&zw*sss£~
Mmcft
SPORT.
BUITENLAND.
Prof. Goudriaan
over zijn Spoorwegen.
walcheren.
te?aa?sveUrkSzin?ernbetrde UitSlag gemeen"
2?ie£rrddL:egrrlng Stea°
het Nedeflfndfc^R^de K° .C°.llecte voor
moordbeveland.
zeeuwsch-vlaanderen w.d.
HELMOND le KLASSER.
ALLIANCE 2e KLASSER.
BENS FIONftRS
EN NOG STEEDS
AAN DE SPITS
(Ingez. Med.)
Italiaansch vlootbezoek aan
Spanje.
DUITSCHLAND.
VER. STATEN.
TER BOEDE BEHOUDEN.
KOUDEKERKE. Het gevaar, dat door
verdwijnen van de buitenplaats Ter Boede
aan het Walchersche landschap in deze
groote schade zou worden toege-
TV. ,S gelukkiS afgewend.
P T ^?enwoordige eigenaar, notaris, mr
Loeff, had het voornemen huis en boseh
„yerkaveJen als bouwgrond,
thans is hij er echter ingeslaagd het ge
heele complex te verkoopen aan den heer
Jacob Mees, bankier te Rotterdam, waar
door het buiten in tact zal blijven.
Door het aanbrengen van waterleiding,
centrale verwarming, sanitair enz. zal het
huis meer in overeenstemming worden ge
bracht met de huidige eischen voor be
woning; de heer Mees, die ook een buiten
te Wassenaar heeft, zal Ter Boede eveneens
bewonen.
ARNEMUIDEN. Het comité tot het or
ganiseeren van een rijtoer voor de ouden
van dagen uit deze gemeente heeft besloten
op Woensdag 19 Juli a.s. een rijtoer te ma
ken door Zuid-Beveland. Het comité roept
werk°n°r -evenaIs de voriSe jaren, de mede
werkingen van autobezitters, winkeliers en
van de burgerij.
tinT ie verSadering der afdeeling stich-
staan clnnr^l W6rd in de vacature. ont
staan door het overladen van P. van Bel
«chuit bestuurslid gekozen de heer A.
ARNEMUIDEN. De plaatselijke afd. van
den Christelijken fabrieks- en transportar-
bmdersbond, afdeeling zeelieden, vergaderde
Maïcharversag Van dep
Het hoofdbestuurslid C. v. d Wal eaf
a - et hoofdbestuur en B. en W van
tia"emZal" °n het departement van So-
v£cher?^'ioaoprdiT^M der
geworden hattï. gulden gebracht is
gedoemd kan m /i 660 goede verbetering
genoemd kan worden. Gehoopt werd dat
ben. Het bestuur zaJ trachten van%enn®°
keninyrorverdeteSÏSenntedn
»*si. s
onveranderd.namen der gek™ "SZ
ZUfDBEVELAND,
van DE
reede watering bewesten
IERSEKE.
xnissans der Koningin in Zeeland.
DfERSEKE dE VANNENCULTUUR.
't w Zaterdag is, zooals reeds in
t kort gemeld, officieel bekend gemaakt
Woiü a" de pannencultuur. Vele
kleine pannenboertjes zullen dezen steun
dtl S Per 1000 pannen bedraagt) we-
baarhe"dgeananm°dedgeVen en t0t gr00te dank'
oaarneid aan de regeering stemmen tv.
inevM«aI Uitgekeerd worden aan allen die
in 1938 pannen hebben uitgelegd en het
zelfde aantal in 1939 wederom uitleggen
Het is een gelukkig feit dat de panning
steun juist nu is afgekomen, daar de mees-
de v f,'nei panneb°eren nog zuchten onder
de vele lasten die het bedrijf het laatste
seizoen heeft gegeven. Heel weinig aan
èen'hee? ,strenge.vorst dezen winter en
ties !age pnjs voor de kleine oester-
mné t, wel deprimeerend. Dank
mag gebracht worden aan den burgemees-
aan het medewerking heeft verleend
an het gemeentebestuur dat een en an-
en' d^VV^v,' ™3ar 00k aan den minister
eeo hL enjCentraIe die na onderzoek
een bedrag van 60.000 uittrok voor steun.
„p^0Pf.ELE- Zaterdag liepen eenige jon-
8as een 11 S,trand' Ze ^genin 'een
Pias een grooten platten visch liggen met
het beeft6" Staar- Met een stok trachtte ze
dier werrf zand te werpen. Zoodra 't
knapen al ?ang?5.aak( kreeg één van de
slag mk derTft3 ige M' Kakebeeke, een
waf °p,zün hand. De hand
geneeskundfge hmn6^ fdd6 hevig' zoodat
Pen. Dokter Kiviet S. worden mgeroe-
wonde moest 'ff verleende deze. De
blökt een
dokever loodarsenaat voor den colora-
Groot aantal konijnen door honden
Kop Tr iptvtti "oodffebeten.
bouwers M. v, O m de land"
verlejen week st'mlnf i,* alhier hebben
deh heer Adr ~™°ptochten gehouden. Bij
akl'er heï£nf;U7S^nden prinsendök
Ult hun hokken eeha ^iJnen en 2 kippen
Ken gehaald en doodgebeten.
Een hoogst belangwekkende rede
op Vlissingens Pier voor het Dept.
Middelburg van de Ned. Mij. van
Nijverheid en Handel.
De vraag, of het departement
Middelburg van de Ned. Maatschappij voor
Nijverheid en Handel in staat zal zijn,
haar hoogen standaard van jaarlijksche
koffiemaaltijdsprekers te handhaven, wordt
telkenjare gestelden tot dusverre een
volgend jaar iederen keer weer bevesti
gend beantwoord. Met de rede van prof.
ar. ir. J. Goudriaan, den president-direc
teur der Nederlandsche Spoorwegen, Za
terdagmiddag te Vlissingen gehoud.en,
heeft dit departement wederom een tak
aan zijn eigen lauwerkrans op dit gebied
toegevoegd.
In zijn welkomstwoord heeft de voorzit
ter, de heer W. Berdenis van
Berlekom, behalve den spreker, niet
alleen den Commissaris der Koningin, de
burgemeesters van Vlissingen en Middel
burg, de garnizoenscommandanten van
beide steden, en den secretaris der Maat
schappij, mr. Bierens de Haan, welkom
geheeten, maar bovendien hartelijke
woorden tot den scheidenden secretaris,
jhr. Beelaerts van Blokland gericht, onder
mededeeling, dat hem de zilveren medail
le der Maatschappij is verleend wegens zijn
uitnemende diensten, haar en het gemeen
belang in deze jaren bewezen. Jhr. Bee
laerts van Blokland heeft, zeer gevoelig
voor deze onderscheiding, daarvoor dank
gezegd.
Rede-Goi<iriaan.
De spreker van dezen dag, prof. dr. ir. J.
Goudriaan, begon met Zeeuwsche
herinneringen aan goede vrienden hier,
bovenal aan den Amsterdamschen grooten
Zeeuw F. M. Wibaut. Daarna, tot zijn on
derwerp „De Economie van het Neder
landsche Vervoerapparaat" komende, zei
hij ongeveer het volgende:
Het geheele Nederlandsche publiek heeft
belang bij zoo goedkoop mogelijke reista-
rieven en het geheele Nedrlandsche be
drijfsleven heeft belang bij zoo goedkoop
mogelijke goederentarieven. Een en ander
gecombineerd met de best mogelijke ser
vice ten aanzien van snelheid, veiligheid en
bedrijfszekerheid- Hoe kan dit doel het
beste worden bereikt?
Er zijn twee principieel verschillende
methoden om te trachten het laagste ta
rief te bereiken. De eene, die spr. wel eens
heeft genoemd de „domme" methode, be
staat in het zooveel mogelijk opzweepen
van de concurrentie, waarbij door het el
kaar voortdurend onderbieden elke winst
verdwijnt, met druk op de arbeidsvoor
waarden en onmogelijkheid tot het inves-
teeren van nieuw kapitaal, inferieure ar
beidskrachten, stilstand of althans achter
op raken van de technische ontwikke
ling. Het uiteindelijk resultaat is, dat de
kostprijs relatief hoog blijft op de service
wordt beknibbeld en het bedrijf noch aan
den grooten kring van zijn afnemers, noch
aan de meer beperkten kring van zijn ge
ëmployeerden satisfactie kan verschaffen.
De intellectueel geleide ontwikkeling zal
echter allereerst gericht zijn op het schep
pen van de voorwaarden tot het verkrijgen
van pen zoo laag mogelijken kostprijs.
In het vervoerbedrijf is de eerste en de
voornaamste voorwaarde voor het verkrij
gen van den laagst mogelijken kostprijs
per eenheid de grootst mogelijke concen
tratie van de vervoersdichtheid. Een ze
kere mate van monopolievorming per tra
ject is daarvoor onmisbaar. Hetzelfde geldt
trouwens voor elk bedrijf, waarin de trans
portkosten een belangrijk percentage van
den kostprijs van het geleverde product
vormen. Voor post, telefoon, telegraaf,
gas, water en electriciteitsbedrijven heeft
men bovenstaande stelling sedert lang als
juist erkend.
De gevaren, welke men in theorie wel
eens van monopolievorming vreest, (stil
stand in de techniek of excessieve winst
marges, doen zich in de practijk niet gel
den.
De winsten, welke zij aan de gemeen
schap opleveren, worden bepaald door den
wil der gemeenschapsorganen. Zij zijn on
getwijfeld wel eens hoog, maar de aan de
verbruikers gevraagde prijs is toch altijd
nog laag vergeleken bij dien, welke door de
verspilling der concurrentie zou ontstaan.
In het binnehlandsche verkeer te water
heeft men van oudsher, teruggaande tot
in de middeleeuwen, de regeling van de
beurtvaart gekend, waarbij aan een of
meer, maar in het laatste geval zich met
elkaar verstaande, schippers met uitzonde
ring van anderen het vervoer op een be
paald traject werd toegewezen. In de groo-
te zeevaart heeft men de pools en confe
rences. In de luchtvaart denkt niemand er
aan om naast de K. L, M. een concurree-
rend lichaam in het leven te roepen.
Maar in het binnenlandsch verkeer te
land wil men telkens opnieuw naar de con
currentie terug.
De ontwikkeling van het spoorwegwezen
in Nederland is in hooge mate benadeeld,
Verder zijn bü den schaapherder Th. Koole
aan den zeedijk van den Soelekerkepolder,
onder Kamperland 18 konijnen kapot ge
maakt. Bij den heer Kwaak, sluiswachter
achter de haven van Geérsdijk hebben de
honden er 5 te pakken gekregen en dood ge
maakt. Overal zijn de konijnen en kippen
door de honden uit de hokken gehaald.
POGING TOT INBRAAK.
AARDENBURG. In Gen nacht van Zater
dag op Zondag is een poging tot inbraak ge
daan in het filiaal der firma Albert Heijn
alhier.
Aan de achterzijde van het gebouw heeft
men gepoogd een deur of luik te forceeren.
Daarbij werd zoo veel lawaai gemaakt, dat
de bewoners aan de straatzijde slapende,
wakker werden. Aan dien kant hebben zij
toen een raam opgeschoven en alarm ge
maakt, waarop de overburen spoedig kwa
men hooren wat er gaande was. De dader
of daders waren intusschen verdwenen. De
politie stelt een onderzoek in.
omdat men zich van den beginne af de
verspillende concurrentie tusschen diverse
maatschappijen tot doelwit had gesteld
Eerst in 1890 een halve eeuw na de
opening van de eerste lijn kwam het
tot concentratie tot twee maatschappijen,
eerst in 1917 tot de fusie van H.SM. en
SS Na de fusie bedro.eg het personeel
rond 51.000 man, thans 30 000 man. Deze
30.000 vervoeren echter practisch hetzelfde
aantal reizigers en dezelfde hoeveelheid
goederen als de 50 000 in 1921.
Als men deze fusie 20 jaar eerder had
tot stand gebracht zou het bedrijf stellig
in 1920 "veel beter geoutilleerd zijn ge
weest om zich bij de nieuwe ontwikkeling
van het wegverkeer aan te passen.
Van een concurrentie met den autobus
behoeft in het geheel geen sprake te zpn
De autobus is van nature in het voordeel
voor het verkeer op trajecten van gerin
ge dichtheid. De spoor is goedkooper op
trajecten van groote dichtheid.
Vele van de moeilijkheden op verkeers
gebied zijn ongetwijfeld te wijten aan het
feit, dat men bij het nemen van nieuwe
maatregelen niet voldoende rekent op de
te verwachten gevolgen. In een particulier
bedrijf dat eenigermate behoorlijk geleid
wordt zal men niet tot kapitaalsinvestee-
ringeri overgaan zonder nauwkeurige ren-
tabiliteitsberekeningen en zonder markt-
analvse van de in de komende jaren te
verwachten omzetten. Het heeftspr. ge
troffen dat marktanalyse en rentabiliteits
berekeningen bij de enorme ïnvesteerin-
gen van overheidswege in het wegen- en
kanalenstelsel als regel achterwege biijven.
Toch mag men zich hier niet met alge
mppnp frases van af maken.
Aan de coördinatie van het verkeer dient
de coördinatie van verkeers w e S e v°°*"
af te gaan. Een gelukkig voorbeeld van
samenwerking op dit gebied noemde spr
He thans vastgestelde plannen voor den
tunnel bij Velsen, die zoowel dienstbaar zal
worden gemaakt voor het weg-als w*
ïoLnemInrnogr'een1Jafzonderiijke instantie
in het leven te roepen voor betere samen
werking met de rijks-, provinciale en ge
meentelijke organen, die zich bezig ho
den met wegenaanleg, streekplannen en
stadsuitbreidingsplannen. ies
Ook bij het verleenen van busconeessie
verdient het aanbeveling vooruit te begroo-
ten met hoeveel geld een bepaalde verkeer
sie de totale kosten van het verkeer
doet stijgen en zich de vraagvoorte lg
een of zoo de totale rentabiliteit met deze
concessie wel niet gediend wordt, dan toch
het meerdere gemak of gerief de meer
kosten waard is.
Het meest eclatante verschijnsel van de
versuilling in het vervoerswezen in den
ionesten tijd is het verschijnsel geweest van
de zen Wilde bus. Spr. raamt het verhes-
aan N.S.-inkomsten door den wilden
op 6—10 millioen gulden.
Welnu: dit geheele verkeer of 70 of 80
van dit verkeer, is thans door N.S. over
genomen zonder dat dit gepaard is gegaan
met eenige materieel-uitbreiding, met ook
slechts één man personeeluitbreiding en
zonder andere merkbare stijging van ex-
^Het^geherie' bedrag van 4 millioen gul
den per jaar is dus in de afgeloopen maan
den verspild, want men kan toch moeilijk
volhouden, dat Nederland voor het gerief
om te Amsterdam in te stappen op het
Damrak of aan het Rokin inplaats van aan
het Centraal Station, 4 millioen of iets wat
daarop lijkt, kan neerleggen.
En als men spreekt vein de „smalle beur
zen", die thans het verkeer niet meer kun
nen betalen, dan spreekt het vanzelf, dat
het mogelijk moet zijn hiervoor een ge
schikte oplossing te vinden, aangezien dit
additioneele verkeer aan spoorwegzijde met
met een merkbaar accres aan kosten ge
paard gaat. De spoorwegdirectie heeft dan
ook onmiddellijk gereageerd door het be
schikbaar stellen van de Pinkster-, week
end- en zomerretours.
Het spoorwegvervoer is goedkooper ge
worden door opheffing der concurrentie.
De gevolgen van verdere beperking of uit
breiding der concurrentie liggen voor de
hand.
Er is in den strijd tegen de wilde bussen,
die thans achter ons ligt, nog een incident,
dat spr. niet onopgemerkt wil laten voorbij
gaan De N.S. directie heeft in November
van het vorig jaar een persbericht gegeven
over de onredelijke concurrentie van den
wilden bus. Hierop antwoordden niet de
betrokken ondernemers, maar de heer E.
J Muller, directeur van de Bataafsche Im
port Mfl., een dochteronderneming van de
Koninklijke Shell-groep.
Spr gelooft, dat de heer Muller beter
had gedaan ook zelfs den schijnt te ver
mijden dat hij, pleitende in de zaak van
een ander, in wezen voor zijn eigen zaaK
pleit Want het is duidelijk, dat de ver
nietiging van het spoorwegbedrijf den om
zet van benzine en olie zeer ten goede zou
komen
Spr. heeft reden om aan te nemen, dat
'deze ontwikkeling door de allerhoogste lei
ding van genoemd concern volstrekt niet
wordt begeerd. Maar de wijze, waarop be
paalde vertegenwoordigers van olie- en
benzinebelangen zich openlijk, of wat nog
erger is, gecamoufleerd mengen in de be
langentegenstellingen op vervoergebied,
acht spr. voor de economie van het Neder
landsche 'Vervoerapparaat uitermate scha
delijk. Ook de goede verstandhouding tus
schen de beroepsvervoerders onderling
wordt door deze inmenging van derden in
gevaar gebracht.
De directie der N.S. zou niets liever ge
daan hebben dan de werkloos geworden on
dernemers en arbeiders uit het wilde-bus-
bedrijf opnemen. Maar de economie van het
spoorwegbedrijf maakt dit onmogelijk. Voor
de overneming van het wilde-bus-v e r-
v o e r was geen man extra noodig.
In de toekomst echter zal het stellig
mogelijk zijn door onderlinge samenwer
king op dit gebied veel goeds te bereiken.
Over enkele jaren zal de N.S. wederom
in de arbeidsmarkt komen en jaarlijks 500
a 800 man kunnen opnemen. Het moet mo
gelijk zijn bijv. door de stichting van een
centrale arbeidsbeurs voor het vervoerbe
drijf in Nederland de toevoer van nieuwe
werkkrachten zoo te organiseeren, dat in
de eerste plaats werkloozen uit eigen be
drijfstak worden te werk gesteld.
„La guerre n'existe pas". Over alle klei
ne belangentegenstellingen heen moeten
wij, Nederlanders, elkaar in dezen benar-
dën tijd weten te vinden. De directie der
N.S. is steeds bereid tot eiken vorm van
samenwerking, die de duurzame belangen
van het Nederlandsche vervoerbedrijf kan
dienen. Maar duurzaamheid heeft tot voor
waarde ontwikkeling naar steeds hoogere
economie. Voldoet het spoorwegbedrijf op
een bepaald traject aan dezen eisch niet of
niet meer, de N.S. directie zal niet aar
zelen voorstellen te doen tot opheffing.
Maar zij zou de aan haar toevertrouwde
belangen slecht behartigen, indien zij lijd
zaam toezag wanneer een bepaalde verspil
ling van productieve krachten zich ontwik
kelde en gepropageerd werd, niet alleen ten
nadeele van haar bedrijf, maar ten nadeele
van de geheele nationale economie. (Lang
durig applaus.)
Nadat enkele vragen gesteld en door den
spreker beantwoord waren, heeft de heer
Berdenis van Berlekom prof.
Goudriaan hartelijk dank gezegd voor zijn
boeiende rede.
VOETBAL.
OM HET KAMPIOENSCHAP VAN
NEDERLAND.
AchillesAjax 25.
D VV.S N.E.C. 7—2.
N.E.C. is thans uitgeschakeld en D.W.S.
heeft af te., wachten wat Ajax de vol
gende week op eigen terrein tegen Eind
hoven doet. Ajax zal reeds door een ge
lijk spel het kampioenschap verwerven en
naar menschelijke berekening zal het die
kans niet laten glippen. Indien Ajax ver
liest, zal een beslissingswedstrijd tegen D.
W.S. uitmaken, welke der Amsterdamsche
clubs den hoogsten Nederlandschen voet-
baltitel zal dragen.
De stand luidt:
gesp. gew. gel. verl. doelp. p.
Ajax 7 4 2 1 16—11 10
D.W.S8 3 4 1 20—11 10
N.E.C8 4 4 12—20 8
Eindhoven .7 2 3 2 1412 7
Achilles 8 116 12—28 3
Bleyerhcide verliest beslissings
wedstrijd met 20 en degra
deert.
De gisteren te Roermond gespeelde be
slissingswedstrijd om een plaats in de le
klasse tusschen Helmond en Bleyerheide,
werd door Helmond met 20 verdiend ge
wonnen. Het was een op niet hoog peil
staanden wedstrijd, waarbij vooral het
spel van Bleyerheide tegen viel, terwijl
Helmond zeer enthousiast speelde. Het ge
volg was dat haar aanvallen veel gevaar
lijker waren. Vlak voor rust maakte Hel
mond haar eerste doelpunt, waarbij keeper
Stevens van Bleyerheide niet geheel vrij
uit ging. Een kwartier voor het einde^werd
het tweede doelpunt gescoord.
Te Roosendaal heeft Alliance gisteren
met 52 van Eil. Boys gewonnen. Door
dezen Uitslag promoveert Alliance naar
de 2e klasse. Alliance heeft dus wel uit
stekend revanche genomen voor de neder
laag van verleden week. Het was een re
gelmatige en volkomen verdiende over
winning. De .stand is nu.
Alliance 6 4 ,1 1 20—14 9
Breskens 5 2 1 2 .20—13 5
Eil. Boys 4 112 8—15 3
Breda 5 113 11—16 3
W. V. V. PROMOVEERT.
Te Hoogezand is voor de tweede maal
de. beslissingswedstrijd gespeeld voor een
plaats in de Noordelijke le klasse tusschen
W. V. V. (Winschoten) en G, R. C. (Gro
ningen). Naar men weet eindigde de eer
ste beslissingswedstrijd in een gelijk spel
(22). Beide ploegen wogen ook nu te
gen elkaar op. W. V. V. was de gelukkige
zij won met 10.
WAGENINGEN WINT DEN K.N.V.Bl-
BEKER.
P.SiV. met 21 verslagen.
Te Arnhem is gisteren de finale in het
tournooi om den K.N.V.B.-beker gespeeld,
Wageningen en P.S.V. hadden zich voor de
finale weten te klasseeren. De eindstrijd
werd door Wageningen met 21 gewon
nen in de eerste verlenging.
Vriendschappelijk: M.V.V.Zwaluwen 0
—14.
LandenwedstrijdDenemarkenNoor
wegen 63.
GOES WINT HET GOESCHE
WAPENSCHILD.
Goes heeft gisteren de eindstrijd om het
Goesche wapenschild met 74 van Zeelan-
dia gewonnen.
WEDSTRIJDUITSLAGEN Z.V.B.
Zaterdagcomp. „Zuid-Beveland". Ierseke
2Kloetinge 1 35
Zondag, le KI. Zierikzee 2Dreischor 1
6—1.
le KI. B. Kruiningen 1Zeelandia 3 32.
Goes 3Domburg 1 12. Middelburg 3
Ierseke 1 84. Noormannen 1Hansw.
Boys 30.
2e KI. B. S.V.O. 2Terneuzen 4 15.
3e KI. A. Zeelandia 4Walcheren 4
9—1.
Reserve le kl. Oostburg 2IJzendijke 2
5—2.
Finale Bekertournooi B. Ria 1Walche
ren 1 12.
DVO—DE ZEEUWEN 2—5.
DVO te Kortgene speelde Zondag haar
tweeden nederlaagwedstrijd tegen De Zeeu
wen uit Vlissingen. De Zeeuwen won met
5—2.
ONTHULLING GEDENKTEEKEN
J. VAN BEL.
Op de algemeene begraafplaats te Vlis
singen vond gistermiddag op het graf van
J. P. van Bel, in leven secretaris van Af
deeling TV van den K.N.V.B. en voorzitter
van den Zeeuwschen Voetbalbond, de ont
hulling plaats van het gedenkteeken, opge
richt door zijn voetbalvrienden. Tegenwoor
dig waren het volledig afdeelingsbestuur,
bestuursleden van den Z.V.B.tal van ver
tegenwoordigers van voetbalvereenigingen
op Walcheren en commissieleden, scheids
rechters, familieleden en vrienden van den
overledene.
De voorzitter van afdeeling IV, de heer
BOUGIES
N.V. WILLEM VAN RIJN
AMSTERDAM (C.) KEIZERSGRACHT 171
TELEFOON 31308 (4 LIJNEN)
De Italiaansche bladen melden dat het
eerste Italiaansche vlooteskader heden
van Napels voor een reis naar de Spaan-
sche, Portugeesche en Marokkaansche wa
teren zal vertrekken. Tot het onder bevel
van admiraal Riccardi bestaande eskader
behooren twee ppntserschepen, 10 krui
sers van 10 000 en 8.000 ton en een twin
tigtal torpedojagers, waarvan de gezamen
lijke bemanning uit 1000 offceren en 20.000
minderen bestaat. Deze kruistocht zal on
geveer twee weken duren.
Te Rome verklaart men, dat deze kruis
tocht geenszins een buitengewoon karak
ter draagt en deel uitmaakt van een se
dert lang opgesteld program.
BOM ONTPLOFT IN CAFE TE PRAAG.
Vele Joodsche bezoekers gewond.
Zaterdagnacht is in het hoofdzakelijk
door Joden bezochte café „Riva" in de oude
stad van Praag een bom ontploft Daarbij
werden 39 personen gewond, van wie 7
zware verwondingen bekwamen. De mees
te slachtoffers zijn Joden. Van twee der
ernstig gewonden moesten beide beenen
geamputeerd worden. Zij verkeeren in le
vensgevaar. Het geheele interieur van het
café werd vernield. Vele gewonden ren
den naar buiten en zakten op straat ineen.
Men gelooft, dat deze nieuwe aanslag
deel uitmaakt van de reeks, die in de af
geloopen weken is gepleegd. Men schrijft
den aanslag wederom toe aan de Tsjechi
sche fascisten. De Tsjechische politie heeft
van nog geen enkelen dader een spoor ge
vonden.
AUTOBUS IN EEN AFGROND GESTORT.
Tien dooden, zestien zwaar gewonden.
Op den Grossglocknerweg bij Heiligen-
blutt is een autobus, waarin Duitsche boe
ren hadden plaats genomen, in een dertig
meter diepen afgrond gestort. Tien inzit
tenden kwamen om het leven, zestien wer
den zwaar gewond.
NOODWEER EISCHT TWAALF DOODEN
Er heeft een hevig onweer gewoed in de
omgeving van Minneapolis, waardoor voor
al het stadje Anoka geteisterd is. Er zjjn
twaalf dooden en honderd gewonden, ter
wijl de schade aanzienlijk is. Ongeveer 100
gebouwen zijn vernield.
DE EERSTE PASSAGIERSVLUCHT
OVER DEN ATLANTISCHEN OCEAAN.
De „Atlantic Clipper" is met dertig per
sonen aan boord van Port Washington ver
trokken om via de Azoren en Lissabon
naar Marseille te vliegen. Van de dertig
personen zijn zestien journalisten, waaron
der vijf dames, twee officials van de Pan
American Airways en twaalf leden van de
bemanning.
Donderdag moet het vliegtuig Marseille
verlaten om naar New-York terug te vlie
gen.
D. Spaan, herinnerde er aan hoe nu bijna
een jaar geleden Jan van Bel gestorven is.
Van Bel had van zijn prille jeugd af zijn
hart verpand aan de voetbalsport, eerst als
actief beoefenaar, terwijl hij later zijn tijd
en arbeidskracht geheel gaf aan deze sport.
Begonnen als jong consultje te Breda, kwa
men de capaciteiten van Van Bel al wer
kend naar voren. Dertig jaren heeft hij ge
wijd aan de voetbalsport en ontelbare vrien
den heeft hij veroverd De organisatie en de
opbouw van het Zuidelijk voetbal is in de
allereerste plaats het werk van Jan van
Bel geweest. Het scheidsrechterswezen, de
opleiding van spelers en het leiderschap van
het Zuidelijk elftal waren voorname taken
voor hem. Bij de in al deze functie door
hem verworven vrienden kwam na zijn
overlijden de wensch naar voren om de
herinnering aan dezen trouwen makker en
harde werker voor de voetbalgemeenschap,
levendig en stoffelijk te doen houden. Per
sonen uit den Brabantschen, den Limburg-
schen en den Zeeuwschen Voetbalbond, van
de vereenigingen van Zuidelijke Eerste
Klassers, van 2e en 3e klassers in afd. TV
en van het afdeelingsbestuur hebben de
plannen tot het stichten van het gedenk
teeken beraamd. Het is tot stand gekomen.
Namens het comité heeft spr. dezen ge-