ZEEUWSCH ZONDAGSBLAD predïcatie SCHAKEN Veere's kleinood. iSfgj êm'm, jfij jf§j H A P! \AM DE PROVIMCIALE ZEEUVSCHE MIDDELDUDGSCHE COURAhT ZATERDAG (burg. 30 Sept. 1939 KORTE Schetsen van d'oeve. ZEEUWSCHE KRONIEK v. v. a. o. UIT DE MIDDELBURGSCHE COURANT VAN VOOR VIJFTIG JAAR UIT EEN OUD KOOKBOEK, alle ge en Zuid- id zendt m om si- }en; dad.; laximum ■tijdreis- jaar, be- brengen 1325— pt; sehrif- pier. It over de |danig, zij is ge- hsttreding Jer week; tend met ^tallaties; oeveling; Jckwevers lachine) geschoold lumenten, Bk tevens |n chirur- n.o.t.k.; uitvoe- ïg- kkersbe- kosten en voor Jarisgren- tijdelijk, moeten deren en Ie behan- lontsmet- |p zegel. Irs 3e kl.; ioodzake- aterbouw v-ereischt, In; prak- ioodzake- Jmeerpol- worden In verder Irvan zoo aan de em. gemeente 4 Octo- ter be kken Augustus sjtuk- iats c.a. Centrale •ndsehool jjndschool nmissia |s plaat gen rij Blau- an Ge- pgs- en Armbe- invorde- gebruik bmeente- ■grooting jtbescher- fedrijven. tegen bol voor 1939. ;ster, Bordes. sch Mu- Ted. Ver. M'burg; en Bond 30 h. optr. de üogardz. en bate de Be- enbond, rles van 19,00— 5 Oct.: ie Wild avon- atinée. 5 Oct.: n „Ge- 15.00 h. ZA 30 Dchtend- Huwe- X, 20 h. M'burg. 1939 OORLOG. Wij hebben tot nu toe rustig de serie over het Onze Vader voortgezet, ondanks het feit, dat ieder vol was van den verschrikkelijken oorlog. Dit beteekent niet, dat wij hierbij onbe wogen waren. Maar het beteekent twee dingen. Ten eerste: in wezen verandert er niets in de wereld, wan neer er een wereldoorlog uitbreekt. Ten tweede: meer en beter dan het Onze Vader is er tegenover een oorlog ter wereld niet te stellen. Over deze beide uitspraken heden een enkel woord. De eerste lijkt zeer hard. Het is dan ook een harde waarheid, welke het Evangelie ons tracht te doen ge- looven, namelijk dat de wereld in de slavernij van zonde, duivel en dood ligt. Dit is iemand, die met de oogen van Jezus Christus heeft leeren zien, ook in vredestijd bitter duidelijk. Wij bedriegen ons echter zoo gaarne. In oorlogstijd wordt dit zelfbedrog even wel onmogelijk, omdat zonde, duivel en dood dan verhevigd worden tot in het ondragelijke toe. Tegenover de harde waarheid van vredestijd en oorlogstijd hebben wij niets te stellen, dan ons geloof. Niet een geloof in de goede krachten, die in de menschheid zouden sluimeren; dat behoort helaas tot het zelfbedrog in vredestijd. Maar een geloof in God. En dan weer niet in een God, die onze wereldbeschouwing of onze philo sophic zich gaarne denkt, maar in den vreemden God, dien wij Vader, Zoon en Heiligen Geest noemen, dien wij het diepst leerden kennen door een gerechtelijke marteling tot de dood er op volgde, het kruis op Golgotha. Deze God, die ons weerloos en met schaamte naar een kruis leert kijken, in schemer en bliksemen en donder slagen: zonde, duivel, dood.Deze God, die ons op dit diepste punt over laadt met Zijn vergevende liefde. Deze God, dien wij vanuit de diepte mogen aanroepen met het Onze Vader, boordevol van hoop en ver trouwen. Neen, er is tegenover vrede of oor log niets beters te stellen dan deze hoop en dit vertrouwen. F. De donienie op bezoek. In de kerkeraed was daer over 'esproke. Over dat geval van Cootje van Pietje van Kloas. Dat was den domenie toch zö vremd vóór-'ekomme, dat er op de begraefenisse gin are vrouw'-lien' waere as zö-mae' net de buren. Kloas z'n voader 5 der achteran 'egae 'oor, dat wè; en den 'and, daer a ten z'n lanfer mee vast-'ieuw beefden, dat den domenie goed 'ezie. (Ja, noe worre der gin lanfers meer 'edroge moe' dit is ok a' 'éel wat jaeren 'elee'.) Den domenie stieng nog mae' korten tied op die gemeente, dus 's Zondagsachemir- regs, nae kerktied, a de kerkeraed nog bie mekare was in de consistorie, toen brocht 'n dat is ter spraeke en die ouderliengen, en de diakens ok vanselft, den toen 'êel dien toestand is uut mekare 'edae. Die man kust dat glad nie' begriepe da' één méns zö kust bestae. Om j'n eigen zö te ver-'arden tegen j'n eigen bloed. Mae' ja, g'löove most 'n 't; de feiten lagge der. Was die man noe mae' twinteg jaer ouwer 'ewist, dan den oal die diengen stille laete ruste en die ménsen d'r eigen gangen laete gae'. Mae' nêe-e, die was jonk, dus die docht, dat 'n gerope was om 'êel de boel daer is rechte te komme zet ten. Ie docht bie z'n eigen nie' vee' minder, as da' ze eigeluk op z'n zatte te wachten. Dae' bin van die spreuken van twi ménsen die a ielk in een apart vertrek zitte, ieder an een kant van de deure en ollebei graag wille, dat den aren de krikke omdraait, mae' gêen van beien den êesten wille' weze'. Die spreuke zag den domenie voor z'n öogen en, vol goeie voornemens, gieng 'n op pad, mie' de gedachte: „ik za' die mén sen toet mekare brienge, ik za' de krikke van dè deure voe' d'r omdraaie, zöda' ze bie mekare kunne komme". Het was d' êeste keer, dat 'n voe' zö een geval kwam te staen, en zö lomp was 'n nie', dat 'n vandége begreep, dat het zaak zou weze, om goed op z'n woorden te let ten. Een 'êele Maendagaeven' den daer op z'n studeerkaemer over zitte prakkezeere. Den aren dag wachtten ie, toetdat 'n de til- lebrie verbie zie rie-en mee den baes der in. 't Was Diesendag dus die wiste mar- te. Wan' ie docht: „die mö' 'k er bie a' 't êenegszins kan; die za' wè' op m'n andje weze". En toen ie der op an: z'n kromme stok gepakt, z'n pupe 'estopt en op de keur. Dat den aol den aevend van te voren bedocht. Zömae' invoudeg wig zou 'n dae' an den taefel gae' zitte' en z'n puupje róoke, om die ménsen terneer te zetten. Noe en dan is een paer boerewoorden der tussen deur góoie. Dus góed: ie komt op d' oeve en den baes die liet 'n der inkomme, die net z'n aar goed on-'edae wan' die vrouw'lien waere nog an d'r aeven'-werk. Dat duurden dae' van maer een óogenblik mir 'öor. En of-a de vrouwe dat noe 'eroken waer a 't om te doen was, dat weet ik nie', mae' ze liet de meid mee in den uzen komme. Dat was avast a ietewat, daer ,a ten gin ommezien over 'edocht wan' bie um most de meid in de keuken bluve en toch zéker DE ROOMSCH-KATIIOLIEKEN IN ZEELAND. VII. IN ZEEÜWSCH-VLAANDEREN. In de voorgaande artikels hebben wij ge schreven over de Roomsch-Katholieken be noorden de Wester-Schelde. Thans behoo- ren zij tot het bisdom Haarlem. Nu is het zuidelijk deel aan de beurt, dat ressorteert onder het bisdom Breda. De kleeding der pastoors in genoemde bisdommen is ver schillend. De meeste Roomschen in Zeeland wonen in Zeeuwsch-Vlaanderen. Vooral in het oos telijk deel zijn zij sterk vertegenwoordigd, De voornaamste reden is wel, dat deze streek grenst aan het Roomseh-Katholieke België, waaruit in de laatste eeuw zeer veel personen voor goed de grens zijn over getrokken. Een andere oorzaak is, dat een groot deel dezer streek maar op het eind van den tachtigjarigen oorlog bij de Repu bliek is gekomen. Sas van Gent b.v. in 1644 en Hulst in 1645, terwijl de vrede in 1648 werd gesloten, waarbij de geheele streek bij ons land kwam en is gebleven. Een paar andere oorzaken zullen wij la ter bespreken. Toen Walcheren in 1572 vrij was geworden, hielden de Watergeuzen van uit Vlissingen strooptochten naar het over liggende Vlaanderen, waarbij niet alleen de kerken het moesten ontgelden, maar ook de geestelijken werden soms niet ontzien. Zoo werd in 1573 de pastoor van K a d - zand door hen gedood. Een Fransiscaner monnik uit S 1 u i s werd in 1576 gevangen genomen en tegen een losprijs van 100 pon den vl. 600) op vrije voeten gesteld. Van uit het bezette Terneuzen werd de omgeving van Axel en Sas van Gent ge plunderd en Zaamslag geheel in de ascb gelegd. Juv1SUÊevolg van den godsdienstvrede (12 van en het VrÖe van Brugge de Unie Ronrn^r^ teekende (1 Febr. 1580) is het 1584) uir^holicisme eenige jaren (1579— verdwenL „nderen 200 S°ed als geheel lijkheid en f®Weest| ten minste de geeste- De onverdraagzame H°0k de kerkdien?ten- opgestookt door Refc?d!_Ge.ntfn^S' geplunderd, wnarbii zii de geestelijke goederen V°0rnamelljk °P Van verdrukten wareT kers geworden. J lf onderd™k- Toen Parma Vlaanderen stad na stad veroverd had, het laatst Sluis op 4 Aug. 1587, hadden de Roomschen weer het vrije veld. De verdreven pastoors kwamen naar hun verlaten parochies terug. In 1604 veroverde Prins Maurits het tegenwoordige Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen en Frede- rik Hendrik later het overige deel van Oos telijk Zeeuwsch-Vlaanderen, dat nog in Spaansche handen was. Door de verovering dezer streken hadden de bewoners weinig of geen invloed op de regeering. Zij werden door de Generale Staten van uit Den Haag bestuurd. Vandaar de naam Staatsch- Vlaanderen, ook wel Generaliteitslanden. Alleen de Hervormde godsdienst moest er beleden worden. Voor de vele Roomschen was de uitoefening van hun godsdienst vooral in de 17de eeuw, zoo goed als on mogelijk. Strenge plakkaten waren door de Staten uitgevaardigd. De geestelijken wa ren met de strenge Roomschen weer naar Vlaanderen vertrokken. In alle plaatsen, met een voldoend aantal Protestanten, kwam er een Hervormde gemeente. Nauw lettend werd toegezien of er geen vermom de priester kwam om de verlaten schapen zijner kudde op te zoeken. De verhouding tusschen de Roomschen en de niet-Room- schen was niet altijd gunstig. Vooral toen op 25 Nov. 1668 de predikant Joh. Stuirbout tijdens den kerkdienst te O u d e m a n (Eiland) door eenige Room schen was vermoord en de daders niet kon den worden ontdekt, moesten de Room schen het een tijd lang bezuren. De plak katen tegen hen werden strenger gehand haafd en uitgevoerd dan vroeger. De komst der Hugenooten en der Salz- burgers, die om 't geloof uit hun eigen land waren gevlucht en in Staats-Vlaande ren een vaste woonplaats hadden gevonden, deed de verhouding tusschen de Protestan ten en de Roomschen niet verbeteren. De meeste landerijen waren in het be zit der Hervormden. De abdijen en kloosters uit Vlaanderen, die in Staats-Vlaanderen veel eigendommen bezaten, stonden veel van hun goederen af tegen geringe prijzen uit vrees, dat zij door de Staten-Generaal verbeurd verklaard zouden worden. Vele polders werden ingedijkt door Zeeuwsche families (Cats, Lampsins, enz.) Toch waren er, vooral aan de grensstreken, betrekkelijk nog veel Roomschen. De vrede met Spanje werd in 1648 geslo ten, doch de grenzen van Staats-Vlaanderen werden eerst in 1664 te Brussel geregeld. Zoo is het te verklaren, dat vroeger te S t. L a u r y n s een Hervormde gemeente heeft bestaan en dat twee schepenen (be stuursleden) van Middelburg in Vlaanderen Hervormd moesten zijn. a ter verziete was. En ie zat nie' nae' z'n zin ok. Te midden op de vloer en de meid tussen um en de vrouwe. Maere, zie is 'ier, ie was noe ok wè van die kracht: a ter êenmael wat in z'n 'öod zat, dan most dat gebeure. Zö dus: êest richtten ie z'n eigen mie' een paer woorden toet de vrouwe, toen neemt 'n die meid zowat in 't ver-'öor, of da' ze van de winter ok nae' de Vrage zou komme en zö-a' er werènteg: onstrant wig laet 'n daer op vol- ge, dat 'n nog wat mee den baes en do vrouwe allêeneg te bespreken dus mee andere woorden: „bobber jie dan noe maer op". Die meid was a blie-e da.' ze wig kust vanselft en den domenie zetten, gauw besloten, z'n stoel tenden den taefel, ie lei z'n ellebogen der op, z'n puupje in z'n 'and. Kiek, noe zat 'n nae' z'n zin. Zö den dat, tuus, bie z'n eigen bedocht. Die andere ménsen zwege, die wachtten, mee wat a den domenie voe' den dag zou komme. Om z'n meegevoel te töonen gaf 'n toen êest 'n gróte zucht en toen begust 'n: „Ik wou eens met u beiden praten over het droevige verlies, dat Uw zoon en doch ter, - en ook U te betreuren hebt. Voor al de jonge moederen van begun toet einde beschreef 'n toen 'oe groot a dat verdriet van een moeder toch wè' weze mot. Zö noe en dan 'ieuw 'n dan is even op, om ze de gelegenteit te geven is uut te spie- en over die schoondochter, dan zou ie dae' gebruuk van kunne maeke om ze d'r ver keerdheden onder 't óoge te brengen en op d'r plichten te wiezen. En dan zou dat gauw genoegt voe' mekare weze. Mae', vergé' me dat gieng ok wee' nie' volgens a ten verwacht Ie kreeg oal mae' g'liek. Van den baes nie', die sprak gin woord. Mae' de vrouwe zei: „ja, dat is zö-a' één van de ergste diengen, die a een méns kan overkomme", en „den ouwen dok ter vroeger zei oltied: da' een kind z'n ouwers mö' begraeve, dat ligt in de loop van de natuur, mae' as een ouwer zukke jonge kinders nae' 't kerk-'of brienge mot, dat is hartverscheurend", en „ja, 's aevens op bédde gae' 'k zö in gedachten 't durp wè' is rond, mae' da' 's vrêed, zövee' mén sen a ter bin, die a ter êeste kind motte missen En dien jongen domenie, ja, dat was ok mae' een méns, dae' mag je ok 't on- meugelikke nie' van verge', die begust zachtjesan werm te worren. Die was van 'uus 'ekomme om vrede te stichten, maer inplekke van dat, kreeg 'n noe agauw mêer zinne om der is wat öp te doen. Ie 'ieuw z'n eigen in zövarre nie' meer in, dat 'n rechtuut zei: „wanneer U dat zóó aanvoelt, hoe kan U dan goedpraten, dat U nooit Uw kleinkind onder de oogen hebt gehad?" Den baes rees op en twint a ten den uzen uutgieng, zei ten: „dat ei mien ok ge noegt 'estoke". 't Was de oalderêeste keer dat 'n dae' een woord van over z'n luppen liet komme. Mae' dae'-mee zat den domenie der noe allêne voe', en die 'ieuw vol: „hoe verklaart U dat?" „Mae' domenie", zei de vrouwe, en toen 'ieuw ze op, net ofda' ze te verwonderd was om woorden te kunne' vinden. „Oe 'k het noe toch mee je? As dat méns d'r plicht nie' kent tegenover d'r ouwers dan kan i k dae' toch nie' an doe-e, zeker?" Den dome nie boog 'n bitje nae' d'r toe en die keek staer in d'r gezicht: „Zou U haar vriende lijk ontvangen hebben, als ze gekomen Thans liggen beide dorpen in België. Bij het Barrière-tractaat in 1715 werd een deel der grenzen zuidelijker gelegd. Aan de Roomsch—Katholieken, die hierdoor bij de Republiek kwamen, werd echter volkomen vrijheid van godsdienst gegeven. In den loop der 18de eeuw kwam er een langzame verbetering tusschen beide par tijen. De tegemoetkomende houding kwam niet van de Hervormde kerkeraden, inte gendeel, maar van de Staten-Generaal. In de steden en de dorpen, waar een vrij groot aantal Roomschen woonden, werd vergunning gegeven, al was het tegen be taling van 'een jaarlijksche som, om in een schuur hun godsdienst uit te oefenen. In deze zoogen. schuurkerken werd -de dienst vooral in het Oostelijk deel eerstgeleid door paters Recoletten (Fran ciscaners) Door de resolutiën der Staten- Generaal in 1731 werden die geestelijken uit Zuid-Nederland niet meer toegelaten en moesten alleen wereldlijke priesters de diensten verrichten. Hierdoor bleef er een vaste kern van Roomschen. Hoeveel jammer de omwenteling in 1795 aan ons land ook bracht, al had zij ook meer dan één goede zijde, voor de Room schen was zij de dageraad voor een betere toekomst. Op tal van plaatsen kregen zij in de jaren 1795 en 1796 een eigen parochie met kerk zonder te staan onder een strenge toezicht der regeering. Toen echter Staats-Vlaanderen eenmaal bij de Fransche republiek was ingelijfd, werd in 1797 van de pastoors een bepaalden eed van trouw geëischt. Niet allen volde den hieraan. Het gevolg hiervan was, dat zij werden gevangen genomen en de kerk. diensten in hun parochies voorloopig moes ten worden gestaakt. Na een paar jaar wer den zij vrij gelaten. Voor de Hervormde ge meenten was het een niet minder moeilijken tijd. Daar de streek niet meer aan ons land behoorde, werden de salarissen der predi kanten niet uitbetaald. De Franschen de den het ook niet. Vele predikanten lieten hun gemeenten in de steek en vertrokken naar Holland. Dat dit voor 't kerkelijk le ven in zoo'n woeligen tjjd niet bevorderlijk was, is te begrijpen. Zoo stond sinds 1777 te Axel ds. J. W. Hoog. Bij de komst der Franschen in 1794 vluchtte hij dadelijk naar Walcheren, waar zijn familie woonde. Als proponent of candi daat had hij van 17621764 te Ritthem ge staan. Toen deze gemeente in 1795 vacant kwam, werd ds. Hoog weer naar zijn vroe gere standplaats beroepen. (Wordt vervolgd) R. B. J. a. M. (Nadruk verboden). was?" vroog 'n. Ze trok d'r schoeren nae' boven: „dat is nie' gebeurd, dus daer 'oeve me nie' over te praten". Ie 'ieuw nog an: ,„en als ze nu komt en vraagt om Uw moederlijke liefde?" „Domenie", zei ze, en ze keek as een mêester nae' een stoute jon gen, „ik deele nie graag ripperdementen uut, mae' noe mö' 'k je toch zegge, dat het je nie' toekomt om 'ier voe' voorzienigheid te wille spelen. Zien wegen bin nie' ónze wegen, en ik bin 'elêerd om dat an den Eêre over te laeten". Ze gieng avast a nae' de gank en den domenie kust toen toch nie' allêene bluve zitte. Onderwegt naer uus vroog z'n eigen of: „zou ik ooit die karak ters leeren doorgronden?" Reken maar van noppes, 'oor. Je bent door Veere met me heengetogen, je waart het blonde Holland rein, je hebt me daar onmerkbaar diep [bewogen je ziel kwam door den avond [heengevlogen was als een wijn We waren langs het Gat getrokken; het was een heerlijk bij me zijn 't werd laat, de dag viel al aan brokken, de „Steenen Beer" van Veere lag te [lokken in schemer-lijn Toen zijn wij daar de wallen omgeloopen, als kind'ren blij, benieuwd naar höe [het was en d'avond mild kwam op ons [toegekropen, de regen joeg verkneuterd alles thoope: verwaaide blaeren op 't strategras. Dan hebben we in deemster 't schoons bekeken ik zag het al, maar dronk Eet nu [opnieuw; je waart geen aempje van mij [afgeweken je ziel stond blinkend wit gelijk een Ckoof gestreken, verzeeuwd, gansch nieuw! Toen heeft zich wis een kanten web [gesponnen, we merkten 't geen van beiden, 't was [rag-fijn; wij zóchten in den regen, maar 't was [in ons völ zonnen wij stonden ievers stil, maar hoorden [honderd bronnen: de Maagd van Veere hield ons aan de [lijn! Tenslotte kregen wij wat we behoefden, wij reden in een sluier-regen voort; het wonder werkte waar wij verder [toefden ondwingbaar door, langs welken kant [wij loefden, 't had ons bekoord! En nü nog zelfs, na zoo een reeks van [jaren je bent nog steeds mijn blonde Holland [rein kan ik op eenzame avonden ontwaren, wat toen in ons getweeën is gevaren, dien avond laat in Veere's zieleschijn! Het is een schat, men kan zoo'n schat [niet schatten dat is een spinsel uit verdroomde stêe, als gouden kleinood, in sneeuwreine [watten, is 't blijven flonk'ren aan mijn harte-rêe. Als dan soms levensbitternis komt [dreigen en ik op Hollands wegen dwaal, dan zoek ik Veere's kleinood, dat doet [zwijgen al kranke stemmen moeten daarvoor [neigen, dan sterft de kwaal En ik, verkneuterd als een Zeeuwsche [jongen, tuur naar 't mysterie, luister naar 't [lied en adem vrijer met gevulde longen en kijk met jou, naar opgeklaard [verschiet. M. v. d. V. 39e week 1889. Benoemd tot burgemeester van Nieuw en Sint Joosland de heer A. van Waarde. Aan de hooge school te Leiden is met goed gevolg het theoretisch artsexamen af gelegd door den heer J. L. C. Wortman te Zaamslag. In de te 's Gravenhage gehouden alge- meene vergadering van de Ver. voor lijk verbranding is in beginsel besloten tot op richting van een e'ersten lijkoven in Ne derland. Gepensioneerd de luitenant-kolonel J. H. Folkerts, provinciaal-adjudant in Zee land en in diens plaats benoemd de kapitein D. J. H. van Aken. De heer A. J. Dronkers van Middel burg heeft te Utrecht zijn examen als can- didaat in de letteren cum laude afgelegd. De heer L. Vogel te Middelburg is op de Parijsche tentoonstelling voor zijne brandkasten met de bronzen medaille be kroond. De electrische verlichting van de ver gaderzaal der Tweede Kamer zal nog dit jaar worden aangelegd. REDACTEUR: J. M. MULLIÓ. Middelburg. o Vrijdag 22 Sept. werd de eerste ronde van den win terwedstrijd van de Middel- 'ourgsche Schaakclub gespeeld. De uitslagen waren als volgt: Groep I: J. M. MulliéB. Wagenaar 10 H. StroobandI. v. Noppen 10 H. J. KraakJ. F. Heemskerk 10 W. de GraafP. M. de Kleijn afgebr. J. ScheltensG. Barth A. SnethlageJ. de Baare afgebr. A. DaniëlseJ. C. Lavooy o Groep II: J. SinkeA. den Hollander 10 I. DaniëlseJ. Ton - 10 G. v. d. PloegI. Blokpoel 10 C. de QuartelWitvoet afgebr. o Hieronder eep partij uit dezen wedstrijd: Wit: J. SCHELTENS. Zwart: P. BARTH. Damepion-o pening. 1. d2d4 Pg8—f6 2. Pgl—f3 d7—d5 3. e2e3 Lc8—f5 4. Lfl—d3 e7—e6 5. c2c3 Lf5 x d3 6. Ddlxd3 c7—c5 7. Pbld2 c5xd4 8. e3xd4 Lf8—e7 Direct Ld6 lijkt beter. 9. o—0 0—0 10. Tfl—el Pb8—d7 11. Pd2fl Pf6e4 12. Pf3d2 Pd7—f6 13. Pfl—g3 Pe4xd2 14. Lclxd2 h7—h6? Deze zet beteekent een ernstige verzwak king van de koningsvleugel. 15. f2f4 Le7d6 vergelijk opmerking 8e zet van Zwart. 16. Telfl Dd8d7 Dc7 lijkt hier sterker 17. Talel Ta8e8 18. f4f5 een po ging om het initiatief te nemen. Maar na 18. e6e5 bereikt Wit weinig. 18Ld6xg3? inleiding tot een manoeuvre, welke bij het juiste tegenspel van Wit, Zwart onmiddellijk de partij had gekost. 19. Dd3xg3 Pf6e4 Stelling na 19Pf6—e4? pM W/A ÉJl y/''yrtrvi-y/ abcdefgh 20. f5xe6? Jammer. Wit kon hier eenvou dig winnen door: 20 Telxe4 d5xe4 21. f5—f6! g7g6 22. Ld2xh6 en de Zwarte koning zit in een matnet waaraan geen ontkomen meer is. 20Te8xe6 21. Dg3—d3 Pe4xd2 22. Dd3xd2 Tf8—e8 23. Telxe6 Dd7xe6 24.Dd2f4 h6h5 25. h2—h3 g7—g6 26. Df4—f3 De6e3t 27. Df3xe3 Te8xe3 28. Kgl—f2 Te3e6 29. Tfl—el Te6xel 30. Kf2xel Nu is een eindspel ontstaan, waarbij Zwart overwicht heeft op de Ko ningsvleugel, Wit op de Damevleugel. Men besluit door te spelen. 30g6g5 31, Kei—f2 f7—f5 32. Kf2—f3 Kg8—f7 33. g2—g3 Kf7—e6? Beter was eerst b7b5 34. h3h4 Ke6f6 Zwart's vorige zet was zuiver tempoverlies. 35. a2a4! Nu is b5 verhinderd. 35b7b6 Had Zwart er tijdig voor gezorgd de Witte Damevleugel vast te leggen, dan had hij nu 35f5f4 kunnen probeeren. B.v. 36. hg:f Kg: 37. gf:t Kf5 en Zwart heeft kansen door de vrijpion. Nu gaat deze manoeuvre echter niet op. 36. b2b3 a7a6 37. c3c4 d5 x c4 38. b3xc4 a6a5 39. h4xg5f Kf6xg5 40. d4d5? Hier moest c4c5! want na 40b6xc5 41, d4xc5 wint wit en ook na 40b6b5. 40Kg5g6 41. Kf3—f4 Kgo—f6 42. d5—d6 Kf6—e6 43. d6—d7 Ke6xd7 44. Kf4 x f5 Kd7c6 45. Kf5—g5 Kc6—c5 46. Kg5xh5 Kc5 X c4 47. g3—g4 b6—b5 48. a4xb5? Direct g4g5 moest Wit pro moveert met schaak. Winst is dan echter nog niet zeker. 48Ke4xb5 49. g4g5 a5a4 50. g5g6 a4a3 remise. Bottels, hoe men die Confijten zal. Neemt Bottels en schraapt ér eerst de doorens schoon af met een mesje, en de korrels van binnen door eerst schoon uit gedaan, en dan in pompwater, daar men zo veel zout in gedaan heeft, als men tus schen de voorste vinger en de duim vatten kan, laaten opkooken, en ze moeten maar in dat water gedaan worden, als het kookt; en als ze zagt genoeg zyn, schept men ze uit op een doorslag, en men zet ze te ver koelen, en in de bottels doet men dan van binnen een stukje citroenschil, en een stukje kaneel dat men ér doorsteekt. Dan neemt men een pint regenwater, en een pond broodsuiker tot ieder pond bottels; en men maakt eerst de syroop, en als die klaar en wat verslagen is, doet men dezel ve daar in: en als ze zagt genoeg zijn daar uit geschept, en in een pot gedaan is heel goed. van Kantonrechter te Schoonhoven komt o.a. voor mr. B. W. F. Kronenberg, sub. Op de aanbeveling voor de vacature griffier bij de Arr. rbk. te Rotterdam.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 9