KRONIEK VAN DEN DAG EEN ftNKOlAASPWKET De famiHe Hohenzollern blijft trouw aan Hitier". Nieuwe bedreiging voor de Nederlandsche koopvaardij. TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBÜRGSCHE COURANT GOESCHE COURANT) VAN WOENSDAG 22 NOVEMBER 1939. No. 276. Blokkade. Waarom de „Simon Bolivar" geen paravanes had. De Tweede Kamer behandelt „Binnenlandsche Zaken". Een verklaring van Prins August Wilhelm. Een Duitsche onjuistheid over Nederlandsch schip. Door de Engelsche blokkademaatregelen. Voorwaardelijke gevangenisstraf geëischt tegen secretaris der N. S. B. Rusland levert petroleum aan Duitschland. Het standrecht in Praag opgeheven. Het was wel te verwachten: Engeland heeft, gelgk we gisteren op deze plaats reeds vreesden, aangekondigd, dat het ook de goederen, die Duitschland uitvoert dus geen contrabande, daar deze goederen zeker niet meer kunnen dienen voor fabri cage ten dienste van dq weermacht in den vervolge tot goeden prijs zullen worden verklaard. Het was te verwachten. Immers, vooral in den modernen oorlog moet het ideaal van iederen oorlogvoerende wel zijn: allen handel van zijn tegenstander volkomen te beletten. Als zijn invoer belemmert wordt, dan kan hij de noodige grondstoffen niet verwerven. Als de uitvoer onmogelijk worden gemaakt, dan kan hij zijn overbodige producten niet verkoopen om voor het ontvangen geld noo- diger dingen aan te schaffen. In den vorigen oorlog heeft Engeland de zen maatregel ook toegepast. Toen was hij eveneens aangekondigd als represaille en wel als antwoord op den onbeperkten duik bootoorlog. Nu is het een antwoord op hel leggen van mijnen, zonder de internationaal geldende regels dienaangaande te volgen. Wij weten niet wie de betrokken mijnen daar gelegd hebben. Wij weten niet of hel wellicht zelfs Engelsche mijnen zijn, die door den storm van de laatste dagen zijn losgeslagen. Maar wij weten wel, dat het klinkt wreed, maar oorlog is wreed de ramp van de „Bolivar" en de ongelukken met de negen andere schepen, die in de laatste paar dagen aan de Engelsche kust verloren zijn gegaan, Engeland „goed te pas" ko men. En wij weten ook, dat als Duitschland deze mijnen gelegd heeft en de internatio- nole rechtsregels daarmede overtreedt Engeland door dezen nieuwen maatregel het recht eveneen schendt en den handel van vele neutrale landen onberekenbare schade toebrengt. De hier bedoelde stap van Engeland komt neer op een blokkade van Duitschland. De Duitsche invoer wordt, over de Noordzee althans, reeds belemmerd, nu moet de uit voer het ontgelden. De in dit opzicht gel dende regel is, dat dan de vijandelijke kust effectief geblokkeerd moet worden. Het aan doen van een haven aan die kust moet voor een schip, dat niet tot de „belegeren de" partij behoort, practisch onmogelijk zijn. Als bij herhaling blijkt, dat in- of uit varen mogelijk is, zonder door de bele- gerenden gesnapt te worden, dan is de blokkade niet effectief, dus niet wettig, zoodat confiscatie van schip en lading niet geoorloofd is. Bovendien geldt de regel, dat de blokkade moet worden toegepast tegen alle neutralen. Ook dit gaat hier niet op. De blokkeeren- de vloot zal de blokkade op behoorlijken af stand van de kust willen uitoefenen, zoo als licht te begrijpen is. In dat geval blijft handelsverkeer uit Nederlandsche en Scan dinavische havens langs de kust mogelijk. Dus dan is niet alle handelsverkeer afgesne den en derhalve is de blokkade ongeldig. Een effectieve blokkade zou alleen on mogelijk worden gemaakt als de Engel- schen zouden trachten ook langs onze kust mijnen te leggen en als zij daarin zouden slagen. Dit kan echter niet zonder onze ter- ritorialiteit te schenden. Bovendien mag het niet, omdat een neutrale kust niet geblok keerd mag worden. Deze bepaling gaat zelfs zoo ver, dat schepen, die uiteindelijk be stemd zijn voor een neutrale haven en een blokkade passeeren, niet als blokkadebre kers beschouwd kunnen worden. De „De claratie van Parijs", welke op dit onderwerp betrekking heeft, zegt, dat de neutrale vlag de koopwaar van den vijand dekt, be halve in geval van contrabande. Ook dezen regel wil Engeland zonder meer opzij schuiven. En als wij dit verwachtten, dan kan dat niemand verwonderen, want in Engeland wordt reeds geruimen tijd gepropageerd, dat de definitie „koopwaar" niet opgaat als niet een particuliere koopman, doch in laat ste instantie de vijandelijke regeering be slist over wat er met de betrokken goede ren gebeurt. En dat nu is in oorlogstijd in ieder land ook in de neutrale landen het geval. Bovenstaande opvatting wordt in Engeland niet door den eerste den beste ge propageerd, maar door een van de meest vooraanstaande menschen op dit gebied: prof. H. A. Smith van het Marine-College te Greenwich. Prof. Smith zegt: „De regel van Parijs geldt nog wel, maar hij is niet toepasselijk op Duitsche goederen". Hij vindt, dat in een totalitairen staat de particuliere koop man heeft afdedaan en vergeet, dat ook in Engeland distributie is, evengoed als in Ne derland en verder een groot deel van Euro pa Wij zijn op deze kwestie eenigszins dieper ingegaan dan gewoonlijk, omdat het hier voor Nederland als handeldrijvende natie gaat om iets, waarvan men het belang haast niet te groot kan achten. Wij verdedigen geen Duitsche mijnenieg- gers en wij bestrijden Engeland geen enkel vaststaand recht. Maar een niet-effectieve blokkade is niet geldig, tegen-wettelijk. Men mag in zijn bestraffing van een overtreder niet zelf de wet schenden. De drang tot een represaille, tot een wraakneming, is nog geen rechtvaardiging van alle middelen daartoe. In zijn „Nederlands onzijdigheid", waar aan wij eenige gegevens ontleend hebben, wijst prof. mr. B. M. Telders er op, dat En geland reeds, zooals ook in den vorigen oorlog het geval was, ieder aangehouden schip, onverschillig of men vermoedt, dat het contrabande aan boord heeft of niet, naar een bepaalde plaats dirigeert, voor on derzoek. De hiervoor geldende regel is, dat een verdacht schip op zee kan worden „prijsgemaakt". Daarop volgt, aan den wal, een „proces tot prijsverklaring". Blijkt de verdenking juist te zijn, dan wordt het schip geconfisqueerd; is zij onjuist, dan zou de belanghebbende reederij eigenlijk schade vergoeding moeten ontvangen. Engeland en Duitschland trouwens o.ok volgen, zooals gezegd, een eigen regeling. Maar deze en andere hebben tot gevolg, dat de handel der neutrale steeds meer wordt beknot dat hun bestaan steeds meer worijt bemoeilijkt. Zeker zijn er „rechten van oorlogvoeren den". Maar er zijn ook „rechten van neutra len"; zij hebben recht op eerlijken handel, met andere neutralen en met alle oorlog voerenden. En als een der oorlogvoerenden tracht dit recht te beknotten en de bestaan de regels schendt, dan is hij daarbij in over treding. Maar wat er tegen te doen Zooals men weet, was de „Simon Boli var", die door een mijn tot zinken is ge bracht, niet voorzien van paravanes. Van bevoegde zijde vernemen wij het vol gende omtrent de aanschaffing van parava nes voor de zelfbeveiliging van onze koop vaardijschepen. In het begin van 1938 is de marinestaf door bemiddeling van den inspecteur-gene raal van den scheepvaart in verbinding ge treden met de stoomvaart-maatschappijen om de aandacht te vestigen op het belang van de aanschaffing van paravanes voor dit doel. Daarbij is het standpunt ingenomen, dat, daar het hier een maatregel van zelfbevei liging betrof, de kosten van aanschaffing voor rekening van de betrokken maatschap pij zouden komen, terwijl de marine de aan schaffing, de opberging en het onderhoud zou verzorgen. Het duurde tot December 1938 voordat tot een bestelling kon worden overgegaan van 61 stellen paravanes en wel voor de Ned. Indische Tank Stoomboot Mij., voor den Rotterdamschen Lloyd en voor de maatschappij Nederland. Deze bestelling was in September 1939 ge heel afgeleverd. Teneinde de belangstelling voor deze maatregel van zelfbeveiliging te stimulee- ren, is in Juni van dit jaar wederom een demonstratie met paravanes gehouden, zonder dat dit nochtans verdere bestellin gen tot gevolg had. Eerst toen de oorlog was uitgebroken, is ook door andere maat schappijen tot het aanvragen van paravanes overgegaan. Daar uiteraard onder de hui dige omstandigheden geruimen tijd met de aflevering is gemoeid, kan wel gezegd wor den, dat de na het uitbreken van den oor log gedane aanvragen te laat zijn gekomen. LIJK GEVONDEN OP ONBEWAAKTEN OVERWEG. Gisteravond om halftien bemerkte een wielrijder, die den onbewaakten spoorweg overgang van de Hofplein-lijn te Nootdorp passeerde, een tegen het spoorweghek staand rijwiel. In het licht van zijn lantaarn ontwaarde hij eenige meters naast den overweg het lichaam van een onbekenden man. De schedel werd tusschen de rails aangetroffen. De wielrijder waarschuwde de gemeente politie, die met den burgemeester spoedig ter plaatse was. Het lijk werd naar het ge meentehuis overgebracht. De indentiteit van den ongelukkige, noch de toedracht van het gebeurde zijn bekend. Burgerwacht, Landstorm, Po litie en Vrijw. Burg, Dienst. Met de vijf sprekers van Vrijdag hebben aan de Algemeene Beschouwingen in de Tweede Kamer over de begrooting van Bin nenlandsche Zaken voor 1940, waarbij te vens de afdeeling Binnenlandsch Bestuur aan de orde was, thans in eerste instantie 24 leden het woord gevoerd. Gisteren zeide de heer Wendelaar (lib.) de door den minister aangekondigde wetsontwerpen af te willen wachten. Ook is een wijziging der Zondagswet toegezegd. Inmiddels heeft de Hooge Raad voetbal wedstrijden op Zondag als openbare ver makelijkheid beschouwd. Spr. waarschuwt den minister voor de gevolgen in breede kringen, als men het voetballen op Zondag onmogelijk wil gaan maken. De meeste sprekers drongen aan op spoe dige indiening van het in het vooruitzicht gestelde wetsontwerp betreffende de finan- cieele verhouding tusschen rijk en gemeen ten en maakten dienaangaande diverse wen- schen kenbaar. Algemeen bepleitte men handhaving of herstel van de gemeentelijke zelfstandigheid, waarbij erop gewezen werd, dat de gemeentepolitie in de eerste plaats ëen gemeente-orgaan is en geen hulporgaan van de justitie. Een veel behandeld onderwerp was ook de Vrijwillige Burgerlijke Dienst, waarvoor 65,000 gulden wordt aangevraagd, met welk bedrag de subsidies van Burgerwacht en Landstorm zullen worden verlaagd. Ver schillende sprekers braken een lans voor deze laatste instituten, doch de heer D r e e s (S.D.) uitte enkele bezwaren daartegen. De meeste sprekers zagen het nut van de coör dinatie in den nieuwen dienst in, doch de heer De Wilde (AR.) achtte een derge lijk hoog bedrag vooralsnog niet verant woord. Ook de kwestie van een havenschap of havengewest Rotterdam kwam heden ter sprake. De heeren Van den Brule (R.K.) en Donker (S.D.) verklaarden zich hiervan tegenstanders, anders dan de heer Krijger (C.H.). Wat de samenvoeging van kleine ge meenten betreft bepleitten enkele sprekers voorzichtigheid. De heer Diepenhorst (A.R.) be pleitte spoedige wijziging van de Bioscoop wet om de overheid de bevoegdheid te ge ven wettelijk op te treden tegen journaals, waarvan schadelijke reacties onder het pu bliek zijn te vreezen. Hedenmiddag zal minister van Boeijen antwoorden. PWH VERZONDEN AAN HET VELD POST ADRES \AN EEN MJL1TAJR BENEDEN DEN RANG \AN OFFICIER» AANGEBODEN TUSSCHEN Tj EN 2>Ok NOVEMBER,MET 2. ELKAAR SNy- DE.NDE lyNEN C /ER HET ADRES, (Ingez. Med.) Op de dagelijksche persconferentie in het Duitsche rijksministerie van propa ganda verscheen gisteren prins August Wilhelm van Pruisen, een der kleinzoons van den ex-keizers, om in de eerste plaats door gijn aanwezigheid en zijn per soonlijke verklaring het in vele buiten- landsche bladen verspreide gerucht, als zouden hij, zijn oudere broeder, de ex- kroonprins, en nog andere leden van Duit sche vorstenhuizen die vroeger hebben ge regeerd, zijn vermoord of geëxecuteerd, te logenstraffen. Prins August Wilhelm is „Obergruppenführer" bij de SA (de hoog ste rang na den chef van den staf) en tevens gemeente-ambtenaar in Potsdam Hij verzekerde in de eerste plaats, dat de kroonprins zich in een even goede ge zondheid en, ongestoorde bewegingsvrijheid verheugt als* hij zelf, dat de kroonprins el- ken ochtend van Oels of Potsdam naar Berlijn komt om de zeer omvangrijke fa milie-administratie te voeren en ook he denochtend weer met dit doel in zijn bu reau Unter den Linden vertoefde, en dat hij zelf, August Wilhelm, is belast met de verdeeling en den aanvoer van levens middelen voor de bevolking van Potsdam De familie Hohenzollern, zoo verklaarde hij verder, blijft trouw aan Adolf Hitler omdat Hitl.er Duitschland is, en iedere Duitscher, die zich niet achter hem schaart, zich tegen zijn eigen vaderland keert. De Hohenzollern en alle andere Duit sche vorstenhuizen werken loyaal mede met het bestaande regiem. Van de Ho henzollern alleen bevinden zich tien leden aan het front, nl. des ex-keizers zoon Os kar en negen kleinzoons, bovendien drie zonen van den ex-hertog van Brunsw.ijk den schoonzoon des keizers. Toe dezer dagen te München een aan slag op Hitier werd gepleegd, heeft de ex- keizer in Doorn onmiddellijk via den Duit- schen gezant in Den Haag zijn vreugde over het mislukken van dezen aanslag aan Adolf Hitler laten betuigen, die langs den zelfden weg zijn dank naar Doorn heeft la ten overbrengen, vertelde prins August Wilhelm nog. Het is eenvoudig ondenkbaar, zei prins August Wilhelm ten slotte, dat een lid van ons Huis of van eenig andere Duit sche vorstelijke familie, van mijn geheele „clan" dus, ook maar het minste tegen den Führer in het schild zou voeren. (Hbl.) De Nederlandsche koopvaardij moge met het verlies van de „Simon Bolivar" en den dood van ettelijke tientallen opvarenden en passagiers wel verreweg het zwaarst ge troffen zijn in het afgeloopen weekend, dat voor de scheepvaart op de route van de Noordzee naar het Engelsch Kanaal zoo buitengewoon noodlottig is geweest, ook de aankondiging van de represaillemaatrege len, die minister-president Chamberlain gis ternamiddag in het Engelsche Lagerhuis heeft gedaan, (zie 3e blad fen de Kroniek hiernaast) heeft hier te lande in reeders- kringen groote ontsteltenis gewekt. Het „Handelsblad" schrijft, dat deze maatregelen, die bedoeld zijn om Duitsch land te treffen ,in de eerste plaats en voor al in ons land gevoeld worden als een zwa re slag voor de Nederlandsche koopvaardij. Veroorzaakt door het onderzoek van onze thuisvarende koopvaardijschepen in de En gelsche wateren al vele moeilijkheden van even onaangenamen als kostbaren aard, al dus verzekerde men ons gisternamiddag van gezaghebbende zijde in reederskringen te Amsterdam, het wordt nu nog veel en veel erger. Het spreekt vanzelf, dat de uitvaren de Nederlandsche schepen naast andere ook Duitsche exportgoederen vervoeren naar neutrale landen vooral Zuid-Amerika ook in Engeland is dat uit den aard der zaak bekend. Het is altijd zoo geweest. En het is zoo gebleven ook na het uitbreken van den oor log. Het eenige verschil was, dat er natuur lijk geen Engelsche en Fransche havens meer aangeloopen werden met dergelijke ladingen. Dit doorvoerverkeer via Neder land was wel voor een deel afgenomen, maar het was altijd nog van aanzienlijke beteekenis voor onze reederijen. Van Engelsche zijde had men van meet af belangstelling getoond voor dit soort ver voer. Vaak is het in de afgeloopen weken gebeurd, dat er in de Duins een Engelsche marine-officier aan boord van een uitva rend Nederlandsch schip de lading-manifes ten kwam doorneuzen, maar daar bleef het dan ook bij. De uitgaande vaart werd in feite nog met rust gelaten. Nu zal dat anders worden. De ondergang van een Nederlandsch schip wordt mede als aanleiding gekomen. Maar Nederland heeft dit zeker niet gewenscht. Controle op uit- In de Duitsche pers is dezer dagen een lijst gepubliceerd van Engelsche en Fran sche schepen, welke voorzien zijn van be wapening, en daardoor het karakter van passagiersschip hebben verloren. Op deze lijst kwam ook voor het Nederlandsche s.s „Veendam". Dit was natuurlijk onjuist. Er zijn geen Nederlandsche koopvaardijschepen bewa pend. Dit is dan ook onmiddellijk van be voegde zijde medegedeeld.- Thans hebben de Duitsche autoriteiten of ficieel bericht, dat deze vermelding berustte op een vergissing. Bovendien zijn dergelijke lijsten in de pers niet officieel. Niet op grond van dergelijke lijsten, zoo meldt men neemt de Duitsche marine haar maatrege len. gaande schepen beteekent verlies van een groot deel der lading voor den duur van den oorlog, oponthoud voortaan van alle schepen, die de Engelsche wateren passee ren, nög meer extra-kosten wegens wach ten en dientengevolge nog grootere verwar ring in de afvaartschema's met al wat daar uit voortvloeit. Wanneer zal de nieuwe regeling ingaan. En hoever zal zij strekken? Het begrip „goederen van Duitschen oorsprong" kan op vele en velerlei wijzen geïnterpreteerd wor den. Daar zullen, naar verwacht kan wor den, ook sommige Nederlandsche export artikelen onder vallen Nu nog in veel hoo- gere mate dan tijdens den wereldoorlog. Im mers, onze industrie is veel intensiever ge worden sedertdien. Zij vervaardigt sommige artikelen, die als halffabrikaten uit Duitsch land hier worden ingevoerd of waarvoor Duitsche grondstoffen dan wel waarin Duit sche onderdeelen verwerkt worden. Het economische leven van Nederland ën dat van Duitschland zijn zoo nauw met elkaar verbonden en dat spreekt in onze econo- misch-geographische positie vanzelf dat het niet mogelijk is het eene te treffen en het andere niet te schaden. Waarschijnlijk zal er weer bepaald wor den, dat een zeker percentage Duitsche on derdeelen en/of Duitschen arbeid in de Ne derlandsche goederen verwerkt mogen zijn, willen zij als Nederlandsch fabrikaat ver scheept kunnen worden. Dat brengt dan nieuwe opgelegde controle mee, die tot ver traging en tot vele onaangenaamheden van allerlei aard zal moeten leiden. Natuurlijk zal de Nederlandsche regee ring deze represaillemaatregelen, die niet op een algemeen als aanvaardbaar erkende contrabande-politiek steunen hoe onplei- zierig die op zichzelf reeds is niet kunnen erkennen. Zij zal dus niet haar medewer king kunnen verleenen aan de uitvoering van de daaruit voortvloeiende regelingen. De Nederlandsche particuliere bedrij ven, die hun zaken gaande moeten houden ondanks alle moeilijkheden, zullen mis schien zelf een instantie in het leven willen roepent die de certificaten van oorsprong zal moeten afgeven, noodig om den uitvoer van eigen en andere neutrale goederen ten minste gaande te houden. Zoo is de aankondiging van minister Chamberlain,* hoe men haar ook bekijkt, voor Nederland in elk opzicht nadeelig en onaangenaam. Wegens beleediging van Minister De Geer, Wegens beleediging van minister-presi dent De Geer, moest zich gister voor de Haagsche rechtbank de alg. secretaris der N.S.B. de heer C. van Geelkerken verant woorden, die op een N.S.B.-vergadering op 16 Augustus j.l. te 's-Gravenhage het woord heeft gevoerd. In deze rede had hij mr. De Geer betiteld als „oude leugenaar". Aanvankelijk heeft de heer Van Geelker ken ontkend deze ten laste gelegde uit drukking gebezigd te hebben, doch twee po litieambtenaren hadden pertinent gehoord, dat spreker deze woorden had gebezigd. Ter terechtzitting kwam de heer Van Geelkerken op zijn ontkenning terug. Hij deelde mede, dat hij de bewuste uit drukking niet in zijn aanteekeningen voor deze rede had teruggevonden, doch dat hij zich herinnerde in het vuur van het spre ken de uitdrukking te hebben gebruikt. Hij ontkende evenwel hiermede den heer De Geer te hebben willen beleedigen, zeker niet als minister-president, omdat hij op dat oogenblik een rede van den heer De Geer besprak, welke deze voor de C. H. Unie had gehouden. Uitvoerig weidde verdachte er over uit, hoe hij tot die uitdrukking was gekomen, doch de president interrumpeerde hem met de mededeeling, dat dit er weinig toe deed. „Het is", aldus de president, „wel duide lijk, dat U die woorden gebruikt hebt in heilige verontwaardiging". De officier van justitie wees er nog eens op, dat in ons land het uitoefenen van cri- tiek een ieder vrijstaat binnen de grenzen van de wet, welke verdachte thans heeft overschreden. Hij zegt wel, dat hij niet den opzet tot beleediging heeft gehad, maar wie in het openbaar spreekt, is aansprakelijk voor zijn woorden. Spr. wilde geen onvoorwaardelijke ge vangenisstraf eischen en wel om drie re denen niet. Ten eerste heeft verdachte een blanco strafregister, ten tweede is gebleken, dat er sprake is van een improvisatie, niet dus van voorbedachten rade en ten laatste is het feit op 16 Augustus gepleegd, toen ons land nog niet in staat van oorlog was. Thans, nu dat wel het geval is, zullen feiten als deze zwaarder gestraft moeten worden, daar de overheid in deze dagen nog meer dan anders gerespecteerd moet worden. De eisch luidde twee maanden gevange nisstraf voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar en een geldboete (onvoor waardelijk) van 200 subs 100 dagen hech tenis. De uitspraak is op 5 December. FRANSCHE VLIEGER UIT BELGISCH INTERNEERINGSKAMP ONTSNAPT. Een in het begin van den oorlog bij ver gissing op Belgisch grondgebied gedaalde Fransche vlieger, die daarop geïnterneerd werd, is er in geslaagd uit het Belgisch interneeringskamp te ontvluchten en Frankrijk te bereiken. Maar in beperkte hoeveelheid. Volgens den correspondent te Moskou van het Japansche blad „Asahi Sjimboen" hebben betrouwbare kringen medegedeeld, dat er een overeenkomst is bereikt tusschen de Duitsche handelsvertegenwoordigers te Moskou en den volkscommissaris voor pe troleum, zoodat Sovjet-Rusland 800,000 ton petroleum aan Duitschland zou leveren. De correspondent merkt op, dat Duitschland eerst had gevraagd om een levering van ten minste een millioen ton olie, daar men ver wachtte, dat Duitschland dertig millioen ton olie gedurende den oorlog zal gebrui ken. De Sovjet-Unie zou hebben verklaard, dat het zelf olie noodig heeft voor den land bouw en voor bewapeningsdoeleinden en niet meer dan 800,000 ton petroleum zou kunnen leveren. Het Duitsche Nieuwsbureau meldt: Aan gezien in Praag volkomen rust heerscht, is voor Groot-Praag en eenige andere distric ten het standrecht opgeheven. De door de autoriteiten genomen maatre gelen zijn, naar het schijnt, volkomen vol doende geweest om alle verdere pogingen van kleine groepen aanhangers van Benesj tot verstoring van orde en rust in het pro tectoraat in de kiem te smoren. In verband met de laatste gebeurtenissen was bepaald, dat de koffiehuizen en restau rants te Praag om 22 uur moesten sluiten. Daar sedert 18 November ook te Praag geen ordeverstoring is voorgekomen, kon dit voorschrift reeds weer worden ingetrok ken. De bewering als zou Praag een doode stad zijn en als zouden de Tsjechen zooveel, mogelijk in hun huizen blijven en zich niet op straat begeven, is zelfs voor een enkelen dag- niet juist; zij is verzonnen. Iedere be zoeker van Praag heeft zich er van kunnen overtuigen, dat het stadsbeeld volkomen normaal was met uitzondering van de demonstraties van Tsjechische intellectu- eelen op 28 October en 15 November, die tot eenige straten beperkt bleven dat het leven overal het groote stadskarakter draagt en dat schouwburgen en bioscoop theaters druk bezocht worden, evenals al le koffiehuizen en restaurants". ENGELAND SCHORT DE VLOOT- VERDRAGEN OP. De Britsche regeering heeft den secreta ris-generaal van den Volkenbond in kennis gesteld van haar voornemen om voor on- bepaalden tijd het Londensche Vlootver- drag van 1936 en de vlootverdragen» met de Sovjet-Unie en Polen van 1937 en 1938 op te schorten. De reden is gelegen in den staat van oorlog met Duitschland. Voorts heeft Engeland den secretaris generaal ervan in kennis gesteld, dat het van de Ver. Staten, Frankrijk en Italië mededeéling heeft ontvangen van hun voor nemen om eveneens het Londensche Vloot- verdrag op te schorten.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 5