Hf ffir&trïttcïfde MIDDELBURGSCHE COURANT HENNING (&GOESCHE COURANT) Een nieuwe veerboot KORT JOURNAALfVAN EEN ZEEUWSCHEN 10NDENVAARDER voor den dienst Vlissingen-Breskens. Nederland komt achteraan met het vreemdelingenverkeer Joe word ik amateurfilmer De oorzaak van de ramp met de „Thetis" Prins Bernhard en het M. S. „Beatrix RADIO-CURSUS OVER DE SMALFILM FOTO-KINOHANDEL Water in het voorschip. Cultureele overeenkomst tusschen Italië en Bulgarije Ook Zeeland maakt een slecht figuur. K. L. M. vliegtuig bij nood landing in botsing met militaire loods. fHet geweigerde ontslag van den Soeburgschen gemeente-secretaris. Duinbrand onder Biggekerke. Een aanslag op de hertogin van Kent. MARKT MIDDELBURG ANNO MCMXXXIX. Dagblad. Uitg. N.V. De Middelburgsche Crt. Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstr.28, Telefoon Redactie 269, Administratie 139; 3e GOESTurfkade Tel. 17. Postgiro 43255. ^Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct. «Wfr NUMMER 131. TWEE BLADEN. DINSDAG Advertentiën 30 ct per regel, ingezondens, mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct, Ged. Staten hebben, ter behandeling in de a.s. zomerzitting van Prov. Staten, een •voorstel ingediend voor den bouw van een nieuwe motorboot op de lijn Vlissingen Breskens. De Kon. Mij. „De Schelde" heeft voor deze nieuwe „ferryboot" het ontwerp gemaakt. Het schip zal grooter en sneller worden dan de thans in dienst zijnde veer boot „Prinses Juliana". De kosten voor den „bouw van het nieuwe schip bedragen 1.325.000. Voor verdere bijzonderheden -2ie men het tweede blad, le pag. De heer Johnson, directeur van de scheepswerf Cammell Laird, heeft mede gedeeld, dat de duikboot „Thetis" is veron gelukt, doordat er water in een van de voorste torpedolanceerbuizen is gekomen. Deze buis moet defect zijn geweest of het voorsluitstuk was niet dicht. De beman ning heeft het achtersluitstuk geopend in de meening dat er geen water in de buis was. Door den druk van het water kon den de mannen de opening niet afsluiten. Toen de waterschotten waren neergelaten, stonden de twee voorste compartimenten onder water. Menschenlevens waren toen nog niet verloren gegaan. Vier mannen zijn omgekomen bij het gebruiken van de davistoestelien. Kapi tein Oram en luitenant Woods verlieten de duikboot het eerst. Vier mannen wil de hun voorbeeld volgen, doch drie hun ner moesten door welke oorzaak is niet bekend dood weer in de boot gebracht worden, terwijl de vierde na eenigen tijd bezweek. Later zijn Shaw en Arnold nog door middel vein het davistoestel ontko men. Johnson zette uiteen, dat eerst Oram en Woods naar buiten zijn gegaan, omdat zij de nuttigste aanwijzingen voor het red dingswerk konden geven. Het was een zeer dappere daad van deze beide officie ren, omdat zij niet wisten, of zij, aan de oppervlakte gekomen, redding zouden vin den. Gelukkig kwamen zij in de nabijheid van de „Brazen" boven water. Johnson legde er den nadruk op, dat de admiraliteit alles heeft gedaan om het le ven der bemanning te redden. De reddings pogingen werden echter op ontzettende wijze bemoetilijkt door de sterke stroomin gen. De duikers werden in bijna horizon tale houding gedwongen. Zij slaagden er niet in de verbinding tot stand te bren gen, die den opgeslotenen van versche lucht had moeten voorzien. Een der over levenden heeft verklaard, dat hij gefen half uur langer had geleefd, indien hij in de boot had moeten blijven. Johnson was van meening, dat de duik boot thans vol water staat. Er worden po gingen in het werk gesteld om het schip langzaam naar boven te brengen. Een verklaring van Chamberlain. In het Engelsche Lagerhuis heeft gis termiddag minister-president Chamberlain in een lange uiteenzetting over de „be treurenswaardige ramp" van de „Thetis" gesproken, welke, naar hij zeide, was ver oorzaakt door het onder water loopen van de voorste afdeelingen door een der torpedobuizen in de boeg, welke open stond toen het schip dook. Het signaal toestel van de „Thetis" werd vernield, zoodat het niet mogelijk was in contact te treden met schepen aan de oppervlak te. De boeien en rooksignalen werden wel losgelaten, doch niet onmiddellijk opge merkt. Een volledig onderzoek zal worden ingesteld. De minister-president zeide veruer, dat gepoogd was het achterschip hooger uit het water te lichten, teneinde een gat hierin te branden om de opvarenden te redden, doch dit is niet gelukt. Verder is gepoogd het schip door middel van pontons te lichten, doch het is uit de kabels losgeschoten. Men kan thans niet geen mogelijkheid zeggen, wanneer het schip gelicht zal worden. De minister-president gaf namens de regeering en namens het huis uiting aan de diepe droefheid over het verlies van zoo veel waardevolle menschenlevens en aijn de diepe sympathie met de achterblijven- den. Havas meldt uit Sofia: De Italiaansche gezant te Sofia en de Bulgaarsche minister president Kiosseivanof hebben gister een cultureele overeenkomst tusschen Bulga rije en Italië onderteekend, waarover reeds eenige maanden werd onderhandeld. In het begin hadden de Italianen een krachtig pro paganda-instrument van dit verdrag willen maken en hadden zij voorgesteld, dat op hun kosten aan iedere Bulgaarsche school een Italiaansch onderwijzer zou worden aangesteld. De overeenkomst, welke is on derteekend gaat evenwel niet uit boven de gebruikelijke verdragen in dezen zin. Een der voornaamste punten is, dat Italiaansch een verplichte taal wordt op de Bulgaarsche ■middelbare scholen. Er was Maandagavond een bijzondere bij eenkomst voor de afdeeling Vlissingen van het Vreemdelingenverkeer. Op deze vergadering n.l., die in de boven zaal van café Kievit werd gehouden en die goed bezocht was, waren aanwezig de di recteur van de A.N.V.V. de heer H. W. R. de Waal, de voorzitter van de A.N.V.V., baron Krayenhoff, het hoofdbestuurslid burgemeester Van Woelderen, bestuursle den van de Zeeuwsche Provinciale vereeni- ging, bestuursleden van zusterafdeelingen enz., die allen door den voorzitter van de afdeeling Vlissingen den hr. J. L. Verhagen welkom werden geheeten. Burgemeester Van Woelderen noemde het een voorrecht dat op dezen avond de gelegenheid werd geboden, om van baron Krayenhoff afscheid te nemen, waarbij spr. hem hartelijk dank zeide voor het vele dat hjj speciaal voor Zeeland heeft gedaan. Ba ron Krayenhoff is n.l. te Vlissingen begon nen met zijn werk voor het vreemdelingen verkeer. Spr. wenschte hem toe, dat het den scheidenden voorzitter nog heel veel ja ren goed zal mogen gaan. De heer H. W. R. de Waal hield hierop een causerie over het vreemdelingenver keer als landsbelang. Om slechts een idee te geven van de enorme voordeelen die vreemdelingenverkeer kan brengen, kan dienen dat Zwitserland in 1937 een voor deel heeft getrokken van 147 millioen gul den. Spr. noemdeverder nog cijfers over andere landen, om tenslotte te komen op dat wat in Nederland gebeurd. Nederland zag in 1938 door zijn toeristen 40 millioen gulden het land uitgaan, waartegenover, slechts 10 millioen binnen kwam. Als men bedenkt dat Denemarken zelfs 34 millioen door het vreemdelingenverkeer ontving, dan ziet men, dat ons land nog een grooten achterstand heeft in te halen. Wat Zeeland betreft, deze pro vincie heeft slechts 1% ton of 1%% van het geheel ge trokken, hetgeen bedroe vend genoemd moet wor den. Er waren 6000 overnachtingen door En- gelschen in Zeeland. Dat is veel te weinig, omdat Zeeland zoo bijzonder gunstig is ge legen ten opzichte van Engeland. Ook 2300 overnachtingen van Belgen is veel te wei nig. Dit moet veranderen en dat kan alleen door een krachtige gezamelijke ac tie: dus een Zeeuwsche propaganda, niet versnipperd. Het standpunt dus moet zijn: „Komt naar Zeeland". Slaat, aldus spr., de handen in elkaar en vormt een provinciale propaganda. Spr. wees er met diverse voorbeelden op, dat de toerist een klant is en in dit ver band noemde spr. het noodzakelijk, dat vooral de jeugd vooral wordt ingeprent dat, ze beleefd tegenover dien klant moet zijn, iets wat in ons land helaas nog wel wat te wenschen laat. Spr. noemde vervolgens de middelen op om te komen tot krachtige af deelingen van Vreemdelingenverkeer, waar bij hij er speciaal op wees, dat nagenoeg een ieder voorde'el heeft van een druk vreemdelingenverkeer. Wil men er goede propaganda maken, dan dienen echter ook de fondsen versterkt te worden en daarom is het noodig dat in eigen kring wordt ge werkt voor meer steun. Spr. wees op het vele typische, dat Zeeland heeft te bieden. Houd de schoone kleederdrachten toch in eere, moedig de Zeeuwsche bevolking aan, om ook de Zeeuwsche folkflore te bewaren, want juist deze dingen zijn een sublieme uiting van den Zeeuwschen geest. Na het einde van deze interessante cau serie, ontstond een uitvoerige gedachten- wisseling tusschen den hr. De Waal en den voorzitter van de provinciale Zeeuwsche V. V.V. mr. J. Moolenburgh, over nauwer con tact tusschen de provinciale vereenigingen met de A.N.V.V. Na de pauze werden drie films vertoond, films die bestemd zijn om in het buitenland reclame te maken. In de eerste zagen wij het ons zoo bekende „Holland polderland", de tweede „Holland bloemenland" en de derde „Holland Waterland" in beeld ge bracht. De films zijn met veel zorg geko zen en zullen ongetwijfeld op den buitenlan der, speciaal op de Amerikanen, veel indruk maken. Het was een goed geslaagde, pro- paganda-avond. Een militair omgekomen, en twee zwaar gewond. Vlieg tuigbemanning ongedeerd. Hedenmorgen omstreeks half tien is nabij Schiphol een ongeval gebeurd, waar bij, hoewel het betrekkelijk goed is afge- loopen, twee militairen ernstig en twee licht zijn gewond. Het KLM-vliegtuig PH-AKN de „Nach tegaal", dat des nachts gebruikt wordt op den nachtvrachtdienst naar Londen, is des daags in gebruik als lesvliegtuig om den jongen piloten der KLM met het besturen der Douglas-DC 2 vliegtuigen vertrouwd te maken. Vanmorgen werd een lesvlucht gemaakt onder leiding van den KLM-piloot Snits laar, waarbij o.a. het vliegen op een mo tor geoefend werd. Dicht bij het vlieg veld, toen de instructeur den motor weer op normaal toerental wilde brengen, sloeg deze af en Snitslaar slaagde er in de ma chine neer te zetten in |het bouwland dichtbij Schiphol aan den overkant van den Schipholweg. Helaas kon daarbij niet voorkomen wor den, dat het vliegtuig een houten loods, die als schuilhut voor militairen in gebruik is, raakte. Het vliegtug werd zwaar be schadigd en de loods in elkaar gedrukt met het gevolg, dat van de militairen die zich er in bevonden, twee zware ver wondingen opliepen, en twee anderen licht gewond werden. Begrijpelijkerwijze veroorzaakte het on geval op Schiphol groote consternatie. Het was een hoogst ongelukkige samen loop van omstandigheden, dat zich juist op deze plaats de houten keet bevond, die aan een aantal soldaten van de luchtdoeltroe pen, die op het oogenblik op Schiphol gele gerd zijn, tot slaapplaats dient. Toen de eene motor afsloeg, had het toestel te weinig hoogte om nog binnen het vliegveld te lan den, doch de bestuurder zou er in geslaagd zijn de machine, die eenige tientallen me ters voor de plaats waar de keet stond het hek raakte, met den neus in den dijk tot stilstand te brengen. Ongelukkigerwijs be vond zich hier echter het houten gebouw tje, waar de „Nachtegaal" dwars doorheen schoot, zoodat het houten dak boven op een der vleugels kwam te liggen. De wand werd versplinterd en weggedrukt, zoodat slechts de houten vloer van de keet de plaats aan geeft, waar het gebouwtje heeft gestaan. Van de zes militairen, die zich in de loods bevonden, werden, zooals reeds werd gemeld, twee ernstig en twee minder ern stig gewond terwijl de beide overigen slechts lichte kwetsuren opliepen. Een der slachtoffers overleden. Na overbrenging naar het Wilhelmina- gasthuis is een der slachtoffers, de milicien Leusink, die een ernstige schedelbasisfrac- tuur had opgeloopen, zonder tot bewustzijn te zjjn gekomen, overleden. De andere ge wonden zijn de milicien W. Kwaks, die een zware hersenschudding heeft opgeloopen, J. Tamboer, die ribfracturen en een buik perforatie heeft gekregen, en de milicien Prins, die een onderbeenfractuur opliep. De bemanning van de „Nachtegaal" is er wonder boven wonder zonder kleerseheu- SOEBURG. In de 1.1. Donderdag gehou den vergadering van den Raad dezer ge meente is den heer J. C. Gabriëlse, op zijn verzoek, ontslag verleend als secretaris- penningmeester van het Burgerlijk Arm bestuur. Een daarna aan de orde gekomen soortgelijk verzoek om eervol ontslag als gemeente-secretaris heeft de Raad, na hier over een klein uurtje in geheime vergade ring te hebben gesproken, niet ingewil ligd. De eenige mededeeling, die hierover aan de pers verstrekt werd, was, dat „de Raad had gemeend, de consequenties, welke den gemeentesecretaris genoopt hadden ontslag aan te vragen, niet te moeten aanvaarden." Naar wij nader vernemen, houdt deze geschiedenis verband met thans aan het licht gekomen onregelmatigheden van niet- frauduleuzen aard in de verschillende ad ministraties, waarmede de bewuste func tionaris belast was. Verschillende omstan digheden in het verleden hebben er toe ge leid, dat de heer Gabriëlse destijds met het een na het ander belast werd, en hoewel hij, naar beste krachten, getracht heeft dit •alles bij te houden en uit te voeren, ten slotte is de boel toch door elkaar en spaak geloopen, zoodat, toen eindelijk een con trole op een en ander werd ingesteld, een aantal administratieve fouten en verschil len moesten worden vastgesteld, welke er toe leidden, dat de heer Gabriëlse zijn ont slag-aanvragen indiende. Aangezien even wel bij alle betrokkenen de overtuiging heerscht en klaarblijkelijk ook de Raad die meening huldigt dat hier slechts van onachtzaamheid of, ten hoogste, slordigheid, geenszins echter van oneerlijkheid, laat staan van poging tot fraude, gesproken mocht worden, heeft de Raad het verzoek om ontslag van den gemeentesecretaris niet ingewilligd, daarmede zijn vertrou wen in dezen functionaris uitsprekende. BIGGEKERKE. Onder deze gemeente brak vanmorgen om 10 uur een duinbrand uit, waarbij de vlammen hcog onl?a'den Tusschen de watermachine en Klein Val- kenisse woedde de brand, men slaagde er gelukkig in den brand spoedig te blus- schen. De oorzaak is onbekend. ren afgekomen. Het toestel zelf heeft even wel ernstige averij opgeloopen. Beide vleu geltippen werden afgerukt en het rechter gedeelte van het landingsgestel geheel weg geslagen, zoodat het linker wiel verbogen werd. Vanzelfsprekend werden ook de schroeven vernield, doch het ziet er naar uit, dat beide motoren behouden zijn. De neus is licht beschadigd, doch de cockpit en de cabine zijn volledig in tact gebleven. Het toestel ligt met den neus tegen den dijk en had op het oogenblik dat het daar te recht kwam blijkbaar nog slechts weinig vaart. Wanneer het slechts een tiental me ters hooger had gezeten, zoii het wellicht nog binnen de grens van het vliegveld heb ben kunnen landen. Êt Z. K. H. maakt den proeftocht mede. (XX) Naar wij vernemen zal Z. K. H. Prins Bernhard der Nederlanden den op Zaterdag 24 Juni vastgestelden officieelen proeftocht, van Botterdam naar Vlissingen, van het nieuwe dubbelschroef motormail schip der Stoomvaartmaatschappij „Zee land", de i>Prinses Beatrix", meemaken. Zooals men weet is dit het binnenkort in de vaart komende zusterschip van de „Ko ningin Emma". Gisteravond is te Londen een aanslag ge pleegd op de hertogin van Kent, de echt- genoote van den jongsten broer van den Koning van Engeland. Op het oogenblik dat de hertogin, de vroegere Prinses Ma rina van Griekenland, haar woning aan de Belgrave Square verliet, werd een schot op haar gelost. Zij werd evenwel niet ge troffen. De hertogin begaf zich naar haar auto, in gezelschap van Lady Port Arling ton. De hertogin gaf zich er geen reken schap van, dat op haar was geschoten en haar auto werd trouwens niet beschadigd. Toen het schot was afgevuurd wierpen twee politieagenten, die in de omgeving op wacht stonden, zich op een man, die in de nabijheid stond. Na een korte worsteling werd de man overmeesterd en naar het politiebureau ge" bracht. Later werd in de omgeving van de woning van de hertogin een geweer met afgezaagden loop gevonden en naar het politiebureau gebracht voor onderzoek. Het bleek, dat het geweer slechts een patroon had bevat. De politie heeft vastgesteld, dat' het schot werd gelost ter hoogte van Bel grave Square no. 1, op twee huizen af stand van de woning van de hertogin van Kent. De man, die gearresteerd werd, is drie weken geleden uit Australië gekomen. De hertogin en Lady Port Arlington be gaven zich naar een bioscoop en eerst aan het einde van de voorstelling werden zij op de hoogte gebracht van hetgeen gebeurd GOLFLENGTE 415-1875 1e les, Woensdag 7 Juni, 6.10 uur. De waarde van deze liefhebberij. Het ontstaan van het levende beeld. (Ingez. Med.) WEERBERICHT, Verwachting tot morgenavond: DE BILT: droog zeer warm weer, licht tot half bewolkt, zwakke tot matige O. tot Z. wind. UKKEL: nog warm en schoon weer bij zwakke of matige wind uit O. of Z O. rich tingen. Wo 7 Juni. Zon op: 4 h 42;onder: 21 h 16. Licht op: 21 h 46. Maan op: 24 h 22; onder: 10 h 01. L K. 10 Juni. Hoog- en Laagwater te Vlissingen: Juni. Hoogwater. Laagwater. Dinsdag 6 4.54 17.07 11.11 23.40 Woensdag 7 5.33 17.47 11.43 24.15 Donderdag 8 6.13 18.27 12.16 24.54 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger, Veere 38 min. later. S r springtij. Hoog- en Laagwater te Wemeldinge: Juni. Hoogwater. Laagwater. Dinsdag 6 6.47 19.04 12.16 24.39 Woensdag 7 7.25 19.42 12.50 Donderdag 8 8.00 20.19 1.16 13.27 VERTREK UIT ROTTERDAM. „En of ge nu ons Stoomschip, al dan niet van wal zaagt steken: wanneer het U alsnog aan opge wektheid niet ontbreekt: volg ons dan op den U aangeduiden togt". Van Alphen. „Wanneer ge op den 24 Augustus 1869, „des middags 12 ure, bij den afvaart van „den Steamer Avallon van Rotterdam naar „Harwich, waart tegenwoordig geweest: „zoudt ge, onder een aantal op het „quar terdeck" heen en weder gaande passagiers, „een tweetal toeristen te weten: den hr. „P. A. baron van Reede van Oudtshoorn te ,,'s Hage en den schrijver dezer „Reisver halen" hebben kunnen waarnemen, „wien het, bij het toen zóó fraaije zomerwe der te doen was, om via Harwich-Londen „en bij eenig oponthoud op de heen- en te rugreis in de „wereldstad"... een uitstap... „te maken" Zoo vangt jhr. mr. D. F. van Alphen een zijner in de tweede helft der vorige eeuw verschenen, „Reisverhalen en herinnerin gen" aan. Des middags van den 24en om 12 uur vertrokken, landden zij te midder nacht te Harwich„en moesten, na de „Douanen visitatie, nog wel een paar uren „wachten, vóór dat we met den nachttrein „van den „Eastern Counties railway" „konden doorstoomen, „en route" naar Lon den, de groote stad, die we ten 5 ure des „morgens in welstand bereikten" Wanneer ge op den 31 Mei 1939, des mid dags tegen twaalf ure, te Rotterdam aan de Parkkade bij de afvaart van het dubbel schroef motorschip Koningin Emma van de Stoomvaart Maatschappij „Zeeland", van Rotterdam voor Harwich, waart tegenwoor dig geweest, dan zoudt.ge daar op alle dek ken een anderhalf honderd passagiers heb ben kunnen waarnemen te weten een 35-tal van heinde en ver gekomen Neder- landsche journalisten van de groote, de provinciale, de locale, de geïllustreerde en de weekbladpers, mitsgaders enkele buiten- landsche, meest Duitsche, vakgenooten, en verder vertegenwoordigers en lieftallige vertegenwoordigsters van Nederlandsehe en Duitsche reisbureaux wien het bij het toen wederom zeer fraaie zomerweder te doen was om, als gasten van de „Zeeland" en tal van Britsche instellingen, een uitstap naar Londen te maken ter gelegenheid van de aanstaande in dienst stelling der twee nieuwe schepen, de „Emma" en de „Bea trix". Het verschil met 1869 was, dat jhr. van Alphen met zijn behuwdbroeder en reisgenoot pas, per stoomschip en trein, de volgenden ochtend omstreeks 5 uur in Londen aankwam, en dat de „Koningin Emma" haar reisgezelschap, wel gemoed en weldoorvoed, des avonds om half acht van denzelfden dag te Harwich, en na een snelle en comfortabele treinreis naar Londen, per bus om half elf 's avonds reeds in de onderscheidene IA hotels, afleverde. Zoodat men, naar verkiezing, onder de wo) kon kruipen of een duikje in het avond leven van den Britschen metropolis kon nemen. De maatschappij „Zeeland" heeft, mee- nen wij, van juist inzicht blijk gegeven, niet alleen door te besluiten tot den aan bouw van deze. twee snelle motor-mailsche pen voor den dagdienst, maar ook toen zij overwoog, dat deze zoozeer op het groote publiek ingestelde dagdienst tusschen Engeland en den vasten wal van Europa, groote publieke belangstelling van noode heeft. Niet alleen wij, in Zee land, moeten van het ontstaan en bestaan der nieuwe schepen, en van hun velerlei voortreffelijkheden, weten, maar ook in Leeuwarden en Maastricht, in Winterswijk en Eindhoven, dient iedereen die mis schien wel eens een keer in z'n leven de Noordzee zou kunnen moeten oversteken, dan te binnen te schieten, dat de „Zeeland" tot dat doel haar fraaie nieuwe schepen in de vaart heeft. Vandaar dat de tegenwoordige Vlissing- sche directeur K. G. Bron met den voor- maligen Vlissingsche directeur, den heer G. J. Bensink die thans ten hoofdkan- tore van Müller en Co. in Rotterdam ze telt een weldoordacht plan ontwierp, dat na de officieele overnemingsproeftocht af gewerkt zou worden, en hetwelk bestond uit ter bezichtiging leggen van het nieuwe schip in Vlissingen en Rotterdam, een drie- daagsche tocht met de Nederlandsehe en Duitsche pers en vertegenwoordigers van Nederlandsehe en Duitsche reisbureaux naar Harwich-Londen, een lunch, in die drie dagen, te Harwich, voor de gemeente lijke en havenautoriteiten aldaar, en, ten slotte, op de terugreis, een honderdtal Britsche journalisten, die in omgekeer de richting op excursie naar Zeeland en Holland gingen, teneinde aldus hün Britschen lezers, voorzoover noodig, nog eens te vertellen van onzer landen schoon heden en geneuchten. Deze laatste, Brit sche, pleziertocht eindigde 1.1. Zondagmid dag: toen nam de „Koningin Emma" boven en behalve deze hare gasten ook de gewone passagiers meê terug naar Albions kusten en daarmee was zij in den gewonen dage- lijkschen dienst overgegaan. Als gezegd: op deze wijze de nieuwe schepen bij het Nederlandsehe publiek voor zoover ons blad betreft bq de Zeeuwen te introduceeren, was een goede gedach te, waarvan, nu zij tot uitvoering gebracht is, getuigd k\n worden, dat zij welgeslaagd is ook. Het programma van dezen uitstap om vatte: des Donderdagochtends een „con ducted sightseeing tour" door Londen, des middags vrij-af, des avonds een diner in de Royal Venetian Chamber Suite van het weelderige Holborn Restaurant, daarna be zoek aan het Coliseum, en dan den vol genden ochtend half tien aanvaarding van de terugreis met als haven van bestemming Vlissingen. Daarover zij een en ander medegedeeld in een volgend artikel, waarna we de ge legenheid zullen benutten nog enkele al- gemeene slotopmerkingen te maken over de ontwikkeling van het Nederlandsehe toe risme in die richting.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 1