ZEEUWSCH ZONDAGSBLAD I ptedicatie Lof der Zotheid ■tip' "m VAN DE PROVINCIALE ZEEUVSCHE MIDDELDUDGSCHE COUDAhT ZATERDAG 12 Aug. 1939 KORTE ZEEUWSCHE KRONIEK. DAEGEUKSE DIENGEN De UIT DE MIDDELBURGSCHE COURANT VAN VOOR VIJFTIG JAAR DAMMEN EN SCHAKEN. ONZE VADER. 111. De tweede bede van het Onze Va der luidt: Uw Koninkrijk kome. Wij zijn niet tevreden met de we reld en met onszelf. Er is ergens in ons verborgen een verlangen naar een andere wereld met andere menschen. Sinds Christus beseffen wij, dat zulk een andere wereld er één zou moeten zijn van liefde, gerechtigheid, waar heid, vrede, zonder ziekte, en zelfs op de één of andere wijze zonder dood. Velen werkten een prachtig leven lang aan de komst van deze nieuwe orde. Velen verwachtten, dat opvoe ding, kerstening of maatschappelijke omwenteling haar zou brengen en droomden: „Zal het niet heerlijk zijn om zóó te gaan, zoo rein, zoo gaaf, en bij geheele volken de nieuwe wereld rijzen te zien"De nieuwe we reld kwam niet en wie gelooft thans nog, dat zij komen zal? Toch bedoelen wij de nieuwe we reld, wanneer wij bidden: Uw Ko ninkrijk kome. De Bijbel althans heeft deze nieuwe orde op het oog, wanneer hij spreekt van Koninkrijk Gods. Het verschil met onze verwachtingen is echter, dat dit Rijk niet door men schen tot stand zal worden gebracht, maar door God. Het komt niet van be neden, maar van boven, vpn den kant van Jezus Christus, als een laatste, almachtig, verschrikkelijk en heerlijk ingrijpen. Wanneer ik den nood der wereld zie en onze machteloosheid om de bron van dien nood te stelpen, en ik denk er aan, dat God dit alles moet aanzien, dan welt een dringend gebed in mij op, het Bijbelsche gebed: Uw Koninkrijk kome. Dus blijft ons alleen het gebed? Hoe zullen actieve Westerlingen hierin be vrediging vinden? Er is echter nog iets zeer actiefs. Men bidde niet al leen, maar getuige ook door daden van het komende Rijk. Men schenke liefde, liefde die niet terugvraagt, in een wereld van liefdeloosheid. Men strijde voor gerechtigheid, in een we reld van onrecht. Men kampe voor waarheid en vrede, in een wereld van leugen en haat. Men geneze en trooste, in een wereld van ziekte en dood. Men getuige alzoo: Gods Koninkrijk komt. F. EEN ZEEUWSCHE REIS VÓÓR HONDERD JAAR. II (Slot). De reis zooveel mogelijk over land. In het vorige artikel schreven wij over de Zeeuwsche reis te water. Al was deze niet altijd de aangenaamste, toch was zij de goedkoopste, de meest gemakkelijkste en daarom de meest gebruikelijke. Men had slechts te Middelburg aan boord te gaan om te Rotterdam de stoomboot of het beurtschip te verlaten. Er bestond nog een andere weg. Deze ging zooveel mogelijk over land. Het reizen in een rijtuig was vroeger zeer bezwaarlijk. De kleiwegen waren in het najaar en in den winter vaak modder poelen en deden in den zomer wolken stof opwaaien. Een weinige verbetering kwam, toen de kleiwegen bezand werden. De weg was dan na een hevige regenbui weer spoe dig droog. Toch duurde op Walcheren een reis naar Domburg, op Zuid-Beveland een reis naar Bath en op Schouwen een reis naar Haam stede nog vrij lang. In de volkstaal wordt dit op de genoemde eilanden nog in herin nering gehouden door te spreken van een Domburgsche reis, een Bathsche reis of een Haamsteesche reis, als iemand bij het doen van een boodschap bijzonder lang weg blijft. Toen de wegen bestraat werden, ging het reizen vlugger. Door de glorie van de alom beroemde trekschuit werd in Holland de behoefte aan straatwegen niet zoo spoedig gevoeld. In Zeeland, het eilandenrijkje, kon den er geen trekschuiten varen. Het ver wondert dan ook niet, dat de oudste straat wegen in ons gewest worden gevonden. Hebben wij in het vorige artikel gewezen op een onjuistheid in onze geschiedenisboe ken over de eerste stoomboot in ons land, iets dergelijks bestaat ook over den eersten straatweg. Bijna algemeen wordt hiervoor gehouden de bekende Zeestraat van Den Haag naar Scheveningen, als zijnde in 1665 door Huygens aangelegd. Toen bestond ech ter reeds meer dan een eeuw de straatweg van Vlissingen naar Middelburg. De Noord- weg was toen ook al tot Serooskerke ver hard, terwijl er nog straatwegen waren naar Vere en naar Arnemuiden. En hoe waren vroeger de vervoermidde len'. Wij, die eerst in koetsen op veren en gummibanden en nu in zacht rijdende auto's zijn verwend, kunnen ons niet ge makkelijk voorstellen, dat onze voorouders een eeuw geleden moesten reizen in „schok kende, nauwe, dreunende, vuile, tochtige, harde, tuitelige doozen, een soort van groo- te rammelende builkisten op vier wielen", zooals Hildebrand ze beschrijft. Laten wij zien, waarin een Zeeuwsche reis vroeger zooveel mogelijk over land bestond. De reiziger bestelde in de bekende Vijf Ringen te Middelburg een rijtuig, dat hem over Nieuw- en Sint-Joosland naar het vèerhuis aan het Sloe bracht. De koetsier werd betaald. De veerman bracht hem voor 35 cent naar den Zuidbevelandschen oever. Was het stormachtig weer of was de zon reeds onder, dan werd het veergeld ver dubbeld. Toen in 1873 de Sloedam was ge legd, zoowel voor den trein als voor het publiek verkeer, verviel natuurlijk het veer.. Pierj Ik bin dat oalle jaere gewend om even tjes om-ende-weter te gaen nae' de Poel- 'oeve a' de kleine Freek verjaert. Die 'êet nae' me, weet je. En a' wil ik noe nie' wete da' 'k naemzot bin; sehille doet het toch. Ja, da' je dae' toch wat mêer voe' over eit as voe' de are neefjes en nichtjes. Ze fêestten in de kêete, wan' schoenen uutdoe, dae' d i e n k e ze tegenwooreg nie' meer om; dat is ok iet' dat a uut den tied lis. Oal 't slik van de wegt draege ze in 'uus, en dae' mö' Mientje niks van weet je; op d'r móóie klêe-en en lóopers. Zo dus, die guus om een baksje thee mie' een taartje 'ewist en toen waere ze wee' vertrokke nae' de stekelbeiers. Dae' ikjwaem der êen an de deure en dat was Pi£r, die kwam mie' de veilingspapieren en de centen van de kouwelienen en de madeleinen. Ie wier nae' den Baes verwe- ze, die zat net in z'n kantoor, dus Pier riep ui-la an d'achterdeure. Een stuitje naedien komt 'n vrom, wee' nae' de kêete en ie roept voe de deu're: de bovendeur e stieng op een garre, „den Baes ei me naer 'ier 'estierd, ie zei: „je mö' maer is nae' de vrouwe gae', dae' 'za' wè' wat ofvoalle voe' je", zö dus: 'ier bin 'k noe, Ik zag da' Mientje vremd op keek, mae' ze zei: „zö, nou komt er dan êest maer is in." Dat dee' 'n. Ze zei: „zit". Ie pakten een stoel en net zö gemanierd vroog 'n: „mag ik deze stoel pakke?" En toen: „verjaer Freeksje vandaege? Dat 'k a' 'edocht". Mientje die een bak thee voe' z'n "eschonke en een scheuteltje mie' een taartje der op en een vurksje der nest voe' z'n neer'ezet. Ie zei: „ja, m'n vrouwe zei: „da' 's tiene tegen één of Freeksje ver jaert. Me zagge dae' een köoie guus verbie komme, naer 'ier. En toen is ze an 't reke nen 'egae en ze zei: „ja 'öor, dat ei om de zen tied 'ewist". Ik zegge: „wacht, gee' me daer is gauw die veilegspapieren, dan gae' k op slag betaele'". Ie pakten z'n vurksje en ie knikten op Mientje: „nog wèl gefiles- teerd oor en dat 'n voorspoedeg öp mag Toen a ten een paer happen 'edaen ie zei. „kiek, a den bakker der noe vee' van soort van twêe-e voe' een cent, dan den mien daarlik voe' vaste klant". Zö mits keek n is schoef om nae' de deure, sebiet wee' vóór z'n en mae' spitte mie' z'n vurke. Den Baes was ter in 'ekomme en die bleef stae' kieke ofdat 'n z'n öogen nie' kust ge- löove. „Mae'" zeit 'n en nog êens: „mae', zit jie noe 'ier?" „Ja", zei Mientje, „je eit 'n toch zelft gestierd? Dat zeit 'n temis- sen." Ze keke ollebei nae' Pier, mae' die oal z'n aandacht bie z'n eten. Ie slikten z'n leste hapje deur. Toen keek 'n is scheef nae' Mientje en ie zei: „nêe-e dank je, één is genoegt, 'öor, dank je vriendelik, méér mö' 'k nie', Mientje beet op d'r luppen en ze vroog an den Baes: „ei jie dan nie' 'ezeid dat 'n naer 'ier most komme?" Pier draaiden z'n 'öod verzichtjes een bitje nae' de kant van den Baes en ie keek is schuins nae' boven, net persies as da' een 'ond soms kieke kan, a ten weet, dat 'n kwaed 'edaen eit. Me schöte olie drie-e in de laehe en den Baes zei: „gin mond 'k er van open- "edae". Pier gaf glad gin antwoord, maer ie pakten z'n komme thee en toen a ten 't leste sloksje deur z'n keelgat 'egoten zei den, zachtjes voe' z'n eigen, mae' zö, da' me 't olie drie-e góed kuste verstae: „sie- zö! De onstrantste boenkzoenken zupe de mêeste eiers". Mie z'n onschuldegste gezicht draaiden i/e z'n eigen om op z'n stoel en ie knikten op den Baes: „ok nog wèl gefilestêerd, 'öor Baes, mie' de verjaerdag van je zeune, en da' me der nog dikkels getuge van magge weze. Het is een flinke jongen, öor; dat mag ter van gezeid worre. Je zu' ter a gauw een petatezetter an „Pier", zei den Baes en die stieng mae' mie' z'n 'öod te schodden: „je bint een wijs man". „Mae' noe wor' 't tied da' 'k wiggae', 'öor," zei Pier en ie zetten z'n stoel an de kant, „ik a' vee' an motten 'öore, van m'n leven, mae' dae' ze me noe nog nöoit voe' uut-'escholle. Alia, den goeie middag samen". Toen zag ik voe' d' êeste kêer dat 'n een plooster nest z'n ooge ik zegge: „wat is dat Pier, je ei toch gin botsing 'ehad?" Ie zei: „ja. Mee m'n vrouwe. Dae' zat een vliege op m'n öoge. Ze zei: „stille Pier. Bluuft is even stille zitte, dan za' 'k die vliege daer is wig doe-e. Mie de poker". Mae' die vliege wupten een ennetje vadder en ik lag voe' oud vuul onder den taefel. Glad van m'n verzei of". Ie knikten nog is op ons olie drie-e en ie gieng der an 't lachende van deur. En ons knikten is op mekare, ok aan 't en ik zegge: „laet die mae' löope, 'öor!" Freek Hóógstee. De laatste veerman was Casper Baas, die den 16den Mei 1888 is overleden. In Zuid-Beveland ging de reis over 's-Heer Arendskerke naar Goes. Hier werd in een ander rijtuig overgestapt om ver der te rijden over Kloetinge, Kapelle, enz., maar niet naar de oostpunt van Zuid-Beve land, zooals de lezer mogelijk zou verwach ten. De tocht over de vele slikken en kre ken van het breede Kreekrak was niet zoo gemakkelijk. Wel was er te Bath een veer man, doch deze voèr niet af naar Brabant, of hij moest minstens 4 ontvangen, hetzij dit door één of twee personen betaald werd. De reis ging dus van Goes naar Ierseke- dam. Van hier werd overgezet naar het overliggende Gorishoek op 't eiland Tolen, dus dwars de Oosterf-Schelde over. Eén persoon moest 1.20 betalen; waren er twee, dan elk 0.70. Bij storm of na zons ondergang werd weer dubbel tarief bere kend. Van Gorishoek af- reed men over Seher- penisse en Poortvliet naar de stad Tolen. Na voor 7% cent over de Eendracht te zijn gezet, kon men per rijtuig Bergen op Zoom bereiden, van waar verder door Brabant de weg naar Holland openstond. Omge keerd werd de reis van uit Holland en Bra bant naar Zeeland ook altijd gedaan over Tolen, enz. Niet ten onrechte werd daarom Tolen vroeger „de Poort van Zeeland" ge noemd. Toen na den Franschen tijd de zandwe gen, die het drukst bereden werden, omdat zij de verbinding vormden tusschen de grootste plaatsen, verhard werden, kwamen de genoemde wegen over Walcheren, Zuid- Beveland en Tolen bet eerst aan de beurt. In 1818 werden zij bestraat. De afstand van Middelburg (Slikpoort) tot het Sloe was 6.9 km, van het -Sloe naar Iersekedam 25 km en van Gorishoek op 't eiland Tolen naar het veerhuis aan de Eendracht 13 km. Samen bijna 45 km. Daar over dezen straat weg de postwagen of diligence reed, die ook, naar wij meenen te weten, reizigers meenam, werd de weg tot in dezen tijd toe de postweg genoemd. Deze moeilijke en langdurige Zeeuwsche reis moest gedaan worden tot 1873, toen Zeeland eindelijk zijn spoorweg kreeg en door de Kreekrak en het Sloe een dam werd gelegd. Hierdoor kwamen twee veren of overzetplaatsen te vervallen. Als het stormde of regende was het geen pretje te worden overgezet, daar de veer schuiten open en bloot waren. Wij schreven reeds, dat bij stormachtig weer dubbel ta rief moest betaald worden. Maar waar is de grens tusschen storm en een zeer hevi- gen wind? Onze voorvaderen waren echter praktisch. Het reglement luidde, dat het storm was, als de molen gezwicht was, d.w.z. als de zeilen van de wieken waren opgevouwen. Natuurlijk was maar op één der oevers een veerman gestationneerd. Werd hij van de overzijde begeerd en hij dus met zijn schuit moest komen, dan werd een mand aan een paal opgehaald. Toen nog niet lang geleden de veerdienst VereKamperland nog in particulier bezit was, werd ook alleen maar gevaren, als er reizigers waren. Werd aan den Noordbeve- landschen wal de veerboot verlangd, dan werd daar de mand geheschen. Na het lezen van 't geen wij geschreven hebben over een Zeeuwsche reis vóór on geveer honderd jaar, zal zeker niemand te rug verlangen naar den ^zoogenaamden goeden ouden tijd. R. B. J. de M. DE EERSTE NAAIMACHINE. In het jaar 1814 had de Weensche kleer maker Madersperger een naaimachine ge maakt, waar hij van keizer Frans Josef het patent op kreeg. Dit was de „eerste naai machine op het aardrond" zooals men toen zei. Vroeger naaide men alleen met de hand. Ook Madersperger had nog nooit met een machine genaaid, maar toen hij weer eens met een pak bezig was, dacht hij: „Waar om zou er eigenlijk niet een machine ge maakt kunnen worden, die hetzelfde werk doet als de hand van een mensch bij het naaien?" Hij lette toen heel goed op, wat hij eigenlijk deed, als hij naaide en probeer de na zijn werk met garen en naalden, hout en ijzer verschillende proeven te nemen en zoo „met een ijzeren hand" te naaien. Na heel lang oefenen lukte het hem eindelijk in 1807 een machine te maken, waarbij werkelijk twee naalden met spitse punten naaiden. Maar natuurlijk had deze machine nog veel fouten en daarom werkte hij in alle stilte verder en na 6 jaar had hij zijn machine zoo verbeterd, dat hij er 100 ste ken per minuut mee kon doen. De regeering wilde hem het patentrecht voor zijn machine niet geven. Madersper ger liet zich niet ontmoedigen en ging er mee naar den keizer zelf. Er werd aan het hof lang en breed over gepraat en het slot was, dat hp werkelijk het patentrecht voor zijn machine kreeg. Maar de uitvinder was te arm om het patentrecht te betalen, dus hij kwam er niet veel verder mee. Niemand had tijd voor hem. Zooging Madersperger weg uit Weenen en hij trok met zijn vrouw door het heele land. De menschen hadden zijn naam intusschen allang vergeten en einde lijk, toen hij al 82 jaar was kwam hij in Weenen terug en werd in het armenhuis opgenomen, waar hij een maand later stierf. 9 Maar later, toen de naaimachine's over de heele wereld werden verspreid en alle huisvrouwen een naaimachine wilden heb ben om hun kleeren te kunnen naaien, dacht men weer aan hem en toen richtte men op zijn grai een eenvoudig standbeeld op, waarop te lezen staat, dat Madersper ger de man was, die de eerste naaimachine maakte. Bezoek van Mars. De geleerden die de vorige week getracht hebben bij Mars binnen te kijken, gelijk oude dames die in spionnetjes het leven van andere oude dames beloeren, zijn weer niet veel verder gekomen. Tot hun veront schuldiging moet worden aangevoerd dat Mars, ofschoon „vlakbij", nog altijd een slordige 50 millioen kilometer van ons ver wijderd was. Tisschen oude dames ontstaat ook wel eens een respectabele verwijdering, maar zelden een van 50 millioen kilometer. Tenzij ook op Mars oude dames wonen. Dit lijkt echter niet aannemelijk wanneer men verneemt dat de temperaturen er vari- ëeren van 30 a 80 graden overdag tot 100 graden onder nul na het diner. Uit deze ge gevens moet worden afgeleid, dat sprin gende waterleidingen er waarschijnlijk een nog bekender verschijnsel zijn dan bij ons en dat, indien men ook op Mars met een werkloozenprobleem worstelt, de loodgie ters er tenminste wel altijd te doen zullen hebben. Dit is inmiddels niet een conclusie die afkomstig is van bovengenoemde geleer den. Aan hen hebben wij daarentegen wel de onthulling te danken, dat de hoeveel heid zuurstof op .Mors slechts 1 bedraagt van die bij ons. De Marsianen moeten dus gelijken op het menschentype dat bij ons wordt aangetroffen in koetsierskroegen, te lefooncellen, excursiebussen en dubbeltjes bioscopen. De sprongen in temperatuur schelen niet zooveel met de onze. Het verschil is ech ter, dat de temperatuur op Mors 150 gra den verschil aantoont tusschen dag en nacht, en bij ons tusschen ochtend en na middag. De ijsbanen op Mars zijn vermoe delijk slechts 's nachts open, hetgeen be vorderlijk moet zijn voor den geregelden gang van het onderwijs, aangezien de kin deren op deze wijze nooit ijsvacantie hoe ven te hebben. Zij zullen waarschijnlijk overdag op school slapen, zooals bij ons in den zomer. De geleerden hebben verder vastgesteld, dat Mars doorsneden is door kanalen. Dit wijst op een hooge trap van beschaving, daar kanalen ondenkbaar zijn zonder mi nisters van waterstaat die ze openen en zonder tollen'. Door de telescoop gezien is Mars voor tweederden lichtelijk rood van kleur. Daar uit af te leiden dat de planeet bevolkt zou zijn met vrijzinnig- of siciaal-democraten, of dat de heele bevolking geabbonneerd zou zijn op een rase blad met aardigen inhoud, ware weinig minder dan onwetenschappe lijk. De kleur van het andere deel veran dert met de seizoenen en dit wijst niet op de mogelijkheid dat de dames er, zooals bij ons, in den zomer blond worden, maar op het bestaan van plantenleven. Maar in dien er plantenleven is, moet er ook die renleven bestaan. En als er dierenleven is, moeten er politici, jazzmuziek en bridge drives zijn. De astronomen hebben daarnaast don kere plekken op Mars waargenomen. Zij kunnen hiervoor geen verklaring geven. Vermoedelijk heeft ook Mars zijn Oss. Pogingen om met Mars in contact te tre den zijn wederom mislukt. In Louden werd verleden jaar voor 1 schilling 6 pence een telegram naar Mars aangenomen „zonder, waarborg van overkomst". Dit jaar heeft de P.T.T.-direetie zulke telegrammen ge weigerd. Ze wil alleen zaken doen op onze eigen planeet. Het riext naar autarkie en minister Damme zou als P.r.I":-directeur zeker nooit één telegram hebben geweigerd. Eén ding is Zeker: hoe dicht bij Mars wjj ook geweest zijn, ik heb er evenmin iets op kunnen zien als wanneer ik afhan kelijk was geweest van televisie. Bijgeloovige menschen zullen van de aan wezigheid van de oorlogsplaneet wel afgrij selijke dingen hebben gevreesd. Maar als de Marsianen eenig idee van ons hebben, zullen zij zeker veel banger zijn geweest dan wij. Het lijkt mij geen pretje, de Aarde tot buurvrouw te hebben. Ik durf heelemaal niet te denken aan de mogelijkheid, dat de Marsianen technisch beter zouden zijn toegerust dan wij... en dat zij in hun 'astronomische spionnetjes ook bij öns donkere plekken waarnemen en ze zelfs zouden kunnen verklaren ook. Als je daaraan denkt schaam je je dood... laten wij daarom hopen, dat ze al hun aan dacht noodig hebben om hun straten sneeuwvrij en hun kanalen open te houden. Hoe minder benul ze van hun budren heb ben, hoe beter! E. Rasmus. 32e week 1889. De heer J. Pouwer van Middelburg be haalde te Utrecht de acte voor Engelsch (L.O.) Voor het tweede gedeelte van het no tarieel staats-examen is o.a, geslaagd de hr. P. Dumon Tak te Woerden. De Koningin van Roemenië en de Prins von Wied met gevolg komen Maan dag met den laatsten trein alhier aan om zich naar Domburg te begeven. Een nieuwe inrichting te Groningen is tot stand gebracht door de Geldersche Credietvereeniging. Deze heeft onder hare nieuwe kantoorlokalen een dubbelen brand vrijen kelder doen vervaardigen', voorzien van steenen gewelven en afgesloten door eene zeer soliede gepantserde stalen brand deur. In den kelder zijn ijzeren kasten ge plaatst en elk dier kasten is weer verdeeld in twee grootere en drie kleinere afdeelin- gen die alle van onderling verschillende sluitingen zijn voorzien. De Geldersche Credietvereeniging stelt zich voor, deze ruimte te verhuren. Redacteur J. M. MULLIé. DE WEDSTRIJD ZEEUWSCHE SCHAAK BOND—ROTTERDAMSCHE SCHAAK BOND. Het verslag in de N.R.C. van de te Roo sendaal gespeelden wedstrijd tusschen le den van den Zeeuwschen Schaakbond en van den Rotterdamschen Schaakbond, is in weinig vleiende termen voor ons Zeeuwen gesteld. We willen er iets uit citeeren:' „Nu dient gezegd", zoo schrijft de verslag gever, dat de R.S.B. een geducht team op den been had gebracht. Vooral de eerste zes spelers mochten er zijn. Dat zij zouden winnen, stond bij voorbaat vast en dit zou vooraf ook zeker geweest zijn bij elke an dere willekeurige volgorde, waarin men dit zestal zou hebben opgesteld". Aldus de ge noemde reporter. Dit zijn trotsche woor den, en tegenover zooveel fierheid past or.s slechts een bescheiden zwijgen. De nederlaag was groot, maar een ding doet ons toch genoegen, de Zeeuwen slikken deze nederlaag blijkbaar zeer moeilijk. Reeds gaven verschillende deelnemers ons hun van aante'ekeningen voorziene partij. En na het doorspelen hiervan is de over tuiging, die wij reeds hadden, nl. dat een dergelijke uitslag geflatteerd is voor onze tegenstanders, nog versterkt. Het kan be ter, het moet beter. En Zeeuwen, die straks bij de revanche match aan de zes hoogste borden zult spe len, op U rust een dubbele taak. U begrijpt natuurlijk waarom. Thans een tweetal partijen uit deze ont moeting: Wit: W. DE GRAAF (Zeeland). Zwart: A. R. SEWEN (Rotterdam). Partij gespeeld aan het zevende bord. Siciliaansche opening. I. e2e4 c7—c5 2. Pgl—f3 Pb8—c6 3. d2d4 c5xd4 4. Pf3 x d4 Pg8—f6 5. Pblc3 d7d6 6. Lfl—e2 g7—g6 7. Lel—e3 Lf8g7 8. 0—0 0—0 9. Kgl—hl Lc8d7 10. f2—f4 a7—a6 II. a2a3 Ta8c8 12. f4—f5 Pc6—a5 13. Le2d3 Pa5—c4 14. Le3—cl Dd8—b6 15. Pd4b3 Db6a7 De zwarte Dame staat hier niet bijster goed. 16. a3a4 om b5 te voorkomen. 16Tf8d8 wellicht was Te8 beter. 17. h2h3 Pf6h5 18. Tfl—f3 Pe4—e5 19. Lel—e3 Da7—b8 20. Tf3—f2 Pe5—c4 21. f5xg6 h7xg6 22. Ld3xc4Tc8xc4 23. Ddl—f3 Ld7—e8 24. Pc3—d5 Kg8—f8 25. g2g4 Zwart is volledig overspeeld. Hier leek ook Lg5 zeer sterk. 2 5Ph5—f6 26. Pb3—d4 Ook Pa5 lijkt goed. 2 6Pf6 X d5 2TPd4—e6+ Kf8— g8 Stelling na de 27e zet van Zwart. 28. Pe6xd8? Dat is niet de sterkste zet. Veel beter was Pg7:. Speelt Zwart nu 28Pe3:, dan komt hij door 28 Pe8: in groote moeilijkheden. Maar ook na 28 Kg7: 28 ed: staat Wit uitstekend. 28, Pd5xe3 29. Pd8xf7 Pe3xc2 30. Pf7g5?? Een onbegrijpelijke blunder, waardoor Wit onmiddellijk verliest. Na 30. Talfl was de witte stelling nog steeds superieur. 30. Pc2X al 31. Pg5e6 Tc4cl 32. Khlg2 Tel—c2 33. Tf2 x c2 Pal X c2 34. Df3f2Db8c8 En wit gaf op. Bij het naspelen dezer partij zal men moeten toegeven dat Wit de sterkste was. Wit's 28e zet was niet de beste, maar ook dan bleef hij toch een winststelling hou den. Men krpgt bovendien de indruk dat reeds eerder een beslissing mogelijk was. Partij gespeeld aan bord 15. Wit: G. DE REGT (Zeeland). Zwart: P. BOLLERMAN (Rotterdam). 1. e2e4 e7e5 3. Lfl—c4 d7d6 5. Lc4 X e6 f7 x e6 7. c3xd4Dd8—d7 9. Lel—e3Pg8—f6 11. h2h3 Lf8e7 13. e4e5 Pf6—e4 15. Pf3—d2Pe4xd2 17. Tal—cl g7—g5 19. g2g4 Dd7e8 21. f3 x g4 Tf8 X f 1 23. d4 X c5 Pc6 x e5 25. Dd2f4 Pe5d7 27. g4g5 a7—a6 Met het oog op de we deze partij zonder 2. Pgl—f3Pb8—c6 4. c2c3 Lc8—e6 6. d2—d4 e5 X d4 8. 0—0 0—0—0 10. Pbl—d2Kc8—b8 12. a2a3 d6d5 14. Pd2b3 Td8f8 16. Ddl X d2 Th8g8 18. f2—f3 h7h5 20 Pb3c5 h5 X g4 22. Tcl xfl Le7xc5 24. Le3xg5De8g6 26. Lg5h6 Tg8h8 28 Kglh2 remise, plaatsruimte geven, opmerkingen.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 7