UIT DE PROVINCIE Een kerkelijke kwestie te O, en W. Souburg. Het ongeval op Hr. Ms. „Pieter Florisz" te Vlissingen. Oe uitspraak van den Marine-Raad. Ds. Spijkerboer zet zijn standpunt uiteen. De maatschappij „Zeeland" gaat weer varen. Driemaal in de 14 dagen. VLISSINGEN WALCHEREN ZUID-BEVELAND NOORD-BEVELAND Een antwoord van de kerkvoogdij. Voor een eventueele evacuatie. Hamstert geen benzine. Het is on-nationaal, strafbaar en zéér gevaarlijk. HET TSJECHISCHE LEGIOEN. KERKNIEUWS LEGER EN VLOOT RECHTSZAKEN Ouderlingen, diakenen, kerkvoogden en notabelen willen een kerk op West-Souburg bouw-en; ds. Spijker boer is hiervan een krachtig tegenstander. O— Op 24 Januari 1939 te ongeveer 7 uur des ochtends, is aan boord van Hr. Ms. „Pieter Florisz" te Vlissingen bij het op- Stoken van de ketels door een ontploffing bij ketel a een begin van brand ontstaan, waardoor averij aan het schip is toege bracht. De Marineraad sprak gisteren als zijn oordeel uit, dat dit ongeval te wijten is aan verkeerde bediening bij het opstoken van den ketel, waarin de ontploffing plaats vond. Bij deze bediening zijn twee grove fouten gemaakt. Vooreerst heeft de stoker F. die met het opstoken was belast, verzuimd na het openzetten van de klei ne leiding zich ervan te overtuigen, of de luchttoevoer behoorlijk was geregeld. Dit was niet het geval en daardoor kreeg de ketel onvoldoende lucht, waardoor onvol komen verbranding en vorming van brand bare gassen plaats vond. Hier kon dus door vermenging met lucht een ontplof baar mengsel ontstaan, zooals hier inder daad het geval blijkt te zijn geweest. Deze eerste fout had nog niet tot het ongeval behoeven te leiden, wanneer, na het openzetten van de schuif, voldoenden tfjd was geventileerd. De tijd, verloopen tusschen het openen van de schuif en het inbrengen van de brandende toorts, is door getuige, korporaal de Q., op 5 mi nuten geschat. De Raad is ervan overtuigd dat deze schatting te hoog is. Echter, hoe dit ook zij, de uitkomst heeft bewezen, dat bedoelde tijd van ventilatie te kort is geweest. De eerste fout is gemaakt door den stoker F., de tweede door den korp. De Q., die den stoker opdracht gaf om dep opstookbrander weder aan te steken. De Raad acht het een verkeerden toe stand, dat het opstoken aan een stoker 2e klas werd overgelaten. Het moge al waar zijn, dat deze stoker meermalen zelfstandig met het opstoken is belast ge weest, dit neemt niet weg, dat een stoker 2e kl. niet geacht kan worden voor deze taak voldoende bekwaam te zijn. In dit Tot de gemeenten, welke de laatste jaren een opmerkelijk snellen groei van de be volking te zien gaven, neemt Oost- en West Souburg een groote plaats in. De be volkingsaanwas heeft verschillende oorza ken. De uitbreiding van de K. M. „De Schelde" en de Kon. Marine te Vlissingen, gepaard gaande aan het nijpend woningge brek in de eerste havenplaats van Zeeland, hebben er toe geleid dat vele personen, die hun werk in Vlissingen hadden, Souburg als hun woonplaats kozen. De gemeente heeft met deze uitbreiding vanzelfsprekend jrekening gehouden, in velerlei opzicht. De toeneming der bevolking bracht ook met Zich mede, dat de Ned. Herv. Gemeente te O. en W. Souburg in ledental toenam. De Hervormde Kerk ter plaatse welke is gevestigd op Oost Souburg, is des Zondags dikwijls geheel bezet. Uitbreiding der kerk is evenwel moeilijk. Bovendien uiten ver schillende leden, welke op West-Souburg woonachtig zfjn, het bezwaar dat de af stand naar de kerk zoo groot is, waarbij dan nog komt de mogelijkheid voor geslo ten brug of spoorwegovergang te moeten wachten In 1928 reeds gingen er stemmen op een kerk op West Souburg te stichten, ten dienste van de Hervormden die in dit ge deelte van de gemeente wonen. In genoemd jaar werd zelfs begonnen met het verzame len van een kapitaaltje voor den bouw van een kerk op West. Begin 1939 waren de plannen reeds zoo ver gevorderd, dat een bouwplan kon wor den opgesteld. Dit bouwplan is inmiddels door B. en W. goedgekeurd, terwijl het Pro vinciaal College van Toezicht aan de Kerk voogdij toestemming verleende om het ont brekende kapitaal te leenen. Het geld voor de benoodigde leening is zelfs reeds toege zegd. Er kon dus naar een spoedigen bouw van het nieuwe bedehuis worden uitgezien. Evenwel is er nu enkele maanden geleden verschil van meening gerezen tusschen den predikant, ds. L. C. Spijkerboer eenerzijds en de ouderlingen, diakenen en het geheele college van kerkvoogden en notabelen an derzijds, over dezen bouw van een kerk op West Souburg. In het Septembernummer van „De Brug", het maandblad voor de Hervormde Ge meente te Oost- en West Souburg, heeft ds. Spijkerboer zijn standpunt op zeer uitvoeri ge wijze uiteengezet. De predikant schrijft daarin, dat, toen hij negen jaar geleden te Souburg kwam, er reeds een kapitaaltje voor een kerk te West verzameld was. Zelfs werden als voorbereiding reeds twee- wekelijksche diensten in de Marnixschooi gehouden. Bij zijn komst heeft ds. Spijker boer daarover zijn bevreemding uitgespro ken, omdat hij altijd nog plaatsen in de kerk op Oost ledig zag en omdat hij aan stelling van een hulpprediker van meer be lang achtte. Toch heeft hij aan het plan medegewerkt, omdat kerkeraad en kerk voogdij onder leiding van zijn voorganger het plan met enthousiasme hadden aange pakt, en verder uit gehoorzaamheid. Niette min geschiedde de medewerking met een bezwaard gemoed, schrijft ds. Spijkerboer. Temeer omdat hij bemerkte dat de kerk gang op West zoo heel sterk werd beinvloed door de vraag wie daar preekte. geval heeft hij er niet aan gedacht, dat er, wat de luchttoevoer betreft, een an dere toestand intrad, toen de kleine lei ding was bijgezet. De korp.-machinist moest in de machinekamer zijn en meen de het verdere opstoken met gerustheid aan genoemden stoker te kunnen overla ten. Zoo moet dus, al staat voor den Raad vast, dat de twee voormelde fouten, niet gemaakt hadden mogen worden, naar 's Raads oordeel, wel eenig verband worden aangenomen tusschen dit ongeval en de onvoldoende bezetting van de wachten, waarover door het hoofd van de machi nekamer herhaaldelijk was geklaagd. Het heeft den Raad evenwel getroffen, dat het hoofd van de machinekamer het on der deze omstandigheden niet noodig heeft geoordeeld persoonlijk meer toezicht uit te oefenen. o Naar wij vernemen zal de Stoomvaart Maatsch. „Zeeland" haar dienst op En geland hervatten. Echter wordt geen da- gelijksche dienst meer uitgeoefend, doch zullen voorloopig slechts drie afvaarten per 14 dagen in beide richtingen plaats hebben. De schepen zullen varen van Vlissingen naar Tilbury (Londen) V.V. De eerstvol gende afvaarten van Vlissingen zijn be paald op 14, 19, 23 en 28 September en van Tilbury op 16, 21, 26 en 30 Septem ber a.s. Passagiers voor deze diensten dienen den avond te voren te embarkee- ren en brengen den nacht aan boord van het schip door. De kwestie met de 10-tallen Duitsche en Tsjechische Joodsche families, die te Vlis singen eenige dagen in hotels hebben doorgebracht, omdat hun visum voor toe lating in Engeland was ingetrokken, is inmiddels opgelost. Door bemiddeling van den Engelschen consul zijn wederom visa verstrekt, waarop het geheele gezelschap, waarbij tevens eenige Britsch-Indiërs wa ren, naar Rotterdam is vertrokken en met de Batavier-boot naar Engeland is over gestoken. Dit laatste kon schrijver alleen maar zien als een ongezond verschijnsel in het leven der gemeente. „Wel ben ik er mij van bewust, aldus ds. Spijkerboer, dat ik de bevoegdheid had, om aan den dienst op West een einde te ma ken. Volgens de kerkelijke wet immers, is de opdracht tot prediking uitsluitend gege ven aan den eigen predikant der gemeente, en aan niemand anders. Maar ik meende dat het plan, zooals het reeds gemaakt was, door mij niet mocht worden afgebro- ken. De last is te zwaar. Nu is er een plan voor kerkbouw op West uitgewerkt. Het is mooi en eenvoudig, goed gekeurd door B. en W. etc. Maar nu is het dan tevens bekend wat een kerk op West zal moeten kosten. En nu ben ik, zoo schrijft ds. Spijkerboer, na rijpe overweging tot de duidelijke slotsom gekomen: deze last voor dit doel, onder deze omstandigheden in dezen tijd is voor deze gemeente te zwaar. Nu ik hier volstrekt geen noodzakelijk heid zie, durf ik ook geen verantwoorde lijkheid meer dragen voor dit waagstuk. Met betrekking tot de geestelijke bear beiding bestaat er Sen noodtoestand in de Hervormde gemeente. Wat echter het plaatsgebrek betreft: aan zitplaatsen is geen gebrek. De men- schen die op West ter kerk gaan kunnen er op Oost altijd nog bij. Ook aan huur- plaatsen is er op het oogenblik geen ge brek. Over den afstand die voor de men- schen van West te groot zou zijn heb ik wel even moeten glimlachen, zoo vervolgt ds. Spijkerboer. Voor het gemeentehuis en voor den dokter en voor het postkantoor moet men toch ook telkens in het cen trum zijn. En voor de oude menschen, voor wie de' afstand werkelijk een be zwaar is, kan gezorgd worden, dat zij eiken Zondag per taxi worden gehaald en weer thuis gebracht. Aanstelling van een hulpkracht is noodzakelijk. De tweede reden voor den bouw is, dat men op deze wijze wil voorzien in de geestelijke behoeften van dat deel der ge meente dat op West woont, en dat in de laatste jaren sterk is uitgebreid. Maar met den bouw van een kerk en met een \ve- kelijkschen dienst in die kerk is de gees telijke arbeid al zeer weinig gebaat. Daar toe is allereerst noodzakelijk de aanstel ling van een hulpkracht. De stroom van menschen die komen en weer spoedig gaan is te groot om ze bij te houden. Om dan nog maar te zwijgen van het ge brek aan huisbezoek bij het blijvende deel der gemeente. Het blijkt dat voor den dienst op West niet beslissend is de vraag „of men wel een eigen plaats heeft", maar de vraag ..door wien daar gepreekt wordt." Is hier niet het gevaar aanwezig, dat de aan dacht van het Woord wordt verplaatst naar den persoon die het verkondigt? •De winst aan kerkgangers voor den dienst op West bedraagt nog geen twee per Zondag. Moeten wij daarvoor een nieuwe kerk gaan bouwen, voor het overgroote deel uit schuld? De noodtoestand zit niet in het gebrek aan kerkruimte, maar in het gebrek aan arbeidskracht. Eén man kan het hier ten eenenmale niet aan. Acht iemand het waarlijk te verant woorden, dat er een onnoodige kerk zou VREEMDE ONDERSCHEIDINGEN» Bij K.B. van 7 September 1939, is aan den hoofdofficier van den marinestoom vaartdienst der 2e klasse W. Jv Daling- haus en den vlootpredikant te Vlissingen, J. van der Giesen vergunning verleend tot het aannemen van het ordeteeken van officier der orde van Nichan-Iftikhar van Tunis, hun geschonken door Zijne Hoogheid den Beij van Tunis. OOSTKAPELLE. Gevonden voorwerpen: wit kinderschoentje en kousje, P. Schoe B 160; belastingmerk, J. Wondergem, Zee duin B 61; jongensoverall, J. Jobse, Duinweg A 58; belastingmerk, A. Abra- hamse, Duinweg A 52; vulpen, J. M. Me- su, Dorpstraat A 146; belastingmerk, Z. de Visser, Kalfhoek B 130, rozenkrans, twee sleutels en belastingmerk, gemeen te veldwachter. HANSWEERT. De gisteren gemelde goederenboot „Telegraaf 8", welke scha de aan de schroefas had gekregen is Za terdagavond door de motorboot Telegraaf 12 binnengesleept. Gistermorgen is de boot door de sleepboot Dieja naar Rot terdam gesleept. De schade aan de motorboot Vliegen de Hollander is met eigen middelen her steld kunnen worden. Het schip is gis termorgen naar België vertrokken. Het motortankschip Obo heeft ma- chineschade gekregen en is door de sleep boot Herfred naar Rotterdam gesleept alwaar de schade hersteld zal worden. COLIJNSPLAAT. Ter terechtzitting der arrondisements-rechtbank te Middelburg is beëedigd als makelaar in onroerende goederen de heer H. M. Haringman, tim merman alhier. Tot onderwijzeres aan de Chr. school te Kamperland is benoemd mej. Vo gelaar te Ooltgensplaat. worden gebouwd op West, waar op eiken dienst van eiken Zondag meer dan 10 moet worden toegelegd? Jaarlijks 530 tekort. De uiteindelijke begrooting ziet er zoo uit: jaarlijksche kosten 1439. Meer in komsten plaatsenhuur 456 (114 plaat sen tegen 4) en meer inkomsten collec ten 414. Ds. Spijkerboer acht deze in komsten cijfers veel te hoog geraamd. Maar aangenomen, dat de verwachting van 870 inkomsten gegrond is, dan moet er jaarlijks toch nog 530 worden toege legd op den dienst te West gedurende 25 jaar. Waar moet dat geld vandaan ko men? De kerkvoogdij meent cfóor een haast niet merkbare verhooging van den hoofdelijken omslag, door bezuiniging en door de verwachting van gestadige uit breiding der gemeente. Maar het lijkt mij gevaarlijk daarop een kerk te bouwen, schrijft ds. Spijkerboer. Bij haar zuinig beheer heeft de kerkvoogdij nooit een „potje" kunnen vormen. Of wordt het straks een groote last met den hoofdelij ken omslag? De kerkvoogdij meent van niet; ik meen van wel. Als er meer uitgegeven kan worden Iaat het dan zijn voor het noodige werk: een hulpkracht. Daarvoor durf ik ook geld aan de gemeente vragen. Aanstelling van een hulpprediker is „in den grond beginnen" kerkbouw is op het oogen blik alleen maar „bovenbouw." Het heeft mij nu al negen jaar smar telijk aangedaan, dat het werk in de ge meente niet is geregeld zooals het> be hoorde te worden geregeld. En nu dreigt een belangrijke verzwaring van financi- eele lasten tot groote geestelijke schade te worden", zoo besloot de dominee. Naar aanleiding van dit artikel van ds. Spijkerboer in „De Brug", is nu een „kerk voogdijblad der Ned. Herv. Gemeente van O. en W. Souburg" verschenen. Daarin schrijft de kerkvoogdij, dat zij wist, dat de dominee in „De Brug" zou schrijven, en dat de dominee ook wist, dat naar aanleiding daarvan van de zijde der kerkvoogdij iets zou verschijnen. Het gaat niet tegen den plaatselijken predikant, maar de ouderlin gen, diakenen, college van kerkvoogden en notabelen verschillen van meening met den predikant over den kerkbouw West. De kerkvoogdij wijst er op, dat ds. Spij kerboer op een vergadering van kerkvoog den of van kerkvoogden en notabelen nooit gezegd heeft dat hij tegen kerkbouw op West was. De kerkvoogdij verkeerde in de meening dat de predikant zijn volle mede werking gaf aan het plan. Als bewijs hier voor worden in het Kerkvoogdijblad enkele stukjes aangehaald door ds. Spijkerboer in de jaren 1930, 1931 en 1938 geschreven. Daarin schreef ds. Spijkerboer o.m.: „ik heb eenvoudig mee te werken aan de volvoering van een plan, dat de gemeente, vóór mijn komst, reeds had aanvaard". En later, toen gevraagd werd met welk geschenk de nieu we lidmaten hem het grootste genoegen zouden doen, zoo schreef de dominee: „heb ik wel laten blijken, wat al lang in mijn ge dachten was: een geschenk voor de nieuwe kerk te West Souburg, liefst in den vorm vfen een Bijbel voor de kansel", en voorts: „wat er verder voor die kerk noodig is, bestaat slechts uit steenen, balken, plan ken, pannen, kachel, bankenMoge het niet lang meer duren dat al dit materiaal tot een schoon gebouw is samengevoegd, waarin de nieuwe Bijbel voor zijn oude boodschap kan worden geopend."nu de besturende colleges het plan voor kerk bouw op West hebben vastgelegd mag van de gemeente worden verwacht, dat zij ge leidelijk zal medebouwen aan de volvoering van het plan van kerkeraad en kerkvoogdij, aan wie de gemeente zelve het bestuur heeft opgedragen". Hieraan voegt de kerkvoogdij nog toe, De regeeringspersdienst deelt het vol gende mede: De ministers van binnenlandsche za ken en van defensie hebben een „Com missie Burgerbevolking" ingesteld, welke belast is met de algemeene voorbereidin gen en, zoo noodig, met de algemeene lei ding van de huisvesting, de -verzorging enz. van de afgevoerde burgerbevolking. De commissie ressorteert onder den mi nister van Binnenlandsche Zaken. In de commissie zijn benoemd: tot lid, tevens voorzitter: mr. H. W. J. Mulder, raadsadviseur bij het departe ment van Binnenlandsche Zaken en tijde lijk regeeringscommissaris voor den Vrij- willigen burgerlijken dienst; tot lid, tevens plaatsvervangend voorzit ter: ir. W. Cool, reserve-majoor voor speciale diensten van den generalen staf; tot leden: gep. luitenant-generaal H. Bakker, mr. Th. M. Bautz, plaatsvervan gend hoofd van het rijksbureau voedsel voorziening in oorlogstijd bij het depar tement van economische zaken; mr. J. Heusdens, hoofd van het bureau „Openba re orde en veiligheid" bij de afdeeling Binnenlandsch Bestuur van het deptnt van Binnenl. Zaken; J. Koolhaas Revers, res kapitein van den motordienst; kapitein van den gen. staf K. van Rijn, wnd- hoofd van de He afd. B van het deptmt van Devensie en tot lid, tevens secretaris: dr. ir. H G. van Beusekom, inspecteur van de Volkshuisvesting in algemeenen dienst. Voorts heeft de minister van Binnenl. Zaken tot „commissarissen afvoer burger bevolking benoemd: H. de Bordes, oud burgemeester van Bussum te Bussum; J A. R. Bosma, oud-burgemeester van Win terswijk, te Assen; A. Brugmans, oud-lid der Prov. staten te Groningen; T. L. de Gaay Fortman, oud-burgemeester vart Dordrecht te Zeist; mr. B. Ph,. baron van Harinxma thoe Slooten, rechter in de ar rondissementsrechtbank te Leeuwarden mr. A. baron Van Heeckeren van Keil, te De Steeg; J. L. A. baron Van Ittersum, directeur der Twentsche Bank te Middel burg; H. Kool, oud-resident van Malang te Gouda; jhr. C. JL A. Reigersman, oud- hoofding.-directeur van den Prov. Water staat van Noord-Holalnd te Amsterdam en G. W. Stroink, oud-burgemeester van Steenwijkerwold te Enschede. dat in 1937 op verzoek van den predikant door den kerkeraad een schrijven is gericht aan de kerkvoogdij om aan te dringen op spoedigen bouw te West. Hierop is weldra gevolgd aankoop van grond voor de te bouwen kerk. Voorts had de kerkeraad besloten tot het instellen van een twee-wekelijkschen dienst te West Souburg. Uit eigen beweging heeft ds. Spijkerboer voorjaar 1939 iedere week laten preken. Ook daaruit zou men dus wel moeten afleiden verzekerd te zijn van de medewerking van den predikant. Wat de financieele kwestie betreft schrijft de kerkvoogdij, dat in de vergade ring waarin besloten werd tot kerkbouw over te gaan, en in de vergaderingen waar in de bouwplannen en teekeningen en de kostenberekeningen werden besproken, door ds. Spijkerboer geen bezwaren werden genoemd. De eerste bezwaren van den dominee. Toen het gemeentebestuur tot tweemaal toe de bouwplannen van den bouwkundige had afgekeurd, adviseerde ds. Spijkerboer in de vergadering van 25 Jan. 1939 een ar chitect te nemen, omdat z.i. kerkbouw ar- chitectenwerk is. De begrooting van den architect was een paar duizend gulden lager dan de begrooting van het tweede afgekeurde plan van den bouwkundige. Toen de kostenberekening werd gemaakt deelde de predikant, voor het eerst, nl. in de gecombineerde vergade ring van kerkeraad en kerkvoogdij, op 20 Maart 1939, mede, dat de gemeente de kos ten niet kan dragen, dat hij nog altijd te gen kerkbouw is geweest, dat hij bezwa ren zou indienen, dat het voor hem vast staat dat de kerk er niet komt, en dat een vereenigingslokaal meer noodig is. De predikant zet den dienst op West stop. De predikant kwam dus wel heel laat met zijn bezwaren, schrijft de kerkvoogdij. Niemand was te overtuigen. Later heeft de predikant den dienst op West Souburg af gelast en stopgezet, omdat hij die niet lan ger gewenscht acht. Een klacht. Ouderlingen en diakenen, die tegen deze stopzetting van den dienst waren hebben over deze daad van den predikant ter be- voegder plaatse een klacht ingediend. Intusschen zijn alle plannen goedgekeurd en is opdracht voor de aanbesteding gege ven. Kerkvoogden en Notabelen begrijpen heel goed, dat deze kerkbouw kosten meebrengt voor de gemeente. Om aan geld te komen denkt men in de allereerste plaats aan de collecten. Hoe minder de hoofdelijke omslag dan behoeft op te brengen. Dan zijn er ook nog bijzondere collecten. Ds. Spijkerboer schrijft dat er jaarlijks 530 moet worden toege legd op den dienst te West. Echter het be drag dat voor West betaald werd toen de prediking door ds. Spijkerboer nog niet was stopgezet, verhoogd met meer inkomen der gemeente, brengt die 530 al op. Het stre ven van de kerkvoogdij is om de hoofde lijke omslag zoo weinig mogelijk te ver- hoogen en de inkomsten zooveel mogelijk te halen uit andere bronnen. Het geld dat indertijd verzameld is, is ge geven voor kerkbouw te West Souburg. De kerkvoogdij zal het dan ook niet gebrui ken voor een vereenigings- of jeugdgebouw. Voor de kerkvoogdij geldt niet de vraag: wat kost West als er een kerk staat?, maar wel de vraag: wat kost het meer dan nu, als er een kerkgebouw staat? De praktijk zal pas leeren hoeveel het meer zal kosten. Maar de kerkvoogdij heeft dusdanige be- grootingseijfers, dat ze meent, dat het geen last voor deze gemeente hoeft te zijn. Ds. Spijkerboer heeft den dienst op West Souburg stopgezet. „We kunnen hierbij meedeelen, zoo besluit het blad van de kerkvoogdij, dat de kerkvoogdij, als de kerk te West gebouwd zal zijn, de kerk niet on gebruikt zal laten staan". De A.N.W.B. schrijft ons: Geen pleziertochtjes per auto of motor! Geen ongemotiveerde autoritten, dus ook geen haast-bestellingen bij leveranciers,- waarvoor extra ritten moeten worden uit gevoerd. Zuinig zijn met de benzine, want énders Het laat zich gemakkelijk raden, wat er énders gebeuren zal. En het is nog niet eens zeker, of dat andere onder alle om--, standigheden kan worden voorkomen. Daar om zijn er enkelen, die „het zekere voor het onzekere nemen" en maar vast een klein voorraadje benzine inslaan: de ver koop is nü nog vrij, zoo wordt door hen gedacht en je kunt nooit weten, wat er gaat gebeuren Tegen deze methode moet met klem wor den gewaarschuwd: hamsteren van benzine is een zeer on-nationale misdraging! Ham steren van benzine is strafbaar! Voor hen, wien deze twee overwegingen nog niet zou den beletten, om benzine op te slaan, voe gen wij daaraan nog toe, dat het in voor raad hebben van deze licht ontvlambare brandstof ernstige gevaren met zich brengt! Zelft indien men denkt voldoende voorzor gen te hebben genomen, zijn gevaren geens zins uitgesloten, de lange lijst van onge vallen, van explosies (ook wel veroorzaakt door ledige blikken) bewijst het voldoende! En tenslotte moge een ieder zich er re kenschap van geven, dat het in voorraad hebben van benzine catastrofale gevolgen kan hebben, als er werkelijk „iets gebeurt", men is dan geenszins zeker van de geldig heid van een brandverzekering! Van alle gehamster is het opslaan van benzine wel het meest afkeurenswaardig! Een vertegenwoordiger van de „Paris Soir" heeft een onderhoud gehad met den Tsjecho-Slowaakschen gezant te Parijs, Osusky over de vorming van een Tsje chisch leger op Franschen bodem. Osusky verklaarde, dat hier geen sprake is van een leger van vrijwilligers, doch van een leger als van ieder ander land. Tsjecho-Slowakije is bezet, doch blijft ju ridisch onafhankelijk; de wet is overtreden, doch hierdoor niet opgeheven. De Fransche regeering heeft deze stelling erkend en de Tsjechen en Slowaken op Franschen bo dem worden niet beschouwd als vader- landslooze vluchtelingen, doch als soldaten van een land, dat aan de zijde van Frank- rijk, Engeland en Polen strijdt. Het Tsje chische leger telt reeds ongever 50.000 man, die wachten op de Tsjechen uit Engeland en Amerika. Geref. Kerh. Op het drietal te Spijkenisse komt voor H. J. Swierts, cand. en hulpprediker te Vlis- - singen. Bij Kon. besluit is aan H. M.'s ordon nans-officier, de eerste-luitenant A. J. F. M, Egter van Wissekerke, van den grooten staf, vergunning verleend tot het aanne men en dragen op de uniform van de orde- teekenen van officier der kroonorde van België; is aan den tweeden-luitenant W. R. A. baron van Tuyll van Serooskerken, van het 2e reg. huzaren, vergunning verleend tot het dragen op de uniform van de ver sierselen van ridder-expectant van de Jo- hanniter orde. KANTONGERECHT MIDDELBURG. De kantonrechter te Middelburg heeft veroordeeld: wegens overtreding der motor- en rij- wielwet en/of met motor- en rijwielregie-- ment en andere verkeersverordeningen 'C. B Terneuzen, P. E. M. K.", M. A. B., beide Kloosterzande, AL S„ St. Laurens, G. W„ Middelburg ieder 1 b s 1 dh.; G. H»- J. v. d. B Vlissingen, P. J. S„ Ovezande, L; L. Westkapelle, A. C. Kloetinge ieder 2 b s 2 dh.; S„ S'. Oost- en West Sou burg 2 en 1 b s 2 x 1 dh Z. TL Axel H. J, Koewacht, A J. C. B. Vlissingen, P. C. de L. Kats, H. de Z„ J. de Z. beide Zaamslag, A. C S» Hoek, allen 3 b s 3 dh.; A. G... Kapelle 2,50 en 1 b s 2 X 1 dh.; Z. T. Heinkenszand 3 en 1 b s 3 en 1 dh.; strooperij: H. M. en P. de R, beide Oostkapelle 5 b s 1 week tuchtschool^ J.t Si, Oostkapelle, berisping; W. W„ Oost- en West Souburg 6 b s 2 hd.; loopen op eenigen grond die bepoot is: W. W Oost-en West Souburg, J. v. d. D. Heinkenszand allen 2 b s 2 dh .loopen over verboden grond: G. L. F. S. Vlissingen 1 b s 1 dh.; vee laten loopen op eenigen grond die beplant is: J. P Kloetinge 5 b s 3 dh. visschen in een verboden water: G. J, M. I. Oost- en West Souburg 1 b s 1 dh, met verbeurdverklaring van het in beslag genomen vischtuig; in de gemeente Vlissingen kippen op kwellende wijze vervoeren: J. H. M, Vlissingen, geen straf; wateren buiten de daartoe bestemde bakken: J. P Vlissingen 2 b s 2 dh, - te St. Laurens op den openwaren weg voetballen: L. A, K St. Laurens /lbs 1 week tuchtschool; P. J. H. en M. D. beiden St. Laurens, berisping; varen zonder dat het schip is voorzien van de voorgeschreven verlichting: W. D. J. Z. Vlissingen 3 b s 3 dh.; zonder voorzien te zijn van een ver gunning van den rechthebbende, visschen op in uitsluitend gebruik gegeven plaat sen in de OosterscheldeJ. v B. Hz., Yerseke 3 b s 3 dh-, L. L. V. Yerselce 5 b s 3 dh.; overtreding arbeidswet: J. C. K. Goes 2 x lbs2 X 1 dh.; zonder vergunning van B. en W. een woning voor een gedeelte vernieuwen en uitbreiden: J. de P. Kapelle 25 b s 10 dh

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 6