UGOESCHE COURANT Rusland geeft den Geallieerden de schuld van den oorlog. „Hitier vraagt vliegtuigen en hij krijgt redevoeringen". WAT DE SOVJET-UNIE VAN FINLAND VERLANGT. 1 De Sovjet-Unie blijft neutraal en streeft naar vrede". De beteekenis der toenadering tot Duitschland. De Engelsche pers over de verklaringen van Mo lotof. Moskou stelt voor: gebiedsruil in Karelië en de pacht van een stuk grondgebied aan den ingang van den Finschen golf. Finland wees een „bijstandsverdrag" af. M. ierwijs- editatie. schen) 11,20 12 00 ANP), gram, bgel. en pft 5j,00 lies en egelver- jTP, her- ed. ork. 105 Ber. im. ca |vm. en Cau- arbei- 10 Voor ;p. 12,45 VARA- |RA-ork. linderen. 6,30 De T,05 Fe- elvertel- Ber. tnkondi- ladiotoo- en so- ,00 Ber. It)—10,20 I solist Lichte st ork. hsorkest. |e. 3,50 lhalfuur. Actu- <oor en lledeelin- [,35 Va- el. 10,20 |0—11,35 opgave |,30 Om- 2,20 3,20 twintet. f)ntspan- roepork. |(L-11,20 Radio- 1,20 Het 1,20 Pia- Hobo- »n zang. Joepsym- of. 10,15 7,35 10,20 brna tot genomen z. Het id ont- Zeeuw- |e n Steenen- en ver in.: mej. 1a. Ejjk- it. NUMMER 258 182e JAARGANG Dagblad. Uitgave C.V. De Middel- burgsche Courant. Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28, Tel. Redactie 269, Administratie 139; te GOES: Turfkade, Tel. 2863. Post giro 359300. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes 2.30, elders 2.50 per kwartaal. Weekabonne menten in Middelburg en Goes 18 ct. TWEE BLADEN EERSTE BI.AD pqfc. C-Lsj lp I§| EERSTE BLAD MIDDELBURGSCHE COURANT WOENSDAG 1 NOVEMBER 1939 Advertentiën 30 cent per regel, ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Bij contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum 2.10. „Kleine Advertenties", maximum 6 regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 ct. Gisteren heeft in het historische Kremlin te Moskou de „Opperste Raad" der Sovjet- Unie, bestaande uit de twee Kamers der „Opperste Sovjet" 'n buitengewone verga dering gehouden, waar de volkscommissaris van Buitenlandsche Zaken, de premier Mo- lotof, de houding van Sovjet-Rusland in de buitenlandsche politiek heeft uiteengezet. „Gedurende de twee laatste maanden hebben zich in de internationale situatie belangrijke veranderingen voorgedaan", zeide Molotof. „Dat geldt in de eerste plaats voor den toestand in Europa, doch ook voor landen ver buiten dat werelddeel. In dit verband kan men de aandacht vestigen op drie hoofdfactoren van beslissende beteeke nis. Allereerst kan men wijzen op verande ringen in de betrekkingen tusschen de Sov jet-Unie en Duitschland. Sinds op 23 Augustus een Duitsch Russisch niet-aanvalsverdrag is gesloten, is een einde gekomen aan de abnormale be trekkingen, die een reeks van jaren tus schen de twee landen hadden bestaan. Een verdere verbetering der betrekking kwam tot uiting in het op 28 September getee- kende vriendschaps- en grensverdrag. De groote wending in de verhouding tusschen de Sovjet-Unie en Duitschland, tusschen de twee grootste staten van Europa, moest gevolgen hebben voor den geheelen interna tionalen toestand. In de tweede plaats moet aandacht ge schonken worden aan feiten, als de mili taire vernietiging van Polen en het verval van den Poolschen staat. Regeerende krin gen in Polen zijn niet weinig prat gegaan op de „stevigheid" van hun staat en de „macht" van hun leger. Het is echter ge bleken, dat een kort optreden tegen Polen, eerst door het Duitsche en daarna door het Roode leger, voldoende was om te bewer ken, dat van deze misvormde loot van het verdrag van Versailles, die leefde door on derdrukking der niet-Poolsche nationali teiten, niets overbleef. De „traditioneele politiek" van het beginsellooze laveeren tus schen Duitschland en de Sovjet-Unie bleek onhoudbaar en leidde tot een volledig bankroet. In de derde plaats moet men inzien, dat de groote oorlog, die in Europa is uitgebro ken, ingrijpende wijzigingen in den gehee len internationalen toestand heeft gebracht. Engelsche noch Fransche garanties hebben Polen geholpen. „De rollen zijn omgekeerd". Wanneer nu gesproken wordt van de groote Europeesche mogendheden, is Duitschland een staat, die naar een zoo snel mogelijk einde van den oorlog en naar vre de streeft. Engeland en Frankrijk echter, die nog gisteren, tegen de aggressie ten vel de trokken, zijn voorstanders van een voortzetting van den oorlog en tegen het sluiten van een vrede. De rollen zijn dus omgekeerd. De Engelsche en Fransche pogingen voor het zoeken van een rechtvaardiging hunner nieuwe positie door verplichtingen jegens Polen, zijn, zooals vanzelf spreekt, ijdel. Van een herstel van het oude Polen kan, zooals ieder zal begrijpen, geen sprake zijn. Een voortzetting van den oorlog onder de vlag van het herstel van Polen is daarom zinneloos. Ofschoon de regeeringen van Engeland en Erankrijk dit begrijpen, willen zij geen einde van den oorlog en herstel van den vrede, doch zoeken zij een nieuwe recht vaardiging voor den oorlog tegen Duitsch land. In den laatsten tijd trachtten de re geerende kringen in Engeland en Frankrijk zich op te werpen als strijders voor het de mocratische recht der volken tegen het Hit lerisme. Daarbij verklaarde de Britsche re geering, dat haar oorlogsdoel niet meer en niet minder was dan „vernietiging van het Hitlerisme". Het blijkt, dat de Engelsche en Fransche oorlogsaanhangers iets als een „ideologischen oorlog", die herinnert aan de oude godsdienstoorlogen, aan Duitsch land verklaard hebben. „Oorlog tegen een ideologie zinloos en misdadig". Brengen de heersehende klassen in En geland en Frankrijk ons niet terug tot de Middeleeuwsche tijden, de tijden van gods dienstoorlogen, bijgeloof en cultureele ver wildering In ieder geval is thans onder „ideologi sche vlag" een oorlog van nog grooteren omvang en nog grooter gevaar op touw gezet. Een dergelijke oorlog vindt echter geen enkele rechtvaardiging. De ideologie van het Hitlerisme kan men als ieder an der ideologisch systeem erkennen of afwij zen; dat is een kwestie van politieke opvat ting. Doch ieder zal begrijpen, dat men een ideologie niet met geweld kan vernietigen. Daarom is het niet alleen zinloos maar ook misdadig, zulk een oorlog te voeren onder de valsche vlag van „strijd voor de demo- /- Gratie" of „voor de vernietiging van het Hitlerisme". Handelingen als verbod van de communistische partij in Frankrijk, ar restatie van Fransche communistische Ka merleden, beperking der politieke vrijhe den in Engeland, onverminderde onder drukking in Britsch-Indië, kan men geens zins een strijd voor de democratie noemen. Engeland en Frankrijk vechten niet te gen Duitschland, omdat ze gezworen zou den hebben het vroegere Polen te herstel len en natuurlijk ook niet, omdat zij be sloten zouden hebben zich den strijd voor de democratie tot taak te stellen. De heersehende kringen in Engeland en Frankrijk hebben andere motieven, die niet thuis hooren in een of andere ideologie, maar deel uitmaken van hun zeer materi- eele belangen als reusachtige koloniale mo gendheden. Het Britsche rijk, welks bevolking 47 mil- lioen groot is, heerscht over koloniën met een bevolking van 480 millioen menschen. Het koloniale rijk van Frankrijk, welks be volking de 42 millioen niet overtreft, om vat 70 millioen inwoners in de Fransche ko loniën. Het bezit van deze koloniën, dat de mogelijkheid geeft honderden millioenen menschen uit te buiten, is de grondslag van de wereldheerschappij van Engeland en Frankrijk. De vrees voor Duitsche aanspra ken op dit koloniale bezit is de beweegre den voor den huidigen oorlog van Engeland en Frankrijk tegen Duitschland, dat door het uiteenvallen van het verdrag van Ver sailles den laatsten tijd krachtig versterkt werd. De vrees deze wereldheerschappij te verliezen, dicteert aan de heersehende krin gen in Engeland en Frankrijk den oorlog tegen Duitschland. Het imperialistische ka rakter van dezen oorlog is dus duidelijk voor iedereen, die den waren stand van za ken wil zien. Uit alles blijkt wie dezen oor log noodig heeft, die ter wille van de we reldheerschappij gevoerd wordt. „TURKIJE IS NIET MEER NEUTRAAL". Sprekende over de Russisch-Turksche on derhandelingen, zeide Molotof, dat Rusland de afsluiting wenschte van een bilateraal pact tot wederzijdschen steun, beperkt tot de Zwarte Zee en de zeeëngten. Rusland was van meening, dat het afsluiten van een dergelijk pact haar geen aanleiding ken geven tot handelingen die haar konden ver wikkelen in een gewapend conflict met Duitschland en dat het de garantie moest hebben, dat met het oog op den dreigen den oorlog Turkije oorlogsschepen van an dere dan aan de Zwarte Zee liggende mo gendheden niet zou doorlaten naar de Zwar te Zee. Turkije heeft dit afgewezen en daar mede het sluiten van een pact onmogelijk gemaakt. De Russisch-Turksche onderhandelingen leidden niet tot een pact maar zij hielpen toch om de ons interesseerende politieke kwesties op te lossen, aldus Molotof. In den huidigen internationalen toestand is het bij zonder belangrijk het ware gezicht en de politiek te kennen van de staten, met wie de betrekkingen van ernstige beteekenis zijn. In de politiek van Turkije werd ons zoowel op grond van de onderhandelingen in Moskou als ook op grond van de laatste buitenlandsch-politieke daden der Turksche regeering veel duidelijker. Zooals bekend is, heeft de regeering van Turkije er den voorkeur aan gegeven haar lot te verbin den met een bepaalde groepeering van Eu ropeesche mogendheden, die aan den oorlog deelnemen. Zij heeft een pact gesloten over wederzijdschen bijstand met Engeland en Frankrijk, die reeds twee maanden oorlog voeren tegen Duitschland. Daarmede heeft Turkije de voorzichtige politiek der neutra liteit definitief terzijde gesteld. Daarover is men in Engeland evenals in Frankrijk zeer tevreden, aangezien deze landen zoo veel mogelijk neutrale staten in hun oor logssfeer willen betrekken. Dit is echter niet de buitenlandsche poli tiek die de Sovjet-Unie volgt. Zij geeft er den voorkeur aan zich ook in den vervolge de handen vrij te houden, consequent haar politiek van neutraliteit ten uitvoer te leg gen en niet alleen de aanwakkering van den oorlog niet te bevorderen maar bij te dragen tot versterking van het aanwezige streven naar herstel van den vrede. Deze politiek zullen wjj in de zone van de Zwarte Zee voeren met de zekerheid, dat wij haar volledig zullen veilig stellen, zoo als het de belangen der Sovjet-Unie en der met haar bevriende staten eischen. DE BETREKKINGEN MET JAPAN. Over de betrekkingen van Sovjet-Rusland met Japan zeide Molotof, dat den laatsten tijd hierin een zekere verbetering is opge treden. Er is reden om te spreken over een beginnende verbetering der Russische be trekkingen met Japan. Het is thans moeilijk te beoordeelen in welke mate men kan re kenen op een snelle ontwikkeling van deze tendentie. Het is nog niet gelukt op te hel deren in hoeverre het terrein daarvoor in Japansche kringen ernstig is voorbereid. Wapenuitvoer en neutraliteit. Tenslotte wijdde Molotof aandacht aan de oorlogscontrabande en de wapenuitvoer uit neutrale naar oorlogvoerende landen. In ieder geval, zeide hij, zal ons land als neu traal land alle maatregelen nemen om den De opperbevelhebber van Land en Zeemacht, generaal I H Reynders en oud-minister jhr. ir O C A van Lidth de Jeude inspecteeren een keurcorps vanzwemsters, die Maandagavond medewerkten aan het groot zwemfeest in Den Haag ten bate van de afdeeling O. en O. voor militairen Reuter meldt uit Londen: De Britsche bladen besteden veel aandacht aan de re devoering van Molotof, welke op in het oog vallende wijze wordt gepubliceerd De vastberadenheid der Sovjets neutraal te blijven is het voornaamste punt, waar op de aandacht wordt gevestigd. De „Daily Heraldbetoogt dat Duitsch land in ruil voor de overdracht van de Baltische staten aan Stalin alleen maar woorden ontvangt Hitier vraagt vliegtui gen en duikbooten als betaling en Stalin geeft hem alleen maar redevoeringen, no ta's en artikelen in de bladen. De woor den van Molotof, waarin hij Groot-Brit- tannië en Frankrijk aanvalt, zullen niet deren en de wereld zal deze op de juiste waarde schatten De „Daily Telegraph" zegt, dat de Rus sische bedoeling de neutraliteitspolitiek voort te zetten den kern vormt van de re devoering. Berlijn had de wereld van de ze rede verrassingen beloofd, met een be slissende uitwerking op den geheelen loop van den oorlog Molotof heeft zeer zeker voor verrassingen gezorgd, doch niet van den aard, welke voorspeld was. De we reld is gewoon aan verrassende wendin gen in de Sovjet-Russische politiek en ver klaringen, doch zij kan thans bekennen versteld te staan van de verklaringen van Molotof, welke in ernst waren aangekon digd en bij verstandige menschen een ge voel doen opkomen, alsof de wereld plot seling op den kop staat. Al wat duidelijk en onbetwistbaar geleek, is door Molotof in tegenspraak met zichzelf gebracht, met een zelfverzekerheid van een verward brein, dat op plechtige toon onzin verkon digt. Sovjet-Rusland is een zoo groote en machtige factor in de aangelegenheden der wereld, dat het onmogelijk is de uit latingen te negeeren van degenen, die zijn meeningen en bedoelingen uitspreken, an ders zou het onmogelijk zijn Molotof hee- lemaal ernstig te nemen De eenige zorg van Molotof is voordeel voor Rusland, niet voor Duitschland. De „News Chronicle" schrijft, dat de verklaring van Molotof, dat Rusland neu traal zal blijven Berlijn verdriet zal doen, daar het een keerpunt in den oorlog be- teekent, alleen in dien zin, dat het een eipde maakt aan de verwachtingen der na- tionaal-socialisten in den tegenwoordigen strijd, militairen bijstand der Sovjets te ontvangen oorlog minder vernielend te maken, hem minder fel te maken en zijn beëindiging in het belang van den vrede te bespoedigen. Van het standpunt van een dergelijk perspectief gezien wekt het besluit van de Amerikaansche regeering tot opheffing van het embargo op wapenuitvoer gerechtvaar digden twijfel, aldus spr. Er kan nauwelijks aan getwijfeld worden, dat het gevolg van dit besluit niet een verzwakking van den oorlog en niet een naderbij brengen van het einde van den oorlog, maar integendeel versterking, verscherping en verlenging van den oorlog zal zijn. Natuurlijk kan een dergelijk besluit de Amerikaansche oorlogs industrie hoogere winsten brengen. De vraag is echter of dit een rechtvaardiging kan zijn voor de opheffing van het embar go. Het is duidelijk, dat dat niet het geval kan zijn." In de gisteren gehouden vergadering van den Oppersten raad der Sovjet-Unie heeft Molotof, de premier en volkscommissaris van buitenlandsche zaken, voor het eerst de eischen van de Sovjets ten aanzien van Finland openbaar gemaakt. Hij noemde deze eischen uiterst beschei den en beperkt tot een minimum, zonder hetwelk het onmogelijk zou zijn de vei ligheid der Sovjet-Unie te waarborgen en de vriendschappelijke betrekkingen met Finland te onderhouden. Molotof zeide o.m „Wij hebben onderhandelingen aange knoopt met Finland en wij stelden voor een verdrag tot wederzijdschen bijstand te sluiten ongeveer gelijk aan onze pacten met de andere Baltische landen. Aange zien de Finsche regeering echter verklaar de, dat zulks in s t r ij d zou komen met de door haar aangenomen houding der absolute neutraliteit, heb ben wij niet vastgehou den aan ons voorstel Wij stelden daarop voor overeen te ko men, dat de Russisch-Finsche grens op de landengte van Karelië eenige dozijnen ki lometers Noordwaarts van Leningrad ver schoven zou worden. Daartegenover stelden wij voor Finland een deel van het gebied van Sovjet-Kare- lië te geven, dat tweemaal zoo groot is als het gebied, dat Finland aan de Sovjet- Unie zou overdragen Verder wilden wij aldus Molotof dat Finland ons voor een bepaalde ter mijn een klein stuk van zijn gebied in de streek van den toegang tot den Finschen golf zou verpachten opdat wij, daar een vlootsteunpunt aan den Zuidelijken toe gang verkregen is door het pact met Est land, Hoor de inrichting van een vloot steunpunt aan den Noordelijken toegang de veiligheid van den Finschen golf tegen vijandelijke aanvallen volledig zouden kun nen waarborgen. Wij twijfelen er niet aan, dat de inrich ting van een dergelijk steunpunt in over eenstemming is niet alleen met de be langen van de Sovjet-Unie maar ook met de veiligheid van Finland zelf Tegen onze andere voorstellen, in het bijzonder ons voorstel betreffende den ruil van gebied van eenige eilanden in den Finschen Golf evenals van een deel der schiereilanden Rybatschij en Srednij tegen een tweemaal zoo groot gebied in Sovjet- Karelië bestaan klaarblijkelijk geen be zwaren van de kant van de Finsche regee ring. Meeningsverschillen ten aanzien van een aantal onzer voorstellen zijn nog niet af gehandeld en het is duidelijk, dat de hier over door Finland gedane concessies, bij voorbeeld gedeeltelijke afstand van gebied op de Karelische landengte haar doel niet bereiken. Wij zijn Finland verder nog eenige stap pen tegemoet gekomen. Wij zeiden, dat wij in geval onze voornaamste voorstellen aanvaard werden, bereid z ij n onze bezw'aren tegen be- wa pening van de Aaland- eilanden, waaraan de Finsche regeering reeds lang vasthoudt, zouden intrekken. Wij stelden Finland ook voor langs de geheele Russisch-Finsche. grens op de Karelische landengte ontwapening ten uit voer te leggen van de versterkte zones, hetgeen geheel en al in overeenstemming moet zijn met de belangen van Finland. Voorts spraken wij den wensch uit het Russisch-Finsche niet-aanvalspact te ver sterken met aanvullende wederzijdsche ga ranties Tenslotte zou de versterking der politieke Russisch-Finsche betrekkingen on getwijfeld een uitstekenden grondslag vor men ook voor een snelle opkomst der eco nomische betrekkingen tusschen onze landen. Na dit alles gelooven wij niet, dat Fin land een voorwendsel zal zoeken om het voorgenomen accoord te verijdelen Dat zou niet in overeenstemming zijn met de politiek van vriendschappelijke Russisch- Finsche betrekkingen en natuurlijk Fin land ernstig benadeelen. BALTISCHPÖFj KE 5TLAN Op bovenstaand kaartje vindt men de beide gebieden, welke Rusland resp. van Finland wil pachten en in ruil voor een stuk Sovjet-gebied verwerven. Ze zijn beide met een kruisje aangegeven.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 1