GEMENGD NIEUWS Chamberlain over de oorlogsmaatregelen. HET FAVUSVRAAGSTUK IN ZEELAND. Alle vervoermiddelen worden geregistreerd. Hij herhaalt, dat er geen vrede kan zijn, vóór het régime van Hitier uit den weg is geruimd. Methodische opmarsch in het Westen, MEDISCH FEUILLETON. De strijd in Polen is een groote slachting. 15.000 Duitschers en 150.000 tot 300.000 Polen gedood? De Tweede Kamer nam eenige „oorlogswetten" aan. Verlof voor de Belgische militairen. DE NEUTRALEN EN DE OORLOG. CORRESPONDENTIE. RADIO-PROGRAMMA THUISREIS VAN INDIë-VLIEGTUIG UITGESTELD. IN AFBRAAK ZIJND HUIS INGESTORT. Eén zwaar en drie licht gewonden. HET INTERNAAT VOOR SCHIPPERS KINDEREN TE VREESWIJK SPOEDIG HEROPEND. Een regeling voor beenderen. AGENDA In het Engelsche Lagerhuis heeft minis ter-president Chamberlain gisteren een uit eenzetting gegeven over de maatregelen, die Engeland in het belang der oorlogvod- ring heeft genomen. Chamberlain, die met luide toejuichingen werd ontvangen, ver klaarde n.a.v. zijn tocht naar Frankrijk: De bevolking is in Frankrijk en Groot- Britanje gelijkelijk vastbesloten niet alleen om volledig haar verplichtingen jegens Po len na te komen, maar ook om eens en voor altijd een einde te maken aan den on- duldbaren druk van een leven onder de eeuwige bedreiging van nationaal socialis tische agressie. Onze Fransche bondgenoo- ten zijn evenals wij een vredelievend volk. Zij zijn echter niet minder overtuigd dan wij, dat er geen vrede kan zijn voor de be dreiging van het Hitlerisme definitief uit den weg is geruimd. Dagelijks ontvangen wij nieuwe bewijzen van de vastberadenheid van de volkeren van het Britsche gemeenebest over zee. De ze vastbeslotenheid wordt echter niet alleen in woorden getoond, maar ook in daden. Een toenemend aantal vreemde staten heeft zich uitgesproken voor neutraliteit, maar in geen enkel geval heeft dit geleid tot eenigerlei verslapping in de gewapende waakzaamheid, die thans kenmerkend is voor Europa als direct gevolg van de nati- onaal-socialistische bedreiging voor onze beschaving. Voor het oogenblik is het Oos telijk oorlogsfront nog het voornaamste centrum der krijsverrichtingen. De Duit- schers schijnen er naar te streven op dit oorlogsfront een beslissing te forceeren voor zij gedwongen zijn formaties over te brengen naar het Westen om het hoofd te bieden aan de bedreiging van onze gealli eerde tusschenkomst. Dat deze hoop tot dusverre verijdeld is, is te danken aan den ontembaren geest der Polen, die weigeren te worden geïntimideerd door de zwaarte van het tegen hen in het veld gebrachte materiaal of door de overweldigende meer derheid van de Duitsche luchtmacht. In het Westen hebben de Franschen een aanvang gemaakt met een methodischen opmarsch. Dit is van essentieel belang en vormt een belangrijke eerste phase, waar omtrent de Franschen natuurlijk terughou dend zijn. Het is voldoende te zeggen, dat de opmarsch een volledig succes is gewor den. In de lucht is het normale werk van ver kenning en patrouilleering voortdurend voortgezet en een aantal eskaders van de Britsche luchtmacht opereert thans van Franschen bodem. Er zijn verdere succes volle verkenningsvluchten boven Duïtsch- land uitgevoerd en veel nuttige inlichtingen zijn verworven omtrent activiteiten achter de Duitsche grens. De bevelvoering aan de kust is voortgegaan met de uitvoering van uitgebreide verkenningen en tegen duik- booten gerichte patrouilles hebben een aan tal aanvallen op vijandelijke onderzeeërs ondernomen. DE ZEE-OORLOG. Sprekende over de vloot, deelde Cham berlain mede, dat drie torpedobootjagers van de Poolsche vloot zich bij de Britsche vloot hadden gevoegd. „Deze schepen bleken zeer doeltreffend en nemen thans deel aan het inspannende leven van onze lichte strijdkrachten. Het voornaamste doel van de Britsche vloot moet evenals in den vorigen oorlog zijn om de vrijheid en veiligheid der zeeën te ver zekeren. In den huidigen oorlog is de Duitsche aanval op onze koopvaardij begonnen met een daad van meedoogenloosheid tegen een passagiersschip, in strijgj, met alle regels van de oorlogvoering ter zee. Een zeker aantal Britsche koopvaarders is aangeval len en hun verliezen zijn ongetwijfeld iet wat ernstig geweest. Dat was echter niet meer dan verwacht moest worden, om dat de oorlog kwam op een oogenblik, toen groote aantallen van onze koopvaardijsche pen verspreid voeren over de zeven zeeën, varende onder vredesomstandigheden. Aan den anderen kant hadden de Duitschers hun duikbooten en voorraadschepen voor den oorlog op de beste strategische positie ge plaatst en het is niet verrassend, dat eenige onzer schepen verrast zijn door duikbooten voor zij in staat waren een havente be reiken. Wij maken echter haast met een convooi- systeem, dat dagelijks optreedt met steeds toenemende doeltreffendheid. Het convooisysteem wordt onmiddellijk toegepast en zoodra het volledig kan func- tioneeren heb ik geen reden om te ver onderstellen, dat het minder beslissend zal blijken dan dat twintig jaar geleden het ge val was. Intusschen kan ik het Huis de ver zekering geven, dat de duikbooten voort durend worden aangevallen en dat succes sen zijn behaald. Bij het uitbreken van den oorlog bedroeg de Duitsche tonnage van de schepen ter zee of in neutrale of geallieerde havens (met uitzondering van de Oostzee-havens) omstreeks 1.105.000 ton. Practisch al deze schepen zijn thans van de volle zee verdre ven. Sommige schepen zijn opgebracht en vele hebben zichzelf geïnterneerd in neutrale havens. Bovendien, zöo vervolgde Chamberlain, zijn de leveranties van vitale oorlogsmate rialen aan Duitschland onder neutrale vlag beperkt en zij zullen in toenemende mate beperkt worden door de controle op de contrabande, opgelegd door de macht van onze vloot." Een officier van het Duitsche tankcorps, die uit Polen is teruggekeerd, heeft vol gens Reuter, tegenover den Berlijnschen correspondent van het Deensche blad „Politiken" verklaard: „De Duitsche tanks zijn zelfs nog succesrijker dan werd ver wacht, doch tot welken prijs! De moderne oorlogsverklaring zal blijken niets anders te zijn dan een slachting op groote schaal. Üe officier schatte volgens dit bericht de verliezen van Duitschland alleen aan het Oostelijk front op minstens 15,000 man. Hij voegde hier aan toe, dat het onmoge lijk is het aantal dooden der Polen te schatten, doch dat dit aantal tusschen de 150,000 en 300,000 moet zijn. De officier zeide: „Wij geven toe, dat dat zeer te betreuren is, maar wij achtten het onmogelijk krijgsgevangenen te ma ken, in de eerste plaats uit vrees, dat velen achter onze tanks uit ons gezichts veld zouden verdwijnen. Wij moesten schieten op iedereen, die in ons gezichtsveld lag. ±n de tweede plaats hadden wij nie mand, om zich met gevangenen te belas ten. Daarom hebben wij bijna heelemaal geen gevangenen gemaakt Wij hebben iedereen doodgeschoten." DE POLEN ZIJN DAPPERE VECHTERS. De officier van het Duitsche tankcorps verklaarde verder nog, dat de Polen zeer dappere vechters zijn. „Het is geen gemak kelijke taak Polen te overwinnen, want we zullen vermoedelijk iedere soldaat moeten dooden, voor het zal toegeven". Ten slotte verklaarde de officier, dat de Duitsche infanterie met volle bepakking door zand en modder vijftig kilometer per dag aflegt. De Tweede Kamer heeft gistermiddag in de afdeelingen een groot aantal wets ontwerpen onderzocht, waarna deze met nog eenige andere in openbare behande ling kwamen Het ontwerp „Regelen met betrekking tot het verzekeren in geval van oorlog, oorlogsgevaar of andere bui tengewone omstandigheden van een doel matig gebruik van vervoermiddelen in het belang van de volkshuishouding" (de „Wet gebruik vervoermiddelen 1939") werd na eenig debat, zonder hoofdelijke stemming aangenomen. Zooals wij reeds uitvoerig meldden, heeft het ontwerp de strekking een waar borg te geven, dat het vervoer van pri maire levensmiddelen, inzonderheid voor de groote steden, het vervoer van beder felijke levensmiddelen en van levensmid delen, waaraan in bepaalde plaatsen een tekort kan ontstaan, alsook het vervoer van noodzakelijke grondstoffen voor ver schillende doeleinden geen andere dan volstrekt onvermijdelijke stoornis onder vindt. Daar een groot gedeelte van het vervoersapparaat is uitgeschakeld, is het noodzakelijk een wettelijke basis te schep pen voor het treffen van maatregelen, die een zoo nuttig mogelijk gebruik van het overblijvende gedeelte van dit apparaat ten bate van de bevolking en de industrie verzekeren. Ook moet het overbodig rij den en varen met wanruimte worden te-, ruggebracht. Deze wet voorziet o>.m. in de inschrijving van alle vervoermiddelen Met de toepassing van deze wet zal een speciaal daartoe geschapen onderdeel van de Rijksverkeersinspectie worden belast. GEEN SCHADELOOSSTELLING Bij de behandeling drongen enkele le den, om. de heer en Duymaer van Twi-v (A.R.), Posthuma (CDU.) en Joekes (V.D aan op de mogelijkheid tot het verleenen van schadeloosstelling De minister verzette zich echter tegen schadeloosstelling, daar de wet naar bil lijkheid zal worden toegepast en alle bui tengewone maatregelen van dezen tijd wel eens schade voor enkelen ten gevolge kun nen hebben zonder reden tot vergoeding. De laatste spreker diende een amande- ment in, dat beoogde de door den minis ter van Waterstaat krachtens deze wet te stellen regelen met betrekking tot het gebruik van vervoermiddelen, in de Ne- derlandsche Staatscourant te doen publi- ceeren. Dit amendement werd door minis ter Albarda overgenomen De minister zegde o.m toe, dat hij de mogelijkheid zou doen bestaan bij hem tegen geno men beslissingen in beroep' te komen, in dien de behoefte daaraan blijkt te be staan Slechts de heer De Marchant et :1 Ansembourg (N.S.B verklaarde Zich tegen het ontwerp, daar het zijns in ziens een heimelijke invoering van de socialisatie der Spoorwegen beoogde Eenige contingenteeringsontwerpen wer den aangenomen, evenals een dfrtigtal naturalisatie-ontwerpen. Zonder debat en zonder hoofdelijke stemming werden tenslotte aangenomen de wetsontwerpen „Vaststelling van re gelen betreffende het gelijktijdig genot van burgerlijke en militaire belooning t.av. de bezoldigde leden van de rechterlijke macht en van de bezoldigde burgerlijke leden van de militair-rechterlijke macht „Wijziging van de wet van 10 Januari 1920, houdende nadere voorzieningen be treffende de grensbewaking" en: „Nade re wijziging en aanvulling yan het twee de boek van het Wetboek van Koophan del". Het laatste ontwerp behelst een kleine technische herziening, die noodzake lijk was geworden in verband met de Zeesehepenvorderingswet 1939. Onlangs kwam -er een jongeman van een jaar of achttien op mijn spreekuur met de vraag: „Dokter, is hier wat tegen te doen? Ik kan een goede betrekking als kellner krijgen, maar de patroon wil mij met zoo'n hoofd niet in zijn zaak heb ben/" Hij liet mij zijn hoofd zien, dat talrijke onregelmatig gevormde kale plekken ver-; toonde. Inderdaad, het was geen fraai ge zicht en ik kon ten volle het bezwaar van den bewusten patroon billijken. Zeer tot teleurstelling van den patiënt moest ik hem antwoordden: „Wanneer U in het be gin van Uw haarziekte d'w.z. misschien een vijftien jaar geleden bij mij waart gekomen, had ik U radicaal kunnen ge nezen en was er nu niets te zien ge weest. Hier is niets meer aan te doen." Dit was een slachtoffer van de beken de haarziekte: Favus. Wat is Favus? Fa- vus is een huidziekte, veroorzaakt door een schimmel, Achorion Schoenleinii, ge noemd naar Schoenlein, die deze in het jaar 1839 ontdekte. Hoewel de Favus- schimmel overal op .de huid afwijkingen kan veroorzaken; heeft de parasiet een voorkeur voor het behaarde hoofd, waar om de ziekte „besmettelijk hoofdzeer' wordt genoemd Andere bènamingen zijn „Kletskop", „kalkklieren." Het verloop der ziekte is nu aldus: Na dat het patiëntje door zijn ouders, broer tjes of zusjes of door klassegenooten be smet is geworden, verschijnen er op de hoofdhuid kleine ronde roode plekjes en de haren op die plekjes hebben een dof fe kleur doordat zjj geheel met schim mels doorgroeid zijn Later (het proces verloopt zeer langzaam) ziet men de be kende gele Favusschoteltjes verschijnen. Het zijn agglomeraten van schimmels, die als een hol schoteltje in de huid gebed zijn. Liggen er vele naast elkaar, dan ge lijkt het op een honigraat, vandaar de naam Favus, wat honigraat beteekent. Gaat dit proces nu ongestoord verder, dan worden op den duur de haarzakjes, dat is de plaats, waar de haren gevormd wor den, verwoest en ontstaat er een onher stelbare kaalheid. Dit is, zeer in het kort, het klinisch ver loop van de Favusziekte. De last, die de patiëntjes van hun ziekte hebben, is zeer gering. De eenige eigenlijk de onmogelijk heid, de haren goed te verzorgen. Des te grooter is echter de maatschappelijke be- teekenis van de onbehandelde Favus, zoo als ik hierboven met een enkel voorbeeld aantoonde. Ik zette boven dit artikel: Het Favus- vraagstuk in Zeeland, omdat ik mij de vraag stelde: Hoe raken wij in Zeeland de Favus kwijt en hoe komt het, dat er in Zeeland nog zooveel gevallen van Fa vus voorkomen? Om met de laatste vraag te beginnen. Daar zijn verschillende oorzaken voor aan te geven: I. Onverschilligheid onwetendheid en bijgeloof der ouders Favus komt in den regel bij kinderen voor uit de minder gegoede standen, waar men het met de hygiène niet zoo nauw neemt. Door onwetendheid: omdat men denkt, dat er toch niets tegen te doen js; men heeft al met zalven behandeld en ge- wasschen, maar 't komt toch telkens te rug. Onbekend met de moderne methode, waarmede wij tegenwoordig Favus gemak kelijk kunnen genezen. Door bijgeloof: omdat velen nog mee- nen, dat men Favus niet mag doen ver dwijnen, omdat anders het kind een ern stige ziekte zou krijgen. II Doordat Favus geen pijn Veroor zaakt. Ik heb hierboven al verteld, dpt de pa tiëntjes betrekkelijk weinig hinder van hun ziekte hebben Als last voor de om geving zou men nog kunnen noemen de onaangename geur, die Favusljjders ver spreiden en die doet denken aan de lucht van een niet goed onderhouden mui zenstal. mt Het ontbreken van een bepaling in de gemeente-verordening, waarin het schoolgaan van kinderen, lijdende aan Favus, verboden wordt, benevens het bekleeden van een gemeentebetrekking door Favuslijders. Gaan wij nu de maatregelen na, die ge nomen zouden Moorden om met succes de Favus in Zeeland uit te roeien, dan zouden deze m.i: ae volgende moeten zjjn: 1 Waar de ervaring nu leert, dat de patiënten niet uit eigen beweging naar den dokter gaan, of daarheen gestuurd worden, moeten ze opgespoord worden. Daartoe moeten elk jaar door gemeente- of schoolarts of specialist de schoolkinde ren op Favus onderzocht worden, in^ het bijzonder de bewaarscholen. 2 Wordt ergens een geval van Favus ontdekt, dan dient, en dit is een zeer voornaam punt, het geheele huisgezin, waartoe het kind behoort, onderzocht te worden en eventueele gevallen jjille te gelijk behandeld te worden. 3 Mochten de ouders niet by machte zijn, de onkosten der behandeling te be talen, dan dient deze op kosten der ge meente te geschieden. (Deze onkosten zijn heusch niet zoo hoog en bedragen, Rönt- genbestraling inbegrepen, 30 per geval Het is droevig te moeten vermelden, dat heden ten dage er in Zeeland nog kin deren met Favus rondloopen, omdat men de onkosten voor de behandeling niet wil voteeren). 4 Het inlasschen van de onder III ge noemde bepaling in de gemeente-verorde ning, zooals in vele Nederlandsehe ge meenten reeds het geval is. Ik meen hiermee de maatregelen aan gegeven te hebben, waardoor men er in zal kunnen slagen, deze uit sociaal en aesthetisch opzicht zoo belangrijke volks ziekte, in Zeeland uit te roeien. Middelburg, September 19391 Dr. A. Snethlage. verkoop van beenderen door de slagers vrij gelaten. Gedurende een termjjn van 8 dagen na de inwerkingtreding dezer beschikking geldt een algemeene dispensatie, voor zoo ver het betreft de be- of verwerking van normale hoeveelheden. Inlichtingen worden verstrekt door de afd. Econ. Voorlichting van het departe ment van Econ. Zaken, Rijnstraat 24 te 's-Gravenhage en door de Kamers van Koophandel en Fabrieken. MOTORRIJDER VERONGELUKT. Op den nieuwen rijksweg te Dubbeldam is gisteren een 23-jarige motorrijder uit Vught, die achter een militaire colonne kwam, tegen een uit de richting Dordrecht komende vrachtauto gebotst. De ongeluk kige was op slag dood. Het Belgische ministerie van landsver dediging deelt mede, dat binnen zeer kor ten tijd een systeem van verlof voor mili tairen zal worden ingesteld, op een basis van drie dagen per maand. De Berlijnsche correspondent van het Deensche blad „National Tidende" schrijft, dat, indien de neutralen niet prompt pro testeeren tegen de Britsche blokkade en de Britsche regeering er toe brengen haar voornemen te wijzigen, zij onvermijdelijk betrokken zullen worden bij het lijden van den oorlog. De correspondent voegt hieraan toe, dat Duitschland reeds een eigen contrabande- lijst voorbereidt, gelijk aan het Britsche plan, ten einde de uitvoeren van neutra len naar Groot-Brittannië te doen eindigen. Er is in Duitschland een nieuwe leuze: „Boter voor boter, vet voor vet". V. d. W. Te Middelburg bestaat gelegen heid een E.H.B.O. cursus te volgen. Men geve zich op aan het bureau voor manne lijke vrijwilligers, Dam 6 te Middelburg. Al daar wordt dan uitgezocht of degene die zich heeft opgegeven geschikt is om hulp te verleenen bij 't Roode Kruis, bij den lucht beschermingsdienst e.d. Daarbij wordt te vens rekening gehouden met de genoten op leiding, den beschikbaren vrijen tijd enz. De directie der K.L.M. heeft besloten het vertrek van het Indië-vliegtuig „Toren valk", dat vandaag uit Batavia naar Ne derland had moeten plaatsvinden, voorloo- pig uit te stellen. Tot dezen maatregel is men na overleg met de Nederlandsehe Posterijen overge gaan, omdat een concessie voor het over vliegen van Fransch gebied nog niet is verkregen. De thuiskeerende vliegtuigen van de Indië-route blijven dus allen in Na pels wachten en deze vliegtuigen zetten hun reis naar Nederland pas voort wan neer van Fransche zijde bovenbedoelde toe stemming ontvangen is. Zou de „Toren valk" vandaag wel vertrekken, dan zou de opstopping in Napels slechts vergroot worden, terwijl er dan in Indië nog slechts twee vliegtuigen aanwezig zouden zijn om bij de volledige heropening van den Indië- dienst de daar aanwezige post per snelste gelegenheid naar Nederland te vervoeren. Ht zou dan geruimen tijd vergen voor er in Indië weer een vliegtuig uit Nederland zou zijn aangekomen, dat de terugreis kon aanvaarden. De K.L.M zet haar bemoeiingen om zoo spoedig mogelijk de Indië-lijn weer in ge regelde exploitatie te nemen, onvermoeid voort. Er is nog steeds kans op spoedig re sultaat. Gistermiddag stortte te Waspik van een in afbraak zijnd huis, toen de dakpan nen verwijderd waren, de voor- en achter gevel plotseling in. Drie arbeiders, die met den afbraak be zig waren, werden aan armen en beenen gewond, doch konden na door een dokter verbonden te zijn, naar huis terugkeeren. Erger was echter de aannemer, C. S. uit Waspik, er aan toe. Hjj werd onder het val lend puin bedolven. Na zijn bevrijding constateerde men, dat hjj zware kneuzin gen en beenbreuken had opgeloopen., In zorgwekkende toestand is het slachtoffer naar het ziekenhuis te Raamsdonksveer vervoerd. JONGEN DOODELIJK BEKLEMD GERAAKT. In de buurtschap Pandelaar onder Gemert (N.B.) waren Dinsdag vier schooljongens achter op een sleeperswagen geklommen, waarop twee giertonnen, elk met een inhoud van 500 liter, stonden. In een bocht kwamen de beide tonnen in beweging. De elfjarige J. Sterken uit Ge mert geraakte ertusschen bekneld en was op slag dood. De overige drie jongens ble ven ongedeerd. Het groote internaat voor schipperskin deren uit het geheele land, gevestigd te Vreeswijk, dat in verband met de mobili satie door de militairen in beslag was geno men, wordt op Dinsdag 19 September weer voor de schipperskinderen heropend. Vanaf dien datum worden de kinderen terug verwacht. Berichten en reisplan zijn vanaf heden ten kantore der inrichting verkrijgbaar en worden bovendien aan de vaste adressen toegezonden. NEDERLANDSCH-DUITSCHE CLEARING. De Regeeringspersdienst meldt: Als resultaat van de gebruikelijke bespre kingen van de Nederlandsch-Duitsche re- geeringscommissies kan worden medege deeld, dat de Nederlandsch-Duitsche clea ring ook onder de tegenwoordige omstan digheden op de tot dusverre gebruikelijke wijze zal worden toegepast. Tusschen de Nederlandsehe en de Duit sche regeering bestaat overeenstemming, dat het gewenscht is den achterstand op de clearing zoo mogelijk in een snel tempo te verminderen. Ten aanzien van de vaststelling der beta lingscontingenten is een regeling getroffen waarover belanghebbenden binnenkort in lichtingen van het crisis uitvoer bureau zul len ontvangen. DE HEER J. G. SUURHOFF LID DER TWEEDE KAMER. De voorzitter van het centraal stembu reau heeft in de vacature J. W. Albarda (S.D.A.P.) benoemd tot lid van de Tweede Kamer den heer J. G. Suurhoff te Amster dam. AANRIJDING MET DOODELIJKEN AFLOOP. Gistermiddag is te Rossum een zeer ern stig ongeval gebeurd. De elfjarige O. Ver kerk had den bestuurder van een vracht auto den weg gewezen. Op den Baron van Randwijckweg verliet hij deze auto. Hierbij lette hjj niet voldoende op het verkeer, met het gevolg, dat hij door een uit de richting 's-Hertogenbosch komende vrachtauto werd gegrepen en tegen den grond gesmakt. Dr. De Jong, die spoedig ter plaatse was, kon slechts den dood constateeren. De minister van Economische Zaken heeft besloten het Rijksbureau voor chemi sche producten uit te breiden met een nieu we sectie, t.w. voor beenderen. Tot directeur van deze sectie Beenderen is benoemd dr. D. J. Akkerman. Het kan toor der sectie is gevestigd Laan Copes van Cattenburch 16 te 's-Gravenhage. De aandacht wordt er op gevestigd, dat deze beschikking verbiedt het be- of ver- werken van beenderen zonder een daartoe van den directeur der sectie verkregen schriftelijke vergunning; voorts is een be paling opgenomen, waarbij aan degenen, die van den handel in beenderen niet hun normaal bedrijf maken (den z.g. ketting- handel) zonder een van den directeur ver kregen vergunning het koopen van been deren, met het doel deze weder te verkoo- pen, verboden is. In den normalen handel in beenderen wordt dus niet ingegrepen. Met name is de Electr. Drukkerij G. W. den Boer, M'burg. VRIJDAG 15 SEPTEMBER. HILVERSUM I. 1875 en 414,4 M. 8.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.20 VARA, 12.00 AVRO, 4.00 VARA, 7.30 VPRO, 9.00 VARA, 10.40 VPRO, 11.00—12.00 VARA. 8.00 Gram. 8.16 Ber.). 10.00 Morgen wijding. 10.20 Zang, piano en gram. 10.50 Declamatie. 11.10 Gram. 11.20 Orgelspel. 11.50 Gram. 12.00 Orgelspel. 12.15 Ber.). 12.20 Gram. 12.50 AVRO-Amusementsork. I.30 Lyra-trio. 2.15 Omroepork. en gram. 3.30 Puszta-ork. 4.00—5.00 Gram. 5.05 Voor de kinderen. 5.30 Esmeralda. 6.00 Orgelspel. 6.28 Ber. 6.30 Letterkundig overz. 6.50 Gram. 7.00 VARA-Kalender. 7.05 Causerie. 7.23 Ber. ANP. 7.30 Causerie. Hierna Ber. 7.35 Causerie. 8.00 Cello. 8.30 Causerie. 9.00 Gram. 9.30 Declamatie. 9.45 VARA-ork. 10.30 Ber. ANP. 10.40 Avondwijding. 11.00 Viool en piano. 11.30 Jazzmuz. (gr.pl.). 11.55 12.00 Gram. HILVERSUM H. 301,5 M. Alg. progr., verzorgd door den K.R.O. 8.00—9.15 Gram. 8.15 Ber.). 10.00 Gram. 11.30 Godsd. halfuur. 12.00 Ber. 12.15 Gram. 12.30 Paul Wijnappel's ensemble. 1.00 Gram. 1.20 Paul Wjjnappel's ensemble. 1.50 Gram. 2.00 Orgelconc. en gram. 3.00 KRO- ork. 3.45 „Tosca", opera (gr.pl.). 5.30 KR- Melodisten en solist. 6.00 Land- en tuin- bouwcauserie. 6.20 KRO-Melodisten en so list. 6.30 Ber.). 7.00 Ber. 7.15 Causerie. 7.35 Gram. 8.00 Ber. ANP. 8.15 KRO-Melo disten en solist. 8.50 Causerie. 9.00 KRO- ork. 9.30 Vraaggesprek. 9.45 KRO-ork. 10.30 Ber. ANP. 10.40 Lajos Veres en zijn ork. II.00—12.00 Gram. DROITWICH, 1500 m. Geen opgave ontvangen. RADIO-PARIS, 1648 m. 9.00 en 10.05 Gram. 11.20 Cantrelle-ork. 12.30 Zang. 1.05 Gram. 3.35 Zang. 3.50 Piano. 4.35 Gram. 4.50 Zang. 5.05 Gram. 5.25 Trio-concert. 6.35 Cello. 6.50 Gram. 8.35 Altviool. 8.50 Radio- tooneel. 11.05 Gram. 11.20—12.50 Nachtconc. KEULEN, 456 m. 6.50 Gram. 7.35 en 8.50 9.50 Ork. 12.20 Italiaansch arbeiderskoor en Leo Eysoldt's ork. 1.35 Kleinork. 2.30 3.20 Pop. conc. 4.20 Dobrindt's ork. (5.20 5.30 Gram.). 6.50 Literair-muz. progr. 7.20 Gram. 8.50 Dansmuz. (gr.pl.). 9.35 Radio- tooneel. 11.00 Ork. en accordeonduo. 12.20 3.20 Gevar. pop. conc. (opn.). BRUSSEL, 322 en 484 m. 322 m: 12.20 Gram. 12.50 Dansork. 1.502.20, 5.206.20 en 7.20 Gram. 8.20 Ork. en koor. 10.30 11.20 Gram. 484 m: 12.20 Gram. 12.50 Radio-ork. 1.50, 2.20, 5.20, 6.35 en 7.35 Gram. 8.20 Radio-ork. 9.35Radio-ork. en solisten. 10.3011.20 Gram. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 m. 8.35 Radiotooneel. 9.35 Weensch Philh. ork. en solist. 10.20 Ber. 10.40 Blaaskwintet. 11.05 Ber. 11.2012.20 Accordeonduo, dansork. en solisten. MIDDELBURG. DO 14 Sept. Evangelisatie Rogardschool, spr. de hr. J. Sevensma van A'dam 20.00 h. VR 15 Sept GOES BIOSCOPEN. CITY, Middelburg VR 15—DO 21 Sept.: „Madame X, de onbekende vrouw" en „Het geheim van luitenant Rune- berg", 20 00 h ZO 15.00 h matinée. ELECTRO, Middelburg VR 15—DO 21 Sep.: „De onsterfelijke wals" en „Lauter Lügen", 20i00 hj> ZO 15.00 h'. matinée. 1LGEMEEN. DO 14 Sept. Ringverg. C.J.M.V. en „Jonge Kracht" te Westkapelle.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 6