BUITENLAND.
RECHTSZAKEN.
Raad van Ylissingen.
LAATSTE BERICHTEN.
Uit het Hooge Noorden.
nieuwe oefenvlucht van WiHo sWnlcnni in vnnrraarl
BELGIE.
DUITSCHLAND
ENGELAND
BALKAN.
ZWEDEN.
bombardementsvliegtuig
verongelukt.
IT ALEE.
Afscheid van de raadsleden,
die niet terugkeeren.
(lngez. Meel,)
BURGERLIJKE STAND.
LNSflHF. RniURlPTUPMIfArTSVirer}. jTYlllC JlCCllAUÜI lil VUUrrdQU.
FRANSCHE BOMBARDEMENTSVLIEG
TUIGEN NAAR ENGELAND.
Naar het Fransche ministerie van lucht
vaart mededeelt, hebben Fransche lucht-
eenheden gistermorgen een vlucht onderno
men naar de voornaamste steden in Zuid
en Midden-Engeland. Honderd vijftig Fran
sche vliegtuigen verschenen tegen 12 uur
boven Engeland bij Eastbourne, om deel te
nemen aan oefeningen in Zuid- en Midden-
Enge'and. De Fransche vliegtuigen zouden
o.rn. Liverpool, Bristol, Birmingham, Man
chester en Oxford „bombardeeren". De
bombardementsvliegtuigen werden geëscor
teerd op hun vlucht over Londen, tegen 3
uur gistermiddag, door 60 jachttoestellen.
Op dat oogenblik kwamen luchtafweereen-
heden in actie.
De grens tusschen Polen en het
protectoraat gesloten.
Havas meldt uit Moravisch Ostrau: Del
Polen hebben alle grensovergangen tus
schen Polen en het rpotectoraat van Jab-
lunkof tot Mosty gebarricadeerd. Het
verkeer is geheel stilgelegd. Deze maat-
regel is genomen in den nacht van Dins
dag op Woensdag, als antwoord op de uit
gebreide voorbereidingen, welke van Duit-
sche zijde in dit gebied zijn gemaakt. De
groote weg, welke het protectoraat ver
bindt met Slovakije, is voor onbepaalden
tjjd voor alle verkeer gestremd.
DRAMA DER DRONKENSCHAP.
De 24-jarige visscher A. van Braekel te
Oostende, die in staat van zware dronken
schap verkeerde, was te middernacht dwars
over de rails van de electrische tram aan
den wegdraai bij de Congolaan gevallen en
in slaap geraakt. De ongelukkige werd in
dezen toestand door de electrische tram
overreden. Het hoofd werd hierbij van de
romp gesneden en rolde in de straatgoot.
Eveneens werden beide beenen totaal af
gereden, terwijl de romp eenige meters ver
werd meegesleurd.
OEKRAïNERS WORDT VERZOCHT
PROPAGANDAMATERBEEL TE
VERSTREKKEN.
Havas meldt uit Berlijn: In Oekraïnsche
kringen te Berlijn wordt bevestigd, dat hun
organisaties te Berlijn door nationaal-socia-
listische functionarissen verzocht is docu
menten te leveren over de onderdrukking
van Oekraïners in Polen.
NOOIT SAMEN IN EEN VLIEGTUIG.
Elf jaar geleden maakte het Engelsche
parlementslid Anthony C. Crossley met zijn
vrouw de afspraak, dat zij nimmer samen
in één vliegtuig zouden reizen. Dat was
kort na de geboorte van hun eerste baby
en deze overeenkomst,, aldus bericht de
„Tel.", die zij ter wille van hun kind aan
gingen, heeft mevrouw Crossley het leven
gered.
Haar man vertrok eergisteren met het
vliegtuig van de British Airways, dat on
derweg verongelukt is, naar Zweden, waar
hij zijn vader zou gaan opzoeken, die er
zijn vacantie doorbrengt.
„Tot Donderdag", zei hij tot zijn vrouw
bij het afscheid op het vliegveld. Volgens
afspraak reisde hij alleen per vliegma
chine; zijn vrouw bleef achter.
Crossley kwam bij het ongeluk om het
leven, doch het besluit, dat het echtpaar
elf jaar geleden nam, heeft drie kinderen
ten minste hun moeder doen behouden.
TWEE MILITAIRE VLIEGTUIGEN IN
BOTSING.
Twee militaire» vliegtuigen zijn boven
Beal (Northumberland) in volle vaart met
elkander in botsing gekomen.
Een der toestellen is brandend neerge
stort, het andere heeft een noodlanding
gemaakt. Een inzittende van het eerste toe-
is om het leven gekomen, de andere wist
zich met zijn valscherm te redden.
BEROEP
OP
VAN HOOGLEERAREN
CHAMBERLAIN,
Tot opneming van Churchill in de
regeering.
Havas meldt uit Londen: 375 hoogleer
aren en docenten aan Britsche universitei
ten hebben een oproep gericht tot minis
ter-president Chamberlain, waarbij zij
aandringen op de opneming van Winston
Churchill in de Engelsche regeering.
De onderteekenaars zijn verbonden aan
22 universiteiten en hooge scholen in ge
heel Groot-Brittannië. Er zijn zeventig
professoren en zes hoofden van collega's
bij.
Maar zwarte ook. Het paleis
van koning Gustaaf wordt met
hout verwarmd. Een span van
twee millioen paarden. Waar
het water werkt en de mensch
niet. Laplandsche stroom voor
Deensche trams. Het grootste
meer van Zweden als energie-
reservoir.
STOCKHOLM, 16 Augustus
In den tuin van een Stockholmsch zie
kenhuis zijn !zoo-maar midden op een
van de grootste gazons, vier hooge schut
tingen gezet en een van den vroegen
morgen tot den laten avond ratelende
transporteur hevelt daar steenkolen in. De
eene auto-lading na de andere, net zoo
lang tot er werkelijk, geen mud meer bij
zal kunnen. En bij kleine stationnetjes,
waar zelden een trein stopt, zijn op het
land langs (de spoorbaan hooge}, zwart
glanzende steenkool-bergen opgeworpen
op geweldige vloeren van honderden en
nog eens honderden naast elkaar gevlei
de dennenstammen of zoo-maar op de
rotsen desnoods. Want de rijkscommissie
voor de economische weerbaarheid heeft
het noodzakelijk geacht, dat de normaal
voor twee of drie maanden berekende
voorraden steenkolen verdubbeld of ver
drievoudigd worden, opdat men in geval
van een oorlog, die den toevoer af zou
snijden, de eerste zes maanden niet zon
der zou zitten. Weliswaar heeft Zweden
zelf een paar steenkoolmijnen in Scho
nen in de buurt van Helsingborg, maar
de capaciteit daarvan is zoo gering, dat
die mijnen eigenlijk alleen maar om de
curiositeit in de aardrijkskundeboekjes
vermeld worden. Wanneer er oorlog
komt, wanneer de aanvoer over zee van
Engelsche en Poolsche en Duitsche steen
kool ernstig bemoeilijkt of misschien wel
heelemaal onmogelijk gemaakt wordt,
zou het er voor Zweden al spoedig erg
slecht uit gaan zien, wanneer dit land
niet zijn eeuwig groeiende bosschen en
zijn eeuwig stroomende bergrivieren had.
Die „oorlogsvoorraden" steenkolen slinken
in zes maanden, binnen 't verloop van
één Zweedschen winter, weg in de ovens
van de gasfabrieken, in de vuurhaarden
van locomotieven en schepen, in de stoom
ketels van fabrieken en in de vele tien
duizenden verwarmingsketels van dit kou
de land. En omdat men er niet op reke
nen mag, dat tusschentijdsche aanvulling
van die voorraden mogelijk zal zijn, zal
men al van den beginne af zoo zuinig mo
gelijk met de beschikbare steenkolen om
moeten springen, zal men, waar zulks
maar eenigszins kan, met hout moeten
stoken inplaats van met kolen of cokes
en electrische energie moeten gebruiken
inplaats van met behulp van steenkolen
opgewekte stoom-energie, om steenkolen
-te sparen voor de doeleinden, waarvoor
zij niet gemist kunnen wordenvoor de
gasfabricage in de eerste plaats, voor de
verwarming van kleine woningen ook.
In de malaise-periode van 1932-'33 is de
staat begonnen de verwarmingsketels van
openbare gebouwen en rijkskantoren, van
ziekenhuizen en scholen en dergelijke, met
hout inplaats van met kolen of cokes te
stoken, teneinde zoodoende den boschbouw
een handje te helpen en de werkloosheid
onder de boscharbeiders te beperken. De
toen opgedane ervaringen zijn zoo gunstig
geweest, dat men vaak het hout trouw ge
bleven is en zoo kan men thans, nu de
herfst al weer grauw zijn regen striemt
over de stad, bij het paleis van koning Gus
taaf mannen bezig zien, die met vracht
auto's aangevoerde meter-lange stukken
berken-, sparren- en dennenhout op krui
wagens, de donkere, uitgestrekte kelderge
welven in-rijden.
De laatste jaren zijn ook voor particu
liere woningen verwarmingsketels in den
handel gebracht, die even goed met hout
als met cokes of kolen gestookt kunnen
worden en die hun eigenaars dus besparen
voor alle zorgen voor brandstoffennood,
want bruikbaar brandhout is er voorloopig
altijd nog wel genoeg. Toch zijn er aan het
stoken van hout enkele bezwaren verbon
den: het neemt een veel grootere ruimte in
dan een uit verwarmings-oogpunt gelijk
waardige hoeveelheid steenkool, en dit is
wel de voornaamste reden, dat de spoor
wegen er de voorkeur aan gegeven hebben,
groote reserve-voorraden kolen op te slaan
en tegelijkertijd in versneld tempo voort te
gaan met electrificatie van steeds meer
trajecten, al zijn er voor die electrificatie
dan ook nog andere belangrijke redenen.
Electrische energie is er in Zweden meer
dan genoeg. Men heeft er zelfs teveel van
zooveel te veel dat men tegenwoordig elec
trische energie opslaat, dat men ook van
de „witte steenkool" voorraden vormt.
centrales, die allemaal bij elkaar een effect
hebben van rond anderhalf millioen kilo
watt. Een leek zegt dat niets. In paarde-
krachten uitgedrukt beteekent dat, dat het
stroomende water, waar het getemd is en
door de toevoerkanalen naar de centrales
wordt geleid, werkt als een span van meei
dan twee millioen paarden. Zonder dat het
voer behoeft of een aanmoedigend klopje
op den hals. Zonder dat men iets anders
heeft te doen dan zoo'n centrale te bou
wen en leidingen aan te leggen, waar de
stroom langs kan gaan naar electromoto-
ren en lampen en verwarmingselementen.
Dat kost natuurlijk geld, dat kost zelfs
zooveel geld, dat in de hoofdstad van dit
aan waterkracht rijke land de electrici-
teitstarieven niét lager zijn dan in de mees
te Nederlandsche steden, waar men zooals
bekend de electriciteit moet „maken". Maar
het groote verschil is, dat niemand de Zwe
den hun electriciteit kan afnemen, of hij
moest alle kabels en alle draden doorsnij
den. De rivier kan dichtgevroren liggen,
de waterval kan tot een grillige grandioze
ijsmassa geworden zijn zooals dat in het
Noorden van het land soms vier, vijf maan
den het geval is geen nood, de toevoer
tunnel is zoo gebouwd, dat er bijna altijd
wel voldoende water door blijft stroomen
en dat de turbines rustig blijven zoemen,
daar vijftig, zestig meter diep in de rotsen,
waar de van staal en koper en blanke te
gels glanzende zalen der centrale zijn.
Mocht er dan al eens watergebrek zijn of
moet er iets gerepareerd worden, dan zet
een ingenieur een paar handles om en wor
den er half of heelemaal automatisch een
paar verbindingen met andere netten tot
stand gebracht, zonder dat de ingenieur
er ook maar een voet voor hoeft te verzet
ten. Het gaat zoo rustig, zoo gemakkelijk,
de turbines werken zoo trouw, de genera
toren malen zoo gestaag al-maar electri
sche energie, dat er eigenlijk niets geen
plezier meer aan is.
In het hart van Lapland, vijftig kilome
ter benoorden den Poolcirkel, vijftig ki
lometer bezuiden Gallivaara, ligt aan de
Lule-alv de Centrale Porjus, die op haar
eentje een tiende deel van alle electri-
schen energie in Zweden voor baar rekening
neemt. Daar ,is natuurlijk een dorpje ont
staan: een goed toeristenhotel, een school
tje, een paar winkels, wat. huizen van in
genieurs en arbeiders en dan een stati
onnetje, waar het halve dorp zich eiken
dag verzamelt om de busjes met melk en
de kranten af te halen. Dat Porjus is
eigenlijk een hel, omdat men er meestal
niets anders te doen heeft dan te wach
ten tot de centrale eens een keer niet
heelemaal naar behooren functioneert.
Iedereen verlangt er zoo spoedig mogelijk
weg te komen, haast iedereen wordt er
opgevreten door heimwee, haast iedereen
hoeft er niet te werken, omdat het wa
ter werkt.
Toeristen hebben er zich wel eens over
verwonderd, waarom men daar in Porjus
ook op klaarlichten dag de lampen laat
branden, de booglampen op den stuwdam
zoowel als de lampen aan de huizen en
de lichten binnen vaak ook. Maar waarom
zou men menschelijke energie verspillen
aan het omdraaien van een schakelaar ter
besparing van electrische energie, die hier
immers toch niets kost?
En zooals het daar in Porjus is, zoo is
het ook op tallooze andere plaatsen waar
men de electrische centrale naast de deur
heeft. En moet men daar al iets voor de
electriciteit betalen, dan betaalt men veel
al een vast bedrag, berekend niet naar
den stroom, dien men verbruikt, maar
naar de sterkte van de lampen en moto
ren, naar het aantal kilowatt, dat men
ten hoogste noodig zou kunnen hebben.
En bp fabrieken, die een eigen centrale
hebben, komt het vaak voor, dat de ar
beiders alleen behoeven te betalen voor
den stroom die gebruikt wordt in den tijd
dat de fabriek werkt.
Het gevolg daarvan is, dat de huisvrou
wen haar werk zooveel als maar eenigs
zins doenlijk is verrichten in den vroegen
ochtend en den laten avond, dat ze 's
ochtends voor dag en voor dauw stofzui
gen en het eten koken op het electrische
fornuis, zoodat het overdag, als de elec
triciteit wel geld kost, maar even opge
warmd hoeft te worden, terwijl dan 's
avonds afgewasschen, gewasschen en ge
streken wordt.
TASCH MET GEHEIME STUKKEN
VERUOREN.
Roemeensch kapitein pleegt zelf
moord.
Havas meldt uit Sofia:
Paulitsu, een kapitein van den Roemeen-
schen generalen staf, vertrok uit de Roe-
meensche legatie in Sofia (Bulgarije) 0m
zich naar Belgrado te begeven, toen hij in
de taxi bemerkte, dat een van zijn tasschen
met geheime stukken verdwehen was.
Tezamen met den Roemeenschen gezant
begaf hij zich naar het hoofdbureau van
politie, doch terwijl de gezant den prefect
van politie bezocht, pleegde de kapitein in
de taxi zelfmoord.
De Bulgaarsche politie doet thans na
sporingen naar de tasch en heeft daartoe
een belooning van 50.000 levas uitgeloofd.
DiSw^eWt, uit Stockholm: Een door
Siï is wfLtge Trd bombardementsvlieg-
Sukt Dr!p r,0e ve'd Haegernaes veron-
ven personen kwamen om het le-
QUEIPO DE ULANO NAAR ITAIj/^
Havas meldt uit Barcelona: Queipo'de
Liano, de afgezette generaal, heeft zich
ingescheept aan boord van de „Augus
tus". Hij begeeft zich naar Italië.'
Op welhaast veertienhonderd plaatsen in
het Zweedsche land werken de watermolen-]
raderen van dezen tijd, de suizende schoe-
penwielen van de turbines der electrische]
MUSSOLINI CONFEREERT MET
BADOGLIO.
De „Figaro" verneemt uit Rome: Musso-
ilni heeft gisteren maarschalk Badoglio,
den opperbevelhebber van het Italiaansche
leger, ontvangen, en met hem een lang
durige zuiver militaire bespreking gevoerd.
Aan dit onderhoud hecht men een zeer bij
zondere beteekenis. Men zal zich nl. herin
neren, dat Badoglio onlangs de versterkin
gen in Libye heeft geinspecteerd, en daarna
naar Albanië gegaan is. De nieuwe bespre
kingen tusschen den Duce en den maarschalk
en de nieuwe reis van graaf Ciano naar Al
banië, welke gisteren officieel is aangekon
digd, worden in sommige Romeinsche krin
gen uitgelegd als het resultaat der beraad
slagingen van Salzburg.
BRAND IN EEN VUURWERK
FABRIEK.
I Zeven dooden.
Tengevolge van het ontploffen van een
kist voetzoekers is brand ontstaan in een
vuurwerkfabriek te Lucera. De eigenaar
van de fabriek en zes arbeiders zijn omge
komen, vier arbeiders werden gewond.
Dat is één oplossing van het probleem
van het stroom-overschot. Een andere is,
dat men bij Sillre aan de Indals-alv 's
Zaterdags en 's Zondags, wanneer de
meeste fabrieken stil staan en er dus
een groot overschot aan stroom is, dien
stroom gebruikt in een pompstation, dat
het water uit de rivier op-pompt naar een
vijfhonderd meter hooger gelegen meer,
waar het water rustig bewaard kan wor
den tot het wegens watergebrek in de
rivier of in verband met een tijdelijk, zeer
groote belasting van de centrale noodig
is.
Maar er is nog een veel mooier voor
beeld van opsporing van electrische ener
gie, van „voorraad-vorming van witte
steenkool." Sedert eenigen tijd zijn alle
groote hoogspanningsnetten van heel Zwe
den, die van particuliere maatschappijen
en die van den staat en van groote ge
meenten, onderling verbonden, zoodat
feitelijk alle groote centrales samenwer
ken.
Dat houdt in, dat melkmachines in Scho
nen gedreven kunnen worden door stroom
van Porjus, of, omdat het Zuid-Zweedsche
net op zijn beurt weer met het net van
het Deensche eiland Seeland verbonden is,
dat de kracht van het water van de mis
schien nog heelemaal dichtgevroren Lule-
alv de trams kan bewegen, waarmee de
Kopenhagenaars onder de bottende beu
ken naar de bosschen rijden om er ane
monen te gaan plukken. Maar die nauwe
samenwerking heeft ook tengevolge, dat
het nu mogelijk is, electrische energie
desnoods jaren lang op te sparen.
Dit jaar is men gereed gekomen met
groote werken aan de Göta-alv, waardoor
het mogelijk is den waterstand van het
Vanermeer te regelen, dat men een kleine
tien miljard kubieke meter water extra
in dit meer in voorrraad kan houden,
overeenkomend met ongeveer 850 milli
oen kilowatt-uur.
In den voorzomer, wanneer in Norr-
land de sneeuw smelt en het watervolu-
Hedenmiddag te twee uur kwam de Vlis-
singsche Raad in openbare vergadering
bijeen. Burgemeester Van Woelderen
heeft aan het slot er van de volgende
rede gehouden:
Aan het einde van deze vermoedelijk
laatste raadsvergadering in de vierjarige
periode 1935 tot 1939 van den Vlissing-
schen Raad stel ik er prijs op, enkele
afscheidswoorden tot U te richten. Dit
afscheid geldt in het bijzonder de 6
raadsleden, die niet in den nieuwen
Raad terugkeeren, nl. mevrouw Van der
VlistVan den Broeke en de heeren
Anker, De Bart, Marijs, Paap en Polder
man. De 13 raadsleden, die zitting blij
ven nemen, wensch ik hartelijk met hun
ne herbenoeming geluk.
Gedurende zijne zittingsperiode heeft
Uw Raad vele mutaties ondergaan, zoodat
zich het ongewone feit voordoet, dat van
de leden, die op 3 September 1935 zitting
namen, slechts 8 leden blijven behooren
tot den niéuwen Raad, nl. de heeren An-
driessen, Edelman, König, Van Oorschot,
Post, Rorije, Sorel en Woltering. Door
den dood ontvielen ons de heeren Van
der Beke Callenfels, Cappon, Hildernisse
en De Meij, om andere redenen de hee
ren Van Hal, Harts, Laernoes, Nieuw-
schepen en Van Spanning.
Op onze 19 raadsplaatsen zullen dus in
het geheel na deze periode 15 persoons
wisselingen hebben plaats gehad, wat ons
allen in dit afscheidsuur zeker zal treffen.
Onze gedachten gaan hierbij in de eer
ste plaats -uit tot wijlen de '4 raadsleden,
die wij ten grave begeleidden en wier
nagedachtenis wij in eere zullen houden.
Ook de levenden, die ons verlaten heb
ben of gaan verlaten, kunnen zich over
tuigd houden vajn den dank der ge
meenschap voor alles wat zij als raadslid
in het algemeen belang hebben verricht.
Uw Raad heeft in de afloopende peri
ode 43 maal in openbare raadszitting ver
gaderd. Uwe vergaderingen hebben zich
in het algemeen gekenmerkt döor kort
heid en zakelijkheid, het beste bewijs voor
de goede verstandhouding en goede wis
selwerking tusschen Uw Raad en het Col
lege van Burgemeester en Wethouders.
De nu achter ons liggende vierjaarlijk
sche periode gaf aan onze gemeente
vooruitgang op verschillend gebied, de
Vlissingsche trias: haven, industrie en bad
plaats toont groei en bedrijvigheid. Vier
jaren geleden stond nog gemiddeld 1050
werkzoekenden personen bij de arbeids
beurs ingeschreven, terwijl dit getal nu
nog slechts gemiddeld 360 bedraagt. Wij
danken dit vooral aan de groote bedrij
vigheid, welke heerscht bij de Koninklij
ke Mij. „De Schelde"; dit grootbedrijf on
dergaat belangrijke uitbreidingen, waar„
van vooral genoemd mogen worden het
nieuwe droogdok en de afdeeling vlieg
tuigbouw. De N.V. Haven van Vlissingen
boekt toenemend gunstige finantieele - re
sultaten, de beide bunkerbedrijven gaan
vooruit. De Stoomvaart Mij. „Zeeland'
heeft twee fraaie nieuwe motorschepen
in dienst gesteld.
Uw Raad heeft een aan alle eischen vol
doend uitbreidingsplan met bebouwings
voorschriften vastgesteld. De woning
bouw nam sterk toe, waardoor het ge
meentelijk grondbedrijf veel grond ver
kocht. De verkeershindernis in den zee
boulevard bij de spuikom van den Polder
Walcheren is opgeruimd, en de nieuwe
rijweg om den Gevangentoren heen is in
bewerking. De West-Soeburgsche weg,
andere wegen en fietspaden, werden
verbeterd en verschillende nuttige werken
werden in werkverschaffing uitgevoerd.
Het Nollebosch werd verder uitgebreid
en gedeeltelijk voor het publiek openge
steld. De rijkswaterstaat zal binnenkort
het vliegveld Vlissingen belangrijk ver-
grooten, van de Zeeuwsche luchtlijn wordt
in toenemende mate gebruik 'gemaakt.
Het nijpend drinkwatervraagstuk is door
de levering van Noordbrabantsch bron
water opgelost. Een belangrijke uitbrei
ding van het rioolstelsel is in uitvoering
het materieel van den reinigingsdienst is
vernieuwd. Een brandweercentrale werd
gebouwd en nieuw brandweermateriaal
aangeschaft, een gemeentelijke vischmfjn
werd gesticht.
Gij moogt dus allen met voldoening op
Uw gemeentelijken arbeid terugzien
waarvoor U dank zij gebracht,, in het
bijzonder aan de zes vertrekkende leden,
wié onze beste wenschen voor hun ver
der leven mogen vergezellen. In het Bij
zonder moge ik daarbij noemen mevrouw
Van der Vlist, die als vrouwelijk raadslid
zoo sympathiek en rustig hare taak in
onze mannenomgeving verrichtte en aan
den wethouder, den heer Anker, met
wien wij ook in het College van Burge
meester en Wethouders steeds in goede
harmonie zoo nuttig en aangenaam
mochten samenwerken.
En ten slotte aan U allen, die als raads
lid zitting blijft houden, een tot weer
ziens in onzen Raad (op den eersten
Dinsdag in September a.s.
cioabbttis- 20 vooft iscon»
me der rivieren zeer groot is, kan het
overschot aan energie, dat men daardoor
op het Norrlandsche net kan krijgen, toe
gevoerd worden aan het Midden-Zweed-
sche net, zoodat desgewenscht de centra
les aan de Göta-alv uitgeschakeld kunnen
worden. Men hoeft dan minder water uit
het Vaner-meer te gebruiken dan anders,
zoodat de stand van het meer stijgt. Elke
centimeter was beteekent 60 millioen ku
bieke meter water. Men krijgt dus reser
ve om de centrales aan de Göta-alv op
volle kracht te laten werken, wanneer
eens dat kan maanden, desnoods ook
jaren later zijn door waterbegrek een
ander net stroom tekort komt. Zoo kan
water, dat anders nutteloos langs Porjus
heen zou stroomen, energie leveren, die
langs den drieduizend kilometer langen
omweg via het Vaner-meer, misschien an
derhalf jaar later weer naar Lapland te
rug komt om er het licht in den Pool
nacht te brengen.
Het is wonderlijk.
Bertil J.
POOLSCHE VEREENIGINGSLOKALEN
IN BERLIJN GESLOTEN.
Uit Berlijn werd vanmiddag gemeld, dat
de Gestapo de lokalen van de vereeniging
van Polen in Duitschland gesloten en ver
zegeld heeft, evenals de lokalen van de
Slavische Bank.
Verder wordt uit Berlijn gemeld, dat in
het gebouw van de Poolsche minderheid in
Duitschland huiszoekingen zijn gehóuden,
evenals in het gebouw van de Vereeniging
der Poolsche studenten. Het is nog niet be
kend of arrestaties verricht zijn.
POLITIERECHTER TE MIDDELBURG.
(Zitting van Vrijdag 18 Augustus 1939).
De volgende personen werden gedag
vaard:
M. P. van H., 23 jaar, loopknecht te Goes,
wegens verduistering van verschillende
geldsbedragen tot een totaal van 10,38,
ten nadeele van H. A. R. Verwer, gepleegd
op verschillende tijdstippen in 1939 te Goes.
Eisch en vonnis: 14 dagen gev. voorw.
met proeftijd van 3 jaar.
A. J. van D„ 27 jaar, schippersknecht te
Terneuzen, wegens verzet tegen de agenten
van politie J. C. Sol en A. Dubbelaar, ge
pleegd te Terneuzen in den nacht van 4 op
5 Juni 1939.
Eisch en vonnis 25 boete subs. 15 dagen
hechtenis.
P. J. H., 59 jaar, landbouwer te Aarden
burg, wegens mishandeling van Jozias Beun
op 28 Mei 1939 te Aardenburg.
Eisch en vonnis 5 boete subs. 5 dagen.
J. A. van P., schipper, 52 jaar, en P. M.
van P., 27 jaar, schippersknecht, beiden te
Terneuzen, wegens mishandeling van schip
per P. de Roeck, tezamen en in vereeniging
gepleegd op 3 Juni 1939 te Terneuzen.
Eisch en vonnis 10 subs. 10 dagen.
Ch. L. B., 54 jaar, klompenmaker te Klin-
ge, wegens beleediging van Helena de Wit
te, huisvrouw van C. v. Goethem, op 4 Juni
1939 te Klinge.
Eisch en vonnis: vrijspraak.
K. L. van L., huisvrouw van F. M„ 65
jaar, te Goes, wegens vernieling van de
mastieken dakbedekking van een W.C., toe
behoorende aan Pieter Liplijn, gepleegd op
5 Juni 1939 te Goes.
Eisch en vonnis: 15 subs 10 dagen.
V. van H., huisvrouw van E. J„ 48 jaar
te Westdorpe, wegens beleediging van M.
Coppieters, huisvrouw van A. Roeland, op
10 Juni 1939 te Westdorpe.
Eischen vonnis: 10 subs. 5 dagen.
Th. J. C„ 27 jaar, werkzaam te Terneu
zen, wegens mishanedling van zijne moeder
R. Tulckens op 17 Juni 1939 te Terneuzen.
Eisch: 20 subs 10 dagen. V.onnis: 15
subs. 10 dagen.
A. J. S., 29 jaar, werkman te Oostburg,
wegens mishandeling van Pieter Frederik
Ferkeste op 27 Juni 1939 te Oostburg.
Eisch en vonnis: 10 subs. 10 dagen.
E. W„ 54 jaar, arbeider te Sas van Gent,
wegens mishandeling van zijn zoons Benoni
en Alfons Cesar Willems op 20 April 1939
te Sas van Gent.
Eisch en vonnis: 25 subs. 15 dagen.
B. W„ 20 jaar, werkman te Selzaete, we
gens mishandeling van zijn vader Edmond
Willems op 20 April 1939 te Sas van Gent.
Eisch: 25 subs. 15 dagen. Vonnis: 25
subs 20 dagen.
L. M. T., 18 jaar, fabrieksarbeider; H. J.
T., 17 jaar, vlaswerker; E. F. de P., 20 jaar,
zonder beroep, en L. G. D„ 18 jaar, fa
brieksarbeider, allen te Gent, wegens dief
stal van 60 kg mosselen, toebehoorende aan
D. van Hevelen, te zamen en in vereeniging
gepleegd op 22 Juni 1939 te Filippine.
Eisch en vonnis: 25 subs. 15 dagen.
Middelburg.
Bevallen: A. M. Damen, geb. Van Baard
wijk d.
Overleden: C. van Belzen 68 j. jm.
Ondertrouwd: J. Jakobsen 25 j. jm. en
P. Pouwelse 22 j. jd., G. J. van Offenbeek
24 j. jm. en P. J. Roose 28 j. jd., J. F. M.
de Reeper 25 j. jm. en J. F. Kuijs 27 j. jd.
Goes.
Getrouwd: A. A. Soeters 27 j. jm. en A.
Ceulemans 21 j. jd., J. van den Buuse 26 j.
jm. té Vlissingen en J. Meijer 23 j. jd., C.
Eversen 22 j. jm. te Koudekerke en P. A.
Maas 25 j jd., J. Kesteloo 36 j. jm. te Kort-
gene en M. Winterswijk 36 j. jd., A. J. van
Nijnatten 24 j. jm. te Rucphen en Sprundel
en M. de Regt 27 j. jd. (D.Z.)
Vlissingen.
Van 14—17 Augustus.
Ondertrouwd: A. Brevet 28 j. jm. en E.
M. van de Vijver 21 j. jd., H. R. 't Hart 24
j. jm. en A. Vercammen 23 j. jd., H. J. van
Visvliet 26 j. jm. en C. van Hoorn 28 j. jd.
Bevallen: L. C. Theune, geb. Stroo d„ E.
J. van Leersum, geb. Hendriks z.
Overleden: J. J. de Smet 78 j. wedn. van
P. C. BocxtaalG. P. Mink 20 j„ J. H.
Klaijsen 71 j. (V.C.)
Soeburg.
Van 215 Augs.
Bevallen: J. de Willigen, geb. Fransooijs
z., T. Beenhacker, geb. Joziasse z., M. Chr.
de Rijcke, geb. Van den Bosse z„ G. Mudde,
geb. Wiardi d„ M. Eiff, geb. De Priester d.
Ondertrouwd: J. Brasser 26 j. jm. en A.
de Nooijer 25 j. jd.; J. J. de Smidt 27 j. jm.
en G. F. Krijger 27 j. jd., W. de Jong 22 j.
jm. en L. Hoogesteger 18 j. jd., J. A. v. d.
Meer 22 j. jm. en S. M. Louwerse 25 j. jd.,
J. Duijm 31 j. jm. en S. L. M. Daniëlsche
26 j. jd„ L. Noels 42 j. jm. en J. Snijder 45
j. jd.
Getrouwd: F. J. de Bruijne 26 j. jm. en
M. Blok 28 j. jd.
Overleden: C. Mondeel 76 j. wed. L. van
Moolenbroek. (Nwsbld.)