De schoenmaker en de drie buizen Dieren in dienst van het leger Een stormachtige maannacht Kruiswoordraadsel Om zeil te maken (Een sprookje). redd* hij het leger van den koning en deze won de oorlog. De koning was zo blij, dat hij uit dank zijn dochter aan den schoen maker schonk en reeds korte tijd later werd de bruiloft gevierd. Het spreekt vanzelf, dat Spijker nu heel gelukkig was. Hij had alles wat zijn hart begeerde, alleen.de eerste minister van het land was jaloers op Spijker en had zelf met de prinses willen trouwen. Op een keer stal hij de drie buizen om ze zelf te kunnen gebruiken. Maar hij keek door de spreek buis en werd toen blind. Daarna luisterde hij door de kijkbuis en werd doof en ten slotte sprak hij door de hoorbuis en werd stom. En iemand, die stom, doof, blind en bo vendien nog een dief was, kan niet eerste minister van een groot rijk zijn en daarom werd hij afgezet. De koning nam Spijker nu tot eerste minister en door zijn wonderbui- zen deed hij heel veel goed. Alle onderda nen van den koning hielden van den eer sten minister en toen de koning stierf, rie pen ze Spijker tot koning uit. Daarna leef de hij nog jarenlang met zijn jonge vrouw gelukkig en tevreden en bestuurde zijn rijk voortreffelijk. EEN LANGDURIGE PELGRIMSTOCHT. Onlangs kwam in Lahore in Voor Indië een Mohammedaans pelgrim aan, die op weg is naar Mekka. Maar hij komt niet erg vlug vooruit, want elke keer als hij vijf passen heeft gedaan, houdt hij op om een bepaald gebed te lezen. Op deze manier heeft hij er zeven jaar over gedaan om van Pantshab naar Bihar te komen en iemand heeft uitgerekend, dat hij pas over veertig jaar zijn doel bereikt zal hebben als hij op deze manier blijft doorgaan. De kans is na tuurlijk groot, dat hij Mekka nooit zal be reiken, omdat hij vermoedelijk voor die tijd wel zal sterven van ouderdom. DE PYRAMIDE VAN EGYPTE. Je zult wel merken, dat er verschillende moeilijke woorden in dit raadsel voorko men. Het is dan ook alleen voor de groten en wie het al te moeilijk vindt, moet maar aan vader of moeder vragen om te helpen. Probeer maar eens of het lukt. Horizontaal: 1. klap 4. loofboom 8. gebouw, dat van buiten en van binnen rond is 9. klein doekje, gebruikt als kledingstuk 10. bevelhebber, heer (Turkse titel, die bevelhebber of heer betekent) 12. familielid 13. schrijfgereedschap 14. meisjesnaam 15. bedevaartsplaats van de Mohammeda nen 16. andere naam voor erwtensoep Verticaal: 1. ligt op de grond 2. doen blijken 3. gebruiken we in de keuken 4. horen we in de kerk 5. eer, lofspraak 6. meisjesnaam 7. telwoord 9. mannetje van de geit 11. wees gegroet (Lat.) 12. pers. voornaamw. (verbuigingsvorm) •eui zi '3AB XX '3ioq 6 'uagau i 'epv 9 'jox 9 'sxeojd 'ued g 'usucyaq Z I :p2eoi:praA 'Xjaus 9x 'eiptoxu 91 'BAg; fi 'trad gi 'aout zi 'bSv 01 'jsq 6 'epuoxoj 8 'treexaxd f 'daui ixeepioziJOH :QNISSOTdO WITTE KOLEN. Elk jaar wordt het spoorwegverkeer in ons land verbeterd en het is nu mogelijk om in heel korte tijd van het Noorden van ons land naar het Zuiden te reizen, van het Oosten naar het Westen en in welke richting je maar wilt. Daartoe hebben voor al de electrische treinen veel bijgedragen. In Noorwegen heeft men onlangs de eer ste electrische treinverbinding met Zweden geopend langs de zgn. Ostfoldbaan. Direct daarna is men begonnen een electrische verbinding te maken naar het station As. Zoals bekend zijn in Noorwegen vele wa tervallen en nu heeft men besloten om veel meer gebruik te gaan maken, van de „witte kolen", zoals de electriciteit, die door de kracht van het water wordt ge produceerd, genoemd wordt. Binnen af zienbare tijd zullen vele treinen door de witte kolen gedreven worden en ook in Noorwegen en Zweden zal men het grote gemak hiervan ondervinden. In Hastings spoelde een goudvis aan. Het dier bleef vier dagen op de kust liggen en iedereen dacht, dat het dood was. Tot iemand op het idee kwam om het dier weer in het water te leggen. En werkelijk, een tijdje later spartelde de goudvis weer vro- lijk rond en kreeg ook de gouden kleur, die hij op het droge verloren had, weer terug! In de Franse kolonies in Noord Afrika heeft men onlangs het aantal kamelen ge teld. Men kwam hierbij tot een eindresul taat van 160.000, waarvan de meesten in Tunis leven. De drie buizen. Fred wordt ook schoenmaker. Nu was het vreemde, dat Freddie altijd bij zijn vader in de werkplaats kwam zitten om te kijken, hoe de schoenen gemaakt werden. Als Spijker zei: „Jongen ga toch eens naar buiten, ga toch spelen in de zon", zei hij: „Nee vader, ik wil liever kijken als u werkt." Dat bleef ook zo, toen Fred groter werd en tenslotte zei hij, dat hij ook schoenma ker wilde worden, net als zijn vader. Spij ker vond het erg jammer, maar hij wilde zijn jongen niet tegen diens zin een ander vak laten doen. Daarom stemde hij erin toe en leerde hem het schoenmakersvak. Daar na duurde het niet lang meer of Fred Snij- ker zat elke dag bij zijn vader en werkte met hem mee. Al gauw maakte hij de schoe nen nog beter dan zijn vader en de zaak ging meer en meer vooruit. Toen Spijker dat zag, dacht hij: „Als mijn jongen dan niet de wereld wil intrekken, zal ik het doen. Hij is nu zo groot en flink, dat hij best alleen de zaak kan drijven. Ik ga dan eindelijk eens op pad!" Spijker was erg blij met de buizen. Hij gaf op alle drie een bepaald teken, zodat hij ze niet door elkaar kon halen en ging toen op stap. Toen hij op een hoge berg geko men was, dacht hij„Nu moest ik toch mijn buizen eens proberen!" Hij richtte daarom de buis om door te kijken naar de kant van zijn eigen dorp om te zien hoe de zaken thuis stonden. Daar zag hij zijn zoon op het krukje zitten en zijn zuster bracht juist het eten. Nu luisterde hij door de tweede buis, wat ze zeiden en hoorde: „Tante, ik ga trouwen. Met de dochter van een schoen maker en ik zal voortaan mijn werk in de werkplaats van mijn schoonvader doen." „Dat komt goed uit," antwoordde Spij kers zuster, „want ik ga met den molenaar trouwen. Dan kunnen we het huis hier sluiten, je vader zal toch wel niet terug komen." Nu zette Spijker de derde buis aan zijn mond en riep: „Doen jullie dat maar, want ik blijf werkelijk weg!" Ze keken allebei stomverbaasd op en konden htm oren niet geloven. Spijker lachte hartelijk en liep door. In het vreemde koninkrijk. De snelste postboden ven het front. En zo pakte hij op een morgen een paar dingen bij elkaar en vertrok. Fluitend ging hij op weg. De zon scheen en het was heer lijk weer. Hij genoot van de buitenlucht en van de bloemen, van de vogels in de bo men en van de heerlijke geur van bossen en hei. De oude man. Hij was al een paar dagen onderweg, Weer enige dagen later kwam hij in een land waar oorlog was. Alle mensen waren erg bang en de soldaten moesten tegen den veel machtiger vijand vechten. Spijker ging direct naar den koning en zei, dat hij mis schien wel kon helpen. De koning wilde hem niet geloven, maar toen gebruikte Spijker om de beurt de drie buizen en zag en hoorde precies, wat er door de generaals van den vijand besproken werd. Hiermee ruimte open tussen de beide kanten, waar later de wielen of liever de pootjes ingezet konden worden. Eerst maakte hij nu de eendjes vast zover klaar en lijmde met heel sterke lijm de verschillende on derdelen aan elkaar vast. Daarna paste hij de wielen er in en die sloeg hij met een fijn pennetje vast, maar zo, dat ze nog goed konden bewegen. Hij gaf eens een zetje te gen de pootjes en werkelijk, doordat het wiel nu begon te draaien, was het net of het eendje liep, omdat je alleen de pootjes zag bewegen. Er was eens een schoenmaker, Spijker genaamd. Hjj zat dag in dag uit op zijn krukje en verzoolde en spijkerde schoenen. Zlin zaak ging heel goed, hy had een keu rig huisje, dat zyn zuster voor hem schoon hield, want zijn vrouw was enige jaren ge leden gestorven. Verder had hjj een aller aardigst zoontje, Fred. Hij had dus alle re den om tevreden te zjjn en toch was hij niet tevreden. Maar dat kwam voor een groot deel omdat zijn zuster een erg slecht humeur had en altijd kribberig en boos was. Dat was niet gezellig in huis. Boven dien had de schoenmaker zwerversbloed in zich; hjj kon er helemaal niet tegen om elke dag stil op zijn krukje te moeten zit ten. Hij verlangde ernaar om naar buiten te gaan en lange wandelingen te maken door de bossen en de heide. Elke dag als de zon in de werkplaats scheen, keek Spijker naar buiten en zuchtte: „Kon ik toch maar eens weggaan!" Maar één ding had hij zich vast voorge nomen: Zijn zoontje zou het later beter hebben. Die hoefde niet de hele dag op een kruk te zitten. Hij mocht worden, wat hjj wilde, al was het zeeman. Dan kon hij ten minste de wijde wereld intrekken. Natuur lijk was het voor Spijker zelf niet leuk als zijn jongen zeeman werd, want dan zou hij hem maar weinig kunnen zien, maar daar wilde hij niet aan denken. toen hij ergens op een heel stil paadje een ouden man tegenkwam. Deze man liep mank en toen Spijker hem vroeg, wat hjj had, antwoordde hjj: „Ach meneer, het is toch zo vervelend, ik heb al heel lang gelo pen en nu is mjjn schoen kapot gegaan. En ik weet niet, waar het volgende dorp is. Ik heb al blaren aan mijn voeten en ik weet niet, wat ik moet doen! Kunt u me mis schien helpen?" De schoenmaker begon te lachen en zei: „U bent aan het goede adres, meneer. Ik ben namelijk schoenmaker van beroep en ik wil uw schoen wel even maken. Ik heb toch wat gereedschap meegenomen." Hij nam de schoen van den ouden man en begon die te repareeren. Toen de schoen weer heel was, gaf hjj hem terug en toen zei de ander vriendelijk: „Dank je wel, schoenmaker, dat je me helst geholpen. Ik heb geen geld om je te betalen, maar ik zal je iets anders geven. Hier zijn drie bui zen. Het zijn heel bijzondere buizen. Door de één kan je net zover zien, als je maar wilt. Door de ander kan je alles horen, wat je maar wilt en door de derde kan je alles zeggen, wat je maar wilt, ze zullen je altijd kunnen verstaan. Maar, er is één gevaar aan de buizen verbonden: als je ze verkeerd gebruikt, gebeurt er iets vreselijks!" OPLOSSING van de legpuzzle: WINTERWEERTJE. AI In zeer oude tjjden werden verschil lende dieren gebruikt bjj grote veldslagen en veroveringsoorlogen. Olifanten hebben de soldaten vervoerd of als afweermiddel gediend ieder herinnert zich de verhalen van den groten veldheer Hannibal, die met een groot leger op olifanten over de Alpen trok. Maar olifanten zjjn niet overal te ge bruiken en in West Europa zou het niet mogeljjk zjjn om met deze dieren te vech ten. Maar wel zijn bijna overal paarden. Deze trouwe dieren hebben ook al door alle eeuwen heen de soldaten op hun tochten en in de gevechten vergezeld. Grote afdelin gen cavallerie hebben al menige overwin ning bevochten en ten slotte werden de viervoeters onmisbaar voor de soldaten. In de vorige grote wereldoorlog werd ook veel gebruik gemaakt van muilezels, die voedsel en andere benodigdheden naar de loopgraven brachten. Soms waren deze muilezels de enige verbinding van de sol daten in de loopgraven met die van de li nies daarachter en de soldaten keken altijd met verlangen naar de muilezels uit. Toen er langzamerhand steeds meer' ge motoriseerde afdelingen in de verschillende legers kwamen, voorspelde men wel eens, dat het met de paarden en andere dieren gedaan zou zijn, maar die voorspelling is niet uitgekomen. De soldaten en de leger leiding kunnen de dieren niet missen en ook in de oorlog, die op het ogenblik in Europa gestreden wordt, zijn verschillende dieren de bondgenoten van de mensen. Een heel belangrijke plaats nemen nu ook de honden en de postduiven in. Zelfs in deze tijd, waarin radio en telefoon en de meest moderne verbindingsmiddelen be kend zijn, gebeurt het meer dan eens, dat ei een postduif in de lucht gelaten wordt om een belangrijk bericht, een kaart of een foto te vervoeren. Want op alle mogelijke manieren kunnen de technische leidingen verstoord worden, maar de duif vindt haar weg naar de plaats, waar ze vandaan komt, altijd terug. Alleen als ze doodgeschoten wordt, komt het bericht natuurlijk niet op de plaats van bestemming, maar over het algemeen worden de duiven bijna niet ge schoten. Ze worden nauwelijks opgemerkt. Men gaat natuurlijk van het instinct van het dier uit om altijd de weg terug te zoe ken en te vinden. Maar het is nodig, dat het diertje eerst op de vooruitgeschoven Het spreekt vanzelf, dat de dieren apart voor dit werk moeten worden afgericht, maar tenslotte zijn ze dan zover, dat ze zich zelfs van 't kanongebulder en het schieten niets meer aantrekken, maar onverstoor baar hun weg volgen. De honden worden ook afgericht om ge wonden op te sporen en daarmee hebben ze al menigen soldaat het leven gered. Het werk, dat de dieren aan het front verrich ten, is dan ook werkelijk niet te onder schatten. De eendenwagen. „Bart, weet jij al, wat je Elsje met haar verjaardig wilt geven?" vroeg moeder aan haar oudsten zoon. „Misschien is het wel leuk om haar een nieuw paardje te geven, dat ze kan voorttrekken. Ze was zo ver drietig, dat haar paardje kapot ging." „Nee, moeder, ik heb al wel een planne tje. Het is iets, dat ze voort kan duwen, maar het is geen paardje. Ik zal het wel in orde maken." Toen zei moeder maar niets meer, want ze wist, dat Bart dan wel iets aardigs in el kaar zou zetten. En dat gebeurde dan ook. Hy maakte een wagentje voor haar met twee eenden opzij, die werkelijk konden lopen, als je het wagentje voortduwde. Het was een heel precies werkje, maar dat had hij wel voor Elsje over. Eerst tekende hij de eenden op het hout (afd. 2). Hy tekende twee cirkels (a en b) en het verdere lijf van het eendje (c). In het geheel tekende hij er zo vier. Natuurlijk moesten ze allemaal precies gelijk zijn. Daarna tekende hij twee wielen. Maar die wielen waren niet gewoon rond, zoals wie len anders zijn, hij tekende er nu vier poot jes aan. Hiervan had hij twee exemplaren nodig. Vervolgens tekende hij nog twee fi guren (afb. 4) die de vorm hadden van de kop en de rug van het eendje en nu begon hij te zagen. Heel voorzichtig zaagde hij, want hy was bang, dat er anders een poot je of de snavel van het eendje zou afbre ken. Toen hij alles had uitgezaagd nam hij twee eendjes en legde die heel nauwkeurig tegen elkaar aan. Daartussen in paste hij toen het figuurtje, dat je bij afb. 4 ziet en op die manier was er aan de onderkant een posten komt. En hierbij moet de hond hel pen. Eerst wordt een heel dun buisje aan de poot van de duif vastgemaakt, zodat het diertje er zo min mogelijk last van heeft. In dit huisje kan dan later het bericht, de kaart of wat het ook is, gestopt worden. Daarna wordt het dier zorgvuldig ingepakt, zodat het niet van de tocht te lijden heeft en zo wordt de duif in een apart voor haar gemaakt korfje gestopt. Dit korfje wordt nu aan een riem om de hals en de rug van de hond gebonden en dan wordt de hond naar de voorposten gestuurd. Dwars door de velden en de bossen, langs loopgraven en granaattrechters rennen de dieren op hun doel af. Daar aangekomen, halen de soldaten direct de duiven uit hun korfjes en zodra er een belangrijk bericht weg moet, stoppen ze dat in de huisjes aan de poot van de duif en laten het dier daar na wegvliegen. Op die manier werken de honden en dui ven mee om berichten van het ene eind van het front naar het andere over te bren gen en dat zij van het grootste belang zijn, kan ieder wel begrijpen. Hiermee was het ergste werk gedaan. Want het wagentje zelf was heel gemakke lijk te maken van een paar planken, die hij netjes tegen elkaar aanschroefde. Aan de achterkant maakte hy een boogje waar hy een lange dunne stok in kon vastmaken en die stok moest dienen om het hele wagentje vooruit te duwen. Nu verfde hy eerst de eendjes en het wagentje en toen ze helemaal droog wa ren, maakte hy de eenden aan het wagen tje vast. Hiermede was het cadeau voor Elsje klaar. We hoeven zeker niet te vertellen, dat ze er heel erg bly mee was. Dat nog veel mensen de eenzaandieid op zoeken bly kt wel uit het volgende leit. Voor een vuurtoren aan de kust van Alas werd een wachter gezocht. De vuurtoren staat in de grootste eenzaamheid en de vnurtorenwaiiter zal dikwyls m maanden SS met een levend wezen kunnen spreken. Toch boden 900 mannen zich voor de be trekking aan.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 12