&zw*sss£~ Mmcft SPORT. BUITENLAND. Prof. Goudriaan over zijn Spoorwegen. walcheren. te?aa?sveUrkSzin?ernbetrde UitSlag gemeen" 2?ie£rrddL:egrrlng Stea° het Nedeflfndfc^R^de K° .C°.llecte voor moordbeveland. zeeuwsch-vlaanderen w.d. HELMOND le KLASSER. ALLIANCE 2e KLASSER. BENS FIONftRS EN NOG STEEDS AAN DE SPITS (Ingez. Med.) Italiaansch vlootbezoek aan Spanje. DUITSCHLAND. VER. STATEN. TER BOEDE BEHOUDEN. KOUDEKERKE. Het gevaar, dat door verdwijnen van de buitenplaats Ter Boede aan het Walchersche landschap in deze groote schade zou worden toege- TV. ,S gelukkiS afgewend. P T ^?enwoordige eigenaar, notaris, mr Loeff, had het voornemen huis en boseh „yerkaveJen als bouwgrond, thans is hij er echter ingeslaagd het ge heele complex te verkoopen aan den heer Jacob Mees, bankier te Rotterdam, waar door het buiten in tact zal blijven. Door het aanbrengen van waterleiding, centrale verwarming, sanitair enz. zal het huis meer in overeenstemming worden ge bracht met de huidige eischen voor be woning; de heer Mees, die ook een buiten te Wassenaar heeft, zal Ter Boede eveneens bewonen. ARNEMUIDEN. Het comité tot het or ganiseeren van een rijtoer voor de ouden van dagen uit deze gemeente heeft besloten op Woensdag 19 Juli a.s. een rijtoer te ma ken door Zuid-Beveland. Het comité roept werk°n°r -evenaIs de voriSe jaren, de mede werkingen van autobezitters, winkeliers en van de burgerij. tinT ie verSadering der afdeeling stich- staan clnnr^l W6rd in de vacature. ont staan door het overladen van P. van Bel «chuit bestuurslid gekozen de heer A. ARNEMUIDEN. De plaatselijke afd. van den Christelijken fabrieks- en transportar- bmdersbond, afdeeling zeelieden, vergaderde Maïcharversag Van dep Het hoofdbestuurslid C. v. d Wal eaf a - et hoofdbestuur en B. en W van tia"emZal" °n het departement van So- v£cher?^'ioaoprdiT^M der geworden hattï. gulden gebracht is gedoemd kan m /i 660 goede verbetering genoemd kan worden. Gehoopt werd dat ben. Het bestuur zaJ trachten van%enn®° keninyrorverdeteSÏSenntedn »*si. s onveranderd.namen der gek™ "SZ ZUfDBEVELAND, van DE reede watering bewesten IERSEKE. xnissans der Koningin in Zeeland. DfERSEKE dE VANNENCULTUUR. 't w Zaterdag is, zooals reeds in t kort gemeld, officieel bekend gemaakt Woiü a" de pannencultuur. Vele kleine pannenboertjes zullen dezen steun dtl S Per 1000 pannen bedraagt) we- baarhe"dgeananm°dedgeVen en t0t gr00te dank' oaarneid aan de regeering stemmen tv. inevM«aI Uitgekeerd worden aan allen die in 1938 pannen hebben uitgelegd en het zelfde aantal in 1939 wederom uitleggen Het is een gelukkig feit dat de panning steun juist nu is afgekomen, daar de mees- de v f,'nei panneb°eren nog zuchten onder de vele lasten die het bedrijf het laatste seizoen heeft gegeven. Heel weinig aan èen'hee? ,strenge.vorst dezen winter en ties !age pnjs voor de kleine oester- mné t, wel deprimeerend. Dank mag gebracht worden aan den burgemees- aan het medewerking heeft verleend an het gemeentebestuur dat een en an- en' d^VV^v,' ™3ar 00k aan den minister eeo hL enjCentraIe die na onderzoek een bedrag van 60.000 uittrok voor steun. „p^0Pf.ELE- Zaterdag liepen eenige jon- 8as een 11 S,trand' Ze ^genin 'een Pias een grooten platten visch liggen met het beeft6" Staar- Met een stok trachtte ze dier werrf zand te werpen. Zoodra 't knapen al ?ang?5.aak( kreeg één van de slag mk derTft3 ige M' Kakebeeke, een waf °p,zün hand. De hand geneeskundfge hmn6^ fdd6 hevig' zoodat Pen. Dokter Kiviet S. worden mgeroe- wonde moest 'ff verleende deze. De blökt een dokever loodarsenaat voor den colora- Groot aantal konijnen door honden Kop Tr iptvtti "oodffebeten. bouwers M. v, O m de land" verlejen week st'mlnf i,* alhier hebben deh heer Adr ~™°ptochten gehouden. Bij akl'er heï£nf;U7S^nden prinsendök Ult hun hokken eeha ^iJnen en 2 kippen Ken gehaald en doodgebeten. Een hoogst belangwekkende rede op Vlissingens Pier voor het Dept. Middelburg van de Ned. Mij. van Nijverheid en Handel. De vraag, of het departement Middelburg van de Ned. Maatschappij voor Nijverheid en Handel in staat zal zijn, haar hoogen standaard van jaarlijksche koffiemaaltijdsprekers te handhaven, wordt telkenjare gestelden tot dusverre een volgend jaar iederen keer weer bevesti gend beantwoord. Met de rede van prof. ar. ir. J. Goudriaan, den president-direc teur der Nederlandsche Spoorwegen, Za terdagmiddag te Vlissingen gehoud.en, heeft dit departement wederom een tak aan zijn eigen lauwerkrans op dit gebied toegevoegd. In zijn welkomstwoord heeft de voorzit ter, de heer W. Berdenis van Berlekom, behalve den spreker, niet alleen den Commissaris der Koningin, de burgemeesters van Vlissingen en Middel burg, de garnizoenscommandanten van beide steden, en den secretaris der Maat schappij, mr. Bierens de Haan, welkom geheeten, maar bovendien hartelijke woorden tot den scheidenden secretaris, jhr. Beelaerts van Blokland gericht, onder mededeeling, dat hem de zilveren medail le der Maatschappij is verleend wegens zijn uitnemende diensten, haar en het gemeen belang in deze jaren bewezen. Jhr. Bee laerts van Blokland heeft, zeer gevoelig voor deze onderscheiding, daarvoor dank gezegd. Rede-Goi<iriaan. De spreker van dezen dag, prof. dr. ir. J. Goudriaan, begon met Zeeuwsche herinneringen aan goede vrienden hier, bovenal aan den Amsterdamschen grooten Zeeuw F. M. Wibaut. Daarna, tot zijn on derwerp „De Economie van het Neder landsche Vervoerapparaat" komende, zei hij ongeveer het volgende: Het geheele Nederlandsche publiek heeft belang bij zoo goedkoop mogelijke reista- rieven en het geheele Nedrlandsche be drijfsleven heeft belang bij zoo goedkoop mogelijke goederentarieven. Een en ander gecombineerd met de best mogelijke ser vice ten aanzien van snelheid, veiligheid en bedrijfszekerheid- Hoe kan dit doel het beste worden bereikt? Er zijn twee principieel verschillende methoden om te trachten het laagste ta rief te bereiken. De eene, die spr. wel eens heeft genoemd de „domme" methode, be staat in het zooveel mogelijk opzweepen van de concurrentie, waarbij door het el kaar voortdurend onderbieden elke winst verdwijnt, met druk op de arbeidsvoor waarden en onmogelijkheid tot het inves- teeren van nieuw kapitaal, inferieure ar beidskrachten, stilstand of althans achter op raken van de technische ontwikke ling. Het uiteindelijk resultaat is, dat de kostprijs relatief hoog blijft op de service wordt beknibbeld en het bedrijf noch aan den grooten kring van zijn afnemers, noch aan de meer beperkten kring van zijn ge ëmployeerden satisfactie kan verschaffen. De intellectueel geleide ontwikkeling zal echter allereerst gericht zijn op het schep pen van de voorwaarden tot het verkrijgen van pen zoo laag mogelijken kostprijs. In het vervoerbedrijf is de eerste en de voornaamste voorwaarde voor het verkrij gen van den laagst mogelijken kostprijs per eenheid de grootst mogelijke concen tratie van de vervoersdichtheid. Een ze kere mate van monopolievorming per tra ject is daarvoor onmisbaar. Hetzelfde geldt trouwens voor elk bedrijf, waarin de trans portkosten een belangrijk percentage van den kostprijs van het geleverde product vormen. Voor post, telefoon, telegraaf, gas, water en electriciteitsbedrijven heeft men bovenstaande stelling sedert lang als juist erkend. De gevaren, welke men in theorie wel eens van monopolievorming vreest, (stil stand in de techniek of excessieve winst marges, doen zich in de practijk niet gel den. De winsten, welke zij aan de gemeen schap opleveren, worden bepaald door den wil der gemeenschapsorganen. Zij zijn on getwijfeld wel eens hoog, maar de aan de verbruikers gevraagde prijs is toch altijd nog laag vergeleken bij dien, welke door de verspilling der concurrentie zou ontstaan. In het binnehlandsche verkeer te water heeft men van oudsher, teruggaande tot in de middeleeuwen, de regeling van de beurtvaart gekend, waarbij aan een of meer, maar in het laatste geval zich met elkaar verstaande, schippers met uitzonde ring van anderen het vervoer op een be paald traject werd toegewezen. In de groo- te zeevaart heeft men de pools en confe rences. In de luchtvaart denkt niemand er aan om naast de K. L, M. een concurree- rend lichaam in het leven te roepen. Maar in het binnenlandsch verkeer te land wil men telkens opnieuw naar de con currentie terug. De ontwikkeling van het spoorwegwezen in Nederland is in hooge mate benadeeld, Verder zijn bü den schaapherder Th. Koole aan den zeedijk van den Soelekerkepolder, onder Kamperland 18 konijnen kapot ge maakt. Bij den heer Kwaak, sluiswachter achter de haven van Geérsdijk hebben de honden er 5 te pakken gekregen en dood ge maakt. Overal zijn de konijnen en kippen door de honden uit de hokken gehaald. POGING TOT INBRAAK. AARDENBURG. In Gen nacht van Zater dag op Zondag is een poging tot inbraak ge daan in het filiaal der firma Albert Heijn alhier. Aan de achterzijde van het gebouw heeft men gepoogd een deur of luik te forceeren. Daarbij werd zoo veel lawaai gemaakt, dat de bewoners aan de straatzijde slapende, wakker werden. Aan dien kant hebben zij toen een raam opgeschoven en alarm ge maakt, waarop de overburen spoedig kwa men hooren wat er gaande was. De dader of daders waren intusschen verdwenen. De politie stelt een onderzoek in. omdat men zich van den beginne af de verspillende concurrentie tusschen diverse maatschappijen tot doelwit had gesteld Eerst in 1890 een halve eeuw na de opening van de eerste lijn kwam het tot concentratie tot twee maatschappijen, eerst in 1917 tot de fusie van H.SM. en SS Na de fusie bedro.eg het personeel rond 51.000 man, thans 30 000 man. Deze 30.000 vervoeren echter practisch hetzelfde aantal reizigers en dezelfde hoeveelheid goederen als de 50 000 in 1921. Als men deze fusie 20 jaar eerder had tot stand gebracht zou het bedrijf stellig in 1920 "veel beter geoutilleerd zijn ge weest om zich bij de nieuwe ontwikkeling van het wegverkeer aan te passen. Van een concurrentie met den autobus behoeft in het geheel geen sprake te zpn De autobus is van nature in het voordeel voor het verkeer op trajecten van gerin ge dichtheid. De spoor is goedkooper op trajecten van groote dichtheid. Vele van de moeilijkheden op verkeers gebied zijn ongetwijfeld te wijten aan het feit, dat men bij het nemen van nieuwe maatregelen niet voldoende rekent op de te verwachten gevolgen. In een particulier bedrijf dat eenigermate behoorlijk geleid wordt zal men niet tot kapitaalsinvestee- ringeri overgaan zonder nauwkeurige ren- tabiliteitsberekeningen en zonder markt- analvse van de in de komende jaren te verwachten omzetten. Het heeftspr. ge troffen dat marktanalyse en rentabiliteits berekeningen bij de enorme ïnvesteerin- gen van overheidswege in het wegen- en kanalenstelsel als regel achterwege biijven. Toch mag men zich hier niet met alge mppnp frases van af maken. Aan de coördinatie van het verkeer dient de coördinatie van verkeers w e S e v°°*" af te gaan. Een gelukkig voorbeeld van samenwerking op dit gebied noemde spr He thans vastgestelde plannen voor den tunnel bij Velsen, die zoowel dienstbaar zal worden gemaakt voor het weg-als w* ïoLnemInrnogr'een1Jafzonderiijke instantie in het leven te roepen voor betere samen werking met de rijks-, provinciale en ge meentelijke organen, die zich bezig ho den met wegenaanleg, streekplannen en stadsuitbreidingsplannen. ies Ook bij het verleenen van busconeessie verdient het aanbeveling vooruit te begroo- ten met hoeveel geld een bepaalde verkeer sie de totale kosten van het verkeer doet stijgen en zich de vraagvoorte lg een of zoo de totale rentabiliteit met deze concessie wel niet gediend wordt, dan toch het meerdere gemak of gerief de meer kosten waard is. Het meest eclatante verschijnsel van de versuilling in het vervoerswezen in den ionesten tijd is het verschijnsel geweest van de zen Wilde bus. Spr. raamt het verhes- aan N.S.-inkomsten door den wilden op 6—10 millioen gulden. Welnu: dit geheele verkeer of 70 of 80 van dit verkeer, is thans door N.S. over genomen zonder dat dit gepaard is gegaan met eenige materieel-uitbreiding, met ook slechts één man personeeluitbreiding en zonder andere merkbare stijging van ex- ^Het^geherie' bedrag van 4 millioen gul den per jaar is dus in de afgeloopen maan den verspild, want men kan toch moeilijk volhouden, dat Nederland voor het gerief om te Amsterdam in te stappen op het Damrak of aan het Rokin inplaats van aan het Centraal Station, 4 millioen of iets wat daarop lijkt, kan neerleggen. En als men spreekt vein de „smalle beur zen", die thans het verkeer niet meer kun nen betalen, dan spreekt het vanzelf, dat het mogelijk moet zijn hiervoor een ge schikte oplossing te vinden, aangezien dit additioneele verkeer aan spoorwegzijde met met een merkbaar accres aan kosten ge paard gaat. De spoorwegdirectie heeft dan ook onmiddellijk gereageerd door het be schikbaar stellen van de Pinkster-, week end- en zomerretours. Het spoorwegvervoer is goedkooper ge worden door opheffing der concurrentie. De gevolgen van verdere beperking of uit breiding der concurrentie liggen voor de hand. Er is in den strijd tegen de wilde bussen, die thans achter ons ligt, nog een incident, dat spr. niet onopgemerkt wil laten voorbij gaan De N.S. directie heeft in November van het vorig jaar een persbericht gegeven over de onredelijke concurrentie van den wilden bus. Hierop antwoordden niet de betrokken ondernemers, maar de heer E. J Muller, directeur van de Bataafsche Im port Mfl., een dochteronderneming van de Koninklijke Shell-groep. Spr gelooft, dat de heer Muller beter had gedaan ook zelfs den schijnt te ver mijden dat hij, pleitende in de zaak van een ander, in wezen voor zijn eigen zaaK pleit Want het is duidelijk, dat de ver nietiging van het spoorwegbedrijf den om zet van benzine en olie zeer ten goede zou komen Spr. heeft reden om aan te nemen, dat 'deze ontwikkeling door de allerhoogste lei ding van genoemd concern volstrekt niet wordt begeerd. Maar de wijze, waarop be paalde vertegenwoordigers van olie- en benzinebelangen zich openlijk, of wat nog erger is, gecamoufleerd mengen in de be langentegenstellingen op vervoergebied, acht spr. voor de economie van het Neder landsche 'Vervoerapparaat uitermate scha delijk. Ook de goede verstandhouding tus schen de beroepsvervoerders onderling wordt door deze inmenging van derden in gevaar gebracht. De directie der N.S. zou niets liever ge daan hebben dan de werkloos geworden on dernemers en arbeiders uit het wilde-bus- bedrijf opnemen. Maar de economie van het spoorwegbedrijf maakt dit onmogelijk. Voor de overneming van het wilde-bus-v e r- v o e r was geen man extra noodig. In de toekomst echter zal het stellig mogelijk zijn door onderlinge samenwer king op dit gebied veel goeds te bereiken. Over enkele jaren zal de N.S. wederom in de arbeidsmarkt komen en jaarlijks 500 a 800 man kunnen opnemen. Het moet mo gelijk zijn bijv. door de stichting van een centrale arbeidsbeurs voor het vervoerbe drijf in Nederland de toevoer van nieuwe werkkrachten zoo te organiseeren, dat in de eerste plaats werkloozen uit eigen be drijfstak worden te werk gesteld. „La guerre n'existe pas". Over alle klei ne belangentegenstellingen heen moeten wij, Nederlanders, elkaar in dezen benar- dën tijd weten te vinden. De directie der N.S. is steeds bereid tot eiken vorm van samenwerking, die de duurzame belangen van het Nederlandsche vervoerbedrijf kan dienen. Maar duurzaamheid heeft tot voor waarde ontwikkeling naar steeds hoogere economie. Voldoet het spoorwegbedrijf op een bepaald traject aan dezen eisch niet of niet meer, de N.S. directie zal niet aar zelen voorstellen te doen tot opheffing. Maar zij zou de aan haar toevertrouwde belangen slecht behartigen, indien zij lijd zaam toezag wanneer een bepaalde verspil ling van productieve krachten zich ontwik kelde en gepropageerd werd, niet alleen ten nadeele van haar bedrijf, maar ten nadeele van de geheele nationale economie. (Lang durig applaus.) Nadat enkele vragen gesteld en door den spreker beantwoord waren, heeft de heer Berdenis van Berlekom prof. Goudriaan hartelijk dank gezegd voor zijn boeiende rede. VOETBAL. OM HET KAMPIOENSCHAP VAN NEDERLAND. AchillesAjax 25. D VV.S N.E.C. 7—2. N.E.C. is thans uitgeschakeld en D.W.S. heeft af te., wachten wat Ajax de vol gende week op eigen terrein tegen Eind hoven doet. Ajax zal reeds door een ge lijk spel het kampioenschap verwerven en naar menschelijke berekening zal het die kans niet laten glippen. Indien Ajax ver liest, zal een beslissingswedstrijd tegen D. W.S. uitmaken, welke der Amsterdamsche clubs den hoogsten Nederlandschen voet- baltitel zal dragen. De stand luidt: gesp. gew. gel. verl. doelp. p. Ajax 7 4 2 1 16—11 10 D.W.S8 3 4 1 20—11 10 N.E.C8 4 4 12—20 8 Eindhoven .7 2 3 2 1412 7 Achilles 8 116 12—28 3 Bleyerhcide verliest beslissings wedstrijd met 20 en degra deert. De gisteren te Roermond gespeelde be slissingswedstrijd om een plaats in de le klasse tusschen Helmond en Bleyerheide, werd door Helmond met 20 verdiend ge wonnen. Het was een op niet hoog peil staanden wedstrijd, waarbij vooral het spel van Bleyerheide tegen viel, terwijl Helmond zeer enthousiast speelde. Het ge volg was dat haar aanvallen veel gevaar lijker waren. Vlak voor rust maakte Hel mond haar eerste doelpunt, waarbij keeper Stevens van Bleyerheide niet geheel vrij uit ging. Een kwartier voor het einde^werd het tweede doelpunt gescoord. Te Roosendaal heeft Alliance gisteren met 52 van Eil. Boys gewonnen. Door dezen Uitslag promoveert Alliance naar de 2e klasse. Alliance heeft dus wel uit stekend revanche genomen voor de neder laag van verleden week. Het was een re gelmatige en volkomen verdiende over winning. De .stand is nu. Alliance 6 4 ,1 1 20—14 9 Breskens 5 2 1 2 .20—13 5 Eil. Boys 4 112 8—15 3 Breda 5 113 11—16 3 W. V. V. PROMOVEERT. Te Hoogezand is voor de tweede maal de. beslissingswedstrijd gespeeld voor een plaats in de Noordelijke le klasse tusschen W. V. V. (Winschoten) en G, R. C. (Gro ningen). Naar men weet eindigde de eer ste beslissingswedstrijd in een gelijk spel (22). Beide ploegen wogen ook nu te gen elkaar op. W. V. V. was de gelukkige zij won met 10. WAGENINGEN WINT DEN K.N.V.Bl- BEKER. P.SiV. met 21 verslagen. Te Arnhem is gisteren de finale in het tournooi om den K.N.V.B.-beker gespeeld, Wageningen en P.S.V. hadden zich voor de finale weten te klasseeren. De eindstrijd werd door Wageningen met 21 gewon nen in de eerste verlenging. Vriendschappelijk: M.V.V.Zwaluwen 0 —14. LandenwedstrijdDenemarkenNoor wegen 63. GOES WINT HET GOESCHE WAPENSCHILD. Goes heeft gisteren de eindstrijd om het Goesche wapenschild met 74 van Zeelan- dia gewonnen. WEDSTRIJDUITSLAGEN Z.V.B. Zaterdagcomp. „Zuid-Beveland". Ierseke 2Kloetinge 1 35 Zondag, le KI. Zierikzee 2Dreischor 1 6—1. le KI. B. Kruiningen 1Zeelandia 3 32. Goes 3Domburg 1 12. Middelburg 3 Ierseke 1 84. Noormannen 1Hansw. Boys 30. 2e KI. B. S.V.O. 2Terneuzen 4 15. 3e KI. A. Zeelandia 4Walcheren 4 9—1. Reserve le kl. Oostburg 2IJzendijke 2 5—2. Finale Bekertournooi B. Ria 1Walche ren 1 12. DVO—DE ZEEUWEN 2—5. DVO te Kortgene speelde Zondag haar tweeden nederlaagwedstrijd tegen De Zeeu wen uit Vlissingen. De Zeeuwen won met 5—2. ONTHULLING GEDENKTEEKEN J. VAN BEL. Op de algemeene begraafplaats te Vlis singen vond gistermiddag op het graf van J. P. van Bel, in leven secretaris van Af deeling TV van den K.N.V.B. en voorzitter van den Zeeuwschen Voetbalbond, de ont hulling plaats van het gedenkteeken, opge richt door zijn voetbalvrienden. Tegenwoor dig waren het volledig afdeelingsbestuur, bestuursleden van den Z.V.B.tal van ver tegenwoordigers van voetbalvereenigingen op Walcheren en commissieleden, scheids rechters, familieleden en vrienden van den overledene. De voorzitter van afdeeling IV, de heer BOUGIES N.V. WILLEM VAN RIJN AMSTERDAM (C.) KEIZERSGRACHT 171 TELEFOON 31308 (4 LIJNEN) De Italiaansche bladen melden dat het eerste Italiaansche vlooteskader heden van Napels voor een reis naar de Spaan- sche, Portugeesche en Marokkaansche wa teren zal vertrekken. Tot het onder bevel van admiraal Riccardi bestaande eskader behooren twee ppntserschepen, 10 krui sers van 10 000 en 8.000 ton en een twin tigtal torpedojagers, waarvan de gezamen lijke bemanning uit 1000 offceren en 20.000 minderen bestaat. Deze kruistocht zal on geveer twee weken duren. Te Rome verklaart men, dat deze kruis tocht geenszins een buitengewoon karak ter draagt en deel uitmaakt van een se dert lang opgesteld program. BOM ONTPLOFT IN CAFE TE PRAAG. Vele Joodsche bezoekers gewond. Zaterdagnacht is in het hoofdzakelijk door Joden bezochte café „Riva" in de oude stad van Praag een bom ontploft Daarbij werden 39 personen gewond, van wie 7 zware verwondingen bekwamen. De mees te slachtoffers zijn Joden. Van twee der ernstig gewonden moesten beide beenen geamputeerd worden. Zij verkeeren in le vensgevaar. Het geheele interieur van het café werd vernield. Vele gewonden ren den naar buiten en zakten op straat ineen. Men gelooft, dat deze nieuwe aanslag deel uitmaakt van de reeks, die in de af geloopen weken is gepleegd. Men schrijft den aanslag wederom toe aan de Tsjechi sche fascisten. De Tsjechische politie heeft van nog geen enkelen dader een spoor ge vonden. AUTOBUS IN EEN AFGROND GESTORT. Tien dooden, zestien zwaar gewonden. Op den Grossglocknerweg bij Heiligen- blutt is een autobus, waarin Duitsche boe ren hadden plaats genomen, in een dertig meter diepen afgrond gestort. Tien inzit tenden kwamen om het leven, zestien wer den zwaar gewond. NOODWEER EISCHT TWAALF DOODEN Er heeft een hevig onweer gewoed in de omgeving van Minneapolis, waardoor voor al het stadje Anoka geteisterd is. Er zjjn twaalf dooden en honderd gewonden, ter wijl de schade aanzienlijk is. Ongeveer 100 gebouwen zijn vernield. DE EERSTE PASSAGIERSVLUCHT OVER DEN ATLANTISCHEN OCEAAN. De „Atlantic Clipper" is met dertig per sonen aan boord van Port Washington ver trokken om via de Azoren en Lissabon naar Marseille te vliegen. Van de dertig personen zijn zestien journalisten, waaron der vijf dames, twee officials van de Pan American Airways en twaalf leden van de bemanning. Donderdag moet het vliegtuig Marseille verlaten om naar New-York terug te vlie gen. D. Spaan, herinnerde er aan hoe nu bijna een jaar geleden Jan van Bel gestorven is. Van Bel had van zijn prille jeugd af zijn hart verpand aan de voetbalsport, eerst als actief beoefenaar, terwijl hij later zijn tijd en arbeidskracht geheel gaf aan deze sport. Begonnen als jong consultje te Breda, kwa men de capaciteiten van Van Bel al wer kend naar voren. Dertig jaren heeft hij ge wijd aan de voetbalsport en ontelbare vrien den heeft hij veroverd De organisatie en de opbouw van het Zuidelijk voetbal is in de allereerste plaats het werk van Jan van Bel geweest. Het scheidsrechterswezen, de opleiding van spelers en het leiderschap van het Zuidelijk elftal waren voorname taken voor hem. Bij de in al deze functie door hem verworven vrienden kwam na zijn overlijden de wensch naar voren om de herinnering aan dezen trouwen makker en harde werker voor de voetbalgemeenschap, levendig en stoffelijk te doen houden. Per sonen uit den Brabantschen, den Limburg- schen en den Zeeuwschen Voetbalbond, van de vereenigingen van Zuidelijke Eerste Klassers, van 2e en 3e klassers in afd. TV en van het afdeelingsbestuur hebben de plannen tot het stichten van het gedenk teeken beraamd. Het is tot stand gekomen. Namens het comité heeft spr. dezen ge-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 3