Ifcrovïticïule
C. DE LEEUW
Nederlandsch motortankschip in den
grond geboord.
Duitsche torpe/o treft
den Britschen kruiser „Belfast
UGOESCHE COURANT
De schipbreukelingen van de
„Simon Bolivar" komen
vandaag in ons land
Hitiers geheime wapen
de parachutemijn
Een Duitsche opsomming
van mislukte aanslagen,
26 opvarenden worden vermist, vijl zijn
aan land gebracht.
7V2 dag in een open boot.
Een relaas van den
eersten stuurman.
De Duitsche lezing over de
torpedeering.
Roosevelt heeft hoop, dat de
oorlog in het voorjaar eindigt.
De geruchten rond dominé
Niemoeller.
Het oorlogsschip ernstig
beschadigd.
Dertig dooden bij den ondergang
van den torpedojager „Gipsy".
Britsch schip door mijn
getroffen en gezonken.
De bestrijding van dit
oorlogstuig heeft nog
geen succes.
De Finnen keeren naar hun
woonplaatsen terug.
ST. NICOLAAS doet zijn
inkoopen bij DE LEEUWM!
Alles op Motor- en
Autogebied I
Groote voorraad
Lederen kleeding
Handschoenen, enz. enz.
Restaurant
Hotel Noordzee Boulevard
Otto Strasser weer als de
opdrachtgever genoemd.
NUMMER 279 182e JAARGANG
Dagblad. Uitgave C.V. De Middel-
burgsche Courant. Bureaux: te
MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28,
Tel. Redactie 269, Administratie 139;
te GOES: Turfkade, Tel. 2863. Post
giro 359300. Abonnementsprijs voor
Middelburg en Goes 2.30, elders
2.50 per kwartaal. Weekabonne
menten in Middelburg en Goes 18 ct.
ZEVEN BLADEN
EERSTE BLAD
HIDDELBURGSCHE COURANT
ZATERDAG 25 NOVEMBER 1939
Advertentiën 30 cent per regel,
ingezonden mededeelingen 60 cent
per regel. Bij contract lager. Tarief
op aanvraag. Familieberichten en
dankbetuigingen minimum 2.10.
„Kleine Advertenties", maximum 6
regels, 75 cent, bp vooruitbetaling.
„Brieven, of adres bureau v. d. blad"
10 cent extra. Bewijsnummers 5 ct.
Het Nederlandsche motortankschip
„Sliedrecht" is op den Atlantischen Oceaan
ten Westen van Ierland, door een Duit-
sche duikboot tot zinken gebracht. Reeds
op 16 November is dit geschied, doch
eerst gisteravond is het bekend geworden.
Vijf leden van de bemanning van de
„Sliedrecht" zijn Vrijdagmorgen vroeg door
een Britschen treiler aan de Schotsche
kust aan land gebracht, nadat de schip
breukelingen dien dag in open zee waren
opgepikt. De Nederlandsche zeelieden had
den zeven en een halve dag in de redding
boot rondgedobberd voordat zij opgemerkt
werden.
Het waren de eerste stuurman Brons
en de matrozen De Jong, Van der Knoop,
Driessen en Storm.
Zij deelden mede, dat hun schip op 16
November door een Duitsche duikboot in
den grond was geschoten.
Hoewel de Nederlandsche gezagvoerder,
kapitein Boer, den Duitschen duikboot
commandant er op had gewezen, dat de
„Sliedrecht" een neutraal schip was met
lading, bestemd voor een neutrale haven,
had de commandant van de duikboot ver
klaard niettemin het schip in den grond
te moeten boren.
Voorts had de Duitsche kapitein gewei
gerd de bemanning van het Nederlandsche
schip aan boord te nemen, aangezien hij
naar zijn verklaring, daartoe geen ruimte
had, zelfs niet als men spoedig een an
der schip zou ontmoeten, dat de Neder
landsche bemanning kon overnemen. Allen
waren daarna in de open booten gegaan
die elkaar spoedig uit het gezicht verlo
ren. Omtrent het lot van de overige sloe
pen met 26 opvarenden wisten de vijf ge
redden dan ook niets.
De eerste stuurman van de „Sliedrecht"
de heer Brons, die in een Engelsch zie
kenhuis is opgenomen, heeft in een on
derhoud verteld, dat toen het schip op
den Atlantischen Oceaan werd aangehou
den, de scheepspapieren naar den duik
boot kapitein moesten worden overge
bracht. De eerste stuurman en vier ma
trozen begaven zich in een sloep naar de
duikboot. Nadat de Duitsche kapitein de
papieren onderzocht had, deelde hij mede.
dat hij het schip tot zinken moest bren
gen en de bemanning een half uur tijd
gaf om van boord te gaan. Indien nood
seinen zouden worden uitgezonden, zou de
„Sliedrecht" zonder verdere waarschuwing
tot zinken gebracht worden.
„Wij hadden", aldus de heer Brons,
„bijna een half uur noodig om naar hel
schip terug te roeien. De 26 man, die nog
aan boord waren, begaven zich in een an
dere boot en kort daarna werd het schip
door kanonvuur in den grond geboord
Wij hadden geen kompas, doch wij ge
loofden, dat de wind ons naar het land
zou voeren. Dagen lang was het weer
zeer slecht, zoodat wij voortdurend moes
ten hoozen. Het weinige voedsel, dat wij
in de boot hadden, was weldra verbruikt
Woensdag werd het weer beter. Wij
slaagden er in van twee overjassen een
zeil te maken. Des avonds zagen wij het
licht van een vuurtoren en zoo wisten
wij eindelijk, dat er land in de buurt was
Den volgenden ochtend werden wij uitge
put en half bevroren door een treiler aan
boord genomen."
De Britsche marine helpt
zoeken.
De Britsche admiraliteit heeft, haar
volle medewerking aan de reederjj toege
zegd om naar de vermiste opvarenden
van de „Sliedrecht" te zoeken. Daartoe
hebben verschillende vliegtuigen tochten
boven de Oceaan gemaakt, doch tot nu
toe zonder een spoor van de 26 vermisten
te ontdekken.
De „Sliedrecht" is een motortankschip
met een bemanning van 31 koppen aan
boord. Het schip, dat gebouwd is in 1924,
is eigendom van de N.V Phs. van Om-
meren's Scheepvaartbedrijf te Rotterdam
en het meet 5133 ton. Het schip was op
weg met een lading olie uit Perzië naar
Noorwegen.
Het opperbevel van de Duitsche weer
macht heeft officieel het volgende bericht
gepubliceerd:
„Een Duitsche onderzeeboot; heeft in
haar operatiegebied een Engelschen duik-
bootval, een hulpoorlogsschip van 7000
ton vernietigd. Het aangevallen vaartuig
was als Nederlandsch stoomschip geca
moufleerd.
Uit dit bericht blijkt, dat de Duitschers
het Nederlandsche stoomschip „Sliedrecht
zouden hebben aangezien voor een geca
moufleerd Engelsch vaartuig!!
De duikbootcommandant moet echter
onverantwoordelijk snel gehandeld hebben
want uit een onderzoek van de scheeps
papieren zou toch onomstootelijk vast zijn
komen te staan, dat het aangehouden schip
wel degelijk van Nederlandsche nationali
teit was.
Van de zijde van de K.N.S M. wordt ons
gemeld, dat de „Oranje Nassau" en de
„Batavier" hedenochtend met de schip
breukelingen van de Simon Bolivar" naar
Nederland zouden oversteken.
De „Oranje Nassau" werd vanmiddag
tegen drie uur te Vlissingen, de „Batavier"
tusschen 17 en 18 uur te Rotterdam ver
wacht.
De directie van de Stoomvaart-Maat
schappij „Zeeland" heeft hedenmorgen
draadloos bericht ontvangen van den ka
pitein van de „Oranje-Nassau"'
Deze seinde, dat hjj het lichtschip „Good
win Sands" was gepasseerd.
Men heeft daarop te Vlissingen berekend
dat de „Oranje-Nassau" om ongeveer drie
uur in de thuishaven kan worden ver
wacht.
Geredde leden van het B. P. M -
personeel gisteren per vliegtuig
teruggekeerd.
Gistermiddag zijn met drie K. L M -
toestellen ongeveer vijftig geredden van
de ramp van de „Simon Bolivar" op het
Amsterdamsche vliegveld Schiphol aange
komen Voor het grootste deel bestond het
gezelschap uit leden van het personeel der
Bataafsche Petroleum Mij., vergezeld van
vrouwen en kinderen Op het vlieg
veld werden zij door een groote schare
bloedverwanten en bekenden verwelkomd.
DE RIJKSMARK WETTIG BETAAL
MIDDEL IN HET BEZETTE POOLSCHE
GEBIED.
Een in het Duitsche rijkswettenblad ge
publiceerde verordening bepaalt, dat met
ingang van 27 Nov. 1939 de Zloty In de in
het Duitsche rijk ingelijfde Oostelijke gebie
den (Polen) ophoudt wettig betaalmiddel
te zijn en dat alleen de rijksmark van dien
datum af wettig betaalmiddel zal zijn.
Tijdens een persconferentie te Warm-
springs heeft president Roosevelt, sprekende
over de defensieu.tgaven der Vereenigde
Staten, gezegd, dat hij hoop had, dat de oor
log in het voorjaar zou eindigen. Hij gaf
echter niet te kennen, of hij geloofde, dat
deze hoop verwezenlijkt zou worden.
De president deelde mede, dat, zelfs af
gescheiden van de uitgaven voor de defen
sie, de begrooting het volgende jaar niet in
evenwicht zou zijn. Maar, zoo voegde hij
hier aan toe, er zal een zeer aanzienlijke
daling in het tekort zijn. Roosevelt her
haalde, dat noch Kennedy, de ambassadeur
in Londen, noch Davies, de ambassadeur in
Brussel, die verlof hebben gekregen om hun
kerstvacantie in de Vereenigde Staten door
te brengen, naar Washington zijn ontboden.
Hitier zou zijn verzoek om
aan het Iront te strijden,
hebben afgewezen.
De meest fantastische geruchten blijven
de ronde doen met betrekking tot dominé
Niemoeller. Eenigen tijd geleden werd ge
meld, dat hij had verzocht weer het com
mando over een duikboot op zich te mogen
nemen, zooals hij dat in den vorigen oor
log had gedaan Volgens den correspon
dent van het Zwitsersche blad de Neue
Zuercher Zeitung zou Niemoeller thans
uit het concentratiekamp Saksenhausen
tot rijkskanselier Hitier het verzoek heb
ben gericht dienst te mogen nemen bij de
weermacht aan het front te mogen strij
den. Hitier zou het verzoek hebben ver
worpen Genoemd blad geeft verder bij
zonderheden over het leven van den ge
vangene, die vergeleken met andere ge
vangenen, zekere gunsten zou genieten.
Hij leest veel Hij zou de depressie te bo
ven zijn gekomen, waaronder hij een zeke
ren tjjd geleden heeft. Zijn familie woont
nog steeds in de parochie van Dahlem.
H.M. Koningin Wilhelmina heeft gisteren militaire versterkingen en legerafdeelingen in Zeeland in
oogenschouw genomen. Men ziet H.M. op deze foto tijdens het défilé, dat te Vlissingen plaats vond.
Naast Haar, de opperbevelhebber, generaal Reynders en rechts naast dezen de rijzige figuur van den
commandant in Zeeland.
Thans wordt ook te Londen officieel
medegedeeld, dat de Britsche kruiser „Bel
fast" Dinsdag jl. in de Firth of Forth door
een torpedo of een mijn beschadigd is
Twintig opvarenden zijn daarbij gewond
Naar men zich zal herinneren heeft eerst
een Amerikaansch blad het bericht ge
bracht dat de „Belfast" door een Duit
sche tjorpedo ernstig beschadigd was.
terwijl eergisteren de Duitsche duikboot
kapitein zijn superieuren er van in ken
nis stelde dat een afgevuurde torpedo den
Britschen kruiser zwaar had beschadigd
Eerst thans volgt dus de bevestiging van
deze mededeelingen van officieele Britsche
zijde.
Het volledige communiqué van de ad
miraliteit over het gebeurde met de „Bel
fast" luidt als volgt:
Zr M.'s „Belfast" is beschadigd door
een torpedo of een mijn in de Firth of
Forth, nabij het eiland May op 21 No
vember. Er werden twintig personen ge
wond en de naaste bloedverwanten zijn
daarvan in kennis gesteld Het schip wordt
hersteld.
De „Belfast" is een kruiser van 10,000
ton, die nog geen twee jaar geleden van
stapel is geloopen Oorlogsbodems snelden
de „Bellast" te hulp en treinreizigers za
gen hoe het beschadigde oorlogsschip naar
de haven terugkeerde. Vijf gewonden heb
ben kwetsuren aan het hoofd bekomen en
lijden aan „shock
Zij zijn in het hospitaal opgenomen. Het
zijn een luitenant, een onderofficier en
drie manschappen Niemand is ernstig ge
wond. De overige gekwetsten zijn in het
vloothospitaal behandeld Een bericht
meldt, dat de „Belfast" omstreeks negen j
uur Dinsdag jl. uit de Firth of Forth
was vertrokken, tezamen met andere oor
logsschepen en omstreeks 15 uur terug- j
keerde.
De Britsche admiraliteit deelt mede
dat bjj den ondergang van den porpedoboot-
jager „Gipsy" die Woensdag op een mijn
geloopen is, 30 menschen om het leven
gekomen zijn. Dit aantal is kleiner dan
men aanvankelijk vreesde
De verliezenlijst bevat de namen van een
matroos, die aan verwondingen is overle
den, van 29 matrozen, die vermist en ver
loren geacht worden, van een ernstig ge
wonde en twee licht gewonde officieren
en van een ernstig gewonde en negen
licht gewonde matrozen.
Het 8886 ton metende Britsche schip
„Mangalore" is Vrijdagochtend voor de
Oostkust van Engeland, terwijl het voor
anker lag, door een mijn getroffen en ge
zonken
De geheele bemanning, bestaande uit 77
koppen, is gered.
Een groote menigte menschen zag van
de kust de „Mangalore" zinken, nadat het
schip op een drijvende mijn was gestoo-
ten De ontploffing deed zich voor in de
machinekamer. Eenige opvarenden kwa
men in het water terechti. Elf personen
werden gewond. Een deel van den. boven
bouw van het schip steekt nog boven wa
ter uit.
ZES DAGEN IN EEN OPEN BOOT.
Nog zeven overlevenden van het En-
gelsche vrachtschip Arlington Court"
dat op 16 November op den Atlantischen
Oceaan getorpedeerd was, zijn gisteren in
een haven in Kent (Engeland) aangeko
men. Zij hadden zes dagen in een open
boot doorgebracht en waren toen door
een Noorsch schip opgenomen. Van vier
opvarenden heeft men niets meer gehoord
Reuter verneemt uit welingelichte krin
gen te Londen, dat rijkskanselier Hitier,
toen hij zinspeelde op het geduchte wapen,
dat niet tegen hem gebruikt kon worden,
ongetwijfeld doelde op de parachutemijn.
Men wijst er in deze kringen op, dat de
methode uiterst weerzinwekkend en in
strijd met alle beginselen van beschaafde
oorlogsvoering is. Het is ook een maatstaf
voor de mislukking van de duikbootactie.
De gevaren, die aanvallen op Britsche oor
logsschepen en convooien met zich mede
brengen, hebben de duikboot meer en meer
op den achtergrond gedrongen. De dienst
in de duikbooten wordt in Duitschland
steeds minder populair. De Duitschers za
gen zich genoopt hun technische kunde,
waaraan niet te twijfelen valt, te concen-
treeren op oorlogsmachines, die zonder veel
gevaar voor henzelf aangebracht kunnen
worden, doch geen onderscheid tusschen
oorlogvoerenden en neutralen, oorlogs- en
koopvaardijschepen maken. Er schijnen
twee soorten mijnen te zijn: het oude, ver
ankerde type en het nieuwe, zeer krachtige
en zeer gevoelige type. Dat laatste is Hit-
Iers geheime wapen. Tot dusverre schijnen
de pogingen der Engelschen tot identificatie
van het wapen en bestrijding van zijn uit
werking geen succes gehad te hebben. On
getwijfeld zal men bijtijds middelen vinden
om met deze bedreiging af te rekenen. Het
nieuwe mijntype kan door duikbooten ge
legd worden en met behulp van parachutes
tui vliegtuigen geworpen worden. Ten
minste driemaal heeft men Duitsche vlieg
tuigen met dit werk bezig gezien.
Het bericht, dat de monding van de Theems
voor de scheepvaart gesloten zou zijn, is on
juist. Gisterochtend is n convooi koopvaardij-
scheepvaart gesloten zou zijn, is onjuist.
Gisterochtend is een convooi koopvaardij
schepen zonder ongelukken binnengekomen.
Het oude mijntype schijnt op buitengewoon
kwistige wijze buiten de territoriale wateren
gestrooid te zijn: niet minder dan 200 mij
nen zijn aan de kust van Yorkshire aange
spoeld. Daar deze mijnvelden niet bekend
zijn gemaakt, staat men hier voor een nieu
we schending van de Haagsche conventie.
Visschers en treilers doen prachtig werk bij
het vrijmaken der vaargeulen, hoewel eeni
ge menschenlevens gekost heeft".
De vlootcorrespondent van de „Daily
Telegraph" schrijft, dat een oproep wordt
uitgegeven voor extra-personeel van de vis-
schersvloot om dienst te doen bij de bestrij
ding van het gevaar der Duitsche mijnen.
De grensplaatsen en de eilan
den blijven echter ontruimd.
De menschen, die uit eigen verkiezing uit
de groote steden van Finland zijn geëva
cueerd, keeren langzaam aan naar hun
woonsteden terug. Zij, die op ï)2Vei~v'aii ae
overheid uit de grensgebied^ '~an Karelic
en van de eilanden in de jrinsche Golf zijn
vertrokken, mogen niet t£rUgk.eeren
MIDDELBURG
Tel. 669 - Vliss.straat 39-41
(Ingez. Med.)
serveert Zondag een speciaal diner!
i 2 50 per couvert
Oesters i 1.75 en I 1.25 per dozijn
Patrijs - Fazant
Ons bitteruurtje met speciaal bitter
garnituur is gezellig.
(Ingez. Med.)
In een officieele mededeeling van Duit
sche zijde wordt gezegd: Op 21 Septem
ber 1939 werden door het volksgerechtshof
wegens voorbereiding tot hoogverraad, te
zamen met springstofmisdaad en landver
raad de hotelbediende Karl Doepking en
de kantoorbediende Helmut Kremin ter
dood veroordeeld Aan het vonnis kan ont
leend worden, dat Doeking in Mei 1936
uit Duitschland naar Tsjechoslowakije was
geëmigreerd, terwijl Kremin in Juli 1936
uit vrees voor een bestraffing wegens een
roofoverval uit Duitschland was vertrok
ken. Beiden waren vervolgens werkzaam
in het bureau van Otto Strasser in Praag.
Toen Strasser na het mislukken van zijn
eerste poging voor een springstofaanslag
in 1936 waarbjj de Praagsche Jood Helmut
Hirsch in Stuttgart werd gearresteerd en
op 8 Maart 1937 ter dood veroordeeld en
terechtgesteld werd, zich bezig hield met
een opnieuw tën uitvoer leggen van bom
aanslagen in. 1937, won hij beiden voor
zijn plan. Allereerst was het plan om op
den rijkspartijdag in Neurenberg een aan
slag te plegen, welke door tijdgebrek niet
meer uitgevoerd kon worden Strasser gaf
nu opdracht den- aanslag tijdens het be
zoek van den Duce in Duitschland in Sep
tember 1937 of tijdens het oogstdankfeest
op den Boksberg op 3 October 1937 ten
uitvoer te leggen. Doeking en Kremin
hebben de springstof door tusschenperso-
nen op 16 September 1937 naar Duitsch
land laten brengen en eerst in bewaring
geven op de stations in Leipzig en Dres
den Het plan voor de misdaad kwiin niet
meer tot uitvoering. De geheime staatspoli
tie had nog te rechter tijd kennis gekregen
van het plan en het verijdeld door de
springstof in beslag te nemen en later
Doeking en Kremin te arresteeren