UGOESCHE COURANT)
Nederlands houding tegenover de
oorlogvoerenden.
Bloedige gevechten in Finsch Karelië
Duitsche verbazing...
Nederlandsch vrachtschip
getorpedeerd
Beperkt treinvervoer voor
burgers op 2en Kerstdag
en Nieuwjaar.
Berlijn had gerekend op
een „actieve bescher
ming" van onze neutra
liteit!
den moet zich neerleggen bij de Britsche overmacht ter zee.
Het is een kwestie van maat.
Er waren 67 personen
aan boord.
EEN SLOEP MET OVERLE
VENDEN OPGEPIKT.
Duitsche geweren naar Finland?
Groote spanning aan de
Hongaarsch-Poolsche grens.
HONGAARSCHE SYMPA
THIE VOOR FINLAND.
In verband met de spe
ciale verlofregeling voor
militairen.
Drie Italiaansche bombarde
mentsvliegtuigen verongelukt.
Veertien dooden.
Roemenië zal zijn
onafhankelijkheid handhaven.
Drie neutrale schepen gezonken.
De Russen melden doorbraak van
Finsche verdedigingslinie.
Zij sparen menschen noch
materiaal!
FINSCHE TEGENSPRAAK.
FINSCHE SKITROEPEN
BEHALEN SUCCES.
TOT IEDEREN PRIJS
„GEEN GEMAKKELIJKE
OVERWINNING."
VLUCHTELINGENSCHEPEN
DOOR DE RUSSEN AANGE
VALLEN.
NUMMER 289 182e JAARGANG
Dagblad. Uitgave C.V. De Middel-
burgsche Courant. Bureaux: te
MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28,
Tel. Redactie 269, Administratie 139;
te GOES: Turfkade, Tel. 2863. Post
giro 359300. Abonnementsprijs voor
Middelburg en Goes 2.30, elders
2.50 per kwartaal. Weekabonne
menten in Middelburg en Goes 18 ct.
TWEE BLADEN
EERSTE BLAD
m
MIDDELBURGSCHE COURANT
DONDERDAG 7 DECEMBER 1939
Advertentiën 30 cent per regel,
ingezonden mededeelingen 6Ó~ cent
per regel. Bij contract lager. Tarief
op aanvraag. Familieberichten en
dankbetuigingen minimum 2.10.
„Kleine Advertenties", maximum 6
regels, 75 cent, bij vooruitbetaling.
„Brieven, of adres bureau v. d. blad"
10 cent extra. Bewijsnummers 5 ct.
Van officieuse Duitsche zijde werd gis
teren aan de buitenlandsche pers te Ber
lijn het volgende bericht verstrekt:
„Nadat de Britsche en Fransche oorlogs
schepen opdracht hadden gekregen de door
Chamberlain aangekondigde inbeslagne
ming van Duitsche exportgoederen ook in
derdaad uit te voeren, meende men in poli
tieke kringen alhier te kunnen verwachten,
dat de achter de neutrale scheepvaart
staande regeeringen zich niet langer met
papieren protesten tevreden zouden stel
len, welke voor een deel zelfs niet eens
waardig werden gekeurd voor een Britsch
antwoord. Integendeel moest men aanne
men, zooals hier verscheidene malen naar
voren is gebracht, dat de neutralen van
hun zijde een eigen hulp tegen het optre
den van Engeland, dat tegen het volken
recht indruischt, zouden organiseeren en
hun koopvaardijschepen actief zouden be
schermen. Des te grooter is de verwonde
ring, dat b.v. de Nederlandsche regeering
op het oogenblik niet voornemens is haar
koopvaardijschepen te bewapenen of eigen
konvooien samen te stellen. Ook wekt het
bevreemding, wanneer dit eigenaardige af
stand doen van de vrijheid der zeeën wordt
gebaseerd op de neutraliteit van Neder
land, een neutraliteit, welke aan de eene
zijde buitengewone gevoeligheid aan den
dag legt en aan de andere zijde de zwaar
ste overtredingen van het volkenrecht in
het algemeen en het recht van de neutra
len in het bijzonder aanvaardt.
Dat de neutralen zeer goed recht en on
recht weten te onderscheiden, heeft nog
onlangs de bekende professor in het Vol
kenrecht, prof. dr. Verzyl, bewezen, toen
hij de blokkade-verscherping van Enge
land en Frankrijk, wegens haar natuur,
welke tegen het volkenrecht is, voor het
Haagsche gerechtsof wilde brengen."
Uit den toon van dit bericht van „offici
euse Duitsche zijde" is wel op te maken,
dat Duitschland niet zoozeer verwonderd
is dat Nederland geen konvooien instel
de was immers reeds eerder bekend als
wel, dat het zich boos maakt.
„Exporteeren of sterven" heeft Hitier
gezegd en het is te begrijpen, dat zijn vol
gelingen zich boos maken als zij zien aan-
komen, dat hun economisch langzaam de
keel wordt dichtgeknepen, - althans, dat
daartoe energieke pogingen worden gedaan,
die niet zonder succes zijn.
Maar wij vragen ons af waarom Berlijn
- juist óns land uitkiest als „voorbeeld". Wij
hebben met woord en daad getoond, dat
wij neutraal zijn naar beide kanten. Niet
Nederland alleen heeft tot nog toe zijn
koopvaardijschepen niet laten vergezellen
door oorlogsbodems, maar geen enkel neu
traal land heeft dezen maatregel genomen.
Men zou geneigd zijn te vragen: Waarom
wendt Duitschland zich met deze booze
woorden niet tot Italië of Japan, die toch
zeker over meer oorlogsschepen beschikken
dan wij? Waarom dit verschil tusschen
groote neutralen en zg. kleine neutralen?
Italië en Japan, om bij deze voorbeelden
te blijven, hebben evengoed geprotesteerd
als Nederland. En zij hebben evenmin oor
logsschepen met hun handelsvaartuigen
meegestuurd als Nederland.
Inderdaad is de Engelsche maatregel een
schending van het volkenrecht; daarover
is iedereen in ons land het eens. En voor
ons land zijn de nadeelen bovendien reus
achtig groot.
Maar is het rechtvaardig om van een
neutraal land te verlangen, dat het gewa
penderhand tegen Engeland optreedt in een
gebied, waar Engeland's tegenstander zelf
óók geen handelsschepen kan laten varen?
Het is niet juist, dat wij afstand doen
van de vrijheid der zeeën. Maar de vrijheid
der zeeën is een rechtsbegrip en de Brit
sche blokkade heeft met recht niets te ma
ken, maar is een kwestie van macht.
Het is evenmin juist, dat wij aan den
eenen kant buitengewoon gevoelig zijn voor
onze neutraliteit, terwijl wij aan den an
deren kant de schendingen van ons recht
aanvaarden.
Wij zijn naar beide zijden even gevoelig,
al was het alleen maar uit economisch be
lang.
En wij „aanvaarden" de rechtsschendin-
gen niet. Voorloopig moeten wij hier buk
ken voor de overmacht, maar wij hebben
bij ons protest tegen dezen Engelschen
maatregel er nadrukkelijk op gewezen, dat
wij ons alle rechten voorbehouden. Zeker
zal onze regeering schadevergoeding eischen
voor het nadeel, dat aan onze koopvaardij
is berokkend en nog wordt berokkend, zoo
wel door Engeland als door Duitschland
Als de onmogelijkheid gebleken is om in
dezen tijd ernstige overtredingen van het
volkenrecht voor het Permanente Hof van
Internationale Justitie in Den Haag te
brengen, dan bewijst dit slechts, dat de
wereld er nog steeds niet in geslaagd is
zich een recht te scheppen, dat geldt in
alle omstandigheden en zonder aanzien des
persoons.
Dat ligt niet aan ons. Het is voor Ne
derland een eer, dat dit internationale ge
rechtshof in Den Haag gekomen is. Daar
uit blijkt de erkenning van de beteekenis
van ons land op rechtsgebied. Dat dit Hof
in oorlogstijd niet de macht heeft om het
recht te handhaven, is niet onze schuld.
Hiernaast vindt men nog een officieuze
beschouwing over deze zaak.
Men schrijft ons van gezaghebbende zij
de:
Een officieus Duitsch bericht spreekt er
verwondering over uit dat de neutralen
waarom in dit, verband alleen Nederland
met name wordt genoemd en niet óók ande
re onzijdige zeevarende landen, zooals bij
voorbeeld Italië, Japan en Noorwegen, is
nduidelijk geen daadwerkelijk verweer
stellen tegenover de Britsche en Fransche
maatregelen ter zee, door koopvaarders te
bewapenen of eigen konvooien samen te
stellen.
Indien men deze uiting niet als een po
lemische wending, doch als een naar de let
ter te nemen, weloverwogen uitspraak zou
moeten opvatten, zouden dus Italiaansche,
Japansche, Noorsche en Nederlandsche
schepen, naar Duitsche opvatting, zich te
gen Britsche en Fransche geweldmaatrege-
len met geweld moeten verzetten.
Wat hiervan het eind zou zfln, is niet
twijfelachtig: oorlog met Engeland en
Frankrijk.
Of dit aan Duitschland welgevallig zou
zijn, is een vraag, die hier niet behoeft te
worden beantwoord.
Wel moet een antwoord worden gegeven
op een andere vraag, die door het Duitsche
bericht rijst, en wel deze: legt de onzijdig
heid aan Italië, Japan, Noorwegen en Ne
derland en zoovele andere neutrale staten
de verplichting op, het hier bedoelde ge
weld met geweld te riposteeren?
Antwoord: zulk een verplichting bestaat
hoegenaamd niet, evenmin als er een ver
plichting bestaat om -met geweld te ant
woorden op actie van Duitsche onderzeeboo
ten of het onredelijk lang vasthouden door
de Duitsche autoriteiten van talrijke Ne
derlandsche houtbooten afkomstig uit de
Oostzee.
Men wete in Duitschland, dat geen enkel
onzijdig land overmacht gelaten onder
gaat. Het is kwetsend voor den nationale
trots, in die positie te worden geplaatst.
Zoo ondervond het ook Bismarck in 1870,
toen het onzijdige Engeland oorlogsmateri
aal leverde aan Frankrijk. Maar was dat
een reden voor den ijzeren kanselier om,
wat hij neutraal achtte, met geweld te be
antwoorden? Geenszins. Hij bepaalde zich
tot vertoogen tegenover de Britsche regee
ring, omdat de archieven spreken ten
dezen onmiskenbare taal hij niet in staat
was, zich met goeden uitslag tegen de Brit
sche overmacht ter zee te keeren.
Zoo gaat het ook den onzijdigen, althans
den kleineren onder hen de grootere
hebben andere motieven om zich bij de Brit
sche actie neer te leggen, doch verliezen
daarom hun onzijdigheid evenmin als wij.
Het is een kwestie van maat. Is de maat
vol, dan zal ook de kleine neutrale geweld
met geweld beantwoorden, van welke zijde
het ook moge komen.
Wat tenslotte de insinuatie betreft dat
Nederland tegenover de eene partij anders
zou optreden dan tegenover de andere, dit
zal niemand gelooven die Nederland kent
en onze neutraliteitshandhaving gadeslaat
met den ernstigen wil om haar het recht te
doen wedervaren dat haar toekomt.
Wij vernemen dat het vrachtschip „Ta
jandoen" van de Stoomvaart-Maatschappij
„Nederlandin het Engelsche Kanaal is
getorpedeerd.
Het schip, dat in 1931 werd gebouwd en
8159 bruto reg ton groot was, was op weg
naar Nederlandsch-Indië. Het had een be
perkte passagiersaecommodatie
28 November vertrok de „Tajandoen"
uit Nederland en op 4 December uit Ant
werpen. Gisterochtend te half elf passeer
de het Dungeness.
Met inbegrip van de passagiers waren 67
personen aan boord.
De kapitein van de „Tajandoen" was de
heer Roeterink.
In verband met de torpedeering van de
„Tajandoen" van de Stoomvaart-Maat
schappij „Nederland", vernemen wij nader
dat het Belgische stoomschip „Lou's
Scheid" zich in de nabijheid van de „Ta
jandoen" bevindt en reeds een sloep met
overlevenden aan boord heeft genomen.
Het schip is thans op weg naar een twee
de sloep van de „Tajandoen", welke even
eens in de nabijheid op zee drijft
Andere schepen, welke zich in Het Ka
naal bevinden, zijn gewaarschuwd om uit
te kijken naar meer sloepen van het
Nederlandsche vrachtschip.
Het Engelsche nieuwsbureau Reuter
meldt: In Londen werd gisteravond ver
nomen, dat kortelings vele geweren uit
Duitschland naar Finland zjjn gezonden.
De geweren waren voor een deel van
Tsjechisch fabrikaat en werden eerst naar
een Noordelijke haven en vervolgens per
spoor naar Helsinki verzonden Van ge
zaghebbende zijde wordt verklaard, dat
Duitschland thans nieuwe geweren tegen
een lageren prijs aan Finland heeft aan
geboden
Bevestigd wordt.- dat 'Engelsche firma's
munitievoorraden naar Finland zenden. Tot
zeer kort geleden zonden Hongarije en Zuid-
Slavië eveneens oorlogsmateriaal naar
Finland
Van de Oostenrijksche grens meldt Ha-
vas, dat de toestand in Sub-Karpatisch
Rusland (N.O. Hongarije) na de aankomst
der Russische troepen aan de Hongaarsche
grens steeds meer gespannen -wordt. De
Sovjet-Russen schijnen propaganda voor
een „groote Oekraïne" te maken. De zen
der te Lwow organiseert speciale uitzen
dingen voor de Oekraïners in Sub-Karpa-
thisch Rusland, waarin deze worden aan
gespoord in opstand te komen tegen de
„witte bandieten van den afgevaardigde
Brody", die de anti-communistische Russi
sche strooming vertegenwoordigt. Leden
van de „Sitsj", 'n paramilitaire Oekraïnsche
organisatie, die voorzien zjjn van geweren
en handgranaten van Russische herkomst,
vallen Hongaarsche gendarmes en zelfs mi
litaire detachementen aan. De haard der
wanordelijkheden ligt in het Noorden van
Sub-Karpatisch Rusland.
Het Slovaaksche blad „Slovenska" meldt,
dat de Hongaarsche autoriteiten verschei
dene lichtingen reservisten uit de Sub-Kar-
patische Oekraïne hebben opgeroepen. Deze
soldaten zouden naar de Hongaarsch-Rus-
sische grens gezonden zijn, terwijl de troe
pen uit het oude Hongarije naar de Oekra
ïne gedirigeerd zouden zjjn.. Te Moekagevo
en Oezhorod zouden voortdurend troepen
aankomen. De scholen zouden gesloten zjjn.
Bij een grensincident zouden 100 Hongaar
sche soldaten gewond zijn. Sedertdient zou
de Hongaarsch-Russïsche grens gesloten
zijn.
Al deze voor de Russen ongunstige be
richten worden in Slovakije, waar de pers
door de Duitschers gecensureerd wordt, ge
publiceerd.
in een gisteren voor de Hongaarsche Ka
mer gehouden rede heeft de miinster-presi-
dent, Teleki, ook gesproken over den oor
log tusschen Rusland en Finland. Hiervan
zeide hij o.m.:
„Ik moet aan het feit herinneren, dat in
Europa een nieuwe oorlog is uitgebroken
tusschen het kleine moedige Finsche volk
en de Sovjets. De strijd van het Finsche zus
tervolk vervult ons met angst en droel-
heid".
In het Maandblad van de Nfed. Spoorwe
gen heeft de directie de aandacht van het
reizend publiek gevestigd op het feit, dat
op den avond van den Tweeden Kerstdag en
op Nieuwjaarsavond zooveel militairen van
treinen gebruik maken, dat een deel van
het burgerlijk verkeer die avonden na 7 uur
niet zal kunnen rekenen op vervoergele-
genheid.
Door de speciale verlofregeling voor mi-
lita'ren zal op beide avonden nl. een meer
dan verdubbeld contingent militairen van
de treinen gebruik maken.
Bovendien is nog steeds een deel van het
materiaal der Spoorwegen door de militaire
autoriteiten geblokkeerd, met het oog op
bijzondere omstandigheden, zoodat niet
evenveel extra treinen kunnen worden in
gelegd als in normale jaren.
Afgeraden moet daarom worden op den
avond van Tweeden Kerstdag en op Nieuw
jaarsdag gebru'k te maken van stoom- en
dieselelectrische treinen op de lange baan
vakken als:
AmsterdamDen HaagRotterdam.
LeeuwardenZwolleArnhem's Bosch
RoosendaalV1 i s s i n g e n.
ENGELSCH SCHIP VERMIST.
Het s.s. „Huntsman", metende 8196 ton,
wordt vermist. Men neemt aan, dat het ver
loren is gegaan.
Bij Lucques (Italië) heeft zich een ern
stig vliegongeluk voorgedaan waarbij 14
personen om het leven zijn gekomen. Drie
bombardementsvliegtuigen, welke van Mi
laan op weg waren naar Rome, zijn in
de buurt van Lucques verongelukt Van
de in het geheel 18 personen tellende be
manningen der vliegtuigen konden 5 met
hun valschermen behouden dalen. De 13
andere waren op slag dood. De oorzaken
van het ongeluk zijn niet bekend. Een der
vliegtuigen heeft in zijn val een boer doo-
delijk gewond
Het Roemeensche nieuws agentschap Ra-
dor verklaart:
Er wordt te Boekarest de nadruk op ge
legd, dat Roemenië, indien het zou worden
aangevallen, zich zeer zeker zal verdedigen
en zal vechten met zijn twee en een half
millioen soldaten. De geheele bevolking van
20 millioen staat vastberaden achter haar
koning bij de voortzetting van deze poli
tiek.
Deze verklaring van Rador werd Woens
dagavond gepubliceerd na het artikel in het
nummer van de „Communistische Interna
tionale" dat wij elders in ons blad ver
melden waarin werd verklaard, dat de
belangen van Roemenië de onmiddellijke
afsluiting van een pact van wederzijdschen
bijstand zouden vereischen. Er wordt even
wel aan toegevoegd, dat welingelichte krin
gen niet geneigd zijn, het artikel in de
„Communistische Internationale" te som
ber te bezien, temeer daar men van
meening is, dat de Komintern niet vereen
zelvigt kan worden met de Sovjetregeering.
Er wordt uiteengezet, dat, zooals reeds
bij verscheidene gelegenheden werd ver
klaard, Roemenië nimmer agressieve bedoe
lingen heeft gehad noch zal hebben tegen
over een nabuurstaat, doch in tegendeel
steeds gestreefd heeft naar vriendschappe
lijke betrekkingen met zijn buren.
Het 3500 ton metende Deensche ss
„Ovetoft" is Zondag op de Noordzee- óp
een mijn geloopen. Zes opvarenden zijn
omgekomen; de 15 geredden zijn naar een
Scadinavische haven gebracht door een
Zweedsch vaartuig.
Het Noorsche stoomschip „Primula"
(1024 ton) is Maandagmiddag na een ont
ploffing op de Noordzee ten ondergegaan.
Het schip is in twee minuten gezonken.
Acht leden der bemanning worden vermist.
Men vreest, dat zij zijn omgekomen De
overige zeven leden der bemanning wer
den door een Deensch schip opgepikt.
SCHIP BRAK DOORMIDDEN.
Het Grieksche stoomschip „Paralos"
(3934 ton), dat een lading Duitsche steen
kolen aan boord had, is gisteren in de
monding van de Theems gezonken. De
eerste officier en twee machinisten zijn
omgekomen en 22 andere leden der beman
ning zijn in een havenstad aan land ge
bracht, waar tien hunner in een zieken
huis ter verpleging moesten worden opge
nomen.
De „Paralos", welke haar lading te
Antwerpen had ingenomen, was op weg
naar Piraeus. Ongeveer een uur na het
aanbreken van den dag stoomde het schip
op naar de Duins, toen het of op een mijn
is geloopen of werd getorpedeerd en door
midden brak
Tien leden der bemanning werden door
het omvallen van schoorsteen en masten
gewond. Een Britsch stoomschip heeft de
overlevenden aan boord genomen
Van het gevechtsfront in Finland komen
berichten binnen, die bewijzen, dat het
verzet der Finnen nog iederen dag sterker
wordt en op vele plaatsen succes gehad
heeft. Aan de nanderen kant wefjl van
morgen vroeg uit Moskou bericht, dat de
Russische troepen de voornaamste stelling
van de Vuoksi-waterlinie zouden hebben
doorbroken.
Of dit juist is, staat nog niet vast Het
is echter zeker, dat de Finnen tot van
morgen vroeg in ieder geval de voornaam
ste aanvallen hadden afgeslagen, al kon
men niet verhinderen, dat de Russen op
sommige punten 30 mijl het land binnen
drongen.
Naar verluidt hebben de Russen het ze
vende legercorps onder generaal Mereskof
in het veld gebracht in het gebied, dat
ligt tusschen de Karelische Landengte en
het Ladogameer. Dit legercorps bestaat
uit 7 infanterie- en 4 tankdivisies, doch in
totaal staan 500,000 Russen gereed. Een
reeks aanvallen is gedaan in de richting
van den strat^g/ischen spoorweg, d(ie in
Uleauborg begint en naar de Russische
grens loopt Het bezit van dezen spoorweg
zou van ontzaglijke waarde zijn wan
neer de Russen van plan zouden zijn om
Finland in tweeën te snijden,, zooals
Franco dat in Spanje deed. De Finnen
hebben echter krachtige maatregelen ge
nomen tegen dergelijke aanvallen
Gezegd wordt, dat op de Karelische
Landengte tachtigduizend Russen deelne
men aan den strijd tegen veertigduizend
Finnen. Het geheele Finsche leger omvat
thans bijna een half millioen manschappen.
Onder degenen, die met de Finnen mee
strijden, zoo wordt verklaard, bevinden
zich verscheidene Russische commissaris
sen, die in 1917 in den burgeroorlog heb
ben meegevochten. De Russische troepen
zouden slecht geschoeid zijn en bespijker
de rubberlaarzen dragen, die noch gemak
kelijk zitten, noch prettig zijn bij het
marcheeren.
In een telegram, dat vanochtend te elf
uur te Parijs is ontvangen, wordt ontkend,
dat de Russen de Finsche verdedigingslinie
op de Landengte van Karelië 'hebben door
broken, zooals uit Moskou was gemeld.
Behalve dat de sneeuw de Russische
bommenwerpers vasthoudt, stelt zij de
Finnen in staat voor hun transporten ge
bruik te maken van sleden. De beweeglijk
heid hunner troepen, die van jongsaf ge
wend zijn aan ski's, wordt er door vergroot.
Verklaard wordt, dat een Russische troe-
penafdeeling bij een verrassenden aanval
door een ski-patrouille, welke in negen
uur 100 km had afgelegd, vernietigd werd.
Terwijl de sneeuw een groot voordeel
vormt voor de burgerbevolking, aangezien
het gevaar van luohtaanvallen er vrijwel
door uitgeschakeld wordt, maakt de
sneeuwval de Fnische landmijnen aan de
grens minderdoeltreffend Aan den an
deren kant worden de toestanden er voor
de Russen nog erger door. De Finnen we
ten, dat de Russen een 'wanhopig tekort
hebben aan tenten Wanneer de Finnen
derhalve gedwongen worden zich terug
te trekken, steken zij vrijwel alle hutten
en huisjes in brand om den Russen geen
beschutting te laten. De hutten of huizen
die achtergelaten worden, zijn vol vallen
en wanneer zij niet de lucht invliegen bij
het openen van de deur, doen zij dat ze
ker bij het aansteken van vuur.
Tijdens de luchtgevechten in de eerste
dagen der vijandelijkheden heeft Finland
een van zijn beste piloten, luitenant Melin
verloren.
Het Russische commando wil tot eiken
prijs gebruik maken van het korte respijt,
dat de nadering der strenge koude laat De
aanvallen worden dan ook ondernomen
zonder dat men op verlies van menschele
vens of materiaal ziet.
Twintigduizend Russen zouden gesneu
veld, gewond of gevangen genomen zijn. De
Finnen daarentegen trachten met zoo klein
mogelijke verliezen zoo groot mogelijken
tegenstand te bieden. Daarom hebben zij
eenige minder belangrijke stellingen in de
eerste linie op de Karelische Landengte
prijs gegeven Geen enkele belangrijke stel
ling is echter verlaten.
Naar de correspondent van „Aftonbladet"
verneemt, hebben dokters geconstateerd,
dat de Russen gebruik maken van dum
dum kogels; zelfs kinderen waren getrof
fen.
Gisteravond heeft de Finsche radio een
beroep gedaan op het Russische volk. In
deze mededeeling werd gezegd: „Ver
trouwt uw leiders, die probeeren u te doen
gelooven, dat de Finnen oorlog met Sov
jet-Rusland wenschen, niet De Finnen
vormen een vredelievende natie en wen
schen in vrede te leven met hun buren. Uw
vaders kunnen u verhalen van de heldhaf-
tigen strijd der Finnen tegen het tsaris
tische regiem, waarvan zij zich hebben be
vrijd na een eeuw van vechten Deze oor
log zal u geen vreugde en geen gemakke
lijke overwinning brengen. De Finnen zul
len vechten tot hun laatste druppel bloeds".
Het omroepstation van Helsinki meldt,
dat twee schepen met vluchtelingen, die
uit havens in het uiterste Noorden kwa
men en op weg waren naar Petsamo, ver
mist worden. De schepen zouden door Rus
sische scheeps- en landgeschut beschoten
zijn.