ZEEUWSCH ZONDAGSBLAD predicatie LEPELAARS. SCHAKEN AM DE PROVINCIALE ZEEUVSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT ZATERDAG EN 23 Sept. 1939 KORTE ZEEUWSCHE KRONIEK Schetsen van d'oeve. JETBAL. fcINT. |titie een >mvat de- ramma'a Izoo groot pompetitie Laatst- kl, zooals ;zen. Van is ech- srspelling pens voor rt te zeg- aantre- dat Mid- I M.M. zal ïdt: [lissingen- Boys |>ys, Oost- puwen II, IK.N.V.B.- voor de lilitairen ran oude- t>cht wor- can een |ot in het de rang fleedt: 45 betreft, arden op- voor ge in. alle ge- I en Zuid and zendt 'imachine- lanbiedin- band, wa- laars of t, met er- Ivangrjjke ]ten: goed raat tee- hitvoering I2630 per |ortingen; te zen- Itober a.s. licher-de- |er week; getuig- Jtiewerk; eetriciën; fclaar be- zelfstan- Iging van ers, dad.; I tijd, uit te solli- bij den bkend m. 20 jaar; werkge- echts be en onge- reiskos- Uicitaties aan de em. Hoefers. Jonkers. melynck. Jonkers. Jonkers. Jonkers. Hoefers. Loeff. Middel- -13,00 h. Cnsemble 20.00 h. 28 Sep.: „In den 15,00 h. 28 Sep. 'echtende h, ma- ZA 23, „Rosalie" 20.00 h. liiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiw^ ONZE VADER. IX. V/ij vatten thans samen, hetgeen hier de vorige weken gezegd werd. Het is misschien verhelderend op te merken, dat het Onze Vader twee maal trinitarisch is; d.w.z. tweemaal spreekt het drie kanten van Gods we zen aan: Vader, Zoon en Heilige Geest. Onze Vader, die in de hemelen zijt, Uw naam worde geheiligd: Va der, laat, wat Gij van Uzelf getoond hebt, door ons niet gewoon gemaakt worden. Uw koninkrijk kome: Jezus Christus, die gekomen zijt op aarde om ons hoopvolle burgers van Uw Rijk te maken, de wereld is voor U zoo droevig en het wordt ons hier zoo bange. Laat het nieuwe spoedig ko- men. Uw wil geschiede, gelijk in den hemel, alzoo ook op aarde: Heilige Geest, maak ons zoo, dat wij in ons leven God dienen, even loyaal en har telijk toegewijd als de engelen. Geef ons heden ons dagelijksch brood: Vader, die voor ons zorgt, geef ons voldoende eten en een plekje om te leven, dat wij daar Uw opdracht volbrengen. En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onzen schul denaren: Jezus Christus, die gekrui sigd zijt in de wetenschap, dat Gij alle zonden der wereld ter verzoening medenaamt naar den Vader, wil ook onze zonden er bij nemen, zooals wij het kwaad ons aangedaan van ande ren afnemen. En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den booze: Hei lige Geest, God bij ons, wij kunnen tegen vreemde machten ons niet af doende verweren. Wil Gij ons omge ven en ons veilig thuis brengen. R Nog eenmaal zij gezegd: driemaal gaat het om God, driemaal om ons, geen enkele maal om „ik". Hoe troos tend, dat het ons vanuit den hemel is gegeven om voor God te bidden en voor elkander. Vooral wanneer men weet, dat dit geschenk geen gezel schapsspelletje is, maar een ladder tusschen hemel en aarde, waarop en gelen heen en weer gaan. F,. DE ROOMSCH-KATHOLIEKEN IN ZEELAND. VI. (Slot). OP ZUID-BEVELAND (Slot). Het aantal Roomschen, zoowel in de stad Goes, als op het platteland van Zuid-Be veland, breidde zich aanmerkelijk uit. Op het einde der 18de eeuw telde de parochie te Goes bijna 500 lidmaten. De vroedschap had toestemming gegeven tot vrije uit oefening van den Roomschen godsdienst, doch hiervoor moest jaarlijks zoogen. re cognitiegeld betaald worden. De omwenteling van 1795 gaf volledige vrijheid. Het oude kerkgebouw werd spoe dig te klein. Doordat in 1815 de toen be staande kerkgenootschappen subsidie van de regeering kregen, werd de financieele toestand der parochie veel verbeterd. In dat jaar werd een groote nieuwe kerk ge bouwd op het plein, bewesten de groote kerk. Niet veel jaren geleden is zij weer afgebroken, daar zij te klein werd en op de zelfde plaats is het tegenwoordige kerkge bouw gesticht. Op het platteland van Zuid-Beveland kwamen langzamerhand nieuwe Roomsche parochies. In 1795 werd teHeinkens- z a n d de oude ridderhofstede B a r b e - s t e i n tot een Roomsche kerk ver bouwd en heeft als zoodanig vele jaren dienst gedaan. Op de buurtschap Kwadendamme onder de gemeente Hoedekenskerke woon den van ouds veel Roomschen. In 1796 werd door hen reeds een kerk gebouwd. De buurt breidde zich uit tot een dorp, waar thans ook een R. K. jongens- en een dito meisjesschool staat. Te'sHeerenhoek verrees in 1797 aan de andere zijde van het dorp in den Nieuwen Kraaijertpolder een Roomsche kerk. Langen tijd waren de vier genoemde ker ken de eenigste R. K. bedehuizen op Zuid- Beveland. Op 23 Nov. 1859 werd teOve- z a n d e 'een nieuwe kerk ingewijd. Hansweert was vroeger een kleine buurt van 40 inwoners. Door het graven van het kanaal door Zuid-Beveland in 1866 werd het een groot dorp met 2000 inwoners. Daar hier zich ook veel Roomschen kwa men vestigen, verrees er ook een kerk voor hen. Te R i 1 1 a n d is een rectore hulp kerk van de parochie Hansweert. Dan staat er te Ierseke een groote Roomsche kerk. De jongste kerk staat op L e w e - dorp onder de gemeente 's Heer Arends- kerke. De Roomschen trachten zooveel mogelijk bij elkaar te wonen, zooals in de genoemde dorpen. Daar tegen over staat dat er op Zuid-Beveland dorpen zijn, waar zeer wei nig Roomschen wonen, zooals te Kloetinge, Kapelle, Schore, Waarde, Wemeldinge. Opmerkelijk dat aan hen, zoowel mannen als vrouwen, die de oude Zeeuwsche klee derdracht dragen, te zien is, welk geloof zj hebben. De ronde hoed der Roomsche man nen is van voren naar beneden gebogen, bij de Protestanten staat de rand naar boven. De mutsen der Protestantsche vrouwen zijn rond, wel bekend op de afbeelding der bankbiljetten. De Roomsche vrouwen heb ben rechthoekige mutsen, die opgespeeld KLEINE COOT JE. „Ze bin zö zuur da' ze pruse", zei Pietje, en ze miek d'r mond leeg; tot 't letse stiksje appel 'aelden ze, mie' een spelle, vantussen d'r tanden. Toen schelden ze wee' deur, mae' ze trok een vieze mond, om goed uut te laete kommen, dè' een zootje zuren of- voal de moeite van „dank je" zeggen, nie' waerd was, in 'eur öogen. Kloas zat schêef op de schuurbanke, mie z'n ellebooge op den têeltuun en de Steele van z'n pupe in z'n 'and. „Ik docht da' 'k je 'r een plezier mee dee'," zeit 'n, „maer a 'k dat 'eweten dan 'k ze laete ligge". Toen keek Pietje nóg schaedelikker. „Dus zelfst dat schraele bitje ofvoal eit 'n nog nie' 'ekrege; ie eit zelft op-'eraept in den boogerd. Wien weet, nog stilletjes a gin méns 't zag", docht ze bie d'r eigen. Mae' ze zeiden niks. Dat misje, of dat wuufje dan was toch zövee' veranderd in drie jaer tieds. As ze jonk was oltied even opgeruumd en voe' den dag en noe: daegen kust ze löope koppe'. Kloas begreep dae' niks van. In 't begun vroog 'n wè' is: „wat mekeer jie toch, ol tied öp mie' die koppen? Daer is gin méns, die je wat misdoet. Je leidt 'ier een prin seleven; kind of kraaie in de wegt, 'aele godse daegen tuus, mie niks te doen. Ik wou da' ik zö 'n bruin leven Mae' dat was 't noe net Pietje was een gezonde, sterke, jonge meid. Ze was gewend van 's ochens an de gank te gaen. Melke, beesten bestelle, eten klaer maeke, taefel opkelve, stoepé doe, wassche, schure, nöoit was ter wat te 'êet of te zwaer. Om één ure, h 't volk op d'oeve kwam, waere de bossels en de êemmers an de kant, maer om kwart over drie-e rees ze wee' op, om an 't aeven'-werk te gae' be- gunnen. Nou, bie de meulenaer, daer ze ze ok nie' 'enome om op d'r stoel te zitten. Dae' waere vier klenie guus; dae' was ze nöoit kleaer. En noe zat ze dae', van 's ochens tort 's aevens, dag in, dag uut, allêene in at uus. Kloas was 'êele daegen op d' oeve, us die miek de boel ok nie' vuul. D'r bitje erk, dae' was ze voe'-mirregs om tien uren mee klaer. En dan kwamme de gedachten Gin voet ze nog op d' oeve 'ezet. Van gin eel, rond jaer wier d'r naem dae' ver noemd. Ze dee-e net, of da' ze op de wae- reld nie' bestoeng. Oevee' smêelen en smae- ren ze dae' a over motten 'öoren van de buren! Wan' die kuste 'eimelik toch nog nie' verdraege, da' zie een boerezeune op'- edaen Voemirregs gienge die wuven, achter deur, nae' mekare toe, koffie drienke, en 's achemirregs om een baksje thee. En dat bleef ze dan toch doe-e, wan' ze wier der zö-mae' suf van, 'êele daegen dat allêene zitten mie' oal die gedachten; mae', wat a ze dan soms zö-a' 'öore most! As ze 't nog nie' uut d'r eigen 'eweten dan zouwe de buren ze 't wè' dudelik 'emaekt 'oor, da' zie bie moeder Koa gezie-e was, as een rotte köole bie een groente-vrouwe. Toch kon ze dae' 't êeste jaer nog wè over 'ene. Dat stieng net zö vast bie d'r: zö drie a ter maer is een klein Koatje is, dan za' dat zö lank nie' mi' dure, of me leve oal tegaere in goeie vrien'-schap. Wat dat wuufje d'r eigen toch misre kend. Toen a Kloas op een ochend de boo'- schap dee': „daer is vannacht een kleinen 'ekomme; een misje", neep z'n moeder êest d'r mond vast toe en toen zei ze: „ik vraege toch nergenst nae?" Meer viel dae' gin woord over. Mae' bie Kloas was dat verkeerd 'eschote. En a 't er op ankwam kust 'n net zö 'ard weze, as da' z'n moeder dienke dust. Ie zei tegen Pietje: „me zu' dat kind nae' voader laeten 'êette: Jacoba". En dat 'ielp nie' wat voe' bezwaeren a Pietje dae' tegen in brocht: het was Cootje en 't bleef Cootje. Je begriep wè', dè' Pietje dae' in 't êeste een grooten 'ekel an Wat moste de mén sen dae' toch wè' van zegge'. Het 'êetten wè' nae' zien kant, liek a dat 'oorden, mae' volgens recht most het toch nae' z'n moe der 'êete. Oe kwaed zou die nie' weze; noe kwam der meschien glad niks van de vrien'-schap, daer a Pietje zö vast op 'erekend „Zet dat maer uut jen 'öod", zei Kloas, >,a' je daer op rekent, dan ken je moeder nie'." Afjjn, Pietje rocht dae' ok over uut- 'eschreeuwd, en de ménsen over uut- 'epraat. Je weet: daer is gin praatje, nog zö groot, of 't is toch in zes weken dood. En 't êenzaeme leven was voe' Pietje ver- bie. Oevee' gezelschap a één zö 'n klein kindje toch is voe' een méns. Ze gin ver- ziete van buren mi' nöodeg. Mae' dat de eigen grottemoeder dat kind nog nöoit 'ezien wan' Kloas wou 't nie' mee nae' d' oeve neme, kiek, dat stak toch zövee' bie d'r. Zie docht vanselft, dat het 't liefste kindje van 'êel dë waereld was. kunnen worden. Dan is er nog een verschil in haartooi en de beuken en doeken, waar op wij niet verder zullen ingaan. OP THOLEN. Het eiland Tholen met de gelijknamige stad was vroeger in strategisch of krijgs kundig opzicht zeer belangrijk. Wij hebben onlangs reeds uitvoerig uiteengezet, waar om Tholen de poort van Zeeland werd ge noemd. Toen de opstand in Zeeland uitbrak (Vlis- singen 6 April 1572) en zich uitbreidde, kreeg Tholen op 25 April d.a.v. een groot garnizoen onder bevel van Mondragon. De stad, nog op middeleeuwsche wijze ver sterkt zijnde, dreeg dadelijk meer moderne verdedigingswerken. Was de aanslag der Geuzen op Goes mis lukt (21 Oct. 1572) ook hun aanval op Tholen op 13 Nov. 1573 had geen succes. Hierbij werd de bekende Simon Jacob de Rijk gevangen genomen. De stadsbevolking leed zoowel door den nood der tijden als door de zware bezetting. Bijna de helft der inwoners had daarom de stad verlaten. Ten gevolge van het Eeuwig Edict, waar bij de landvoogd beloofde de Spaansche troepen uit het land te zenden, werden de steden Goes en Tholen van hare zware be zetting ontruimd. Van deze omstandigheid trok de Prins van Oranje partij en evenals hij met Goes een satisfactie had gesloten, deed hij dat ook met Tholen op 17 April 1577. De stad en het eiland werden nu met Staatsch krijgsvolk bezet. De Roomsche godsdienst kon blijven. Ook waren er verscheidene Hervormden. De eerste predicatie te Tholen werd gehouden door Jan Versteeg h, een gewezen pastoor van Scherpenisse. Tholen had ook geleden onder den beeldenstorm in 1566. Vele Hervormden hadden later hun hoop gevestigd op Oranje, den voorstander van godsdienstvrijheid. Toen Tholen een maal zijn zijde had gekozen, begonnen de Hervormden evenals hun geloofsgenooten te Goes, driester op te treden. Niet zonder reden vreesden de Roomsche geestelijken een plundering hunner kerken. Daarom werden de meest kostbare voorwerpen in het stadhuis opgeborgen (1578). De gecom mitteerde Raden van Zeeland hadden be sloten alle geestelijke goederen in hun ge west in beslag te nemen, dus ook die van Tholen. Niet zonder redenen protesteerde de Roomsche magistraat hier tegen. Daar dit niet hielp en zij de gevolgen niet voor hun rekening wilde nemen, wenschte zij niet langer het bestuur in handen te hou den en bedankte. Een nieuwe, meer mee gaande magistraat verving hen. De Roomsche geestelijkheid, ziende dat haar macht en invloed aan het tanen was, begon het veld te ruimen. De een na de ander, zoowel uit de stad als van het platte land, vertrok naar elders. De nog getrouwe Roomschen verzochten aan den Prins één kerk te mogen behouden, 't geen hun na tuurlijk werd toegestaan. Een der laatste geestelijken Hendrik Paschasius had het in het stadhuis opgeborgen kerkelijk zilver- Werk onder zjjn hoede genomen. Toen in 1580 de Roomsche kerk werd ge sloten, bleef genoemde Paschasius als ge woon burger te Tholen wonen. Na zijn dood verkochten zijn erfgenamen het zilverwerk aan een goudsmid te Antwerpen. Dit lekte uit en het ontvangen geld moest aan het 't Is waer, het was een apeg jonk 'öor, mae' wa'-voe' klein misje van een jaer of twee-e, ander-'alf, is dat nie'? Ja, zö oud was 't, om ende bie, toen a ze 't moste misse. Dat was van êesten of an te vrêezen 'ewist Dien angst Pietje nöoit los-'elaete. Die naem, jongen, zö iets mag een méns toch nie doe-e; a wou Kloas dae' niks van wete'. Die zei: „da' 's mae biege- loof; maer anpersant. En wee' zat Pietje allêene in d'r voor- kaemer voe' 't raem: den êenen achemirreg nae den anderen. Mee dröoge öogen, wan' noe begust bie 'eur ok oalles van binnen te verstêenen. Noe verlangden ze ok nie' mi' nae' de vrien-schap van d'r vroegere vrouwe. Die d'r antwoord op „de wete", dat d'r kleindochtertje overleefd was, ewist: „dan kan ze noe wee' juffrouw spele, mie' niks te doen. Ze za wè dienke: een klein pitje in 't kerk-'of een gröot gemak in 'uus." Die 'arde woorden Pietje tóch 'eholpe, in d'r gröot verdriet. Ze begon te dienken: ,,a' dat kint noe toch dien aerd ok is 'ehad q; wan' d'r voader eit er ok wè' wat van wig, wat voe' leven zou dat dan op den duur 'eworren En nogal een 'êeleboel andere gedach ten kwamme der. O, zukke 'arde en bittere gedachten. Van 's ochens toet 's aevens was ze der mee bezeg, a ze dae' mee d'r naai- sel voe' 't raem zat, mee dröoge öogen. 't Was gloeiend 'êet en de schoolguus 'ienge maer 'ier en daer voor een wienkel- raem. Toen kwam der een urgel 't durp in 'eree. Dae' stove' ze oal nae' toe en bleve toen meelöope. Die vent draaiden, boven in 't boezeloen, dat 't zwêet van z'n kop droop en z'n wuuf gieng lingst de deuren om een cent. Mae' bie Pietje kust ze zölank nie stae' wachte, dat die nae' voren kwam. Ze lag voorover op den taefel te schrêeuwen, ofda' ze gin raed wist. Den toren sloeg één ure en de guus liepe nae' schole. Ze zonge mee 't urgel mee: Heeft niemand mijn kleine Ko gezien? Kwam hij hier dan niet voorbij [misschien? Menschen wilt toch hooren Mijn Kootje ben 'k verloren 't Is waar wat ik je zeg: Mijn kleine Ko is weg. Een 'êelen dag bleef dat deur Pietje's 'öod dreune: M'n kleine Co is weg. V. v. d. O. zoogen. geestelijk kantoor worden terug betaald. Te T h o 1 'e n, evenals te Goes, had de Hervorming van stonden aan een beslist po litiek karakter aangenomen. De gevolgen van den overgang der steden werden door de burgers niet begrepen. Hun werd als het ware de nieuwe godsdienst opgelegd. Vele rijken en machtigen sloten uit bere kening zich bij de nieuwe richting aan. Alzoo is er verschil van overgang tus schen Walcheren en Schouwen-Duiveland met Zuid-Beveland en Tholen. Op de eerste eilanden vertrokken dadelijk al de geeste lijken, op de laatste bleven zij zoo lang mo gelijk om eindelijk te worden verdrongen. Opmerkelijk dat er op. Zuid-Beveland meer Roomschen aan hun oud geloof ge hecht bleven dan op Tholen. Wel was er in de stad Tholen een kern, doch deze was betrekkelijk klein. Op 28 Juni 1795 kregen zij van het stadsbestuur toestemming een huis te mogen köopen in de Dalensche straat om in te richten tot een Roomsche kerk. In 1817 werd de voormalige Fransche of Waalsche kerk met het aangrenzende Waag- en IJkgebouw, staande aan de Zuid zijde van de Markt door de Roomsche pa rochie aangekocht. Met toelage uit 's lands kas werd op dezelfde plaats een nieuwe kerk gebouwd. De tegenwoordige kerk, in 1900 gesticht, vervangt de vorige. Het aan tal parochianen is thans 235. Van de dorpen op 't eiland Tholen zijn er alleen teOud-Vossemeeï een vrij groot aantal Roomschen. Deze gingen tij dens de Republiek ter kerk naar de Le pelstraat, een dorp onder Halsteren in Brabant. Toen in 1795 te Nieuw-Vosmeer, aan de overzijde van De Eendracht, een Roomsche kerk werd gesticht hadden zij alleen het water over te steken. Hun aan tal nam zoodanig toe, dat in 1841 een pa rochie met een kerk te Oud-Vossemeer werd gesticht. Ongeveer 23 (550 zielen) der bevolking is Roomsch. (Wordt vervolgd). R. B. J. d. M. Wanneer ik den naam lepelaar hoor uit spreken, doemt er voor mijn geestesoog een edele figuur op: wit blinkt de spanning der pennen, fijntjes wuiven de blanke soepele veeren. Onmiddellijk zie ik voor mij een heel voornamen vogel en tevens voel ik het ijdele om in arme menschenwoorden te trachten deze paradijzige schoonheid in al len deele recht te laten wedervaren. Hij is wegens zijn prinselijk voorkomen wel eens de vogelwording van een sterk en zuiver gedicht genoemd. Deze kenschetsing lijkt eenigszins aan den pathetischen kant te zijn, doch ik kan de juistheid er van slechts onderschrijven en dien er daarom dadelijk aan toe te voegen, dat het werkelijk een hachelijke onderneming is om een dergelijk gedicht te parafraseeren. Norsch en fier, majesteitelijk, kloek en edel verrijst hij als een wit wonder temid den van de pluimige en rijzige weelde der moerasvegetatie. Met zoo'n vogel kan men niet familiaar zijn: daarvoor is hij te in drukwekkend, daarvoor is zijn schoonheid te stil, sterk en gaaf. Feitelijk krijgt men, behalve in de natuur zelf, pas een goed denkbeeld van den adel der vogels, wanneer men hun beeld aandachtig nagaat, dat de foto's onzer bekwame natuurfotografen bieden: welk een luister en sereniteit spreekt daar uit. Een rijke bron van aesthetisch en weten schappelijk genot vormen de lepelaars met hun tot een kuif verlengde kruinveeren, hun merkwaardigen langen en breedplatten snavel, die zwart en geel van kleur is (ver gelijk: spoonbill, spatule blanche, weisser Löffler of Löffelgans), zwarte pooten en overigens behoudens enkele oranje be- vyijsjes aan keel en teugel, die beide naakt zijn zuiver blanke kleuren, die hen stem pelen tot onvergelijkelijke verschijningen onder den hoogen Hollandschen hemel. Ongetwijfeld: in een minder door de „cul tuur" aangetasten tijd dan den onzen, die alle ongeregelde wateren tam maakt, on land niet uit kan staan, draineert en effen maakt en ondernemingen op touw zet, die de schoonheid onder den voet loopen en al leen vraagt naar rijksdaalders-rendement, was het leven den lepelaars, die weten schappelijk worden aangeduid met den naam Platalea leucorodia leucorodia, goed gunstiger. Toen kon je de vogels op onein dig veel meer plaatsen tegenkomen als rijke monumenten, die een sieraad van het landschap waren, dat zij adelden door de voornaamheid en gratie van hun blan ke leden; toen konden de aandachtige speurders in het voorjaar, den liefdetijd der vogels, op verscheidene plaatsen getuigen zijn van de geestdriftige, groteske gebaren der lepelaars. Hoofdzakelijk komen ze in ons land thans nog voor in de Naardermeer. Maar als de broedtijd achter den rug is en het oogenblik voor vele individuen niet al te ver meer verwijderd is, dat zij aanstalten maken om Zuidelijker gebieden op te zoe ken, verschijnen zij herhaaldelijk nabij on ze riviermonden, op de Wadden, in het IJsselmeer en in de Zeeuwsche- en Zuid- Hollandsche stroomen, waar men ze van Juli tot laat in het najaar kan waarne men. Vooral echter van Augustus af begint de trek der Nederlandsche lepelaars, die in de kustgebieden van N.W.-Afrika en Z.W.- Europa overwinteren zij verschijnen ook wel op de Azoren en de Canarische eilanden een steeds duidelijker karakter te dra gen. Ook Hongaarsche dieren brengen daar den winter wel door, maar sommige dezer- blijven in Tunis en het Nijlgebied hangen. Eveneens heeft men een beperkt aantal overwinteringen.ten onzent vastgesteld. Te rugkeer vindt van Februari af plaats, maar Maart is de voornaamste imigratiemaand in het voorjaar, terwijl laatkomers pas in April komen opdagen. Overzomering van REDACTEUR: J. M. MULLIé. Middélburg. o De winterwedstrijd van de Schaakclub „Middelburg". De volgende twee groepen werdén sa mengesteld Groep 1. 1. J. de Baare; 2. J. Lavooy; 3. H. J. Kraak; 4. J. M. Mullié; 5. dr. A. Snethlage; 6. P. M. de Kleijn; 7. B. Wagenaar; 8. J. F. Heemskerk; 9. J. Scheltens; 10 W. de Graaf; 11. I. v. Noppen; 12. A. Daniëlse; 13. H. Strooband; 14 G. Barth. 15. K. Maar- tense. Groep 2. 1. G. v. d. Ploeg; 2. H. Cujé; 3. J. Ton; 4. H. Witvoet; 5. D. de Vos; 6. L. v. Flie- renburg; 7. I. Daniëlse; 8. I. Blokpoel; 9. W. Flissebaalje; 10. J. Sinke; 11. A. den Hol lander; 12. C. de Quartel; 13. P. Sanderse; 14. C. Stoel. Daar in beide groepen zoogenaamde en- kelronds worden gespeeld, werd de volg orde der spelers door loting bepaald. Dit keer voor de eerste maal, zal ook in de tweede groep met de klok worden ge speeld. Wat het tempo betreft, wordt de proef van vorige jaar herhaald, en speelt men 36 zetten in de eerste 1% uur, daarna 24 zetten per uur. Dit tempo is vlugger dan het gebruikelijke. Meestal immers speelt men 20 zetten per uur, of 40 zetten in de eerste twee uur. Ter voorkoming evenwel van te veel „hangpartijen" heeft men het tempo iets opgevoerd, en o.i. met recht. Bij- het tegenwoordige tempo toch, zal men in één zitting de tijdscontröle meestal pas- seeren. De moeilijkheden moeten dus voor het bord worden opgelost, en dit komt den spelers ten goede ter verkrijging van meer routine. Het laat zich aanzien dat in beide groe pen een interessante strijd zal ontbranden. In groep 1 zullen de spelers, die zich vorig jaar in de eerste 8 wisten te plaatsen hun uiterste best doen om deze plaats te hand haven of te verbeteren. In groep 2 zullen we ongetwijfeld weer een hevigen strijd zien om de eerste plaats met de kans op promotie. De heer J. Sinke, die vorig jaar in deze groep nummer 1 kwam, is er inmiddels niet in geslaagd om de promotie-kamp te winnen. Hij bleef dus in dezelfde groep. Een woord van lof voor het actieve be stuur van de Middelburgsche schaakclub, voor de vlugge regeling en samenstelling van het wedstrijreglement, o Schaken op Schouwen- en Duiveland: Door de geisoleerde ligging van dit eiland, is het niet gemakkelijk regelmatig in contact te komen met spelers uit deze streek. Te Zierikzee is een schaakclub, maar de ze is niet aangesloten bij den Z.S.B. Onze vroegere stadgenoot, de heer J. J. v. d. En- de speelde mee in den wedstrijd om het kampioenschap van den Z.S.B., en in den laatsten tijd kreeg men ook contact via het Bondsbestuur met den heer Joh. Bar en- dregt te Nieuwerkerk, en nu pas met den heer J. C. v. Vliet te Zierikzee. Joh. Barendregt speelde mee op Hemel vaartsdag tegen de Vlamingen en te Roo sendaal tegen Rotterdam. Hij is buitenlid van de schaakclub Middelburg. Hoewel nog jong, staat hij zijn mannetje, en we mogen hopen in de toekomst nog meermalen van hem te hooren. Hieronder een stelling, welke voorkwam in een partij tusschen Joh. Barendregt met Wit en J. J. v. d. Ende met Zwart. abcdefgh In deze stelling is Wit aan zet, en zijn positie lijkt vrij hopeloos. Hij slaagde er evenwel in remise te houden. Hij speelde: 1. Kh2gl e3—e2 2. Kgl—f2 b6—b5 3. a4xb5 a6xb5 4. Te6e4! b5b4 5. Te4xb4 Tf8e8 6. Tb4bl remise. Speelt Zwart Kf8, dan Tel en Kf3: en speelt de Toren b.v. Td8, dan Kf3: en Tdl faalt op Tb8 mat. Op 5Tf8d8 volgt 6. Tb4—e4! Kg8—f8 7. Kf2xf3 Td8—d3t 8. Kf3—f2 (niet cd: wegens c3c2) Td3d2 9. Te4xe2 Td2d5 remise. Geen moeilijk eindspel, maar toch is op lettendheid geboden. exemplaren, die blijkbaar nog niet ge slachtsrijp zijn, op plaatsen, soms ver van de bekende broedterreinen gelegen, is een eveneens geconstateerd verschijnsel. Het spreekt vanzelf, dat wij van de le pelaars, deze wonderlijke boeiende kolonie- dieren, er geen enkele kunnen missen en wanneer wij er van doordrongen zijn welk een schoonheid zij in ons leven bren gen, beseffen wij nog meer, dat het onze zedelijke plicht is de Vereeniging tot Be houd van Natuurmonumenten in Neder land (Heerengracht 540, Amsterdam) door een lidmaatschap en ook overigens naar beste kunnen te steunen. Rinke Tolman.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 9