GEMENGD NIEUWS Een wandeling door Parijs in oorlogstijd. De vliegtuigbouwer Anthonie Fokker overleden. Van het Quartier via Montparnasse naar de Place de la Concorde - toch volte ondanks evacuatie. Geen vreemdelingen, geen kinderen, leege parken. DE KOSTEN VAN LEVENS ONDERHOUD. Nederlanders gaan in Finschen dienst. Pionierswerk voor het wereld- luchtverkeer verricht. ZIJN EERSTE TOESTEL. BOUWEN VAN VERKEERS VLIEGTUIGEN. (Van onzen correspondent.) PARIJS, midden Dec. Dezer dagen ontving uw correspondent brieven van vrienden en kennissen in Ne derland met het verzoek toch eens uitvoe rig te schrijven hoe het gaat, hoe ik de Fransche vrouw vind in oorlogstijd, of ik mijn nek nog niet heb gebroken in het pik donker, of ik niet bang ben voor bommen, hoe Parijs er tegenwoordig wel uitziet en zoo meer, duizend-en-één vragen, u kent ze wel Den zorgzamen vriend zij allereerst ver zekerd, dat mijn nek nog ongeschonden is, en wat de Fransche vrouw betreft: ik vind haar ongemeen kordaat en charmant, en dat heusch niet alleen in oorlogstijd den overigen vragers hoop ik hierna, naar mijn beste kunnen, verslag uit te brengen van mjn bevindingen van den dag; uiter aard kan ik, in dezen brief, een en ander slechts oppervlakkig aanroeren; op enkele onderwerpen hoop ik echter later uitvoe riger terug te komen. Ik startte dezen ochtend voor een fiksche wandeling, in Quartier Latin, in de stu dentenwijkdoch mogelijk verkiest ge mij op mjn tocht te volgen? Prachtig! Deze groote boulevard, hier vlak voor mij, is de befaamde studenten-boulevard Saint- Michel, in de wandeling kortweg: Boul' Mich'. Boul-Mich' ziet op dit uur reeds zwart van de studenten; niet dat de stu denten zélf zwart zien van den honger of zoo wat overigens vaker voorkomt dan ge denkt! doch ge begrijpt me wel De meesten van hen spoeden zich op het oogenblik naar hun colleges, of bevolken in roerige groepjes de café's teneinde dat kan nooit missen! achter de comp- toirs htm onafscheidelijke „crème et crois sant" te nuttigen. En de oorlog? In normale tijden wonen er, midden in de woelige wereld, die Parijs heet, ruim der tig duizend studenten, waarvan bijna een derde deel buitenlanders zijn: op dit oogen blik zijn die buitenlanders vrijwel verdwe nen, terwijl van de Fransche studeerende jeugd, naar schatting, momenteel welhaast de helft onder de wapenen moet zijn. Niet temin zou men zulks niet vermoeden; het heele studentenleven concentreert zich na melijk rond Boul-Mich'; en rond Boul-Mich' regeert de vroolijkheid en charme van „la Jeunesse èternelle"ook in oorlogs tijd Maar laat ik een groepje volgen in de Sorbonne; het zijn jongens nog, pas van de Lycea. Er blijven er enkele staan, daar voor een marmeren plaat, met gouden let ters; die gouden letters vormen namen, en de namen zijn de honderden namen van hen, die vielen in den vorigen oorlog; be neden aan elke plaat staat een simpel woord: Morts pour la France 19141918... en de student van heden werpt soms een vreemden blik naar die gouden letters Eerlang zullen er méér bij komen, meer platen en meer namen in goud, en er zal een simpel onderschrift zijn: Morts pour la France 1939De toekomst kan inder daad vol somberte zijn, doch gelukkig, hier, in het' Quartier van de eeuwige jeugd, maakt men zich geen zorgen voor mor gen; er heerscht een gulden, ongeschreven regel: leef in het heden! Wanneer ik de Sorbonne verlaat, treft me gaandeweg meer de realiteit der din gen; ik zie talrijke leege hotelletjes, zak ken zand voor ruiten en ramen, gesloten zaken „pour cause de mobilisation", ter wijl voorts, in alle straten, bijkans om de vijftig meter, aanplakbiljetten zijn aange bracht, met een verwijzing naar de naaste bomvrije schuilplaats. Inmiddels echter, is me gebleken dat maar uitermate weinig menschen gasmas kers bij zich dragen; de Parijzenaar, in feite, wordt steeds meer optimist ten aan zien van de toekomst, hij gelooft inder daad niet meer dat het nog zoo'n vaart zal loopen; veel bezorgder, in verhouding, is hij voor België, en voor Nederland Doch ik vervolg mijn weg, en via de Jardin du Luxembourg steek ik over naar Montparnasse; hoe vaak zat ik in het park in de lentezon, in deze heerlijke parktuin van het Luxemburg, met zijn beeldhouw werk en zijn fonteinen, met zijn kastanje- boomen en zijn verkwikkende rust; soms klonk dan op den achtergrond de muziek van een militaire kapel, en voor me, in den grooten vijver, speelden de kinderen met hun scheepjes. «f31 het voornaamste beeldhouwwerk is thans omgeven met zandzakken en stel lages, en de vijver is leeg en de kinderen zijn weg, ver weg in het zonnige zuiden, in dorpjes, op boerderijen, of op oude kastee- len in Bretagne; velen zullen het daar stel lig niet minder hebben, en heel wat bleek neusjes ondergaan er, noodgedwongen, een vpr?„ itlskuur' door een uitmuntende luchtrgmg' door vee* sport en frissche kindirfn van dertien jaar zijn alle ziin vnnr jj ?s Seëvacueerd; vervolgens d? 3e,ugd van dertien tot twintig ten cinttlS scholen weer geopend; tot npcron Zfln f. mannen, van twintig t?.t. neg?? en veertig jaar, ten getale van vyf millioen, onder de wapenen en men zou derhalve geneigd zijn te'denken dat Pargs, met een zoo klein percentage mannen, een vreemden aanblik levert, vr- fi 55 echter minder waar, want hoe beoiaï het 00k moge schiinen- het stads- wfooJLSf» aanzien, is vrijwel normaal; aarschonlijk schuilt de reden in het feit, - einere steden en dorpen onder de andor.Q^°0rWa3fden' eerder van aspect ver een dorp namelijk, half geëvacu eerd, doet leeg aan, doch een zelfde maat regel toegepast op de millioenenbevolking van Parijs, heeft nauwelijks effect, zelfs al zijn de vreemdelingen mee verdwenen. Na tuurlijk kan men dit laatste beter bespeu ren op bepaalde, daartoe geëigende plaat sen; in de schouwburgen, in de diverse „branches" op Montmartre en Montpar nasse. Wanneer ik in dit laatste quartier aankom, wordt me daar inderdaad reeds spoedig verteld, dat het „mis" is; onder het genot van een crème, bij het comptoir, oordeelt de ^pa tron" somber, dat het wonderlijke bo- hémien-leventje voorloopig naar de maan is; artisten en would-be artis- ten, Amerikanen en demi-mondaines, alles is verdwenen naar elders. Wel kan het er 's avonds nog druk zijn, doch de bijzondere sfeer, van dit merk waardige stukje Parijs, is weg gevlucht voor den oorlog Na een flinke tippel, via Boulevard Ras-, pail, bereik ik hierop het Place de la Con corde op dit grootste plein ter wereld kijk ik eens om me heen. De beroemde obelisk, door Napoleon uit Egypte meege bracht, is juist bezig te verdwijnen achter de zandzakken. Op den achtergrond het Louvre, ontdaan van zijn kunstschatten, in den recordtijd van enkele weken, dit dank zij de hulp van de vrouwenorganisaties. En aan den anderen kant de Chambre des Dé- putés, waar zoojuist een enthousiaste Ka mer den minister-president de verlangde volmachten schonk, teneinde, zooals de pers het noemde, „het land naar de over winning te voeren" Noch op de Place de la Concorde noch maar iets van daling van het tempo. Het enorme verkeer heeft niets aan intensiteit ingeboet In zesvoudige eindelooze rijen, glijden de luxe wagens nog steeds voort; niets heeft de oorlog uiterlijk in dit duur ste quartier van Parijs veranderd. En dan, het is reeds over twaal ven ontdek ik op enkele banken tal van frêle, slanke figuurtjes: het zijn de Midinettes, daar van de mode-ateliers aan de Rue de la Paix en de Rue Royale; on danks de koude vindt men hier, tusschen den middag, soms heele troepen van deze vroolijke Fransche meiskes Een kleine Frangaise vertélt me, hoe de oorlog aanvankelijk de heele mode branche op den kop zette: duizenden mi dinettes, die met hard werken een karig loon verdienden, stonden plotseling op straat; sindsdien is geleidelijk de toestand iets verbeterd, mede dank zij groote re- geeringsordersvoor den Poilu! Doch op mode-gebied durven de groote Huizen momenteel nog maar weinig riskeeren hetgeen ietwat begrijpelijker wordt, bij kennisname van het feit, dat het ontwer pen van een nieuwe collectie van honderd modellen komt te staan op het zeer sappi ge sommetje van een half millioen francs Na mijn babbeltje met de charmante naaistertjes van Jeanne Lanvin, Maggy Rouff en andere godinnen der mode, be land ik in den namiddag op de groote Boulevards! in de warenhuizen is het zooals altijd, razend druk, en in de be roemdste van alle, in de Galeries Lafay ette,, zegt! een lieftallige vendeuse mij, wat ik heb te doen bij luchtalarm: ik. kan snel de beenen nemen door een der uitgangen, en den naasten schuilkelder opzoeken, of ik kan verdwijnen in de in gewanden der aarde, onder de magazijnen en feitelijk in hoofdzaak bestemd voor het personeel; trouwens diverse biljetten ver duidelijken de manoeuvre, die ik eventueel heb te verrichten. Wanneer ik weer -buiten kom, begin ik te bemerken dat ik reeds uren aan den wandel ben, en de idee lijkt me derhalve niet kwaad eens een bioscoop binnen te loopen. Het program, in deze cinema aan de Boulevard des Italiens, is zeer goed doch mijn belangstelling gaat voorname lijk uit naar de wijze waarop het actu- eele nieuws naar voren wordt gebracht. Het oorlogsnieuws is veel uitgebreider dan in Nederland, en uiteraard niet bijster ob jectief. Bij voorbaat is deze oorlog reeds gewonnen, zoo suggereert men het publiek en in een aparte film wordt' daarbij de Fransch-Britsche alliantie verheerlijkt: door hun enorme economische macht en en door de geweldige economische- en fi- nancieele hulpbronnen zijn de Geallieerden onoverwinnelijk. Voorts krijg ik vrij uit voerige opnamen uit Nederland te aan schouwen, voornamelijk van de onder wa ter gezette gebieden; waarbij dan tevens wordt gezegd, dat slechts dank zjj het kordate optreden van België, Frankrijk en Engeland, de Lage Landen nu enkele weken geleden van een Duitsche invasie verschoon zouden zijn gebleven. Door middel van luidsprekers wordt het publiek aangemaand volkomen rustig van het program te genieten; alle voor zorgen zijn genomen, en men heeft, bij een eventueel alarm, slechts de aanduidin gen te volgen op de borden in de zaal, teneinde snel een veilige schuilplaats te vinden. Als ik, na afloop der voorstelling, ander maal de Boulevards betreed, is het vrij wel sehermerdonker; en hiermede begint de Parijsche avond in December anno 1939. Van een volstrekte duisternis is hiér thans geen sprake meer; die periode heeft slechts enkele maanden geduurd, en in derdaad kon men toen in het pikdonker zjjn nek breken, zooals mijn zorgzame vriend reeds vreesde. Doch sinds half No vember is Parijs weer Lichtstad; zij het dan ook in beperkte mate. Bij het ge dempte licht der étalages, gedempt door alle mogelijke soorten mica, van donker blauw tot zeegroen, kan men thans 's avonds weer langs de Boulevards slenteren, DE GEHEIMZINNIGE VERDWIJNING VAN JOHANNA DE NIGTERE. In het geval van de verdwijning van het Amsterdamsche meisje Johanna de Nigtere zijn door de politie aanwijzingen verkregen, welke het vermoeden zouden kunnen wet tigen, dat het meisje nog in leven is en zich in Nederland ophoudt. In verband hiermede roept de commissa ris van politie in de tweede sectie te Am sterdam de medewerking van het publiek in, om, aan de hand van het gepubliceerde portret met beschrijving, tijdens de komen de dagen op straat en in alle openbare ge legenheden goed op te letten of men wel licht een meisje ziet, dat aan dit signale ment beantwoordt. Men vergete daarbij niet, dat het meisje inmiddels van kleeding kan zijn verwisseld, of dat zij zich bijv. met een bril of op andere wijze kan hebben ver momd. OUDE VROUW VERBRAND. De 91-jarige vrouw J. P. Andriessen uit de Gouvernestraat te Rotterdam wilde Zon dagochtend een gascomfoor aansteken. Daarbij geraakte de gasslang los, tengevol ge waarvan brand ontstond en waarbij haar kleeren vlam vatten. Op haar hulpgeroep kwam een buurman te hulp. Deze sloeg een deken om de vrouw, zoodat haar branden de kleeren werden gebluscht. De vrouw werd met ernstige brandwonden naar het St. Franciscus Ziekenhuis vervoerd, waar zij in den loop van den middag is overleden. EEN TWEEDE KINDERVLUCHT NAAR INDIë. De K.L.M. heeft besloten de „kinder- vlucht" van de „Gier" naar Nederlandsch- Indië, welke vorige maand met zooveel suc ces verliep, door een tweede „kindervlucht" te laten volgen. Deze vlucht zal plaats vin den tegen het einde van Jan. De passagiers zullen op 26 Jan. uit Amsterdam vertrek ken. Op 30 Jan. vertrekt het vliegtuig uit Napels, terwijl het in de eerste week van Febr. in Nederlandsch-Indië aan zal komen. De „chief-airhostess", mej. van Leeuwen Boomkamp zal de reis tot Batavia meema ken. BADINRICHTING „DE OTTER" TE LOOSDRECHT AFGEBRAND. De eigenaar op vermoeden van brandstichting gearresteerd. Maandagochtend is de groote badinrich ting „de Otter" te Loosdrecht bijna geheel door brand vernield. Slechts een achterge deelte van het gebouw kon behouden blij ven, doch hier richtte het water veel schade aan. In verband met dezen brand heeft een po- litie-deskundige een uitgebreid onderzoek ingesteld, na afloop waarvan op last van den officier van justitie de exploitant van het restaurant, de heer B., is aangehouden en in arrest gesteld, op vermoeden van brandstichting. L. F. J. BARON VAN VOORST TOT VOORST OVERLEDEN. Te Velp is Maandag op 69-jarigen leef tijd overleden de heer L. F. J. baron van Voorst tot Voorst, lid van de Eerste Kamer der Staten-Generaal en onder-voorzitter van den R.K. Algemeenen Boeren- en Tuinders- bond. Geruimen tqd was de overledene lid van de Prov. en Ged. Staten van Gelderland en in 1922 werd hij tot lid van de Tweede Kamer gekozen, hetgeen hij bleef tot 1937, om in September van laatstgenoemd jaar over te gaan naar de Eerste Kamer. Hij behoorde tot de R.K. Staatspartij. DE K.L.M.-VLUCHT NAAR ZUID - AI RIK A Het K.L.M.-vIiegtuig, dat 15 Januari a.s. Napels zal verlaten, met bestemming voor Zuid-Afrika, zal post medenemen, uitslui tend voor bestemmingen binnen de unie van Zuid-Afrika. Met deze vlucht kunnen volledig gefran keerde gewone en aangeteekende brieven en briefkaarten en andere stukken, echter geen waardezendingen of postpakketten, worden verzonden. Een bijzonder stempel zal bij deze vluchten niet worden gebruikt. Bij de terugvlucht neemt het vliegtuig geen post mede. ENGELSCH VERKEERSVLIEGTUIG VERONGELUKT. Vijf dooden. Zaterdag is een Engelsch verkeersvlieg tuig, op weg van Noord-Afrika naar het eiland Malta, verongelukt. Zes der inzitten den zijn door een stoomschip gered. Drie passagiers en twee leden der bemanning worden vermist. Men neemt aan, dat zij verdronken zijn zonder kans op botsingen Waarmee ove rigens alles is gezegd, want niets is te onderkennen in scherpe omlijning: het blijft een voorzichtig loopen van schimmige figuren bij soms spookachtig licht. Zij, die afgestemd zijn op romantiek of extrava gance, kunnen zich hier uitleven Het is laat in den avond, wanneer ik, terugkeer in Quartier Latin. Boul' Mich' is thans eenzaam en somber, doch achter de dikke gordijnen der vele café's, golft het licht; het studentenleven vindt er voortgang en geen plaatsje is onbezet Dat duurt tot omstreeks elf uur. Op dat tijd stip loopen de laatste voorstellingen van theaters en bioscopen tevens ten einde, en spoedig nadien zijn straten en boule vards verlaten en uitgestorven; Parijs te gen elf uur is een onmogelijke, trieste stad. Maar als morgen weer de dag aan breekt, zal het steeds meer moeite kos ten, te gelooven, dat we leven in de hoofd stad van een oorlogvoerend' land. Het normale leven, de openbare diensten, het posit- en telefoonverkeer, het transport wezen, het verkeer, de métropolitain, het heeft zich alles in hoofdzaak hersteld Slechts de avonden herinneren ons scherp, dat we in feite leven in zeer abnormale tijden, dat veel, zeer veel nog kan gebeu ren, en dat op dit oogenblik nog slechts het- voorspel wordt gespeeld van een groo te wereldtragedie. Brandvrije zolders. Een mengsel van klei en specie wordt in de Haagsche gemeentelijke vakschool vervaardigd, om de zolders van ziekenhuizen immuun te maken tegen eventueele brandbommen. De indexcijfers van de groothandelsprij- zen, de kleinhandelsprijzen voor voedings middelen en de indexcijfers van de kosten voor levensonderhoud, voor de week van 1219 Dec. j.l„ geven weinig verandering te zien ten opzichte van de daaraan voor afgaande week. De indexcijfers zijn bèrekend op basis 19361938 100. Het algemeen indexcij fer voor den groothandel was in Aug. 1939: 99,8; November: 118,4; 12 Dec.: 119,5 en 19 Dec.: Ï20.3. Wat het verloop der kleinhandelsprijzen betreft, de indexcijfers van de voornaamste voedingsmiddelen, tezamen omvattende 87 van de totale gezinsuitgaven voor voe ding, waren: Aug. 1939: 100, Nov.: 108.7; 12 Dec.: 108.7; 19 Dec.: 108.3. De indexcijfers betrekking hebbende op de kosten van levensonderhoud van gezin nen met een inkomen van minder dan 1800 per jaar, zijn Aug. 1939: 98.5; No vember: 104; 12 December: 105; 19 De cember: 105. Zes jongemannen, behoorende tot een groep Nederlanders, die besloten hebben in Finschen krijgsdienst te treden, zijn Zater dag naar het hooge Noorden vertrokken. Zaterdagmorgen meldden zij zich op 't Fin- sche consulaat te Amsterdam aan. Nadat hun er op gewezen was welke moeilijkhe den hun zouden kunnen wachten o.a. verliezen zij automatisch het Nederlander schap werden hun namen geregistreerd. Na eenige formaliteiten vervuld te hebben, werd hun het reisgeld voor den tocht naar Helsinki, dien zij ten deele per schip zullen maken verstrekt. Naar het Hbl. verneemt, zullen er nog meer vrijwilligers volgen. 678 DOODEN TIJDENS DE FEESTDAGEN IN AMERIKA. Tijdens de Kerstdagen zijn in de Ver. Staten 678 personen om het leven gekomen, waarvan alleen reeds 438 tengevolge van automobielongelukken. Op 49-jarigen leeftijd is Zaterdag te New- York overleden de bekende Nederlandsche vliegtuigbouwer Anthonie Herman Gerard Fokker. Fokker, die een groot gedeelte van het jaar in de Veieenigde Staten doorbracht, heeft te New-York enkele weken geleden een neus-operatie ondergaan, waarna een infectie optrad. Daarbij deed zich een zeer ernstige complicatie voor, die reeds ver scheidene dagen voor zijn leven deed vreezen. Hij had reeds eenige dagen ge leden het bewustzijn verloren en is Zaterdag zonder tot bewustzijn te zijn gekomen, kalm overleden. Met Anthonie Fokker is stellig een der geniaalste vliegtuigbouwers ter wereld heen gegaan, die, al zijn in de laatste jaren andere namen opgekomen, die meer van zich heb ben doen spreken dan den laatsten tijd met hem het geval was, zeker de meest oor spronkelijke was, en die meer dan wie ook het stempel zijner zeer sterke persoonlijk heid op al zijn werk heeft gedrukt. Men kan zeggen, dat het grootste gedeelte van de korte geschiedenis der luchtvaart be- heerscht werd door den naam Fokker, en dat het zijn geniale constructies zijn geweest, die het pionierswerk voor het wereldlucht- verkeer hebben gedaan, omdat hij in de jaren na den oorlog een verkeersvliegtuig creëerde, dat het reizen over lange afstanden mogelijk maakte met een tot dan toe onge kende graad van comfort en veiligheid voor den passagier. Anthonie Herman Gerard Fokker werd op 6 April 1890 geboren te Kediri in Neder- landsch Oost-lr.dië, waar zijn vader koffie planter was. Tony was zes jaar toen het gezin repatrieerde en zich in Haarlem vestigde, waar de jonge Fokker gedurende zes jaar de schrik van zijn onderwijzers en gedurende nog een aantal jaren de wanhoop van zijn H. B. S.-leeraren was. Toen Wilbur Wright naar Frankrijk kwam en meer bijzonderheden over de eerste vlieg tuigen bekend werden, kreeg de jonge Fok ker het te pakken en in zijn werkplaats op zolder bouwde hij tijdenlang niets dan vlieg tuigmodellen. Op het technicum in Bingen (Duitsch- land) ontving hij een korte technische op leiding. Al spoedig volgde hij een cursus voor vliegtuigbouw te Salbach bij Mainz. In 1910 kwam zijn eerste toestel gereed volgens een geheel oorspronkelijk denkbeeld. Van 19101914 waren het zeer moeilijke jaren voor Fokker. Hij leerde zich zelf met zijn eigen machine vliegen, haalde zijn brevet en voorzag voor een deel in de kosten zijner verdere experimefiten door het geven van vliegdemonstraties. Toen in 1914 de oorlog uitbrak kreeg hij eindelijk zijn eerste opdrachten voor het Duitsche leger. In Schwerin kwam de fabriek tot stand waar Fokker zijn eerste legervliegtuigen bouwde en daarbij voor het eerst gelaschte buizen voor rompconstructie toepaste. Twee belangrijke vondsten vestigden defi nitief het succes van Fokker. De eerste was het gesynchroniseerde machinegeweer, waar door het afvuren van den mitrailleur ge schiedde door den motor, waardoor de projectielen door de schroefbaan konden worden geschoten, zonder de schroefbladen te raken. De tweede en in wezen belang rijker uitvinding van Fokker was die van den stijven, geheel vrijdragenden vleugel. Fokker triomfeerde toen de Duitsche oorlogsvliegers overwinning na overwinning behaalden met zijn jachtvliegtuig D 7,. Na den oorlog bestond hij de ongeloof lijke stoutmoedigheid, een groot aantal machines, alsmede bijna den geheelen inven taris van zijn fabrieken, die aan de gealli eerden moesten worden uitgeleverd, bij treinladingen tegelijk naar Nederland te smokkelen. Deze goederen vormden het begin van de N.V. Nederlandsche vlieg- tuigenfabriek, die hij te Amsterdam op richtte. De toenmalige luitenant-vlieger A. Plesman, grondlegger van de K.L.M.gaf Fokker zijn eerste kans als constructeur van verkeersvliegtuigen door hem den bouw van een machine voor het passagiersverkeer haar Londen, de eerste luchtlijn der K.L.M., op te dragen. Fokkers groote succes als bouwer van verkeersvliegtuigen begon echter met de aan acht personen plaats biedende F 7 a, het een- motorige toestel waarmee Van der Hoop in 1924 voor het eerst naar Indië vloog, en waaruit Fokker later de driemotorige F 7 b afleidde, machines die op schier alle lucht lijnen ter wereld jarenlang dienst hebben ge daan. Later kwamen de F 8, de F 12, de F 18 en de F 20, de F 22 en F 36, allen groote ver keersvliegtuigen. Inmiddels had hij zich in Amerika ge vestigd, waar zijn toestellen in licentie ge bouwd werden en waar hij groote belangen kreeg in de Amerikaansche vliegtuig industrie. Een belangrijke plaats bleef Fokker in nemen als constructeur van militaire vlieg tuigen. Hij wekte in de laatste jaren weer de belangstelling van de geheele luchtvaart wereld met de D 2 1de luchtkruiser T 5, het gevechtsvliegtuig G 1dat de sensatie van de Parijsche luchtvaartsalon 1936 werd, de D 23, die met zijn twee in tandem gebouwde motoren een geheel nieuwe formule op het gebied van jachtvliegtuigen is. Hoewel Fokker, die grootendeels in Amerika vertoefde, al deze typen niet zelf construeerde, zooals in den aanvang het geval was, toch bleef hij door zijn persoon lijkheid en zijn ervaring een grooten invloed op de ontwerpen houden. Fokker, wiens familie afkomstig was uit Middelburg, had in de laatste jaren een groote grief: Nederland gaf hem geen kans, zeide hij, om werkelijk groote dingen te doen, waarvan toch ook Nederland geprofi teerd zou hebben. Hoe dit zij, Fokker heeft als „De vliegende Hollander" den naam van Nederland over heel de wereld meer glans gegeven en daarvoor mag Nederland hem dankbaar zijn. De asch van den overledene zal naar ons land worden overgebracht.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 7