GOESCHE COURANT
WETHOUDER J. ONDERDIJK OVERLEDEN.
Vreeselijke spoorwegramp
in Duitschland.
In Finland Russische luchtaanvallen
op groote schaal.
Italiaansch schip op een mijn
geloopen op de Westerschelde
IN MEMORIAM.
De Duitsche bladen over Stalin.
„Historische basis voor poli
tiek vredeswerk."
ENGELSCHE GIFT VOOR FINLAND.
Zijn leven en werken.
De vlag halfstoks.
Vlergeet niet
aan den Kerstboom
BOTERBABBELAARS
Fa. A. L. VAN MELLE
TE GOES
{Ingez. Med.J
Men vreest, dat er 70 doodenden
100 gewonden te betreuren zijn.
Voetbalwedstrijden afgelast.
Twee treinen door vliegers bestookt
met machinegeweren
Een veldslag, die een heelen dag
duurde.
12 VLIEGTUIGEN BOVEN
HELSINKI.
De geheele bemanning veilig te
y^issingen binnengebracht.
Marine en Loodswezen deden
vlug werk.
ZOEKTOCHT IN HET
DUISTER.
WAT DE KAPITEIN
VERTELDE.
AAN DEN GROND GEZET.
EEN RUSSISCH BATALJON
VERNIELD.
EEN VELDSLAG IN DEN
POOLNACHT.
Bij Terschelling wederom een
schip op een mijn geloopen.
NOG EEN BRITSCHE TREILER DOOR
DUITSCHE VLIEGTUIGEN TOT
ZINKEN GEBRACHT.
NUMMER 302 I82e JAARGANG
Dagblad. Uitgave C.V. De Middel-
burgsche Courant. Bureaux: té
MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28,
Tel. Redactie 269, Administratie 139;
te GOES: Turfkade, Tel. 2863. Post
giro 359300. Abonnementsprijs vo*4
Middelburg en Goes 2.30, elders
2.50 per kwartaal. Weekabonne
menten in Middelburg en Goes 18 ct.
TWEE BLADEN
EERSTE BLAD
fP
NIDDELBORGSCHE COURANT
VRIJDAG 22 DECEMBER 1939
Advertentiën 30 cent per regel,
ingezonden mededeelingen 60 cent
per regel. Bij contract lager. Tarief
op aanvraag. Familieberichten en
dankbetuigingen minimum 2.10.
„Kleine Advertenties", maximum 6
regels, 75 cent, bij vooruitbetaling.
„Brieven, of adres bureau v. d. blad"
10 cent extra. Bewijsnummers 5 et.
Plotseling kwam hedenmorgen tegen
twaalven het bericht: „Onderdijk is gestor
ven". Wij wisten, dat zijn gezondheid, die
hem de laatste jaren al zoo vaak parten had
gespeeld, steeds verder achteruitging, zoo-
dat hij zelfs besloten had binnenkort als
wethouder te bedanken.
Wij hoopten allen, dat hij nog eenige rus
tige, gelukkige jaren te midden der zijnen
zou mogen doorbrengen. Het heeft niet zoo
mogen zijn.
De heer Onderdijk is in het harnas, als
wethouder, gestorven. Met hem is een bij
zonder verdienstelijk burger van Middel
burg heengfcgaan. Sinds vele jaren had hij
zich aan de publieke zaak gewijd. In hem
verliest het gemeentebestuur zijn oudsten
raadslid en oudsten wethouder.
Anderen kunnen nog beter dan ik waar-
deeren hoeveel hij voor onze stad, hoeveel
hij ook voor vele menschen persoonlijk
heeft gedaan. In de komende dagen zal er
gelegenheid zijn, dat alles in herinnering
te roepen. Ik ben dankbaar hier op deze
plaats onmiddellijk een woord aan zijn na
gedachtenis te kunnen wijden.
Onze gedachten gaan ook uit naar zijn
nabestaanden, in de eerste plaats naar zijn
lieve vrouw, die hem in alles zoo wakker
heeft ter zijde gestaan. Wij kunnen haar en
zijn verdere familie de verzekering geven,
dat zijn nagedachtenis in de stad Middel
burg in eere zal blijven.
Hij ruste in Vrede.
J. VAN WALRé DE BORDES.
Ter gelegenheid van den 60-sten ver
jaardag van Stal>n wijzen de Duitsche bla
den op diens verdiensten voor de Duitsch-
Russische toenadering De bladen vermel
den in het bijzonder, dat door deze veran
dering in de Duitsch-Russische betrekkin
gen, de omsingelingsplannen van Engeland
en Frankrijk miglukt zijn.
Zoo schrijft de .Deutsche Allgemeine
Zeitung
Juist deze omsingelingsplannen hebben
in dezen toonaangevenden man van de
Sovjet-Unie het inzicht doen rijpen, dat
Rusland voor Engeland en Frankrijk
slechts de kastanjes uit het vuur zou ha
len. Daardoor is hij tot het besluit geko
men, met Duitschland samen te werken.
Tegen de speculaties van het Westelijk ka
pitalisme in, heeft Stalin aan deze samen
werking met het Duitsche Rijk, ondanks
de bedreigingen en verlokkingen uit Lon
den en Parijs, consequent vastgehouden
De oude Duitsch-.Russisehe verhouding
van vriendschap is hersteld en zoowel op
handelsgebied als op vele gebieden der
staats-politiek kunnen de beide groote mo
gendheden Rusland en Duitschland elkan
der op gelukkige wijze aanvullen
De ,.Lokal Anzeiger" schrijft: Als revo-
iutionnaire leider van de buitenlandsche
politiek van Rusland, heeft Stalin persoon
lijk den ommekeer voltrokken, welke van
de toetreding tot de liga te Genève leidde
tot het herstel van de Russisch-Duitsche
vriendschap Na de totstandkoming van
oa (puit3ch-Russische niet-aanvalspact van
ugustus 1939 was het duidelijk, dat
m vy_ei}schte, dat het Russische rijk
ach in buitenlandsche politiek opzicht ver-
den wikkelen In eendracht met
grooten Westelijken nabuur Duitsch-
fre«chnr.aarm Was de historische basis
nniftiek T groot buitenlandsch
politiek vredeswerk.
Finland heeft een Britsche gift in den
vorm van medische hospitaalvoorraden ter
waarde van 10,000 pond sterling aanvaard
wet Roode Kruis heeft deze voorraden door
bemiddeling van mevr. Griepenberg, de
echtgenoote van den Finschen gezant te
Londen, aangeboden.
Hedenmorgen is de heer JOnderdijk,
wethouder van Middelburg, overleden.
Nadat hij gisterenmiddag opnieuw door
een benauwdheid was getroffen, geraakte
de heer Onderdijk gisterenavond buiten
kennis en vanmorgen kwam het einde voor
den man, die zoo heel veel voor de stad
zijner geboorte en inwoning heeft gedaan.
De heer Onderdijk werd geboren op 30
April 1879, zoodat hij dus den 60-jarigen
leeftijd heeft bereikt.
Nog pas geleden, op 30 Aug., toen de
thans overledene benoemd werd tot ridder
in de orde van Oranje-Nassau, hebben wij
de groote verdiensten van den heer Onder
dijk als wethouder en als waarnemend
voorzitter van den gemeenteraad naar vo
ren gebracht.
De overledene werd in 1913 voor het
toenmalige derde district gekozen als raads
lid voor de S.D.A.P. Steeds heeft hij zijn
party, de S.DA.P. in den Raad vertegen
woordigd. Toen de S.D.A.Pin 1919 met 5
vertegenwoordigers in den Raad terug
keerde, was het te begrepen, dat de keuze
voor wethouder op den heer Onderdyk, die
toen reeds 6 jaar ervaring als raadslid had,
viel. Sedert dien is hy ook steeds als wet
houder herkozen. In de jongste September-
vergadering kon de heer Onderdyk wegens
ziekte de raadsvergadering niet bywonen.
Er werd toen een tijdeiyk wethouder be
noemd. Maar op 8 November heeft de
Raad zyn oudste lid weder weder tot wet
houder gekozen. Kort na dien werd de
thans ontslapene weder door een hartaan
val getroffen en hy is dan ook niet meer
in den J meenteraad aanwezig geweest,
zyn stoel naast den burgemeester, welke
nog een enkele maal door zyn tydelijken
plaatsvervanger was bezet geweest, bleef
ledig en wy, die hem daar zoo tal van
jaren hebben zien zitten, wachtend totdat
hy met zyn bekende stevige argumenten
iets te verdedigen zou hebben, tegen soms
niet altijd even vriendehjke aanvallen van
politieke tegenstanders, zullen hem daar
steeds zeer biyven missen.
Wij hebben in ons artikel van 30 Aug.
reeds uitvoerig gememoreerd het speciale
arbeidsterrein van den heer Onderdijk als
wethouder van gemeentewerken en reini
gingsdienst, maar ook als wethouder van
sociale zaken, als hoedanig de werkloozen-
zorg vooral zijn groote belangstelling had.
De werkloozen hebben het voor een groot
deel aan het yveren van den heer Onder
dyk te danken, dat te Middelburg de hui
dige steunregeling tot stand kwam en zy
zoo mogelijk aan het werk werden gesteld.
Dit ging vaak met zeer groote moeilyk-
heden gepaard en wy herinneren ons hoe,
nu reeds weer enkele jaren geleden, de
overledene zyn gemoed luchtte tegen ons,
toen de aan de Oranjezon te werkgestelden
gingen staken. Wy hooren nog de woorden
van den heer Onderdijk: „Daar heb je nu
zooveel voor gedaan, en nu dat weer".
De heer Onderdijk heeft gearbeid onder
drie burgemeesters, namelyk den heer P.
Dumon Tak, den heer M. Fernhout en mr.
dr. J. van Walré de Bordes, dien hy op
2 Juni j.l. installeerde. Helaas enkele da
gen later werd hy weder ernstig ongesteld.
Wij meenen te weten, dat deze heeren
allen groot respect voor den heer Onder
dyk hadden en dit was zeker niet minder
het geval met wijlen mr. A. A. de Veer
en den heer M. H. Boasson, met wie de
heer Onderdijk als mede-wethouder gedu
rende lange reeksen van jaren samenwerk
te. Maar ook mr. M. G. W. van der Veur
zal als gemeentesecretaris met groote dank
baarheid en waardeering terug denken aan
de 20 jaar, dat hij met den overledene als
wethouder of als loco-burgemeester mocht
samenwerken.
Behalve wethouder was de overledene
o.a. nog voorzitter van het Zeeuwsch borg
stellingsfonds voor den middenstand en lid
van de Commissie van toezicht van de Ver.
voor Volkstuinen „Kweeklust". En zul
len wellicht nog meer vereenigingen en
commissies zijn, waarin men den volijveri-
gen, vriendelijken heer Onderdyk noode zal
missen.
Ook wij, die weten, dat de heer Onderdyk
de pers een goed hart toedroeg, kunnen
ons moeilijk voorstellen hem niet meer om
inlichtingen te zullen kunnen vragen. Moge
het voor zijn nabestaanden een troost zyn,
te weten, dat de heer Jan Onderdijk niet
onopgemerkt geleefd heeft. Zijn arbeid zul
len zij, die dit van meer naby volgden, niet
licht vergeten.
Maar ook in kringen buiten Middelburg,
wij denken aan de bestuurscolleges, die
toezicht op de daden der gemeenten moe
ten houden, stond de overledene in hoog
aanzien.
Het is zeker voor hem moeiliik eew°e«t
zich zoo te geven, gezien de flnancleele
moeilijkheden der gemeente en zijn de laat
ste jaren minder goede gezondheid. Des te
dankbaarder moet daarom echter de wel
denkende stadgenoot den overledene zijn.
Van het gebouw „De Gouden Poorte"
hangen een tweetal partijvlaggen der S.D.
A.P. halfstoks, als een stille hulde aan de
nagedachtenis van den overleden partyge-
noot, wijlen weth. Onderdijk.
De heer Onderdijk zal volgens de candi-
daatlijst van de jongste raadsverkiezing als
raadslid worden opgevolgd door den heer
L. A. Bouman, boekhouder der firma Gebr.
Kaan.
De teraardebestelling van het stoffelijk
overschot zal plaats hebben op Woensdag
a.s. te half drie op de algemeene begraaf
plaats.
Op verzoek van den overledene zal aan
het graf niet worden gesproken.
een doosje
te hangen van de
Vannacht tegen een uur is in het
Duitschen station Genthin de sneltrein Ber
lijnNeunldrchen, (Saargebied) in volle
vaart tegen de sneltrein BerlijnKeulen
opgereden, welke, buiten de dienstregeling,
op het station stilhield.
De locomotief en zes wagons van den
eersten trein en vier wagons van den twee
den trein zyn by de botsing ontspoord. We
gens de sterke bezetting van de treinen, in
verband met de naderende feestdagen, valt
te, vreezen, dat er ongeveer zeventig doo-
den en honderd gewonden te beklagen zyn.
De president van de directie der ryksspoor-
wegen te Berlyn heeft zich naar de plaats
des onheils begeven.
De voetbalwedstrijden van den Konink
lijken Nederlandschen Voetbal Bond, wel
ke waren vastgesteld voor 24, 25 en 26
December, zijn alle uitgesteld.
Nu de Russische infanterie- en tank aan
vallen op Finland niet het resultaat hebben
gehad, dat Moskou verwachtte, schijnt de
Russische legerleiding haar toevlucht te ne
men tot het vliegtuig. Met bommen en ma
chinegeweren hebben gisteren Russische
luchteskaders gewoed zoowel boven het
slagveld als boven dorpen en steden.
Niettemin zyn de aanvallen te land voort
gezet. Maar voor de Russen was het giste
ren een zwarte dag, want ondanks hun nu
meriek overwicht slaagden zij er nergens in
den bewonderenswaardigen taaien tegen
stand der Finnen te doorbreken. Zelfs wer
den zy in het Noorden de eenige streek,
waar zy totnogtoe succes hadden behaald
door de verdedigers teruggedreven en ach
tervolgd. Den Finnen viel hierbij veel oor
logsmateriaal in handen.
Russische vliegtuigen hebben gisteren
raids ondernomen langs de geheele Zuid
kust van Finland, van Borgu, op 50 km ten
Oosten van Helsinki tot Abo, ruim 150 km
ten Westen van de hoofdstad. In totaal heb
ben zij ongeveer 60 bommen neergeworpen,
waarvan een dertigtal op Helsinki en de
buitenwyken tijdens een tweeden lucht-
'"(xunansmaiana
Een daverende ontploffing schrikte gis
teravond omstreeks 7 uur Vlissingen op.
Tot in Middelburg was de explosie hoorbaar
en velen dachten onmiddellijk, dat dit ver
oorzaakt werd door het springen van een
mijn.
Dit bleek juist te zijn, want het Italiaan-
sche s.s. „Comitas" was ter hoogte van
Nieuwesluis, in den mond van de Wester
schelde, op een mijn geloopen.
Gelukkig had de marconist nog tijd om
noodseinen uit te zenden, welke te Vlisisn-
gen werden opgevangen, evenals door twee
sleepbooten van Smit en Co., die onderweg
waren van Antwerpen naar Vlissingen.
Er werd goed en vlug werk gedaan, en
mede doordat de zee zeer kalm was, heeft
men de geheele bemanning weten te red
den.
De „Comitas" kwam van Djiboeti en was
op weg naar Antwerpen toen bij de roode
boei no. drie het ongeluk plaats had.
Het schip bleef drijvende, doch door het
binnendringende water in de machinekamer
volgde ongeveer 20 minuten later eert twee
de explosie, die werd veroorzaakt door het
springen van de ketels. De uit 28 koppen
bestaande bemanning heeft daarop het
schip in de booten verlaten en is behouden
te Vlissingen aan wal gebracht. Slechts 2
hunner hebben lichte verwondingen opge-
loopen.
Spoedig na de ontploffing werden door
het loodswezen en de marine noodseinen op
gevangen. De „Comitas" verzocht dringend
om asisstentie. Kort daarop klonk een
tweede explosie. Van de marine snelden
eenige sleepbooten te hulp, terwijl ook eeni
ge booten van het Nederlandsche en Bel
gische oodswezen en later de reddingboot
„M. C. Blankenheym" de Vlissingsche ha
vens verlieten.
Met zoeklichten en schijnwerpers werd de
zee afgezocht en het was tenslotte een ma
rinesleepboot, die te circa 8 uur twee sloe
pen met schipbreukelingen ontdekte. De
mannen werden opgepikt en aan boord
genomen, om kort nadien overgezet te wor
den op de afhaalboot no. 8 van het Belgisch
Loodswezen. Inmiddels had het bericht, dat
op de Westerschelde een scheepsramp had
plaats gehad, zich als een loopend vuurtje
door Vlissingen verspreid en spoedig was
het een groote drukte op den Boulevard en
in de omgeving van het Roeiershoofd. Te
circa kwart voor negen kwam daar de Bel
gische motorboot met de geredden aan,
terwijl de twee sloepen op sleeptouw waren
genomen.
De Italianen bleken in een uitstekende
stemming te zijn. Druk sticuleerende ston
den zij op dek, zichtbaar verheugd, dat de
ze schipbreuk zoo goed voor hen was af-
geloopen. Het duurde nog eenigen tyd al
vorens de Italianen aan den wal kwamen,
waar zy voorloopig werden ondergebracht
in het kantoor van de N.V. Shipbroker
Naldis.
Het was daar, dat we gelegenheid hadden
den kapitein te spreken. Van hem verna
men wij, dat de „Comitas", die 3500 ton
mat en circa 35 jaar oud is, voer in bal
last. Ter hoogte van Zeebrugge was een
Belgische loods aan boord gekomen.
„We verheugden er ons al op, dat we
veilig de gevaarlijke Noordzee waren ge
passeerd. Onze vreugde was echter te vroeg
geweest, aldus de druk sprekende kapitein.
Want nauwelijks waren wij op de Wester
schelde, het was toen circa half zeven, of
plotseling had een hevige explosie plaats in
het voorschip. Ik stond op de brug by het
kompas. Dit kompas werd door de ex
plosie uit elkaar gerukt en de stukken
vlogen me om het hoofd, Ook ik zelf en de
loods werden tegen den vloer geslingerd,
doch we bleven ongedeerd.
Gelukkig was de zee kalm. Het zicht was
echter tamelyk slecht. Aan boord behiel
den allen hun kalmte. Hoewel in het voor
schip een flink gat was geslagen, waardoor
het water naar binnen stroomde, bleef her
schip drijven. Wij zonden S.O.S.-seinen uit,
doch besloten voorloopig aan boord te blij
ven, daar er nog geen onmiddellyk gevaar
was. Terwyl de geheele bemanning in de
weer was om de schade op te nemen en
maatregelen te nemen, klonk circa 20 mi
nuten later een tweede explosie, die werd
veroorzaakt door het springen der ketels,
doordat het water de machinekamer was
binnengedrongen. Het schip begon slagzij
te maken en sneller te zinken, zoodat we
besloten in de sloepen te gaan. Daartoe
was voor ons nog alle gelegenheid en zelfs
konden we onze voornaamste bezittingen
en papieren redden.
In de booten hebben we ongeveer een
uur rondgedreven. Toen werden we opge
pikt.
Tot zoover de kapitein. Door de zorgen
van den Italiaanschen vice-consul te Mid
delburg, den heer Van Hoegen van Hooge-
lande, zijn de zeelieden in hotel „Goes" en
„Noordzeeboulevard" onderdak gebracht.
De steward en een stoker bekwamen lich
te verwondingen aan voet en beenen en
zyn in het St. Joseph-ziekenhuis opgeno
men.
Nader vernemen wij dat het wrak drij
vende is gebleven en door de sleepbooten
„Maas" en „Seine" opgepikt. Deze booten
wilden het schip naar Rammekens sleepen
en aldaar aan den grond zetten.
Dit is echter mislukt, want, door den
mist misleid, is de sleep tusschen Zuid-Wa-
ter'ng en Zuid-Wateringsluis op den dyk
geloopen. Met een hevigen schok kwamen
eerst de „Maas" en daarna de „Comitas1
vast te zitten. Men moest wachten tot hoog
water eer men kon probeeren om beide
schepen vlot te brengen. Dit is tenslotte
met de „Maas" gelukt. Met hulp van de
..Seine" en het bergingsvaartuig „Zee
leeuw" kwam de „Maas" vlot. De sleep
boot werd daarop Vlissingen binnenge
bracht. Een schroef bleek beschadigd te
zijn. De schade aan de „Comitas" laat zich
aanval. Drie ziekenhuizen werden getroffen
doch er vielen slechts weinig slachtoffers
en de materieele schade bleef gering. By
den tweeden aanval bonden Finsche toe
stellen den stryd aan met twaalf Russische
vliegtuigen, van welke, er naar gemeld
wordt twee werden neergehaald. Onderweg
van Helsinki naar Abo doken de Russische
vliegers neer over een expressetrein, dien
zy onder machinegeweervuur namen. Hier-
by werden twee personen gedood en twee
gewond. Een tweede trein werd op soort-
gelyke wyze aangevallen, doch daarby vie
len geen slachtoffers.
Omtrent de gevechten in den sector van
Salla, waar de Finsche troepen de Russen
hebben teruggeworpen, kan nog gemeld
worden, dat de Russen door den tegenaan
val der Finnen volkomen verrast werden
en zich thans door de dennebosschen terug
trekken naar Salla.
Tydens dezen terugtocht zouden verschei
dene eenheden van het roode leger uiteen
gedreven zijn en zelfs heeft een kleine Fin
sche afdeeling een heel Russisch bataljon
van 800 man in de pan kunnen hakken.
De operaties werden nog steeds belem
merd door de felle koude aan het Noorde-
lyke front. De Russische tanks zouden byna
alle bevroren zijn en de motoren kunnen
niet op gang gebracht worden.
„Op de Karelische landengte zyn de Rus
sische aanvallen voortgezet. Na een heftige
artillerievoorbereiding viel de vyand aan by
Kaukjaervi en Muolaajaervi en op een aan
tal andere punten, meldt het Finsche leger-
bericht. In den loop van den slag, die den
geheelen dag duurde, leed de vyand vele
verliezen en maakte hij geen vorderingen.
In den avond waren de Finsche stellingen
ongewijzigd. Acht Russische tanks werden
vernield. In e e n enkel dorp hebben de Rus
sen 20 machinegewerên verloren. In den
nacht -van Woensdag op Donderdag werden
Russische detachementen achter de linies
gebombardeerd door de Finsche artillerie.
Zy leden zware verliezen. Te Aglajaervi
werd de slag voortgezet. De Finnen hebben
hier negen zware tanks, twee stukken veld
geschut, eenige vrachtwagens, twintig ma
chinegeweren en een hoeveelheid andere
wapens en munitie buit gemaakt. Tusschen
Lieksa en Repola is een vijandelyk bataljon
volkomen vernietigd. Twee stukken veldge
schut en een groote hoeveelheid wapens vie
len in onze handen."
Het Zweedsche schip „Vega", dat met
een lading hout van de Oostzee op weg
was naar Amsterdam, is Donderdagmor
gen ter hoogte van Terschelling door een
hevige ontploffing getroffen, vermoedelyk
veroorzaakt door een dxijvende myn.
Een ander Zweedsch. schip, de „Veneru",
dat in de nabijheid voer, zette oogen-
blikkelijk booten uit om de bemanning
van de „Vega" te hulp te komen. Alle 17
opvarenden werden gered. Zeven hunner,
werden gewond, van wie twee ernstig. De
„Veneru" heeft daarop de reis voortge
zet en de schipbreukeingen te IJmuiden
aan wal gebracht.
De „Vega", metende 1294 ton, is na de
ontploffing op haar lading blyven drijven
en voor de kust van Terschelling vastge-
loopen.
o
Duitsche vliegtuigen hebben den Brit
sche treiler „Riverand" tot zinken ge
bracht. De treiler had de bemanning van
het Deensche schip „Bogoe", dat op een
mijn was geloopen, aan boord. Het Noor-
sche schip „Rogaland" heeft de opvaren
den van den treiler te Kopervik (Noorwe
gen) aan land gezet. De treiler werd-Dins
dagochtend tot zinken gebracht. De Brit
sche en Deensche opvarenden hebben 36
uur in de reddingbooten doorgebracht, al
vorens zij door het Noorsche schip werden
opgepikt.
RANGEERDER ONDER WAGON
GEVALLEN EN OMGEKOMEN.
Gisteravond is op het stationsemplacement
te Delft de 43-jarige rangeerder J. Bok, ver
moedelyk doordat hij struikelde, onder een
rydenden goederenwagon geraakt. De man
was op slag dood. Hij laat een vrouw en
twee kinderen achter.
zee'r ernstig aanzien. Het schijnt dat het
schip in het midden grootendeels gescheurd
is. Deskundigen achten daarom de kans
groot, dat de „Comitas" bij eventueel slecht
weer doormidden zou breken.
Het blykt, dat de ruimen 1 en 2, de ma
chinekamer en de stookplaat onder water
staan. Berginsvaartuigen (zijn naar Vlis
singen onderweg om te trachten de „Co
mitas" te bergen.