KRONIEK VAN DEN DAG Periodieke verloven voor de gemobiliseerden. Smokkelhandel in menschen TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEÜWSCHE MIDDELBÜRGSCHE COURANT GOESCHE COURANT) VAN WOENSDAG 13 SEPTEMBER 1939. No. 216. Maginot. EEN ZOOM VAN Z'N VADER. Poolsche en Duitsche Joden via Nederland naar België. Geen oorlogsjournaals in de bioscopen. De K.L.M. verhoogt de passagiersprijzen naar Indië. Zuinig rijden geboden! „Kijkt niet te veel naar 1914!" Vier dagen verlof per maand. 100 uwe 100 te net elf st. >ken, ster- fers- )lks- ïette Wilt vlug 5eeft ndb. jurg, Bur- van ïuwe prijs- het De Maginot-linie. Jong en oud, men- schen, die veel begrip hebben van dezen Franschen betonnen gordel en die er heele- maal geen begrip van hebben, laten den naam thans alsof het hun naaste buur was, door hun gesprekken rollen. De Maginot- linie: Frankrijk's reusachtige verdedigings werk, een ontzaglijke rij van ondergrond- sche forten en andere versterkingen langs de grens met Duitschland, gebouwd om een herhaling van de verschrikkelijke ver woestingen uit den wereldoorlog te voor komen. Hoe komt men aan den naam Maginot? Zoo heette de man, op wiens initiatief de linie is tot stand gekomen: André Maginot. Hij was, zoo ontleen wij aan een levens beschrijving in de N.R.C., een forsch man; 1 meter 90 lang en een enorm eter, in het bijzonder van oesters. In de Fransche poli tiek tusschen 1910 en 1931 diende hij onder een dozijn eerste ministers en zijn bijzon dere gaven werden door hen allen erkend. Hij was een uitnemend administrator en ongeïnfluenceerd door de verschillende partijen. Maginots familie kwam oorspronkelijk uit Lotharingen aan de Fransch-Duitsche grens, hoewel hij zelf in Parijs geborenf was. Dat was in 1877. In de dagen der Pruisische heerschappij in Lotharingen, staarden mannen als Ma ginot peinzend over het veroverde gebied uit. Maginot kreeg een visioen. Hij zag zijn land bevrijd. Hij zag een machtige barrière in dien grond, die voor altijd tusschen Lo tharingen en Duitschland zou staan, en tusschen Frankrijk en den oorlog. Vier ja ren, van 1914 tot 1918, zag Maginot Frank rijk geteisterd door oorlog en vernietiging. Nooit weer, zwoer hij in het gezicht van het land, waaruit hij stamde ,zou Frank rijk binnen zijn grenzen een oorlog kennen. Een onmetelijke lijn van fortificaties moest gebouwd worden om den oorlog op te van gen. Frankrijks grond moest voor altijd van den oorlog bevrijd worden. Zoo kwam in haar uiteindelijken vorm, de conceptie van de Maginot-linie tot stand, waarachter thans de zonen van Frankrijk staan in den nieuwen oorlog te gen de Duitschers. Maginot was bezig carrière te maken als ondersecretaris op het Ministerie van Oor log in 1913, toen de oorlog uitbrak. Hij stond er op in dienst te gaan, on danks de protesten van zijn vriend en col lega Aristide Briand. Zoo werd burger Ma ginot voor langen tijd sergeant Maginot en voor zijn vrienden heette hij zijn leven lang „de sergeant". Voor Verdun in 1916 werd hij ernstig gewond aan een zijner beenen. Deze wond was de oorzaak, dat hij zijn geheele verdere leven mank moest loopen, maar „de sergeant" was trotsch op deze wond, die hij in de verdediging van Verdun had opgeloopen. Maginot moest nu het leger verlaten en hij deed dat met het kruis van het Legioen van Eer en de Medaille Militaire op de borst. In 1917 werd hij minister van kolo niën onder minister-president Ribot. Na den oorlog werd hij minister voor pensioe nen en in 1924 kreeg hij zijn kans en het ministerie dat hij begeerde: hij werd mi nister van oorlog onder Frangois Marsal. Dit duurde niet lang: de regeering trad na weinige weken af. In 1928 en 1929 dien de Maginot onder Poincarë en Briand we der als minister van koloniën en in No vember 1929 bood Tardieu, de nieuwe pre mier, hem het ministerie van oorlog op nieuw aan. Maginot nam het aan en toen werd de Maginot-linie geboren. Hij zelf was niet de technische expert achter de Magmöt-liriie. Zijn plan bepaal de zich tot de groote lijnen. De uitvoering berustte bij de generaals Weygand en De- beney en een reeks naamlooze technici. De ontwerper zag zijn werk niet voltooid. Hij stierf aan typhoïdekoortsen tengevolge van het eten van zijn geliefde oesters, in Januari 1932. Hij was slechts 54 jaar oud. Tusschen 1929 en 1935 werd reeds veel geld aan den bouw van de Magmot-linie besteed. Sindsdien is er nog 80 millioen aan uitgegeven. Want het volk van Frank rijk besloot, dat de Maginot-linie altijd van de modernste strijdmiddelen voorzien zou worden. De arbeid aan dezen wapengor del zal nooit voltooid zijn. Zoo leeft het visioen van Maginot voort. Naar het Engelsch door T. TEN HAVE— v. d. MADE. 58). Gordon wachtte met inwendig plezier het antwoord van den boer af. Na eenigen tijd te hebben nagedacht, sprak deze op een toon, die klonk als een orgelpijp; „Wel, mijne heeren, u valt met de deur in huis. U wilt graag zaken doen: nou, ik ook. Als mijn antwoord u van dienst kan zijn, dan ben ik blij, dat u me er naar ge vraagd hebt. Mr. Carbhoy is op het oogen- blik inderdaad mijn gast, ik kan echter niet zeggen, voor hoe lang. Ziet u, hij gaat nog door naar de kust, als we de zaak voor Bufalo Point hebben geregeld. Dit is het antwoord op uw eerste vraag. De tweede is nog eenvoudiger. De ingenieurs van den spoorweg kunnen ieder oogenblik hier zijn met hun plannen, hun specificaties, hun materiaal en hun arbeiders en zullen Woensdagmiddag hier op Buffalo Point het depót gaan bouwen." Abe Chester hijgde, terwijl zijn magere collega grijnsde als een doodskop. „Dan zullen we graag over zaken praten" zei de laatste. „Inderdaad" beaamde Chester, die zuini ger met zijn woorden omsprong, omdat het hem zooveel adem kostte. Malinsbee schoof hen sigaren toe. Hij voelde, dat ze die als moreele steun zou den noodig hebben en zei: „Gaat uw gang, heeren. Dan praten we makkelijker en - er valt nog al wat te pr a- Het is de Roermondsche politie gelukt, deels in samenwerking met de mare chaussee, een complot te ontdekken, dat een smokkelhandel in menschen dreef.i Een tweetal gevallen kon tot opheldering gebracht worden. Bij het eerste geval waren betrokken een zekere P. uit Roermond en B. uit Maasniel Zij stonden reeds lang onder verdenking en werden nauwkeurig ge schaduwd. De zaak kwam eerst goed aan het rollen, toen men de hand wist te leg gen op drie Poolsche Joden, die men des morgens om half zes aantrof op de Kapel- lerlaan te Roermond. Zij werden meege nomen naar het politiebureau en aan een langdurig verhoor onderworpen! Tijdens hun ondervraging dischten zij de meest fantastische verhalen op, maar eindelijk bekenden zij, over de Duitsche grens te zijn gesmokkeld. De heele affaire was ge leid door zekere vrouw B. uit Eysden Deze had zich met een der slachtoffers te Duisburg in verbinding gesteld. Er werden afspraken gemaakt voor een vlucht naar Nederland Het eerste slacht offer liet nog eenige lotgenooten uit Ber lijn overkomen. Toen het zoover in orde was gemaakt, doken ook P. en B. in Duisburg op. Er werd overeengekomen, dat zij de vluchtelingen voor 500 mark per persoon via Nederland naar België zouden bren gen Er moest 200 Rm. vooruit betaald worden. Van Duisburg trokken zij naar München-Gladbach. Daar zouden de twee Nederlanders aan het station staan en gezamenlijk zou men verder reizen naar Dalheim-aan de grens. Het gezelschap mis te echter een trein, doch te voet bereikte men 's avonds de grens Daar stond een der Nederlanders reeds te wachten om de gesmokkelde menschen in ontvangst te nemen. Hij bespeurde echter onraad en verdween. De vluchtelingen gingen toen te voet verder en overschreden bij Vlodrop de grens. Zij liepen des nachts door naar Roermond. Hier werden zij den volgenden ochtend aangehouden Na de bekentenis der Polen werden P en B opgespoord, aan een verhoor onder worpen en met de Polen geconfronteerd Een van hen bleef ontkennen, doch de ander viel al spoedig door de mand. In het 'tweede geval maakte een zeke re J B gebruik van een vervalscht be wijs van Nederlanderschap van zekeren D. uit Roermond, om daarmee een Duit- schen Jood eveneens via Nederland naar België te smokkelen Met dit bewijs trok D een slagersknecht en niet-Nederlander naar Kreféld, waar hij het „bewijs van Nederlanderschap" aan den 'vluchteling overhandigde. Vluchteling en slagers knecht spoorden samen naar de grens D overtocht gelukte Aan deze zijde .yam de grens stond eveneens een slagersknecht te wachten, die den vluchteling overnam en naar België wilde brengen, maar beiden werden opgepikt en opgesloten. Voor hun bemoeiingen zouden de béide slagers knechts 350 'Hm ontvangen van J B„ doch zij kwamen er zonder een cent af 'Tegen D. is proces-verbaal opgemaakt Men meldt ons uit Den Haag: Het zal den bioscoopbezoeker wellicht zijn opgeval len, dat sedert eenigen tijd in de Neder- landsche bioscopen geen journaals worden vertoond, welke een beeld geven van han delingen, die onmiddellijk met den oorlog in verband staan. Naar wij thans vernemen, heeft de Cen trale commissie voor filmkeuring op 6 September het vertoonen van dergelijke journaals voor het geheele land verboden. De bedoeling van dezen maatregel is de absolute onzijdigheid van ons land ook in dit opzicht te waarborgen. Sommige trajecten zijn langer geworden. De directie der K.L.M. is noodgedwongen moeten overgaan tot verhooging van de passageprijzen van en naar Nederlandsch- Indië. Onder de tegenwoordige omstandigheden beteekent de exploitatie van de Indië-route een verhooging van uitgaven. Anderzijds is de route gewijzigd, waardoor bepaalde tra jecten verlengd zijn. Als gevolg hiervan kunnen minder passagiers en vracht wor den medegenomen en het is duidelijk, dat hierdoor een belangrijke derving van in komsten ontstaat. Met ingang van 16 September a.s. is daarom de prijs van een enkele reis AmsterdamBatavia van 1300,op 1500,gebracht. Het retour wordt ver hoogd van 2340,tot 2700,Passa ges in vreemde valuta worden niet meer verkocht. VOOR VISA OP VREEMDE PASPOORTEN. De regeeringspersdienst meldt: Met ingang van 21 September a.s. zal hier te lande een visa-dienst zijn werkzaam heden aanvangen. Deze dienst zal te 's-Gra- venhage gevestigd zijn aan de Koninginne gracht 21 en alle werkzaamheden, aan het verleenen van een visum'op vreemde pas poorten verbonden, die tot dusverre door den rijksdienst der werkloosheidsverzeke ring en arbeidsbemiddeling en gedeeltelijk ook door het departement van Buitenland- sche Zaken werden uitgevoerd, overnemen. Alle aanvragen betreffende het verleenen van visa moeten van bovengenoemden da tum af aan dit bureau worden voorgelegd. De regeering heeft den automobilisten aangespoord in den eerstkomenden tijd zui nig te zijn met de benzine, en te dien einde niet meer zakelijk en privé-gebruik der wa gens te maken, dan noodzakelijk mag wor den geacht. Indien dit verzoek niet het ge- wenschte effect zou sorteeren, zouden maatregelen ter regeling van het verbruik van hoogerhand binnen afzienbaren tijd moeten worden genomen. De kwestie der benzinebesparing is daar mede officieel aan de orde gesteld. In ver ban/1 hiermede heeft de K.N.A.C. een over druk van het artikel „Zuinig rijden gebo den!", verschenen in de „Auto", verspreid, dat als een nuttige handleiding voor de automobilisten kan worden beschouwd. Het brandstofverbruik voor het afleggen van een bepaalden afstand is in sterke mate afhankelijk van de wijze van rijden. Voorts spelen de mechanische conditie en de af stelling van den motor een rol. Voor alles geve men zich er rekenschap van, dat met de afstemming van 's bestuurders rijmetho- den op een zoo laag mogelijk verbruik veel meer valt te besparen, dan met welke con ditieverbetering of afstellingswij ze van den motor. Het streven naar systematische ver hooging der bedrijfseconomie brenge men allereerst tot uiting in: a. het vermijden van hooge snelheden; b. gelijkmatig rijden, zonder felle accele ratie en bruuske vertraging; ,c. de lage versnellingen matig, en een „overdrive" zooveel mogelijk gebruiken; d. den motor niet onnoodig stationair la ten loopen; e. de choke (speciale start-caburateur) of andere hulpinrichtingen voor het koud starten, zoo weinig mogelijk gebruiken. In het genoemde artikel worden deze pun ten uitvoerig toegelicht. Voorts wordt besproken welken invloed de conditie en de afstelling van den motor op het benzineverbruik hebben, en welke storingen dit verbruik onnoodig hoog ma ken. Aangegeven wordt door welke afstel lingsmaatregelen de bedrijfszuinigheid in bepaalde gevallen kan worden bevorderd. De Jaarbeurs-voorzitter ziet verschillen. Tijdens de lunch ter gelegenheid van de opening der 41ste jaarbeurs te' Utrecht, heeft de voorzitter der Kon. Ned. Jaar beurs, de heer F. H Fentener van Vlis- singen, tot de aanwezige binnenlandsche en buitenlandsche journalisten een korte tafelrede gehouden. Hierin waarschuwde hij er tegen te veel een parallel te trekken tusschen den oorlogstoestand van nu en die van 1914 Het gevaar bestaat, dat men zich on noodig gaat instellen op een situatie, zoo als men die in 1914 heeft leeren kennen. Er zijn echter groote verschillen. Toen dacht men, ten onrechte, dat de oorlog slechts "kort zou duren. Thans gelooven velen, hopelijk evenzeer ten onrechte, dat de oorlog zeer lang zal duren. Toen lag tengevolge van de deelneming van bijna alle landen de wereldhandel geheel stil. Thans zal onder moeilijke omstandigheden en met de noodige beperkingen, een ze ker internationaal handelsverkeer moge lijk blijven. Toen heerschte de onbeperk te duikbootoorlog, waardoor ook de neu tralen getroffen werden; thans dient men af te wachten hoe de duikbootoorlog zich zal ontwikkelen. In 1914 hadden de mees te landen zelf hun geheele productie noo dig; thans hebben ook vele oorlogvoeren de landen er belang bij te blijven expor teeren. Het is dus niet noodig, bij de pak ken neer te zitten en als in 1914 onze Izelf gedraaide papierballen te stoken. Daarom doen wij het beste, ons dage- lijksch werk, waar we dat kunnen, voort te zetten en te doen, wat gedaan kan worden en den moed niet te verliezen# En zoo worden nog tal van maatregelen genoemd welke bevorderlijk zijn voor een zuinig brandstofverbruik. ten." De beide mannen namen de aangeboden sigaar en snoven er eens aan. De boer nam er zelf ook een en stak haar aan. „Valt er veel te praten?" vroeg Laker, niet zonder argwaan. „Ja." De boer trok eens duchtig aan zijn sigaar en bestudeerde bedachtzaam de asch. Even later vervolgde hij: „Ik zal u een en ander mededeelen, voor dat u over geld 'begint. Ziet u, u moet den stand van zaken goed begrijpen. Het zal u misschien wel even moeilijk vallen. Langen tijd heeft de gelegenheid voor iedereen be staan om zijn geld hier in Buffalo Point te steken. Verscheidene vrienden van me zijn toen zoo wijs geweest dat te doen en die varen er nu wel bij. Doch de anderen hadden daar niet genoeg pit voor. Ik ver wijt hun niets; het was een soort gokspel letje en er moesten menschen zijn, die het aandurfden. Die dagen zijn echter voorbij. Er valt nu niets meer te gokken, de zaak is al voor mekaar. Ziet u, Snake's Fall zal zoo'n soort voorpostje worden terwijl Buf falo Point zal prijken met een prachtig gloednieuw depót, 't Heeft heel wat voeten in de aarde gehad, voordat alles zoo was geregeld en zoowel mijn menschen als de Bude en Sydely Steenkolenhandel hebben wel eenige compensatie voor hun werk ver diend. Ik zelf verkoop geen millimeter p-ond, voordat men aan het depót bezig is. Om kort te gaan, dan zullen de prijzen hoog zijn, zoodat ik mijne heeren, voor een stuk grond, waar ik eerst een getal van drie cijfers voor vroeg, nu, of liever ge zegd, te zijner tijd, een getal van vier of misschien zelfs wel vijf cijfers zal vragen." „U bent dus van plan ons uit te slul- De Regeeringspersdienst meldt, dat een regeling is getroffen voor de periodieke verloven van de gemobiliseerden. DE LANDMACHT, Voor het personeel, behoorende tot de Koninklijke landmacht geldt de volgende regeling: le Indien en zoo lang de omstandigheden zulks gedoogen, kan met ingang van 17 September 1939, aan het militair personeel, behoudens dat bedoeld in punt 2, naar on derstaande regeling periodiek verlof wor den verleend. 2e Deze regeling geldt niet voor perso neel, dat voor het volbrengen van de eerste oefening korter dan 6 maanden in werke- lijken dienst is. 3e de regeling van het verleenen van de verloven wordt opgedragen aan de com mandanten van compagnien, eskadrons, batterijen ,en overeenkomstige oorlogson- derdeeïen. 4e In elke kalendermaand kan aan ieder der betrokkenen tweemaal twee dagen ver lof worden verleend, met dien verstande, dat nimmer meer dan 1/7 deel van het be trokken oorlogsonderdeel met periodiek verlof afwezig mag zijn. Slechts in de avonduren zal het percenta ge afwezigen als gevolg van het gestelde in punt 6, gedurende enkele uren grooter mo gen zijn. Voor wat betreft de officieren en dienst doende officieren, behoorende tot de lucht verdedigingsorganen geldt deze regeling slechts voor zoover de dienst zulks toelaat. Indien de betrokkene op grooten afstand van zijn garnizoen woont, kan in stede van tweemaal twee dagen per kalendermaand eenmaal vier dagen per kalendermaand pe riodiek verlof worden verleend. 5e Bij het vaststellen van een regeling voor het toekennen van periodiek verlof moet er rekening mede worden gehouden dat werkdagen en Zon- en feestdagen aan elkaar gelijk zijn. Indien derhalve de laat ste verlofdag, bijv. op Zaterdag valt, mag aan den betrokkene op den .daaraan vol genden Zondag geen verlof worden ver leend. 6e Degenen, aan wie verlof wordt ver leend, mogen in den avond voor den eer sten verlofdag vertrekken op zoodanig tijd stip, dat zij hun woonplaats nog kunnen be reiken. Zij moeten zich in den avond van den laatsten verlofdag weder bij hun oorlogs onderdeel melden. Het verleenen van z.g. eerste reisgelegenheid is niet toegestaan. 7e De commandanten van de oorlogson derdeelen, die aan daarvoor in aanmerking komend personeel ingevolge het bepaalde in deze regeling periodiek verlof verleenen, dragen zorg voor het doen aanleggen van een lijst, waarin al het betrokken personeel is vermeld en waarin nauwkeurig aantee- kening omtrent de verleende verloven moet worden gehouden. Deze lijst moet bij het oorlogsonderdeel worden bewaard. 8e Bij het vaststellen van de volgorde, waarin aan het personeel periodiek verlof moet worden verleend, moeten de betrok ken commandanten er rekening mede hou den, dat moet worden begonnen met het verleenen van dat verlof aan het oudste personeel en daarvan in de eerste plaats de gehuwde met de zwaarste gezinsomstan digheden. Goede manieren bestaan uit kleine opofferingen. ten", beet Abe Chester hem toe. „Is het omkooperij?" vroeg Laker ve nijnig. „U kunt het noemen, zooals u zelf wilt," zei Malinsbee koel. „Ik heb u de simpele feiten meegedeeld, zooals ik dat aan ieder een zal doen, die ernaar vraagt. Zij, die in de boom van Buffalo Point willen komen, zullen daarvoor moeten betalen en goed ook. Dat is alles, wat ik u te vertellen heb, heeren." HOOFDSTUK XXI. Een kleine fout. James Carbhoy had volop tjjd zich aan "Zijn overpeinzingen over te geven. Anders had hij daar nooit gelegenheid voor. Droo- merijen? Och, soms liet hij even zijn verbeelding den vrijen teugel, temidden van getallen om hem heen, dat was alles. Alle andere droomen interesseerden hem niet. Nu was het echter anders. Hij zat in een ouderwetschen schommel stoel voor de deur van zijn gevangenis. De lucht in het dal was heerlijk zacht, de zon ging onder en een weelde van kleuren en tinten spreidde zich voor hem uit. Een zeldzame vrede en rust heerschte alom. En dat had hem aan het droomen gebracht. Hij zat daar best op zijn gemak, met zijn handen achter zijn grijze hoofd gevouwen en genoot van de geurige, frissche lucht. Zijn gevangenschap duurde nu al drie we ken. De eerste boosheid was al lang over en had plaats gemaakt voor een filosofi sche gelatenheid, die hem typeerde. Hij probeerde niet langer het raadsel van deze gevangenschap op te lossen. De eerste da gen had hij daar steeds over gepiekerd en zich bezorgd gemaakt over alle mogelijke onheilen, die zijn plotselinge afwezigheid uit zijn zaken teweeg kon brengen. Maar toen de dagen voorbij gingen, zonder dat er eenige opheldering kwam, gaf hij zich gelaten over en langzamerhand maakte zich zelfs een weldadige rust van hem meester. James Carbhoy bezat een groot gevoel voor humor voor een man, die zjjn heele leven niet anders had gedaan dan cijfers vermenigvuldigen, optellen en aftrekken en dat was het misschien, dat hem in zijn leven steeds weer had geholpen. Men zou misschien denken, dat zijn temperament hard en onverbiddelijk was, doch het te gendeel was waar. Het was nu eenmaal zijn baantje geld te verdienen en dat werk amuseerde hem. Hij had een warm hart en was zeer menschelijk. Hij hield van den strijd in zaken en de moderne zakenmetho- den. Dit beïnvloedde al zijn handelingen en een warme, menschelijke vriendelijkheid behoedde hem voor alle gevaren, die zoo'n temperament konden meebrengen. Terwijl hij zich in het avondzonlicht koesterde, moest hij bekennen, dat hij eenerzijds niets te klagen had. Hij had nu een kant van het leven leeren kennen, waar hij anders waarschijnlijk nooit mee in contact zou zijn gekomen. Maar hij vond deze gedachte al even dwaas van zichzelf, als het gemak, waarmee hij de eerste boos heid over het gebeurde van zich af had ge Spoedoproep. Indien de omstandigheden zulks noodig maken, zullen allen, aan wie periodiek ver lof is verleend, door middel van de radio worden teruggeroepen. Heeft zoodanige op roeping plaats, dan zijn allen die zich op dat tijdstip met periodiek verlof bevinden, verplicht onverwijld naar hun stand plaats terug te keeren. Bovendien zal hieraan door het aanplak ken van kennisgevingen in de gemeenten bekendheid worden gegeven. VERLOFPAS. 10e Voor elk periodiek verlof wordt zoo wel voor de heen- als voor de terugreis ver voer voor rijksrekening verleend. De com mandanten zullen hiertoe, tot het tijdstip, waarop vanwege het departement van De fensie de vereisehte bewijzen worden toege zonden, aan betrokkenen een eenvoudige verlofpas, waarop de reis kan worden ge daan, verstrekken. De verlofpas moet zjjn voorzien van dé handteekening van den betrokken compagnies-, batterij-, eskadron-, detachements- of overeenkomstige com mandant. DE ZEEMACHT. Voor de zeemacht is de volgende regeling vastgesteld Aan het Marinepersoneel zal naar gelang van de omstandigheden drie dagen per drie weken of vier dagen per vier weken verlof worden verleend. Mochten de omstandigheden een andere regeling noodzakelijk maken, dan zijn de betrokken marineautoriteiten gemachtigd om een andere regeling naar denzelfden, maatstaf vast te stellen. Overigens gelden voor het marineperso neel dezelfde bepalingen als voor het per soneel van de landmacht. Voor het vervoer naar hun woonplaatsen van de militairen, die met periodiek verlof vertrekken, zullen met ingang van 16 Sep tember van des namiddags 16.00 uur af voor zoover noodig extra-treinen worden ingelegd. Met ingang van Maandag 18 Sep tember zullen bovendien in de avonduren extra-treinen worden ingelegd voor het vervoer van de verlofgaifgers naar hun korpsen. zet. Midden in een belangrijke zaak, die zijn volle aandacht vereisehte, zat hij hier nu als gevangene, terwijl die zaak natuur lijk verliep. Hij moest lachen om zijn tegenstrijdige gevoelens en ook ditmaal hielp zijn gevoel voor humor hem. Hij wist, dat iemand hem ertusschen had genomen. Het was stellig niet voor 't eerst van zijn leven, maar hij had tenslotte altijd nog een uitweg gevon den, waardoor hij uiteindelijk toch had kunnen winnen. Enfin, dacht hij, hij zou er ook nu wel weer wat op vinden. En daarom was hij voor het oogenblik tevre den en genoot van zijn omgeving. Eén gezicht van zijn omgeving veraf schuwde hij. En zelfs zijn humor kon hem hier niet helpen: het was de simpele aan wezigheid van den Chinees. Hij had altijd het land aan Chineezen gehad, zoo erg zelfs, dat hij nooit een cent in Chinee- sche ondernemingen had willen steken. Hip-Lee verscheen altijd weer overal, er was geen ontkomen aan. Als de mede gevangenen van den millionnair, het aar dige meisje, dat het wagentje had be stuurd, binnen kwam om hem te bedienen (dat scheen haar bevolen te zjjn) was Hip- Lee onmiddellijk als een schaduw in haar nabijheid. Als de milionnair in het dal ging wandelen wat hem van het begin af aan was toegestaan kon hij niet toevallig omkijken, of hij ontwaarde de loerende, spiedende, zwijgende gestalte in de blauwe kleeding. James Carbhoy haatte dit op pertoezicht. Het zou hem niets verwonde ren, als er onder het blauwe jasje een lang mes was verborgen, met de bedoeling hem te vermoorden. j (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 5