Ifcrovïticïule C. DE LEEUW Nederlandsch motortankschip in den grond geboord. Duitsche torpe/o treft den Britschen kruiser „Belfast UGOESCHE COURANT De schipbreukelingen van de „Simon Bolivar" komen vandaag in ons land Hitiers geheime wapen de parachutemijn Een Duitsche opsomming van mislukte aanslagen, 26 opvarenden worden vermist, vijl zijn aan land gebracht. 7V2 dag in een open boot. Een relaas van den eersten stuurman. De Duitsche lezing over de torpedeering. Roosevelt heeft hoop, dat de oorlog in het voorjaar eindigt. De geruchten rond dominé Niemoeller. Het oorlogsschip ernstig beschadigd. Dertig dooden bij den ondergang van den torpedojager „Gipsy". Britsch schip door mijn getroffen en gezonken. De bestrijding van dit oorlogstuig heeft nog geen succes. De Finnen keeren naar hun woonplaatsen terug. ST. NICOLAAS doet zijn inkoopen bij DE LEEUWM! Alles op Motor- en Autogebied I Groote voorraad Lederen kleeding Handschoenen, enz. enz. Restaurant Hotel Noordzee Boulevard Otto Strasser weer als de opdrachtgever genoemd. NUMMER 279 182e JAARGANG Dagblad. Uitgave C.V. De Middel- burgsche Courant. Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28, Tel. Redactie 269, Administratie 139; te GOES: Turfkade, Tel. 2863. Post giro 359300. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes 2.30, elders 2.50 per kwartaal. Weekabonne menten in Middelburg en Goes 18 ct. ZEVEN BLADEN EERSTE BLAD HIDDELBURGSCHE COURANT ZATERDAG 25 NOVEMBER 1939 Advertentiën 30 cent per regel, ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Bij contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum 2.10. „Kleine Advertenties", maximum 6 regels, 75 cent, bp vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 ct. Het Nederlandsche motortankschip „Sliedrecht" is op den Atlantischen Oceaan ten Westen van Ierland, door een Duit- sche duikboot tot zinken gebracht. Reeds op 16 November is dit geschied, doch eerst gisteravond is het bekend geworden. Vijf leden van de bemanning van de „Sliedrecht" zijn Vrijdagmorgen vroeg door een Britschen treiler aan de Schotsche kust aan land gebracht, nadat de schip breukelingen dien dag in open zee waren opgepikt. De Nederlandsche zeelieden had den zeven en een halve dag in de redding boot rondgedobberd voordat zij opgemerkt werden. Het waren de eerste stuurman Brons en de matrozen De Jong, Van der Knoop, Driessen en Storm. Zij deelden mede, dat hun schip op 16 November door een Duitsche duikboot in den grond was geschoten. Hoewel de Nederlandsche gezagvoerder, kapitein Boer, den Duitschen duikboot commandant er op had gewezen, dat de „Sliedrecht" een neutraal schip was met lading, bestemd voor een neutrale haven, had de commandant van de duikboot ver klaard niettemin het schip in den grond te moeten boren. Voorts had de Duitsche kapitein gewei gerd de bemanning van het Nederlandsche schip aan boord te nemen, aangezien hij naar zijn verklaring, daartoe geen ruimte had, zelfs niet als men spoedig een an der schip zou ontmoeten, dat de Neder landsche bemanning kon overnemen. Allen waren daarna in de open booten gegaan die elkaar spoedig uit het gezicht verlo ren. Omtrent het lot van de overige sloe pen met 26 opvarenden wisten de vijf ge redden dan ook niets. De eerste stuurman van de „Sliedrecht" de heer Brons, die in een Engelsch zie kenhuis is opgenomen, heeft in een on derhoud verteld, dat toen het schip op den Atlantischen Oceaan werd aangehou den, de scheepspapieren naar den duik boot kapitein moesten worden overge bracht. De eerste stuurman en vier ma trozen begaven zich in een sloep naar de duikboot. Nadat de Duitsche kapitein de papieren onderzocht had, deelde hij mede. dat hij het schip tot zinken moest bren gen en de bemanning een half uur tijd gaf om van boord te gaan. Indien nood seinen zouden worden uitgezonden, zou de „Sliedrecht" zonder verdere waarschuwing tot zinken gebracht worden. „Wij hadden", aldus de heer Brons, „bijna een half uur noodig om naar hel schip terug te roeien. De 26 man, die nog aan boord waren, begaven zich in een an dere boot en kort daarna werd het schip door kanonvuur in den grond geboord Wij hadden geen kompas, doch wij ge loofden, dat de wind ons naar het land zou voeren. Dagen lang was het weer zeer slecht, zoodat wij voortdurend moes ten hoozen. Het weinige voedsel, dat wij in de boot hadden, was weldra verbruikt Woensdag werd het weer beter. Wij slaagden er in van twee overjassen een zeil te maken. Des avonds zagen wij het licht van een vuurtoren en zoo wisten wij eindelijk, dat er land in de buurt was Den volgenden ochtend werden wij uitge put en half bevroren door een treiler aan boord genomen." De Britsche marine helpt zoeken. De Britsche admiraliteit heeft, haar volle medewerking aan de reederjj toege zegd om naar de vermiste opvarenden van de „Sliedrecht" te zoeken. Daartoe hebben verschillende vliegtuigen tochten boven de Oceaan gemaakt, doch tot nu toe zonder een spoor van de 26 vermisten te ontdekken. De „Sliedrecht" is een motortankschip met een bemanning van 31 koppen aan boord. Het schip, dat gebouwd is in 1924, is eigendom van de N.V Phs. van Om- meren's Scheepvaartbedrijf te Rotterdam en het meet 5133 ton. Het schip was op weg met een lading olie uit Perzië naar Noorwegen. Het opperbevel van de Duitsche weer macht heeft officieel het volgende bericht gepubliceerd: „Een Duitsche onderzeeboot; heeft in haar operatiegebied een Engelschen duik- bootval, een hulpoorlogsschip van 7000 ton vernietigd. Het aangevallen vaartuig was als Nederlandsch stoomschip geca moufleerd. Uit dit bericht blijkt, dat de Duitschers het Nederlandsche stoomschip „Sliedrecht zouden hebben aangezien voor een geca moufleerd Engelsch vaartuig!! De duikbootcommandant moet echter onverantwoordelijk snel gehandeld hebben want uit een onderzoek van de scheeps papieren zou toch onomstootelijk vast zijn komen te staan, dat het aangehouden schip wel degelijk van Nederlandsche nationali teit was. Van de zijde van de K.N.S M. wordt ons gemeld, dat de „Oranje Nassau" en de „Batavier" hedenochtend met de schip breukelingen van de Simon Bolivar" naar Nederland zouden oversteken. De „Oranje Nassau" werd vanmiddag tegen drie uur te Vlissingen, de „Batavier" tusschen 17 en 18 uur te Rotterdam ver wacht. De directie van de Stoomvaart-Maat schappij „Zeeland" heeft hedenmorgen draadloos bericht ontvangen van den ka pitein van de „Oranje-Nassau"' Deze seinde, dat hjj het lichtschip „Good win Sands" was gepasseerd. Men heeft daarop te Vlissingen berekend dat de „Oranje-Nassau" om ongeveer drie uur in de thuishaven kan worden ver wacht. Geredde leden van het B. P. M - personeel gisteren per vliegtuig teruggekeerd. Gistermiddag zijn met drie K. L M - toestellen ongeveer vijftig geredden van de ramp van de „Simon Bolivar" op het Amsterdamsche vliegveld Schiphol aange komen Voor het grootste deel bestond het gezelschap uit leden van het personeel der Bataafsche Petroleum Mij., vergezeld van vrouwen en kinderen Op het vlieg veld werden zij door een groote schare bloedverwanten en bekenden verwelkomd. DE RIJKSMARK WETTIG BETAAL MIDDEL IN HET BEZETTE POOLSCHE GEBIED. Een in het Duitsche rijkswettenblad ge publiceerde verordening bepaalt, dat met ingang van 27 Nov. 1939 de Zloty In de in het Duitsche rijk ingelijfde Oostelijke gebie den (Polen) ophoudt wettig betaalmiddel te zijn en dat alleen de rijksmark van dien datum af wettig betaalmiddel zal zijn. Tijdens een persconferentie te Warm- springs heeft president Roosevelt, sprekende over de defensieu.tgaven der Vereenigde Staten, gezegd, dat hij hoop had, dat de oor log in het voorjaar zou eindigen. Hij gaf echter niet te kennen, of hij geloofde, dat deze hoop verwezenlijkt zou worden. De president deelde mede, dat, zelfs af gescheiden van de uitgaven voor de defen sie, de begrooting het volgende jaar niet in evenwicht zou zijn. Maar, zoo voegde hij hier aan toe, er zal een zeer aanzienlijke daling in het tekort zijn. Roosevelt her haalde, dat noch Kennedy, de ambassadeur in Londen, noch Davies, de ambassadeur in Brussel, die verlof hebben gekregen om hun kerstvacantie in de Vereenigde Staten door te brengen, naar Washington zijn ontboden. Hitier zou zijn verzoek om aan het Iront te strijden, hebben afgewezen. De meest fantastische geruchten blijven de ronde doen met betrekking tot dominé Niemoeller. Eenigen tijd geleden werd ge meld, dat hij had verzocht weer het com mando over een duikboot op zich te mogen nemen, zooals hij dat in den vorigen oor log had gedaan Volgens den correspon dent van het Zwitsersche blad de Neue Zuercher Zeitung zou Niemoeller thans uit het concentratiekamp Saksenhausen tot rijkskanselier Hitier het verzoek heb ben gericht dienst te mogen nemen bij de weermacht aan het front te mogen strij den. Hitier zou het verzoek hebben ver worpen Genoemd blad geeft verder bij zonderheden over het leven van den ge vangene, die vergeleken met andere ge vangenen, zekere gunsten zou genieten. Hij leest veel Hij zou de depressie te bo ven zijn gekomen, waaronder hij een zeke ren tjjd geleden heeft. Zijn familie woont nog steeds in de parochie van Dahlem. H.M. Koningin Wilhelmina heeft gisteren militaire versterkingen en legerafdeelingen in Zeeland in oogenschouw genomen. Men ziet H.M. op deze foto tijdens het défilé, dat te Vlissingen plaats vond. Naast Haar, de opperbevelhebber, generaal Reynders en rechts naast dezen de rijzige figuur van den commandant in Zeeland. Thans wordt ook te Londen officieel medegedeeld, dat de Britsche kruiser „Bel fast" Dinsdag jl. in de Firth of Forth door een torpedo of een mijn beschadigd is Twintig opvarenden zijn daarbij gewond Naar men zich zal herinneren heeft eerst een Amerikaansch blad het bericht ge bracht dat de „Belfast" door een Duit sche tjorpedo ernstig beschadigd was. terwijl eergisteren de Duitsche duikboot kapitein zijn superieuren er van in ken nis stelde dat een afgevuurde torpedo den Britschen kruiser zwaar had beschadigd Eerst thans volgt dus de bevestiging van deze mededeelingen van officieele Britsche zijde. Het volledige communiqué van de ad miraliteit over het gebeurde met de „Bel fast" luidt als volgt: Zr M.'s „Belfast" is beschadigd door een torpedo of een mijn in de Firth of Forth, nabij het eiland May op 21 No vember. Er werden twintig personen ge wond en de naaste bloedverwanten zijn daarvan in kennis gesteld Het schip wordt hersteld. De „Belfast" is een kruiser van 10,000 ton, die nog geen twee jaar geleden van stapel is geloopen Oorlogsbodems snelden de „Bellast" te hulp en treinreizigers za gen hoe het beschadigde oorlogsschip naar de haven terugkeerde. Vijf gewonden heb ben kwetsuren aan het hoofd bekomen en lijden aan „shock Zij zijn in het hospitaal opgenomen. Het zijn een luitenant, een onderofficier en drie manschappen Niemand is ernstig ge wond. De overige gekwetsten zijn in het vloothospitaal behandeld Een bericht meldt, dat de „Belfast" omstreeks negen j uur Dinsdag jl. uit de Firth of Forth was vertrokken, tezamen met andere oor logsschepen en omstreeks 15 uur terug- j keerde. De Britsche admiraliteit deelt mede dat bjj den ondergang van den porpedoboot- jager „Gipsy" die Woensdag op een mijn geloopen is, 30 menschen om het leven gekomen zijn. Dit aantal is kleiner dan men aanvankelijk vreesde De verliezenlijst bevat de namen van een matroos, die aan verwondingen is overle den, van 29 matrozen, die vermist en ver loren geacht worden, van een ernstig ge wonde en twee licht gewonde officieren en van een ernstig gewonde en negen licht gewonde matrozen. Het 8886 ton metende Britsche schip „Mangalore" is Vrijdagochtend voor de Oostkust van Engeland, terwijl het voor anker lag, door een mijn getroffen en ge zonken De geheele bemanning, bestaande uit 77 koppen, is gered. Een groote menigte menschen zag van de kust de „Mangalore" zinken, nadat het schip op een drijvende mijn was gestoo- ten De ontploffing deed zich voor in de machinekamer. Eenige opvarenden kwa men in het water terechti. Elf personen werden gewond. Een deel van den. boven bouw van het schip steekt nog boven wa ter uit. ZES DAGEN IN EEN OPEN BOOT. Nog zeven overlevenden van het En- gelsche vrachtschip Arlington Court" dat op 16 November op den Atlantischen Oceaan getorpedeerd was, zijn gisteren in een haven in Kent (Engeland) aangeko men. Zij hadden zes dagen in een open boot doorgebracht en waren toen door een Noorsch schip opgenomen. Van vier opvarenden heeft men niets meer gehoord Reuter verneemt uit welingelichte krin gen te Londen, dat rijkskanselier Hitier, toen hij zinspeelde op het geduchte wapen, dat niet tegen hem gebruikt kon worden, ongetwijfeld doelde op de parachutemijn. Men wijst er in deze kringen op, dat de methode uiterst weerzinwekkend en in strijd met alle beginselen van beschaafde oorlogsvoering is. Het is ook een maatstaf voor de mislukking van de duikbootactie. De gevaren, die aanvallen op Britsche oor logsschepen en convooien met zich mede brengen, hebben de duikboot meer en meer op den achtergrond gedrongen. De dienst in de duikbooten wordt in Duitschland steeds minder populair. De Duitschers za gen zich genoopt hun technische kunde, waaraan niet te twijfelen valt, te concen- treeren op oorlogsmachines, die zonder veel gevaar voor henzelf aangebracht kunnen worden, doch geen onderscheid tusschen oorlogvoerenden en neutralen, oorlogs- en koopvaardijschepen maken. Er schijnen twee soorten mijnen te zijn: het oude, ver ankerde type en het nieuwe, zeer krachtige en zeer gevoelige type. Dat laatste is Hit- Iers geheime wapen. Tot dusverre schijnen de pogingen der Engelschen tot identificatie van het wapen en bestrijding van zijn uit werking geen succes gehad te hebben. On getwijfeld zal men bijtijds middelen vinden om met deze bedreiging af te rekenen. Het nieuwe mijntype kan door duikbooten ge legd worden en met behulp van parachutes tui vliegtuigen geworpen worden. Ten minste driemaal heeft men Duitsche vlieg tuigen met dit werk bezig gezien. Het bericht, dat de monding van de Theems voor de scheepvaart gesloten zou zijn, is on juist. Gisterochtend is n convooi koopvaardij- scheepvaart gesloten zou zijn, is onjuist. Gisterochtend is een convooi koopvaardij schepen zonder ongelukken binnengekomen. Het oude mijntype schijnt op buitengewoon kwistige wijze buiten de territoriale wateren gestrooid te zijn: niet minder dan 200 mij nen zijn aan de kust van Yorkshire aange spoeld. Daar deze mijnvelden niet bekend zijn gemaakt, staat men hier voor een nieu we schending van de Haagsche conventie. Visschers en treilers doen prachtig werk bij het vrijmaken der vaargeulen, hoewel eeni ge menschenlevens gekost heeft". De vlootcorrespondent van de „Daily Telegraph" schrijft, dat een oproep wordt uitgegeven voor extra-personeel van de vis- schersvloot om dienst te doen bij de bestrij ding van het gevaar der Duitsche mijnen. De grensplaatsen en de eilan den blijven echter ontruimd. De menschen, die uit eigen verkiezing uit de groote steden van Finland zijn geëva cueerd, keeren langzaam aan naar hun woonsteden terug. Zij, die op ï)2Vei~v'aii ae overheid uit de grensgebied^ '~an Karelic en van de eilanden in de jrinsche Golf zijn vertrokken, mogen niet t£rUgk.eeren MIDDELBURG Tel. 669 - Vliss.straat 39-41 (Ingez. Med.) serveert Zondag een speciaal diner! i 2 50 per couvert Oesters i 1.75 en I 1.25 per dozijn Patrijs - Fazant Ons bitteruurtje met speciaal bitter garnituur is gezellig. (Ingez. Med.) In een officieele mededeeling van Duit sche zijde wordt gezegd: Op 21 Septem ber 1939 werden door het volksgerechtshof wegens voorbereiding tot hoogverraad, te zamen met springstofmisdaad en landver raad de hotelbediende Karl Doepking en de kantoorbediende Helmut Kremin ter dood veroordeeld Aan het vonnis kan ont leend worden, dat Doeking in Mei 1936 uit Duitschland naar Tsjechoslowakije was geëmigreerd, terwijl Kremin in Juli 1936 uit vrees voor een bestraffing wegens een roofoverval uit Duitschland was vertrok ken. Beiden waren vervolgens werkzaam in het bureau van Otto Strasser in Praag. Toen Strasser na het mislukken van zijn eerste poging voor een springstofaanslag in 1936 waarbjj de Praagsche Jood Helmut Hirsch in Stuttgart werd gearresteerd en op 8 Maart 1937 ter dood veroordeeld en terechtgesteld werd, zich bezig hield met een opnieuw tën uitvoer leggen van bom aanslagen in. 1937, won hij beiden voor zijn plan. Allereerst was het plan om op den rijkspartijdag in Neurenberg een aan slag te plegen, welke door tijdgebrek niet meer uitgevoerd kon worden Strasser gaf nu opdracht den- aanslag tijdens het be zoek van den Duce in Duitschland in Sep tember 1937 of tijdens het oogstdankfeest op den Boksberg op 3 October 1937 ten uitvoer te leggen. Doeking en Kremin hebben de springstof door tusschenperso- nen op 16 September 1937 naar Duitsch land laten brengen en eerst in bewaring geven op de stations in Leipzig en Dres den Het plan voor de misdaad kwiin niet meer tot uitvoering. De geheime staatspoli tie had nog te rechter tijd kennis gekregen van het plan en het verijdeld door de springstof in beslag te nemen en later Doeking en Kremin te arresteeren

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 1