GEMENGD NIEUWS
Chamberlain over de
oorlogsmaatregelen.
HET FAVUSVRAAGSTUK
IN ZEELAND.
Alle vervoermiddelen
worden geregistreerd.
Hij herhaalt, dat er geen vrede
kan zijn, vóór het régime van
Hitier uit den weg is geruimd.
Methodische opmarsch in het
Westen,
MEDISCH FEUILLETON.
De strijd in Polen is een groote
slachting.
15.000 Duitschers en 150.000 tot 300.000
Polen gedood?
De Tweede Kamer nam eenige
„oorlogswetten" aan.
Verlof voor de Belgische militairen.
DE NEUTRALEN EN DE OORLOG.
CORRESPONDENTIE.
RADIO-PROGRAMMA
THUISREIS VAN INDIë-VLIEGTUIG
UITGESTELD.
IN AFBRAAK ZIJND HUIS
INGESTORT.
Eén zwaar en drie licht
gewonden.
HET INTERNAAT VOOR SCHIPPERS
KINDEREN TE VREESWIJK SPOEDIG
HEROPEND.
Een regeling voor beenderen.
AGENDA
In het Engelsche Lagerhuis heeft minis
ter-president Chamberlain gisteren een uit
eenzetting gegeven over de maatregelen,
die Engeland in het belang der oorlogvod-
ring heeft genomen. Chamberlain, die met
luide toejuichingen werd ontvangen, ver
klaarde n.a.v. zijn tocht naar Frankrijk:
De bevolking is in Frankrijk en Groot-
Britanje gelijkelijk vastbesloten niet alleen
om volledig haar verplichtingen jegens Po
len na te komen, maar ook om eens en
voor altijd een einde te maken aan den on-
duldbaren druk van een leven onder de
eeuwige bedreiging van nationaal socialis
tische agressie. Onze Fransche bondgenoo-
ten zijn evenals wij een vredelievend volk.
Zij zijn echter niet minder overtuigd dan
wij, dat er geen vrede kan zijn voor de be
dreiging van het Hitlerisme definitief uit
den weg is geruimd.
Dagelijks ontvangen wij nieuwe bewijzen
van de vastberadenheid van de volkeren
van het Britsche gemeenebest over zee. De
ze vastbeslotenheid wordt echter niet alleen
in woorden getoond, maar ook in daden.
Een toenemend aantal vreemde staten
heeft zich uitgesproken voor neutraliteit,
maar in geen enkel geval heeft dit geleid
tot eenigerlei verslapping in de gewapende
waakzaamheid, die thans kenmerkend is
voor Europa als direct gevolg van de nati-
onaal-socialistische bedreiging voor onze
beschaving. Voor het oogenblik is het Oos
telijk oorlogsfront nog het voornaamste
centrum der krijsverrichtingen. De Duit-
schers schijnen er naar te streven op dit
oorlogsfront een beslissing te forceeren
voor zij gedwongen zijn formaties over te
brengen naar het Westen om het hoofd te
bieden aan de bedreiging van onze gealli
eerde tusschenkomst. Dat deze hoop tot
dusverre verijdeld is, is te danken aan den
ontembaren geest der Polen, die weigeren
te worden geïntimideerd door de zwaarte
van het tegen hen in het veld gebrachte
materiaal of door de overweldigende meer
derheid van de Duitsche luchtmacht.
In het Westen hebben de Franschen een
aanvang gemaakt met een methodischen
opmarsch. Dit is van essentieel belang en
vormt een belangrijke eerste phase, waar
omtrent de Franschen natuurlijk terughou
dend zijn. Het is voldoende te zeggen, dat
de opmarsch een volledig succes is gewor
den.
In de lucht is het normale werk van ver
kenning en patrouilleering voortdurend
voortgezet en een aantal eskaders van de
Britsche luchtmacht opereert thans van
Franschen bodem. Er zijn verdere succes
volle verkenningsvluchten boven Duïtsch-
land uitgevoerd en veel nuttige inlichtingen
zijn verworven omtrent activiteiten achter
de Duitsche grens. De bevelvoering aan de
kust is voortgegaan met de uitvoering van
uitgebreide verkenningen en tegen duik-
booten gerichte patrouilles hebben een aan
tal aanvallen op vijandelijke onderzeeërs
ondernomen.
DE ZEE-OORLOG.
Sprekende over de vloot, deelde Cham
berlain mede, dat drie torpedobootjagers
van de Poolsche vloot zich bij de Britsche
vloot hadden gevoegd.
„Deze schepen bleken zeer doeltreffend
en nemen thans deel aan het inspannende
leven van onze lichte strijdkrachten. Het
voornaamste doel van de Britsche vloot
moet evenals in den vorigen oorlog zijn om
de vrijheid en veiligheid der zeeën te ver
zekeren.
In den huidigen oorlog is de Duitsche
aanval op onze koopvaardij begonnen met
een daad van meedoogenloosheid tegen een
passagiersschip, in strijgj, met alle regels
van de oorlogvoering ter zee. Een zeker
aantal Britsche koopvaarders is aangeval
len en hun verliezen zijn ongetwijfeld iet
wat ernstig geweest. Dat was echter niet
meer dan verwacht moest worden, om
dat de oorlog kwam op een oogenblik, toen
groote aantallen van onze koopvaardijsche
pen verspreid voeren over de zeven zeeën,
varende onder vredesomstandigheden. Aan
den anderen kant hadden de Duitschers hun
duikbooten en voorraadschepen voor den
oorlog op de beste strategische positie ge
plaatst en het is niet verrassend, dat eenige
onzer schepen verrast zijn door duikbooten
voor zij in staat waren een havente be
reiken.
Wij maken echter haast met een convooi-
systeem, dat dagelijks optreedt met steeds
toenemende doeltreffendheid.
Het convooisysteem wordt onmiddellijk
toegepast en zoodra het volledig kan func-
tioneeren heb ik geen reden om te ver
onderstellen, dat het minder beslissend zal
blijken dan dat twintig jaar geleden het ge
val was. Intusschen kan ik het Huis de ver
zekering geven, dat de duikbooten voort
durend worden aangevallen en dat succes
sen zijn behaald.
Bij het uitbreken van den oorlog bedroeg
de Duitsche tonnage van de schepen ter
zee of in neutrale of geallieerde havens
(met uitzondering van de Oostzee-havens)
omstreeks 1.105.000 ton. Practisch al deze
schepen zijn thans van de volle zee verdre
ven.
Sommige schepen zijn opgebracht en vele
hebben zichzelf geïnterneerd in neutrale
havens.
Bovendien, zöo vervolgde Chamberlain,
zijn de leveranties van vitale oorlogsmate
rialen aan Duitschland onder neutrale vlag
beperkt en zij zullen in toenemende mate
beperkt worden door de controle op de
contrabande, opgelegd door de macht van
onze vloot."
Een officier van het Duitsche tankcorps,
die uit Polen is teruggekeerd, heeft vol
gens Reuter, tegenover den Berlijnschen
correspondent van het Deensche blad
„Politiken" verklaard: „De Duitsche tanks
zijn zelfs nog succesrijker dan werd ver
wacht, doch tot welken prijs!
De moderne oorlogsverklaring zal blijken
niets anders te zijn dan een slachting op
groote schaal.
Üe officier schatte volgens dit bericht
de verliezen van Duitschland alleen aan
het Oostelijk front op minstens 15,000 man.
Hij voegde hier aan toe, dat het onmoge
lijk is het aantal dooden der Polen te
schatten, doch dat dit aantal tusschen de
150,000 en 300,000 moet zijn.
De officier zeide: „Wij geven toe, dat
dat zeer te betreuren is, maar wij achtten
het onmogelijk krijgsgevangenen te ma
ken, in de eerste plaats uit vrees, dat
velen achter onze tanks uit ons gezichts
veld zouden verdwijnen. Wij moesten
schieten op iedereen, die in ons gezichtsveld
lag. ±n de tweede plaats hadden wij nie
mand, om zich met gevangenen te belas
ten. Daarom hebben wij bijna heelemaal
geen gevangenen gemaakt Wij hebben
iedereen doodgeschoten."
DE POLEN ZIJN DAPPERE
VECHTERS.
De officier van het Duitsche tankcorps
verklaarde verder nog, dat de Polen zeer
dappere vechters zijn. „Het is geen gemak
kelijke taak Polen te overwinnen, want we
zullen vermoedelijk iedere soldaat moeten
dooden, voor het zal toegeven".
Ten slotte verklaarde de officier, dat de
Duitsche infanterie met volle bepakking
door zand en modder vijftig kilometer per
dag aflegt.
De Tweede Kamer heeft gistermiddag
in de afdeelingen een groot aantal wets
ontwerpen onderzocht, waarna deze met
nog eenige andere in openbare behande
ling kwamen Het ontwerp „Regelen met
betrekking tot het verzekeren in geval
van oorlog, oorlogsgevaar of andere bui
tengewone omstandigheden van een doel
matig gebruik van vervoermiddelen in
het belang van de volkshuishouding" (de
„Wet gebruik vervoermiddelen 1939")
werd na eenig debat, zonder hoofdelijke
stemming aangenomen.
Zooals wij reeds uitvoerig meldden,
heeft het ontwerp de strekking een waar
borg te geven, dat het vervoer van pri
maire levensmiddelen, inzonderheid voor
de groote steden, het vervoer van beder
felijke levensmiddelen en van levensmid
delen, waaraan in bepaalde plaatsen een
tekort kan ontstaan, alsook het vervoer
van noodzakelijke grondstoffen voor ver
schillende doeleinden geen andere dan
volstrekt onvermijdelijke stoornis onder
vindt. Daar een groot gedeelte van het
vervoersapparaat is uitgeschakeld, is het
noodzakelijk een wettelijke basis te schep
pen voor het treffen van maatregelen, die
een zoo nuttig mogelijk gebruik van het
overblijvende gedeelte van dit apparaat
ten bate van de bevolking en de industrie
verzekeren. Ook moet het overbodig rij
den en varen met wanruimte worden te-,
ruggebracht. Deze wet voorziet o>.m. in
de inschrijving van alle vervoermiddelen
Met de toepassing van deze wet zal een
speciaal daartoe geschapen onderdeel van
de Rijksverkeersinspectie worden belast.
GEEN SCHADELOOSSTELLING
Bij de behandeling drongen enkele le
den, om. de heer en Duymaer van Twi-v
(A.R.), Posthuma (CDU.) en Joekes
(V.D aan op de mogelijkheid tot het
verleenen van schadeloosstelling
De minister verzette zich echter tegen
schadeloosstelling, daar de wet naar bil
lijkheid zal worden toegepast en alle bui
tengewone maatregelen van dezen tijd wel
eens schade voor enkelen ten gevolge kun
nen hebben zonder reden tot vergoeding.
De laatste spreker diende een amande-
ment in, dat beoogde de door den minis
ter van Waterstaat krachtens deze wet
te stellen regelen met betrekking tot het
gebruik van vervoermiddelen, in de Ne-
derlandsche Staatscourant te doen publi-
ceeren. Dit amendement werd door minis
ter Albarda overgenomen De minister
zegde o.m toe, dat hij de mogelijkheid
zou doen bestaan bij hem tegen geno
men beslissingen in beroep' te komen, in
dien de behoefte daaraan blijkt te be
staan Slechts de heer De Marchant et
:1 Ansembourg (N.S.B verklaarde Zich
tegen het ontwerp, daar het zijns in
ziens een heimelijke invoering van de
socialisatie der Spoorwegen beoogde
Eenige contingenteeringsontwerpen wer
den aangenomen, evenals een dfrtigtal
naturalisatie-ontwerpen.
Zonder debat en zonder hoofdelijke
stemming werden tenslotte aangenomen
de wetsontwerpen „Vaststelling van re
gelen betreffende het gelijktijdig genot van
burgerlijke en militaire belooning t.av.
de bezoldigde leden van de rechterlijke
macht en van de bezoldigde burgerlijke
leden van de militair-rechterlijke macht
„Wijziging van de wet van 10 Januari
1920, houdende nadere voorzieningen be
treffende de grensbewaking" en: „Nade
re wijziging en aanvulling yan het twee
de boek van het Wetboek van Koophan
del". Het laatste ontwerp behelst een
kleine technische herziening, die noodzake
lijk was geworden in verband met de
Zeesehepenvorderingswet 1939.
Onlangs kwam -er een jongeman van
een jaar of achttien op mijn spreekuur
met de vraag: „Dokter, is hier wat tegen
te doen? Ik kan een goede betrekking
als kellner krijgen, maar de patroon wil
mij met zoo'n hoofd niet in zijn zaak heb
ben/"
Hij liet mij zijn hoofd zien, dat talrijke
onregelmatig gevormde kale plekken ver-;
toonde. Inderdaad, het was geen fraai ge
zicht en ik kon ten volle het bezwaar van
den bewusten patroon billijken. Zeer tot
teleurstelling van den patiënt moest ik
hem antwoordden: „Wanneer U in het be
gin van Uw haarziekte d'w.z. misschien
een vijftien jaar geleden bij mij waart
gekomen, had ik U radicaal kunnen ge
nezen en was er nu niets te zien ge
weest. Hier is niets meer aan te doen."
Dit was een slachtoffer van de beken
de haarziekte: Favus. Wat is Favus? Fa-
vus is een huidziekte, veroorzaakt door
een schimmel, Achorion Schoenleinii, ge
noemd naar Schoenlein, die deze in het
jaar 1839 ontdekte. Hoewel de Favus-
schimmel overal op .de huid afwijkingen
kan veroorzaken; heeft de parasiet een
voorkeur voor het behaarde hoofd, waar
om de ziekte „besmettelijk hoofdzeer'
wordt genoemd Andere bènamingen zijn
„Kletskop", „kalkklieren."
Het verloop der ziekte is nu aldus: Na
dat het patiëntje door zijn ouders, broer
tjes of zusjes of door klassegenooten be
smet is geworden, verschijnen er op de
hoofdhuid kleine ronde roode plekjes en
de haren op die plekjes hebben een dof
fe kleur doordat zjj geheel met schim
mels doorgroeid zijn Later (het proces
verloopt zeer langzaam) ziet men de be
kende gele Favusschoteltjes verschijnen.
Het zijn agglomeraten van schimmels, die
als een hol schoteltje in de huid gebed
zijn. Liggen er vele naast elkaar, dan ge
lijkt het op een honigraat, vandaar de
naam Favus, wat honigraat beteekent.
Gaat dit proces nu ongestoord verder, dan
worden op den duur de haarzakjes, dat is
de plaats, waar de haren gevormd wor
den, verwoest en ontstaat er een onher
stelbare kaalheid.
Dit is, zeer in het kort, het klinisch ver
loop van de Favusziekte. De last, die de
patiëntjes van hun ziekte hebben, is zeer
gering. De eenige eigenlijk de onmogelijk
heid, de haren goed te verzorgen. Des te
grooter is echter de maatschappelijke be-
teekenis van de onbehandelde Favus, zoo
als ik hierboven met een enkel voorbeeld
aantoonde.
Ik zette boven dit artikel: Het Favus-
vraagstuk in Zeeland, omdat ik mij de
vraag stelde: Hoe raken wij in Zeeland
de Favus kwijt en hoe komt het, dat er
in Zeeland nog zooveel gevallen van Fa
vus voorkomen?
Om met de laatste vraag te beginnen.
Daar zijn verschillende oorzaken voor aan
te geven:
I. Onverschilligheid onwetendheid en
bijgeloof der ouders
Favus komt in den regel bij kinderen
voor uit de minder gegoede standen, waar
men het met de hygiène niet zoo nauw
neemt.
Door onwetendheid: omdat men denkt,
dat er toch niets tegen te doen js; men
heeft al met zalven behandeld en ge-
wasschen, maar 't komt toch telkens te
rug. Onbekend met de moderne methode,
waarmede wij tegenwoordig Favus gemak
kelijk kunnen genezen.
Door bijgeloof: omdat velen nog mee-
nen, dat men Favus niet mag doen ver
dwijnen, omdat anders het kind een ern
stige ziekte zou krijgen.
II Doordat Favus geen pijn Veroor
zaakt.
Ik heb hierboven al verteld, dpt de pa
tiëntjes betrekkelijk weinig hinder van
hun ziekte hebben Als last voor de om
geving zou men nog kunnen noemen de
onaangename geur, die Favusljjders ver
spreiden en die doet denken aan de
lucht van een niet goed onderhouden mui
zenstal.
mt Het ontbreken van een bepaling in
de gemeente-verordening, waarin het
schoolgaan van kinderen, lijdende aan
Favus, verboden wordt, benevens het
bekleeden van een gemeentebetrekking
door Favuslijders.
Gaan wij nu de maatregelen na, die ge
nomen zouden Moorden om met succes
de Favus in Zeeland uit te roeien, dan
zouden deze m.i: ae volgende moeten
zjjn:
1 Waar de ervaring nu leert, dat de
patiënten niet uit eigen beweging naar
den dokter gaan, of daarheen gestuurd
worden, moeten ze opgespoord worden.
Daartoe moeten elk jaar door gemeente-
of schoolarts of specialist de schoolkinde
ren op Favus onderzocht worden, in^ het
bijzonder de bewaarscholen.
2 Wordt ergens een geval van Favus
ontdekt, dan dient, en dit is een zeer
voornaam punt, het geheele huisgezin,
waartoe het kind behoort, onderzocht te
worden en eventueele gevallen jjille te
gelijk behandeld te worden.
3 Mochten de ouders niet by machte
zijn, de onkosten der behandeling te be
talen, dan dient deze op kosten der ge
meente te geschieden. (Deze onkosten zijn
heusch niet zoo hoog en bedragen, Rönt-
genbestraling inbegrepen, 30 per geval
Het is droevig te moeten vermelden, dat
heden ten dage er in Zeeland nog kin
deren met Favus rondloopen, omdat men
de onkosten voor de behandeling niet wil
voteeren).
4 Het inlasschen van de onder III ge
noemde bepaling in de gemeente-verorde
ning, zooals in vele Nederlandsehe ge
meenten reeds het geval is.
Ik meen hiermee de maatregelen aan
gegeven te hebben, waardoor men er in
zal kunnen slagen, deze uit sociaal en
aesthetisch opzicht zoo belangrijke volks
ziekte, in Zeeland uit te roeien.
Middelburg, September 19391
Dr. A. Snethlage.
verkoop van beenderen door de slagers vrij
gelaten.
Gedurende een termjjn van 8 dagen na
de inwerkingtreding dezer beschikking
geldt een algemeene dispensatie, voor zoo
ver het betreft de be- of verwerking van
normale hoeveelheden.
Inlichtingen worden verstrekt door de
afd. Econ. Voorlichting van het departe
ment van Econ. Zaken, Rijnstraat 24 te
's-Gravenhage en door de Kamers van
Koophandel en Fabrieken.
MOTORRIJDER VERONGELUKT.
Op den nieuwen rijksweg te Dubbeldam
is gisteren een 23-jarige motorrijder uit
Vught, die achter een militaire colonne
kwam, tegen een uit de richting Dordrecht
komende vrachtauto gebotst. De ongeluk
kige was op slag dood.
Het Belgische ministerie van landsver
dediging deelt mede, dat binnen zeer kor
ten tijd een systeem van verlof voor mili
tairen zal worden ingesteld, op een basis
van drie dagen per maand.
De Berlijnsche correspondent van het
Deensche blad „National Tidende" schrijft,
dat, indien de neutralen niet prompt pro
testeeren tegen de Britsche blokkade en de
Britsche regeering er toe brengen haar
voornemen te wijzigen, zij onvermijdelijk
betrokken zullen worden bij het lijden van
den oorlog.
De correspondent voegt hieraan toe, dat
Duitschland reeds een eigen contrabande-
lijst voorbereidt, gelijk aan het Britsche
plan, ten einde de uitvoeren van neutra
len naar Groot-Brittannië te doen eindigen.
Er is in Duitschland een nieuwe leuze:
„Boter voor boter, vet voor vet".
V. d. W. Te Middelburg bestaat gelegen
heid een E.H.B.O. cursus te volgen. Men
geve zich op aan het bureau voor manne
lijke vrijwilligers, Dam 6 te Middelburg. Al
daar wordt dan uitgezocht of degene die
zich heeft opgegeven geschikt is om hulp te
verleenen bij 't Roode Kruis, bij den lucht
beschermingsdienst e.d. Daarbij wordt te
vens rekening gehouden met de genoten op
leiding, den beschikbaren vrijen tijd enz.
De directie der K.L.M. heeft besloten het
vertrek van het Indië-vliegtuig „Toren
valk", dat vandaag uit Batavia naar Ne
derland had moeten plaatsvinden, voorloo-
pig uit te stellen.
Tot dezen maatregel is men na overleg
met de Nederlandsehe Posterijen overge
gaan, omdat een concessie voor het over
vliegen van Fransch gebied nog niet is
verkregen. De thuiskeerende vliegtuigen
van de Indië-route blijven dus allen in Na
pels wachten en deze vliegtuigen zetten
hun reis naar Nederland pas voort wan
neer van Fransche zijde bovenbedoelde toe
stemming ontvangen is. Zou de „Toren
valk" vandaag wel vertrekken, dan zou
de opstopping in Napels slechts vergroot
worden, terwijl er dan in Indië nog slechts
twee vliegtuigen aanwezig zouden zijn om
bij de volledige heropening van den Indië-
dienst de daar aanwezige post per snelste
gelegenheid naar Nederland te vervoeren.
Ht zou dan geruimen tijd vergen voor er
in Indië weer een vliegtuig uit Nederland
zou zijn aangekomen, dat de terugreis kon
aanvaarden.
De K.L.M zet haar bemoeiingen om zoo
spoedig mogelijk de Indië-lijn weer in ge
regelde exploitatie te nemen, onvermoeid
voort. Er is nog steeds kans op spoedig re
sultaat.
Gistermiddag stortte te Waspik van
een in afbraak zijnd huis, toen de dakpan
nen verwijderd waren, de voor- en achter
gevel plotseling in.
Drie arbeiders, die met den afbraak be
zig waren, werden aan armen en beenen
gewond, doch konden na door een dokter
verbonden te zijn, naar huis terugkeeren.
Erger was echter de aannemer, C. S. uit
Waspik, er aan toe. Hjj werd onder het val
lend puin bedolven. Na zijn bevrijding
constateerde men, dat hjj zware kneuzin
gen en beenbreuken had opgeloopen., In
zorgwekkende toestand is het slachtoffer
naar het ziekenhuis te Raamsdonksveer
vervoerd.
JONGEN DOODELIJK BEKLEMD
GERAAKT.
In de buurtschap Pandelaar onder
Gemert (N.B.) waren Dinsdag vier
schooljongens achter op een sleeperswagen
geklommen, waarop twee giertonnen, elk
met een inhoud van 500 liter, stonden.
In een bocht kwamen de beide tonnen in
beweging. De elfjarige J. Sterken uit Ge
mert geraakte ertusschen bekneld en was
op slag dood. De overige drie jongens ble
ven ongedeerd.
Het groote internaat voor schipperskin
deren uit het geheele land, gevestigd te
Vreeswijk, dat in verband met de mobili
satie door de militairen in beslag was geno
men, wordt op Dinsdag 19 September weer
voor de schipperskinderen heropend.
Vanaf dien datum worden de kinderen
terug verwacht.
Berichten en reisplan zijn vanaf heden
ten kantore der inrichting verkrijgbaar en
worden bovendien aan de vaste adressen
toegezonden.
NEDERLANDSCH-DUITSCHE
CLEARING.
De Regeeringspersdienst meldt:
Als resultaat van de gebruikelijke bespre
kingen van de Nederlandsch-Duitsche re-
geeringscommissies kan worden medege
deeld, dat de Nederlandsch-Duitsche clea
ring ook onder de tegenwoordige omstan
digheden op de tot dusverre gebruikelijke
wijze zal worden toegepast.
Tusschen de Nederlandsehe en de Duit
sche regeering bestaat overeenstemming,
dat het gewenscht is den achterstand op
de clearing zoo mogelijk in een snel tempo
te verminderen.
Ten aanzien van de vaststelling der beta
lingscontingenten is een regeling getroffen
waarover belanghebbenden binnenkort in
lichtingen van het crisis uitvoer bureau zul
len ontvangen.
DE HEER J. G. SUURHOFF LID DER
TWEEDE KAMER.
De voorzitter van het centraal stembu
reau heeft in de vacature J. W. Albarda
(S.D.A.P.) benoemd tot lid van de Tweede
Kamer den heer J. G. Suurhoff te Amster
dam.
AANRIJDING MET DOODELIJKEN
AFLOOP.
Gistermiddag is te Rossum een zeer ern
stig ongeval gebeurd. De elfjarige O. Ver
kerk had den bestuurder van een vracht
auto den weg gewezen. Op den Baron van
Randwijckweg verliet hij deze auto. Hierbij
lette hjj niet voldoende op het verkeer, met
het gevolg, dat hij door een uit de richting
's-Hertogenbosch komende vrachtauto werd
gegrepen en tegen den grond gesmakt. Dr.
De Jong, die spoedig ter plaatse was, kon
slechts den dood constateeren.
De minister van Economische Zaken
heeft besloten het Rijksbureau voor chemi
sche producten uit te breiden met een nieu
we sectie, t.w. voor beenderen.
Tot directeur van deze sectie Beenderen
is benoemd dr. D. J. Akkerman. Het kan
toor der sectie is gevestigd Laan Copes van
Cattenburch 16 te 's-Gravenhage.
De aandacht wordt er op gevestigd, dat
deze beschikking verbiedt het be- of ver-
werken van beenderen zonder een daartoe
van den directeur der sectie verkregen
schriftelijke vergunning; voorts is een be
paling opgenomen, waarbij aan degenen,
die van den handel in beenderen niet hun
normaal bedrijf maken (den z.g. ketting-
handel) zonder een van den directeur ver
kregen vergunning het koopen van been
deren, met het doel deze weder te verkoo-
pen, verboden is.
In den normalen handel in beenderen
wordt dus niet ingegrepen. Met name is de Electr. Drukkerij G. W. den Boer, M'burg.
VRIJDAG 15 SEPTEMBER.
HILVERSUM I. 1875 en 414,4 M.
8.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.20 VARA,
12.00 AVRO, 4.00 VARA, 7.30 VPRO, 9.00
VARA, 10.40 VPRO, 11.00—12.00 VARA.
8.00 Gram. 8.16 Ber.). 10.00 Morgen
wijding. 10.20 Zang, piano en gram. 10.50
Declamatie. 11.10 Gram. 11.20 Orgelspel.
11.50 Gram. 12.00 Orgelspel. 12.15 Ber.).
12.20 Gram. 12.50 AVRO-Amusementsork.
I.30 Lyra-trio. 2.15 Omroepork. en gram.
3.30 Puszta-ork. 4.00—5.00 Gram. 5.05 Voor
de kinderen. 5.30 Esmeralda. 6.00 Orgelspel.
6.28 Ber. 6.30 Letterkundig overz. 6.50
Gram. 7.00 VARA-Kalender. 7.05 Causerie.
7.23 Ber. ANP. 7.30 Causerie. Hierna Ber.
7.35 Causerie. 8.00 Cello. 8.30 Causerie. 9.00
Gram. 9.30 Declamatie. 9.45 VARA-ork.
10.30 Ber. ANP. 10.40 Avondwijding. 11.00
Viool en piano. 11.30 Jazzmuz. (gr.pl.). 11.55
12.00 Gram.
HILVERSUM H. 301,5 M.
Alg. progr., verzorgd door den K.R.O.
8.00—9.15 Gram. 8.15 Ber.). 10.00
Gram. 11.30 Godsd. halfuur. 12.00 Ber. 12.15
Gram. 12.30 Paul Wijnappel's ensemble. 1.00
Gram. 1.20 Paul Wjjnappel's ensemble. 1.50
Gram. 2.00 Orgelconc. en gram. 3.00 KRO-
ork. 3.45 „Tosca", opera (gr.pl.). 5.30 KR-
Melodisten en solist. 6.00 Land- en tuin-
bouwcauserie. 6.20 KRO-Melodisten en so
list. 6.30 Ber.). 7.00 Ber. 7.15 Causerie.
7.35 Gram. 8.00 Ber. ANP. 8.15 KRO-Melo
disten en solist. 8.50 Causerie. 9.00 KRO-
ork. 9.30 Vraaggesprek. 9.45 KRO-ork. 10.30
Ber. ANP. 10.40 Lajos Veres en zijn ork.
II.00—12.00 Gram.
DROITWICH, 1500 m.
Geen opgave ontvangen.
RADIO-PARIS, 1648 m. 9.00 en 10.05
Gram. 11.20 Cantrelle-ork. 12.30 Zang. 1.05
Gram. 3.35 Zang. 3.50 Piano. 4.35 Gram.
4.50 Zang. 5.05 Gram. 5.25 Trio-concert. 6.35
Cello. 6.50 Gram. 8.35 Altviool. 8.50 Radio-
tooneel. 11.05 Gram. 11.20—12.50 Nachtconc.
KEULEN, 456 m. 6.50 Gram. 7.35 en 8.50
9.50 Ork. 12.20 Italiaansch arbeiderskoor
en Leo Eysoldt's ork. 1.35 Kleinork. 2.30
3.20 Pop. conc. 4.20 Dobrindt's ork. (5.20
5.30 Gram.). 6.50 Literair-muz. progr. 7.20
Gram. 8.50 Dansmuz. (gr.pl.). 9.35 Radio-
tooneel. 11.00 Ork. en accordeonduo. 12.20
3.20 Gevar. pop. conc. (opn.).
BRUSSEL, 322 en 484 m. 322 m: 12.20
Gram. 12.50 Dansork. 1.502.20, 5.206.20
en 7.20 Gram. 8.20 Ork. en koor. 10.30
11.20 Gram.
484 m: 12.20 Gram. 12.50 Radio-ork. 1.50,
2.20, 5.20, 6.35 en 7.35 Gram. 8.20 Radio-ork.
9.35Radio-ork. en solisten. 10.3011.20
Gram.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 m. 8.35
Radiotooneel. 9.35 Weensch Philh. ork. en
solist. 10.20 Ber. 10.40 Blaaskwintet. 11.05
Ber. 11.2012.20 Accordeonduo, dansork.
en solisten.
MIDDELBURG.
DO 14 Sept. Evangelisatie Rogardschool,
spr. de hr. J. Sevensma van A'dam
20.00 h.
VR 15 Sept
GOES
BIOSCOPEN.
CITY, Middelburg VR 15—DO 21 Sept.:
„Madame X, de onbekende vrouw"
en „Het geheim van luitenant Rune-
berg", 20 00 h ZO 15.00 h matinée.
ELECTRO, Middelburg VR 15—DO 21 Sep.:
„De onsterfelijke wals" en „Lauter
Lügen", 20i00 hj> ZO 15.00 h'. matinée.
1LGEMEEN.
DO 14 Sept. Ringverg. C.J.M.V. en „Jonge
Kracht" te Westkapelle.