WINTERZITTING PROVINCIALE STATEN VAN ZEELAND. DERDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT GOESCHE COURANT) VAN DONDERDAG 21 DECEMBER 1939. No. 301. Komen er Rijksveren inplaats van de Prov. Sloombootdienslen Verscheidene Statenleden pleiten voor gratis vervoer. Belgisch minister betrokken bü de debacle van het Antwerpsche bankiershuis? De bemanning der „Graf Spee" wordt geïnterneerd. De nieuwe bepalingen betreffende inenting tegen pokken. DE EERSTE KAMER KEURT ZE GOED. VERHOOGING CREDIET VOOR WERKVERRUI MING. Lichte botsing van een troepentransportschip. Op het randje van een ramp De Duitsche luchtaanvallen op Britsche treiters. Na de schier eindelooze besprekingen over het voorstel inzake de Zegam, zijn de Prov. Staten gistermiddag om half drie begonnen met de laatste vette kluif der agenda: de provinciale begrooting voor 1940 c.a. BOOTDIENSTEN WESTER- SCHEEDE. De VOORZ. stelt hierb.ij eerst aan de orde den Stoombootdienst over de Wes- ter-Scheïde. De heer DE PAUW ziet aan de kwes tie van den dienst VlissingenNeuzen zoo veel moeilijkheden, dat het hem beter voorkomt de behandeling daarvan uit te stellen tjojt de zomervergadering, opdat men zich er goed over kan beraden. Ook zou spr. een nadere uitspraak wil len over de tarieven voor het reizen in gezelschappen. Sprekend over het mijnen gevaar vraagt de heer De Pauw of het waar is dat de militaire adviseur over deze aangelegenheid de directeur van den Prov. Stoombootdienst is. Mocht dit waar zijn, dan acht spr.'s fractie dit een on- juisten toestand. De VOORZ. beduidt door hoofdschudden, dat de veronderstelling van den heer De Pauw onjuist is, zoodat deze hierover niet verder .spreekt. De heer De Pauw ziet in de houding van Ged. Staten een gebrek aan lijn, n.a.v. het eerst stopzetten van den avond dienst over de Wester-Schelde en het la ter weer instellen van dezen dienst. De oudste scheepjes^ de „Schouwen" en ,,Luctor" doen thans dienst op Neuzen, wat een onbevredigende regeling is. Spr. vraagt of hier geen verbetering in ge bracht kan worden. Een groot deel van Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen is nu van behoorlijk vervoer verstoken. Oorspronkelijk was het de bedoeling van spr. s fractie om in de zomerzitting uitvoe rig te spreken over de diensttijden van het personeel der Prov. Stoombootdiensten. Het blijkt, dat de commissie voor geor ganiseerd overleg door Ged. Staten slechts beschouwd wordt als een com missie van advies en niet meer. Tot haar groote teleurstelling is dit het geval geweest bv. bij de kwestie van den vrijen dag voor het personeel op den dienst VlissingenBreskens. Hierover was in de commissie voor G. O. eenstemmigheid be reikt. Ged. Staten hebben hier echter geen gevolg aan gegeven. Spr. s fractie zou een uitspraak wen- schen over de wenschelijkheid om dit per soneel minstens één vrijen dag per week te geven. Spr. dient hiertoe een motie in. Ook over de Zondagsdiensten bv. op de IDn TerneuzenHoedekenskerke is spr. niet tevreden. Men kan van Terneuzen twee maal per dag, des morgens om 7 uur en des avonds 7,30 naar Hoedekens kerke. Daar de directeur van den Prov. Stoom bootdienst in militai.ren dienst is, vraagt spr. waarom er geen plaatsvervangend di recteur benoemd is en of dit niet alsnog kan gebeuren. De heer ADRIAANSE is tegen het voor stel van Ged. Staten om den dienst Vlis singenNeuzen op te heffen. Spr. zou dan liever de verbinding NeuzenVlissingen willen zien opgeheven. Weliswaar draagi het Rijk bij in de tekorten op dezen dienst, maar spr. acht het waarschijnlijk, dat het Rijk deze bijdrage wel zal willen omscha kelen naar den dienst Vlissingen-Neuzen. De heer DE MILLIANO heeft reeds eer der gesproken over de tarieven en wel het laatst over het veevervoer. Ged. Sta ten gaven spr. den raad om af te wach ten. Er is sindsdien verbetering gekomen voor het personen- en autovervoer. Maar voor het veevervoer is van wijziging geen sprake. Nog altijd gelden voor een „vrou welijke geil" en voor een „mannelijken geit" dezelfde tarieven als voorheen. De heer EOCKEFEER acht de tarieven voor personen- en vrachtauto s zeer hoog. Voor een retour door den tunnel bij Ant werpen betaalt men voor een personenauto 12 franken en voor een retour op de boot 5,20. Spr. is ook voor een vrijen dag vooi het personeel. Als de tarieven voor auto s omlaag zouden gaan, behoeft hier in hei geheel geen verlies in te zitten. Het groo- tere vervoer zou dit compenseeren. Wij moeten trachten de inwoners van Zeeuwsch-Vlaanderen vaster te binden aan Nederland. De heer VIENINGS is eveneens voor ta riefsverlaging en dringt aan op facilitei ten voor reisgezelschappen. Spr. ver klaart zich voor een vrijen dag van het personeel. De heer DEKKER heeft reeds eenige keeren gepleit voor een vrij vervoer en is van meening, dat eigenlijk deze veren in handen, moesten zijn van het Rijk. Waarschpnlijk zouden dan een groot deer der bezwaren vervallen. Mocnten de Sta ten hier met voor voelen, dan zou spr. willen, dat op deze veren den kiiomeier- prys in rekening zou worden gebracnt, die ook geldt op de Ned. Spoorwegen. De neer MES sluit zien aan by den heer Dekker voor vrij vervoer en Rijks-veren. De Provincie zorgt voor de schakels tus- schen het deel van het Rijkswegenplan boven en het deel beneden ae Scneide. Het argument, dat de Provincie zoo n groot belang heeft bij deze verbindingen, gaat met op. Zeeuwsch-Vlaanderen is ook Nederland. Spr. stelt zich voor, dat met de nieuwe brug over de Waal naast een al gemeen, toch zeker ook een provinciaal en plaatselijk belang gemoeid was. Toch zal niemand er over hebben gedacht om deze brug te laten betalen door de inwoners van Nijmegen, Arnhem en de Betuwe Het Rijk heeft zeker ook belang bij Zeeuwsch- Vlaanderen. De Zeeuwsche bedrijven, die van deze diensten gebruik maken, hebben een last te dragen, die elders in Nederland niet voorkomt. Zeeland verkeert in dit opzicht in een uitzonderingspositie. De heer VAN 'T HOFF dringt er op aan, dat Ged. Staten de kwestie van den dienst NeuzenVlissingen diepgaand be- studeëren en den Prov. Staten daarover rapport uit brengen Ook over een aantal andere punten vraagt spr. inlichtingen. De heer v. d FELTZ verklaart zich eveneens voor faciliteiten ten behoeve van reisgezelschappen. Ook voor andere reizi gers zijn de hooge tarieven dikwijls een bezwaar In verhouding met de treinprij- zen vooral zijn de tarieven zeer hoog. Spr. zou zijn voor meer verbindingen tusschen Neuzen en Hoedekenskerke, wat wel meer kosten zou, doch welke kosten gecompen seerd zouden worden als nu eindelijk de dienst NeuzenVlissingen zou worden op geheven Deze opheffing mag men maar niet steeds uitstellen. Spr. vraagt geen positief antwoord van Ged. Staten, maar zou de toezegging willen hebben, dat Ged Staten in de a.s. zomerzitting met een afgerond voorstel korpen over deze kwestie De heer DE LANGE verklaart zich sterk tegen opheffing van den dienst op de lijn NeuzenHoedekenskerke. Spr. meent, dat t.o.v. de drijvende mijnen de allergroot ste voorzichtigheid geboden is. Is het juist dat exploitanten van particuliere diensten hun schepen niet bij avond laten varen? terwijl het vervoer op den Prov. dienst bij donker uiterst gering is? Men heeft spr. het wel voorgesteld, dat een goede arbeidsregeling op deze diens ten eerst mogelijk is bij invoering van een ploegenstelsel. Spr. wil hierover geen oordeel uitspreken, maar vraagt aan Ge deputeerden zich hierover te beraden en dan in de zomerzitting rapport uit te brengen. De heer GEELHOEDT pleit voor het behoud van den dienst tusschen Vlissingen en Neuzen. De heer OUWEHAND sluit zich aan bij de woorden van de heeren Dek ker en Mes inzake Rijksveren en gratis vervoer. Is het de meening van het geheele col lege van Ged Staten, dat men geen Rijks diensten wil omdat men dan niets meer te zeggen zou hebben? Of is dit alleen het oordeel van den eersten lord der admiraliteit? Spr. zou eerder zijn voor 'n goeden Rijks dienst, waarin hij niets te zeggen heeft, dan voor 'n provincialen dienst, waarover hij elk jaar moet helpen debatteeren en die duur is. De heer KODDE waarschuwt voor over haasting en zou ook een gedegen rapport op prijs stellen. Als men het gebod van den Zondag in eere zou houden, dan zou er geen debat behoeven te zijn over een we- kelijkschen rustdag. HET ANTWOORD VAN GEDE PUTEERDEN. Namens Ged. Staten beantwoordt de heer VAN BOMMEL VAN VLOTEN de vragen en grieven. Gedeputeerden hebben zich toen vrees ontstond voor mijnengevaar onmiddel lijk in verbinding gesteld met de militaire autoriteiten Sindsdien is er steeds nauw contact met de militaire autoriteiten ge weest en spr. is er van overtuigd, dat alle mogelijke voorzichtigheid gebruikt is. Ged. Staten hebben de grootste waardee ring voor het werk en de plichtsbetrachting van het personeel der veerbooten, maar zij achten dit personeel niet deskundig op mij- nengebied en houden zich aan de deskun digen, in casu de militaire autoriteiten. Zelfs zijn Ged. Staten voorzichtiger ge weest dan de militairen noodig achtten, misschien zelfs te voorzichtig, zooals som mige verwijten luidden. De commandant in Zeeland zal Ged. Staten waarschuwen zoo gauw er eenig gevaar zou ontstaan. Gede puteerden treft geen enkel verwijt. HET PERSONEEL DER BOOT DIENSTEN. Spr. gelooft, dat de kwesties van den diensttijd en de vrije dagen van het per soneel der veerdiensten wel wat eenzijdig zijn behandeld. De booten varen zes weken en liggen drie weken in de haven. In deze laatste weken is er een heel normale werktijd. Het komt er op neer, dat het personeel in 9 weken 5 vrije Zondagen heeft, wat meer is dan bij de Ned Spoorwegen. Hiertegenover geeft spr. toe, dat het totale aantal vrije dagen minder is dan bij de Spoorwegen. Namens Ged. Staten zegt spr., dat deze in de volgende zomerzitting een uitvoerig rapport zullen uitbrengen over deze kwes ties. Dit is beter dan een incidenteele be slissing. DE LIJN VLISSINGEN—NEUZEN. In 1934 stelden Gedeputeerden voor den dienst VlissingenNeuzen af te schaffen, maar Prov. Staten besloten tot handha ving. Daaraan hebben Ged. Staten zich toen gehouden en daarom zijn zij ook niet met een nieuw voorstel gekomen. In de zomerzitting zullen Ged. Staten ko men met een rapport over de kwestie, vergezeld van een uiteenzetting der conse quenties, in personeels- en in financieel op zicht, RIJKSEXPLOITATIE Ged Staten voelen niet veel voor Rijks veren. Mede, omdat de Provincie dan min der zeggenschap zou krijgen. Maar ook en vooral omdat dan de groote kans bestaat, dat dan slechts zouden overblijven twee ve ren over de Wester-Schelde: de nieuwe dienst PerkpolderKruiningen en die van Vlissingen op Breskens. Intusschen zijn Ged. Staten het er mee eens, dat in dit geval zeker gratis vervoer moest komen. Spr. acht het zeer twijfelachtig, dat de gerequireerde schepen weer zouden wor den teruggegeven, in verband met de spe ciale inrichting dezer schepen. Vervanging van den directeur is niet noo dig, daar er een regeling is getroffen met de militaire autoriteiten, waardoor de di recteur én zijn militaire plichten én zijn functie bij de veerdiensten kan vervullen. De heer De Milliano heeft" zijn jaarlijk- schen klaagzang laten hooren over de ta rieven voor veevervoer. Dat is niet de schuld van den heer De Milliano, maar min of meer van Ged. Staten, die nog steeds geen tijd hebben kunnen vinden om hun aandacht voldoende aan dit onder werp te wijden. Ook zou het zeer lastig zijn om voor de wijziging van een dergelijk klein onderdeel van de tarieven de toe stemming te krijgen van den Minister van Waterstaat. Ged. Staten zouden hoogstwaarschijnlijk weinig succes hebben bij een eventueele poging om faciliteiten te krijgen voor ge zelschappen, daar voor de laatste tariefs verlaging slechts toestemming is gekregen met de uitdrukkelijke voorwaarde, dat er dan geen faciliteiten mochten worden toe gekend, met uitzondering van schoolreisjes. REPLIEKEN. De heer DE PAUW is het niet eens met de redeneering van den heer Van Bommel van Vloten over den arbeidstijd. Het komt er op neer, dat gedurende de zes weken vaartijd het personeel slechts 2 vrije Zon dagen heeft. Men mag den tijd in de ha ven hier niet bij trekken. De financieele consequenties kunnen niet groot zijn. De heeren Mes, Kodde, Van Bommel van Vloten, De Lange en v. d. Wart zetten hun standpunt nogmaals uiteen. De heer De Pauw stelt op voorslag van den heer De Lange zijn motie in handen van Ged. Staten, met het oog op het feit, dat deze toch over de zaak zullen rappor- teeren. De begrooting van den Stoombootdienst over de Wester-Schelde wordt daarop z.h.s. aangenomen. DE OOSTER-SCHELDE. De hëeren De Feijter en Van Klinken maken eenige korte opmerkingen nopens den dienst over de Ooster-Schelde, welke worden beantwoord door den heer Van Bommel van Vloten. De begrooting wordt z.h.s, aangenomen. PROVINCIAAL WEGENFONDS. Vervolgens is aan de orde het Provinci aal Wegenfonds. De eerste spreker daarover is de heer ADRIAANSE, die een aantal opmerkingen heeft aan het adres van Ged Staten. Spr. wijst op den weg naar Serooskerke waar verbetering dringend noodig is. De heer HAMELINK spreekt over den weg AnnapolderZaamslagveer. Deze is op 15 Augustus opengesteld voor het verkeer, doch niet berijdbaar. Volgens de bevolking ter plaatse is dit te wijten aan den onwil van den betrokken aannemer, die het werk niet op tijd opleverde. Is dit juist? Spr. zou gaarne zien, dat de wegenver betering met energie werd aangepakt. Men zie niet teveel naar het duister aan den in ternationalen hemel! Dat is ook niet de wensch der regeering. De heer DIELEMAN beantwoordt in den breede de opmerkingen, gemaakt over de wegen. Spr. verheugt zich over de belang stelling, die de Statenleden toonen voor de wegen, wat inderdaad een zeer belangrijke materie is. Ged. Staten zitten niet by de pakken neer en laten zich ook niet teveel be ïnvloeden door de wolken aan den inter nationalen hemel. De begrooting van het Prov. Wegenfonds wordt daarna z.h.s. aangenomen, evenals de begrootingen van het Wegenonderhouds- fonds en het Tertiaire Wegenfonds. Daarop verdaagt de Voorziter de vergadering tot heden, Donderdagmorgen 9.15 uur. In de Belgische Kamer is de débacle van het Antwerpsche bankiershuis „Credit An- versois" ter sprake gekomen. Een der li berale afgevaardigden heeft tijdens deze debatten verklaard, dat na het besluit van de regeering niet deel te nemen aan het plan te helpen, een der ministers zyn per soonlijk bezit van 17.000 franken by een der bijkantoren in de provincie heeft op genomen. Hy was een der laatsten, die zon der verlies zijn depositie kon opnemen, vóór de bank haar loketten sloot. Reeds hebben eenige bladen hiervan mel- din gemaakt en in de Kamer werd de me dedeling begroet met den kreet „aftre den". Het is niet onmogelijk, dat de oppo sitie hiervan gebruik zal maken voor een actie tegen de regeering. o Naar uit Buenos Aires vernomen wordt, heeft president Ortiz een hem door den Ar- genty'nschen minister van bultenlandsche zaken voorgelegd decreet over de internee- ring van de leden der bemanning van de „Admiral Graf Spee" onderteekend. Op grond hiervan zullen de officieren van het oorlogsschip in de stad Buenos Aires geïn terneerd worden, doch zij moeten hun eere woord geven, dat zij de hun toegewezen verblijfplaats niet zonder schriftelijke toe stemming der politie zullen verlaten. De manschappen van het schip wil men in de centrale provincies interneeren. In politie ke kringen te Berlijn wordt in dit verband vernomen, dat hiertegen van Duitsche zijde dienovereenkomstig stappen zullen worden ondernomen, meldt het D.N.B. Zonder debat en zonder stemming heeft de Eerste Kamer gister het wetsontwerp wijziging van de pensioenwet voor de spoor wegambtenaren 1925 aangenomen. Bij de behandeling van de begrooting van het staatsbedrijf der posterijen, telegrafie en te lefonie voor 1940 uitten verschillende spre kers nog enkele wenschen, doch ook dit ontwerp werd zonder hoofdelijke stemming aanvaard. Langer heeft de Kamer zich be ziggehouden met het ontwerp houdende vaststelling van nieuwe bepalingen betref fende de inenting tegen pokken. De heer Van Rappard (lib.) kon zich met den in het ontwerp vervatten wettelijk ge- regelden drang vereenigen. De heer Van Asch van Wijck (a.r.) was ver heugd over de vrijheid, die door de voorge stelde regeling wordt gerespecteerd. Ook de heer Van Vessem (n.s.b.) kon zich met de voorgestelde regeling vereenigen, terwijl de heeren Reinalda (s.d.) en Kranenburg (v.d.) verklaarden, de ze regeling slechts als een voorloopig com promis te beschouwen. In zijn antwoord zeide de minister van sociale zaken, de heer Van den Tempel, o.m., dat men niet alleen aan het belang van het indivi du, doch ook aan het gemeenschapsbelang moet denken. De immuniteitstoestand van ons volk achtte de minister onvoldoende. Aan de maatregelen, die noodig zyn, wan neer onverwacht een epidemie mocht uit breken, wordt thans alle aandacht ge schonken. Zonder hoofdelijke stemming werd dit ontwerp aangenomen. Evenzoo werd na een uitvoerig debat goedgekeurd het ontwerp, waarbij verhoo ging van het crediet voor Werkverruiming met dertig millioen wordt gevraagd. Met het ontwerp konden zich vereenigen de hee ren Hiemstra (s.d.) enFleskens (r.k.), terwijl de heeren Heldring (lib.) enVonBönninghausen (n.s.b.) bezwaren ontwikkelden. In zyn antwoordre- de zeide minister VaridenTempel, dat in November van dit jaar het aantal werkloozen ongeveer 257.000 bedroeg tegen 347.000 in de overeenkomstige maand van het vorige jaar. De ontwikkeling is niet on gunstig. Met klem betoogde spr. de nood zaak van voortzetting der werkverruiming en bestrijding van de werkloosheid. KINDERBIJSLAGVERZEKERING. Ten slotte maakte de Kamer een aan vang met de behandeling van het ontwerp wettelijke regelen in zake kinderbijslagver zekering. De heer D e B r u ij n (r.k.) be toogde als eerste spreker de noodzakelijk heid van den kinderbijslag. De arbeider, Va der van een groot gezin, heeft een principi eel recht op een familieloon, aldus deze spreker. De heer Ter Haar (c.h.) ver zette zich tegen het ontwerp. Hij was van oordeel, dat het niet op ons stelsel past, daar wij den regel „loon naar behoefte" niet kennen. Ook de hêer DeLaBella (s.d.) ^chtte deze regeling niet de ge- wenschte voor groote gezinnen. Hij vrees de hiervan een loondrukkenden tendens. De Een Britsch troepentransportschiu is tij dens de reis naar Frankrijk bijna in bot sing gekomen, wat rampspoedige gevolgen zou hebben gehad. Het tweede schip eveneens een Britsch keerde naar de haven terug om hersteld te worden, Het incident deed zich voor tijdens een dichten mist, toen het zicht tot de leng te van het schip was verminderd De sche pen gingen zoo dicht langs elkander, dat twee reddingbooten uit de davits geraak ten. Het troepenschip is met lichte averij de haven binnengeloopen. De mist had beide schepen onmiddellijk omhuld. Pas in de haven kon de identiteit van het binnenkomende schip worden vastgesteld. Het vaartuig waarmede het troepen transportschip in botsing is gekomen, was de „Samaria", een schip van 19.597 ton van de Cunard-lijn. Het schip keerde naar de haven terug, in plaats van zijn reis naar Amerika voort te zetten. Eenige honderden Amerikaansche passagiers bevonden zich aan boord. Zij zullen binnenkort met een andere gelegenheid de reis maken. Twee reddingbooten en een gedeelte van de brug moeten gerepareerd worden. o Reuter meldt uit Londen: De Engelsche treiler „Star of Scotland" uit Aberdeen is een haven binnengesleept met twee leden der bemanning, gedood door machinegeweerkogels tijdens een aan val van Duitsche vliegtuigen op de Noord zee. Twee andere opvarenden werden ge wond. De schipper van den treiler ^Strathal- byn" uit Aberdeen, welke eveneens werd aangevallen, verhaalde het volgende: Een Duitsche bommenwerper heeft ons twee maal aangevallen. Een zware bom viel drie meter van onzen boeg, waarna de machine eenige honderden schoten loste, welke het dek raakten, doch geen schade aanrichtten. De schipper van den treiler „St'rathugie" uit Aberdeen zeide: Een vliegtuig heeft twee maal om het schip gevlogen en met een machinegeweer geschoten. Bjj dè na dering van een groot neutraal vrachtschip verdween het toestel. De treiler „Evelyn Nutten" uit Aberdeen rapporteerde Zondag door twee vliegtuigen te zyn aangevallen, die zes maal naar het schip doken en het bestookten met kogels en bommen. De bemanning bleef evenwel ongedeerd. De machines verdwenen toen een Britsch vliegtuig naderde. noodzaak tot hulpverleening noopte spre kers fractie echter voor het ontwerp te stemmen. Een vurig voorstander toonde zich de heer Diepenhorst (a.r.), die verklaarde voor het beginsel sympathie te hebben. Het liberale lid de heer Gelder man uitte enkele bezwaren, die hem voor alsnog geen aanleiding gaven voor het ont werp te stemmen. De laatste spreker was de heer VonBönninghausen (n.s. b.), die eveneens bezwaren had. Vrijdagochtend zal de behandeling worden voortgezet.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 9