UIT DE PROVINCIE
Een kerkelijke kwestie
te O, en W. Souburg.
Het ongeval op Hr. Ms. „Pieter
Florisz" te Vlissingen.
Oe uitspraak van den Marine-Raad.
Ds. Spijkerboer zet zijn
standpunt uiteen.
De maatschappij „Zeeland" gaat
weer varen.
Driemaal in de 14 dagen.
VLISSINGEN
WALCHEREN
ZUID-BEVELAND
NOORD-BEVELAND
Een antwoord van de
kerkvoogdij.
Voor een eventueele evacuatie.
Hamstert geen benzine.
Het is on-nationaal, strafbaar en
zéér gevaarlijk.
HET TSJECHISCHE LEGIOEN.
KERKNIEUWS
LEGER EN VLOOT
RECHTSZAKEN
Ouderlingen, diakenen, kerkvoogden en notabelen
willen een kerk op West-Souburg bouw-en; ds. Spijker
boer is hiervan een krachtig tegenstander.
O—
Op 24 Januari 1939 te ongeveer 7 uur
des ochtends, is aan boord van Hr. Ms.
„Pieter Florisz" te Vlissingen bij het op-
Stoken van de ketels door een ontploffing
bij ketel a een begin van brand ontstaan,
waardoor averij aan het schip is toege
bracht.
De Marineraad sprak gisteren als zijn
oordeel uit, dat dit ongeval te wijten is
aan verkeerde bediening bij het opstoken
van den ketel, waarin de ontploffing
plaats vond. Bij deze bediening zijn twee
grove fouten gemaakt. Vooreerst heeft de
stoker F. die met het opstoken was belast,
verzuimd na het openzetten van de klei
ne leiding zich ervan te overtuigen, of de
luchttoevoer behoorlijk was geregeld. Dit
was niet het geval en daardoor kreeg de
ketel onvoldoende lucht, waardoor onvol
komen verbranding en vorming van brand
bare gassen plaats vond. Hier kon dus
door vermenging met lucht een ontplof
baar mengsel ontstaan, zooals hier inder
daad het geval blijkt te zijn geweest.
Deze eerste fout had nog niet tot het
ongeval behoeven te leiden, wanneer, na
het openzetten van de schuif, voldoenden
tfjd was geventileerd. De tijd, verloopen
tusschen het openen van de schuif en het
inbrengen van de brandende toorts, is
door getuige, korporaal de Q., op 5 mi
nuten geschat. De Raad is ervan overtuigd
dat deze schatting te hoog is. Echter, hoe
dit ook zij, de uitkomst heeft bewezen,
dat bedoelde tijd van ventilatie te kort is
geweest.
De eerste fout is gemaakt door den
stoker F., de tweede door den korp. De
Q., die den stoker opdracht gaf om dep
opstookbrander weder aan te steken.
De Raad acht het een verkeerden toe
stand, dat het opstoken aan een stoker
2e klas werd overgelaten. Het moge al
waar zijn, dat deze stoker meermalen
zelfstandig met het opstoken is belast ge
weest, dit neemt niet weg, dat een stoker
2e kl. niet geacht kan worden voor deze
taak voldoende bekwaam te zijn. In dit
Tot de gemeenten, welke de laatste jaren
een opmerkelijk snellen groei van de be
volking te zien gaven, neemt Oost- en
West Souburg een groote plaats in. De be
volkingsaanwas heeft verschillende oorza
ken. De uitbreiding van de K. M. „De
Schelde" en de Kon. Marine te Vlissingen,
gepaard gaande aan het nijpend woningge
brek in de eerste havenplaats van Zeeland,
hebben er toe geleid dat vele personen, die
hun werk in Vlissingen hadden, Souburg
als hun woonplaats kozen. De gemeente
heeft met deze uitbreiding vanzelfsprekend
jrekening gehouden, in velerlei opzicht. De
toeneming der bevolking bracht ook met
Zich mede, dat de Ned. Herv. Gemeente te
O. en W. Souburg in ledental toenam.
De Hervormde Kerk ter plaatse welke is
gevestigd op Oost Souburg, is des Zondags
dikwijls geheel bezet. Uitbreiding der kerk
is evenwel moeilijk. Bovendien uiten ver
schillende leden, welke op West-Souburg
woonachtig zfjn, het bezwaar dat de af
stand naar de kerk zoo groot is, waarbij
dan nog komt de mogelijkheid voor geslo
ten brug of spoorwegovergang te moeten
wachten
In 1928 reeds gingen er stemmen op een
kerk op West Souburg te stichten, ten
dienste van de Hervormden die in dit ge
deelte van de gemeente wonen. In genoemd
jaar werd zelfs begonnen met het verzame
len van een kapitaaltje voor den bouw van
een kerk op West.
Begin 1939 waren de plannen reeds zoo
ver gevorderd, dat een bouwplan kon wor
den opgesteld. Dit bouwplan is inmiddels
door B. en W. goedgekeurd, terwijl het Pro
vinciaal College van Toezicht aan de Kerk
voogdij toestemming verleende om het ont
brekende kapitaal te leenen. Het geld voor
de benoodigde leening is zelfs reeds toege
zegd. Er kon dus naar een spoedigen bouw
van het nieuwe bedehuis worden uitgezien.
Evenwel is er nu enkele maanden geleden
verschil van meening gerezen tusschen den
predikant, ds. L. C. Spijkerboer eenerzijds
en de ouderlingen, diakenen en het geheele
college van kerkvoogden en notabelen an
derzijds, over dezen bouw van een kerk op
West Souburg.
In het Septembernummer van „De Brug",
het maandblad voor de Hervormde Ge
meente te Oost- en West Souburg, heeft ds.
Spijkerboer zijn standpunt op zeer uitvoeri
ge wijze uiteengezet. De predikant schrijft
daarin, dat, toen hij negen jaar geleden te
Souburg kwam, er reeds een kapitaaltje
voor een kerk te West verzameld was.
Zelfs werden als voorbereiding reeds twee-
wekelijksche diensten in de Marnixschooi
gehouden. Bij zijn komst heeft ds. Spijker
boer daarover zijn bevreemding uitgespro
ken, omdat hij altijd nog plaatsen in de
kerk op Oost ledig zag en omdat hij aan
stelling van een hulpprediker van meer be
lang achtte. Toch heeft hij aan het plan
medegewerkt, omdat kerkeraad en kerk
voogdij onder leiding van zijn voorganger
het plan met enthousiasme hadden aange
pakt, en verder uit gehoorzaamheid. Niette
min geschiedde de medewerking met een
bezwaard gemoed, schrijft ds. Spijkerboer.
Temeer omdat hij bemerkte dat de kerk
gang op West zoo heel sterk werd beinvloed
door de vraag wie daar preekte.
geval heeft hij er niet aan gedacht, dat
er, wat de luchttoevoer betreft, een an
dere toestand intrad, toen de kleine lei
ding was bijgezet. De korp.-machinist
moest in de machinekamer zijn en meen
de het verdere opstoken met gerustheid
aan genoemden stoker te kunnen overla
ten. Zoo moet dus, al staat voor den Raad
vast, dat de twee voormelde fouten, niet
gemaakt hadden mogen worden, naar 's
Raads oordeel, wel eenig verband worden
aangenomen tusschen dit ongeval en de
onvoldoende bezetting van de wachten,
waarover door het hoofd van de machi
nekamer herhaaldelijk was geklaagd. Het
heeft den Raad evenwel getroffen, dat
het hoofd van de machinekamer het on
der deze omstandigheden niet noodig heeft
geoordeeld persoonlijk meer toezicht uit
te oefenen.
o
Naar wij vernemen zal de Stoomvaart
Maatsch. „Zeeland" haar dienst op En
geland hervatten. Echter wordt geen da-
gelijksche dienst meer uitgeoefend, doch
zullen voorloopig slechts drie afvaarten
per 14 dagen in beide richtingen plaats
hebben.
De schepen zullen varen van Vlissingen
naar Tilbury (Londen) V.V. De eerstvol
gende afvaarten van Vlissingen zijn be
paald op 14, 19, 23 en 28 September en
van Tilbury op 16, 21, 26 en 30 Septem
ber a.s. Passagiers voor deze diensten
dienen den avond te voren te embarkee-
ren en brengen den nacht aan boord van
het schip door.
De kwestie met de 10-tallen Duitsche en
Tsjechische Joodsche families, die te Vlis
singen eenige dagen in hotels hebben
doorgebracht, omdat hun visum voor toe
lating in Engeland was ingetrokken, is
inmiddels opgelost. Door bemiddeling van
den Engelschen consul zijn wederom visa
verstrekt, waarop het geheele gezelschap,
waarbij tevens eenige Britsch-Indiërs wa
ren, naar Rotterdam is vertrokken en met
de Batavier-boot naar Engeland is over
gestoken.
Dit laatste kon schrijver alleen maar zien
als een ongezond verschijnsel in het leven
der gemeente.
„Wel ben ik er mij van bewust, aldus ds.
Spijkerboer, dat ik de bevoegdheid had, om
aan den dienst op West een einde te ma
ken. Volgens de kerkelijke wet immers, is
de opdracht tot prediking uitsluitend gege
ven aan den eigen predikant der gemeente,
en aan niemand anders. Maar ik meende
dat het plan, zooals het reeds gemaakt
was, door mij niet mocht worden afgebro-
ken.
De last is te zwaar.
Nu is er een plan voor kerkbouw op West
uitgewerkt. Het is mooi en eenvoudig, goed
gekeurd door B. en W. etc. Maar nu is het
dan tevens bekend wat een kerk op West
zal moeten kosten. En nu ben ik, zoo
schrijft ds. Spijkerboer, na rijpe overweging
tot de duidelijke slotsom gekomen: deze last
voor dit doel, onder deze omstandigheden
in dezen tijd is voor deze gemeente te
zwaar.
Nu ik hier volstrekt geen noodzakelijk
heid zie, durf ik ook geen verantwoorde
lijkheid meer dragen voor dit waagstuk.
Met betrekking tot de geestelijke bear
beiding bestaat er Sen noodtoestand in de
Hervormde gemeente.
Wat echter het plaatsgebrek betreft:
aan zitplaatsen is geen gebrek. De men-
schen die op West ter kerk gaan kunnen
er op Oost altijd nog bij. Ook aan huur-
plaatsen is er op het oogenblik geen ge
brek. Over den afstand die voor de men-
schen van West te groot zou zijn heb ik
wel even moeten glimlachen, zoo vervolgt
ds. Spijkerboer. Voor het gemeentehuis en
voor den dokter en voor het postkantoor
moet men toch ook telkens in het cen
trum zijn. En voor de oude menschen,
voor wie de' afstand werkelijk een be
zwaar is, kan gezorgd worden, dat zij
eiken Zondag per taxi worden gehaald
en weer thuis gebracht.
Aanstelling van een hulpkracht
is noodzakelijk.
De tweede reden voor den bouw is, dat
men op deze wijze wil voorzien in de
geestelijke behoeften van dat deel der ge
meente dat op West woont, en dat in de
laatste jaren sterk is uitgebreid. Maar met
den bouw van een kerk en met een \ve-
kelijkschen dienst in die kerk is de gees
telijke arbeid al zeer weinig gebaat. Daar
toe is allereerst noodzakelijk de aanstel
ling van een hulpkracht. De stroom van
menschen die komen en weer spoedig
gaan is te groot om ze bij te houden.
Om dan nog maar te zwijgen van het ge
brek aan huisbezoek bij het blijvende deel
der gemeente.
Het blijkt dat voor den dienst op West
niet beslissend is de vraag „of men wel
een eigen plaats heeft", maar de vraag
..door wien daar gepreekt wordt." Is hier
niet het gevaar aanwezig, dat de aan
dacht van het Woord wordt verplaatst
naar den persoon die het verkondigt?
•De winst aan kerkgangers voor den
dienst op West bedraagt nog geen twee
per Zondag. Moeten wij daarvoor een
nieuwe kerk gaan bouwen, voor het
overgroote deel uit schuld?
De noodtoestand zit niet in het gebrek
aan kerkruimte, maar in het gebrek aan
arbeidskracht. Eén man kan het hier
ten eenenmale niet aan.
Acht iemand het waarlijk te verant
woorden, dat er een onnoodige kerk zou
VREEMDE ONDERSCHEIDINGEN»
Bij K.B. van 7 September 1939, is aan
den hoofdofficier van den marinestoom
vaartdienst der 2e klasse W. Jv Daling-
haus en den vlootpredikant te Vlissingen,
J. van der Giesen vergunning verleend
tot het aannemen van het ordeteeken
van officier der orde van Nichan-Iftikhar
van Tunis, hun geschonken door Zijne
Hoogheid den Beij van Tunis.
OOSTKAPELLE. Gevonden voorwerpen:
wit kinderschoentje en kousje, P. Schoe
B 160; belastingmerk, J. Wondergem, Zee
duin B 61; jongensoverall, J. Jobse,
Duinweg A 58; belastingmerk, A. Abra-
hamse, Duinweg A 52; vulpen, J. M. Me-
su, Dorpstraat A 146; belastingmerk, Z.
de Visser, Kalfhoek B 130, rozenkrans,
twee sleutels en belastingmerk, gemeen
te veldwachter.
HANSWEERT. De gisteren gemelde
goederenboot „Telegraaf 8", welke scha
de aan de schroefas had gekregen is Za
terdagavond door de motorboot Telegraaf
12 binnengesleept. Gistermorgen is de
boot door de sleepboot Dieja naar Rot
terdam gesleept.
De schade aan de motorboot Vliegen
de Hollander is met eigen middelen her
steld kunnen worden. Het schip is gis
termorgen naar België vertrokken.
Het motortankschip Obo heeft ma-
chineschade gekregen en is door de sleep
boot Herfred naar Rotterdam gesleept
alwaar de schade hersteld zal worden.
COLIJNSPLAAT. Ter terechtzitting der
arrondisements-rechtbank te Middelburg
is beëedigd als makelaar in onroerende
goederen de heer H. M. Haringman, tim
merman alhier.
Tot onderwijzeres aan de Chr. school
te Kamperland is benoemd mej. Vo
gelaar te Ooltgensplaat.
worden gebouwd op West, waar op eiken
dienst van eiken Zondag meer dan 10
moet worden toegelegd?
Jaarlijks 530 tekort.
De uiteindelijke begrooting ziet er zoo
uit: jaarlijksche kosten 1439. Meer in
komsten plaatsenhuur 456 (114 plaat
sen tegen 4) en meer inkomsten collec
ten 414. Ds. Spijkerboer acht deze in
komsten cijfers veel te hoog geraamd.
Maar aangenomen, dat de verwachting
van 870 inkomsten gegrond is, dan moet
er jaarlijks toch nog 530 worden toege
legd op den dienst te West gedurende 25
jaar. Waar moet dat geld vandaan ko
men? De kerkvoogdij meent cfóor een
haast niet merkbare verhooging van den
hoofdelijken omslag, door bezuiniging en
door de verwachting van gestadige uit
breiding der gemeente. Maar het lijkt mij
gevaarlijk daarop een kerk te bouwen,
schrijft ds. Spijkerboer. Bij haar zuinig
beheer heeft de kerkvoogdij nooit een
„potje" kunnen vormen. Of wordt het
straks een groote last met den hoofdelij
ken omslag? De kerkvoogdij meent van
niet; ik meen van wel.
Als er meer uitgegeven kan worden
Iaat het dan zijn voor het noodige werk:
een hulpkracht. Daarvoor durf ik ook
geld aan de gemeente vragen. Aanstelling
van een hulpprediker is „in den grond
beginnen" kerkbouw is op het oogen
blik alleen maar „bovenbouw."
Het heeft mij nu al negen jaar smar
telijk aangedaan, dat het werk in de ge
meente niet is geregeld zooals het> be
hoorde te worden geregeld. En nu dreigt
een belangrijke verzwaring van financi-
eele lasten tot groote geestelijke schade
te worden", zoo besloot de dominee.
Naar aanleiding van dit artikel van ds.
Spijkerboer in „De Brug", is nu een „kerk
voogdijblad der Ned. Herv. Gemeente van
O. en W. Souburg" verschenen. Daarin
schrijft de kerkvoogdij, dat zij wist, dat de
dominee in „De Brug" zou schrijven, en dat
de dominee ook wist, dat naar aanleiding
daarvan van de zijde der kerkvoogdij iets
zou verschijnen. Het gaat niet tegen den
plaatselijken predikant, maar de ouderlin
gen, diakenen, college van kerkvoogden en
notabelen verschillen van meening met den
predikant over den kerkbouw West.
De kerkvoogdij wijst er op, dat ds. Spij
kerboer op een vergadering van kerkvoog
den of van kerkvoogden en notabelen nooit
gezegd heeft dat hij tegen kerkbouw op
West was. De kerkvoogdij verkeerde in de
meening dat de predikant zijn volle mede
werking gaf aan het plan. Als bewijs hier
voor worden in het Kerkvoogdijblad enkele
stukjes aangehaald door ds. Spijkerboer in
de jaren 1930, 1931 en 1938 geschreven.
Daarin schreef ds. Spijkerboer o.m.: „ik heb
eenvoudig mee te werken aan de volvoering
van een plan, dat de gemeente, vóór mijn
komst, reeds had aanvaard". En later, toen
gevraagd werd met welk geschenk de nieu
we lidmaten hem het grootste genoegen
zouden doen, zoo schreef de dominee: „heb
ik wel laten blijken, wat al lang in mijn ge
dachten was: een geschenk voor de nieuwe
kerk te West Souburg, liefst in den vorm
vfen een Bijbel voor de kansel", en voorts:
„wat er verder voor die kerk noodig is,
bestaat slechts uit steenen, balken, plan
ken, pannen, kachel, bankenMoge het
niet lang meer duren dat al dit materiaal
tot een schoon gebouw is samengevoegd,
waarin de nieuwe Bijbel voor zijn oude
boodschap kan worden geopend."nu
de besturende colleges het plan voor kerk
bouw op West hebben vastgelegd mag van
de gemeente worden verwacht, dat zij ge
leidelijk zal medebouwen aan de volvoering
van het plan van kerkeraad en kerkvoogdij,
aan wie de gemeente zelve het bestuur
heeft opgedragen".
Hieraan voegt de kerkvoogdij nog toe,
De regeeringspersdienst deelt het vol
gende mede:
De ministers van binnenlandsche za
ken en van defensie hebben een „Com
missie Burgerbevolking" ingesteld, welke
belast is met de algemeene voorbereidin
gen en, zoo noodig, met de algemeene lei
ding van de huisvesting, de -verzorging
enz. van de afgevoerde burgerbevolking.
De commissie ressorteert onder den mi
nister van Binnenlandsche Zaken.
In de commissie zijn benoemd:
tot lid, tevens voorzitter: mr. H. W. J.
Mulder, raadsadviseur bij het departe
ment van Binnenlandsche Zaken en tijde
lijk regeeringscommissaris voor den Vrij-
willigen burgerlijken dienst;
tot lid, tevens plaatsvervangend voorzit
ter: ir. W. Cool, reserve-majoor voor
speciale diensten van den generalen staf;
tot leden: gep. luitenant-generaal H.
Bakker, mr. Th. M. Bautz, plaatsvervan
gend hoofd van het rijksbureau voedsel
voorziening in oorlogstijd bij het depar
tement van economische zaken; mr. J.
Heusdens, hoofd van het bureau „Openba
re orde en veiligheid" bij de afdeeling
Binnenlandsch Bestuur van het deptnt van
Binnenl. Zaken; J. Koolhaas Revers, res
kapitein van den motordienst; kapitein
van den gen. staf K. van Rijn, wnd- hoofd
van de He afd. B van het deptmt van
Devensie en tot lid, tevens secretaris: dr.
ir. H G. van Beusekom, inspecteur van
de Volkshuisvesting in algemeenen dienst.
Voorts heeft de minister van Binnenl.
Zaken tot „commissarissen afvoer burger
bevolking benoemd: H. de Bordes, oud
burgemeester van Bussum te Bussum; J
A. R. Bosma, oud-burgemeester van Win
terswijk, te Assen; A. Brugmans, oud-lid
der Prov. staten te Groningen; T. L. de
Gaay Fortman, oud-burgemeester vart
Dordrecht te Zeist; mr. B. Ph,. baron van
Harinxma thoe Slooten, rechter in de ar
rondissementsrechtbank te Leeuwarden
mr. A. baron Van Heeckeren van Keil,
te De Steeg; J. L. A. baron Van Ittersum,
directeur der Twentsche Bank te Middel
burg; H. Kool, oud-resident van Malang te
Gouda; jhr. C. JL A. Reigersman, oud-
hoofding.-directeur van den Prov. Water
staat van Noord-Holalnd te Amsterdam
en G. W. Stroink, oud-burgemeester van
Steenwijkerwold te Enschede.
dat in 1937 op verzoek van den predikant
door den kerkeraad een schrijven is gericht
aan de kerkvoogdij om aan te dringen op
spoedigen bouw te West.
Hierop is weldra gevolgd aankoop van
grond voor de te bouwen kerk.
Voorts had de kerkeraad besloten tot het
instellen van een twee-wekelijkschen dienst
te West Souburg. Uit eigen beweging heeft
ds. Spijkerboer voorjaar 1939 iedere week
laten preken. Ook daaruit zou men dus wel
moeten afleiden verzekerd te zijn van de
medewerking van den predikant.
Wat de financieele kwestie betreft
schrijft de kerkvoogdij, dat in de vergade
ring waarin besloten werd tot kerkbouw
over te gaan, en in de vergaderingen waar
in de bouwplannen en teekeningen en de
kostenberekeningen werden besproken,
door ds. Spijkerboer geen bezwaren werden
genoemd.
De eerste bezwaren van den
dominee.
Toen het gemeentebestuur tot tweemaal
toe de bouwplannen van den bouwkundige
had afgekeurd, adviseerde ds. Spijkerboer
in de vergadering van 25 Jan. 1939 een ar
chitect te nemen, omdat z.i. kerkbouw ar-
chitectenwerk is. De begrooting van den
architect was een paar duizend
gulden lager dan de begrooting
van het tweede afgekeurde plan van den
bouwkundige. Toen de kostenberekening
werd gemaakt deelde de predikant, voor
het eerst, nl. in de gecombineerde vergade
ring van kerkeraad en kerkvoogdij, op 20
Maart 1939, mede, dat de gemeente de kos
ten niet kan dragen, dat hij nog altijd te
gen kerkbouw is geweest, dat hij bezwa
ren zou indienen, dat het voor hem vast
staat dat de kerk er niet komt, en dat een
vereenigingslokaal meer noodig is.
De predikant zet den dienst op
West stop.
De predikant kwam dus wel heel laat
met zijn bezwaren, schrijft de kerkvoogdij.
Niemand was te overtuigen. Later heeft de
predikant den dienst op West Souburg af
gelast en stopgezet, omdat hij die niet lan
ger gewenscht acht.
Een klacht.
Ouderlingen en diakenen, die tegen deze
stopzetting van den dienst waren hebben
over deze daad van den predikant ter be-
voegder plaatse een klacht ingediend.
Intusschen zijn alle plannen goedgekeurd
en is opdracht voor de aanbesteding gege
ven.
Kerkvoogden en Notabelen begrijpen heel
goed, dat deze kerkbouw kosten meebrengt
voor de gemeente. Om aan geld te komen
denkt men in de allereerste plaats aan de
collecten.
Hoe minder de hoofdelijke omslag dan
behoeft op te brengen. Dan zijn er ook nog
bijzondere collecten. Ds. Spijkerboer schrijft
dat er jaarlijks 530 moet worden toege
legd op den dienst te West. Echter het be
drag dat voor West betaald werd toen de
prediking door ds. Spijkerboer nog niet was
stopgezet, verhoogd met meer inkomen der
gemeente, brengt die 530 al op. Het stre
ven van de kerkvoogdij is om de hoofde
lijke omslag zoo weinig mogelijk te ver-
hoogen en de inkomsten zooveel mogelijk te
halen uit andere bronnen.
Het geld dat indertijd verzameld is, is ge
geven voor kerkbouw te West Souburg. De
kerkvoogdij zal het dan ook niet gebrui
ken voor een vereenigings- of jeugdgebouw.
Voor de kerkvoogdij geldt niet de vraag:
wat kost West als er een kerk staat?, maar
wel de vraag: wat kost het meer dan nu,
als er een kerkgebouw staat? De praktijk
zal pas leeren hoeveel het meer zal kosten.
Maar de kerkvoogdij heeft dusdanige be-
grootingseijfers, dat ze meent, dat het geen
last voor deze gemeente hoeft te zijn.
Ds. Spijkerboer heeft den dienst op West
Souburg stopgezet. „We kunnen hierbij
meedeelen, zoo besluit het blad van de
kerkvoogdij, dat de kerkvoogdij, als de kerk
te West gebouwd zal zijn, de kerk niet on
gebruikt zal laten staan".
De A.N.W.B. schrijft ons:
Geen pleziertochtjes per auto of motor!
Geen ongemotiveerde autoritten, dus ook
geen haast-bestellingen bij leveranciers,-
waarvoor extra ritten moeten worden uit
gevoerd. Zuinig zijn met de benzine, want
énders
Het laat zich gemakkelijk raden, wat er
énders gebeuren zal. En het is nog niet
eens zeker, of dat andere onder alle om--,
standigheden kan worden voorkomen. Daar
om zijn er enkelen, die „het zekere voor
het onzekere nemen" en maar vast een
klein voorraadje benzine inslaan: de ver
koop is nü nog vrij, zoo wordt door hen
gedacht en je kunt nooit weten, wat er
gaat gebeuren
Tegen deze methode moet met klem wor
den gewaarschuwd: hamsteren van benzine
is een zeer on-nationale misdraging! Ham
steren van benzine is strafbaar! Voor hen,
wien deze twee overwegingen nog niet zou
den beletten, om benzine op te slaan, voe
gen wij daaraan nog toe, dat het in voor
raad hebben van deze licht ontvlambare
brandstof ernstige gevaren met zich brengt!
Zelft indien men denkt voldoende voorzor
gen te hebben genomen, zijn gevaren geens
zins uitgesloten, de lange lijst van onge
vallen, van explosies (ook wel veroorzaakt
door ledige blikken) bewijst het voldoende!
En tenslotte moge een ieder zich er re
kenschap van geven, dat het in voorraad
hebben van benzine catastrofale gevolgen
kan hebben, als er werkelijk „iets gebeurt",
men is dan geenszins zeker van de geldig
heid van een brandverzekering!
Van alle gehamster is het opslaan van
benzine wel het meest afkeurenswaardig!
Een vertegenwoordiger van de „Paris
Soir" heeft een onderhoud gehad met den
Tsjecho-Slowaakschen gezant te Parijs,
Osusky over de vorming van een Tsje
chisch leger op Franschen bodem.
Osusky verklaarde, dat hier geen sprake
is van een leger van vrijwilligers, doch van
een leger als van ieder ander land.
Tsjecho-Slowakije is bezet, doch blijft ju
ridisch onafhankelijk; de wet is overtreden,
doch hierdoor niet opgeheven. De Fransche
regeering heeft deze stelling erkend en de
Tsjechen en Slowaken op Franschen bo
dem worden niet beschouwd als vader-
landslooze vluchtelingen, doch als soldaten
van een land, dat aan de zijde van Frank-
rijk, Engeland en Polen strijdt. Het Tsje
chische leger telt reeds ongever 50.000 man,
die wachten op de Tsjechen uit Engeland
en Amerika.
Geref. Kerh.
Op het drietal te Spijkenisse komt voor
H. J. Swierts, cand. en hulpprediker te Vlis- -
singen.
Bij Kon. besluit is aan H. M.'s ordon
nans-officier, de eerste-luitenant A. J. F. M,
Egter van Wissekerke, van den grooten
staf, vergunning verleend tot het aanne
men en dragen op de uniform van de orde-
teekenen van officier der kroonorde van
België; is aan den tweeden-luitenant W. R.
A. baron van Tuyll van Serooskerken, van
het 2e reg. huzaren, vergunning verleend
tot het dragen op de uniform van de ver
sierselen van ridder-expectant van de Jo-
hanniter orde.
KANTONGERECHT MIDDELBURG.
De kantonrechter te Middelburg heeft
veroordeeld:
wegens overtreding der motor- en rij-
wielwet en/of met motor- en rijwielregie--
ment en andere verkeersverordeningen
'C. B Terneuzen, P. E. M. K.", M. A. B.,
beide Kloosterzande, AL S„ St. Laurens, G.
W„ Middelburg ieder 1 b s 1 dh.; G. H»-
J. v. d. B Vlissingen, P. J. S„ Ovezande,
L; L. Westkapelle, A. C. Kloetinge ieder
2 b s 2 dh.; S„ S'. Oost- en West Sou
burg 2 en 1 b s 2 x 1 dh Z. TL Axel
H. J, Koewacht, A J. C. B. Vlissingen,
P. C. de L. Kats, H. de Z„ J. de Z. beide
Zaamslag, A. C S» Hoek, allen 3 b s
3 dh.; A. G... Kapelle 2,50 en 1 b s
2 X 1 dh.; Z. T. Heinkenszand 3 en 1
b s 3 en 1 dh.;
strooperij: H. M. en P. de R, beide
Oostkapelle 5 b s 1 week tuchtschool^
J.t Si, Oostkapelle, berisping; W. W„
Oost- en West Souburg 6 b s 2 hd.;
loopen op eenigen grond die bepoot is:
W. W Oost-en West Souburg, J. v. d.
D. Heinkenszand allen 2 b s 2 dh
.loopen over verboden grond: G. L. F.
S. Vlissingen 1 b s 1 dh.;
vee laten loopen op eenigen grond die
beplant is: J. P Kloetinge 5 b s 3 dh.
visschen in een verboden water: G. J,
M. I. Oost- en West Souburg 1 b s 1
dh, met verbeurdverklaring van het in
beslag genomen vischtuig;
in de gemeente Vlissingen kippen op
kwellende wijze vervoeren: J. H. M,
Vlissingen, geen straf;
wateren buiten de daartoe bestemde
bakken: J. P Vlissingen 2 b s 2 dh,
- te St. Laurens op den openwaren weg
voetballen: L. A, K St. Laurens /lbs
1 week tuchtschool; P. J. H. en M. D.
beiden St. Laurens, berisping;
varen zonder dat het schip is voorzien
van de voorgeschreven verlichting: W. D.
J. Z. Vlissingen 3 b s 3 dh.;
zonder voorzien te zijn van een ver
gunning van den rechthebbende, visschen
op in uitsluitend gebruik gegeven plaat
sen in de OosterscheldeJ. v B. Hz.,
Yerseke 3 b s 3 dh-, L. L. V. Yerselce
5 b s 3 dh.;
overtreding arbeidswet: J. C. K. Goes
2 x lbs2 X 1 dh.;
zonder vergunning van B. en W. een
woning voor een gedeelte vernieuwen en
uitbreiden: J. de P. Kapelle 25 b s 10
dh