Verstopping
Modern Geopiseerden
5000
De landbouw
in oorlogstijd.
Wenschen en klachten van het
Kon. Ned. Landbouwcomité.
KERKNIEUWS
NISSE
BURGERLIJKE STAND
MARKTBERICHTEN
ADVERTENTIEN.
Aambeien?
Huiduitslag?
Overtollig vet?
Pr. Schieffer's
Stofwisselinaszout
EEN GOED PRODUCT en
TOCH GOEDKOOP is
Schroevers'
Rozijnenbrood
(ETS voor elke week,
doch ook voor de Feestdagen
28 ct. per K.G. mer melk bereid
BROODBAKKERIJ
„DE NIJVERHEID11
ALGEMEEN
ADVERTENTIEBLAD
Onder leiding van den heer H. D. Louwes
te Westpolder is 'dezer dagen de maande-
lijksche vergadering der eerste afdeeling
van het K.N.L.C. te 's Gravenhage gehou
den.
Lanc'bouwverloven in 1940.
Bij het overleg met het departement van
defensie is ook het vraagstuk van het ver-
leenen van landbouwverloven in 1940 aan
de orde gesteld, waarbij het verlofsschema
zooals dat in de periode 19141918 sedert
het begin van 1915 is toegepast tot leidraad
heeft gediend.
De vergadering kon zich, enkele wijzi
gingen van ondergeschikt belang voorbe
houden, met het schema vereenigen.
Als deze regeling tot stand komt is zulks
voor den land- en tuinbouw niet ongunstig.
Echter moet in het oog worden gehouden
dat het percentage der gemobiliseerden, dat
voor zakenverlof in aanmerking komt,
thans kleiner is dan gedurende de vorige
mobilisatie-periode.
Vergoeding van evacuatie- en
inundatieschade.
Mededeeling werd gedaan van de audiën
tie welke de voorzitters der drie centrale
landbouw organisaties hebben gehad met
den minister van defensie omtrent de ver
goeding van evacuatie- en inundatieschade.
De bedoeling is, dat voorbereidingen wor
den getroffen teneinde te bereiken, dat de
getroffen landbouwers te. zijner tijd onder
zoo gunstig mogelijke voorwaarden het be
drijf zullen kunnen hervatten.
Gebleken is dat de regeling der inunda
tieschade is opgedragen aan de daarvoor in
gestelde commissTe-Raaymakers, waarme
de de voorzitters der centrale landbouw or
ganisaties een onderhoud hebben aange
vraagd.
Prijzen consumptieaardappelen.
Geklaagd werd over het traag v^rloopen
van den aardappelafzet, wat geweten moet
worden aan de groote voorraden en de ge
ringe vraag. Wel zijn er nog groote partijen
voor veevoeding te plaatsen, doch de dena-
turatiebijslag is te laag om zulks aantrekke
lijk te maken. Verzocht werd stappen te
doen ten gunste van een verhooging van
dien bijslag.
Voorts werd er de aandacht op gevestigd
dat door het aanvoeren naar de groote ste
den van aardappelen uit andere provincies
en het verleenen van een premie aan den
aardappelhandel voor het bewaren en om
zetten van deze aardappelen, de prijzen der
in de omgeving geteelde aardappelen wor
den gedrukt. Ook door de onbekendheid
met de voorwaarden, welke zullen gelden
voor de overneming van aardappelen door
de regeering per 1 April 1940, durven vele
aardappelverbouwers het risico van het be
waren hunner aardappelen niet nemen en
gaan zij noodgedwongen verkoopen.
Besloten werd deze punten te bespreken
met het rijksbureau voor voedselvoor
ziening in oorlogstijd (V.V.O.)
Prijzen der varkens.
Door een der aangesloten organisaties
werd geklaagd over de minder vlotte afzet
van varkens in het gewicht van 100130
kg levend, alsmede over den lagen prijs de
zer varkens.
Daar de z.g. zware varkens een hoogeren
prijs gelden, ligt het voor de hand dat op
groote schaal tot zwaarder gewicht zal wor
den gemest.
Uit een oogpunt van voederbesparing is
zulks reeds ongewenscht. Maar het grootste
bezwaar is, dat als gevolg van het grootere
aanbod de prijs der zware varkens ook zal
inzakken. Tenslotte zal de regeering toch
tot het saneeren der varkensmarkt moeten
overgaan, waarmede echter een veel groo-
ter bedrag zal zijn gemoeid, dan wanneer
thans een dergelijke maatregel wordt ge
troffen.
Besloten werd deze aangelegenheid nog
maals te bevoegder plaatse in bespreking te
brengen.
Toestand der veehouderij.
Van verschillende zijden werd opnieuw
de ongunstige toestand waarin de veehou
ders en gemengde bedrijven zich bevinden
in het licht gesteld.
Betreurd werd, dat de regeering nog
steeds we gerachtig blijft om boter in plaats
van margarine aan de gemobiliseerde weer
macht te verstrekken. Vooral uit een mo
reel oogpunt zou zulk een maatregel van
groote beteekenis zijn.
Besloten werd in de eerstvolgende ver
gadering van de dageljjksche besturen der
drie centrale landbouw organisaties en F.
N.Z. de moeilijke omstandigheden van de
veehouderij aan de orde te stellen.
Te Beek bij Nijmegen is Dinsdag op
65-jarigen leeftijd overleden de heer P. G.
van Aken, deken-pastoor van het dekenaat
Beek-Ubbergen. Pastoor van Aken was ge
durende vele jaren kapelaan te Middel
burg en werd in 1921 tot pastoor te Beek
benoemd.
Als notabel der Ned Herv. Gemeente te
Ovezande is gekozen den heer A. Heijligers
in de plaats van A de Blauwe die be
dankt heeft.
Tot ouderlingen der Ned Herv. kerk te
Wissenkerke zijn herkozen de heeren A
Meulenberg en Abr. Flikweert Tot diaken
den heer Abr. Oele.
Tot lid van het kiescollege der Ned.
Herv. kerk te Hoedekenskerke zijn
herkozen de hrn. J. C. Paauwe en W. Bos
en gekozen de hr. J. de Bart Pzn., allen
hebben hun benoeming aangenomen. Tot
ouderling is herkozen de hr. L. van Doese
laar en als diaken de heer J. de Waal.
VIJF NEDERLANDSCHE HOUT
SCHEPEN TE ROTTERDAM
AANGEKOMEN.
Zij waren drie weken in Duitsch-
land vastgehouden.
De vijf Nederlandsche houtschepen, de
Vecht, de Zaan, de Schie, de Eem en de
IJsel van de N.V Houtvaart, welke drie
weke in Duitschland zijn opgehouden, zijn
Maandag te Rotterdam aangekomen.
De schepen werden in de Oostzee door
gewapende Duitsche treilers aangehouden
en naar Swinemunde opgebracht. Vandaar
ging men naar Kiel en ten slotte kwamen
de booten te Hamburg terecht Op Donder
dag 21 December kreeg men van de Duit
sche marine-autoriteiten verlof om te ver
trekken.
Te Zaaij lam een Finsche
houtboot gearriveerd.
Te Zaandam is Zondagmiddag de Finsche
houtboot,.Aune H" binnengeloop enmet 750
standaards gezaagd Finsch hout aan boord.
Dit is het eerste Finsche schip, dat sedert
het uitbreken der vijandelijkheden tusschen
Rusland en inland in Nederland is aange-
kimen.
I Duitsche havens bevinden zich nog ver
scheidene iFnsche houtbooten, welke op
toestemming wachten om te vertrekken.
Via de territoriale wateren en varende
langs de grens van de mijnenvelden is de
kauitein van de „Aune H" er in geslaagd
het schip behouden Zaandam binnen te va
ren.
Abonnementen en Advertentiën voor dit
blad worden aangenomen door den Agent
I. DE BLAUWE.
De kerkeraad der Ned. Herv. kerk
te Hoedekenskerke alhier heeft be
sloten om eenige exemplaren van 't Nieuwe
Gezang-boek aan te schaffen teneinde bin
nenkort ook alhier deze Nieuwe Gezangen
te kunnen zingen.
Middelburg
Getrouwd: F J. Vermeule jm. 37 j, en
D. J. Raats jd 35 j,
Bevallen: E B. Hubrechsen geb Wro-
blewski d. P. Jakobsen geb. Pouwelse z
M A. Franse geb Vader d, J. J, Th. van
der Koorde geb. De Boer z. F. Rus geb.
Wijngaard z.
Overleden: J. Onderdijk 60 j. man van
A. U, Corné, A. H. van der Weele jm 10
j.; L. C. Hoek 54 j. man van L. J. Melis,
P. van Iren 62 j. man van P. Lamm. D.
Lippens 86 j. wen. van J C, de Munck, L,
Francooijs 75 j wedn. van G. Gerringa,
Oostkapelle.
Van 16—23 Dec.
Bevallen: C. Jobse, geb. Geerse d.
Wlssekerke.
Bevallen: J,. Bakker, geb. Kramer
Overleden: M. de Looze 66 j. echtgen.
F. Teeuw. (N.B.)
Goes, 27 Dec. Eierveiling V.V.Z.B.
Aanvoer 45000 st. Kippeneieren gr. f 4,05
f 4,75; ld. f 3,44f 3,75. Eendeneieren
f 3,30.
Handelsnoteering: Boerenboter 80 et.;
Kippeneieren f 4,Poelje-eieren f 3,
Eendeneieren f 3,50.
Noteering Z.L.M.-commissie: fabrieksboter
971/!! ct.boerenboter ct.2e kw.
821/2 ct. afw. kw. 60 ct.
Amsterdam, 27 Dec. Aardappel
prijzen: N.H. eigenb. f 1,902,10; idem
bonte id. f 2,402,50; N.H. bevelanders
f 2,152,30; Andijker blauwe f 2,60
2,80; idem bonte f 2,702,90; Friescbe
bintjes f 2,202,35; Zeeuwsche bevelan
ders f 2,202,40; idem bintjes f 2,15
2,30; id. eigenh. f 2,302,50; id. blauwe
en bonte eigenh. f 2,502,70; id. blauwe
f 3,10—3,25; id. bonte f 3,00—3,25; id.
poters f 2,102,25; Drentsche zandaard.
f 2,502,70; Anna Paulowna zandaard.
f 3,003,25; duinzandaard. f 3,253,50;
alles per KI. Aanvoer 185.000 kg.
De Heer en Mevrouw
RUS—WIJNGAARD
geven met blijdschap kennis van
de geboorte van hunnen Zoon
PIETER JAN,
Oostburg, 24 December 1939,
Tijdelijk: Middelburg, Ziekenhuis.
Geboren:
THEODOOR JACOB
Zoon van
C, A. VAN DER KOORDE.
J. J, TH. VAN DER KOORDE—
DE BOER.
M'burg, 2e Kerstdag 1939,
Nieuwstraat 32.
Heden overleed onze beste
Vader, Behuwd-, Groot- en
Overgrootvader,
LEIN FRANCOOIJS,
Weduwnaar van
Geertje Gerringa,
in den ouderdom van 75 jaar.
Uit aller naam,
J. J. FRANCOOIJS.
Middelburg, 26 Dec. 1939.
Eenige en algemeene
kennisgeving.
Met deze vervullen wij
den treurigen plicht mede te
deelen, dat na een langdurig
geduldig gedragen lijden, nog
onverwachts, is overleden
onze geliefde Echtgenoot,
Broeder, Zwager en Oom, de
Heer
LIJN CORNELIS HOEK,
in den leeftijd van 54 jaar.
Uit aller naam,
Zijn diepbedroefde Echt-
genoote,
L. J. HOEK—MELIS.
Middelburg, 23 Dec. 1939.
Bagijnhof 52.
Heden ontsliep na een
langdurig en smartelijk, doch
geduldig gedragen lijden,
zacht en kalm, ons innig
zeer geliefd Zoontje en
Broertje,
ADOLF HENRIE
VAN DER WEEL,
in den jeugdigen leeftijd van
ruim 10 jaar, diep betreurd
door ons allen.
Namens allen,
Zijn diepbedroefde Moeder,
Wed. VAN DER WEEL.
Middelburg, 23 Dec. 1939.
Molenwater 101 (Koepoort).
Heden overleed onze lieve
Moeder, Behuwd-, Groot- en
Overgrootmoeder,
Mejuffrouw N. S, PERRELS-
BLOM,
in den ouderdom van ruim
75 jaar.
Uit aller naam,
P. A. PERRELS.
Vere, 25 December 1939.
Heden overleed tot onze
diepe droefheid onze lieve
Man, Vader, Behuwd- en
Grootvader, de Heer
JACOBUS WELLEMAN,
in den ouderdom van 65 jaar.
Uit aller naam,
S. M. WELLEMAN—
VAN ARENTHALS.
Krabbendijke, 25 Dec. 1939.
De teraardebestelling is
bepaald op 29 December, des
namiddags één uur.
Heden overleed onze ge
liefde Broeder en Oom, de
Heer
JACOBUS WELLEMAN,
in den ouderdom van 65 jaar.
A. C. WABEKE
WELLEMAN.
J. C. C. WABEKE.
Rilland-Bath, 25 Dec. 1939-
Heden overleed, tot ons
groot leedwezen, onze ge
achte Eerevoorz. van de Vei
lingsver, „E.M.M.", de Heer
JAC. WELLEMAN,
die vanaf de oprichting ge
durende 22 jaren als voorzit
ter de belangen onzer instel
ling met toewijding behar
tigde.
Namens het Bestuur en
Personeel,
J. FRELIER, Voorz.
C. TOLLENAAR, Secr.
Krabbendijke, 25 Dec. 1939.
is
ons
Zaterdagmorgen
Vriendje,
DOLFJE VAN DER WEEL,
van ons heengegaan.
Hij droeg zijn lijden met
bovenmenschelijk geduld en
ging tot den Heer, Dien hii
lief had.
FAM. BORGMAN
en LIGTHART.
Middelburg, 23 Dec. 1939.
DAN
Men voelt zich vrijer en gezonder.
Flacon fl.05. Dubbele flacon 11.73
bl] apothekers en vakdrogleten.
Voorradig bij:
Drog. Fa, Schulte Thieme,
Langedelft 119, Middelburg.
SEISWEG 55-57, MIDDELBURG.
Voor de zeer vele blijken van
belangstelling, ontvangen ter gele
genheid van mijn 80sten jaardag,
zeg ik langs dezen weg mijn harte-
ijken dank.
Z. KOENE.
Westkapelle, December 1939.
bezoeken allen de vergadering
van Donderdag 28 Dec. a.s. in
„De Gouden Poorte". Aanv.
8 uur. Entrée vrij. Spreker
C. J. VAN LIENDEN, Lid der
Tweede Kamer. Onderwerp;
Werklozenzorg enz. juist nu.
«Adverteeren is NIET duur!
Bij ons nieuwe lokaal-tarief kost
deze advertentie op jaarcontract,
1 x per week, no.g geen gulden
Vraagt inlichtingen aan het
Bureau van deze courant-
QNZE te controleeren op-
laag van ruim 5000 ex.
(ruim 5000 betalende
abonné's) waarborgt U, dat
Uwe advertentie in dit deel
van Zeeland de grootst mo
gelijke publiciteit heeft. Be
trek in Uw reclamecampagne
dus ook het
voor Westel. Z.-Vlaander en.
Uitgave:
N.V. Boekh. en Drukkerij v.h.
FIRMA A. J. BRONSWIJK
OOSTBURG
NAGENOEG
HUIS AAN HUIS
OPENBARE BEKENDMAKING.
De Burgemeester van Middelburg,
Overwegende, dat de op 8, 9 en
10 Januari 1940 te houden oefening
in de luchtbescherming het voor
schrijven van algeemeene gedrags
regels noodzakelijk maakt;
Gezien de door den Minister van
Binnenlandsche Zaken verleende
goedkeuring;
Gelet op artikel 12 der wet be
treffende bescherming tegen lucht
aanvallen (wet van 23 April 1936,
Stbl. 302);
I. STELT VAST de volgende:
GEDRAGSREGELS VOOR DE
BURGERBEVOLKING,
welke zullen gelden op 8 en 9 Janu
ari 1940 des namiddags van 8 tot 10
uur en op 10 Januari 1940, des na
middags van 7 tot 10 uur:
1. Gedurende genoemde tijdvakken
zijn eigenaren, bewoners of ge
bruikers van woningen en ande
re gebouwen, alsmedè van schu
ren, verplicht zorg te dragen, dat
het daarbinnen aanwezige licht
op geenerlei wijze naar buiten
tsraalt, alsmede, dat voorwer
pen, welke aan den buitenkant
van gebouwen zijn bevestigd of
zich bevinden op de bij die gebou
wen behoorende open perceelen,
geen licht uitstralen.
2. Gedurende genoemde tijdvakken
is het aan eigenaars of houders
van motorrijtuigen of andere rij-
of voertuigen (rijwielen, bakfiet
sen en handwagens daaronder
begrepen) verboden zich daar
mede te bevinden of deze te la
ten tsaan buiten gebouwen, ten
zij de in- en uitwendige verlich
ting, ter bevordering van het po
litiepersoneel, in voldoende mate
is afgeschermd.
3. Onverminderd het bepaaled sub 2
is het verboden zich gedurende
genoemde tijdvakken buiten een
afgeschermde ruimte te bevinden
in het bezit van een brandende
lantaarn, fakkel of ander licht
gevend voorwerp, (tenzij met
toestemming van den Burge
meester),, alsmede aldaar eenig
vuur te ontsteken.
4. Het is verboden gedurende ge
noemde tijdvakken op den open
baren weg met met motorrijtui
gen of andere rij- of voertuigen,
dan wel fietsen, te rijden met een
zoodanige snelheid, dat zulks ge
vaar oplevert en met dien ver
stande, dat eene maximum-snel
heid van 20 Kilometer per uur
niet mag worden overschreden;
5. Eigenaren, bewonres of gebrui
kers van woningen of andere ge
bouwen, alsmede van schuren,
zijn verplicht bij afwezigheid
zorg te dragen, dat de hoofdaf
sluiters van gas en eleetrisehen
stroom steeds afgesloten zijn.
6. Particuliere sirenes, lucht- of
stoomfluiten en kerk- en toren
klokken mogen niet in werking
worden gesteld zonder vergun
ning van den Brgemeester.
7. Gedurende genoemde tijdvakken
is het aan voetgangers verboden
zich te bevinden op de voor het
rijverkeer betsemde gedeelten
der wegen of straten. Waar geen
voetpaden zijn, mag met niet
dan twee personen naast elkan
der worden geloopen, terwijl te
allen tijde in de richting van
voortbeweging rechts van 'den
weg moet worden gehouden.
Oversteken van den rijweg dient,
tenzfj anders noodzakelijk is of
speciale aversteekplaatsen zijn
vastgtesteld, te geschieden op de
hoeken va nkruispunten of zij we
gen.
8. Het isc verboden onnodig lawaai
te maken, met uitzondering van
het zoo kort mogelijk geven van
waarschuwingssignalen en met
motorrijtuigen en rijwielen, ter
beoordeeling van het politieper
soneel.
Bü het signaal „LUCHTALARM"
gelden de volgende bepalingen:
1. Zij, die zich binnenshuis bevind-
den, mogen zich niet op den
openharen weg begeven.
2. Een ieder begeeft zich ogenblik
kelijk en langs den korsten weg
in zijn woning, (schuilplaats)
of, als men deze niet spoedig kan
bereiken, naar de naastbijgelegen
openbare schuilplaats, voor zoo
ver die aanwezig is.
3. Zoodra het signaal „Luchtalarm"
wordt gegeven, is lis verkeer met
motor|jtruigen of rij- of
voertuigen (ook rijwielen bak'
fietsen en handwagens) verboden.
Een ieder, die op het einde van
het signaal „Luchtalarm" nog
geen schuilplaats heeft kunnen
bereiken, behoort ter plaatse, waar
hij zich dan bevindt, dekking te
zoeken in afwachting van eventu-
eele aanwijzingen van personeel
van politie- of luchtbeschermings
dienst.
4. Alle motorrijtuigen of andere rij-
of voertuigen (rijwielen! bakfiet
sen en hndwagens daaronder be
grepen) worden bij het signaal
„Luchtalarm" geplaatst:
a. op wegen of straten met één
richtingsverkeer: aan de rechter
zijde;
b. op wegen of straten met
tweerichtingsverkeer binnen de
bebouwde kom: aan de zijde" der
even huisnummers;
c. op wegen of straten buiten de
bebouwde kom: aan de rechter
zijde, waarbij er op moet worden
gelet, dat ruimte voor doorgaand
verkeer wordt vrijgelaten.
Op wegen of straten binnen de
bebouwde kom, waar de even
huisnummers zich niet aan één
zijde bevinden) moet het plaatsen
van rij- of voertuigen zoo mogelijk
worden vermeden.
Is dit niet mogelijk, dan wordt
zulk een weg of straat beschouwd
als gelegen buiten de bebouwde
kom. Het stilzetten van motorrij
tuigen of andere rij- of voertui
gen op korter afstand dan 8 me
ter van de hoeken der wegen of
straten is verboden. Ieder plaat
selijk parkeerverbod wordt ge
acht te zijn opgeheven.
5. Trekdieren worden uitgespannen
en, indien zij niet ergens kunnen
worden opgesloten, stevig vastge
bonden en wel op zoodanige wij
ze, dat het verkeer over het voor
het rijverkeer bestemde gedeelte
der wegen niet wordt belemmerd
of in gevaar gebracht.
Andere dieren worden, hetzij
vastgebonden, zoodanig, dat het
verkeer over het voor rij- of voer
tuigen bestemde gedeelte der we
gen niet worden belemmerd of in
gevaar gebracht, hetzij ergens op
gesloten.
Met uitzondering van geleide-hon
den voor blinden, die van een muil
korf zijn voorzien en aan een lijn
worden vastgehouden, is het ver
boden dieren in de openbare schuil
plaatsen te brengen.
Toestand „LUCHTALARM".
1. Het is verboden de plaats, waar
men zich bij het signaal „LUCHT
ALARM" in veiligheid heeft ge
steld, te verlaten vóór het sig
naal „LUCHTALARM GEëlN-
DIGD" is gegeven. In bijzondere
gevallen kan daarvoor echter toe
stemming worden verleend door
politie- of luchtbeschermings
dienst-functionarissen.
2. In gesloten schuilplaatsen mag
niet worden gerookt, noch een
vuur of open licht aanwezig zijn.
Opzettelijke overtreding of niet-
nakoming van de vermelde voor
schriften wordt gestraft met GE
VANGENISSTRAF VAN TEN
HOOGSTE TWEE JAREN OF
GELDBOETE VAN TEN HOOGSTE
DUIZEND GULDEN.
Hij, aan wiens schuld te wijden is,
dat deze voorschriften worden over
treden of niet nagekomen, wordt ge
straft met GEVANGENISSTRAF
VAN TEN HOOGSTE EEN JAAR OF
GELDBOETE VAN TEN HOOGSTE
VIJFHONDERD GULDEN.
De ambtenaren van rijks- en ge
meentepolitie, naar wier oordeel
iemand eert feit pleegt, waardoor
het welslagen der oefening in ge
vaar wordt gebracht, zijn bevoegd na
aanmaning en op kosten van den
overtreder de noodige maatregelen
te treffen of te doen treffen. Zij zijn
in dat geval bevoegd, zoo noodig te
allen tijde een woning tegen den wil
van den bewoner te betreden.
II. Maakt voorts algemeen bekend
dat:
1. op bovengemelde dagen en uren
de straatverlichting zal zijn ge
doofd.
2. Geenerlei aansprakelijkheid wordt
aanvaard door schade, welke uit
voormelde voorschriften kan
voortvloeien.
Middelburg, den 27 December 1939.
De Burgemeester voornoemd,
J. VAN WALRé DE BORDES.
(Ongecorrigeerd.);
OPENBARE BEKENDMAKING.
De Burgemeester van Middelburg;
Overwegende, dat de op 8, 9 en
10 Januari 1940 te houden oefening
in de luchtbescherming in de gemeen
te Middelburg, het voorschrijven van
algemeene gedragsregels voor de
scheepvaart noodzakelijk maakt;
Gezien de door den Minister van
Binnenlandsche Zaken verleende
goedkeuring;
In overleg met den Inspecteur-Ge
neraal voor de Scheepvaart;
Gelet op artikel 12 der wet be
treffende bescherming tegen lucht
aanvallen (wet van 23 April 1936 Stbl.
302);
Stelt vast de volgende
GEDRAGSREGELS VOOR DE
SCHEEPVAART,
welke zullen gelden op 8 en 9 Janu
ari 1940, des namiddags van 8 tot
10 uur en op 10 Januari 1940, des na
middags van 7 tot 10 uur;
1. De schippers of, bij ontstentenis
van dezen, de eigenaars, bewo
ners of gebruikers van vaartui
gen zijn verplicht er voor te zor
gen, dat het daarbinnen aanwe
zige licht op geenerlei wijze uit
straalt en dat geen lichten aan
dek worden getoond, anders dan
die voor varende schepen onder
4 bedoeld.
Deuren, welke verbinding ge
ven naar buiten of naar ruimten,,
welke niet naar buiten zijn af
gesloten, mogen geen licht door
laten; zoonoodig moeten gordij
nen worden aangebracht, opdat
geen licht naar buiten schijnt*
wanneer de deur wordt geopend.
Schippers van vaartuigen mo
gen geen signalen geven, als ge
volg waarvan verwarring zou
kunnen ontstaan met aan den
wal te geven seinen bij lucht
alarm.
2. Het is aan schippers van vaar
tuigen verboden te zeilen, tenzij
hiertoe door het districtshoofd
vergunning is verleend.
Het is aan schippers van vaar
tuigen verboden een vaartuig
voor stroom te laten drijven of
in kanalen en havens in het vaar
water te laten liggen.
3. Het overige scheepvaartverkeer
op andere vaarwaters dan die,
genoemd sub 2, is verboden, ten
zij hiervoor een bijzondere ver
gunning wordt verleend door het
districtshoofd, den Directeur van
het Loodswezen te Vlissingen.
De schepen, welke niet varen*
meren of gaan bulten het vaar
water ten anker.
Voor het Kanaal door Walche
ren wordt een algemeene vaar-
vergunning verleend.
De vaart mag slechts door bin
nenvaartuigen worden uitge
oefend, wanneer deze voorzien
zijn van een certificaat voor af
geschermde lichten.
De belanghebbenden stellen
zich voor het verkrijgen van de
hierbedoelde certificaten recht
streeks in verbinding met het
bovenbedoelde districtshoofd.
4. De schipper van een varend*
door eigen mechanische kracht
of door een opduwer voortbewo
gen binnenvaartuig, is verplicht
op dit vaartuig te doen voeren
goed afgeschermde boord- en