SP NIDDELBURGSCHE COURANT 'VamuctU. IS HIT US EEN VUAND? Rusland maakt %ïeh ©«gerost o^er den ©@rSog in Finland. iSrtJMMER 10 183e JAARGANG Dagblad. Uitgave C.V. De Middel- burgsclxe Courant. Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28, Tel. Redactie 269, Administratie 139; te GOES: Turf kade, Tel. 2863. Post giro 359300. Abonnementsprijs voor Middelburgsen Goes 2.30, elders 2.50 per kwartaal. Weekabonne menten in Middelburg en Goes 18 ct. TWEE BLAD: EERSTE BLAD s. |P (neseSCHE CO WANT) 12 JANUARI 19.0 Advertentiën 30 cent per regel, ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. By contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum 2.10. „Kleine Advertenties", maximum 6 regels, 75 cent, by vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 ct. De bevroren inundatie heeft aan kracht niets ingeboet. Nu de aanhoudende vorst de Nederland- sche watervlakten bevroren heeft en reeds in eenige rivieren het ijs vast is gaan zit ten, bekruipt sommigen de vrees, dat hier mede de vriend van de Nederlandsche de fensie het water een geboeide bond genoot is geworden en weinig waarde meer heeft. Deze vrees wordt, naar ons bij informa tie bleek, "dOor dé deskundigen niet ge deeld. Het voorbeeld, dat den meesten onzer door het Hoofd speelt, wanneer zij zich over den strengen vorst zorgen maken, is de tocht van den Franschen generaal Pi- chegru in 1794, die, trekkende over onze bevroren rivieren, ons land zonder slag of stoot binnen enkele dagen kon bezetten. De vaderlandsche geschiedenis heeft ons bovendien geleerd hoe de generaal van Lo- dewijk den veertiende Luxembourg zijn be kende tocht over het ijs van Woerden naar Bodegraven en Zwammerdam maakte. De ze voorbeelden uit de geschiedenis, welke iedere Nederlander kent, schijnen op het eerste gezicht aan te toonen, dat bevroren inundaties waardeloos zijn. Maar men ver geet daarbij, dat Pichegru het al heel ge makkelijk had. Hij vond de rivieren niet alleen bevroren, maar vrijwel onverdedigd. Zijn Fransche troepen werden door een deel der bevolking met sympathie begroet. Niet het ijs, maar de verdeeldheid van de natie was oorzaak van zijn snel succes. En deze oorzaak is thans afwezig. Ook Luxembourg vond geen gewapenden tegenstander tegenover zich toen hij zijn tocht over het ijs ondernam. Hij kwam slechts één gewapenden uitlegger, dat is een kleine met een kanonnetje gewa pende boot op zijn expeditie tegen, en zag verder geen Nederlandschen soldaat. Toch was de tocht hoogst riskant: de dooi viel in, en had Painetvin geen ver raad gepleegd, dan zouden de Franschen van hun basis zijn afgesneden en een ge makkelijke prooi van de staatsche troepen zijn geworden. Dat het ijs een vijand van ons verdedi gingsstelsel zou zijn, wordt door de beide historische voorbeelden dan ook niet be wezen. Daartegenover echter bestaan er ge schiedkundige feiten, welke in tegengestel de richting wijzen. Zij zijn ook welspreken der, daar zij aan een jonger verleden zijn ontleend. Het laatste hoekje Belgisch grondgebied werd in den oorlog 19141918 verdedigd achter een inundatie, die van den User. Deze was van veel beperkter omvang dan de inundaties, waarop Nederland in tijd van nood zou kunnen rekenen. De IJser- inundatie nu is meermalen dichtgevroren, en wel zeer stevig in den strengen winter 19161917. Toch is er nooit een aanval over gedaan. Een bewijs, dat beide partijen het risico daarvan beseften. Wel zijn in dien oorlog aanvallen over het ijs beproefd aan het Oostelijke front. De Russen hebben zich meermalen gewaagd op de bevroren meren en moerassen van Oost-Pruisen en West-Rusland, o.a. tijdens het Kerst-offen sief van 1914. De pogingen liepen uit op een volslagen debacle. Leerzaam is ook, dat ook nu weer, in den FinschRussischen oorlog, het Lado- ga-meer, ofschoon met een dikke ijslaag bedekt, volkomen ongeschikt is gebleken als operatieterrein voor den aanvaller. Deze voorbeelden uit de jongste krijgsge schiedenis laten zien, dat de moderne be wapening dengene, die over het ijs een aanval tracht te ondernemen, in het na deel stelt. De redenen zijn duidelijk. De aanvallende troepen hebben op de gladrl' ijsvlakten niet de minste dekking. Elke sol daat heeft de wetenschap, dat hij, ais hij gewond wordt, op het ijs zal blijven liggen, omdat hij onbereikbaar zal zijn voor ge neeskundige hulp. Gewond worden betee- kent doodvriezeni en 'dit vooruitzicht-"is fnuikend voor zijn moreel. Aangezien de verdediger zich in stellin gen verschanst zal hebben, vanwaar uit hij met zijn automatische wapenen eiken in- fanterie-aanval kan smoren, is een aanval over het ijs wel ondenkbaar zonder gron dige voorbereiding en ondersteuning door de artillerie. Maar diezelfde artillerie ver nielt het terrein, waarlangs de eigen solda ten de stellingen van den verdediger zul len moeten bereiken: zij vernielt het ijs en speelt daardoor in de kaart van de verde diging, welker artillerie op haar beurt ook niet zal nalaten tot vernieling van de ijsvelden bij te dragen. Verrassende aanvallen onder bescher ming van het nachtelijk duister zouden, gezien de kracht der automatische vuur wapenen tegen een zichtbaren vijand, de eenig overblijvende mogelijkheid op succes voor den aanvaller kunnen schijnen. Maar ook dan waagt de aanvaller zich wat men noemt op glad ijs. Het ijs biedt mogelijkhe den tot verraderlijke hinderlagen. Van ouds bekend zijn de ijscunettes, ijsvrije sleu ven, welke vooral bij nacht voor oprukken de troepen gevaarlijke valkuilen vormen. Meestal zjjn ijscunettes versterkt door ver sperringen, welke men'uit ijsblokken, uit de sleuven afkomstig, opbouwt. Reeds in 1672 werden deze cunettes op ruime schaal tegen de Franschen gebezigd. Ook op andere wijze kan het ijs tot hin dernis worden gemaakt. Wanneer de ver dediger den waterstand verandert, door t -water onder het ijs te laten wegloopen, zal boven de slooten en vooral boven de kana len het ijs breken en zullen de schuin tegen de kanaalwanden omhoog stekende schot sen vallen gaan vormen, welke, zoo niet voor 's vijands infanterie, dan toch in ieder geval voor zijn tanks onoverkomelijk zijn, terwijl het ijs buiten de slooten en kanalen al die onaangename eigenschappen gaat vertoonen, welke in het woord bomijs be grepen liggen. Ook onze rivieren zijn in den winter ge vaarlijk voor een aanvallend leger. Een tijdsverloop van enkele dagen kan hoog wa ter brengen dat alle operatieplannen in de war stuurt. Heeft men, zooals thans het geval is, drjjfijs op de rivieren, dan is elke overgang onmogelijk. Indien wij in vredes tijd onze' zware schipbruggen en veerpon ten moeten wegnemen, wanneer het drijfijs zich op de rivier vertoont, dan kan een vijand met zijn licht pontonmateriaal er ze ker niets beginnen. Maar zelfs gesteld, dat de rivieren geheel zouden dichtvriezen en een zoo sterk ijsdek zouden vormen, dat het aanvallende leger er met gemak mot trein en al over zou kunnen oprukken, dan blijft nog steeds het gevaar bestaan, dat eens Luxembourg bedreigde: de dooi, en het daarop volgende kruien van het ijs. Dooi beteekent, dat de opgerukte vijand afgesneden wordt van zijn basis, dat zijn aan- en afvoer wordt afgesneden, gedu rende langen tijd, wellicht voor eenige we ken. Zoolang de weersvoorspellingen niet verder dan eenige dagen reiken en ook daarvoor nog slechts zeer beperkte zeker heid bieden, zal een verantwoordelijke le geraanvoerder zich wel driemaal bedenken eer hij zijn troepen in dit wisselvallige kli maat laat trekken over een zoo onbetrouw bare brug als het ijs. Want hoe onaange naam de positie is van een aanvaller die achter zich een kruiende rivier en vóór zich de dooiende inundaties van den verde diger heeft, laat zich gemakkelijk denken. Het winterseizoen op zich zelf brengt, ook reeds groote nadeelen voor den aanvaller met zich meë. Weliswaar kennen wij geen Finschen winter, doch ook bij ons zou de aanvaller te lijden hebben van gladde we gen, van korte dagen, van koude, welke de geïmproviseerde legerplaatsen van zjjn troepen zou teisteren en van de onmoge lijkheid iets met den harden grond te be ginnen. Wanneer de bodem flink bevroren is, stuit cje infanterieschop als op rots. Terwijl de verdediger zich in te voren klaar gemaakte stellingen heeft ingericht, wei gert de bodem den aanvaller een schuil plaats. De deskundigen concludeeren dan ook, dat onze weermacht, gebruik makende van oude beproefde middelen en van de moge lijkheden der moderne techniek, opgewassen is tegen de moeilijkheden van vorst. De winter zou een zeker zoo groote vijand voor den aanvaller blijken te zijn, hetgeen de ervaring in" 1914—191S en in Finland heeft geleerd. BJuitseh setiip sergaara na botsing mei ijsberg. De IJslandsche treiler „Hafslein" heeft gisteren 62 leden gered van de beman ning van het Duitsche ss „Bahia Blanca" (8 558 ton), dat, naar men gelooft, na een botsing met een ijsberg ten Noordwesten van IJsland is gezonken. De „Bahia Blanca" is voor Kerstmis met een lading koffie en mineralen uil Rio de Janeiro vertrokken in de hoop door de blokkade te breken. Een Britsch en een Italiaansch schip op mijnen geloopen. Het te Londen thuisbehoorende tankschip „Elose" (7.267 ton) is gisteren aan de West kust van Engeland in de lucht gevlogen, blijkbaar nadat het op een Duitsche mijn was geloopen. Drie van de 36 leden der bemanning zijn naar men gelooft, verdronken, .terwijl acht andere schepelingen ernstig werden ge wond. De „Eloso" had een lading petroleum aan boord. Het schip had in convooi een reis van zes weken naar Zuid-Amerika gemaakt. De overlevenden zijn door een oorlogsschip opgepikt en in een haven gebracht, van waar de gewonden met spoed naar een zie kenhuis werden vervoerd, Als gevolg van de ontploffing stroomde de petroleum weg. De zee werd met een dikke laag olie bedekt. Vier man werden in het water geslingerd Slechts een van hen kon worden opgepikt. Van de andere mannen is niets meer gezien. Aan de Engelsche Oostkust is gisteren een Italiaansch schip op een mijn geloopen. De reddingboot, welke dertig overlevenden heeft opgepikt, heeft o8l< een treiler, welke op een mijl afstand van de plaats, waar het stoomschip was gezonken, werd gebombar deerd, een eindweegs gesleept. Later is de treiler op eigen kracht verder gevaren. Goed werk van een reddingboot. Met de Italiaansche bemanning heeft de reddingboot nog een EngelschCh loods aan wal gebracht en daarmede sinds het begin Italiaansch protest bij de Duitsche regeering De correspondent van het Deensche blad „National Tidende" te Berlijn bericht, dat gisteren de Italiaansche ambassadeur te Berlijn, Attolico, officieele stappen heeft gedaan bij het Duitsche ministerie van bui- tenlandsche zaken inzake het aanhouden van Italiaansche zendingen wapens en vliegtuigen, bestemd voor Finland. Zooals men weet, zouden deze zendingen, volgen: andere berichten, reeds naar Italië terug gezonden zijn. Dezelfde correspondent bericht van wel ingelichte zijde te hebben vernomen, dat geen Duitsche officieren naar de Sovjet- Unie zjjn gezonden. Duitfchland wil in het Finsch-Russischeconflict neutraal blijven en wil aan geen van beide oorlogvoeren den op eenigerlei wijze militaire hulp ver leen en. Groote activiteit van Duitsche bommenwerpers aan de Engelsche kust. Bestookt door Britsche jagers en afweergeschut De Duitsche luchtmacht heeft gisteren een drukken dag gehad. Langs de geheele Britsche Oostkust zijn de „Heinkel"bom- menwerpers gesignaleerd. Het Engelsche luchtafweergeschut is in actie geweest op vele plaatsen, van Schotland tot aan do Theems. De Duitsche vliegtuigen hadden het weer voorzien op koopvaarders en vischerssche- pen, die aangevallen werden met bommen en machinegeweren. Reuter meldt: Drie Britsche koopvaardij schepen, die gisteren voor de kust van Nor folk door een „Heinkel"-bombardement.s- vliegtuig werden aangevallen, zijn door drie Britsche gevechtsvliegtuigen „Spitfire"-ma- chines, ontzet. Het Duitsche toestel cirkel de op 20 meter boven de schepen en liet een salvo bommen vallen. De projectielen mis ten echter hun doel, waarna het vliegtuig zich in Oostelijke richting verwijderde, over een afstand van 40 mijl door de „Spitfires" achtervolgd. Op het oogenblik, dat. men het Duitsche vliegtuig uit het oog verloor, steeg van den lmkerv'ifcigel rook op. ter wijl de linkermotor defect was. De vliegers hebben gezien, dat hun kogels den Duit- scher troffén. Een Britsch vliegtuig, dat patrouilledienst verrichtte, kreeg gisteren boven de Noord zee een vijandelijken bommenwerper in zicht een groot, tweemotorig gestroomlijnd „Kein- kel"-toestel, een eendekker. 1-Iet Britsche vliegtuig zette de achtervolging in en open de het vuur. Het achterkanon werd tot zw'y- gen gebracht en het intrekbaar landingsge stel viel neer. De „Heinkel" dook omlaag tot vlak boven de zee en de Engelsche piloot wierp twee bommen neer, die achter den staart van den „Heinkel" ontploften. Na nog voortgezetten strijd, waarbij een van de kanonnen van het Duitsche toestel bui ten gevecht gesteld werd en de geschutsto ren onklaar geraakte, verdween de Duit sche machine in de wolken. Langs de geheele kust. Het Britsche ministerie van luchtvaart deelt mede, dat gisteren in de lucht aan zienlijke bedrijvigheid heeft geheerscht aan de Oostkust van Engeland en Schotland. Er werden vijandelijke vliegtuigen gesignaleerd bij Newcastle, die geen bommen uitwierpen en door Britsche gevechtstoestellen alsme de door het afweergeschut naar zee werden teruggejaagd. Verder verschenen Duitsche vliegtuigen boven de Firth of Forth en de mondingen van de Humber en de Theems. Zij werden verdreven door luchtafweerge schut en patrouilles van gevechtsvliegtui gen. Twee te Aberdeen thuisbehoorende trei- lers de „Burnbanks" en de „Dandolo" zijn gisteren ter hoogte van Engelsche Noord oostkust gedurende een half uur door twee Duitsche vliegtuigen gebombardeerd en uit machinegeweren beschoten. Beide schepen zagen kans te ontsnappen zonder getroffen te worden. De bemanningen zijn ongedeerd. De bevolking van een stad aan de Oost kust van Engeland heeft ontploffingen op zee gehoord en een vliegtuig gezien, dat bommen heeft uitgeworpen bij een schip, naar het schijnt een gewapenden treiler, dat met luchtafweergeschut antwoordde. Er werd niet. gezien of treffers werden geplaatst. Het aanvallende vliegtuig zag men later juist boven de golven vliegen. MET DE FIETS GESLIPT EN OMGEKOMEN. Vanochtend is te Nistelrodc (N.B). de 35-jarige smid A. van Erp bij zijn woning met zijn fiets geslipt. De man werd door een auto gegrepen. Hij was op slag dood. van den oorlog in het geheel 187 mén- schenlevens gered. De reddingboot maakte zyn derden tocht in drie dagen en is 40 uur op zee geweest. De schipper van den treiler werd door een schot uit een machinegeweer licht ge wond.. Een Duitsch vliegtuig heeft volgens een der geredden later boven de redding boot gevlogen, doch heeft toen geen bom men uitgegooid of machinegeweervuur ge geven. He® roodle leger heeft reeds 50.000 doodlen en evenveel gewonden. „Maimerheim heeft gewonnen". De Russische legerborichten, die steeds meer terughoudend zijn brengen, naarmate de tyd voortschrijdt in Rusland vrij ernstige ongerustheid teweeg. Men had namelijk herhaaldelijk verklaard, dat slechts enkele dagen noodig zouden zijn om het Finsche leger te overwinnen. In verband hiermede merkt het Finsche blad „Unsi Suomi" op, dat sommige Russi sche organen een artikel weergeven uit het blad van het roode leger, waarin verklaard wordt, dat de Mannerheimlinie even sterk is als de Maginot-linie of de Siegfried-linie. „VERPLETTERING MISLUKTE. Het Fransche nieuwsbureau Havas geeft het volgende overzicht van de toestand in Finland Op 30 Noveriïber 1939 bij het aanbreken van den dag vielen de Russische troepen Finland aan langs negen verschilende we gen, waarby zij trachtten het kleine Finsche leger te verpletteren onder de massa's van hun manschappen en hun materiaal. Aan het einde van den 42sten dag van den oorlog is het Finsche leger erin ge slaagd in onophoudelijke gevechten, waar van sommige den omvang aannamen van groote, hevige veldslagen, het roode leger te stuiten op vijf punten en het terug te drij ven buiten het Finsche gebied op vier an dere punten. Terwijl aan het eind van de eerste helft van December de Russische troepen erin geslaagd waren op te rukken tot ruim 100 kilometer op Finsch gebied, gaat hun ma ximale terreinwinst op het oogenblik de 60 km niet te boven op de plaats, waar de toe stand voor de Russische legers het gunstigst is, in de streek van Salla. Op minstens drie punten hebben Finsche patrouiles den oorlog op Sovjet-gebied over gebracht. In het licht van de berichten uit de meest verschillende bronnen in Finland, kan men constateeren, dat het leger van Manner- heim definitief den slag aan dé grenzen heeft gewonnen. Men vreest voor 89 dooden bij mijnramp in Amerika. Gas belemmert de red dingspogingen. Specialisten, die hebben medegewerkt aan de redding der arbeiders, die sedert Woensdagavond zijn opgesloten in een mijngang te Pont Creek in Virginia, na een ontploffing, welke op 200 meter on der den grond heeft plaats gehad, zetten hun pogingen voort om de overlevenden naar boven te brengen Vier lylcen zijn reeds uit het puin te voorschijn gehaald, doch de taak der red ders wordtb emoeilijkt door de aanwezig- beid van mijngas. De mijndirectie heeft bekend gemaakt, dat zich op het oogenblik van de ontplof fing 138 man in de myn aan het werk bevonden, doch dat 47 erin waren geslaagd te ontsnappen De redders naderen thans de plaats, waar men meent, dat de mijnwerkers be dolven zijn. De directeur van de myn heeil ver klaard, dat hy hoopte, dat vyftig tot zes tig mijnwerkers levend aangetroffen zul len worden. Oude mynwerkex-s. die tal van onge lukken van dit soort hebben meegemaakt, vreezen echHer, dat alle mannen zijn om gekomen. De oorzaken van de ontploffing zyn nog niet bekend. Deskundigen stellen een on derzoek in. DE BLOKKADE DOOR DE GEALLIEERDEN. Reeds 983.000 ton aan gehouden. De x-esultaten der blokkade door de Ge allieerden zyn, naar Havas meldt: Fransche vloot (week van 31 December tot 7 Janu ari) 6 schepen aangehouden, 12.000 ton goe deren» in beslag genomen. Sedert den aan vang van den oorlog: 233 schepen aange houden, 439.000 ton goederen in beslag ge nomen. Engeland (week van 31 December tot 7 Januari) 10.200 ton blokken lood, 400 ton levensmiddelen, 800 ton niet uit metalen be staande producten, 140 ton oliën en vetten, 100 ton mineralen en metalen. Sedert den aanvang van den oorlog: in beslag geno men 544.000 ton. In totaal hebben de Geallieerden dus sinds het begin van den oorlog 983.000 ton goederen aangehouden. RUSLAND ROEPT TROEPEN OP. De kalmte, welke op het oogenblik aan het front op de landengte van Karelië heerscht, is waarschijnlijk slechts een kalm te aan de oppervlakte. Bovendien, wanneer men spreekt van „kalmte aan het front", dan moet men zich niet voorstellen, dat ir. het geheel niets gebeurt aan de 100 km front op de landengte van Karelië of aan de 800 km van het Ladogameer tot de ijszee. In 't Noorden opereeren de patrouil les, op vier plaatsen zelfs op Russisch ge bied, om te verhinderen, dat de Russen van voorraden worden voorzien. Bovendien is de artillerie van de Russen voortdurend actief, tallooze granaten worden op de Finsche li nies afgevuurd. Ook blijkt uit de Russische radio-omroep, dat de Russen geenszins hun aanvalsplannen hebben opgegeven en men kan aldus meldt Havas uit Helsinki binnenkort een nieuwen aanval verwach ten: Een Zweedsche oorlogscorrespondent in Finland heeft gemeld, dat de Russen sedert het uitbreken van de vijandelijkheden 50.000 man aangesneuvelden hebben verlo ren, terwijl ook 50.000 man gewond zouden zyn. Hij voegt hieraan toe, dat. de Russen ge deeltelijk wel degelyk hun élitetroepen in het vuur hebben gebracht. De 44ste divisie, welke bij Suomusalmi is vernietigd, werd els een model-divisie beschouwd en nam 'n eerste plaats in by parade op het Roode Plein te Moskou bij de herdenking van de October-revolutie. „Svenska Dagbladet" schrijft de zwakheid van de Russische luchtmacht toe aan de onkunde van de vliegers»- die snel demoralï- seeren, alsmede aan de slechte kwaliteit brandstof, welke de Russen gebruiken. Ba- vendien zyn de Ruissische mecaniciens niet handig in het aanpassen van de toestellen aan 'de weersomstandigheden. Verder wordt gemeld, dat generaal Vino- gradof, de commandant van de 44ste divisie, tijdens de slag bij Suomosalmi is verdwenen. „KALMTE AAN HET FRONT". Gisteren zijn in de straten van Moskou aanplakbiljetten verschenen, waarin bekend gemaakt wordt, dat de dienstplichtigen van de lichtingen 1921 en 1922 zich by de re- cruteeringscentra moesten melden. Op de ze melding volgt later in het jaar de in ly ving. In het najaar van 1939 waren de lichting 1919 en de helft van de lichting 1918 bij het leger ingedeeld. Amenkaansche fantasie Havas meldt uit New York: Volgens den Amerikaanschen. ontdek kingsreiziger William la Warre zou N e- d e r 1 a n d er over denken zyn bezittingen in de Antillenzee onder protectoraat van de Ver. Staten te plaatsen ingeval, dat het het slachtoffer zou worden van een Duitschen inval. De Amerikaansche vlootautoriteiten zouden op het oogenblik de kwestie bestu- deeren. (Bij navraag te bevoegder plaatse door het A.N.P. werd er op gewezen, dat dit be richt van iederen feitelijken grond ontbloot is en beschouwd moet worden als geheel uit de lucht gegrepen. Red.) De Nederlandsche schepen en de Britsche contra-bande-controle. Een mededeeling van minister Van Klef- fens in de memorie van antwoord over de begrooting van Buitenlandsche Zaken aan de Eerste Kamer geeft hoop, dat de moei lijkheden, welke Nederlandsche schepen in Britsche havens ondervinden ten gevolge van het contrabande-onderzoek binnen af- zienbaren tijd in belangrijke mate zullen worden verlicht. De minister verklaart namelijk het niet uitgesloten te achten, dat binnenkort zoo danige voorzieningen kunnen worden ge troffen, dat de bedoelde moeilykheden zoo- al niet uit den weg geruimd, dan toch aan zienlijk zullen worden verminderd. Daarby spreekt het vanzelf, aldus de be windsman, dat de Nederlandsche regeering zich er niet by zou neerleggen, indien Groot- Brittannië in verband met de Order in Council van 27 November 1939 in zake den uitvoer van goederen van Duitsche her komst, aan andere neutrale mogendheden zekere voordeelen mocht toestaan, die niet voor Nederland zouden gelden. NOODLANDING VAN DUITSCH VLIEGTUIG IN DENEMARKEN. Een Duitsch bombardementsvliegtuig Heeft gisteravond een noodlanding ge maakt op een tei'rein by Skaerbeak in Zuid-Jutland De vier inzittenden hebben hel vliegtuig in brand gestoken. Hel toe stel had geen bommen by zich. Toen de inzittenden zagen, dat zy op vreemd grond gebied waren gedaald, waarschuwden zij de toeschouwers achteruit te gaan en scho ten zy met de pistolen op de petrolexim- tanks.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1940 | | pagina 1