N ZEEUWSCH ZONDAGSEAAD predicatie „Grootsteedsch". SCHAKEN \AM DE PROVINCIALE ZEEUVSCHE MIDDELDUDGSCHE COUDAhT ZATERDAG EN I KORTE ZEEÜWSCHE KRONIEK Schetsen van d'oeve. 1889. oorlogs- over- :ehouden lhouders •omvaart nden tot ten. aar Rhe- chuiving sopolder van on- van 75- itterdam mmst te in het avonds uitenge- verlengd alle ge» in Zuid- id zendt er; dad., f 10 p. ediende, >ranche, mnd.; >ilisatie; diens t- tijdelijk Sociale emidde- rekt tot ge- ïcitaties Loeff. Oct.r ;n „De h. ZO - um ENGELEN IN DEN HERFST. Overal regent het en natte blaren vallen. Er zwerven nu veel menschen die geen huis meer hebben. Er liggen velen in de modder. En velen hebben doorweekte kleêren en zullen wel nooit meer droog en warm worden- Ook worden velen in een nat graf gelegd en velen sterven in het zwarte water. Herfst over Europa. Deze herfst is eindeloos voor de eenzamen, die geen verweer meer hebben. De pijn van den weemoed groeit in hen en maakt hen kil van binnen. Er is voor vele menschen troost. Men kan vertroosten met warme woorden en met ijdelheid; ook heelt de tijd veel aan veler wonden. En altijd is er wel iets te zeggen, dat menschelijk goed 'doet. Maar voor de eenzamen in dezen herfst is er geen troost. Ergens aan de Noordpool wentelt een kleine ijs schots in het zwarte water. De engelen zullen wel geen koude gevoelen. Aan hen te denken maakt altijd warm. Ziet, hier is een troost van Boven voor de eenzamen: wij worden niet alleen gelaten. Engelen zweven om ons heen, de gedienstige geesten van Gods welbehagen. Jezus, sprekende over de kinderen, zeide, dat hun engelen altijd zien het aan gezicht des Vaders die in de hemelen is. Het kan zijn dat de engelen van ouderen wijken. Maar dan moeten die ouderen kinderen worden en de engelen zijn er weer. Ergens in Polen loopt een ver waaid, doorweekt menschje te zoe ken naar haar afgebrande huis, hui verend in een natten omslagdoek. Maar lichte engelen gaan haar voor naar de plaats waar zij straks zal neervallen en sterven van kou en ellende. Ergens in Nederland zit een mensch ineengedoken in zijn kamer en staart in de zwarte diepte van zijn eenzaamheid. Maar plotseling is de kamer vol hemelsch licht en leven. Ziet hij het F. DE ROOMSCH-KATHOLIEKEN IN ZEELAND. VIII. o WESTELIJK ZEEUWSCH-VLAANDEREN I. In de 17de eeuw waren in deze streek er maar twee steden, waar een aantal Roomschen woonden, namelijk S 1 u i s en IJ z e n d ij k e. De baljuw van A a r - d e n b u r g schreef in 1654 aan de Sta- ten-Generaal, dat er in die stad weinig of geen „paapschgezinden" woonden. In gelij ken geest schreef de baljuw van Oost burg aan hetzelfde college in 1687. Biervliet was reeds in 1572 door de Geuzen bezet, dus geheel vrij van Room schen. Op het platteland waren er ook geen of weinig. Hierbij moeten wij bedenken, dat toen een groot deel van het land over stroomd was. SLUIS. Deze stad was van ouds het bolwerk van het Westelijk deel van Staatsch-Vlaande- ren. Er lag dan ook steeds een groot garni zoen. Daar er vroeger nog geen dienstplicht was, bestond het leger uit huurtroepen, vaak van vreemde nationaliteit. Van de be zetting te Sluis waren er op het eind der 17de eeuw wel een 500 man Roomsch. Deze gingen even over de grens op het fort St. Donaas en te Middelburg in Vlaanderen naar de mis. Toen de Franschen in 1701 de naburige plaatsen Brugge, Damme en St. Donaas hadden bezet en de Roomsche Staatsche sol daten trachtten naar hen te doen overloo- pen, 't geen hun soms gelukte, wist de gou verneur van Sluis het gedaan te krijgen, dat in het kasteel te Sluis alleen des Zon dags slechts één Roomsche kerkdienst werd geleid door den pastoor van Middelburg in Vlaanderen. De hevige protesten van den kerkeraad en van eenige ingezetenen bij de Staten hielpen niet. De diensten gingen door. De Roomsche burgers van Sluis gin gen er natuurlijk ook ter kerk. Zelfs vele Vlamingen kwamen triumfeerende „de mis se binnen Sluis hooren", zooals zij zeiden. Door de hooge regeering der Republiek werd langzamerhand tegenover de Room schen een meer welwillende houding aan genomen. In enkele plaatsen der Genera liteitslanden werden hun kerkdiensten toe gestaan, indien deze maar „met behoor lijke precatiën (voorzichtigheid) geschied den en geen aanstoot gaven". Die voorzich tigheid moest ook te Sluis betracht worden. Aan den pastoor uit Middelburg werd het leiden van den dienst opgezegd. Alleen een wereldlijk priester uit de Republiek werd toegelaten. En wie geen deel uitmaakte van het garnizoen, de Roomsche burgerij dus, mocht den dienst niet meer bijwonen. De soldaten moesten zelf de kosten van den kerkdienst betalen. De arme militairen konden echter niet genoeg bijeenbrengen voor het levensonderhoud van den hun toe gewezen pastoor. Hierover ontstond bij hen groot misnoegen en zij begonnen te drei gen. Ten laatste werden de burgers ook toe gelaten, die gaarne wilden betalen en alzoo is in Juli 1703 de tegenwoordige R. K. pa rochie te Sluis ontstaan. De dienst werd Praten in de slaep. As wêewenaer wezende, mie' een stik of vier kleine guus op een 'oeve zitte, wezeluk, dat is gêen doen. Een 'uus-'ouwster is ter gemêenlienge wè' te kriegen, mae', wi' komme ze voe', in de regel? En zödrie a' ze merke, dat d'r room nie beutert, dan bin z' ok wee' zö vertrokke. Zodoende kom' zö 'n 'uusouwen nöoit toet ruste. Daer is nie' slechter voe' opgroeiende guus. Daan was zö 'n soort van êereboer. Te- missen: a' 't druk was, in den oest, of dae' was een man te kort bie 't dossen, dan pak ten ie ok wè' an, dan den ok een broek an van gestriept Engels leer en een bleeu- we jas, mae' voe' de rest liep 'n mie' de kromme stok; geklêed in een burger pak, mie een gestreke' licht boezeloentje an: dril noeme ze dat, je kent dat wè', zö 'n wit en bleeuw- striepje. De man zat op een mooie 'oeve. Den eigenaer, dat was zö 'n Belzen 'êer en je weet, dat bin de moeilikste nie'. In de moeilikke jaeren, die a me pas 'ehad bin der dae' wè bie, die a duste zegge: „je be- tael me mae' net zövee' pacht as da' je misse kunt, en ku' je niks misse, dan geef je dat mae". Dus Daan zat nie' moeilik, in dat opzicht. Maer a' kuste noe, wat a dit be treft, z'n kammeraas nie' tegen z'n öp boe- re, in een ander geval was ie wee' stik on- gelokkeg. Ie kwam z'n vrouwe te verspelen en dae' zat 'n, liek a' 'k zegge: op een möoie 'oeve, zonder vrouwe, mie' vier klei ne guus en een stal mie' koeien. Wan' an die 'oeve, 't waere möoie ge bouwen en beste grond, mae', dae' was zö machteg vee' weie an Nou, ik za' dae' noe mae' nie' lank bie stille bluve stae', mae' je begriept 'oe a dat gieng, toen a 'êel die melkerie-e an vremden over-'elaete most worre. Het gevolg was in ieder geval, da' Daan is mee z'n 'êer gieng prate en permissie kreeg om oal, dat a ter geschikt voe' was, om te schêeren en de koeien wig te doen. Noe a ze de kunstmis' uut-'evonden oin oal die bepaelegen in pachtcontracten vangin ströo magge verkoope' of gin mis' en om de zeven jaer braeke, glad onzin eworre en je kun' nie' begriepe 'oe dat er nog zövee' bin, die a dat uut ouwe gewente Ijae' ,stee(is laete stae'a' den eigenaer a? wil kan de pachter dae' een 'öop en ast mee O' bie 't scheien van de mart spn 6"^ee^: wie beden is je vriend, zal mor- ie 't Terachten. Bie zukke diengen ku' in i op vrien-'schap an laete komme, m zaeken mö' je sicuur weze. - Maer alla:,dien 'êer van Daan wou rede verstae; de man was zo schikkelik meuge- lik. Mae' bie die gelegenteit zei den toch ok tegen Daan, ie zei: „awel m'n vriend, ge moet U een vrouw zoeken, want op den langen duur gaat dat zoo toch niet". Noe Daan, eerlik gezegd a is uut- 'ekeke 'öor. De leste keer h ten tuus 'ewist bie z'n ouwers, den is vernome naer een misje, daer a ten tegaere schole mie' egaen en ok wer is 'edanst en schessen 'eree, liek a dat gaet op een durp 's Zondags an den diek om puperementjes vraege en vast-'ouwe toetda' ze die 'egeven of der is effen bluve lóope toet bie 't durp. Mae' meer toch nie, 'öor. Toen a ten de jaeren waer 'n 'etrouwd mee een boeredochter van een are gemêen- te en in diezelfde gemêente den toen die 'oeve kunne pachte, daer a ten dan noe nog op weunden. Om noe te zeggen dat de ménsen slecht leefden, dat zou te vee' gezeid weze, 'öor. Ze leefden gewoon. Ieder dee' z'n bezeghe- den. Allêene tegaere, dat waere ze zö goed as nöoit. Dae' liep oltied volk op d' 'oeve Een meid, een werkster, pakkedraegers, peeagenten, petateköopers en zö gae je mae' deur. Daer ze dan ok gêen van beien erg in, 'öor; ze waere dat ollebei nie' anders gewend. Dae' viel vanselft ok wer is een woord, mae' ja: 't is stille, daer a 't nóóit waait. Dat is og zö erg nie': nae' den oorlog wor' de vrede 'etêekend. Dat is overoal zö. Mae' noe Lena 't lillikke anwensel om nog we ken naedien smêelen en smaeren te zitte geven. En kiek: Daan was een goeie vent, mae' je kun' een goeien 'ond wè' net zo lank plaege, toet a ten ok vrem biet. En oltied dat vreten en knauwen, dae' kan gin één vent tegen op den duur. Afijn, 't méns was dan noe uut den tied, en Daan al den der dan ok wezeluk vee' mie te dóen 'ehad die was dan zö- varre, dat 'n besloten om de stap voe' de twidde kêer te waegen. Liek a 'k in 't begun 'ezeid ie speelden ok zöwat 'êereboer. Ie zat ok noga' 'ier en daer in een bestuur en ie gieng vee' op-en- neer mie' lui van de landbouwmaatschappij en zö-a'. Van z'n eigen was 'n nie' lomp en indertied den toet z'n achttiende jaer bit- de mêester an 'uus 'egae om privaatles. Dat 'eugden ie noe nog zö góed 'oe ge- zelleg a tet in dat 'uusouwen was, 's win- tersaevens, a ten nog even binnen een baksje thee dronk, êer a ten mee de mêes ter nae' boven gieng. De mêester in z'n ze- kelstoel mie' een lange, stêene pupe, de metresse, mie' een klein, wit schortje an, achter 't theeblad, en Truitje an den taefel zitte lettere". Over de kachel, zö 'n an- niet meer in het kasteel gehouden maar in een gewone schuur. Later kochten zij een groot heerenhuis aan, dat inwendig tot een formeele kerk werd ingericht. Jaarlijks moest aan de stad 40 recognitiegeld be taald worden. Eenmaal binnen Sluis vasten voet ver kregen hebbende, wilde de geestelijkheid haar zielzorg ook uitbreiden tot de geloofs- genooten op het platteland. Dit werd echter streng verboden. Er kon niets in den weg komen of er werd gedreigd de kerk te doen sluiten. Alleen de zieken en de stervenden in Sluis mochten bediend worden. De doo- den, wier familie het kon betalen, werden te Hoeke of te Middelburg in Vlaanderen begraven, de armen op het kerkhof der Gereformeerden. Eerst in 1803 kregen de Roomschen een eigen begraafplaats. In 1823 werd aan de Garenmarkt een nieuwe kerk gebouwd met subsidie van het rijk. Verscheidene Hervorm den steunden den aanbouw met een geldelij ke gift, wel een bewijs, dat de verhouding tusschen Roomsch en niet-Roomsch goed was Later is de tegenwoordige kerk gebouwd. Het aantal Roomschen is thans ver in de meerderheid. Er is een jongens internaat van Belgische en Fransche broeders 550 personen. IJZENDIJKE. Evenals te Sluis is ook te IJzendijke de Roomsche parochie uit het garnizoen ont staan. In 1703 verkregen de officieren van de Staten verlof den Roomschen kerkdienst oogluikend toe te laten in een huis op de kaai. De priester moest Nederlander van geboorte zijn. Hij werd benoemd door den bisschop van Brugge. De officieren be kostigden het onderhoud van den geeste lijke, daar de soldaten daartoe te arm wa ren. Spoedig lieten zij Roomsche ingeze tenen toe, omdat deze gaarne hiervoor be taalden. De baljuw eischte nu voor zich van eiken burger, die ter kerke ging, twee stuivers. Nu bleven deze uit de kerk. Om dat zoo'n extra belasting niet te Sluis be stond, werd op verzoek der officieren de baljuw door de Staten verboden daarmee door te gaan. Het door hem ontvangen geld moest hij storten in de armenkas van IJzen dijke. Toen de Roomschen in 1706 een grooter gebouw aanvroegen, kwamen de kerkeraad en de magistraat hier tegen op bij de Sta ten. Zij noemden het een „stoutigheid" en „onbeschaamdheid" der Roomschen om „het grootste en aanzienlijkste huis" van IJzendijke tot kerk te willen inrichten. De Roomschen kregen geen ander gebouw. Eerst in 1720 kregen zij toestemming om een houten woonhuis om te bouwen tot een kerkschuur, met stroo gedekt. De parochie breidde zich uit, zoodat de kerk veel te klein was. In 1776 werd verlof gekregen de kerk te verbreeden, een gaanderij er in te maken en het dak met pannen te dekken. Voor elke verbouwing in de kerk hoe klein ook, moest toestemming aan de Staten ge vraagd worden. Als het werd toegestaan, werd de bepaling er bij gemaakt, dat geen snijwerk of sierlijke verfkleuren het ge bouw mochten versieren. De parochie bestond behalve uit de Room schen van 't garnizoen uit meer dan hon derd burgers. Hierbij kwamen nog meer dan 300 kerkgangers van buiten IJzendijke. gekleede juffrouw 'iege dan een paer theedoeken of onderbroeken of zö te dröo- gen. Die Trui nam 't leven nie' zwaer op 'öor. Ze was „oltied gereed mie' een grap; ddt wist 'n nog wè' uut de schooltied. In 't 't 'uusouwen was ze ok flink en de guus vlo'ge mie d'r wig; ze zö 'n clubje, daer a ze breischole voe' ieuw, weet je. Dat was hetgene, dat a Daan vernomen toen a ten, tuus bie z'n ouwers, infer- meerden 'oe a Trui van de meester het noe stelden. Wan' je mö' wete, dat 'n z'n eigen twi diengen vóór-'enomen Ten eesten: die a 'k noe neme', mö' góed van memeur weze en ten twidden: ze mot d'r eigen góed vóór kunne doe-e, zö-da' ze ok meeprate kan in verêenegen of op vergaderiengen van een misjesverêenege of een vrouwebond. Wan dat is tegenwooreg den eis van den tied. Onze mekker wits vanselft wè' da' z'n kansen nie' slecht stienge. Trui dae', toen a ze ollebei nog jonk waere, gin moeite voe' 'edae', om voe' z'n te verbergen, da' ze zin in z'n Mae', ja: toen docht ie nog over gin burgermisje Dus die zaak was gauw beklonke. Te wachten ze nergenst op, integendeel, wan Trui was in dien tied ok verjaerd vanselft. Zö lachereg en luu-'e as vroeger was ze ok nie' 'ebleve'; mae' góed en vriendelik, dat was Trui, 'óor, da' 's waer. En de zin was ter niks minder op 'eworre. Nou, Daan, dat weet je, was een goeie vent en ze weunden op dezelfde möoie 'oeve. Eén weke a ze een 'emel op aerde. Ze was ter van overtuugd dat 'n 'eimelijk ok oltied zin in 'eur 'ehad Zulder waere één, die êeste vrouwe 'oorden der nie' bie. Toen wier ze 's nachs wakker; Daan lag te praten in z'n slaep. Eest kust ze niks verstae', maer anêens riep 'n dudelik, olf an 't schreeuwende: „Lena, Lena, spreek dan toch tegen me; je vee' piene?" Dae' viel anêens duzend pond op d'r 'arte. Gin óoge kust ze mi' toe-doe-e van een 'êele nacht. En schrêeuwe, mie' 't laeken in d'r mond, een plasse op d'r kossen. Den aren ochend was d'r gezicht glad op- 'ezwolle, dat begriep je Ze wou zö nie in 't voorste komme en ze bleef op bédde ligge. Daan die liep a' 'êen en weer, vraege: „wat schilt er toch an en mö' je dit nie' of mö' je dat nie' En Trui was over d'r zenuwen 'éne Die d'r eigen a een olven nacht öp ligge maeke. Ze 'ieuw d'r eigen in zö lank as ze kust. Mae' toen a ten an- 'ieuw mee zaneken schoot ze anêens uut: „nou, a' bin 'k dan jen 'uus-'ouwster mae' daer om mag ik toch wer op bédde bluve ligge, a 'k nie' wèl bin? En doe noe mae' nje' net ofda' je 'k weet nie' 'oe bezurgd bint, wan' dae' mêen je töch niks van. Mae', da' 's waer ok, de 'uus-'ouwster 'óort op de In den nieuw bedijkten Hoofdplaatpolder kwamen ook veel Roomschen wonen. Bo vendien was in den oogsttijd er een groot aantal Belgische arbeiders, die ter kerk kwamen. Door dat alles waren er meer dan 1500 communicanten. De bisschop van Brugge vroeg in 1791 aan de Staten om een tweeden priester te mogen benoemen, daar één persoon het werk niet af kon. Hiervoor kreeg hij geen toestemming. Door de spoedig komende omwenteling van 1794 kon de parochie, zelf haar zaken regelen, zooals zij wilde. Dadelijk werd een tweede pastoor benoemd en de kerk ver groot. Op 6 November 1837 werd een nieuwe kerk aanbesteed. Later is zij vergroot. Ook nadat in de naburige plaatsen Hoofdplaat, Biervliet en Schoondijke nieu we Roomsche kerken werden gesticht, bleef de parochie te IJzendijke vrij groot. Thans telt zij 66 der bevolking. (Wordt vervolgd). R. B. J. d. M. IK ONTDEK AMERIKA. „Grootsteedsch" is een groot woord en nergens beter dan in deze grootste al ler .grootsteedsche steden hebt ge gele genheid dit 'te beseffen Hoe meer groote steden ik leer kennen, des te minder begrijp ik wat „groot steedsch" beteekent Beteekent grootsteedschméér cul tuur Ik kan het mij niet voorstellen. Want cultuur is geen rekensommetje het laat zich niet optellen en vermenigvuldigen en wie zou durven beweren dat drie uni versiteiten drie maal zooveel cultuur be zitten dan één universiteit en dat New- York derhalve drie maal zooveel cultuur bezit dan Leiden Of zit cultuur in het vele lezen? Ja er zullen in New York wel méér lezende menschen zijn dan in Mid delburg, maar New York is vierhonderd maal zoo groot als Middelburg en ik wei ger te gelooven dat er in New York vier honderd maal zooveel lezende menschen zijn als in Middelburg. Ik denk dat dit zelfs heelemaal niet zoo is en dat op een cultuurschaal van 1 400 er meer lezers in Middelburg zijn dan in New York Want in New York hebben de menschen veel meer haast en verspillen zij veel meer tijd in de Su'oway en de liften en met wachten op andere menschen die meer haast hebben dan ii*. Middelburg; in New York kost de boterham veel meer inspanning en zweet dan in Middelburg, neenik geloof, dat wanneer ge die schaal hanteert en lezen als cultuur-maai beschouwt, Middelburg méér cultuur heeft dan New York. En vormen zestig schouwburgen méér cultuur dan één schouwburg? En geven duizend bisoscopen méér cultuur dan drie? En tienduizend lezingen-met-lichi- beel-den meer dan tien? En vijftigduizend scholen duizend keer zooveel ,als vijftig scholen Neen, ik geloof, dat wanneer méér cul tuur „grootsteedsch" beteekent New York en Parijs en Londen misschien nog veel minder grootsteedsch zijn dan Middelburg, Arnhem en Breda. Of zit het groot-steedsche in het aan tal huizen en menschen? Ge moet in een groote stad wonen en er niet als tijde lijk bezoeker logeeren, om te leeren zien dat al die vele huizen en die vele, vele menschen toevallig vlak bij elkaar staan en naast elkaar wonen en dat zoo'n groo te stad eigenlijk niet anders is dan een legkaart en een samenvoegsel van alle maal kleine stadjes en zelfs: van buurtjes, die allemaal hun stadjes- en hun buur tjesleven hebben en waar de menschen el kaar allemaal kennen en hun eigen ver trouwden bakker en slager en kruideniei hebben, hun eigen buurtbioscoop en hun eigen drug-store waar ze hun coca-cola gaan drinken. Ik behoef mijn kapper niets te zeggen; hij weet precies, dat ik géén brillantine in mijn haar wil en die magere blonde meneer wèl en dat die lange man met het kleine snorretje twee maal een hee- ten doek op z'n wangen wii hebben en de papierhandelaar van den overkant eerst een heete en dan een ijskoude. En mijn sigarettenmeneer heet Bob en iederen morgen zeg ik: „Hellah Bob" en hij zegt: „Hellah Holland", en ik leg vijf tig cent neer en hij legt 't doosje met mijn merk neer. En de slager zegt tegen mijn vrouw kelderkaemer". En ze vloog uut de bestie, nae' de öpkaemer en de deure achter d'r op slot. Daan gieng den 'oek in. En die glad gin plezierege gedachten. Die man kust daer onmeugelik iets van begriepe, 'oe a dat kwam, da' Trui anêens om-'edraaid was as een blad an een bóom. Ie kust er nie' uutkomme, 'oe a ten ok docht. Maer ie voelden z'n eigen minstens zö ongelok- keg as Trui, wan' ie docht: „m'n erme bloedjes van kinders, wat zulle die te wach ten stae?" En voe' z'n eigen: „noe bin 'k nog vadder van de pad as êest, wan' zö- varre is Lena nöoit 'egae". Mae' 't ergste was, dat 'n toet dit besluut most komme: „ze ei me bedroge. Het ei ze der louter om te doen 'ewist om d'r eigen 'ier op die 'oeve te zetten, mae' mien kan ze nie' verdrae- ge". Och, ok nae dezen oorlog wier de vrede 'etêekend. Mae' iets bleef der toch oltied van zitte'. Een klein kriezeltje wantrou wen, dat a zö weineg voedsel nöodeg om te groeien. En dat was noe daerom zö butengewoon jammer, omdat die twi mén sen van d'r jeugd ofan, wezeluk nöoit in een aar zinne 'ehad as in mekare. V. v. d. O. wanneer hij kalfslever heeft en de vischhandeïaar roept dat-ie vandaag heil bot heeft en tegenover mijn huis waai de Hudson stroomt en de bankjes worden tot een rustig zitje om te staren over tie breede rivier, daar zitten iederen avond om negen uur precies dezelfde groepje.-, menschen uit de buurt op precies hetzelf de plaatsje. We hebben hier een duiven-dame, die eiken middag om twee uur de duiven komt voeren en het tafereel is preces hetzelfde als dat van den duivenmeeneev op het Binnenhofje in den Haag. En we hebben een eekhoorntjeman, dit er uitziet als een sergeant-majoor-in-rus- te-met-een-hart-van-goud en die verza melt 's ochtends klokslag halfnegen alle eekhoorntjes van het park rond zijn voe ten en handen en ze klimmen bij hem op schoot en iedereen vindt het éénig maar grootsteedsch is het niet. En zoo is het in alle deelen van New York, net zoo als in alle bur ten van Pa rijs. Iedere buurt heeft z'n eigen gezich ten en geuren en geluiden. De gezichten van de leveranciers, de menschen op de bankjes en de eekhoorn-majoor; de geu ren van de banketbakkers en de restau rants, de geluiden van onze tram en on ze schepen op de rivier. En Times-Square dan? En de fourty- second street dan? En de 52ste straat? Met al hun bioscopen en clubs en dansge legenheden en lichtreclames en vrooiijk- heid-die-je-koopen-kunt Dat is voor de vreemdelingen. Dat is geen werkelijkheid. Dat heeft met het echte leven van de stad niets te maken. Dat is nu juifet voor de kleinsteedsche menschen, die naar de .grootsteedsche stad van hun droomen komen Dat is New- York niet. Neen„grootsteedsch" is een groot woord en waneer u het mij vraagt, dan is het alléén maar een woord en geen begrip. En dit is een compliment aan New- York, want niets is prettiger dan een kleine stad, de bekende buurt en lieve dames die duiven voeren. Mr. E. E. REDACTEUR: J. M. MULLIé. Middelburg. Vrijdag 29 September werd op de Mid- delburgsche Schaakclub de tweede ronde gespeeld in den winterwedstrijd. De uitsla gen waren als volgt: Groep I: G. BarthW. de Graaf P. M. de KleynH. Strooband afgebr. K. MaartenseB. Wagenaar 10 dr. A. SnethlageA. Daniëlse 01 W. de GraafJ. C. Lavooy afgebr. Rectificatie uitslag eerste ronde groep I: H. J. KraakJ. F. Heemskerk 01. Groep O: I. BlokpoelA. den Hollander 10 Joh. SinkeG. v. d. Ploeg 01 C. de QuartelP. Sanderse 10 Jac. SinkeH. Witvoet 01 W. FlissebaaljeI. Daniëlse afgebr. In groep I werd onderstaande huzaren- partij gespeeld: Wit: K. MAARTENSE. Zwart: B. WAGENAAR. Fransche Verdediging met Rubinstein variant. 1. e2e4 e7—e6 2. d2—d4 d7—d5 3. Pblc3 d5xe4 4. Pc3xe4 Pb8—c6 In zijn uitvoerig werk over de openingen geeft dr. Euwe hier aan Pd7 ter voorberei ding van Pgf6. Direct Pf6 zou na Pf6: Df6: tot gevolg hebben dat de zwarte dame te vroeg in het spel komt. Nu we het over het openingen-boek van dr. Euwe hebben, willen we even de vraag, die bij vele ama teurs opkomt, aanroeren, nl.: „hoe raak ik in die doolhof van varianten ooit wegwijs"? Onze meening in deze kwestie is, dat het van buiten leeren van varianten tot niets voert. Tracht een opening te begrijpen, en vooral trek leering uit eigen verloren par tijen. Vooral dit laatste. Verder kunnen we adviseeren om de hoofdstukken uit dr. Euwe's werk „de Fundamenten van het schaakspel", die over de opening handelen eens aandachtig door te lezen. Men zal dan in de opening al een hoop klippen weten te omzeilen. 5, Pgl—f3 Pg8—f6 6. Pe4xf6 Dd8xf6 7. Lel—g5 Dg5—f5 8. Lfl—d3 Df5—a5t De dame is inderdaad te vroeg in het spel. 9. c2c3? Lf8e7 Hier kon Pd4: daar om is wit's 9e zet niet juist. 10. Lg5xe7 Pc6xe7 11. Pf3e5 g7—g6 12. Ddlf3 00 Zwart rocheert tegen de komende storm in. 13. h2h4 Pe7c6 Hierdoor krijgt Wit de gelegenheid Pe5 met tempo te ruilen. Beter leek daarom 13Pf5 14. Pe5 x c6 b7xc6 15. h4—h5 Da5—d5 16. Df3f6 g6xh5 Dit is natuurlijk direct doodelijk. Dd8 schijnt langer tegenstand te bieden. 17. Thlh3 zwart geeft op. Diagram slotstelling.. abcd efgh

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 9