BUITENLAND. RECHTSZAKEN. Raad van Ylissingen. LAATSTE BERICHTEN. Uit het Hooge Noorden. nieuwe oefenvlucht van WiHo sWnlcnni in vnnrraarl BELGIE. DUITSCHLAND ENGELAND BALKAN. ZWEDEN. bombardementsvliegtuig verongelukt. IT ALEE. Afscheid van de raadsleden, die niet terugkeeren. (lngez. Meel,) BURGERLIJKE STAND. LNSflHF. RniURlPTUPMIfArTSVirer}. jTYlllC JlCCllAUÜI lil VUUrrdQU. FRANSCHE BOMBARDEMENTSVLIEG TUIGEN NAAR ENGELAND. Naar het Fransche ministerie van lucht vaart mededeelt, hebben Fransche lucht- eenheden gistermorgen een vlucht onderno men naar de voornaamste steden in Zuid en Midden-Engeland. Honderd vijftig Fran sche vliegtuigen verschenen tegen 12 uur boven Engeland bij Eastbourne, om deel te nemen aan oefeningen in Zuid- en Midden- Enge'and. De Fransche vliegtuigen zouden o.rn. Liverpool, Bristol, Birmingham, Man chester en Oxford „bombardeeren". De bombardementsvliegtuigen werden geëscor teerd op hun vlucht over Londen, tegen 3 uur gistermiddag, door 60 jachttoestellen. Op dat oogenblik kwamen luchtafweereen- heden in actie. De grens tusschen Polen en het protectoraat gesloten. Havas meldt uit Moravisch Ostrau: Del Polen hebben alle grensovergangen tus schen Polen en het rpotectoraat van Jab- lunkof tot Mosty gebarricadeerd. Het verkeer is geheel stilgelegd. Deze maat- regel is genomen in den nacht van Dins dag op Woensdag, als antwoord op de uit gebreide voorbereidingen, welke van Duit- sche zijde in dit gebied zijn gemaakt. De groote weg, welke het protectoraat ver bindt met Slovakije, is voor onbepaalden tjjd voor alle verkeer gestremd. DRAMA DER DRONKENSCHAP. De 24-jarige visscher A. van Braekel te Oostende, die in staat van zware dronken schap verkeerde, was te middernacht dwars over de rails van de electrische tram aan den wegdraai bij de Congolaan gevallen en in slaap geraakt. De ongelukkige werd in dezen toestand door de electrische tram overreden. Het hoofd werd hierbij van de romp gesneden en rolde in de straatgoot. Eveneens werden beide beenen totaal af gereden, terwijl de romp eenige meters ver werd meegesleurd. OEKRAïNERS WORDT VERZOCHT PROPAGANDAMATERBEEL TE VERSTREKKEN. Havas meldt uit Berlijn: In Oekraïnsche kringen te Berlijn wordt bevestigd, dat hun organisaties te Berlijn door nationaal-socia- listische functionarissen verzocht is docu menten te leveren over de onderdrukking van Oekraïners in Polen. NOOIT SAMEN IN EEN VLIEGTUIG. Elf jaar geleden maakte het Engelsche parlementslid Anthony C. Crossley met zijn vrouw de afspraak, dat zij nimmer samen in één vliegtuig zouden reizen. Dat was kort na de geboorte van hun eerste baby en deze overeenkomst,, aldus bericht de „Tel.", die zij ter wille van hun kind aan gingen, heeft mevrouw Crossley het leven gered. Haar man vertrok eergisteren met het vliegtuig van de British Airways, dat on derweg verongelukt is, naar Zweden, waar hij zijn vader zou gaan opzoeken, die er zijn vacantie doorbrengt. „Tot Donderdag", zei hij tot zijn vrouw bij het afscheid op het vliegveld. Volgens afspraak reisde hij alleen per vliegma chine; zijn vrouw bleef achter. Crossley kwam bij het ongeluk om het leven, doch het besluit, dat het echtpaar elf jaar geleden nam, heeft drie kinderen ten minste hun moeder doen behouden. TWEE MILITAIRE VLIEGTUIGEN IN BOTSING. Twee militaire» vliegtuigen zijn boven Beal (Northumberland) in volle vaart met elkander in botsing gekomen. Een der toestellen is brandend neerge stort, het andere heeft een noodlanding gemaakt. Een inzittende van het eerste toe- is om het leven gekomen, de andere wist zich met zijn valscherm te redden. BEROEP OP VAN HOOGLEERAREN CHAMBERLAIN, Tot opneming van Churchill in de regeering. Havas meldt uit Londen: 375 hoogleer aren en docenten aan Britsche universitei ten hebben een oproep gericht tot minis ter-president Chamberlain, waarbij zij aandringen op de opneming van Winston Churchill in de Engelsche regeering. De onderteekenaars zijn verbonden aan 22 universiteiten en hooge scholen in ge heel Groot-Brittannië. Er zijn zeventig professoren en zes hoofden van collega's bij. Maar zwarte ook. Het paleis van koning Gustaaf wordt met hout verwarmd. Een span van twee millioen paarden. Waar het water werkt en de mensch niet. Laplandsche stroom voor Deensche trams. Het grootste meer van Zweden als energie- reservoir. STOCKHOLM, 16 Augustus In den tuin van een Stockholmsch zie kenhuis zijn !zoo-maar midden op een van de grootste gazons, vier hooge schut tingen gezet en een van den vroegen morgen tot den laten avond ratelende transporteur hevelt daar steenkolen in. De eene auto-lading na de andere, net zoo lang tot er werkelijk, geen mud meer bij zal kunnen. En bij kleine stationnetjes, waar zelden een trein stopt, zijn op het land langs (de spoorbaan hooge}, zwart glanzende steenkool-bergen opgeworpen op geweldige vloeren van honderden en nog eens honderden naast elkaar gevlei de dennenstammen of zoo-maar op de rotsen desnoods. Want de rijkscommissie voor de economische weerbaarheid heeft het noodzakelijk geacht, dat de normaal voor twee of drie maanden berekende voorraden steenkolen verdubbeld of ver drievoudigd worden, opdat men in geval van een oorlog, die den toevoer af zou snijden, de eerste zes maanden niet zon der zou zitten. Weliswaar heeft Zweden zelf een paar steenkoolmijnen in Scho nen in de buurt van Helsingborg, maar de capaciteit daarvan is zoo gering, dat die mijnen eigenlijk alleen maar om de curiositeit in de aardrijkskundeboekjes vermeld worden. Wanneer er oorlog komt, wanneer de aanvoer over zee van Engelsche en Poolsche en Duitsche steen kool ernstig bemoeilijkt of misschien wel heelemaal onmogelijk gemaakt wordt, zou het er voor Zweden al spoedig erg slecht uit gaan zien, wanneer dit land niet zijn eeuwig groeiende bosschen en zijn eeuwig stroomende bergrivieren had. Die „oorlogsvoorraden" steenkolen slinken in zes maanden, binnen 't verloop van één Zweedschen winter, weg in de ovens van de gasfabrieken, in de vuurhaarden van locomotieven en schepen, in de stoom ketels van fabrieken en in de vele tien duizenden verwarmingsketels van dit kou de land. En omdat men er niet op reke nen mag, dat tusschentijdsche aanvulling van die voorraden mogelijk zal zijn, zal men al van den beginne af zoo zuinig mo gelijk met de beschikbare steenkolen om moeten springen, zal men, waar zulks maar eenigszins kan, met hout moeten stoken inplaats van met kolen of cokes en electrische energie moeten gebruiken inplaats van met behulp van steenkolen opgewekte stoom-energie, om steenkolen -te sparen voor de doeleinden, waarvoor zij niet gemist kunnen wordenvoor de gasfabricage in de eerste plaats, voor de verwarming van kleine woningen ook. In de malaise-periode van 1932-'33 is de staat begonnen de verwarmingsketels van openbare gebouwen en rijkskantoren, van ziekenhuizen en scholen en dergelijke, met hout inplaats van met kolen of cokes te stoken, teneinde zoodoende den boschbouw een handje te helpen en de werkloosheid onder de boscharbeiders te beperken. De toen opgedane ervaringen zijn zoo gunstig geweest, dat men vaak het hout trouw ge bleven is en zoo kan men thans, nu de herfst al weer grauw zijn regen striemt over de stad, bij het paleis van koning Gus taaf mannen bezig zien, die met vracht auto's aangevoerde meter-lange stukken berken-, sparren- en dennenhout op krui wagens, de donkere, uitgestrekte kelderge welven in-rijden. De laatste jaren zijn ook voor particu liere woningen verwarmingsketels in den handel gebracht, die even goed met hout als met cokes of kolen gestookt kunnen worden en die hun eigenaars dus besparen voor alle zorgen voor brandstoffennood, want bruikbaar brandhout is er voorloopig altijd nog wel genoeg. Toch zijn er aan het stoken van hout enkele bezwaren verbon den: het neemt een veel grootere ruimte in dan een uit verwarmings-oogpunt gelijk waardige hoeveelheid steenkool, en dit is wel de voornaamste reden, dat de spoor wegen er de voorkeur aan gegeven hebben, groote reserve-voorraden kolen op te slaan en tegelijkertijd in versneld tempo voort te gaan met electrificatie van steeds meer trajecten, al zijn er voor die electrificatie dan ook nog andere belangrijke redenen. Electrische energie is er in Zweden meer dan genoeg. Men heeft er zelfs teveel van zooveel te veel dat men tegenwoordig elec trische energie opslaat, dat men ook van de „witte steenkool" voorraden vormt. centrales, die allemaal bij elkaar een effect hebben van rond anderhalf millioen kilo watt. Een leek zegt dat niets. In paarde- krachten uitgedrukt beteekent dat, dat het stroomende water, waar het getemd is en door de toevoerkanalen naar de centrales wordt geleid, werkt als een span van meei dan twee millioen paarden. Zonder dat het voer behoeft of een aanmoedigend klopje op den hals. Zonder dat men iets anders heeft te doen dan zoo'n centrale te bou wen en leidingen aan te leggen, waar de stroom langs kan gaan naar electromoto- ren en lampen en verwarmingselementen. Dat kost natuurlijk geld, dat kost zelfs zooveel geld, dat in de hoofdstad van dit aan waterkracht rijke land de electrici- teitstarieven niét lager zijn dan in de mees te Nederlandsche steden, waar men zooals bekend de electriciteit moet „maken". Maar het groote verschil is, dat niemand de Zwe den hun electriciteit kan afnemen, of hij moest alle kabels en alle draden doorsnij den. De rivier kan dichtgevroren liggen, de waterval kan tot een grillige grandioze ijsmassa geworden zijn zooals dat in het Noorden van het land soms vier, vijf maan den het geval is geen nood, de toevoer tunnel is zoo gebouwd, dat er bijna altijd wel voldoende water door blijft stroomen en dat de turbines rustig blijven zoemen, daar vijftig, zestig meter diep in de rotsen, waar de van staal en koper en blanke te gels glanzende zalen der centrale zijn. Mocht er dan al eens watergebrek zijn of moet er iets gerepareerd worden, dan zet een ingenieur een paar handles om en wor den er half of heelemaal automatisch een paar verbindingen met andere netten tot stand gebracht, zonder dat de ingenieur er ook maar een voet voor hoeft te verzet ten. Het gaat zoo rustig, zoo gemakkelijk, de turbines werken zoo trouw, de genera toren malen zoo gestaag al-maar electri sche energie, dat er eigenlijk niets geen plezier meer aan is. In het hart van Lapland, vijftig kilome ter benoorden den Poolcirkel, vijftig ki lometer bezuiden Gallivaara, ligt aan de Lule-alv de Centrale Porjus, die op haar eentje een tiende deel van alle electri- schen energie in Zweden voor baar rekening neemt. Daar ,is natuurlijk een dorpje ont staan: een goed toeristenhotel, een school tje, een paar winkels, wat. huizen van in genieurs en arbeiders en dan een stati onnetje, waar het halve dorp zich eiken dag verzamelt om de busjes met melk en de kranten af te halen. Dat Porjus is eigenlijk een hel, omdat men er meestal niets anders te doen heeft dan te wach ten tot de centrale eens een keer niet heelemaal naar behooren functioneert. Iedereen verlangt er zoo spoedig mogelijk weg te komen, haast iedereen wordt er opgevreten door heimwee, haast iedereen hoeft er niet te werken, omdat het wa ter werkt. Toeristen hebben er zich wel eens over verwonderd, waarom men daar in Porjus ook op klaarlichten dag de lampen laat branden, de booglampen op den stuwdam zoowel als de lampen aan de huizen en de lichten binnen vaak ook. Maar waarom zou men menschelijke energie verspillen aan het omdraaien van een schakelaar ter besparing van electrische energie, die hier immers toch niets kost? En zooals het daar in Porjus is, zoo is het ook op tallooze andere plaatsen waar men de electrische centrale naast de deur heeft. En moet men daar al iets voor de electriciteit betalen, dan betaalt men veel al een vast bedrag, berekend niet naar den stroom, dien men verbruikt, maar naar de sterkte van de lampen en moto ren, naar het aantal kilowatt, dat men ten hoogste noodig zou kunnen hebben. En bp fabrieken, die een eigen centrale hebben, komt het vaak voor, dat de ar beiders alleen behoeven te betalen voor den stroom die gebruikt wordt in den tijd dat de fabriek werkt. Het gevolg daarvan is, dat de huisvrou wen haar werk zooveel als maar eenigs zins doenlijk is verrichten in den vroegen ochtend en den laten avond, dat ze 's ochtends voor dag en voor dauw stofzui gen en het eten koken op het electrische fornuis, zoodat het overdag, als de elec triciteit wel geld kost, maar even opge warmd hoeft te worden, terwijl dan 's avonds afgewasschen, gewasschen en ge streken wordt. TASCH MET GEHEIME STUKKEN VERUOREN. Roemeensch kapitein pleegt zelf moord. Havas meldt uit Sofia: Paulitsu, een kapitein van den Roemeen- schen generalen staf, vertrok uit de Roe- meensche legatie in Sofia (Bulgarije) 0m zich naar Belgrado te begeven, toen hij in de taxi bemerkte, dat een van zijn tasschen met geheime stukken verdwehen was. Tezamen met den Roemeenschen gezant begaf hij zich naar het hoofdbureau van politie, doch terwijl de gezant den prefect van politie bezocht, pleegde de kapitein in de taxi zelfmoord. De Bulgaarsche politie doet thans na sporingen naar de tasch en heeft daartoe een belooning van 50.000 levas uitgeloofd. DiSw^eWt, uit Stockholm: Een door Siï is wfLtge Trd bombardementsvlieg- Sukt Dr!p r,0e ve'd Haegernaes veron- ven personen kwamen om het le- QUEIPO DE ULANO NAAR ITAIj/^ Havas meldt uit Barcelona: Queipo'de Liano, de afgezette generaal, heeft zich ingescheept aan boord van de „Augus tus". Hij begeeft zich naar Italië.' Op welhaast veertienhonderd plaatsen in het Zweedsche land werken de watermolen-] raderen van dezen tijd, de suizende schoe- penwielen van de turbines der electrische] MUSSOLINI CONFEREERT MET BADOGLIO. De „Figaro" verneemt uit Rome: Musso- ilni heeft gisteren maarschalk Badoglio, den opperbevelhebber van het Italiaansche leger, ontvangen, en met hem een lang durige zuiver militaire bespreking gevoerd. Aan dit onderhoud hecht men een zeer bij zondere beteekenis. Men zal zich nl. herin neren, dat Badoglio onlangs de versterkin gen in Libye heeft geinspecteerd, en daarna naar Albanië gegaan is. De nieuwe bespre kingen tusschen den Duce en den maarschalk en de nieuwe reis van graaf Ciano naar Al banië, welke gisteren officieel is aangekon digd, worden in sommige Romeinsche krin gen uitgelegd als het resultaat der beraad slagingen van Salzburg. BRAND IN EEN VUURWERK FABRIEK. I Zeven dooden. Tengevolge van het ontploffen van een kist voetzoekers is brand ontstaan in een vuurwerkfabriek te Lucera. De eigenaar van de fabriek en zes arbeiders zijn omge komen, vier arbeiders werden gewond. Dat is één oplossing van het probleem van het stroom-overschot. Een andere is, dat men bij Sillre aan de Indals-alv 's Zaterdags en 's Zondags, wanneer de meeste fabrieken stil staan en er dus een groot overschot aan stroom is, dien stroom gebruikt in een pompstation, dat het water uit de rivier op-pompt naar een vijfhonderd meter hooger gelegen meer, waar het water rustig bewaard kan wor den tot het wegens watergebrek in de rivier of in verband met een tijdelijk, zeer groote belasting van de centrale noodig is. Maar er is nog een veel mooier voor beeld van opsporing van electrische ener gie, van „voorraad-vorming van witte steenkool." Sedert eenigen tijd zijn alle groote hoogspanningsnetten van heel Zwe den, die van particuliere maatschappijen en die van den staat en van groote ge meenten, onderling verbonden, zoodat feitelijk alle groote centrales samenwer ken. Dat houdt in, dat melkmachines in Scho nen gedreven kunnen worden door stroom van Porjus, of, omdat het Zuid-Zweedsche net op zijn beurt weer met het net van het Deensche eiland Seeland verbonden is, dat de kracht van het water van de mis schien nog heelemaal dichtgevroren Lule- alv de trams kan bewegen, waarmee de Kopenhagenaars onder de bottende beu ken naar de bosschen rijden om er ane monen te gaan plukken. Maar die nauwe samenwerking heeft ook tengevolge, dat het nu mogelijk is, electrische energie desnoods jaren lang op te sparen. Dit jaar is men gereed gekomen met groote werken aan de Göta-alv, waardoor het mogelijk is den waterstand van het Vanermeer te regelen, dat men een kleine tien miljard kubieke meter water extra in dit meer in voorrraad kan houden, overeenkomend met ongeveer 850 milli oen kilowatt-uur. In den voorzomer, wanneer in Norr- land de sneeuw smelt en het watervolu- Hedenmiddag te twee uur kwam de Vlis- singsche Raad in openbare vergadering bijeen. Burgemeester Van Woelderen heeft aan het slot er van de volgende rede gehouden: Aan het einde van deze vermoedelijk laatste raadsvergadering in de vierjarige periode 1935 tot 1939 van den Vlissing- schen Raad stel ik er prijs op, enkele afscheidswoorden tot U te richten. Dit afscheid geldt in het bijzonder de 6 raadsleden, die niet in den nieuwen Raad terugkeeren, nl. mevrouw Van der VlistVan den Broeke en de heeren Anker, De Bart, Marijs, Paap en Polder man. De 13 raadsleden, die zitting blij ven nemen, wensch ik hartelijk met hun ne herbenoeming geluk. Gedurende zijne zittingsperiode heeft Uw Raad vele mutaties ondergaan, zoodat zich het ongewone feit voordoet, dat van de leden, die op 3 September 1935 zitting namen, slechts 8 leden blijven behooren tot den niéuwen Raad, nl. de heeren An- driessen, Edelman, König, Van Oorschot, Post, Rorije, Sorel en Woltering. Door den dood ontvielen ons de heeren Van der Beke Callenfels, Cappon, Hildernisse en De Meij, om andere redenen de hee ren Van Hal, Harts, Laernoes, Nieuw- schepen en Van Spanning. Op onze 19 raadsplaatsen zullen dus in het geheel na deze periode 15 persoons wisselingen hebben plaats gehad, wat ons allen in dit afscheidsuur zeker zal treffen. Onze gedachten gaan hierbij in de eer ste plaats -uit tot wijlen de '4 raadsleden, die wij ten grave begeleidden en wier nagedachtenis wij in eere zullen houden. Ook de levenden, die ons verlaten heb ben of gaan verlaten, kunnen zich over tuigd houden vajn den dank der ge meenschap voor alles wat zij als raadslid in het algemeen belang hebben verricht. Uw Raad heeft in de afloopende peri ode 43 maal in openbare raadszitting ver gaderd. Uwe vergaderingen hebben zich in het algemeen gekenmerkt döor kort heid en zakelijkheid, het beste bewijs voor de goede verstandhouding en goede wis selwerking tusschen Uw Raad en het Col lege van Burgemeester en Wethouders. De nu achter ons liggende vierjaarlijk sche periode gaf aan onze gemeente vooruitgang op verschillend gebied, de Vlissingsche trias: haven, industrie en bad plaats toont groei en bedrijvigheid. Vier jaren geleden stond nog gemiddeld 1050 werkzoekenden personen bij de arbeids beurs ingeschreven, terwijl dit getal nu nog slechts gemiddeld 360 bedraagt. Wij danken dit vooral aan de groote bedrij vigheid, welke heerscht bij de Koninklij ke Mij. „De Schelde"; dit grootbedrijf on dergaat belangrijke uitbreidingen, waar„ van vooral genoemd mogen worden het nieuwe droogdok en de afdeeling vlieg tuigbouw. De N.V. Haven van Vlissingen boekt toenemend gunstige finantieele - re sultaten, de beide bunkerbedrijven gaan vooruit. De Stoomvaart Mij. „Zeeland' heeft twee fraaie nieuwe motorschepen in dienst gesteld. Uw Raad heeft een aan alle eischen vol doend uitbreidingsplan met bebouwings voorschriften vastgesteld. De woning bouw nam sterk toe, waardoor het ge meentelijk grondbedrijf veel grond ver kocht. De verkeershindernis in den zee boulevard bij de spuikom van den Polder Walcheren is opgeruimd, en de nieuwe rijweg om den Gevangentoren heen is in bewerking. De West-Soeburgsche weg, andere wegen en fietspaden, werden verbeterd en verschillende nuttige werken werden in werkverschaffing uitgevoerd. Het Nollebosch werd verder uitgebreid en gedeeltelijk voor het publiek openge steld. De rijkswaterstaat zal binnenkort het vliegveld Vlissingen belangrijk ver- grooten, van de Zeeuwsche luchtlijn wordt in toenemende mate gebruik 'gemaakt. Het nijpend drinkwatervraagstuk is door de levering van Noordbrabantsch bron water opgelost. Een belangrijke uitbrei ding van het rioolstelsel is in uitvoering het materieel van den reinigingsdienst is vernieuwd. Een brandweercentrale werd gebouwd en nieuw brandweermateriaal aangeschaft, een gemeentelijke vischmfjn werd gesticht. Gij moogt dus allen met voldoening op Uw gemeentelijken arbeid terugzien waarvoor U dank zij gebracht,, in het bijzonder aan de zes vertrekkende leden, wié onze beste wenschen voor hun ver der leven mogen vergezellen. In het Bij zonder moge ik daarbij noemen mevrouw Van der Vlist, die als vrouwelijk raadslid zoo sympathiek en rustig hare taak in onze mannenomgeving verrichtte en aan den wethouder, den heer Anker, met wien wij ook in het College van Burge meester en Wethouders steeds in goede harmonie zoo nuttig en aangenaam mochten samenwerken. En ten slotte aan U allen, die als raads lid zitting blijft houden, een tot weer ziens in onzen Raad (op den eersten Dinsdag in September a.s. cioabbttis- 20 vooft iscon» me der rivieren zeer groot is, kan het overschot aan energie, dat men daardoor op het Norrlandsche net kan krijgen, toe gevoerd worden aan het Midden-Zweed- sche net, zoodat desgewenscht de centra les aan de Göta-alv uitgeschakeld kunnen worden. Men hoeft dan minder water uit het Vaner-meer te gebruiken dan anders, zoodat de stand van het meer stijgt. Elke centimeter was beteekent 60 millioen ku bieke meter water. Men krijgt dus reser ve om de centrales aan de Göta-alv op volle kracht te laten werken, wanneer eens dat kan maanden, desnoods ook jaren later zijn door waterbegrek een ander net stroom tekort komt. Zoo kan water, dat anders nutteloos langs Porjus heen zou stroomen, energie leveren, die langs den drieduizend kilometer langen omweg via het Vaner-meer, misschien an derhalf jaar later weer naar Lapland te rug komt om er het licht in den Pool nacht te brengen. Het is wonderlijk. Bertil J. POOLSCHE VEREENIGINGSLOKALEN IN BERLIJN GESLOTEN. Uit Berlijn werd vanmiddag gemeld, dat de Gestapo de lokalen van de vereeniging van Polen in Duitschland gesloten en ver zegeld heeft, evenals de lokalen van de Slavische Bank. Verder wordt uit Berlijn gemeld, dat in het gebouw van de Poolsche minderheid in Duitschland huiszoekingen zijn gehóuden, evenals in het gebouw van de Vereeniging der Poolsche studenten. Het is nog niet be kend of arrestaties verricht zijn. POLITIERECHTER TE MIDDELBURG. (Zitting van Vrijdag 18 Augustus 1939). De volgende personen werden gedag vaard: M. P. van H., 23 jaar, loopknecht te Goes, wegens verduistering van verschillende geldsbedragen tot een totaal van 10,38, ten nadeele van H. A. R. Verwer, gepleegd op verschillende tijdstippen in 1939 te Goes. Eisch en vonnis: 14 dagen gev. voorw. met proeftijd van 3 jaar. A. J. van D„ 27 jaar, schippersknecht te Terneuzen, wegens verzet tegen de agenten van politie J. C. Sol en A. Dubbelaar, ge pleegd te Terneuzen in den nacht van 4 op 5 Juni 1939. Eisch en vonnis 25 boete subs. 15 dagen hechtenis. P. J. H., 59 jaar, landbouwer te Aarden burg, wegens mishandeling van Jozias Beun op 28 Mei 1939 te Aardenburg. Eisch en vonnis 5 boete subs. 5 dagen. J. A. van P., schipper, 52 jaar, en P. M. van P., 27 jaar, schippersknecht, beiden te Terneuzen, wegens mishandeling van schip per P. de Roeck, tezamen en in vereeniging gepleegd op 3 Juni 1939 te Terneuzen. Eisch en vonnis 10 subs. 10 dagen. Ch. L. B., 54 jaar, klompenmaker te Klin- ge, wegens beleediging van Helena de Wit te, huisvrouw van C. v. Goethem, op 4 Juni 1939 te Klinge. Eisch en vonnis: vrijspraak. K. L. van L., huisvrouw van F. M„ 65 jaar, te Goes, wegens vernieling van de mastieken dakbedekking van een W.C., toe behoorende aan Pieter Liplijn, gepleegd op 5 Juni 1939 te Goes. Eisch en vonnis: 15 subs 10 dagen. V. van H., huisvrouw van E. J„ 48 jaar te Westdorpe, wegens beleediging van M. Coppieters, huisvrouw van A. Roeland, op 10 Juni 1939 te Westdorpe. Eischen vonnis: 10 subs. 5 dagen. Th. J. C„ 27 jaar, werkzaam te Terneu zen, wegens mishanedling van zijne moeder R. Tulckens op 17 Juni 1939 te Terneuzen. Eisch: 20 subs 10 dagen. V.onnis: 15 subs. 10 dagen. A. J. S., 29 jaar, werkman te Oostburg, wegens mishandeling van Pieter Frederik Ferkeste op 27 Juni 1939 te Oostburg. Eisch en vonnis: 10 subs. 10 dagen. E. W„ 54 jaar, arbeider te Sas van Gent, wegens mishandeling van zijn zoons Benoni en Alfons Cesar Willems op 20 April 1939 te Sas van Gent. Eisch en vonnis: 25 subs. 15 dagen. B. W„ 20 jaar, werkman te Selzaete, we gens mishandeling van zijn vader Edmond Willems op 20 April 1939 te Sas van Gent. Eisch: 25 subs. 15 dagen. Vonnis: 25 subs 20 dagen. L. M. T., 18 jaar, fabrieksarbeider; H. J. T., 17 jaar, vlaswerker; E. F. de P., 20 jaar, zonder beroep, en L. G. D„ 18 jaar, fa brieksarbeider, allen te Gent, wegens dief stal van 60 kg mosselen, toebehoorende aan D. van Hevelen, te zamen en in vereeniging gepleegd op 22 Juni 1939 te Filippine. Eisch en vonnis: 25 subs. 15 dagen. Middelburg. Bevallen: A. M. Damen, geb. Van Baard wijk d. Overleden: C. van Belzen 68 j. jm. Ondertrouwd: J. Jakobsen 25 j. jm. en P. Pouwelse 22 j. jd., G. J. van Offenbeek 24 j. jm. en P. J. Roose 28 j. jd., J. F. M. de Reeper 25 j. jm. en J. F. Kuijs 27 j. jd. Goes. Getrouwd: A. A. Soeters 27 j. jm. en A. Ceulemans 21 j. jd., J. van den Buuse 26 j. jm. té Vlissingen en J. Meijer 23 j. jd., C. Eversen 22 j. jm. te Koudekerke en P. A. Maas 25 j jd., J. Kesteloo 36 j. jm. te Kort- gene en M. Winterswijk 36 j. jd., A. J. van Nijnatten 24 j. jm. te Rucphen en Sprundel en M. de Regt 27 j. jd. (D.Z.) Vlissingen. Van 14—17 Augustus. Ondertrouwd: A. Brevet 28 j. jm. en E. M. van de Vijver 21 j. jd., H. R. 't Hart 24 j. jm. en A. Vercammen 23 j. jd., H. J. van Visvliet 26 j. jm. en C. van Hoorn 28 j. jd. Bevallen: L. C. Theune, geb. Stroo d„ E. J. van Leersum, geb. Hendriks z. Overleden: J. J. de Smet 78 j. wedn. van P. C. BocxtaalG. P. Mink 20 j„ J. H. Klaijsen 71 j. (V.C.) Soeburg. Van 215 Augs. Bevallen: J. de Willigen, geb. Fransooijs z., T. Beenhacker, geb. Joziasse z., M. Chr. de Rijcke, geb. Van den Bosse z„ G. Mudde, geb. Wiardi d„ M. Eiff, geb. De Priester d. Ondertrouwd: J. Brasser 26 j. jm. en A. de Nooijer 25 j. jd.; J. J. de Smidt 27 j. jm. en G. F. Krijger 27 j. jd., W. de Jong 22 j. jm. en L. Hoogesteger 18 j. jd., J. A. v. d. Meer 22 j. jm. en S. M. Louwerse 25 j. jd., J. Duijm 31 j. jm. en S. L. M. Daniëlsche 26 j. jd„ L. Noels 42 j. jm. en J. Snijder 45 j. jd. Getrouwd: F. J. de Bruijne 26 j. jm. en M. Blok 28 j. jd. Overleden: C. Mondeel 76 j. wed. L. van Moolenbroek. (Nwsbld.)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 3