beatrix geniet van het ijs. Gezeten in een slede, voortgeduwd door H.K.H. Prinses Juliana op de schaats, reed het prinsesje Donderdag op een sloot achter het Huis ten Bosch en amuseerde zch best. Aanval van dertig Russische vliegtuigen op de Finsche stad Turku. Verder rust aan het front. DISTRIBUTIEREGELING VOOR PEULVRUCHTEN. De minister van economische zaken heeft de „peulvruchtendistóbUtiebeschikkrng 1940 I" vastgesteld, waaraan wy ontleenen: Onder „peulvruchten" verstaat de beschik king: alle soorten droge peulvruchten, ten zij vaststaat, dat deze niet bestemd zijn voor mensehelyke consumptie en met, uitzonde ring van groene erwten, spliterwten en linzen. Peulvruchten worden als distributiegoed in den zin van artikel 4 van de distributie- wet 1939 aangewezen. Peulvruchten mogen niet worden gekocht afgeleverd of vervoerd dan met inacht: ming van de distributieregeling, doch verbod geldt niet voor het koopen van peul vruchten door af namens de akkerbouwcen- trale en voor het afleveren en vervoer var de door of namens deze centrale gekochte peulvruchten. Deze beschikking bevat verder zeer uit voerige voorschriften over de regeling dei- distributie. Dertig Russische vliegtuigen hebben gis teren een aanval op de Finsche stad Tur ku gedaan. Een aantal burgers is omge komen. Ook te Lahiti zijn bommen ge worpen. De zender daar is beschadigd en zal gedurende drie of* vier dagen niet functioneeren. De Finsche uitzendingen zullen echter niet gestaakt worden en in het byzoder de kortegolfzendingen onder vinden geen hinder. De Finsche legatie te Londen heeft me degedeeld, dat sedert het begin van den oorlog tot 9 Januari tengevolge van Rus sische luchtaanvallen 234 personen ge dood, 269 ernstig en 210 licht gewond zyn. Het gisteren uitgegeven Finsche com muniqué over den strijd tot des middags 12 uur luidde: Te land: Met uitzondering van optre den van patrouilles en artillerie waren het einde van den dag van 11 Januari en de morgen van 12 Januari rustig. Ter zee: Niets belangrijks te melden. STAGNATIE IN HET RUSSISCHE TRANS PORT, De meeste Russische troepen, die op het oogenblik in Finland vechten, o a welke zich -op de landengte van Karelië bevinden, waren reeds voor het begin van den inval geconcentreerd in het ge bied van Leningrad en aan de grens Se dertdien zijn dan ook weinig versterkingen uit het binnenland naar dit gebied ge bracht en zoodoende hebben de Sovjets tot op zekere hoogte de transportmoeilijkhe den, welke zij ondervinden, weten te mas- keeren De verhalen van gevangenen over hei. aantal spoorwegongelukken in de Sovjet-Unie en de gegevens, welke men bezit over het Russische transportwezen in vredestijd, werpen echter eenig licht op den toestand De laatste twee weken zijn tusschen Leningrad en de landengte van Karelië minstens tien spoorwegongelukken gebeurd, ongerekend de minder belangrij ke ongevallen. De hieruit voortvloeiende vertragingen belemmeren de Russische transporten in hooge male. De operaties aan het Finsche front en de eischen der levensmiddelen voorziening van het district Leningrad hebben zoo doende ernstige gevolgen gehad voor het overige deel der Sovjet-Unie De Sovjets hebben naar bet Noorden en Centraal- Rusland groote hoeveelheden rollend ma teriaal moeten zenden, dat zij moesten onttrekken aan andere gebieden, die het zelf noodig hadden. Vandaar de vertraging van alle transporten in de Sovjet-Unie. Tenslotte bekommeren de Sovjets zich weinig om het onderhoud van het rollend materiaal, dat dikwijls in treurigen toe stand verkeert. DE GEHEELE BEMANNING VAN DE „BAHIA BLANCA" GERED, Het schip liep op een ijsberg. Dc IJslandsche treiler ,,Hafstein". met de geredde bemanning van het Duitsche s.s „Bahia Blanca" aan boord, is te Reykjavik aangekomen. De kapitein van de „Bahia Blanca" vertelde, dat het schip na de bot sing met de ijsberg was begonnen te lek ken, doch dat geen noodseinen werden uit gezonden voor Dinsdagavond, toen het dui delijk was, dat het schip zonk. De „Haf- stein" bereikte de „Bahia Blanca" Woens dagochtend om 3 uur en nam alle leden dei- bemanning, waarvan niemand gewond was, aan boord. Terstond nadat de kapitein van de „Bahia Blanca" zich aan boord van de „Hafstein" had begeven, doofden de lich ten van het Duitsche schip, waarschijnlijk doordat het in de diepte verdween. MET BAKFIETSEN VAN KAMPEN NAAR URK. Na een zeer moeilijke reis zijn gister middag om ongeveer half zes vier personen met bakfietsen van Kampen op Urk aan gekomen. Het gewezen eiland is door de vorst geheel geïsoleerd en al het voedsel en andere levensbehoeften moeten over het ijs worden aangevoerd. Tot nog toe geschiedde dat per ijsvlet, hetgeen echter zeer veel tijd vergde. Gisteren heeft men derhalve gebruik gemaakt van bakfietsen in de veronderstel ling, dat dit den rcisduur aanmerkelijk zou bekorten. Het ijs vertoonde echter ver schillende groote scheuren, zoodat de lading, bestaande uit drie vaten visch, boter en vleeschwaren, tot driemaal toe moest worden uitgeladen. De reis duurde daardoor van des morgens 6 uur tot des avonds half zes. Heden zou op Urk weer een vliegtuig van dc K.L.M. overkomen, dat post zal en medenemen. ALLEEN MUZIEK VAN BUITENLANDSCHE STATIONS VIA DE RADIOCENTRALE. Het was aan Radio-centrales reeds ver boden politieke propagandistische uitzen dingen van buitenlandsche stations door te geven. Thans heeft de minister van Binnen- landsche Zaken beslist, dat voortaan van buitenlandsche stations alleen muziekuit- zendingen en niet meer het gesproken woord, mogen worden opgevangen en aan de abonné's worden doorgegeven. Voorloo- pig geldt dit verbod alleen voor gesproken uitzendingen uit de oorlogvoerenden landen., Den exploitanten van radiocentrales is tot nader opzegging vergunning verleend de programma's door te geven van Ameri- kaansche korte-golf stations. Tevens heeft de minister van binnenland- sche zaken bepaalt, dat de microfoons, die in de meeste radiocentrales staan opgesl;eld en met behulp waarvan de aangesloten luisteraars kunnen worden toegesproken, uit de gebouwen, waarin de betreffende cen trales zijn gevestigd, moeten worden verwij derd. Het betreft hier uit den aard der zaak een veiligheidsmaatregel, waardoor voorko men wordt, dat ongecontroleerde berichten of toespraken worden gehouden. Vredegpreludiom. Het ijs en de verdediging van ons grondgebied. Dr. Colijn sprak met graaf Ciano.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1940 | | pagina 1