forvtrtncime (&GOESCHE COURANT „Een raar soort oorlog", zeggen de Londenaars. Duitsche verwijten aan Engeland. Drie ons suiker per week De Finsch-Russische onderhandelingen. Des nachts giert de wind door de duizenden stalen kabels der ballonversperringen. De „City of Flint" naar Moermansk gebracht. Von Ribbentrop beschul digt het van trouwbreuk. De nieuwe Poolsche staat. Vier weken gewacht voor de Britsche controle. Weer drie Britsche schepen tot zinken gebracht. Britsche vliegtuigen boven Berlijn. Engeland wil zijn handel uitbreiden. Geen reden tot onge rustheid? NUMMER 288 ltte JAARGANG Dagblad. Uitgave C.V. De Middel- burgsche Courant. Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28, Tel. Redactie 269, Administratie 139; te GOES: Turfkade, Tel. 2863. Post giro 359300. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes 2.30, elders 2.50 per kwartaal. Weekabonne menten in Middelburg en Goes 18 et. TWEM BLADEN EERSTE BLAJ» HIDDELBURGSCHE COURANT WOENSDAG 86 OCTOBER 1939 Advertentiën 30 cent per regel* ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Bij contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum 2.10. .Kleine Advertenties", maximum 6 regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 ct. t—a (Van onzen correspondent). Londen 20 Oct. „Een rare oorlog", dat is hier zoo het da- gelijksche commentaar op de gebeurtenis sen, of liever gezegd het gebrek aan ge beurtenissen van de laatste weken. Het is begrijpelijk genoeg, want de oorlog, waar over Engeland jaren lang gepraat heeft, is tot nu toe wel geheel anders uitgevallen dan men had verwacht. Wij hadden hier zooveel gehoord over den „Blitzkrieg" en de enorme verwoestingen die een dergelij ke oorlog al dadelijk de eerste dagen aan brengt, niet alleen op de fronten, maar nog meer in de groote steden achter het front, dat de volkomen rust, waarin de eerste weken van den oorlog hier zijn ver- loopen, voor het publiek als een bijna ver bijsterende verrassing is gekomen. Ik zelf herinner mij nog al te goed de drukkende stemming van angst, waarin wij hier op dien Zondagavond van 3 September den eersten oorlogsnacht tegemoet gingen. Nog was de schemering niet gevallen en had de zwarte duisternis zijn dreiging over Londen uitgespreid, of de gewoonlijk op Zondagavond zoo drukke straten waren ge heel verlaten. In het restaurant waar ik di neerde waren slechts twee of drie tafel tjes bezet, en ook in de anders zoo luidruch tige „pubs" heerschte een drukkende stilte. Zoo was het de eerste drie of vier dagen eiken avond, totdat men, nadat het onheil spellend geloei van de sirenes tot driemaal toe een loos alarm was gebleken, weer moed begon te vatten en langzamerhand aarzelende pogingen ondernam om het ge wone leven weer op te nemen. De verduis tering, of de „black-out", zooals het hier wordt genoemd, begon zijn onheilspellend karakter te verliezen en werd voor velen een bron van genot. Voor het eerst ont dekte de Londenaar hoe mooi zijn stad kan zijn wanneer de schelle, schreeuwende ver lichtingen van de moderne reclametechniek plaats maken voor het zachte, natuurlijke licht van maan en sterren. De breede, zilveren rivier met de vage silhouetten van zijn majestueuze bruggen, de oude Georgeaansche pleinen en straten, die er badend in het melkwitte maanlicht weer uitzagen, zooals zij er in de achttien de eeuw moeten hebben uitgezien, de tal- looze pikdonkere sloppen en stegen, al deze dingen hervonden in de verduistering hun oude schoonheid. Zoo geldt het ook van deze eerste beproeving, die de oorlog Lon den heeft gebracht, dat er geen regen zon der zonneschijn is, of liever gezegd, geen duisternis zonder licht. Dit alles wil natuurlijk niet zeggen, dat de verduistering enkel en alleen een bron van genot is. Integendeel, zij blijft voor hen, die niet vatbaar zijn voor haar aesthetisch aspect, een eiken avond terugkeerende bron van ergernis. Niet alleen zijn er talloozen, die nog steeds hun huiselijke verduiste- rings-maatregelen niet in orde hebben en derhalve eiken avond weer gedwongen wor den, hetzij in het pikdonker naar hun tan denborstel te zoeken, hetzij alle ramen en spleten met handdoeken en dekens te be hangen, maar ook heeft de verduistering grootendeels een eind gemaakt aan eiken vorm van uitgaansleven. Restaurants en café's, dien het natuurlijk niet meer ver gund is hun naam in de gebruikelijke neon lichten te adverteeren, zijn moeilijk te vin den, en ook al weet men ze te vinden, dan nog valt het niet mee er te komen. De ondergrondsche spoorweg en de bussen, die er nu door het zwakblauwe schijnsel van hun verlichting uitermate spookachtig uitzien, functioneeren nog, maar voor hem die gewend was zich in zijn eigen tufje door Londen te bewegen, is het verkeer wel zeer moeilijk geworden. Tenzij de maan schijnt en dat doet hij in dezen herfst, die de gebreken van den zomer goed schijnt te willen maken, verbluffend vaak is het levensgevaarlijk méér dan met 'n slakken- gangetje van 10 K.M. per uur te rijden, d.w.z. levensgevaarlijk voor de voetgangers, die men op zijn weg tegenkomt en die plot seling als schaduwachtigte figuren uit de zwarte duisternis opdoemen. Acht-en-dertig hunner zijn in de eerste tien dagen van den oorlog reeds aan de verduistering ten offer gevallen, en negenhonderd vijf en zeventig hebben verwondingen opgeloopen, respec tievelijk vijf maal en dertig maal zooveel als in normale tijden. Ik zelf heb gelukkig nog geen dooden of gewonden op mijn ge weten, maar wel een enorme deuk op mijn spatbord. Overigens bestaat er goede reden te ho pen, dat de verliezen in dezen verkeers- oorlog achter het front nu aanzienlijk zul len afnemen. Ten eerste hebben de autori teiten allerlei maatregelen genomen ter be vordering van de verkeersveiligheid, door bijv. overal witte richtlijnen op het plavei sel te schilderen en het publiek attent te maken op de wenschelijkheid, 's avond wit te kleeren te dragen of althans een witten armband of een ander wit voorwerp bij zich te hebben. Ten tweede is de kwantiteit van d6 automobilistisch verkeer tengevolge van de benzine-rantsoeneering reeds sterk ver minderd. Het ljjkt waarschijnlijk, dat deze vermin dering in de toekomst progressief zal blij ken. Voor tallooze lieden wordt het immers onder de huidige omstandigheden onmoge lijk er een auto op na te blijven houden. Wanneer men per maand niet meer dan ongeveer 160 mijl kan rijden dat is n.l. de basis waar de benzine-rantsoeneering van uitgaat wanneer men voorts na zonsondergang zonder gevaar niet harder kan rijden dan een fiets, en wanneer men tenslotte voor dit genoegen 25 shilling be lasting per paardekracht mag betalen, krijgt de rolschaats een nieuwe aantrekke lijkheid. En dat is nog niet alles. Er is boven dien het nieuwe soort dieven waarmee de geplaagde automobilist, die zijn wagen een oogenblik ergens in het donker buiten laat staan, rekening heeft te houden, de zooge naamde „syphon-dieven" die met behulp van een pompje en een buis uw kostbare benzine in hun eigen tanks overhevelen. Afgezien echter van de twee ongemak ken van verduistering en benzine-rantsoe neering heeft de Londenaar eigenlijk aan den lijve nog niets van den oorlog gemerkt. Vandaar dan ook de commentaar, dat het „een rare oorlog" is, of, zooals iemand het onlangs uitdrukte, „dat, als Engeland niet oppast, het ook nog in den oorlog betrok ken zal worden". De veranderingen, die de oorlog in het uiterlijk aspect en in de ge woonten van de Londenaren heeft gebracht, merkt men immers, nu men vele weken tijd heeft gehad om er aan te wennen, al lang niet meer op. De honderden en nog eens honderden bal lonnen van het spernet., die de menschen de eerste dagen gefascineerd in de lucht deden staren, komen nu nog slechts ter sprake wanneer de een of andere onnoozele een naieve opmerking maakt over hun functie, zooals het goede oude dametje, dat onlangs in alle ernst aan haar vrien din verzekerde, dat: „als die Duitschers niet beter wisten dan maar stil in hun bal lons boven Londen te zitten, Engeland niet bang hoefde te zijn" Alleen 's nachts wordt men nog aan het bestaan van de ballonnen herinnerd, al thans wanneer het waait. De lucht is dan vervuld van een onheilspellend gierend ge luid, wat tallooze Londenaars zich dagen lang heeft doen afvragen, waar dit geluid vandaan kwam en wat het beteekende, tot dat zij eindelijk begrepen dat het de wind in de duizenden, stalen kabels van de bal lonnen was. Ook het nieuwe kleedingstuk waarmee elke Londenaar zich sinds het uitbreken van den oorlog heeft uitgerust, het gasmas ker of de „g.m." zooals het in de wande ling bekend is komen te staan, valt niet meer op, tenzij dan door de modieusheid van het doosje of taschje waarin het wordt rondgedragen. Vrouwen nu eenmaal vrou wen zijnde en modisten handig genoeg om er van te profiteeren, wedijveren de mode magazijnen in élégance van de „g.m."-tas- schen, die zij in enorme kwantiteiten op de markt werpen. Ik heb er zelfs gezien be werkt met goudbrocaat en afgezet met bont! Zoolang dat soort dingen het eenige nieuws is wat er uit Londen te melden valt, kan men inderdaad terecht zeggen: „Een rare oorlog". De „Emden" heeft het schip aangehouden. Gisteren hebben wij gemeld, dat het Amerikaansche schip „City of Flint" dooi de Duitschers was opgebracht naar de Russische haven Moermansk. Dit blijkt thans gebeurd te zijn door den vestzak kruiser „Emden". Deze zette een Duitsche bemanning aan boord van het Amerikaan sche schip en voer verder, op zoek naar nieuwen buit. De „City of Flint" had 38 man opgepikt van het Engelsche stoom schip „Stonegate", dat een week tevoren door een Duitsche duikboot was getorpe deerd. Deze 38 man zijn in Noorwegen aan land gezet. De Amerikaansche ambassa deur te Moskou heeft aan de Russische regeering opheldering gevraagd. Deze zeide voorloopig geen inlichtingen te kun nen verstrekken, maar legde er den na druk op, dat de Duitsche bemanning vol gens de regelen der neutraliteit was ge ïnterneerd. De aankomst van het schip te Moermansk had als men dit gewenscht zou hebben lang geheim gehouden kun nen worden. In een persconferentie heeft de Ameri kaansche minister van Buitenlandsche Za ken, Cordell Huil, medegedeeld, dat het waarschijnlijk is, dat meer dan de helft van de lading van de „City of Flint" be staat uit voorwaardelijke contrabande en voor een klein deel uit absolute contra bande. Hij merkte op, dat de normale gang van zaken zou zijn het schip naar een ha ven van het oorlogvoerende land, dat het in beslag heeft genomen, te voeren De voornaamste zorg van het ministerie is te weten te komen, wat het lot van de Amerikaansch bemanning is. Intusschen zal deze aanhouding naar al le waarschijnlijkheid tengevolge hebben, dat de Neutraliteitswet der Ver. Staten nog sneller gewijzigd wordt dan men ver wachtte. De Duitsche minister van buitenlandsche zaken, Von Ribbentrop, heeft gisteren te Dantzig zijn aangekondigde rede gehou den en daarin in de eerste plaats de di plomatieke voorgeschiedenis van den te genwoordigen oorlog behandeld. Reeds een jaar geleden had de minister aan den Poolschen ambassadeur voorstellen ge daan om Dantzig politiek tot Tiet Rijk te doen terugkeeren, terwijl het oeconomisch aan Polen zou blijven, zoomede omtrent ex-territoriale wegen door den Corridor. Deze voorstellen waren later eenige kee- ren herhaald. Met verwijzing naar bin- nenlandsche politieke bezwaren had de Poolsche regeering deze voorstellen voor loopig niet kunnen aannemen, maar ze zouden zorgvuldig onderzocht worden. Daarna was het met de Duitsch-Poolsche betrekkingen steeds bergafwaarts gegaan, vooral tengevolge van de houding van Engeland. De Duitsche politiek was steeds uitslui tend gericht geweest op de ter zijde stel len van het verdrag van Versailles. Reeds in 1933 was het tusschen Hitier en den Franschen minister-president tot overeen stemming gekomen over een samenkomst tot verbetering van de Fransch-Duitsehe betrekkingen. Ook met Engeland had de Führer steeds naar toenadering gestreefd maar Engeland had dit nimmer gewild. Een tegenstelling tusschen Duitschland en Rusland op territoriaal gebied was voor goed uitgesloten. Economisch vulden de landen elkaar aan. Ribbentrop deed daarna een aanval op Chamberlain, die door de overeenkomst van München den oorlog alleen had wil len uitstellen. De Engelsche regeering had de oorlog reeds lang voorbereid. De Duit sche minister sprak tenslotte over de begrensde doeleinden van de Duitsche bui tenlandsche politiek. Het proces der con solidatie van het Duitsche Rijk in Euro pa was voltooid. Hjj eindigde met verde re verwijten aan het Engelsche adres we gens trouwbreuk en het verwerpen van Hitiers vredesaanbod. „HET IS NU WERKELIJK OORLOG," Hoewel een onmiddellijke officieele re actie op de rede van Von Ribbentrop in Engeland niet te verkrijgen was, kan ge zegd worden, dat de Britsche luisteraars den indruk kregen, dat de minister het Duitsche volk op voorzichtige wijze wilde mededeelen, dat Duitschland nu werkelijk in oorlog met Frankrijk en Engeland is en dat hij Hitiers verzekering, volgens welke het Duitsche volk niet in een nieuw groot conflict zou worden gewikkeld, wil de wegredeneeren. In een te Londen gegeven gezaghebbend commentaar op de rede van Von Ribben trop wordt in Engeland gezegd, dat de redevoering geen nieuw element in den toestand brengt. Klaarblijkelijk was zij bestemd voor binnenlandsch gebruik, maar toch werden dezelfde plompe pogingen ge daan om verdeeldheid te brengen tusschen Engeland en Frankrijk en werden dezelfde domme onwaarheden gezegd over de agressieve bedoelingen van Engeland. Vandaag worden de grenzen vastgesteld, In de Duitsche staatscourant is een de creet van Hitier gepubliceerd betreffende het bestuur der-bezette Poolsche gebieden In dit decreet wordt bepaald, dat de door de Duitsche troepen bezette gebieden gesteld worden onder den „gouver neur generaal voor de bezette Poolsche gebieden'1', voor zoover zjj niet zijn inge lijfd bij het Duitsche rijk. Tot gouverneur generaal is 'benoemd rijksminister dr. Frank en tot plaatsvervanger minister Seyss Inquart De gouverneur-generaal staat onmiddellijk onder Hitier. Vandaag zullen te -Berlijn ,,de nieuwe Duitsche grenzen in het Oosten!' worden vastgesteld Dit zal een eerste stap zijn naar het herstel van den Poolschen staat, dat Hitler in uitzicht gesteld heeft. De definitieve stichting van dezen staat sal echter eerst geschieden na afloop van den oorlog. In den nieuwen Poolschen staat aldus Berlijn zullen alleen Polen wonen. De Duitschers, die er thans nog aanwezig zijn, worden teruggebracht naar Duitschland Omgekeerd zullen aan de Westzijde van de grens alleen Duitschers wonen. Hitier wil, dat de grens tusschen de landen ook een grens tusschen de vol keren zal zijn. Zooals de zaak zich thans laat aanzien, zal Duitschland meer gebied aan zich trekken dan het in den vorigen oorlog heeft verloren. Dit gebied zal vnl bevolkt worden door de Duitschers uit de Oostzeestaten. SPIONNEN VEROORDEELD IN HONGARIJE. De Hongaarsche krijgsraad heeft gisteren dertien personen, die beschuldigd werden van spionnage ten gunste van een vreemde mogendheid, veroordeeld tot gevangenis straffen van drie tot vijftien jaar. Maandagmiddag heeft te Breskens de eerste steenlegging plaats gehad door den burgemeester, mr. J, P, Drost van het nieuwe vischmijngebouw, aan de haven aldaar. Het gebouw wordt gesticht door het gemeentebestuur en het zal op 1 Januari a.s. gereed zijn. Op de foto ziet men de eerste steenlegging door den burgemeester verrichten. Aanwezig waren daarbij het dagelijksch bestuur der gemeente, eenige raadsleden, de gemeente-opzichter, de aannemer, de mijn- meester en bestuursleden van de visscherijvereeniging „Ons Belang" te Breskens, Naar alle waarschijnlijkheid zal het sui kerrantsoen de volgende week verhoogd worden. In plaats van 2% ons per week en per persoon, zal dan ieders aandeel 3 ons worden. Dit is slechts weinig mindèr dan het normale verbruik. PRINS BERNHARD BIJ DE VEILIGHEIDSPROEVEN, Prins Bernhard heeft gisteravond, verge zeld van zijn waarnemenden adjudant, ma joor Phaff, een proef bijgewoond, die in de omgeving van Alkmaar gehouden is met be trekking tot de veiligheid van het militaire verkeer in gevallen van verduistering ten behoeve van de luchtbescherming. Deze proef betrof o.m. de zichtbaarheid van weg- bebakening onder die omstandigheden. Gisteren is het ss ,,Beemsterdijk" van «de Holland-Amerika-Lijn te Rotterdam aan gekomen. Het schip heeft een oponthoud van vier weken gehad op de rede van Duins. De „Beemsterdijk" vertrok op 13 Sep tember van New York met een lading stukgoederen. De reis naar Engeland duur de twaalf dagen. Op 25 September kwam men bij de Downs aan. Daar kwam een Engelsch of ficier aan boord om de papieren te con- troleeren en toen ving het wachten aan. Week na week verliep, zonder dat men iets hoorde over de redenen van dé ver traging. Op jl. Zaterdag kreeg de kapitein bericht, dat men moest opstoomen naar Southend, waar een klein deel der lading, acht balen koperafval moest worden gelost. Toen dit gebeurd was, werden de papieren aan boord teruggebracht en kreeg men ver gunning om naar Rotterdam te vertrek ken, Het Amerikaansche schip „Crown City" heeft de geheele bemanning van het Brit sche vrachtschip „Ledbury" en vijf opva renden van de Menin Ridgef aan boord genomen. Beide schepen zijn in den Noor delijken Atlantischen oceaan tot zinken gebracht. 22 opvarenden van de „Menin Ridge" zijn omgekomen De „Ledbury" mat 3500 ton en de „Menin Ridge" 2500 ton. Volgens een te Glasgow ontvangen tele gram, is het stoomschip „Clan Chisholm", metende 7.256 tontot zinken gebracht. Zeven vrouwen en tien kinderen, waar van vier van dezelfde familie en tal van officieren en manschappen van leger, vloot en luchtmacht behoorden tot de opvaren den van het Britsche stoomschip „Yorks hire", dat in den Atlantischen Oceaan tot zinken is gebracht door een Duitsche duik boot. De reederij te Liverpool publiceert een lijst met 3 namen van vermiste passa giers. VREES VOOR SABOTAGE OP MAILSCHEPEN. Gisteravond werd de bewaking van de Queen Mary" en „Normandie' verscherpt, nadat de New Yorksche politie bericht had ontvangen, dat binnen eenige dagen sabo tage zou worden gepleegd aan boord van een dezer schepen. De „New York Timesi" weet te melden, dat de inlichtingendienst van de Ameri kaansche marine in het bezit is van de inlichtingen. De politie vat de zaak zoo ernstig op dat de bewaking bij de lig plaatsen der beide schepen verdubbeld i£» De schepen liggen zij aan zij.. Auto's mo gen niet tot de steigers rijden. Ook belang stellenden worden op een afstand gehou den. Volgens een mededeeling van het Brit sche ministerie van luchtvaart, hebben vliegtuigen der Engelsche luchtstrij(krach- ten in den afgeloopen nacht boven Berlijn, Hamburg en Maagdenburg gevlogen. Naar Reuter meldt, gelooft men te Ko- penhage, dat luchtalarm gisteravond oor zaak was, dat het radiostation van Ham burg gisteravond om 9 uur midden in de redevoering van Von Ribbentrop de uit zending stop zette. In antwoord op een vraag in het Lager huis heeft Stanley, de Engelsche minister van handel, gezegd: Inzake den handel van Duitschland met de Scandinavische landen en Nederland, is de Britsche regeering zich ten volle be wust van het beiahg, dat de 'Britsche èx* port naar deze landen en andere buiten landsche markten wordt bevorderd. Minister Stanley voegde hieraan toe, dat het ministerie van handel voornemens is be sprekingen te voeren met de vertegenwoor digers van de voornaamste export-m- dustrieën, teneinde den uitvoer te verge makkelijken. Ten aanzien van de berichten, dat de Duitschers bijzondere faciliteiten aanbieden zeide Stanley: „Dit is mij bekend, doch er bestaat twijfel of de Duitschers in staat zijn hun beloften na te komen." RUSSISCHE HANDELSDELEGATIE NAAR DUITSCHLAND. Een Sovjet-Russische handelsdelegatie die gevormd is om de in het kader van het Duitsch-Russische economische program te. verwachten bestellingen der Sovjet-Unie in Duitschland, te bestudeeren, is gisteravond uit Moskou vertrokken, om zich naar Duitschland te begeven. De commissie staat onder leiding van den volkscommissaris voor de scheepsbouwindustrie, Tewossjan. De woordvoerder van het Finsche mi nisterie van Buitenlandsche Zaken heeft gisteravond gezegd, dat er geen reden was om beangst te zijn door den terugkeer van Paasikivi en Tanner, de Finsche afgevaar digden naar Moskou. Hij voegde hieraan toe, dat geen nieuwe vragen zijn gesteld door de Sovjet-Unie, doch de leiders van de Sovjet-Unie hebben nadere bijzonderheden toegevoegd aan hun eerste voorstellen. Deze maken noodzakelijk, dat het Fin sche afgevaardigden overleg pleegden met hun regeering. De Finsch bladen doen uitkomen, dat de snelle terugkeer van de Finsche on derhandelaars uit Moskou ook voor de Finsche regeering een verrassing is ge weest. Zij gelooven, dat men zich op langdurige onderhandelingen moet voorbereiden. De bladen wijzen op de noodzakelijkheid de Finsche militaire voorzorgsmaatregelen uit te breiden. BELASTING VERHOÖGIN G. De Finsche regeering bereidt,, behalve een verhooging der inkomstenbelasting met 20 procent, ook een nieuwe progres sieve belasting voor op groote inkomens. Soederhjelm, de minister van Justitie, heeft verklaard, dat de regeering geen compromis zou aangaan, dat het Finsche volk zou kunnen mishagen,

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 1