SP
NIDDELBURGSCHE COURANT
'VamuctU.
IS HIT US EEN VUAND?
Rusland maakt %ïeh ©«gerost o^er
den ©@rSog in Finland.
iSrtJMMER 10 183e JAARGANG
Dagblad. Uitgave C.V. De Middel-
burgsclxe Courant. Bureaux: te
MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28,
Tel. Redactie 269, Administratie 139;
te GOES: Turf kade, Tel. 2863. Post
giro 359300. Abonnementsprijs voor
Middelburgsen Goes 2.30, elders
2.50 per kwartaal. Weekabonne
menten in Middelburg en Goes 18 ct.
TWEE BLAD:
EERSTE BLAD
s. |P
(neseSCHE CO WANT)
12 JANUARI 19.0
Advertentiën 30 cent per regel,
ingezonden mededeelingen 60 cent
per regel. By contract lager. Tarief
op aanvraag. Familieberichten en
dankbetuigingen minimum 2.10.
„Kleine Advertenties", maximum 6
regels, 75 cent, by vooruitbetaling.
„Brieven, of adres bureau v. d. blad"
10 cent extra. Bewijsnummers 5 ct.
De bevroren inundatie heeft aan kracht
niets ingeboet.
Nu de aanhoudende vorst de Nederland-
sche watervlakten bevroren heeft en reeds
in eenige rivieren het ijs vast is gaan zit
ten, bekruipt sommigen de vrees, dat hier
mede de vriend van de Nederlandsche de
fensie het water een geboeide bond
genoot is geworden en weinig waarde
meer heeft.
Deze vrees wordt, naar ons bij informa
tie bleek, "dOor dé deskundigen niet ge
deeld.
Het voorbeeld, dat den meesten onzer
door het Hoofd speelt, wanneer zij zich
over den strengen vorst zorgen maken, is
de tocht van den Franschen generaal Pi-
chegru in 1794, die, trekkende over onze
bevroren rivieren, ons land zonder slag of
stoot binnen enkele dagen kon bezetten.
De vaderlandsche geschiedenis heeft ons
bovendien geleerd hoe de generaal van Lo-
dewijk den veertiende Luxembourg zijn be
kende tocht over het ijs van Woerden naar
Bodegraven en Zwammerdam maakte. De
ze voorbeelden uit de geschiedenis, welke
iedere Nederlander kent, schijnen op het
eerste gezicht aan te toonen, dat bevroren
inundaties waardeloos zijn. Maar men ver
geet daarbij, dat Pichegru het al heel ge
makkelijk had. Hij vond de rivieren niet
alleen bevroren, maar vrijwel onverdedigd.
Zijn Fransche troepen werden door een
deel der bevolking met sympathie begroet.
Niet het ijs, maar de verdeeldheid van de
natie was oorzaak van zijn snel succes.
En deze oorzaak is thans afwezig.
Ook Luxembourg vond geen gewapenden
tegenstander tegenover zich toen hij zijn
tocht over het ijs ondernam. Hij kwam
slechts één gewapenden uitlegger, dat
is een kleine met een kanonnetje gewa
pende boot op zijn expeditie tegen, en
zag verder geen Nederlandschen soldaat.
Toch was de tocht hoogst riskant: de
dooi viel in, en had Painetvin geen ver
raad gepleegd, dan zouden de Franschen
van hun basis zijn afgesneden en een ge
makkelijke prooi van de staatsche troepen
zijn geworden.
Dat het ijs een vijand van ons verdedi
gingsstelsel zou zijn, wordt door de beide
historische voorbeelden dan ook niet be
wezen.
Daartegenover echter bestaan er ge
schiedkundige feiten, welke in tegengestel
de richting wijzen. Zij zijn ook welspreken
der, daar zij aan een jonger verleden zijn
ontleend.
Het laatste hoekje Belgisch grondgebied
werd in den oorlog 19141918 verdedigd
achter een inundatie, die van den User.
Deze was van veel beperkter omvang dan
de inundaties, waarop Nederland in tijd
van nood zou kunnen rekenen. De IJser-
inundatie nu is meermalen dichtgevroren,
en wel zeer stevig in den strengen winter
19161917. Toch is er nooit een aanval
over gedaan. Een bewijs, dat beide partijen
het risico daarvan beseften. Wel zijn in
dien oorlog aanvallen over het ijs beproefd
aan het Oostelijke front. De Russen hebben
zich meermalen gewaagd op de bevroren
meren en moerassen van Oost-Pruisen en
West-Rusland, o.a. tijdens het Kerst-offen
sief van 1914. De pogingen liepen uit op
een volslagen debacle.
Leerzaam is ook, dat ook nu weer, in
den FinschRussischen oorlog, het Lado-
ga-meer, ofschoon met een dikke ijslaag
bedekt, volkomen ongeschikt is gebleken
als operatieterrein voor den aanvaller.
Deze voorbeelden uit de jongste krijgsge
schiedenis laten zien, dat de moderne be
wapening dengene, die over het ijs een
aanval tracht te ondernemen, in het na
deel stelt. De redenen zijn duidelijk. De
aanvallende troepen hebben op de gladrl'
ijsvlakten niet de minste dekking. Elke sol
daat heeft de wetenschap, dat hij, ais hij
gewond wordt, op het ijs zal blijven liggen,
omdat hij onbereikbaar zal zijn voor ge
neeskundige hulp. Gewond worden betee-
kent doodvriezeni en 'dit vooruitzicht-"is
fnuikend voor zijn moreel.
Aangezien de verdediger zich in stellin
gen verschanst zal hebben, vanwaar uit hij
met zijn automatische wapenen eiken in-
fanterie-aanval kan smoren, is een aanval
over het ijs wel ondenkbaar zonder gron
dige voorbereiding en ondersteuning door
de artillerie. Maar diezelfde artillerie ver
nielt het terrein, waarlangs de eigen solda
ten de stellingen van den verdediger zul
len moeten bereiken: zij vernielt het ijs en
speelt daardoor in de kaart van de verde
diging, welker artillerie op haar beurt ook
niet zal nalaten tot vernieling van de
ijsvelden bij te dragen.
Verrassende aanvallen onder bescher
ming van het nachtelijk duister zouden,
gezien de kracht der automatische vuur
wapenen tegen een zichtbaren vijand, de
eenig overblijvende mogelijkheid op succes
voor den aanvaller kunnen schijnen. Maar
ook dan waagt de aanvaller zich wat men
noemt op glad ijs. Het ijs biedt mogelijkhe
den tot verraderlijke hinderlagen. Van
ouds bekend zijn de ijscunettes, ijsvrije sleu
ven, welke vooral bij nacht voor oprukken
de troepen gevaarlijke valkuilen vormen.
Meestal zjjn ijscunettes versterkt door ver
sperringen, welke men'uit ijsblokken, uit
de sleuven afkomstig, opbouwt. Reeds in
1672 werden deze cunettes op ruime schaal
tegen de Franschen gebezigd.
Ook op andere wijze kan het ijs tot hin
dernis worden gemaakt. Wanneer de ver
dediger den waterstand verandert, door t
-water onder het ijs te laten wegloopen, zal
boven de slooten en vooral boven de kana
len het ijs breken en zullen de schuin tegen
de kanaalwanden omhoog stekende schot
sen vallen gaan vormen, welke, zoo niet
voor 's vijands infanterie, dan toch in ieder
geval voor zijn tanks onoverkomelijk zijn,
terwijl het ijs buiten de slooten en kanalen
al die onaangename eigenschappen gaat
vertoonen, welke in het woord bomijs be
grepen liggen.
Ook onze rivieren zijn in den winter ge
vaarlijk voor een aanvallend leger. Een
tijdsverloop van enkele dagen kan hoog wa
ter brengen dat alle operatieplannen in de
war stuurt. Heeft men, zooals thans het
geval is, drjjfijs op de rivieren, dan is elke
overgang onmogelijk. Indien wij in vredes
tijd onze' zware schipbruggen en veerpon
ten moeten wegnemen, wanneer het drijfijs
zich op de rivier vertoont, dan kan een
vijand met zijn licht pontonmateriaal er ze
ker niets beginnen. Maar zelfs gesteld, dat
de rivieren geheel zouden dichtvriezen en
een zoo sterk ijsdek zouden vormen, dat het
aanvallende leger er met gemak mot trein
en al over zou kunnen oprukken, dan blijft
nog steeds het gevaar bestaan, dat eens
Luxembourg bedreigde: de dooi, en het
daarop volgende kruien van het ijs.
Dooi beteekent, dat de opgerukte vijand
afgesneden wordt van zijn basis, dat zijn
aan- en afvoer wordt afgesneden, gedu
rende langen tijd, wellicht voor eenige we
ken. Zoolang de weersvoorspellingen niet
verder dan eenige dagen reiken en ook
daarvoor nog slechts zeer beperkte zeker
heid bieden, zal een verantwoordelijke le
geraanvoerder zich wel driemaal bedenken
eer hij zijn troepen in dit wisselvallige kli
maat laat trekken over een zoo onbetrouw
bare brug als het ijs. Want hoe onaange
naam de positie is van een aanvaller die
achter zich een kruiende rivier en vóór
zich de dooiende inundaties van den verde
diger heeft, laat zich gemakkelijk denken.
Het winterseizoen op zich zelf brengt, ook
reeds groote nadeelen voor den aanvaller
met zich meë. Weliswaar kennen wij geen
Finschen winter, doch ook bij ons zou de
aanvaller te lijden hebben van gladde we
gen, van korte dagen, van koude, welke
de geïmproviseerde legerplaatsen van zjjn
troepen zou teisteren en van de onmoge
lijkheid iets met den harden grond te be
ginnen. Wanneer de bodem flink bevroren
is, stuit cje infanterieschop als op rots.
Terwijl de verdediger zich in te voren klaar
gemaakte stellingen heeft ingericht, wei
gert de bodem den aanvaller een schuil
plaats.
De deskundigen concludeeren dan ook,
dat onze weermacht, gebruik makende van
oude beproefde middelen en van de moge
lijkheden der moderne techniek, opgewassen
is tegen de moeilijkheden van vorst. De
winter zou een zeker zoo groote vijand
voor den aanvaller blijken te zijn, hetgeen
de ervaring in" 1914—191S en in Finland
heeft geleerd.
BJuitseh setiip sergaara na
botsing mei ijsberg.
De IJslandsche treiler „Hafslein" heeft
gisteren 62 leden gered van de beman
ning van het Duitsche ss „Bahia Blanca"
(8 558 ton), dat, naar men gelooft, na een
botsing met een ijsberg ten Noordwesten
van IJsland is gezonken.
De „Bahia Blanca" is voor Kerstmis met
een lading koffie en mineralen uil Rio de
Janeiro vertrokken in de hoop door de
blokkade te breken.
Een Britsch en een Italiaansch
schip op mijnen geloopen.
Het te Londen thuisbehoorende tankschip
„Elose" (7.267 ton) is gisteren aan de West
kust van Engeland in de lucht gevlogen,
blijkbaar nadat het op een Duitsche mijn
was geloopen.
Drie van de 36 leden der bemanning zijn
naar men gelooft, verdronken, .terwijl acht
andere schepelingen ernstig werden ge
wond.
De „Eloso" had een lading petroleum aan
boord. Het schip had in convooi een reis
van zes weken naar Zuid-Amerika gemaakt.
De overlevenden zijn door een oorlogsschip
opgepikt en in een haven gebracht, van
waar de gewonden met spoed naar een zie
kenhuis werden vervoerd, Als gevolg van de
ontploffing stroomde de petroleum weg. De
zee werd met een dikke laag olie bedekt.
Vier man werden in het water geslingerd
Slechts een van hen kon worden opgepikt.
Van de andere mannen is niets meer gezien.
Aan de Engelsche Oostkust is gisteren
een Italiaansch schip op een mijn geloopen.
De reddingboot, welke dertig overlevenden
heeft opgepikt, heeft o8l< een treiler, welke
op een mijl afstand van de plaats, waar het
stoomschip was gezonken, werd gebombar
deerd, een eindweegs gesleept. Later is de
treiler op eigen kracht verder gevaren.
Goed werk van een reddingboot.
Met de Italiaansche bemanning heeft de
reddingboot nog een EngelschCh loods aan
wal gebracht en daarmede sinds het begin
Italiaansch protest bij de
Duitsche regeering
De correspondent van het Deensche blad
„National Tidende" te Berlijn bericht, dat
gisteren de Italiaansche ambassadeur te
Berlijn, Attolico, officieele stappen heeft
gedaan bij het Duitsche ministerie van bui-
tenlandsche zaken inzake het aanhouden
van Italiaansche zendingen wapens en
vliegtuigen, bestemd voor Finland. Zooals
men weet, zouden deze zendingen, volgen:
andere berichten, reeds naar Italië terug
gezonden zijn.
Dezelfde correspondent bericht van wel
ingelichte zijde te hebben vernomen, dat
geen Duitsche officieren naar de Sovjet-
Unie zjjn gezonden. Duitfchland wil in het
Finsch-Russischeconflict neutraal blijven
en wil aan geen van beide oorlogvoeren
den op eenigerlei wijze militaire hulp ver
leen en.
Groote activiteit van Duitsche
bommenwerpers aan
de Engelsche kust.
Bestookt door Britsche
jagers en afweergeschut
De Duitsche luchtmacht heeft gisteren
een drukken dag gehad. Langs de geheele
Britsche Oostkust zijn de „Heinkel"bom-
menwerpers gesignaleerd. Het Engelsche
luchtafweergeschut is in actie geweest op
vele plaatsen, van Schotland tot aan do
Theems.
De Duitsche vliegtuigen hadden het weer
voorzien op koopvaarders en vischerssche-
pen, die aangevallen werden met bommen
en machinegeweren.
Reuter meldt: Drie Britsche koopvaardij
schepen, die gisteren voor de kust van Nor
folk door een „Heinkel"-bombardement.s-
vliegtuig werden aangevallen, zijn door drie
Britsche gevechtsvliegtuigen „Spitfire"-ma-
chines, ontzet. Het Duitsche toestel cirkel
de op 20 meter boven de schepen en liet een
salvo bommen vallen. De projectielen mis
ten echter hun doel, waarna het vliegtuig
zich in Oostelijke richting verwijderde, over
een afstand van 40 mijl door de „Spitfires"
achtervolgd. Op het oogenblik, dat. men het
Duitsche vliegtuig uit het oog verloor,
steeg van den lmkerv'ifcigel rook op. ter
wijl de linkermotor defect was. De vliegers
hebben gezien, dat hun kogels den Duit-
scher troffén.
Een Britsch vliegtuig, dat patrouilledienst
verrichtte, kreeg gisteren boven de Noord
zee een vijandelijken bommenwerper in zicht
een groot, tweemotorig gestroomlijnd „Kein-
kel"-toestel, een eendekker. 1-Iet Britsche
vliegtuig zette de achtervolging in en open
de het vuur. Het achterkanon werd tot zw'y-
gen gebracht en het intrekbaar landingsge
stel viel neer. De „Heinkel" dook omlaag
tot vlak boven de zee en de Engelsche piloot
wierp twee bommen neer, die achter den
staart van den „Heinkel" ontploften. Na
nog voortgezetten strijd, waarbij een van
de kanonnen van het Duitsche toestel bui
ten gevecht gesteld werd en de geschutsto
ren onklaar geraakte, verdween de Duit
sche machine in de wolken.
Langs de geheele kust.
Het Britsche ministerie van luchtvaart
deelt mede, dat gisteren in de lucht aan
zienlijke bedrijvigheid heeft geheerscht aan
de Oostkust van Engeland en Schotland. Er
werden vijandelijke vliegtuigen gesignaleerd
bij Newcastle, die geen bommen uitwierpen
en door Britsche gevechtstoestellen alsme
de door het afweergeschut naar zee werden
teruggejaagd. Verder verschenen Duitsche
vliegtuigen boven de Firth of Forth en de
mondingen van de Humber en de Theems.
Zij werden verdreven door luchtafweerge
schut en patrouilles van gevechtsvliegtui
gen.
Twee te Aberdeen thuisbehoorende trei-
lers de „Burnbanks" en de „Dandolo" zijn
gisteren ter hoogte van Engelsche Noord
oostkust gedurende een half uur door twee
Duitsche vliegtuigen gebombardeerd en uit
machinegeweren beschoten. Beide schepen
zagen kans te ontsnappen zonder getroffen
te worden. De bemanningen zijn ongedeerd.
De bevolking van een stad aan de Oost
kust van Engeland heeft ontploffingen op
zee gehoord en een vliegtuig gezien, dat
bommen heeft uitgeworpen bij een schip,
naar het schijnt een gewapenden treiler,
dat met luchtafweergeschut antwoordde.
Er werd niet. gezien of treffers werden
geplaatst. Het aanvallende vliegtuig zag
men later juist boven de golven vliegen.
MET DE FIETS GESLIPT EN
OMGEKOMEN.
Vanochtend is te Nistelrodc (N.B). de
35-jarige smid A. van Erp bij zijn woning
met zijn fiets geslipt. De man werd door
een auto gegrepen. Hij was op slag dood.
van den oorlog in het geheel 187 mén-
schenlevens gered. De reddingboot maakte
zyn derden tocht in drie dagen en is 40
uur op zee geweest.
De schipper van den treiler werd door
een schot uit een machinegeweer licht ge
wond.. Een Duitsch vliegtuig heeft volgens
een der geredden later boven de redding
boot gevlogen, doch heeft toen geen bom
men uitgegooid of machinegeweervuur ge
geven.
He® roodle leger heeft reeds 50.000 doodlen
en evenveel gewonden.
„Maimerheim heeft gewonnen".
De Russische legerborichten, die steeds
meer terughoudend zijn brengen, naarmate
de tyd voortschrijdt in Rusland vrij ernstige
ongerustheid teweeg. Men had namelijk
herhaaldelijk verklaard, dat slechts enkele
dagen noodig zouden zijn om het Finsche
leger te overwinnen.
In verband hiermede merkt het Finsche
blad „Unsi Suomi" op, dat sommige Russi
sche organen een artikel weergeven uit het
blad van het roode leger, waarin verklaard
wordt, dat de Mannerheimlinie even sterk
is als de Maginot-linie of de Siegfried-linie.
„VERPLETTERING MISLUKTE.
Het Fransche nieuwsbureau Havas geeft
het volgende overzicht van de toestand in
Finland
Op 30 Noveriïber 1939 bij het aanbreken
van den dag vielen de Russische troepen
Finland aan langs negen verschilende we
gen, waarby zij trachtten het kleine Finsche
leger te verpletteren onder de massa's van
hun manschappen en hun materiaal.
Aan het einde van den 42sten dag van
den oorlog is het Finsche leger erin ge
slaagd in onophoudelijke gevechten, waar
van sommige den omvang aannamen van
groote, hevige veldslagen, het roode leger
te stuiten op vijf punten en het terug te drij
ven buiten het Finsche gebied op vier an
dere punten.
Terwijl aan het eind van de eerste helft
van December de Russische troepen erin
geslaagd waren op te rukken tot ruim 100
kilometer op Finsch gebied, gaat hun ma
ximale terreinwinst op het oogenblik de 60
km niet te boven op de plaats, waar de toe
stand voor de Russische legers het gunstigst
is, in de streek van Salla.
Op minstens drie punten hebben Finsche
patrouiles den oorlog op Sovjet-gebied over
gebracht.
In het licht van de berichten uit de meest
verschillende bronnen in Finland, kan men
constateeren, dat het leger van Manner-
heim definitief den slag aan dé grenzen
heeft gewonnen.
Men vreest voor 89 dooden
bij mijnramp in Amerika.
Gas belemmert de red
dingspogingen.
Specialisten, die hebben medegewerkt
aan de redding der arbeiders, die sedert
Woensdagavond zijn opgesloten in een
mijngang te Pont Creek in Virginia, na
een ontploffing, welke op 200 meter on
der den grond heeft plaats gehad, zetten
hun pogingen voort om de overlevenden
naar boven te brengen
Vier lylcen zijn reeds uit het puin te
voorschijn gehaald, doch de taak der red
ders wordtb emoeilijkt door de aanwezig-
beid van mijngas.
De mijndirectie heeft bekend gemaakt,
dat zich op het oogenblik van de ontplof
fing 138 man in de myn aan het werk
bevonden, doch dat 47 erin waren geslaagd
te ontsnappen
De redders naderen thans de plaats,
waar men meent, dat de mijnwerkers be
dolven zijn.
De directeur van de myn heeil ver
klaard, dat hy hoopte, dat vyftig tot zes
tig mijnwerkers levend aangetroffen zul
len worden.
Oude mynwerkex-s. die tal van onge
lukken van dit soort hebben meegemaakt,
vreezen echHer, dat alle mannen zijn om
gekomen.
De oorzaken van de ontploffing zyn nog
niet bekend. Deskundigen stellen een on
derzoek in.
DE BLOKKADE DOOR DE
GEALLIEERDEN.
Reeds 983.000 ton aan
gehouden.
De x-esultaten der blokkade door de Ge
allieerden zyn, naar Havas meldt: Fransche
vloot (week van 31 December tot 7 Janu
ari) 6 schepen aangehouden, 12.000 ton goe
deren» in beslag genomen. Sedert den aan
vang van den oorlog: 233 schepen aange
houden, 439.000 ton goederen in beslag ge
nomen.
Engeland (week van 31 December tot 7
Januari) 10.200 ton blokken lood, 400 ton
levensmiddelen, 800 ton niet uit metalen be
staande producten, 140 ton oliën en vetten,
100 ton mineralen en metalen. Sedert den
aanvang van den oorlog: in beslag geno
men 544.000 ton.
In totaal hebben de Geallieerden dus
sinds het begin van den oorlog 983.000 ton
goederen aangehouden.
RUSLAND ROEPT TROEPEN OP.
De kalmte, welke op het oogenblik aan
het front op de landengte van Karelië
heerscht, is waarschijnlijk slechts een kalm
te aan de oppervlakte. Bovendien, wanneer
men spreekt van „kalmte aan het front",
dan moet men zich niet voorstellen, dat ir.
het geheel niets gebeurt aan de 100 km
front op de landengte van Karelië of aan
de 800 km van het Ladogameer tot de
ijszee. In 't Noorden opereeren de patrouil
les, op vier plaatsen zelfs op Russisch ge
bied, om te verhinderen, dat de Russen van
voorraden worden voorzien. Bovendien is de
artillerie van de Russen voortdurend actief,
tallooze granaten worden op de Finsche li
nies afgevuurd. Ook blijkt uit de Russische
radio-omroep, dat de Russen geenszins hun
aanvalsplannen hebben opgegeven en men
kan aldus meldt Havas uit Helsinki
binnenkort een nieuwen aanval verwach
ten:
Een Zweedsche oorlogscorrespondent in
Finland heeft gemeld, dat de Russen sedert
het uitbreken van de vijandelijkheden
50.000 man aangesneuvelden hebben verlo
ren, terwijl ook 50.000 man gewond zouden
zyn.
Hij voegt hieraan toe, dat. de Russen ge
deeltelijk wel degelyk hun élitetroepen in
het vuur hebben gebracht. De 44ste divisie,
welke bij Suomusalmi is vernietigd, werd
els een model-divisie beschouwd en nam 'n
eerste plaats in by parade op het Roode
Plein te Moskou bij de herdenking van de
October-revolutie.
„Svenska Dagbladet" schrijft de zwakheid
van de Russische luchtmacht toe aan de
onkunde van de vliegers»- die snel demoralï-
seeren, alsmede aan de slechte kwaliteit
brandstof, welke de Russen gebruiken. Ba-
vendien zyn de Ruissische mecaniciens niet
handig in het aanpassen van de toestellen
aan 'de weersomstandigheden.
Verder wordt gemeld, dat generaal Vino-
gradof, de commandant van de 44ste divisie,
tijdens de slag bij Suomosalmi is verdwenen.
„KALMTE AAN HET FRONT".
Gisteren zijn in de straten van Moskou
aanplakbiljetten verschenen, waarin bekend
gemaakt wordt, dat de dienstplichtigen van
de lichtingen 1921 en 1922 zich by de re-
cruteeringscentra moesten melden. Op de
ze melding volgt later in het jaar de in
ly ving. In het najaar van 1939 waren de
lichting 1919 en de helft van de lichting
1918 bij het leger ingedeeld.
Amenkaansche fantasie
Havas meldt uit New York:
Volgens den Amerikaanschen. ontdek
kingsreiziger William la Warre zou N e-
d e r 1 a n d er over denken zyn bezittingen
in de Antillenzee onder protectoraat van de
Ver. Staten te plaatsen ingeval, dat het het
slachtoffer zou worden van een Duitschen
inval. De Amerikaansche vlootautoriteiten
zouden op het oogenblik de kwestie bestu-
deeren.
(Bij navraag te bevoegder plaatse door
het A.N.P. werd er op gewezen, dat dit be
richt van iederen feitelijken grond ontbloot
is en beschouwd moet worden als geheel
uit de lucht gegrepen. Red.)
De Nederlandsche schepen en de
Britsche contra-bande-controle.
Een mededeeling van minister Van Klef-
fens in de memorie van antwoord over de
begrooting van Buitenlandsche Zaken aan
de Eerste Kamer geeft hoop, dat de moei
lijkheden, welke Nederlandsche schepen in
Britsche havens ondervinden ten gevolge
van het contrabande-onderzoek binnen af-
zienbaren tijd in belangrijke mate zullen
worden verlicht.
De minister verklaart namelijk het niet
uitgesloten te achten, dat binnenkort zoo
danige voorzieningen kunnen worden ge
troffen, dat de bedoelde moeilykheden zoo-
al niet uit den weg geruimd, dan toch aan
zienlijk zullen worden verminderd.
Daarby spreekt het vanzelf, aldus de be
windsman, dat de Nederlandsche regeering
zich er niet by zou neerleggen, indien Groot-
Brittannië in verband met de Order in
Council van 27 November 1939 in zake den
uitvoer van goederen van Duitsche her
komst, aan andere neutrale mogendheden
zekere voordeelen mocht toestaan, die niet
voor Nederland zouden gelden.
NOODLANDING VAN DUITSCH
VLIEGTUIG IN DENEMARKEN.
Een Duitsch bombardementsvliegtuig
Heeft gisteravond een noodlanding ge
maakt op een tei'rein by Skaerbeak in
Zuid-Jutland De vier inzittenden hebben
hel vliegtuig in brand gestoken. Hel toe
stel had geen bommen by zich. Toen de
inzittenden zagen, dat zy op vreemd grond
gebied waren gedaald, waarschuwden zij
de toeschouwers achteruit te gaan en scho
ten zy met de pistolen op de petrolexim-
tanks.