HIDDELBURGSCHE COURANT GOESCHE COURANT) Hf |ircrtrmciiile Waarom is minister De Wilde afgetreden Hei beleid van Wethouder De Miranda gelaakt Strang door Molotof ontvangen. Conden Cngetcuid t)e vragen van den heer Wijnkoop bij zijn hedenmiddag in de Tweede Kamer gehouden [interpellatie. Het antwoord van Dr, Colijn. De heeren hebben 2Va geconfereerd. uur ICAHT iftë KLAAR TOER EEN EE1R1SIIE NAAR MIDDELBURG -HARWICH en terug naar I 1 I 1 Duitsche wapenleveringen aan Turkije stopgezet. De Duitsche Rijksbank onmiddellijk ondergeschikt aan den Führer. Stijgende ontvangsten bij de spoorwegen. Corruptie vond niet plaats maar wat hij gedaan heeft] is allesbehalve in den haak' De heer Gulden moet den Raad uit. bagblad. Uitg. N.V. De Middelburgsche Crt. Bureauxte MIDDELBURGSt. Pieterstr. 28, Telefoon Redactie 269, Administratie 139; te GOESTurfkade Tel. 17. Postgiro 43255. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week abonnementen in Middelburg er» Goes 18 ct. •WV NUMMER 140. TWEE BLADEN. VRIJDAG 1 16 JUNI 1939. EERSTE BLAD. 183e JAARG. Advertentiën 30 ct per regel, ingezonden mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bif vooruitbetaling. ^Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 et» In de vergadering van de Tweede Kamer van heden was aan de orde de interpellatie van den heer ff jnkoop (communist) over het aftreden, onlangs, van den minis ter van financiën, den heer De Wilde. Na een breedvoerige uiteenzetting (men zie de 3e pag.) stelde spr. de volgende vragen aan den minister-president: 1. Wat z\jn de uitgaven, nieuwe en oude, waartegen van de zijde van den ex-minister van financiën De Wilde bij de samenstelling van de ontwerp-begrooting voor 1940 be zwaren zijn gerezen en die tot zijn aftreden op 19 Mei j.l. aanleiding gaven? 2. Worden de nieuwe en andere uitgaven, waartegen de afgetreden minister bezwaar had, nu toch door- 't ministerie aanvaard? 3. Wat zijn de verdere verschillen in den boezem der regeering, op grond waarvan bet blijkbaar noodig werd dat de minister van financiën ingevolge het financieel ver schil thans aftrad? En was er ten dezen eenig verschil van opvatting tusschen den minister-president en den afgetreden mi nister? En zoo ja, welk? 4. Heeft de behandeling van de zooge naamde kwestie-Oss ook een rol gespeeld bij de meeningsverschillen in den boezem der regeering die op 19 Mei j.l. tot het af treden van minister De Wilde hebben ge leid? Zoo ja, in hoeverre? 5. Welke bezuinigingen heeft de minister president, minister van algemeene zaken, minister van financiën a.i. op het oog om voor 1940 een zoogenaamd budgetaïr even wicht te erlangen? En in hoeverre wijken deze maatregelen eventueel af van die, welke de afgetreden minister noodig oor deelde 6. Wil de minister-president voorts tnede- deelen de groote lijnen van zijn thans te volgen financieele.. politiek, vooral met be trekking tot sociale en economische zaken, onderwijs en defensie? En in hoeverre is daarbij afwijking dan wel overeenstemming met het financieel beleid dat de afgetre den minister voorstond? 7. Is thans nog de homogeniteit in het kabinet aanwezig, noodig voor de moge lijkheid van verder regeeren op de zooge naamde smalle basis? Of moet niet thans een zoodanige verandering in het kabinet worden aangebracht dat het in overeen stemming is met de democratische volks uitspraak van 1937? 8. Waarom heeft de regeering niet uit zichzelf de mogelijkheid gezocht, om de Kamer zoo snel mogelijk te informeeren omtrent de motieven van het aftreden van den minister van financiën en is de regee- ring bereid, ingeval een dergelijke situatie zich weer mocht voordoen, harerzijds dat gene te doen, wat tot snelle opheldering van zaken in de volksvertegenwoordiging kan leiden? De minister-president heeft op deze vra gen als volgt geantwoord: 1. Gelijk uit gedane inleidende mededee lingen blijkt, golden de bezwaren van mi nister De Wilde minder het doen van be paalde uitgaven dan het ontbreken van de noodige bezuinigingen, die het tegenwicht hadden behooren te vormen van nieuwe voor het eerst opgebrachte of uit het nor maal accres voortvloeiende uitgaven. Zul ke uitgaven kwamen bij meer "dan een de partement voor, het meest i n- tusschen bij defensie en sociale zaken. 2. Deze vraag is niet voor beantwoording vatbaar, omdat de afgetreden minister van financiën niet zoozeer bezwaar had tegen bepaalde uitgaven als tegen de verstoring van het budgetair evenwicht in het alge meen. Het onderzoek naar de mogelijkhe den van herstel van dat evenwicht is nog gaande en het is, daargelaten of zulks zou moeten geschieden bij gelegenheid van een interpellatie, niet mogelijk te zeggen wel ke uitgaven gehandhaafd kunnen en welke geschrapt dienen te worden. 3. Andere verschillen dan dat over den budgetairen toe stand zijn er in den boezem van het kabinet nietgeweest. Dat er ten aanzien van den budgetairen toe stand in het algemeen ook geen verschil van opvatting bestond tusschen mr. De Wilde en den minister-president, blijkt met genoegzame duidelijkheid uit het den 20- sten Mei gepubliceerde bericht van den re- geeringspersdienst. Dit bericht luidde als volgt De minister van algemeene zaken, dr. H. Colijn, die ad interim is belast met het be heer van het departement van financiën, heeft op zich genomen voor bezuinigingen de taak, die ook mr. De Wilde zich voor oogen had gesteld, nl. om voor 1940 budge tair evenwicht te bereiken, tot een goed einde te brengen. Hieruit blijkt zonne- zonneklaar, dat het streven van mr. De van financien niet. Het budgetair even wicht moet worden verkregen door de ge zamenlijke inspanning van alle ministers, die ieder voor hun eigen departement de verantwoordelijheid voor de te nemen maatregelen hebben te dragen. Zoolang het onderling overleg niet tot definitieve resultaten heeft geleid, kunnen, gelijk reeds in het antwoord op vraag 2 werd opgemerkt, over de aan te brengen bezuinigingen geen mededeelingen worden gedaan. 6. De minister-president is niet bereid me dedeelingen te doen over de groote lijnen van de te volgen financieele politiek, voor al met betrekking tot sociale en economi sche zaken, onderwijs en defensie, al ware het alleen maar omdat de regeering geen opening van zaken kan doen over voorne mens, die nog geen vasten vorm hebben aangenomen. De minister-president wil echter wel zeggen, dat hij niet bereid is eene luchthar tige financieele politiek, een politiek van voortdurend regeeren met tekorten op den gewonen dienst, zooals die in onze dagen nog al eens aanbevolen wordt, met zijne verantwoordelijkheid te dekken of zich daarbij neer te leggen. 7. Op deze vraag kan geen antwoord wor den gegeven. Eerst als het overleg over den budgetairen toestand beëindigd is, zal kunnen blijken, of het ka binet voldoende homogeen is om verder het bewindte kunnen blijven voeren. 8. Uit de antwoorden op de vorige zeven vragen gegeven blijkt afdoende, dat de be- teekenis van de mededeelingen, die de re geering in staat is te doen, niet zoo groot is, dat er voor haar aanleiding bestond, zich eigener beweging tot de Staten-Generaal te richten en dit te eer, waar zulks bij het heengaan van een minister, althans in de latere jaren, nimmer geschied is. Reuter meldt uit Moskou: Molotof, de Russische volkscommissaris van buiten- landsche zaken heeft gisteravond 2% uur lang besprekingen gevoerd met den Brit- schen- en den Franschen ambassadeur, waarbij ook Strang, de buitengewone En- gelsche afgezant, tegenwoordig was. Na de besprekingen, die in het Kremlin werden gehouden, weigerde Strang zich over de conferentie, die de langste was se dert het begin der onderhandelingen met de Sovjet-Unie, uit te laten. Wel verklaar de hij, dat de onderhandelingen werden voortgezet en dat spoedig een nieuwe be spreking met Molotof zou worden gehou den. De conferentie werd ook bijgewoond door Potemkin, den Russischen onder-mi- nister van buitenlandsche zaken, die als Fransch tolk fungeerde. Niet geheel gunstig. In een mededeeling van het Russische Telegraafagentschap - omtrent het onder houd tusschen Molotof eenerzjjds en den Franschen en Britschen ambassadeur bene vens Strang anderzijds, wordt gezegd, dat de voornaamste punten van meeningsver- schil besproken zijn. De teksten van de EngelschFransche formuleeringen be treffende de ter onderhandeling zijnde pro blemen werden aan Molotof overhandigd. Kringen van het volkscommissariaat van buitenlandsche zaken waardeeren de re sultaten yan dit eerste onderhoud en van de bestudeering van de EngelschFransche formuleeringen als niet geheel gun stig. I 1 1 i 'k k l I 1 1 PER MAATSCHAPPIJ „ZEELAND" {ien eenen dag heen, den daaropvolgenden dag terug III kl. treln/II kl. boot, Incl. logies fi 7.80 en ontbijt aan boord slechts/ Inlichtingen bij de Stations, Reisbureaux en Maatschappij Zeeland"te Vlisslngen PER MAATSCHAPPIJ „ZEELAND" eiken Donderdag in Juli en Augustus STERK VERLAAGDE SP00RBILJETTEN Reiskosten Vlisslngen - Londen v.v.; twee nachten logies in goed hotel te Londen, maaltijden, sightseeing, 9 A .50 ALLES INBEGREPEN: J 1 (Ingez. Meded.) BRITSCH- Havas meldt uit Berlijn: Uit over het al gemeen welingelichte, particuliere bron wordt vernomen, dat de Duitsche wapen leveringen aan Turkije tot nader order zou den zijn stopgezet. -POOLSCHE BESPREKINGEN TE LONDEN. De diplomatieke medewerker van Reu ter verneemt, dat onderhandelingen met 'n Poolsche militaire en een economische missie, welke zich op het oogenblik te Lon den bevinden, in hoofdzaak op de drie vol gende punten betrekking hebben: 1. De levering van oorlogsmateriaal uit Engeland aan Polen, in het bijzonder zware artillerie, alsmede vliegtuigen. 2. De levering van grondstoffen uit de Britsche koloniën, welke Polen voor zijn fabrieken noodig heeft. 3. De kwestie van financieele credieten, deels ter financiering van de onder 1 en 2 genoemde leveranties deels door de eigen economische behoeften van Polen. De beide missies zullen haar werkzaam heden coördineeren. De algemeene leiding berust bij den Poolschen kolonel Koe, die gister door Halifax en Simon is ontvangen. De eerste vier maanden bijna 2% millioen meer ontvan gen dan in dit tijdvak van het vorig jaar. Naar wij vernemen, heeft de toeneming van de ontvangsten der spoorwegen, die de laatste maanden viel waar te nemen, zich gedurende April weten te handhaven. Zoowel op het gebied van reizigers- als van goederenvervoer doet zich deze stijging voor, waarbij wat het personenverkeer aan gaat in aanmerking moet worden genomen, dat de inkomstenvermeerdering zich voor deed ondanks het onbelemmerd rijden der wilde bussen. Toch zijn er wel bijzondere factoren, die in de toeneming over April een rol hebben gespeeld; in de eerste plaats de militaire vervoeren, voorts de socialistische verkie zingsdemonstratie in Den Haag en de vloot revue te Rotterdam. Het reizigers- en bagagevervoer steeg, vergeleken met April 1938, met ruim twee ton van 4.650.000 tot 4.852.000. De op brengst van het vervoer van brief- en pak- ketpost verminderde met 15.000, terwijl daarentegen het goederenvervoer een aan merkelijke toeneming toont van ruim vijf ton van 2.917.000 tot f 3.481.000. Hierin heeft het binnenlandsch verkeer verreweg het grootste aandeel gehad. Diverse ontvangsten tenslotte laten een stijging zien van 22.431, vergeleken met April 1938. De totale toeneming in April 1939, verge leken bij dezelfde maand van het vorige jaar, bedraagt 773.476. De totale ontvangsten van 1 Januari t. m. ultimo April 1939 bedragen 32.578.000 tegen 30.103.000 in 1938, zoodat tot nu toe 2.475.000 meer ontvangen werd dan in de correspondeerende vier maanden van het vorig jaar. Dit wil echter geenszins zeggen, dat ook de bedrijfsresultaten over deze pe riode evenveel beter zijn dan in 1938, aan gezien ook de exploitatie-kosten een zekere stijging vertoonen, o.a. veroorzaakt door bij zondere vervoeren, hierboven genoemd. WEERBERICHT. DE BELT: helder tot licht bewolkt, droog warm weer, behoudens kans op onweer in het Zuid Westen, zwakke tot matige wind uit Z. richtingen. UKKEL: Vrij sterke wind uit Z.W. rich tingen, schoon weer, vrij warm, gedurende den nacht betrokken hemel, regen met kans op onweer. ZA 17 Jun. Zon op: 4 h 39; onder: 21 h 22. Licht op: 21 h 52. Maan op: 4 h 50; onder: 21 h 02. N.M.: 17 Jun. Hoog- en Laagwater te Vlissingen: Juni. Hoogwater. Vrijdag 16 1.05 13.32 Zaterdag 17 1.46 14.12 Zondag 18 2.30 14.52 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger, Veere 38 min. later. S springtij. Hoog- en Laagwater te Wemeldlnge: Juni. Hoogwater. Laagwator. Vrijdag 16 2.51 15.23 8.33 2057 Zaterdag 17 3.39 16.11 9.13 2158 Zondag 18 4.26 16.56 9.53 22.23 Laagwater. 7.34 19.53 8.14 20.37 8.54 21.25 DOODENDAGBOEK VAN HET VERKEER. Capelle a. d. Ussel: 1 doode. Gisteravond is de 63-jarige landbouwer A. Hardijzer, uit Capelle aan den IJssel, die per fiets den provincialen weg Rotterdam Gouda wilde oversteken, door een vracht auto gegrepen, en tegen den straatweg ge worpen. De man was op slag dood. Amsterdam: 1 doode. Te Amsterdam is eergisteren een wiel rijder tijdens een verkeersopstopping op het Leidscheplein tusschen voor- en bijwa gen van de tram terecht gekomen en ern stig gewond in het Wilhelmina Gasthuis is de man aan de gevolgen overleden. op de welke Het D.N.B. meldt uit Berlijn: De Führer heeft gister de „wet Duitsche rijksbank" onderteekend, heden met het publiceeren in de staatscou rant in werking treedt. In een persconferentie heeft de minister van economische zaken en president van de rijksbank Funk, een uiteenzetting van de nieuwe wet gegeven, Bij deze wet wordt de Rijksbank onmiddellijk ondergeschikt ge maakt aan den Führer en wordt het onbe perkt gezag van den staat over de circula tiebank hersteld. Dit brengt mede, dat alleen Hit Ier beslissingen kan nemen over bijv. de hoogte van het bedrijfs cr e d i e t van de bank, het bedrag van de schatkist wissels e. d. Voor het onderhouden van de betrekkin gen tusschen de leidende persoonlijkheden van het Duitsche economische leven en de bank zal een „Beirat der Deutschen Reichs- bank" worden opgericht. De kapitaal-basis van de bank blijft als tot nu toe. Slechts .Duitsche onderdanen kunnen aandeelhouder zijn. De goudvoor raad en de deviezenvoorraad van de bank zullen op een dusdanige hoogte worden ge houden, als noodig is voor de regeling van het betalingsverkeer met het buitenland en tot handhaving van den koers van de rijks mark. Het voorschrift, dat deze goud- en devie zenvoorraad kan dienen tot dekking van de bankbiljetten in omloop, is overeenkomstig het door den Führer gestelde beginsel, dat de stabiliteit van de Duitsche munt niet af hangt van de voorraad goud en deviezen, doch berust op het feit, dat de door de cir culatiebank uitgegeven hoeveelheid goud in een bepaalde verhouding wordt gehou den met de omzet van de door Duitschen ar beid tot stand gekomen levens- en gebruiks goederen. De aandeelen van de rijksbank worden onttrokken aan de speculatie door de bepa ling, dat zij niet meer dan vijf procent mo gen opbrengen, de eventueele hoogere winst komt het rijk ten goede. De in omloop zijnde bankbiljetten moeten gedekt zijn door wissels, chèques, schat kistwissels, effecten en per dag op te eischen vorderingen. Het grondkapitaal be draagt 150 millioen mark. In opdracht van de rijksbank doet de Duitsche gouddiscontobank den buitenland- J I UUHÖU1U gU UUU1ÖLUUIU UailXV UCJl ULHi-CJiiailU- a om voor 1940 budgetair evenwicht te I schen houders van de rijksbankaandeelen bereiken, de volle instemming van den minister-president had. Anders zou deze niet zelf gelijk doel nastreven Deze vraag moet met stelligheid ont kennend worden beantwoord. De Ossche Zooals men zich zal herinneren, werd enkele maanden geleden te Amsterdam opzien gebaard door berichten, dat de so ciaal-democratische wethouder van pu blieke werken, De Miranda, zou hebben geknoeid bij de uitgifte van erfpachtsgron- den en dat het sd. raadslid Gulden ook niet vrij uitging. Op 11 Januari jl. werd in verband hier mee een raadscommissie benoemd, welke opdracht kreeg een onderzoek naar een en ander in te stellen. De commissie heeft thans een voorloopig rapport gepu bliceerd, waarin de conclusies en bevin dingen zijn opgenomen, welke zij tot dus ver heeft vastgesteld. Later volgt dan nog een tweede rapport. Voor de commissie is komen vast 'te staan, dat den wethouder ernstige beleidsfouten moeten worden aangere kend en dat de wethouder in verschil lende gevallen ernstig in verzuim is ge bleven. Het persoonlijk ingrijpen van den wet houder in een aantal gevallen, zonder dat hij, naar door hemzelf is verklaard wist, wat er bij den dienst omging, moest onvermijdelijk leiden tot bevoorrechting van de bouwers, die bij die geval len betrokken waren Dit was niet bevorderlijk voor den goe den gang van zaken bij het grondbedrijf. Het is de commissie niet gebleken, dat overwegin gen van corruptieven aard den wethouder hebben ge leid bij zijn doen enlaten Ten aanzien van den heer Gulden is de commissie gebleken, dat hij zijn beroep van architect niet voldoende heeft ge scheiden van zijn functie van lid van den Gemeenteraad en van de commissie van bijstand voor de publieke werken en de volkshuisvesting. Omtrent de gevallen, waarin de com missie mededeelingen inzake beschulcligin het volgende voorstel: De Duitsche goud disconto-bank neemt de aandeelen over te gen afgifte van een preferent aandeel zon der stemrecht ten bedrage van twee hon- derd mark voor elk aandeel van de rijks- zaak ïstrjdens het financieele bank van honderd mark. Deze preferente gen tegen den heer Gulden heeft onder - meeningsverschil zelfs met aandeelen geven een rente van vier pro- zocht, zal zij haar oordeel geven in het geen woordter sprake geko- cent welke door de rijksbank wordt gega- gedeelte van het rapoprt, waarin die ge men- randeerd. Bovendien wordt op deze aandee- vallen worden behandeld 5. De afgetreden minister van financiën len in eens een vergoeding van anderhalf Thans reeds wenscht zij echter het vol heeft geen bepaalde bezuinigingen geëischt. I procent gegeven. Rente en vergoeding kun-l gende op te merken: Dat doet ook de waarnemende minister I nen worden overgemaakt. 1 Hoewel de heer Gulden een welbekend architectenbureau beheerde, waaruit hij groote inkomsten trok, verkeerde hij voortdurend in financieele moeilijkheden, welke tenslotte In 1935 leidden tot een surséance van betaling, welke eindigde met een accoord van 8 pet., waartoe hij mede door een financieel aanbod van den heer Egeman in staat werd gesteld. De lijst van crediteuren in de surséance van betaliifg wijst erop, dat de heer Gul den o.a. in zijn financieele nooden voor zag, door op ruime schaal geld te leenen van bou wers en leveranciers van bouwmaterialen. De heer Gulden was daarmede zijn vrijheid van handelen als raadslid k w ij t. Vooruitloopende op de behandeling van de bovenbedoelde gevallen, meent de com missie dan ook te mogen uitspreken, dat de wijze waarop de heer Gulden in op spraak is gekomen en de sfeer, die er om hem is geschapen, hem voor de uitoefening van het raad s- lidmaatschap ongesqhikt hebben gemaakt. Nog een raadslid dat buiten zijn boekje ging. De -commissie heeft verder een onder zoek ingesteld naar zekere handelingen van het soc. dem. raadslid Matthijssen. Zij is van oordeel, dat de heer Matthijssen buitengewone bemoeiingen heeft gehad met het verkoopen van scholen en door hem pressie is uitgeoefend op den wet houder voor de publieke werken, De Mi randa, teneinde een school te verkoopen aan den heer C. Elderenbos met uitscha keling van andere gegadigden. Deze handelingen moesten leiden tot bevoordeeling en hebben geleid tot bevoorrechting van den heer C. Elderenbos, waardoor het belang der gemeente niet is gediend. De commissie, acht deze handelingen voor een raadslid niet toelaatbaar Geen corruptie bij publieke wer ken. Ten aanzien van den dienst der publie ke werken wenscht de commissie er de aandacht op te vestigen, dat zij geen en kele aanwijzing heeft gekregen van eenige corruptie bij dezen dienst. De rol van Fuldauer en De Miranda Jr. De commissie meent tenslotte ook haar oordeel te moeten geven over enkele door den heer De Miranda in een communiqué op 6 Januari jl. vermelde punten. Zij is van oordeel: le. Dat zij geen reden heeft, te twij felen aan de juistheid van zijn mededee ling, dat hem tot 6 Januari 1939 van een justitieel onderzoek niets was gebleken. 2. a. Dat de mededeeling, dat noch door den wethouder, noch door den dienst van publieke werken den makelaar Ful dauer grond is toegewezen, juist is. b. Dat de mededeeling, dat de uitgifte van bedoelde terreinen geschiedde op nor male wijze tegen den normalen canon aan de bona fide bouwers Venemans c.s. for meel juist is, maar dat zoowel deze me dedeeling als die vermeld onder 2a, gezien dienen te worden in het licht van de feiten en omstandigheden, vermeld in bij lage 1. Hierin wordt o.m, vastgesteld, dat de reserveering van een terrein be stemd voor de Coöperatieve Algemeene Joodsche Woningbouwvereeniging door B. en W. niet op de gebruikelijke wijze is opgeheven en het terrein niet op de gebruikelijke wijze weder ter beschikking van het grondbedrijf is gesteld. Het feit, dat dit door vele bouwers be geerde terrein werd uitgegeven door tus- schenkomst van den makelaar Fuldauer. die op zeer luidruchtige wijze reclame maakte voor zijn bemiddeling en de waar de van zijn relaties, deed in ongewoon sterke mate bij de bouwers de meening post -Vatten dat nieuwe wegen waren ont sloten om erfpachtsgrond te bekomen, wanneer men hem maar betalen wilde. Den heer Fuldauerisvoor zijn bemiddeling doorden heer Venemans een som van 3700 uitbetaald ge- word e n,. Door den heer Fuldauer is verder een bedrag van 750 of van 600 aan mr. De Miranda, zoon. van den wethouder, betaald voor rechtskundige adviezen. Mr. De Miranda had hiervoor geen declaratie ingediend. Het honorarium voor de ad viezen door hem aan den heer Fuldauer gegeven, is op niet meer dan 50 getaxeerd,. 3. Dat haar gebleken is, dat de mededee ling, dat tusschen den wethouder en zijn zoon nimmer eenige bespreking heeft plaats gevonden omtrent uitgifte van grond, naar de letter genomen juist is, maar dat hierbij in acht dient te worden genomen, hetgeen omtrent de be moeiingen van mr. De Mi randa is vermeld. 4. Dat de mededeeling, dat de verhou ding tusschen den wethouder en de hoofd ambtenaren volkomen normaal is. ten tij de van het uitgeven van het communiqué juist was, gezien het feit, dat B en W. bij schrijven van 30 December 1938 aan de gerezen geschillen tus- schen den wethouder en den directeur der publie ke werken formeel een einde hadden gemaakt.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 1