tjiwcïnle tg) P (&GOESCHE COURANT H. M DE KONINGIN KOMT MORGEN NAAR ZEELAND. Overal aan het front modder en bedrijvigheid. Inspectie van militaire werken. Vlissingen nog steeds in afwachting van de „Oranje Nassau" Britsche torpedobootjager op een mijn geloopen Nederlandsch vliegtuig brandend neergestort Berlijn over de Duitsche mijnen voor de Engelsche kust De arrestaties na den aanslag van München Veertig vermisten en 21 gewonden. TWEE DUITSCHE DUIKBOOTEN VERNIELD, FRANSCHE TREILER TOT ZIN KEN GEBRACHT, GRIEKSCH STOOMSCHIP VERGAAN, Vijftig Nederlandsche schepen aangehouden in 2 weken. Vele passagiers van de „Simon Bolivar" terug per K. L. M. Bij Hillegersberg. Communistische actie in Joegoslavië. Scholen in Finland weer geopend „Er bestaan geen zuivere handelswegen meer in Engeland". Een bewering, dat de ont ploffing het werk was der Gestapo. „HIMLER HAD EEN „HAAT- OFFENSIEF" NOODIG". Ook Frankrijk zal buitenlandsche uitvoer van Duitschland bestrijden. „Het is een uithoudingsoorlog". ENGELSCHE VERKENNINGS VLUCHTEN BOVEN DUITSCH LAND. Hevige luchtgevechten. Talrijke Duitsche vliegtuigen boven Engeland. BRITSCHE VLIEGBOOT IN BRAND GESCHOTEN. NUMMER 277 182e JAARGANG Dagblad. Uitgave C.V. De Middel- burgsche Courant. Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28, Tel. Redactie 269, Administratie 139; te GOES: Turfkade, Tel. 2863. Post giro 359300. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes 2.30, elders 2.50 per kwartaal. Weekabonne menten in Middelburg en Goes 18 ct. DRIE BLADEN EERSTE BLAD MIDDELBURGSCHE COURANT DONDERDAG 23 NOVEMBER 1939 Advertentiën 30 cent per regel, ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. By contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum 2.10. „Kleine Advertenties", maximum 6 regels, 75 cent, by vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 ct. Naar wü vernemen zal H. M. Koningin Wilhelmina met gevolg, morgen een onof ficieel bezoek aan Zeeland brengen. H.M. zal verschillende militaire versterkingen op Walcheren en Zuid-Beveland in oogen- schouw nemen. In een koninklijk rijtuig, dat aan den ge wonen trein is gehaakt, wordt de reis van Den Haag uit gemaakt. Om 10.09 arriveert H. M. te Vlissingen, waar verschillende mi litaire autoriteiten Haar zullen verwelko men; alleen militaire: burgerlijke autoritei ten .komen er niet aan te pas. Na een tocht per auto langs verschillende verdedigingswerken, zal een défilé plaats vinden en daarna gaat H. M. van Vlissingen naar Zuid-Beveland. Te Goes, in de le klas se wachtkamer van het station, wordt de lunch gebruikt. 's Middags omstreeks drie uur eindigt het bezoek aan Zeeland en keert H. M. naar de residentie terug. Nog steeds is men te Vlissingen in af wachting van het s.s. „Oranje-Nassau" der Stoomvaart-Mij. „Zeeland", dat zooals men weet, met een groot aantal geredden van de „Simon Bolivar" gisteren reeds in ons land zou arriveeren. Dit is echter niet gebeurd. Honderden hebben gisteren tevergeefs op het schip ge wacht. (Men zie het derde blad). Het eenige nieuws, dat ten kantore van de „Zeeland" over de „Oranje-Nassau" bin nenkwam, was, dat het schip uit Londen vertrokken was en gisteren bij het aanbre ken van den dag zee wilde kiezen, doch hierin door de Engelsche autoriteiten ver hinderd werd. Een officieel motief voor de ze belemmering heeft men tot nog toe niet ontvangen, ondanks de verzoeken van de „Zeeland" om inlichtingen. De „Oranje- Nassau" is blijven liggen te Southend, aan den mond van de Theems. De verwachting was te Vlissingen, dat het schip zoo spoedig mogelijk zou uitva ren. Des morgens om ongeveer half zeven wordt het licht, zoodat dan het verbeide vaartuig in zee zou kunnen steken. De mi nimum tijd, die noodig is om aan den mond van de Schelde aan te komen, is ongeveer vier uur. Het spreekt echter vanzelf, dat onder de huidige omstandigheden de snel heid sterk verminderd zal worden. Men ver moedt, dat de „oversteek" thans plm. acht uur in beslag zal nemen, omdat men zeer voorzichtig moet varen, met het oog op de mijnen. Om half drie zou de „Oranje-Nas sau" derhalve voor den Scheldemond kun nen zijn, als zij des morgens zoo vroeg mo gelijk vertrekt. Vandaag is dit echter zeer zeker niet het geval. Immers, zoo gauw het schip het lichtschip „Sunk" gepasseerd is en buiten de Engelsche territoriale wateren is geko men, kan het gebruik maken van de radio installatie. Het is begrijpelijk, dat dan de kapitein onmiddellijk de reederij zal mede- deelen, dat het schip is vertrokken, terwijl men dan tevens ongeveer zou kunnen bere kenen hoe laat de aankomst in Vlissingen verwacht kan worden. Om een uur had de „Zeeland" echter nog steeds geen bericht van de „Oranje-Nassau" ontvangen, zoodat men de" aankomst vandaag wel als uitge sloten kan beschouwen. Om half vijf wordt het donker en dan moet de oversteek ge beurd zijn. De Schelde zou men in het don ker kunnen opvaren, wat hoogstens drie kwartier- zou kosten. In ieder geval zou de „Oranje-Nas sau" dan om kwart voor negen vanmorgen van de Engelsche kust vertrokken moeten zjjn. En zooals wij reeds schreven dan had de maatschappij zeker bericht ontvan gen. DE DIESELTREIN. Naar men weet, zullen de geredden van de „Simon Bolivar" die met de „Oranje- Nassau" meekomen, met een extra Diesel- trein uit Vlissingen vertrekken. Tot op het oogenblik is deze trein nog niet in Vlissin gen gearriveerd. De spoorwegautoriteiten te Vlissingen veronderstellen, dat de trein plm. 2% uur zou noodig hebben om bv. uit Utrecht te komen. Zooveel van tevoren kan in normale omstandigheden en ook zelfs in de huidige omstandigheden de aankomst van de „Oranje-Nassau" zeker bekend zijn. Als derhalve het schip eenmaal is gearri veerd, dan is verder oponthoud niet te ver wachten. Maar zoover is het nog niet. Wanneer het schip dan komt? Het antwoord der directie van de „Zee land" op deze vraag is: „Wij tasten volko men in het duister". De Brnsche admiraliteit deelt mede, dat de Britsche torpedobootjager „Gipsy" bui ten de Engelsche Oostkust op 'n mijn is ge loopen en later op het strand gezet. Gemeld is, dat 21 officieren en manschappen ge wond zijn en dat omstreeks veertig opva renden vermist worden. Even meer dan honderd overlevenden van den torpedobootjager zijn in een stad aan de Oostkust aan land gezet. Naar vernomen wordt, heeft een Fran- sche torpedoboot in drie dagen twee Duit- sche onderzeeërs vernield. Een der duik- booten werden ontdekt door een marine vliegtuig. Een Duitsche duikboot heeft Dinsdagmid dag in den Atlantischen Oceaan den Fran- schen vischtreiler „Balyes 2" tot zinken gebracht. Het schip werd door vijf scho ten getroffen, nadat de kapitein en de vijf tien leden der bemanning in de booten wa ren gegaan. De duikboot begeleidde de Fransche zeelieden tot een Spaansche vis- schersboot, die de schipbreukelingen opnam en aan land zette. 23 personen o.w. een vrouw, zijn van boord gehaald van een Grieksch stoomschip dat gisteravond aan de Zuidoostkust van Engeland is gezonken. Zij werden door een reddingboot aan land gebracht. Het schip was de 4576 ton metende Elena". Men gelooft, dat de ondergang van het schip door een mijn is veroorzaakt. De beman ning begaf zich in de booten. Zij werden later in een reddingboot opgenomen. Het schip was van Zuid-Amerika met een lading graan op weg naar Antwerpen. Reuter meldt uit Londen: Gedurende de week, eindigende op 18 November, heeft de Britsche contrabandecommissie in 131 nieu we en 74 van de voorgaande week aange houden gevallen een onderzoek naar de la ding van schepen ingesteld. Tot de gecon troleerde schepen behoorden 50 Nederland sche, 30 Engelsche, 26 Noorsche, 23 Ita- liaansche, 16 Zweedsche, 13 Grieksche, 12 Deensche, 9 Belgische, 8 Amerikaansche en 5 Zuidslav'sche vaartuigen, een lading werd geheel in beslag genomen; 114 ladin gen werden geheel vrijgelaten. In twintig gevallen is een deel van de lading vastge houden. Op hun verzoek heeft de directie van de Bataafsche Petroleum Mij. het mogelijk ge maakt, dat 49 employees van de B.P.M., die als passagiers van de „Simon Bolivar" thans in Engeland vertoeven, per vliegtuig naar Nederland terugkeeren. Het geheele gezel schap zal per K.L.M. worden vervoerd. Waarschijnlijk morgenochtend vertrekt er van Schiphol een extra vliegtuig naar Sho- reham, de „Ibis" waarna het in den loop van den middag met 18 passagiers naar Nederland terug keert. De overige 31 pas sagiers komen in groepjes met de gewone lijnvliegtuigen terug. Gistermiddag om ongeveer kwart voor drie is in een weiland nabij Hillegersberg een militair vliegtuig brandend omlaag ge stort. Reeds gedurende eenigen tijd had men 't vliegtuig, dat kennelijk wegens het mistige weer een noodlandingsterrein zocht, hooren rondvliegen. Plotseling stortte het bran dend omlaag. De klap, waarmede het toe stel tegen den grond sloeg, was zoo hevig, dat de wrakstukken tot op een afstand van 600 meter rondvlogen. De verongelukte machine, bleek een Ne derlandsch legervliegtuig te zijn, een één persoons kleine jager van het type „D 21". Arbeiders, die in de nabijheid in werk verschaffing werkzaam waren, zagen het toestel met groote snelheid op zeer geringe hoogte het weiland overvliegen. Kort daar op hoorden zij een slag. Op de plaats gekomen, waar het vlieg tuig was neergestort, vonden zij slechts de wrakstukken van het toestel. Deelen van den motor werden op grooten afstand te ruggevonden, terwijl de verbrijzelde vleu gelplaten bij een sloot werden aangetroffen De wielen lagen ver van den romp af in 't weiland. De romp en de staart hebben zich met groote kracht in den weeken veen- bodem gedrongen, waardoor de cabine twee a drie meter onder den grond zat. Militai ren en arbeiders van de werkverschaffing begonnen onmiddellijk met het uitgraven van deze deelen, doch het werk werd zeer bemoeilijkt door het grondwater, dat men steeds moest wegpompen. Spoedig na het gebeurde waren enkele hooge militairen van het vliegveld Waalha ven ter plaatse en onder hun leiding werd het graafwerk voortgezet. Gisterm'ddag om vijf uur had men de cabine nog steeds niet kunnen blootleggen, zoodat men over het lot van den piloot nog in het onzekere verkeerde. Aangezien de mogelijkheid bestond, dat de piloot even voor het ongeluk met zijn parachute het toestel had verlaten of tijdens het ongeluk uit de cabine was gesprongen, werd de om geving door militairen afgezocht. Dit was echter tevergeefs. Uit Ljoebjana (Joegoslavië) meldt Ha- vas: De Sloveensche politie is een com munistische actie op het spoor gekomen, welke zich verborg onder den naam van „boeren- en arbeiderspartij van Slovenië" Verscheidene personen zijn gearresteerd Zij hadden een pamflet uitgegeven, waar in de demobilisatie geeischt werd van het Joegoslavische leger, handhaving der neu traliteit. toenadering tot Rusland en ver deeling van Joegoslavië in vijf autonome eenheden. Het D.N.B. meldt uit Helsinki: De school besturen hebben last gegeven de scholen te heropenen. Met verlof van den minister van binnenlandsche zaken kunnen geëvacueerde schoolkinderen en hun familieleden naar hun woonplaatsen terugkeeren, in zooverre deze niet van hoogerhand ontruimd moeten blijven. Het Duitsche Nieuwsbureau heeft van bevoegde zijde een uiteenzetting ontvangen, waarin betoogd wordt, dat de Engelschen, behalve het instellen van convooien, ook de scheepvaartroutes onder militaire bescher ming hebben genomen. „Daaruit vloeit voort - aldus deze uit eenzetting dat thans bij de scheepvaart op Engeland in het geheel geen zuivere han delswegen meer bestaan. Zijn tegenstander moet derhalve zijn maatregelen natuurlijk nemen van het standpunt der onmiddellijke bestrijding van oorlogsschepen. Daaruit vloeien voor de volkenrechtelijke beoordeeling van den mij- nenoorlog duidelijke consequenties voort. In de Mijnenconventie van Den Haag van 1907 is overeengekomen, dat bij het leggen van mijnversperringen een bekendmaking wordt gegeven, zoodra militaire overwegingen dat mogelijk maken. In dien zin heeft Duitseh- land ook gewaarschuwd voor gelegde mij nenvelden. Of de militaire overwegingen dit veroorloven blijft uiteraard uitsluitend voorbehouden aan Duitsche beslissingen. De Engelschen kunnen zich er ook niet op beroepen, dat volgens de Haagsche over eenkomst het leggen van mijnen voor de kusten en havens van den tegenstander ver boden is. Dat is natuurlijk slechts dan ver boden, wanneer het alleen ten doel heeft om de koopvaardij stop te zetten. Het is de schuld van de Engelschen zelf, dat op de handelswegen in het gebied voor de Het Duitsche Nieuwsbureau bericht uit Berlijn: Er zijn thans van welingelichte zijde bijzonderheden bekend gemaakt over de twee gearresteerde leden vein den Brit- schen Geheimen dienst. Het zijn: Richard Henry Stevens, gebo ren 18 93 in Athene Hij bezocht in Hei delberg van 1909 tot 1911 een Duitsch-En- gelsche school, legde in Engeland het po- litie-examen af, begaf zich in 1913 naar Indie, kwam in 1930 naar Europa en dook daar eerst in Estland op Daarna be gaf hij zich weer naar Indie en werkte voor den Engelschne berichtendienst Na zijn terugkeer werd hij leider van den „Intelligence Service" voor Europa De tweede gearresteerde is Sitismund Payne Best, geboren 1885 in Engeland Best leidde tijdens den wereldoorlog de be- richtenafdeeling bij den Engelschen gene- ralen staf. Volgens den Berlfjnschen correspondent van de Zweedsche „Aftonbladet" toonden te Berlijn gepubliceerde berichten duidelijk aan, dat er geen verband bestaat tusschen de gemelde gevangenneming van agenten van den Britschen Geheimen dienst en de arestatie van Eiser. Te Berlijn doet, al dus de correspondent, het gerucht de ron de, dat Eiser reeds terechtgesteld zou zijn De leider van het vroegere Duitsche „Zwarte Front", Otto Strasser, die door de Duitsche Geheime Staatspolitie wordt be schuldigd den aanslag te München te heb ben georganiseerd, heeft een medewerker van het Fransche agentschap Havas ver klaard, dat de aanslag te München is ge organiseerd door den leider der Gestapo, Himmler zelf Strasser zou dit gehoord hebben van een lid der Nazi-partij, dat hem zeer genegen is. Himmler zou aan Hess heben gezegd,dat hij een aanslag noo dig had om een „haat-offensief" te ont ketenen tegen Engeland en om een voorwendsel te hebben tot optreden tegen tegenstanders in het binnenlan. Hess zou hebben toegestemd, op voorwaarde dat er geen slachtoffers zouden vallen H'mmler hield evenwel aan en tenslotte kwam men overeen, dat enkele onbeteekenende perso nen als slachtoffer zouden vallen, omdat anders niemand zou gelooven aan een werkelijken aanslag Op 8 November des middas te vijf uur kregen de ziekenhuizen te München bevel zich bereid te houden De bom werd ver moedelijk geplaatst na het vertrek van Hitier uit de zaal van de Bürgerbraukeller. Onmiddellijk na de ontploffing werd or der gegeven te spreken over een aanslag, georganiseerd door de Britsche „Intelli gence ServiceReeds voor de naam van den zoogenaamden „dader" bekend was, heeft de Duitsche regeering aan de Zwit- sersche de uitlevering van Strasser ge vraagd, onder beschuldiging van betrok ken te zijn bij den aanslag Tenslotte venklaarde Strasser, datj hij den naam Georg Eiser niet kent. De man is nooit lid van het „Zwarte Front" ge weest. De regeering der Fransche republiek heeft hetzelfde besluit genomen als de Britsche regeering voor wat aangaat het uitoefenen van represailles tegen den Duitschen buitenlandschen handel als antwoord op de wijze, waarop de Duit- schers sinds eenige weken en vooral sinds de laatste dagen den oorlog ter zee voe ren. De Britsche minister van oorlog, Hore Belisha, heeft gisteren in het Lagerhuis een verklaring over den oorlog te land afgelegd. Toen ik bij de vorige gelegenheid in het Huis sprak, aldus Hore Belisha, waren er 158,300 man Britsche troepen in Frankrijk. Sindsdien zijn zij wekelijks met eenige dui zenden versterkt. Zoo zal het doorgaan, tot de oorlog gewonnen is. Intusschen mag men niet beweren, dat Engeland binnen afzien- baren tijd een leger op continentalen voet kan leveren. Bijna een millioen man worden thans in Engeland geoefend. De Maginot-linie is een soort schuld, die de vrije naties hebben aan de zaak van het land, dat zelfs in financieele moeilijkheden niet aarzelde een onbekrompen deel der financieele middelen aan de opwerping dier barriere te besteden. Hoewel het den Engelschen toegewezen gebied niet met het grootere systeem der Maginot-linie vergeleken kan worden, was het op gelukkige wijze van tevoren van ver sterkingen voorzien. Het was de taak onzer soldaten, deze versterkingen aan te vullen en te verbeteren. De Britsche troepen zijn aan den arbeid over een oppervlakte van 100 vierkante mijlen. Overal heerscht bedrijvigheid en overal is modder. Ik kan eenig denkbeeld van den arbeid geven door te vermelden, dat het Britsche hulpleger in het begin 500 ton benzine per dag gebruikte. Het is een kwestie van voertuigen en nog eens voer tuigen. Zoo gaat de oorlog voort. Het is een uit houdingsoorlog, waarvoor het Britsche volk vermaard is. Er is geen verdeeldheid in on ze rijen. Onze strategie was van tevoren be paald, evenals de afloop van dezen oorlog, aldus besloot Hore Belisha. Het Engelsche ministerie van luchtvaart deelt mede: De Britsche luchtmacht heeft Maandag en Dinsdag geslaagde verken ningsvluchten boven Stuttgart, Frankfort, Hamburg en Bremen verricht". kust rekening moet worden gehouden met de voortdurende aanwezigheid van Engel sche oorlogsschepen, tegen welke een ge bruik van mijnen toegestaan is, waarbij de bekendmaking van een mijnenveld eveneens volgens de Haagsche overeenkomst niet eerder kan worden overwogen dan wanneer het militaire doel is bereikt. Natuurlijk heb ben de Engelschen het recht hun territori ale wateren te beschermen tegen het bin nendringen van den vijand. Wanneer het Engelsche publiek bekommerd vraagt waar om de Britsche admiraliteit geen gebruik maakt van dit recht, ligt het antwoord voor de hand. De Britsche admiraliteit is nu eenmaal niet in staat de Britsche wateren en toegangswegen te beveiligen. In plaats daarvan tracht zij nu evenwicht te scheppen op het gebied van de propaganda." De speciale correspondent van Reuter bij de Britsche luchtmacht in Frankrijk meldt, dat gisteren aan het Westelijk front zeven Duitsche vliegtuigen zijn neergeschoten, zes door geallieerde gevechtstoestellen en e e n door het Fransche afweergeschut. De Fransche gevechtstoestellen hebben in twee dagen vijf „Messerschmidts" vernield, doch men meldt, dat gisteren boven Straats burg twee Fransche vliegtuigen verloren zijn gegaan. De bestuurders van beide toe stellen sprongen uit hun machines, maar de parachute van een hunner weigerde, zoodat de man om het leven kwam. Drie Duitsche piloten sprongen uit hun vliegtui gen, voor die neerstortten. Zij kwamen op Franschen bodem neer en zijn gevangen genomen. Boven de Theems en het Zuid-Oosten van Engeland is gisteren 'n aantal opwin dende gevechten gevoerd tusschen Duitsche toestellen en Britsche gevechtsvliegtuigen. Boven de Zuidoostkust heeft men een aantal vijandelijke machines gezien; boven de Oostkust is er eveneens een waargeno men. Des morgens en laat in den middag kwam het afweergeschut in Zuid-Essex in actie. Het eerst werd een vijandelijk toestel bo ven den Theems-mond gezien. Door het luchtdoelgeschut werd het tot groote hoog te gedreven. Het vloog landinwaarts, waar na het door Britsche gevechtsvliegtuigen werd aangevallen. Tengevolge daarvan moest de Duitsche machine zoo laag vlie gen, dat zij de daken der huizen scheen te raken. Boven de Theems is een ander Duitsch toestel door gevechtsvliegtuigen aange vallen. In een aantal Engelsche steden is lucht alarm gemaakt. Een Duitsch toestel werd neergeschoten en viel in zee. Zes Duitsche bommenwerpers hebben gis teren over de Shetland-eilanden gevlogen. Zij wierpen bommen uit, doch deze misten hun doel. In een stad werd luchtalarm ge maakt, maar kort daarop werd alles weer veilig gemeld. Van officieele Engelsche zijde wordt ge meld, dat een watervliegtuig is gebombar deerd en in brand geraakt. Er waren geen dooden of gewonden. De aanval werd door het afweervuur afgeslagen. Het D.N.B. bericht: Gistermiddag hebben Duitsche vliegtuigen een aanval onderno men op de Engelsche zeestrijdkrachten in de nabijheid van de Shetland-eilanden. Daarbij werd een in deze wateren liggende Engelsche vliegboot met machinegeweer vuur bij een aanval in duikvlucht in brand geschoten. In strijd met de Engelsche be richten zijn de Shetland-eilanden zelf niet aangevallen. In Parijs en Noordwest-Frankrijk is gis teren herhaaldelijk het signaal voor lucht alarm gegeven.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 1