HP tyrovtttcïuie §P £eetiur0cH&fefP C&GOESCHE COURANT to S"eHZni°Uden kunnen komen. De storm van Zaterdag. De Russische eischen aan Finland. Garandeert Rusland de grenzen van Roemenië en Turkije? De ondergang van de „Royal Oak" De onderhandelingen verloopen niet vlot. Arbeidsdienstplicht ingesteld. FINSCHE NAT.-SOCIALISTEN TELEURGESTELD. DE FINSCHE ONDERHAN DELAAR TERUG. SOVJET RUSLAND Geen vreemde oorlogs schepen in de Zwarte Zee. Russische troepen en oorlogsschepen in Estland. Bijna 800 man ver dronken. Is Mussolini boos op Hitier Ongerustheid te Berlijn over de taktiek der Sovjet-Unie. Duitsch vliegtuig door eigen geschut omlaag gehaald. EEN SENATOR, DIE BOOS IS OP ENGELAND EN FRANKRIJK, „De oorlog is nog nauwelijks begonnen." Aan iederen deurknop een helsche machine. Generaal Von Blomberg gevangen Verscheidene schepen op de Ooster- en Wester-Schelde verkeerden in gevaar. De veerboot „Luctor et Emergo" voor de haven van Terneuzen omhooggevaren. NUMMER 244 182e JAARGANG Dagblad. Uitgave C.V. De Middel- burgsche Courant. Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstraat 28, ■pel. Redactie 269, 'Administratie 139; te GOES: Turf kade, Tel. 2863. Post giro 359300. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes 2.30, elders 2.50 per kwartaal. Weekabonne menten in Middelburg en Goes 18 ct. In mi TWEE BLADEN EERSTE BLAD riBST-err^a MIBDELBURGSCHE COURANT MAANDAG 16 OCTOBER 1939 Advertentiën 30 cent per regel, ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Bij contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum 2.10. „Kleine Advertenties", maximum 6 regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. „Brieven, of 'adres bureau v. d. blad" 10 cent extra. Bewijsnummers 5 ct. Over de Finsch-Russische besprekingen te Moskou komen nog steeds allerlei be richten binnen, die echter grootendeels ge baseerd schijnen op vermoedens. De Fin- sche delegatie is intusschen naar Helsinki teruggekeerd, waarin men over het alge meen geen gunstig teeken ziet, daar hier uit blijkt, dat er nog geen overeenstemming tot stand gekomen is. De correspondenten van de Deensche bla den in Moskou berichten, dat de Sovjetre- geering vier eischen heeft gesteld aan Fin land en wel: le: afstand van de Tiitters eilanden, Pe- nisari, Lavansari, Seskar en vermoedelijk ook Hochland (men zie het eerste kaartje). Deze eilanden beheerschen de toegang tot de baai van Kroonstad in de Finsche golf. Als schadeloosstelling zou Finland gebied krijgen in Oost-Karelië, het aan Finland grenzende deel der Sovjet-Unie. 2e: Finland is niet gerechtigd de Aalands" eilanden te versterken en de Sovjet-Unie zal het recht krijgen op geregelde tijden te kunnen vaststellen, dat hieraan de hand wordt gehouden, (men zie het tweede kaartje). 3e: Finland moet een militair verdrag sluiten met de Sovjet-Unie. De Deensche correspondenten voegen hieraan toe, dat het vierde punt onbeken de bijzonderheden behelst en dat dit punt de reden is, waarom de Finsche delegatie naar Finland is teruggekeerd. De Finnen hebben het bericht, dat de delegatie terugkeerde, somber opgenomen, doch men wijst erop, dat minister Paasikivi van zijn regeering slechts toestemming heeft gekregen sommige punten te behan delen. Evenwel beschouwt men den terug keer als een bewijs, dat de onderhandelin gen niet zoo vlot verloopen. In officieele Finsche kringen wordt ver klaard, dat de berichten over de eischen der Sovjet-Unie, zooals deze hierboven ver- meld worden, niet juist zijn. Men weigert evenwel te zeggen, wat de ze eischen wel omvatten. Naar verluidt, zullen de onderhandelingen over eenige da gen hervat worden. Finland zet zijn voorbereiding tot verde diging met kracht voort. Uit alle deelen van het land komen de reservisten onder de wapenen en kleinere zaken zijn door gebrek aan personeel genoodzaakt te sluiten, ter wijl de diensten van trams en autobussen beperkt zijn. De gedetineerden in de gevan genis van Helsinki zijn overgebracht naar Turku. De mannen van de kustwacht en hun fa milie hebben besloten hun horloges, ringen en andere waardevolle voorwerpen ter be schikking te stellen voor de nationale zaak. Honderden boeren zijn met paard en wa gen naar Helsinki gekomen om transporten voor het leger te vervoeren. De burgers hebben den raad gekregen des avonds zoo veel mogelijk thuis te blijven. Naar het D.N.B. meldt, heeft de prest dent van Finland bij decreet de reeds be staande wet op den algemeenen arbeids dienstplicht in oorlogstijd terstond in wer king gesteld. De wet schrijft arbeidsdienst- plicht voor aan de manlijke en vrou welijke bevolking tusschen 18 en 60 jaar. De Finsche nationaal-socialisten zijn bit ter teleurgesteld, dat Duitschland niets doet om Finland te helpen, meldt Reuter. Vol gens uit Helsinki ontvangen berichten, heb ben leden van de Finsche nationaal-socialis- tische partij onlangs een bezoek gebracht aan Berlijn, in de hoop een onderhoud te hebben met Hitier om de Finsche zaak met hem te bespreken. Naar vernomen wordt zijn zij met hangend hoofd teruggekeerd. Zij hebben noch Hitier, noch Von Ribben- trop gezien, doch slechts lagere ambtena ren, die verklaarden, dat terwijl Hitier sympathie had voor de Finsche zaak, de be langen van Finland buiten de Duitsche sfeer lagen. Reuter meldt: Vanochtend is de Finsche delegatie uit Moskou teruggekomen te Helsinki. Zij werd verwelkomd door den eerstèn minister en officieele regeeringspersonen. Er bestaat toch nog wel optimisme over de mogelijkheid van een regeling. Volgens gewoonlijk goed ingelichte Duit sche kringen te Boekarest is Sovjet-Rus land voornemens aan Roemenië een waar borg te geven voor zijn grenzen. Daartegen- °Yer Zou Roemenië dan den Russischen in- oed op den Balkan moeten erkennen. PnsfJ1 ,dezelfde zijde wordt verzekerd, dat Ho o-vü v°lledige waarborgen geeft voor rm>vi„'nz.®n van Turkije, waartegenover de ten v!"'h T zouden moeten worden ges lo in Ho ^en Vreemde oorlogsschepen de miWorf doetilet gerucht de ronde, dat Rusland Pn ?uiten*anc*sche Zaken van gen rppHs k Je bij hun onderhandelin- fouden begmsel tot overeenstemming slagen- Tni- en op de volgende grond- op ReeneHo Je- Rusland verbinden zich verfeenpn HioV1JZe !fn m°gendheid hulp te de parttién 1 een der beide contracteeren- Part,3en aanvalt. Turkije verbindt zich De correspondenten van de Italiaansche bladen in Estland berichten, dat de Sovjet- Russische troepen, die in Estland in garni zoen worden gelegd, zich dikwijls tot op 30 km afstand van de garnizoensplaatsen ves tigen zullen, onder voorwendsel, dat gebrek aan karzerneering bestaat. De aankomst der Russische eenheden, die bezit' zullen nemen van de in de Russisch-Estlandsche verdrag genoemde garnizoenen is bepaald op 18 October. De troepen zullen met treinen komen via Narva en Irboska, voorts van overzee en met auto's. Het plaatselijk verkeer zal tijdens de troepenbeweging verboden zijn. De ordedienst zal verzorgd worden dooi de burgerwacht. de Dardanellen te sluiten voor schepen van oorlogvoerende naties. Molotof zou boven dien tegenover den Turkschen minister hebben bevestigd, dat de Sovjet-Unie niet voornemens is eenigerlei actie ten nadeele van Roemenië te ondernemen. Voorts wordt weer bericht, dat Saradjogloe een ontmoe ting zal hebben met den Roemeenschen mi nister van buitenlandsche zaken. Gafencu, bij zijn terugkeer uit Moskou. Volgens de laatste berichten had het En- gelsche slagschip „Royal Oak", dat door een Duitsche duikboot is getorpedeerd, een be manning van ongeveer 1200 koppen. Voor zoover bekend is, bedraagt het aantal ge redden 414, zoodat er bijna 800 opvarenden bij deze ramp zouden zijn omgekomen. On der de overlevenden bevindt zich ook de commandant Benn. In Engeland beweert men, dat de aanvallende onderzeeër even eens tot zinken is gebracht. De maritieme medewerker van de „Sun day Times" schrijft: Het schijnt wel zeker dat het verlies van de „Royal Oak" in het donker is geschied en dat de ramp des mor gens vroeg is gebeurd. Het komt redelijk voor te veronderstel len, dat een duikboot zich plotseling zeer dicht bij het schip heeft bevonden en snel minstens twee torpedo's heeft kunnen lan- ceeren. In 1936 heeft de „Royal Oak" een uitge breid herstel ondergaan, hetgeen een mil lioen pondsterling heeft gekost. Te Londen denkt men er niet aan, na het torpedeeren van de „Royal Oak" het belang van dit verlies te verkleinen. Dit is niet in overeenstemming met de traditie van Groot Brittannië, dat steeds verliezen even openhartig toegeeft als overwinnin gen, aldus schrijft Havas. Men merkt ondertusschen op, dat de „Royal Oak" 25 jaar oud is. Het ministerie van marine heeft geen mededeelingen verstrekt omtrent de plaats, waar het schip tot zinken is gebracht, noel wanneer. De Berlijnsche correspondent van het Deensche blad „National Tidende" schrijft: De diplomatieke der Sovjets verwekt in Duitschland een toenemende ongerustheid, vooral daar de voornemens van Italië nog onbekend zijn. Nu de Sovjets geleidelijk op trekken naar de Oostzee, wordt gevreesd, dat zij spoedig een punt zullen bereiken waar zij „Duitschland hevig op de teenen moeten trappen". De correspondent voegt hieraan toe: De as Rome-Berlijn is volkomen ver dwenen. Mussolini was verstoord over Hit- Iers opmarsch naar Polen en heeft gebruik gemaakt van een geheime clausule in het Duitsch-Italiaansch militair pact, waarbij gedurende drie jaren na de onderteekening geen hulp behoeft te worden verleend. Ita lië zou volgens den correspondent voorts ook verstoord zijn op Duitschland, omdat het den Sovjets heeft toegestaan de grens met Hongarije te bezetten. Het Duitsche nieuwsbureau deelt mede, dat een Duitsche vlieger Zaterdagavond op een thuisvlucht was verdwaald en binnen het verboden gebied boven Berlijn is geko men. Tengevolge van het wolkendek kon hij niet nauwkeurig herkend worden en de luchtdoelartillerie opende het vuur. Het vliegtuig werd getroffen en stortte omlaag. De vlieger zelf slaagde er in met zijn para- schute ongedeerd den grond te bereiken. Dit bericht brengt de oplossing van het vraagstuk van den onrustigen Zaterdag avond, dien Berlijn heeft meegemaakt. Zon der dat er luchtalarm gegeven was, hoor de men nl. plotseling het luchtweergeschut donderen. Niemand zag een vliegtuig en niemand hoorde er een. Het blijkt echter, dat de luisterapparaten goed werkten toen zij een toestel registreerden op ongeveer 7000 meter hoogte. De Berlijners begrepen er niets van toen zij de schijnwerpers aan het werk zagen en in het Westen het ge luid van ontploffende projectielen hoorden. Later berichtten Londen en Parijs, dat er geen sprake van was, dat het hier een Engelsch of Fransch vliegtuig betraf. Zij hadden gelijk. Het D.N.B. meldt uit Washington: Bij de debatten over de Amerikaansche neutraliteitswet heeft de senator Lundeen een aanval gedaan op Engeland en Frank rijk. Hij zeide, dat Roosevelt de geschriften van George Washington beter moest lezen. Als men van Engelsche zijde beweert, dat Hitier zijn woord heeft gebroken, dan moet Roosevelt aldus Lundeen zich de be loften van Frankrijk en Engeland te bin nen brengen en zich afvragen, of hun woord wellicht beter was. De Britsche en Fransche rijken zijn de grootste ter wereld en niettemin beweren beide landen, dat zij hun schulden niet kunnen betalen. Lundeen stelde voor, dat de Amerikaansche strijd krachten onverwijld de West-Indische be zittingen van Engeland en Frankrijk zou den bezetten. Hij garandeerde, dat er geen schot gelost zou worden - j Het Engelsche slagschip .Royal Oak"", dat tengevolge van een duikboot- aanval is getorpedeerd en gezonken. De .Royal Oak" was een oorlogsbodem van 30000 ton De Fransche opperbevelhebber, generaal Gamelin, heeft op zijn hoofdkwartier den vertegenwoordiger van de „Temps" ontvan gen en hem verzocht het publiek mede te deelen, dat de oorlog nog nauwelijks begon nen is en dat het geduld, veel geduld moet hebben. De concentratie van het leger is in volmaakte orde verloopen en wanneer thans de Duitsche kanonnen schieten, dan komen de granaten op Duitsch terrein terecht. De generaal zeide verder, dat de op marsch op Duitsch gebied met geringe ver liezen tot stand gebracht is onder dekking van sterke gepantserde eenheden. De Duit- schers lieten alles springen; in de dorpen waren tallooze hinderlagen gelegd. Wan neer men een steen, een plank of een deur knop aanraakte, vloog een helsche machine in de lucht. Deze helsche machines moeten met zorg door de gnie worden opgeruimd. Het Fransche blad „Oeuvre" schrijft uit Berlijn te hebben vernomen, dat maar schalk Von Blomberg, de vroegere opperbe velhebber van het Duitsche leger en vijf an dere hooge officieren, zijn opgesloten in de vesting Landsberg. Hitier zelf heeft in deze vesting gevangen gezeten na de mislukte putsch te Müncnen in 1923 en heeft hier zijn boek „Mein Kampf" geschreven. Vervolgens deelde de generaal mede, dat de geest van de Fransche troepen uitste kend is en hij verhaalde enkele staaltjes van dapperheid. Tenslotte zeide hij, dat de huidige oorlog een geduld-oorlog is. Terwijl Frankrijk en Engeland kanonnen, vliegtui gen en tanks maken, beschikt Duitschland niet over de noodige grondstoffen om het zelfde te doen. Ieder uur, dat verloopt, werkt voor Frankrijk en Engeland. -~«3*aCEa^9- -<öêSS2K»e»—- De storm welke Zaterdag, vooral in de middaguren, boven Zeeland heeft gewoed, heeft op de Ooster en Wester Schelde eenige ongevallen veroorzaakt. Op de Wester Schelde ter hoogte van de Biezelingsche Ham kreeg een sleep, be staande uit de schepen „Edelweiss II' en „Rosalie" welke getrokken werden door de sleepboot „Ahvine II" het te kwaad met de elementen. Vooral de „Edelweiss II' geraakte hier bij in een gevaarlijke positie Tengevolge van de overkomende zeeën maakte het schip veel water zoodat er groote kans op zinken bestond. De te Terneuzen liggende sleepboot „En Avant 10" voer uit voor het verleenen van assistentie. Nabij de „Edelwéiss" gekomen werden eerst de vrouw en de kinderen van den schipper overgenomen op de sleep boot De „Rosalie" kwam toen ten anker, waarna de Edelweiss!' met behulp van de beide sleepbooten te Hansweert is bin nengebracht Daarna werd de „Rosalie" in dezelfde haven binnengesleept De Edelweiss had veel water binnenge kregen, dat door een pompboot er uit is gepompt. Bij het invaren van de Sluis te Hans- weert, is het schip H J 13 tegen de sluis muur gevaren, waardoor de geheele kop in elkaar werd gedrukt Op de Ooster Schelde is het 600 ton groote motorschip „De HoopV, schipper van de Waard, gedomicilieerd te Ouder kerk aan den IJsel, geladen met maca dam, op weg naar Bergen op Zoom, ter hoogte van Gorishoek aan lager wal ge raakt en vol water geslagen De bergings vaartuigen „Zeehond" en „Zeester hebben het schip leeggepompt en vlotgebracht, waarna het door de beide bergingsvaartui gen naar zijn bestemming is gebracht Schipper v. d. Waard, diens vrouw en elf kinderen hadden zich met levensge vaar in de roeiboot weten te begeven De schipper slaagde er in met zijn gezin be houden den wal te bereiken Toen het schip bij laag water door de bergingsvaartuigen was leeggepompt, bleek de schade zeer groot te zijn In de roef was alles kort en klein geslagen; kleeren, beddegoed waren met water en olie door drenkt. De motor was uit elkaar gevlogen De sleepboot Japico met drie schepen op sleeptouw kon zijn sleep niet meer hou den en moest assistentie inroepen Met be hulp van twee booten werd de sleep in de haven van Zijpe binnen gesleept. Het met beurtgoederen geladen motor schip van schipper de Nijs, op weg van Rotterdam naar Terneuzen, is met machi- neschade op de Ooster Schelde door de sleepboot van kapitein Kluitenaar opge pikt en naar zijn bestemming gebracht Het stormweer van Zaterdag heeft ook te Yerseke aan den buitehsteiger van de oesterputten der Nederl Maatsch voor oesterteelt aanzienlijke schade veroorzaakt. Een gat van 10 a 12 meter werd bij den steiger geslagen. Ook op andere punten werd schade toegebracht Omstreeks half acht Zaterdagavond ge raakte de van Hoedekenskerke komende veerboot „Luctor et Emergo bij het bin nenkomen van de haven van Terneuzen om- omhoog. Uit de middelhaven kwam n.l. het motor schip „Maria Antoinette" en om een aan varing te voorkomen, stond de kapitein van de „Luctor et Emergo" slechts één weg open, n.l. het schip op de pier te zetten. Voor de zich aan boord bevindende rei zigers waaronder verschillende met verlof gaande militairen, beteekende de stranding een groot ongerief, temeer daar bleek dat het schip muurvast zat en eerst bij opko mend water, des nachts, vlot zou kunnen komen. Later zijn de reizigers, alsmede de post en de nieuwsbladen met behulp van de te Terneuzen liggende sleepboot „En Avant 10" aan den wal gebracht. Inmiddels had men het kantoor van den Provincialen Stoombootdienst te Vlissingen van het ongeval op de hoogte gesteld. De aldaar liggende stoomboot „Schouwen" van denzelfden dienst kreeg opdracht naar Ter neuzen te varen voor het eventueel verlee nen van assistentie Daar men niet de be schikking had over een reserve-boot kon de laatste dienst op Hoedekenskerke geen doorgang vinden. Ook des Zondags bestond geen verbinding tusschen Terneuzen en Hoedekenskerke. Maatregelen werden ge troffen om den dienst op heden te verzeke ren. Des nachts omstreeks 12 uur kwam de „Luctor et Emergo" op eigen kracht vlot. De zich aan boord bevindende auto werd gelost en daar het inmiddels Zondag ge worden was, kreeg de bestuurder een ver klaring dat hij van zftn auto gebruik mocht maken om de bestemmingsplaats te be reiken. Een ingesteld onderzoek wees uit dat de „Luctor et Emergo" schade aan den steven had bekomen, terwijl het voorroer geheel vernield was. Ook aan de beschoeiing van den Westhavendam was schade toegebracht. De boot is daarna op eigen kracht naar Vlissingen gestoomd alwaar de schade her steld zal worden.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 1