Hoe in de twintigste eeuw nieuwe folklore ontstaat. Vlaamsche Kronijk. I LAAI SU PtRiCiti):*. MAZZOLA TANDARTS SMIT AFWEZIG. „Je voelt je 'n ander mensch!" Eau de Cologne lyfiei/ 4'-s \srt jdssjt. M BUITENLAND. Een eeuwenoude ruzie tusschen Brusselaars en Leuvenaars. De „dief stal" van den Meiboom door de Leuvenaars. Een herhaling van den „diefstal" van Op-Sin- joorke door de Meche laars ten nadeele van de Antwerpenaars. 5 -• ni« BURGERLIJKE STAND. ADVERTENTIEN. AFWEZIG SairaloriuinMs „ONS BElANt" VERLOTING Ga nooit zónder WEEST WELVERZORGD, DRAAGT EEN WITTE BOORD! nr",D°ï CBOORDEN cr- (Van onzen correspondent). Brussel, 16 Augustus. Ongetwijfeld heeft de Nederlandsche krantenlezer reeds vernomen dat enkele dagen geleden de Leuvenaars den Brus- selschen Meiboom hebben gestolen op verraderlijke, listige wijze en hem triom fantelijk naar Leuven hebben gevoerd. Dat is een geschiedenis waarover wij u enkele nadere bijzonderheden moeten ver tellen want zij toont aan hoe, in de twin tigste eeuw, nieuwe folklore wordt ge maakt en hoe, in grappigheid en vroo- lijkheid, een volksgebruik dat naar men beweert sedert zes honderd jaar zou be staan, een repliek heeft gevonden van de .zijde dergenen die er mee bedoeld werden. Wij zuleln u niet de verzekering geven dat alles op historische waarheid berust. Maar een feit is een feit en dit wil dat elk jaar op 9 Augustus, op den hoek van de Zand- en de Broekstraten, op en kele stappen van de overbekende Nieuw- straat, in het midden van de straat een boom moet worden geplant „door die van Brussel" zooals zulks reeds gebeurt sedert 1311 een boom die Meiboom wordt genoemd om een reden die ons onbekend is. Het tweede feit is dat indien de plan ning niet is gebeurd voor 5 uur 's na middags „die van Leuven" welke er steeds trouw bij zijn, het Meiboomrecht overerven. Dit heeft in den loop der tij den tot veel moeilijkheden aanleiding ge geven, want men slaagde er niet steeds in den boom op tijd ter beschikking te hebben, waarbij1 ook nog kwam dat dege nen die met dit „bouwwerk" waren be last vele kapelletjes hadden te bezoeken op den weg van het bosch tot de stad en geslagen. Zij hebben zich overigens zoo ge krenkt gevoeld dat onmiddellijk een klacht werd ingediend bij de 'politie en dat de boom te Leuven werd in beslag geno menMen heeft nu het vooruitzicht dat in de toekomst twee Meiboomen zullen wor den geplant, een te Brussel en een te Leu ven, want de Brusselaars beweren dat er valsch gespeeld werd, om de hooger ge noemde reden en de Leuvenaars houden vol dat zij wel degelijk het spel hebben ge wonnen dat door de traditie steeds als een spel werd voorgesteld. Er is te veel verteld geworden dat de Leuvenaars niet in staat waren om de Brusselaars te verschalken en iedereen moet het eens zijn dat zij dit goed hebben gedaan. Dit toont aan hoe de volks humor nog steeds zijn rechten doet gelden ondanks de troebele tijden. De Leuvenaars hebben er voor gezorgd dat als het ware moderne folklore wordt geschapen, waar aan zelfs een auto moest te pas worden ge bracht. Zij hébben zich ongetwijfeld laten leiden door het avontuur dat de Antwerpenaars is overkomen de vorige eeuw en waarin de rol van de Leuvenaars toen werd gespeeld door de Mechelaars. De hoofdheld van de ze geschiedenis is „Op-Sinjoorke", welke naam nu nog in den volksmond aan de Antwerpenaars wordt gegeven. Er worden over zijn ontstaan allerlei verhalen gedaan. Het meest bekende en naar het schijnt ook juiste verhaal is dat te Antwerpen op de Meir een Duitsch koopman leefde ten tijde van hertog Jan, met name Hans Pout, wel ke koopman zijn wederhelft mishandelde tot groot schandaal van de buren. Dit werd aan Hertog Jan medegedeeld en om hem te straffen werd besloten dat hij door middel van een laken in de hoogte zou worden ge zwierd, om te worden opgevangen en weer in de hoogte te worden geworpen. Het gebeurde, maar met een noodlottig gevolg. De koopman viel met het hoofd op den grond doordat twee poorters het la ken hadden los gelaten. En hij was dood. Sedertdien werd deze straf ten opzichte van de echtgenooten die hun vrouw mishandel den wel gehandhaafd, doch slechts als symbool. In plaats van zelf in de lucht te worden geslingerd was het een pop. Het ge beurde echter voor de deur. De pop kreeg den naam van Op-Sinjoorke toen signor An tonio De Rivera y Prato, Spaansch edelman te Antwerpen, ook de hekeling van het volk had te ondergaan. Hij had een breeden mond en de pop werd naar zijn uitzicht ge maakt. Het volk riep toen steeds „Op Sin- joorkeen de naam is gebleven. Men beweert dat deze praktijk zeer heilzaam was want de mannen, die hun vrouwen openlijk mishandelden werden zoo zeldzaam hun dorst te lesschen en dat bijgevolg I dat Op-Sinjoorke, zooals de pop was ge- steeds op het laatste nippertje de boom stond te prijken te midden van het stads gewoel. Men beweert dat er een histori sche gebeurtenis zou verbonden zijn aan deze gewoonte. Jan I, hertog van Brabant, zou het voorrecht van de Meiboomplan ting hebben toegestaan aan de Brusse laars omdat de Leuvenaars bij verrassing in de stad waren gedrongen en bruiloft- vierders in de wijk waar de Meiboom wordt geplant1, hadden lastig gevallen. Zij waren nochtans door de Brusselaars verdreven geworden. Anderen beweren, dat, er in heel het Brusselsche archief van dit „historisch" feit geen spoor is te vinden, alhoewel er wel een spoor is ge bleven van een proces, dat werd gevoerd wegens het feit dat de boom uit het Zo- niënbosch werd gehaald en de administra tie zich tegen deze schending verzette. Men kon toen den tekst van de keure niet voorbrengen en kwadetongen beweer den toen ook, dat dé Leuvenaars uit laag heid dit document hadden gestolen!..^. Hoe dan ook, mocht de boom niet meer uit het Zoniënbosch worden gehaald en se dertdien is het een eigenaar uit Diegem, bij Brussel die den boom levert aan „De St.- Laurentiusvrienden", die de plechtigheid noemd, sedert de Spanjaard uit schaamte uit de stad was gebleven, op non-activiteit moest worden gesteld. De Antwerpenaars droegen echter het schalksche kereltje in hun hart en bij elke volksplechtigheid of feest werd hij weer voor den dag gehaald. Toen ontstond ook de geschiedenis van de Maneblusschers. Tusschen Mechelen en Antwerpen bestond er een scherpe rivali teit. Een dronken Mechelaar had nu de brandweer gealarmeerd omdat de St Romboutstoren in brand stond, bedrogen door den maneschijn. Dit gaf den Meche laars den naam van Maneblusschers en de Antwerpenaars waren er vlug bij om met de Mechelaars op allerlei wijzen den spot te drijven. Toen besloten de Meche laars zich te wreken. Eeh troep Meche laars maakte zich bij verrassing meester van Op-Sinjoorke, bij een volksfeest en terwijl het gevecht werd geleverd vlucht te een hunner met de pop naar de Schel de. Al zwemmende werd de andere oever bereikt en een ander Mechelaar bracht Op-Sinjoorke in vollen galop te paard naar Mechelen. Hier speelde hij zjjn rol voort tot groote uitgelatenheid van de Mechelaars die hem echter slechts bi groote gelegenheden laten verschijnen steeds inrichten, waarvoor hij den titel van I aan een raam van het stadhuis, want hij beschermheer heeft verworven. De boom wordt steeds in de stad gebracht langs de Sehaarbeeksche Poort, waarlangs de Leu venaars thans ook in de stad waren gedron gen. Dat is alleszins een oud gebruik waar van de atmosfeer, het volksche karakter en alles wat er mee gepaard gaat wijst op den Vlaamsehen aard van het volksleven te Brussel. De planting gaat gepaard met een stoet, zij is er de bekroning van en de stoet trekt langs versierde straten, met veel kap pellekens onderweg. Er stappen volkstypen in, joelende, dikbuikige vrouwen, achter een muziekkorps in ouden Franschen uniform of in de gestreepte dracht van de veertien de eeuw en waarboven het vaandel van de St.-Laurentiusvrienden uitwaait. Er is een burgemeester, een koets met een kohing, een koningin en prinsessen, edelknapen, een ezelken, een scheef rad van avonturen met de poppen die het menschdom voorstellen met al zijn wel en wee: de „mamzei", de boerin, de advocaat, de militair, de koop is oud gewordenMen blijft overigens ook steeds een aanslag vreezen van de Antwerpenaars en Op-Sinjoorke blijft steeds goed opgesloten in een koffer. Wat er met den Meiboom is gebeurd zal voor de Mechelaars een aansporing zijn om ook nog meer zorg te dragen voor hun legendarische pop want al zijn de jaren voorbij gegaan toch blijft de rivaliteit bestaan, al is zij sportief geworden en als het ware om een hulde te brengen aan het verleden. NAAR EEN DUITSCHE BEZETTING VAN BRATISLAVA? Het Engelsche blad „Times" meldt uit Bratislava: Uit niet-officieele, doch zeer betrouwbare, bron wordt vernomen, dat man. De Meiboom volgt het laatst, op den I binnenkort een Duitsche militaire comman wagen. En als hij is geplant dan wordt ge-1 dant zich in Bratislava, de hoofdstad van speeld en gezongen in rondedans: „Waar I Slovakije, zal vestigen. Voorts doet het kunnen wij nog beter zijn?", met daarach- I feit, dat de kazernes gedeeltelijk ontruimd ter een Brabangonne en, onvermijdelijk de I zijn om Duitsche troepen te kunnen lege Marseillaise. Dat is het klassieke program- I ren, vreezen, dat met een officieele Duit ma- I sche bezetting van de Slovaaksche hoofd Thans hebben de Peetermannen, zoo I stad rekening moet worden gehouden, worden de Leuvenaars ook geheeten dat I. De steden langs het dal van de Waag, alles in de war gestuurd. De arbeiders die alsmede Trencin en Zilina (Zlin) z{jn nog de karwei van den boom op zich genomen I drukker met troepen bezet dan gewoonlijk hadden bevonden zich nabij de St.-Maria- en alle wegen welke naar Zilina leiden, het kerk in een herberg toen plots een gevecht I voornaamste knooppunt der Slovaaksche ontstond op wat verderen afstand. De Mei-1 spoorwegen, zijn voor particulier vervoer boom was op straat gebleven, en was ge- I verboden. De versterkingen in het dal van plaatst om het verkeer niet te hinderen. I de Waag zijn volledig bezet, en de in Slo Iedereen ging kijken naar de zoogenaamde I vakije wonende Hongaren die ter gelegen vechters en de Leuvenaars maakten er ge-1 beid van de feesten St. Stephanus naar bruik van om den Meiboom gauw op een anderen auto te laden en er mee te ver trekken. Toen de boom goed en wel weg was, sprongen de „vechters" op hun mo torrijwiel en vertrokken, achter den Mei- Doom. Zij hadden de aandacht moeten af- leiden. De Brusselaars hebben er een op- Boedapest willen reizen, vertellen, dat het voor de Slovaken bijna niet mogelijk is om naar Hongarije te komen. lossing d^^^r]gtgroéide"ëp I verbindfn^en drartTn, T de Noord-Zui<H opdat het fntfi Pinten als „Meiboom", der dat de treden. Zp beweren CIANO NAAR ALBANIë. Op 19 Augustus zal graaf Ciano, de minister van buitenlandsche kaken, zich SCh ,°P Sev°nden, nl. door gauw een naar Albanië begeven, waar hij tal van am. boompje te nemen dat groeide op I openbare werken zal openen. Zijn reis zal de Noord-Zuid- I t at ale oogenblik ver wordt, der dat x* uOMUCUen- £ii bewe waneer hii l°m f6Chts -Meiboom' wanneer hij door de „autoriteiten" vangst genomenHoe ^1,!" Leuvenaars op listige wijze met den T de wLl°i ^„eib°0m b?stemd w^s verdwenen0"" drie dagen duren. Men meent te weten dat Ciano tijdens een groote betooging» te Tirana het woord tot het Albaansche volk zal richten SCANDINAVIë AGENT DER GESTAPO TE STOCKHOLM GEARRESTEERD. waren de Brusselaar* mot „i, enen enl Het Zweedsche blad „Social Democraten" Brusselaars met verslagenheid 1 meldt, dat te Stockholm een agent der Ges- I I HT7T lAAOTUVSrH V XVII. Maria-Hemelvaart (15 Oogst) is in Bel gië een algemeene feestdag, niet minder in beteekenis dan de „gewone" Hemelvaarts-1 dag in Noord-Nederland. Dit jaar viel 15 Augustus wel op een I zeer gunstigen dag, nl. Dinsdag. De meeste zaken geven dan in zoo'n geval hun perso neel „de pont" pont--= brug), d.w.z. ze slaan een brug van Zondag tot Dinsdag en zijn dus 's Maandags, tusschen de twee rustdagen, ook gesloten. (Valt een alge meene feestdag op een Vrijdag, dan wordt de tusschengelegen Zaterdag overbrugd). Daarbij kwam dit jaar de „Engelsche I week" van Zaterdag, zoodat zoo goed als I iedereen vrij had van Zaterdag-namiddag uur tot Woensdagmorgen, een eenige ge legenheid dus, vooral voor menschen, die weerhouden werden, hetzij door hun geld-1 beurs, hetzij door de vrees voor komende onheilsdagen, van een lange vacantie-reis, om er eens op uit te gaan. Of er gebruik van gemaakt is! In alle opzichten mag dit „week-end"- met-een-verlengstuk, een succes op toe ristisch gebied genoemd worden. Misschien is dat ook wel voor een deel te danken aan de omstandigheid, dat onze medeburgers na een tijd van internationale spanning en in het vooruitzicht van nieu we bewogenheden, nog meer dan anders behoefte hadden om althans deze paa: da gen den drukkenden last van zich af te schudden. Door zwartkijkers wordt wel eens gezegd, dat al die vacantie-drukte per slot van re kening de menschen nog meer vermoeit dan in hun drukken, bezigen arbeid. Mis- chien is dit niet geheel zender waarheid, I maar de vacantie-vermoe'enis geeft een andere moeheid, dan die van en in het da- gelijksche leven. Zooais een wijsgeer het eens terecht heeft geschreven: ware rust is niet ontstentenis van beweging, maar veel-1 eer evenwicht, der bewegingen. Met an dere woordenniet door stilstand van alle I werkzaamheid, doch door de afwisseling vindt men verpoozing. Wie het niet „onder de markt heeft I gehad" (een Vlaamsche zegswijze, die waar schijnlijk in Noord-Nederland niet bekend is en die beteekent: het niet gemakkelijk hebben) tusschen 12 en 15 Oogst, is ons spoorwegpersoneel. Vooral op de ljjn Ant werpen- (en Brussel-) Kust was het onge- woon druk. Zaterdag zijn verscheidene hon derden treinen door het station Gent ge-1 reden (in Gent komen de lijnen Antwerpen- Kust en Brussel-Kust tesamen). In den na middag was er van een dienst-regeling geen sprake meer. Met een tusschen ruimte, die I met het oog op de veiligheid zoo klein mo- gelijk gehouden werd, d.w.z. om de 2% minuut, liet men de treinen rijden. En in Brugge, waar weer een knoop- punt is, en waar niet alleen de Brussel sche en de Antwerpsche treinen, doch ook I die uit Noord en Zuid (o.a. uit de richting Kortrijk en Frankrijk) samenkomen en waar een paar kilometers na het station de lijnen naar Oostende, naar Blankenberge en naar Knokke zich splitsen, deed men het nog weer anders. Immers een tijdruim te van twee en een halve minuut zou de I toevloed niet hebben kunnen verwerken. Men liet de treinen eenvoudig vlak achter elkaar vertrekken* zoodra het blok vrij was, met opdracht aan de machinisten ma- I tig te rijden en extra waakzaam te zijn, tot het punt der splitsing. Met dat al werd de dienst in geen enkel I opzicht en op geen enkel oogenblik ont wricht. Dit is alleszins een kranig stukje werk, hetwelk van de spoorweg-ambtenaren van de statie-oversten tot de eenvou dige seinwachters en rangeerders een buitengewone inspanning heeft gevergd. Vooral als men bedenkt, dat al die treinen I ook weer op hun terugreis natuurlijk j zoo goed als leeg moesten verwerkt worden. In 't bijzonder geldt dit voor 't hier- I boven bedoelde splitsings-punt bij Brugge. Immers achter-elkaar rijdende treinen in drie richtingen laten splitsen en uit elkaar laten gaan vergt wel veel aandacht, maar nog heel wat moeilijker is het vanzelf sprekend om, zonder ongelukken en zonder opstopping, treinen uit drie richtingen op één lijn samen te brengen. In den strijd tusschen het spoor en de I auto is eerstgenoemd vervoermiddel vast j besloten, voor het andere niet onder te doen inzake comfort en veiligheid. Tusschen Brussel en de Kust loopen nu nieuwe treinen, die den afstand Brussel- Oostende bijv. in 57 min. afleggen, d.w.z. dat ze op den vlakken weg 150 km rijden! En nu is 15 Oogst, en daarmede feitelijk I het groote reisseizoen, achter den rug. Het buitengewone lange en buitengewoon schoo- ne week-eind is voorbij; tienduizenden, die I een jaar lang in den dagelijkschen slommer leven, hebben er met weinig kosten van kunnen genieten. Het weer heeft hen bo vendien prachtig geholpen. Hoe men zoo'n dag, of zoo'n paar daagjes opvat en in richt, hangt natuurlijk af van velerlei om-1 standigheden, materieele en andere, en niet het minst van persoonlijken aanleg en ge aardheid. Wie vatbaar is voor schoonheid zal wijd zijn zieledeuren opzetten en tril len zullen de fijnste snaren, wanneer de I onvergankelijke schoonheid van Gods schep-1 ping ze beroert. Gezelle, de natuurdichter bij uitnemend-1 heid, zeide: Als de ziele luistert, spreekt het al een taal dat leeft 't Lijzigste gefluister ook een taal en teeken heeft. Hendrick de Vlaming. HET JAARLIJKSCH BEZOEK VAN H.M. DE KONINGIN AAN AMSTERDAM. Exodus. 1 Van 12 tot 18 September a.s. Naar wjj vernemen, zal het jaarlijksche officieele bezoek van H.M.- de Koningin aan de hoofdstad dit jaar plaats vinden van Dinsdag 12 tot Maandag 18 September a.s. Tijdens dit bezoek zal, zooals bekend is, in de Nieuwe Kerk de doopplechtigheid van Prinses Irene geschieden, waarschijnlijk op Vrijdag 15 of Zaterdag 16 September a.s. Bij beschikking van den minister van defensie is de officier-vlieger der 2e klasse J. F. C. M. van den Bogaard, die nende bij het vliegkamp „De Mok" den 21en Augustus 1939 ter beschikking ge steld. Goes. Getrouwd: A. W. Kaufmann 23 j. jm. en C. W. Bos 26 j. jd. Bevallen: J. Tamminga, geb. Bostelaar d. (D.Z.) MARKTBERICHTEN. M i d d e P b u r g, 17 Aug. Ter graan markt van heden werden de eerste Schok kers aangevoerd, die verhandeld werden van 10.5011.50. Middelburg, 17 Aug. Aangevoerd door Waichersche boerjnnen (officieele prjjsnoteering) Boter 0,73%; Eieren j 4.25; Eendeieren 4.50; Kalkoeneiéren 6. Aangevoerd door handelaren: Boter 0.73%; Eieren 4.25. Particuliere prijs van den Marktzetter van de Z.L.M.: Boter 0,81, Eieren 5.25; Eendeieren 5.50. Particuliere prijs van den Middelburg- schen handel: Boter 0.80'; Eieren 5.25; Eendeieren 5.50. Middelburg, 17 Aug. Op de eiervei- ling waren heden aangevoerd 22.000 stuks. Witte kippeneieren: 4042 kg 2.57; 50 —52 kg 3.43; 52—54 kg 3.77; 54—56 kg 3,91—3,97; 56—58 kg 4,20—4,22 58—60 kg 4.53—4.61; 60—62 kg 4.63—4.65; 62 —64 kg 4.73—4.76 64—66 kg 4.76—4.94; 66—68 kg 4.77-4.78; 68—70 kg 4.93; 70—72 kg 5.35. Bruine: 5456 kg 3.92; 5658 kg 4.17; 58—60 kg 4.54; 60—62 kg 4.67— 4.70; 62—64 kg 4.75; 64—66 kg 4.79— 4.82. Eendeneieren 3.26; Kalkoeneieren 4.90 tapo is gearresteerd, die zich uitgaf voor een uit Duitschland gevlucht communist en die onder verscheidene namen werkte. Voorts zjjn aanklachten ingediend tegen an dere personen, o.m. een jong kantoorbe- diende en verscheidene Zweedsche nat. soc. Deze spionnen trachtten inlichtingen te krij-1 gen over aantallen arbeiders en productie capaciteit der fabrieken, over emigranten uit Duitschland enz. Voor de belangstelling, betoond naar aanleiding van het overlijden van mijn Zuster, Mejuffrouw A. A, H. SCHILT, ook namens familie, mijn dank. J. P. REIJNDERS SCHILT. Middelburg, 16 Augustus 1939. Voor de vele bewijzen van be langstelling, betoond bij mijn 40- jarig jubileum, zeg ik, mede na mens mijne vrouw, mijn hartelijken dank. U. J. POTS. Middelburg, Lange Delft 66. De gehuwde RINGRIJDERS van KOUDEKERKE zeggen langs deze weg hun welgemeende dank aan allen die hebben bijgedragen en medegewerkt tot het welslagen der ringrijderij op 2 Aug", j.l. NEUS-, KEEL-, OORARTS van 21 Augustus tot en met 3 September. HOUTKADE MIDDELBURG Morgen (Vrijdag) Maandagavond 21 Augustus, 8 uur, in „De Eendracht", fey.«a» Markt Middelburg. Besch. B. en W. d.d. 4 April 1939 No. 14. Wèg vliegt de ver moeidheid ver dwenen is dat loo- me, stoffige gevoel Eau de Cologne Boldoot maakt U tot ,,'n ander mensch!" Alle op wekkende verfris- sching, die alleen zuivere „sterke" Eau de Cologne geven kan, werd door Boldoot in haat heerlijke Eau de Cologne tezaam gebracht! Boldoot NEDERLANDSCH FABRIKAAT. Draagt een MEY's Boord die steeds zijn mooi model behoudt en veel langer schoon blijft dan alleondere boorden MET PKIMA LINNEN Verkrijgbaar te Middelburg: H. J. M. Sies, L. Delft 62; Heerenmodemag. „De Klok"; Brouwenaar v. d. Kamer; A. v. d. Weele Zn.; Hollaers-Verberkt, L. Delft 54. Te Vlissingen: Hollaers-Verberkt; A. v. d. Sande; J. S. Meuwsen. Te Goes: F. v. Zee Zonen, St. Adriaanstr. 5a. Te Zierikzee: E, Holty. Om. met 4e MEY*» mpto Yrieeelaan 12a, Rotterdam.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 3