KAMERHUUR EN MOBILISATIE. Voortdurende vermindering van den handei. Zwitserland eet oorlogsbrood. Maar dit is toch geen verschijnsel van vandaag of gisteren. Sprekende cijfers. NIEUWE STAATSLEENING? DE BELEMMERING VAN DE SITUATIE VOOR RUBBER EN SUIKER BEVREDIGEND, AMERIKA DOET GOEDE ZAKEN, MARKTBERICHTEN 1 OOSTBURG En in het gebergte staan de soldaten op wacht Zonder morren wordt de last gedragen. TREINVERKEER WEER NORMAAL. STILLE VERKIEZINGEN. DE ZEE-ONGEVALLEN VERZEKERING. TWEEëRLEI SOORT MILI TAIREN. J. K |S. en ■en ph. id A. pie pe- lir- pv. Lit- Iso lde J. ag. er- I de de- pen pti- let ?en ken ran ig- ïad er in het ak- rn- be- een tjk- rm en urg ert W. van >rm Financieel economisch weekoverzicht. Als men dagelijks de beurs bezoekt, dan vraagt men zich wel eens af, of dit heele apparaat eigenlijk niet te groot is geworden voor den omvang van den handel. Immers die sterke vermindering van den handel is geen verschijnsel van vandaag of gisteren. Met korte onderbrekingen, waarin de om zetten een vrij levendig karakter toonen, doet het zich eigenlijk al vele jaren voor. Indien de koersvorming een eenigszins be trouwbaar beeld moet geven van de waar deering van de verschillende fondsen, dan dient de handel van eenige beteekenis te zijn, anders zou men tot geheel verkeerde conclusies kunnen komen. Nu is het merkwaardig, dat zelfs van maatschappijen, waarvan de aandeelen ten beloope van verscheidene tientallen milli oenen guldens zich in handen van het pu bliek bevinden, deze aandeelen slechts in posten van 8 of tien stuks per dag van eigenaar verwisselen. Als er in H.V.A. een veertig stuks per dag omgaan, dan is dat een zeer levehdige dag geweest. En het zelfde geldt voor de meeste andere toon aangevende fondsen. Tot goed begrip van dit verschijnsel moet men eigenlijk teruggaan tot de diepere oor' zaak en wel het terugdringen van den par ticulieren ondernemingslust in het bedrijfs leven als gevolg van een sterk verhoogd ri sico, gepaard gaande met een geringere winstmogelijkheid. Deze omstandigheid, heeft er toe geleid, dat het productieapparaat reeds sinds vele jaren slechts in geringe mate is uitgebreid. Daaruit vloeide uit den aard der zaak weer voort, dat er bijna geen nieuw kapitaal wordt gevraagd voor vredesdoeleinden. Als men van de totale emissies in 1938, •die van de overheden aftrekt, dan blijft er een bedrag over van niet meer dan 32,7 millioen. Daaronder bevindt nog eeen klein bedrag aan conversies, zoodat er minder dan 30 millioen aan nieuw kapitaal voor particuliere ondernemingen werd gevraagd. Gaat men terug tot het jaar 1928, dan ziet men heel andere cijfers. In dat jaar werd er in totaal voor 700 millioen aan nieuw kapitaal opgenomen, d.i. dus na aftrek van conversies. Dit bedrag bestond uit 338 millioen aandeelen en 360 millioen obliga ties. Van laatstgenoemd bedrag maakten de overheidsobligaties slechts 32 millioen uit. In een rond bedrag werd door het par ticuliere bedrijfsleven opgenomen een be drag van ruim 660 millioen gulden. Ook het buitenland onttrok in dien tijd belang rijke bedragen aan onze markt. Hoe geheel anders is de toestand thans. Het hierboven genoemde bedrag aan nieu we emissies in 1938 geeft daarvan een dui delijk beeld. Het betreft hier naar men zal hebben begrepen nieuw opgenomen kapi taal. De emissies die voor conversie dien den en die zeer omvangrijk waren hebben wij buiten beschouwing gelaten, omdat zij in de eigenlijke kapitaalspositie uit den aard der zaak geen verandering brengen. Zoo blijft dus de kapitaalmarkt in over wegende mate voor overheidsfinanciering gereserveerd. In bankkringen stelt men na tuurlijk groot belang in de vraag of de staat reeds spoedig met een nieuwe leening zal komen, tot consolidatie van vlottende schuld. Op zich zelf is de omvang daarvan indien men althans geen rekening houdt met het vrij groote bedrag, dat door de Rijksdiensten (voornamelijk P.T.T.) in de schatkist is gestort, nog niet verontrustend groot n.l. ca. 330 millioen. In verband met de kosten van de mobilisatie, die alleen in de maand September reeds 37 millioen hebben bedragen, is echter een geleidelijk aanzwelling van dit bedrag te verwachten. Het is dus wenschelijk, dat men met een nieuwe leening niet te lang wacht. Ander. &E SCHEEPVAART, I Problemen in verband met den gstoestand doen zich dagelijks aan ons a behoort wel in de eerste p aats de sterke belemmering van de ^e/AVaarVVOOr het ophouden van Neder- iter wLailepen in Britsche havens. Daar- orden nog altijd besprekingen ge voerd. Een van de moeilijkheden, die zich- daarbij voordoen betreft het verschil in standpunt tusschen de Nederlandsehe en de Britsche autoriteiten op het punt Jan Z dische producten. Den Haag is van meening dat uitvoeren uit Ned. Indië niet uit het buitenland afkomstig zijn, doch dat hier als het ware vervoer plaats vindt tusschen twee gebiedsdeelen van het Rijk der Neder landen. Neen, zegt de Engelsche regeering het is contrabande en daarmee uit. Zoolang er op dit punt geen oplossing is gevonden zal ook de Anic (naar men weet de instel ling, aan welke al die goederen zullen wor den geconsigneerd, die voor het verbruik in Nederland zelf zijn bestemd,) niet in werking kunnen treden. Want ook hiervoor heeft men de me dewerking van de Engelsche regeering noodig Het ziet er dus naar uit, dat de aanvoer van vele producten voorloopig nog zeer veel belemmering zal ondervinden en dat zoowel de handel als de verwerkende industrie daaronder zullen lijden De export heeft in de maand September reeds een aanzienlijken terugslag te zien gegeven Terwijl het cijfer in September 1938 nog 101 millioen gulden bedroeg, is cc' SePtemher van dit jaar gedaald tot bb mililoen. Ook de invoer is gedaald, maar in veel geringere mate. t a^scheep van cultuurproducten uit Indie wordt den laatsten tijd reeds be- angrijk vertraagd, voor zoover het be stemmingen naar Europa betreft. Als ge volg daarvan zijn de voorraden in Tand jong Priok gestegen. Het ligt voor de hand, dat de scheepvaartmaatschappijen min of meer huiverig zijn, om producten als lading te accepteeren, waarvan te vo ren reeds vaststaat dat Engeland ze als contrabande zal beschouwen. Tot deze producten behoort ook rubber Een gunstige omstandigheid is echter, dat Amerika de voornaamste afnemer van dit artikel is en wij hoorden dan ook, dat de meeste maatschappijen over haar afzet nog niet te klagen hebben Er wordt naar Amerika verkocht tegen ongeveer 4214 cent per half kg cif. hetgeen een zeer be hoorlijke prijs is. Daarvan moeten dan de kosten van vracht en assurantie in min dering worden gebracht, die voor die be stemming uitkomen op ongeveer 3% In het algemeen wordt de rubbersituatie dan ook bevredigend beoordeeld, te meer omdat thans met een belangrijk grooter export-percentage wordt gewerkt Ook voor de suiker is de toestand gun stig. De Nivas heeft na een langen tijd van stilstand haar verkoopen hervat en rapporteert een afdoening van 129,000 tons. De prijs wordt geheim gehouden, maar het mag wel als vaststaand worden aangenomen, dat deze hooger is dan de voorlaatste afdoeningen. Op de tweede hands markt is althans de prijs gestegen tot 10,10 per 100 kg terwijl de stand in September nog 8,50 was De berichten uit Amerika maken mei ding van een voortduren van de "groote bedrijvigheid op velerlei gebied. De staal industrie werkt thans reeds met 91 van haar capaciteit. Een beeld van de stijging der winsten in de Amerikaansche vliegtuigindustrie gaf het cijfer van de North American Avia tion over de eerste negen maanden van dit jaar Daaruit blijkt, dat de netto winst vijf maal grooter was dan in het zelfde tijdvak van 1938 nl 5 millioen dol lad tegen 1 millioen dollar. Kortelings werd gemeld, dat de fabrieken werden uitgebreid. Tot nu toe werd op de gewo ne aandeelen 40 dollarcent betaald. Verschillende andere Amerikaansche maatschappijen maakten melding van hoo- gere winstcijfers, o a. de American en Tel die in het 3e kwartaal 44,63 dollar (v.j. 35,80) millioen verdiende of 2,34 dollar (1,92) per aandeel Ook chemische indu- striën maken goede zaken. Dupnt de Ne mours boekte in het 3e kwartaal een net to winst van 1,91 dollar (v.j. 0,95) per aandeel en over 9 maanden 5,19 dollar (v.j. 2,31) per aandeel. Hieronder volgen de koersen: 3—3% Nederland 86—86% Unilever 93—90%— 92% Ford 314—330 Philips 134 137—135 Anaconda 26%27% Beth. Steel 67—70% Koninklijke 277—270%—277%—274 Amsterdam Rubber 196198% Deli Bat. R. 152%—160 Scheepv. Unie 114%117% H.V.A. 374%—380 Middelburg, 20 Oct. Groentenveiling. Veldsla 29 e., Spinazie 617 c., Poste lein 918 c., Suikerboonen 723 c., Snij- boonen 542 c., Andijvie 2 c., Schorseneer 15 c., Uien 13,5 c., Sav. kool 1,54 c., Roode kool 1,53,5 c., Prei 2—4 C., alles p. kg. Peen 13 c., Rapen 13 c., Kroten 1 2,5 c., Selderie 14 c., alles per bos; Bloem kool 222 c., Andijvie 0,51,5 c„ Kropsla*. 0,51,5 c„ Knolselderie 13 c., alles p. stuk. K a p e 11 e, 20 Oct. Veilingsvereeniging „Kapelle-Biezelinge en Omgeving". Groote veiling. Zure kroetappels 11,30. Kleine veiling. Transp. de Croneels 5 11, Cox's Orange Pippin 428, Goudreinet- ten 315, Fransche Reinetten 36, Sterap pels 411, Bellefleur 25, Gron. Kroon 3- 8, Jonathan 5—18, Present van Lunteren 3- 10, Glorie van Holland 410, Bramley's Seedling 24, Jac. Leb^l 24, Lanes Prin ce Albert 24, Rembour Mortier 24, Bis marck 23, Court Pendu 23,5, Lunter- sche Pippin 25, Ontario 23, Bouwman Reinetten 25, Pater van den Elzen 45, Pomme d'Orange 29, Campagne Zoet 2 5, Ermgaard 27, Hollandsch Zoet 14, Zoete Ribbeling 35, Tuinzoet 58,5, Bijenkorf 24, Noten 6074, Doyenné du Cornice 823, Legipont 919, Comtesse de Paris 510, Nouveau Poiteau 510, Zwijn- drechtsche Wijnperen 310, Jodenperen 2- 4, Chaumontel 13, Wintersuikerij 13, Winterlouwtjes 23,5, Karbonkelperen 3- 6,5, Kruitperen 25, Beurré Clairgeau 6 12, idem Alexander Lucas 511, Pondspe ren 24, St. Remy 24, Gieser Wildeman 28, Kleiperen 25, Frambozen 1227, Bramen 2831, Blauwe druiven 1218, Mispels 26,5, Dubb. Pr. zonder draad 8 21, Tomaten 10—13, Spruiten 5. Sav. kool 4 —5, Ajuin 1, Prei 3—4, Sjalotten 6—7, An dijvie 1,602, Noten 0,600,74, per stuk. Bloemkool 5—12, Roode kool 2—2,50, Witte kool 1—1,30. Abonnementen en Advertentiën voor dit blad worden aangenomen door den Agent Fa. A. J. BRONSWIJK. Gaarne Voldoe - ik aan het verzoek der Redactie een korte beschouwing te wijden aan de vraag of inmiddels gemobiliseerden al dan niet gehouden zijn hun verplichtin gen als huurder na te komen. Iedere huurder heeft volgens de wet (art. 1596 B.W.) twee hoofdverplichtingen en wel om het gehuurde ais een „goed huis vader" te gebruiken en „om den huurprijs op de bepaalde termijnen te voldoen". Betaalt de huurder niet, dan heeft de verhuurder in het algemeen diverse acties. Ten eerste kan hij nakoming vragen en den huurder dagvaarden tot betaling der vervallen huurtermijnen. Ook kan de ver huurder o.a. ontbinding vorderen of ont binding met' schadevergoeding. Kan nu een inmiddels gemobiliseerde huurder in dergelijke gevallen, op grond van het feit, dat hij onder de wapenen is geroepen, zich op overmacht beroepen, al thans „op een vreemde oorzaak", die hem niet kan worden toegerekend? MI. niet, en wel omdat zqu er al een verhinderende oorzaak, in casu de mobili satie zijn, quod non deze dan toch in ieder geval tijdens het sluiten der overeen komst kan worden voorzien. Sinds eenige jaren is Europa immers van de eene crisis in de andere gestort! Oorlog en mobilisatie teekenden zich sinds even zoovele jaren als dreigende gevaren af en wierpen hun schaduwen vooruit. Lang vóór Augustus 1939 werden allerwegen dan ook oorlogsclausules in vele contracten opge nomen. En terecht! Een behoorlijke zorg brengt mede, dat een schuldenaar zich te gen dergelijke mogelijkheden wapent. Wie deze diligentia niet betracht, mag zich la ter niet beklagen en zijn schade op een an der trachten af te wimpelen; evenmin als zich beklagen mag de wandelaar, die zich zonder parapluie of regenjas op weg heeft begeven, tervvjjl toch bij zijn vertrek onheil spellende wolken zich boven zijn hoofd sa menpakten! Inderdaad zit de gemobiliseerde dus m.i. volgens de wet aan zijn kamerhuur vast! De mobilisatie belet hem niet te betalen. Financieel onvermogen is geen overmacht, gelijk wordt aangenomen. Slechts door tij dig op te zeggen, volgens de normale ter mijnen, zal de huurder dus van zijn ver plichtingen, bij opzegbare huur, bevrijd kunnen worden. Een en ander neemt evenwel niet weg, dat dit alles ons rechtsgevoel niet geheel bevredigt. Men kan moeilijk het gevoel van zich afzetten, dat de huurder hier wel héél erg hard wordt aangepakt en dat wel héél erge zwere eischen aan zijn vooruitzien- den blik worden gesteld, al is het ook weer niet zóó, dat hier de woorden „summum jus, summa injuria" spontaan over onze lippen wellen! Men vergete n.l. niet, dat de verhuurder ook kwalijk de dupe mag worden. Dit klemt te meer, als wij bedenken, dat deze menschen meestal geheel van de huur moe ten leven en er volkomen op zijn ingesteld, dat alles normaal verloopt. Eén kink in den kebel brengt vaak armoede mede, meer dere slagen een «jreigend bankroet! De billijkheid brengt m.i. nu mede, dat beide partijen wat water in den wijn moe ten doen, en dat in gevallen als hier be sproken de redelijkheid het richtsnoer moet zijn. Vier personen werden gedood en verschillende gewond bij de treinbotsing welke op het station te Bletchley (Eng.) plaats had. De materieele schade was zeer groot. Gedupeerden geef ik dus den raad om zoo spoedig mogelijk te trachten tot een minnelijke schikking te geraken. De verhuurders en verhuursters zullen daar zeker in het algemeen wel voor te vinden zijn en geenszins zullen zij „het volle pond" eischen. Mr. W. Hugenholtz. (Van onzen correspondent.) ZURICH, midden October. Sedert enkele dagen eten wij „volks brood"! Waarbij direct geconstateerd dient te worden, dat deze aanvankelijk gevreesde maatregel heelemaal niet zoo erg blijkt te zijn. Het nieuwe, grijskleurige baksel, dat ons inplaats van het vroegere wittebrood wordt voorgezet, heeft namelijk een voor- treffelijken smaak en het is bros en licht verteerbaar. Doktoren verklaren zelfs, dat dit „grijze" brood veel gezonder is dan het brood, dat wij vóór den oorlog plachten te consumeeren. Eigenlijk zijn wij er dus hee lemaal niet op achteruit gegaan! Doch de wijze Bundesrat, die wel weet, dat 'n rasechte Zwitser zonder zijn „Weg- gli" en „Gipfel" zichzelf niet is, heeft toe gestaan, dat deze broodjes althans voor loopig nog vervaardigd mogen worden. Dat zijn dus met recht „lievere broodjes", die in dit geval wèl gebakken worden. Hoewel Italië de Zwitsersche regeering verzekerd heeft, dat te allen tijde gerekend zou kunnen worden op invoer via dat land van de noodige benzine, heeft de Bundesrat toch gehandeld volgens het oude spreek woord „Der kluge Mann baut vor" en rêeds in de eerste oorlogsweek benzine-distributie ingesteld. Dit werd midden-September ge volgd door een inmiddels ook in Neder land ingevoerd rijverbod op Zon- en feestdagen. Alleen wordt de maatregel hier nóg rigoureuzer doorgevoerd, daar het autoverkeer telkens volle 24 uur van Zaterdagavond 12 uur tot Zondagavond 12 uur wordt stilgelegd. Het pleit ten zeer ste voor de mentaliteit en den gemeen schapszin der bevolking, dat we hierover nog geen Zwitser hebben hooren mopperen! Dit schijnt evenwel nog niet het einde der benzine-beperking te zijn. De vorige week moesten namelijk alle bezitters van automobielen en motorrijwielen een biljet invullen, waaróm en waarvóór ze hun motorrijtuig nog gebruiken. En wéér werd er niet „gekankerd" Er zijn nog andere verschillen tusschen de twee overigens in zoovele opzichten overeenstemmende neutrale staten Ne derland en Zwitserland. Had eerstgenoemd land in enkele weken weer een vrijwel nor maal treinverkeer, hier hebben we het van 2 September tot 8 October met een „Kriegsfahrplan" moeten doen, dat den treinenloop tot het alleruiterste beperkte. Overvulde treinen en belangrijke vertra gingen een unicum in een zoo „geor dend" land als dit! waren er het gevolg van. Sedert den ingang van de winterdienst- regeling op Zondag 8 October is het trein verkeer weer voor 94 dus vrijwel geheel, normaal. In ieder geval hebben we de af- geloopen weken kunnen constateeren, hoe het leven er uitziet, wanneer de commu nicatie-middelen, waarop wij in normale tijden als op een klok kunnen rekenen, in disorde zijn. Naar een dergelijke periode verlangen wij heusch niet terug! Eergisteren is overigens bekend gemaakt, dat met ingang van 1 November de gesper de levensmiddelen, als suiker, meel, vet en „Teigwaren" weer verkrijgbaar zullen zijn. Doch alléén op levensmiddelenkaarten, die in de komende weken zullen worden uit gereikt. Op 29 October a.s. moeten de 187 leden van den Zwitserschen Nationalrat nieuw gekozen worden. Hoewel men het er in den beginne unaniem over eens was, dat dit „stille" verkiezingen zouden moeten wor den, zijn in een aantal kantons speciaal in de grootere als Zürich, Graubünden, Ge- néve op het laatste oogenblik nog en kele „concurreerende" lijsten ingediend. Het resultaat daarvan is, dat in 12 kantons de verkiezingen „stil" zullen zijn, terwijl in de overige 13 kantons een, overigens on getwijfeld gematigde, verkiezingsstrijd zal ontbranden. Van de 187 afgevaardigden zijn er thans 48, dus ongeveer een vierde ge deelte, weer zeker van hun zetel. Eenige ontstemming heeft het gewekt, dat, volgens een verordening van generaal Guisan, militairen in verkiezingsvergade ringen niet het woord mogen voeren. Men voelt dit als on-democratisch en niet in overeenstemming met de Zwitsersche grond wet, die zegt: „Alle Bürger sind vor dem Gesetze gleich". Alle burgers zijn gelijk voor de wet. De Baseier National-Zei- tung", die aan deze kwestie een artikel wijdde, ziet niet in, waarom de burger in uniform, die klaar staat om, zoo noodig, zijn land te verdedigen, minder rechten heeft dan een burger in civiel. Wij willen ons er angstvallig voor hoeden, in deze aangelegenheid stelling te nemen en hebben het bovenstaande alleen vermeld, om u evenals dat het doel is van al onze „Zwitsersche Notities" er een indruk van te geven, wat in het ons zoo verwante Zwitsersche volk leeft. De Minister van Waterstaat heeft met ingang van gisteren bepaald: le. Het premiebedrag, verschuldigd voor verzekering bij den staat van de uitkeerin- gen, bedoeld in art. 2 der Zee-ongevallenwet 1919 (dat zijn uitkeeringen aan leden der bemanning bij ongeval), zal zoowel voor de schepen in de handels- en sleepvaart als voor schepen in het zeevisscherijbedrijf, voor elk geval afzonderlijk worden vast gesteld. 2e. Geen verzekering wordt bij den staat gesloten, indien naar het oordeel van den minister of van den inspecteur-generaal of van de inspecteurs van de scheepvaart de eigenaar van het betreffende zeevaartuig in gebreke is eenige aan een anderen ver zekeraar verschuldigde premie te voldoen. In een bergachtig land als dit zijn twee categorieën militairen: zij,'die in het laag land gelegerd zijn en zij, die hun plicht in het hooggebergte moeten vervullen. De eerste soort kan men met de soldaten in ons eigen land vergelijken. Zij zijn meestal zeer behoorlijk ondergebracht, hebben op tijd hun natje en hun droogje, hun ont spanningsavonden en de hartelijke burgers, die hen van alles toestoppen. Maar de tweede categorie, dat is heel wat anders. De gebergtetroepen zijn meestal zóó ver van de bewoonde wereld verwijderd, dat men ze als niet-direct betrokkene eigenlijk vergeet. En daarom verdienen ze het, dat hier eens extra op hun buitenge woon zwaren dienst, die met het naderen van den winter iedere week zwaarder wordt, gewezen wordt. Voor zware lasten van hout en levens middelen, die de draag-colonnes omhoog transporteeren, voor koude en slecht weer, voor eenzaamheid in afgelegen hooggeberg tedalen en op de Alpen aan den rand der gletschermorenen, wordt de bergsoldaat schadeloos gesteld door verrukkelijke maan nachten te midden der overweldigende berg reuzen en soms door prachtige vergezich ten, maar bovenal door een trouwe, oprech te kameraadschap, die leiding en troep sa men bindt. Paard en motorrijtuig komen slechts tot de pashoogte; van daar af moet gemar cheerd worden, langzaam, stap voor stap langs de steile hellingen naar de Alphiitte, waar nog een dunne straal water kan wor den opgevangen, of nóg verder naar „firn" en gletscher, waar het theewater eerst uit sneeuw moet worden gesmolten. Doch ondanks al deze moeilijkheden doen de Zwitsersche gebergte-troepen vol opge wektheid en met toewijding hun zoo zwa ren plicht. Wij meenen, dat op het leven van deze gemobiliseerden wel eens speciaal de aandacht mocht worden gevestigd En intusschen kost de algeheele mobili satie de Zwitsersche regeering nog steeds vijf millioen francs per dag!

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 7