Hoe in de twintigste eeuw
nieuwe folklore ontstaat.
Vlaamsche Kronijk. I LAAI SU PtRiCiti):*.
MAZZOLA
TANDARTS SMIT
AFWEZIG.
„Je voelt je
'n ander
mensch!"
Eau de Cologne
lyfiei/
4'-s
\srt jdssjt. M
BUITENLAND.
Een eeuwenoude ruzie
tusschen Brusselaars en
Leuvenaars. De „dief
stal" van den Meiboom
door de Leuvenaars.
Een herhaling van den
„diefstal" van Op-Sin-
joorke door de Meche
laars ten nadeele van de
Antwerpenaars.
5 -• ni«
BURGERLIJKE STAND.
ADVERTENTIEN.
AFWEZIG
SairaloriuinMs „ONS BElANt"
VERLOTING
Ga nooit zónder
WEEST WELVERZORGD,
DRAAGT EEN WITTE BOORD!
nr",D°ï
CBOORDEN cr-
(Van onzen correspondent).
Brussel, 16 Augustus.
Ongetwijfeld heeft de Nederlandsche
krantenlezer reeds vernomen dat enkele
dagen geleden de Leuvenaars den Brus-
selschen Meiboom hebben gestolen op
verraderlijke, listige wijze en hem triom
fantelijk naar Leuven hebben gevoerd.
Dat is een geschiedenis waarover wij u
enkele nadere bijzonderheden moeten ver
tellen want zij toont aan hoe, in de twin
tigste eeuw, nieuwe folklore wordt ge
maakt en hoe, in grappigheid en vroo-
lijkheid, een volksgebruik dat naar men
beweert sedert zes honderd jaar zou be
staan, een repliek heeft gevonden van de
.zijde dergenen die er mee bedoeld werden.
Wij zuleln u niet de verzekering geven
dat alles op historische waarheid berust.
Maar een feit is een feit en dit wil dat
elk jaar op 9 Augustus, op den hoek
van de Zand- en de Broekstraten, op en
kele stappen van de overbekende Nieuw-
straat, in het midden van de straat een
boom moet worden geplant „door die van
Brussel" zooals zulks reeds gebeurt sedert
1311 een boom die Meiboom wordt
genoemd om een reden die ons onbekend
is. Het tweede feit is dat indien de plan
ning niet is gebeurd voor 5 uur 's na
middags „die van Leuven" welke er
steeds trouw bij zijn, het Meiboomrecht
overerven. Dit heeft in den loop der tij
den tot veel moeilijkheden aanleiding ge
geven, want men slaagde er niet steeds
in den boom op tijd ter beschikking te
hebben, waarbij1 ook nog kwam dat dege
nen die met dit „bouwwerk" waren be
last vele kapelletjes hadden te bezoeken
op den weg van het bosch tot de stad en
geslagen. Zij hebben zich overigens zoo ge
krenkt gevoeld dat onmiddellijk een klacht
werd ingediend bij de 'politie en dat de
boom te Leuven werd in beslag geno
menMen heeft nu het vooruitzicht dat
in de toekomst twee Meiboomen zullen wor
den geplant, een te Brussel en een te Leu
ven, want de Brusselaars beweren dat er
valsch gespeeld werd, om de hooger ge
noemde reden en de Leuvenaars houden
vol dat zij wel degelijk het spel hebben ge
wonnen dat door de traditie steeds als een
spel werd voorgesteld. Er is te veel verteld
geworden dat de Leuvenaars niet in staat
waren om de Brusselaars te verschalken en
iedereen moet het eens zijn dat zij dit goed
hebben gedaan. Dit toont aan hoe de volks
humor nog steeds zijn rechten doet gelden
ondanks de troebele tijden. De Leuvenaars
hebben er voor gezorgd dat als het ware
moderne folklore wordt geschapen, waar
aan zelfs een auto moest te pas worden ge
bracht.
Zij hébben zich ongetwijfeld laten leiden
door het avontuur dat de Antwerpenaars is
overkomen de vorige eeuw en waarin de
rol van de Leuvenaars toen werd gespeeld
door de Mechelaars. De hoofdheld van de
ze geschiedenis is „Op-Sinjoorke", welke
naam nu nog in den volksmond aan de
Antwerpenaars wordt gegeven. Er worden
over zijn ontstaan allerlei verhalen gedaan.
Het meest bekende en naar het schijnt ook
juiste verhaal is dat te Antwerpen op de
Meir een Duitsch koopman leefde ten tijde
van hertog Jan, met name Hans Pout, wel
ke koopman zijn wederhelft mishandelde
tot groot schandaal van de buren. Dit werd
aan Hertog Jan medegedeeld en om hem te
straffen werd besloten dat hij door middel
van een laken in de hoogte zou worden ge
zwierd, om te worden opgevangen en weer
in de hoogte te worden geworpen.
Het gebeurde, maar met een noodlottig
gevolg. De koopman viel met het hoofd op
den grond doordat twee poorters het la
ken hadden los gelaten. En hij was dood.
Sedertdien werd deze straf ten opzichte van
de echtgenooten die hun vrouw mishandel
den wel gehandhaafd, doch slechts als
symbool. In plaats van zelf in de lucht te
worden geslingerd was het een pop. Het ge
beurde echter voor de deur. De pop kreeg
den naam van Op-Sinjoorke toen signor An
tonio De Rivera y Prato, Spaansch edelman
te Antwerpen, ook de hekeling van het volk
had te ondergaan. Hij had een breeden
mond en de pop werd naar zijn uitzicht ge
maakt. Het volk riep toen steeds „Op Sin-
joorkeen de naam is gebleven. Men
beweert dat deze praktijk zeer heilzaam
was want de mannen, die hun vrouwen
openlijk mishandelden werden zoo zeldzaam
hun dorst te lesschen en dat bijgevolg I dat Op-Sinjoorke, zooals de pop was ge-
steeds op het laatste nippertje de boom
stond te prijken te midden van het stads
gewoel. Men beweert dat er een histori
sche gebeurtenis zou verbonden zijn aan
deze gewoonte. Jan I, hertog van Brabant,
zou het voorrecht van de Meiboomplan
ting hebben toegestaan aan de Brusse
laars omdat de Leuvenaars bij verrassing
in de stad waren gedrongen en bruiloft-
vierders in de wijk waar de Meiboom
wordt geplant1, hadden lastig gevallen.
Zij waren nochtans door de Brusselaars
verdreven geworden. Anderen beweren,
dat, er in heel het Brusselsche archief
van dit „historisch" feit geen spoor is te
vinden, alhoewel er wel een spoor is ge
bleven van een proces, dat werd gevoerd
wegens het feit dat de boom uit het Zo-
niënbosch werd gehaald en de administra
tie zich tegen deze schending verzette.
Men kon toen den tekst van de keure
niet voorbrengen en kwadetongen beweer
den toen ook, dat dé Leuvenaars uit laag
heid dit document hadden gestolen!..^.
Hoe dan ook, mocht de boom niet meer
uit het Zoniënbosch worden gehaald en se
dertdien is het een eigenaar uit Diegem, bij
Brussel die den boom levert aan „De St.-
Laurentiusvrienden", die de plechtigheid
noemd, sedert de Spanjaard uit schaamte
uit de stad was gebleven, op non-activiteit
moest worden gesteld. De Antwerpenaars
droegen echter het schalksche kereltje in
hun hart en bij elke volksplechtigheid of
feest werd hij weer voor den dag gehaald.
Toen ontstond ook de geschiedenis van
de Maneblusschers. Tusschen Mechelen en
Antwerpen bestond er een scherpe rivali
teit. Een dronken Mechelaar had nu de
brandweer gealarmeerd omdat de St
Romboutstoren in brand stond, bedrogen
door den maneschijn. Dit gaf den Meche
laars den naam van Maneblusschers en
de Antwerpenaars waren er vlug bij om
met de Mechelaars op allerlei wijzen den
spot te drijven. Toen besloten de Meche
laars zich te wreken. Eeh troep Meche
laars maakte zich bij verrassing meester
van Op-Sinjoorke, bij een volksfeest en
terwijl het gevecht werd geleverd vlucht
te een hunner met de pop naar de Schel
de. Al zwemmende werd de andere oever
bereikt en een ander Mechelaar bracht
Op-Sinjoorke in vollen galop te paard
naar Mechelen. Hier speelde hij zjjn rol
voort tot groote uitgelatenheid van de
Mechelaars die hem echter slechts bi
groote gelegenheden laten verschijnen
steeds inrichten, waarvoor hij den titel van I aan een raam van het stadhuis, want hij
beschermheer heeft verworven. De boom
wordt steeds in de stad gebracht langs de
Sehaarbeeksche Poort, waarlangs de Leu
venaars thans ook in de stad waren gedron
gen. Dat is alleszins een oud gebruik waar
van de atmosfeer, het volksche karakter en
alles wat er mee gepaard gaat wijst op den
Vlaamsehen aard van het volksleven te
Brussel. De planting gaat gepaard met een
stoet, zij is er de bekroning van en de stoet
trekt langs versierde straten, met veel kap
pellekens onderweg. Er stappen volkstypen
in, joelende, dikbuikige vrouwen, achter een
muziekkorps in ouden Franschen uniform
of in de gestreepte dracht van de veertien
de eeuw en waarboven het vaandel van de
St.-Laurentiusvrienden uitwaait. Er is een
burgemeester, een koets met een kohing,
een koningin en prinsessen, edelknapen, een
ezelken, een scheef rad van avonturen met
de poppen die het menschdom voorstellen
met al zijn wel en wee: de „mamzei", de
boerin, de advocaat, de militair, de koop
is oud gewordenMen blijft overigens
ook steeds een aanslag vreezen van de
Antwerpenaars en Op-Sinjoorke blijft
steeds goed opgesloten in een koffer. Wat
er met den Meiboom is gebeurd zal voor
de Mechelaars een aansporing zijn om
ook nog meer zorg te dragen voor hun
legendarische pop want al zijn de jaren
voorbij gegaan toch blijft de rivaliteit
bestaan, al is zij sportief geworden en als
het ware om een hulde te brengen aan
het verleden.
NAAR EEN DUITSCHE BEZETTING
VAN BRATISLAVA?
Het Engelsche blad „Times" meldt uit
Bratislava: Uit niet-officieele, doch zeer
betrouwbare, bron wordt vernomen, dat
man. De Meiboom volgt het laatst, op den I binnenkort een Duitsche militaire comman
wagen. En als hij is geplant dan wordt ge-1 dant zich in Bratislava, de hoofdstad van
speeld en gezongen in rondedans: „Waar I Slovakije, zal vestigen. Voorts doet het
kunnen wij nog beter zijn?", met daarach- I feit, dat de kazernes gedeeltelijk ontruimd
ter een Brabangonne en, onvermijdelijk de I zijn om Duitsche troepen te kunnen lege
Marseillaise. Dat is het klassieke program- I ren, vreezen, dat met een officieele Duit
ma- I sche bezetting van de Slovaaksche hoofd
Thans hebben de Peetermannen, zoo I stad rekening moet worden gehouden,
worden de Leuvenaars ook geheeten dat I. De steden langs het dal van de Waag,
alles in de war gestuurd. De arbeiders die alsmede Trencin en Zilina (Zlin) z{jn nog
de karwei van den boom op zich genomen I drukker met troepen bezet dan gewoonlijk
hadden bevonden zich nabij de St.-Maria- en alle wegen welke naar Zilina leiden, het
kerk in een herberg toen plots een gevecht I voornaamste knooppunt der Slovaaksche
ontstond op wat verderen afstand. De Mei-1 spoorwegen, zijn voor particulier vervoer
boom was op straat gebleven, en was ge- I verboden. De versterkingen in het dal van
plaatst om het verkeer niet te hinderen. I de Waag zijn volledig bezet, en de in Slo
Iedereen ging kijken naar de zoogenaamde I vakije wonende Hongaren die ter gelegen
vechters en de Leuvenaars maakten er ge-1 beid van de feesten St. Stephanus naar
bruik van om den Meiboom gauw op een
anderen auto te laden en er mee te ver
trekken. Toen de boom goed en wel weg
was, sprongen de „vechters" op hun mo
torrijwiel en vertrokken, achter den Mei-
Doom. Zij hadden de aandacht moeten af-
leiden. De Brusselaars hebben er een op-
Boedapest willen reizen, vertellen, dat het
voor de Slovaken bijna niet mogelijk is om
naar Hongarije te komen.
lossing
d^^^r]gtgroéide"ëp I
verbindfn^en drartTn, T de Noord-Zui<H
opdat het fntfi Pinten als „Meiboom",
der dat de treden. Zp beweren
CIANO NAAR ALBANIë.
Op 19 Augustus zal graaf Ciano, de
minister van buitenlandsche kaken, zich
SCh ,°P Sev°nden, nl. door gauw een naar Albanië begeven, waar hij tal van
am. boompje te nemen dat groeide op I openbare werken zal openen. Zijn reis zal
de Noord-Zuid- I
t at ale oogenblik
ver
wordt,
der dat x* uOMUCUen- £ii bewe
waneer hii l°m f6Chts -Meiboom'
wanneer hij door de „autoriteiten"
vangst genomenHoe ^1,!"
Leuvenaars op listige wijze met den T de
wLl°i ^„eib°0m b?stemd w^s verdwenen0""
drie dagen duren. Men meent te weten
dat Ciano tijdens een groote betooging» te
Tirana het woord tot het Albaansche volk
zal richten
SCANDINAVIë
AGENT DER GESTAPO TE STOCKHOLM
GEARRESTEERD.
waren de Brusselaar* mot „i, enen enl Het Zweedsche blad „Social Democraten"
Brusselaars met verslagenheid 1 meldt, dat te Stockholm een agent der Ges-
I I HT7T lAAOTUVSrH V
XVII.
Maria-Hemelvaart (15 Oogst) is in Bel
gië een algemeene feestdag, niet minder in
beteekenis dan de „gewone" Hemelvaarts-1
dag in Noord-Nederland.
Dit jaar viel 15 Augustus wel op een I
zeer gunstigen dag, nl. Dinsdag. De meeste
zaken geven dan in zoo'n geval hun perso
neel „de pont" pont--= brug), d.w.z. ze
slaan een brug van Zondag tot Dinsdag en
zijn dus 's Maandags, tusschen de twee
rustdagen, ook gesloten. (Valt een alge
meene feestdag op een Vrijdag, dan wordt
de tusschengelegen Zaterdag overbrugd).
Daarbij kwam dit jaar de „Engelsche I
week" van Zaterdag, zoodat zoo goed als I
iedereen vrij had van Zaterdag-namiddag
uur tot Woensdagmorgen, een eenige ge
legenheid dus, vooral voor menschen, die
weerhouden werden, hetzij door hun geld-1
beurs, hetzij door de vrees voor komende
onheilsdagen, van een lange vacantie-reis,
om er eens op uit te gaan.
Of er gebruik van gemaakt is!
In alle opzichten mag dit „week-end"-
met-een-verlengstuk, een succes op toe
ristisch gebied genoemd worden.
Misschien is dat ook wel voor een deel
te danken aan de omstandigheid, dat onze
medeburgers na een tijd van internationale
spanning en in het vooruitzicht van nieu
we bewogenheden, nog meer dan anders
behoefte hadden om althans deze paa: da
gen den drukkenden last van zich af te
schudden.
Door zwartkijkers wordt wel eens gezegd,
dat al die vacantie-drukte per slot van re
kening de menschen nog meer vermoeit
dan in hun drukken, bezigen arbeid. Mis-
chien is dit niet geheel zender waarheid, I
maar de vacantie-vermoe'enis geeft een
andere moeheid, dan die van en in het da-
gelijksche leven. Zooais een wijsgeer het
eens terecht heeft geschreven: ware rust is
niet ontstentenis van beweging, maar veel-1
eer evenwicht, der bewegingen. Met an
dere woordenniet door stilstand van alle I
werkzaamheid, doch door de afwisseling
vindt men verpoozing.
Wie het niet „onder de markt heeft I
gehad" (een Vlaamsche zegswijze, die waar
schijnlijk in Noord-Nederland niet bekend
is en die beteekent: het niet gemakkelijk
hebben) tusschen 12 en 15 Oogst, is ons
spoorwegpersoneel. Vooral op de ljjn Ant
werpen- (en Brussel-) Kust was het onge-
woon druk. Zaterdag zijn verscheidene hon
derden treinen door het station Gent ge-1
reden (in Gent komen de lijnen Antwerpen-
Kust en Brussel-Kust tesamen). In den na
middag was er van een dienst-regeling geen
sprake meer. Met een tusschen ruimte, die I
met het oog op de veiligheid zoo klein mo-
gelijk gehouden werd, d.w.z. om de 2%
minuut, liet men de treinen rijden.
En in Brugge, waar weer een knoop-
punt is, en waar niet alleen de Brussel
sche en de Antwerpsche treinen, doch ook I
die uit Noord en Zuid (o.a. uit de richting
Kortrijk en Frankrijk) samenkomen en
waar een paar kilometers na het station de
lijnen naar Oostende, naar Blankenberge
en naar Knokke zich splitsen, deed men
het nog weer anders. Immers een tijdruim
te van twee en een halve minuut zou de I
toevloed niet hebben kunnen verwerken.
Men liet de treinen eenvoudig vlak achter
elkaar vertrekken* zoodra het blok vrij
was, met opdracht aan de machinisten ma- I
tig te rijden en extra waakzaam te zijn,
tot het punt der splitsing.
Met dat al werd de dienst in geen enkel I
opzicht en op geen enkel oogenblik ont
wricht. Dit is alleszins een kranig stukje
werk, hetwelk van de spoorweg-ambtenaren
van de statie-oversten tot de eenvou
dige seinwachters en rangeerders een
buitengewone inspanning heeft gevergd.
Vooral als men bedenkt, dat al die treinen I
ook weer op hun terugreis natuurlijk j
zoo goed als leeg moesten verwerkt
worden. In 't bijzonder geldt dit voor 't hier- I
boven bedoelde splitsings-punt bij Brugge.
Immers achter-elkaar rijdende treinen in
drie richtingen laten splitsen en uit elkaar
laten gaan vergt wel veel aandacht, maar
nog heel wat moeilijker is het vanzelf
sprekend om, zonder ongelukken en zonder
opstopping, treinen uit drie richtingen op
één lijn samen te brengen.
In den strijd tusschen het spoor en de I
auto is eerstgenoemd vervoermiddel vast j
besloten, voor het andere niet onder te
doen inzake comfort en veiligheid.
Tusschen Brussel en de Kust loopen nu
nieuwe treinen, die den afstand Brussel-
Oostende bijv. in 57 min. afleggen, d.w.z.
dat ze op den vlakken weg 150 km rijden!
En nu is 15 Oogst, en daarmede feitelijk I
het groote reisseizoen, achter den rug. Het
buitengewone lange en buitengewoon schoo-
ne week-eind is voorbij; tienduizenden, die I
een jaar lang in den dagelijkschen slommer
leven, hebben er met weinig kosten van
kunnen genieten. Het weer heeft hen bo
vendien prachtig geholpen. Hoe men zoo'n
dag, of zoo'n paar daagjes opvat en in
richt, hangt natuurlijk af van velerlei om-1
standigheden, materieele en andere, en niet
het minst van persoonlijken aanleg en ge
aardheid. Wie vatbaar is voor schoonheid
zal wijd zijn zieledeuren opzetten en tril
len zullen de fijnste snaren, wanneer de I
onvergankelijke schoonheid van Gods schep-1
ping ze beroert.
Gezelle, de natuurdichter bij uitnemend-1
heid, zeide:
Als de ziele luistert,
spreekt het al een taal dat leeft
't Lijzigste gefluister
ook een taal en teeken heeft.
Hendrick de Vlaming.
HET JAARLIJKSCH BEZOEK VAN
H.M. DE KONINGIN
AAN AMSTERDAM.
Exodus. 1 Van 12 tot 18 September a.s.
Naar wjj vernemen, zal het jaarlijksche
officieele bezoek van H.M.- de Koningin aan
de hoofdstad dit jaar plaats vinden van
Dinsdag 12 tot Maandag 18 September a.s.
Tijdens dit bezoek zal, zooals bekend is,
in de Nieuwe Kerk de doopplechtigheid van
Prinses Irene geschieden, waarschijnlijk op
Vrijdag 15 of Zaterdag 16 September a.s.
Bij beschikking van den minister
van defensie is de officier-vlieger der 2e
klasse J. F. C. M. van den Bogaard, die
nende bij het vliegkamp „De Mok" den
21en Augustus 1939 ter beschikking ge
steld.
Goes.
Getrouwd: A. W. Kaufmann 23 j. jm. en
C. W. Bos 26 j. jd.
Bevallen: J. Tamminga, geb. Bostelaar d.
(D.Z.)
MARKTBERICHTEN.
M i d d e P b u r g, 17 Aug. Ter graan
markt van heden werden de eerste Schok
kers aangevoerd, die verhandeld werden
van 10.5011.50.
Middelburg, 17 Aug. Aangevoerd
door Waichersche boerjnnen (officieele
prjjsnoteering) Boter 0,73%; Eieren
j 4.25; Eendeieren 4.50; Kalkoeneiéren
6.
Aangevoerd door handelaren: Boter
0.73%; Eieren 4.25.
Particuliere prijs van den Marktzetter
van de Z.L.M.: Boter 0,81, Eieren 5.25;
Eendeieren 5.50.
Particuliere prijs van den Middelburg-
schen handel: Boter 0.80'; Eieren 5.25;
Eendeieren 5.50.
Middelburg, 17 Aug. Op de eiervei-
ling waren heden aangevoerd 22.000 stuks.
Witte kippeneieren: 4042 kg 2.57; 50
—52 kg 3.43; 52—54 kg 3.77; 54—56 kg
3,91—3,97; 56—58 kg 4,20—4,22 58—60
kg 4.53—4.61; 60—62 kg 4.63—4.65; 62
—64 kg 4.73—4.76 64—66 kg 4.76—4.94;
66—68 kg 4.77-4.78; 68—70 kg 4.93;
70—72 kg 5.35.
Bruine: 5456 kg 3.92; 5658 kg
4.17; 58—60 kg 4.54; 60—62 kg 4.67—
4.70; 62—64 kg 4.75; 64—66 kg 4.79—
4.82.
Eendeneieren 3.26; Kalkoeneieren 4.90
tapo is gearresteerd, die zich uitgaf voor
een uit Duitschland gevlucht communist en
die onder verscheidene namen werkte.
Voorts zjjn aanklachten ingediend tegen an
dere personen, o.m. een jong kantoorbe-
diende en verscheidene Zweedsche nat. soc.
Deze spionnen trachtten inlichtingen te krij-1
gen over aantallen arbeiders en productie
capaciteit der fabrieken, over emigranten
uit Duitschland enz.
Voor de belangstelling, betoond
naar aanleiding van het overlijden
van mijn Zuster,
Mejuffrouw A. A, H. SCHILT,
ook namens familie, mijn dank.
J. P. REIJNDERS SCHILT.
Middelburg, 16 Augustus 1939.
Voor de vele bewijzen van be
langstelling, betoond bij mijn 40-
jarig jubileum, zeg ik, mede na
mens mijne vrouw, mijn hartelijken
dank.
U. J. POTS.
Middelburg, Lange Delft 66.
De gehuwde RINGRIJDERS van
KOUDEKERKE zeggen langs deze
weg hun welgemeende dank aan
allen die hebben bijgedragen en
medegewerkt tot het welslagen der
ringrijderij op 2 Aug", j.l.
NEUS-, KEEL-, OORARTS
van 21 Augustus tot en met
3 September.
HOUTKADE MIDDELBURG
Morgen (Vrijdag)
Maandagavond 21 Augustus, 8 uur,
in „De Eendracht", fey.«a»
Markt Middelburg.
Besch. B. en W. d.d. 4 April 1939
No. 14.
Wèg vliegt de ver
moeidheid ver
dwenen is dat loo-
me, stoffige gevoel
Eau de Cologne
Boldoot maakt
U tot ,,'n ander
mensch!" Alle op
wekkende verfris-
sching, die alleen
zuivere „sterke"
Eau de Cologne
geven kan, werd
door Boldoot in
haat heerlijke Eau
de Cologne tezaam
gebracht!
Boldoot
NEDERLANDSCH FABRIKAAT.
Draagt een MEY's Boord die steeds
zijn mooi model behoudt en veel
langer schoon blijft dan alleondere
boorden
MET PKIMA LINNEN
Verkrijgbaar te Middelburg: H. J. M. Sies, L. Delft
62; Heerenmodemag. „De Klok"; Brouwenaar v.
d. Kamer; A. v. d. Weele Zn.; Hollaers-Verberkt,
L. Delft 54. Te Vlissingen: Hollaers-Verberkt; A.
v. d. Sande; J. S. Meuwsen. Te Goes: F. v. Zee
Zonen, St. Adriaanstr. 5a. Te Zierikzee: E, Holty.
Om.
met 4e MEY*» mpto
Yrieeelaan 12a, Rotterdam.