Hf ffir&trïttcïfde
MIDDELBURGSCHE COURANT
HENNING
(&GOESCHE COURANT)
Een nieuwe veerboot
KORT JOURNAALfVAN EEN ZEEUWSCHEN 10NDENVAARDER
voor den dienst
Vlissingen-Breskens.
Nederland komt achteraan
met het vreemdelingenverkeer
Joe word ik amateurfilmer
De oorzaak van de ramp
met de „Thetis"
Prins Bernhard en
het M. S. „Beatrix
RADIO-CURSUS
OVER DE SMALFILM
FOTO-KINOHANDEL
Water in het voorschip.
Cultureele overeenkomst
tusschen Italië en Bulgarije
Ook Zeeland maakt
een slecht figuur.
K. L. M. vliegtuig bij nood
landing in botsing met
militaire loods.
fHet geweigerde ontslag van
den Soeburgschen
gemeente-secretaris.
Duinbrand onder Biggekerke.
Een aanslag op de
hertogin van Kent.
MARKT
MIDDELBURG
ANNO MCMXXXIX.
Dagblad. Uitg. N.V. De Middelburgsche Crt.
Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstr.28,
Telefoon Redactie 269, Administratie 139;
3e GOESTurfkade Tel. 17. Postgiro 43255.
^Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes
2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week
abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct.
«Wfr NUMMER 131. TWEE BLADEN. DINSDAG
Advertentiën 30 ct per regel, ingezondens,
mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager
Tarief op aanvraag. Familieberichten en
dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine
Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij
vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau
v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct,
Ged. Staten hebben, ter behandeling in
de a.s. zomerzitting van Prov. Staten, een
•voorstel ingediend voor den bouw van een
nieuwe motorboot op de lijn Vlissingen
Breskens. De Kon. Mij. „De Schelde" heeft
voor deze nieuwe „ferryboot" het ontwerp
gemaakt. Het schip zal grooter en sneller
worden dan de thans in dienst zijnde veer
boot „Prinses Juliana". De kosten voor den
„bouw van het nieuwe schip bedragen
1.325.000. Voor verdere bijzonderheden
-2ie men het tweede blad, le pag.
De heer Johnson, directeur van de
scheepswerf Cammell Laird, heeft mede
gedeeld, dat de duikboot „Thetis" is veron
gelukt, doordat er water in een van de
voorste torpedolanceerbuizen is gekomen.
Deze buis moet defect zijn geweest of het
voorsluitstuk was niet dicht. De beman
ning heeft het achtersluitstuk geopend in
de meening dat er geen water in de buis
was. Door den druk van het water kon
den de mannen de opening niet afsluiten.
Toen de waterschotten waren neergelaten,
stonden de twee voorste compartimenten
onder water. Menschenlevens waren toen
nog niet verloren gegaan.
Vier mannen zijn omgekomen bij het
gebruiken van de davistoestelien. Kapi
tein Oram en luitenant Woods verlieten
de duikboot het eerst. Vier mannen wil
de hun voorbeeld volgen, doch drie hun
ner moesten door welke oorzaak is niet
bekend dood weer in de boot gebracht
worden, terwijl de vierde na eenigen tijd
bezweek. Later zijn Shaw en Arnold nog
door middel vein het davistoestel ontko
men.
Johnson zette uiteen, dat eerst Oram en
Woods naar buiten zijn gegaan, omdat zij
de nuttigste aanwijzingen voor het red
dingswerk konden geven. Het was een
zeer dappere daad van deze beide officie
ren, omdat zij niet wisten, of zij, aan de
oppervlakte gekomen, redding zouden vin
den. Gelukkig kwamen zij in de nabijheid
van de „Brazen" boven water.
Johnson legde er den nadruk op, dat de
admiraliteit alles heeft gedaan om het le
ven der bemanning te redden. De reddings
pogingen werden echter op ontzettende
wijze bemoetilijkt door de sterke stroomin
gen. De duikers werden in bijna horizon
tale houding gedwongen. Zij slaagden er
niet in de verbinding tot stand te bren
gen, die den opgeslotenen van versche
lucht had moeten voorzien. Een der over
levenden heeft verklaard, dat hij gefen
half uur langer had geleefd, indien hij in
de boot had moeten blijven.
Johnson was van meening, dat de duik
boot thans vol water staat. Er worden po
gingen in het werk gesteld om het schip
langzaam naar boven te brengen.
Een verklaring van Chamberlain.
In het Engelsche Lagerhuis heeft gis
termiddag minister-president Chamberlain
in een lange uiteenzetting over de „be
treurenswaardige ramp" van de „Thetis"
gesproken, welke, naar hij zeide, was ver
oorzaakt door het onder water loopen
van de voorste afdeelingen door een der
torpedobuizen in de boeg, welke open
stond toen het schip dook. Het signaal
toestel van de „Thetis" werd vernield,
zoodat het niet mogelijk was in contact
te treden met schepen aan de oppervlak
te. De boeien en rooksignalen werden wel
losgelaten, doch niet onmiddellijk opge
merkt. Een volledig onderzoek zal worden
ingesteld.
De minister-president zeide veruer, dat
gepoogd was het achterschip hooger uit het
water te lichten, teneinde een gat hierin
te branden om de opvarenden te redden,
doch dit is niet gelukt.
Verder is gepoogd het schip door middel
van pontons te lichten, doch het is uit
de kabels losgeschoten. Men kan thans
niet geen mogelijkheid zeggen, wanneer
het schip gelicht zal worden.
De minister-president gaf namens de
regeering en namens het huis uiting aan de
diepe droefheid over het verlies van zoo
veel waardevolle menschenlevens en aijn
de diepe sympathie met de achterblijven-
den.
Havas meldt uit Sofia: De Italiaansche
gezant te Sofia en de Bulgaarsche minister
president Kiosseivanof hebben gister een
cultureele overeenkomst tusschen Bulga
rije en Italië onderteekend, waarover reeds
eenige maanden werd onderhandeld. In het
begin hadden de Italianen een krachtig pro
paganda-instrument van dit verdrag willen
maken en hadden zij voorgesteld, dat op
hun kosten aan iedere Bulgaarsche school
een Italiaansch onderwijzer zou worden
aangesteld. De overeenkomst, welke is on
derteekend gaat evenwel niet uit boven de
gebruikelijke verdragen in dezen zin. Een
der voornaamste punten is, dat Italiaansch
een verplichte taal wordt op de Bulgaarsche
■middelbare scholen.
Er was Maandagavond een bijzondere bij
eenkomst voor de afdeeling Vlissingen van
het Vreemdelingenverkeer.
Op deze vergadering n.l., die in de boven
zaal van café Kievit werd gehouden en die
goed bezocht was, waren aanwezig de di
recteur van de A.N.V.V. de heer H. W. R.
de Waal, de voorzitter van de A.N.V.V.,
baron Krayenhoff, het hoofdbestuurslid
burgemeester Van Woelderen, bestuursle
den van de Zeeuwsche Provinciale vereeni-
ging, bestuursleden van zusterafdeelingen
enz., die allen door den voorzitter van de
afdeeling Vlissingen den hr. J. L. Verhagen
welkom werden geheeten.
Burgemeester Van Woelderen noemde
het een voorrecht dat op dezen avond de
gelegenheid werd geboden, om van baron
Krayenhoff afscheid te nemen, waarbij spr.
hem hartelijk dank zeide voor het vele dat
hjj speciaal voor Zeeland heeft gedaan. Ba
ron Krayenhoff is n.l. te Vlissingen begon
nen met zijn werk voor het vreemdelingen
verkeer. Spr. wenschte hem toe, dat het
den scheidenden voorzitter nog heel veel ja
ren goed zal mogen gaan.
De heer H. W. R. de Waal hield hierop
een causerie over het vreemdelingenver
keer als landsbelang. Om slechts een idee
te geven van de enorme voordeelen die
vreemdelingenverkeer kan brengen, kan
dienen dat Zwitserland in 1937 een voor
deel heeft getrokken van 147 millioen gul
den. Spr. noemdeverder nog cijfers over
andere landen, om tenslotte te komen op
dat wat in Nederland gebeurd. Nederland
zag in 1938 door zijn toeristen 40 millioen
gulden het land uitgaan, waartegenover,
slechts 10 millioen binnen kwam.
Als men bedenkt dat Denemarken zelfs
34 millioen door het vreemdelingenverkeer
ontving, dan ziet men, dat ons land nog een
grooten achterstand heeft in te halen. Wat
Zeeland betreft, deze pro
vincie heeft slechts 1% ton
of 1%% van het geheel ge
trokken, hetgeen bedroe
vend genoemd moet wor
den.
Er waren 6000 overnachtingen door En-
gelschen in Zeeland. Dat is veel te weinig,
omdat Zeeland zoo bijzonder gunstig is ge
legen ten opzichte van Engeland. Ook 2300
overnachtingen van Belgen is veel te wei
nig. Dit moet veranderen en dat kan alleen
door een krachtige gezamelijke ac
tie: dus een Zeeuwsche propaganda, niet
versnipperd. Het standpunt dus moet zijn:
„Komt naar Zeeland". Slaat, aldus spr., de
handen in elkaar en vormt een provinciale
propaganda.
Spr. wees er met diverse voorbeelden op,
dat de toerist een klant is en in dit ver
band noemde spr. het noodzakelijk, dat
vooral de jeugd vooral wordt ingeprent dat,
ze beleefd tegenover dien klant moet zijn,
iets wat in ons land helaas nog wel wat te
wenschen laat. Spr. noemde vervolgens de
middelen op om te komen tot krachtige af
deelingen van Vreemdelingenverkeer, waar
bij hij er speciaal op wees, dat nagenoeg
een ieder voorde'el heeft van een druk
vreemdelingenverkeer. Wil men er goede
propaganda maken, dan dienen echter ook
de fondsen versterkt te worden en daarom
is het noodig dat in eigen kring wordt ge
werkt voor meer steun. Spr. wees op het
vele typische, dat Zeeland heeft te bieden.
Houd de schoone kleederdrachten toch in
eere, moedig de Zeeuwsche bevolking aan,
om ook de Zeeuwsche folkflore te bewaren,
want juist deze dingen zijn een sublieme
uiting van den Zeeuwschen geest.
Na het einde van deze interessante cau
serie, ontstond een uitvoerige gedachten-
wisseling tusschen den hr. De Waal en den
voorzitter van de provinciale Zeeuwsche V.
V.V. mr. J. Moolenburgh, over nauwer con
tact tusschen de provinciale vereenigingen
met de A.N.V.V.
Na de pauze werden drie films vertoond,
films die bestemd zijn om in het buitenland
reclame te maken. In de eerste zagen wij
het ons zoo bekende „Holland polderland",
de tweede „Holland bloemenland" en de
derde „Holland Waterland" in beeld ge
bracht. De films zijn met veel zorg geko
zen en zullen ongetwijfeld op den buitenlan
der, speciaal op de Amerikanen, veel indruk
maken. Het was een goed geslaagde, pro-
paganda-avond.
Een militair omgekomen, en
twee zwaar gewond. Vlieg
tuigbemanning ongedeerd.
Hedenmorgen omstreeks half tien is
nabij Schiphol een ongeval gebeurd, waar
bij, hoewel het betrekkelijk goed is afge-
loopen, twee militairen ernstig en twee
licht zijn gewond.
Het KLM-vliegtuig PH-AKN de „Nach
tegaal", dat des nachts gebruikt wordt
op den nachtvrachtdienst naar Londen,
is des daags in gebruik als lesvliegtuig
om den jongen piloten der KLM met het
besturen der Douglas-DC 2 vliegtuigen
vertrouwd te maken.
Vanmorgen werd een lesvlucht gemaakt
onder leiding van den KLM-piloot Snits
laar, waarbij o.a. het vliegen op een mo
tor geoefend werd. Dicht bij het vlieg
veld, toen de instructeur den motor weer
op normaal toerental wilde brengen, sloeg
deze af en Snitslaar slaagde er in de ma
chine neer te zetten in |het bouwland
dichtbij Schiphol aan den overkant van
den Schipholweg.
Helaas kon daarbij niet voorkomen wor
den, dat het vliegtuig een houten loods,
die als schuilhut voor militairen in gebruik
is, raakte. Het vliegtug werd zwaar be
schadigd en de loods in elkaar gedrukt
met het gevolg, dat van de militairen
die zich er in bevonden, twee zware ver
wondingen opliepen, en twee anderen licht
gewond werden.
Begrijpelijkerwijze veroorzaakte het on
geval op Schiphol groote consternatie.
Het was een hoogst ongelukkige samen
loop van omstandigheden, dat zich juist op
deze plaats de houten keet bevond, die aan
een aantal soldaten van de luchtdoeltroe
pen, die op het oogenblik op Schiphol gele
gerd zijn, tot slaapplaats dient. Toen de eene
motor afsloeg, had het toestel te weinig
hoogte om nog binnen het vliegveld te lan
den, doch de bestuurder zou er in geslaagd
zijn de machine, die eenige tientallen me
ters voor de plaats waar de keet stond het
hek raakte, met den neus in den dijk tot
stilstand te brengen. Ongelukkigerwijs be
vond zich hier echter het houten gebouw
tje, waar de „Nachtegaal" dwars doorheen
schoot, zoodat het houten dak boven op een
der vleugels kwam te liggen. De wand werd
versplinterd en weggedrukt, zoodat slechts
de houten vloer van de keet de plaats aan
geeft, waar het gebouwtje heeft gestaan.
Van de zes militairen, die zich in de
loods bevonden, werden, zooals reeds werd
gemeld, twee ernstig en twee minder ern
stig gewond terwijl de beide overigen slechts
lichte kwetsuren opliepen.
Een der slachtoffers overleden.
Na overbrenging naar het Wilhelmina-
gasthuis is een der slachtoffers, de milicien
Leusink, die een ernstige schedelbasisfrac-
tuur had opgeloopen, zonder tot bewustzijn
te zjjn gekomen, overleden. De andere ge
wonden zijn de milicien W. Kwaks, die een
zware hersenschudding heeft opgeloopen,
J. Tamboer, die ribfracturen en een buik
perforatie heeft gekregen, en de milicien
Prins, die een onderbeenfractuur opliep.
De bemanning van de „Nachtegaal" is er
wonder boven wonder zonder kleerseheu-
SOEBURG. In de 1.1. Donderdag gehou
den vergadering van den Raad dezer ge
meente is den heer J. C. Gabriëlse, op zijn
verzoek, ontslag verleend als secretaris-
penningmeester van het Burgerlijk Arm
bestuur. Een daarna aan de orde gekomen
soortgelijk verzoek om eervol ontslag als
gemeente-secretaris heeft de Raad, na hier
over een klein uurtje in geheime vergade
ring te hebben gesproken, niet ingewil
ligd.
De eenige mededeeling, die hierover aan
de pers verstrekt werd, was, dat „de Raad
had gemeend, de consequenties, welke den
gemeentesecretaris genoopt hadden ontslag
aan te vragen, niet te moeten aanvaarden."
Naar wij nader vernemen, houdt deze
geschiedenis verband met thans aan het
licht gekomen onregelmatigheden van niet-
frauduleuzen aard in de verschillende ad
ministraties, waarmede de bewuste func
tionaris belast was. Verschillende omstan
digheden in het verleden hebben er toe ge
leid, dat de heer Gabriëlse destijds met het
een na het ander belast werd, en hoewel
hij, naar beste krachten, getracht heeft dit
•alles bij te houden en uit te voeren, ten
slotte is de boel toch door elkaar en spaak
geloopen, zoodat, toen eindelijk een con
trole op een en ander werd ingesteld, een
aantal administratieve fouten en verschil
len moesten worden vastgesteld, welke er
toe leidden, dat de heer Gabriëlse zijn ont
slag-aanvragen indiende. Aangezien even
wel bij alle betrokkenen de overtuiging
heerscht en klaarblijkelijk ook de Raad
die meening huldigt dat hier slechts van
onachtzaamheid of, ten hoogste, slordigheid,
geenszins echter van oneerlijkheid, laat
staan van poging tot fraude, gesproken
mocht worden, heeft de Raad het verzoek
om ontslag van den gemeentesecretaris
niet ingewilligd, daarmede zijn vertrou
wen in dezen functionaris uitsprekende.
BIGGEKERKE. Onder deze gemeente
brak vanmorgen om 10 uur een duinbrand
uit, waarbij de vlammen hcog onl?a'den
Tusschen de watermachine en Klein Val-
kenisse woedde de brand, men slaagde
er gelukkig in den brand spoedig te blus-
schen. De oorzaak is onbekend.
ren afgekomen. Het toestel zelf heeft even
wel ernstige averij opgeloopen. Beide vleu
geltippen werden afgerukt en het rechter
gedeelte van het landingsgestel geheel weg
geslagen, zoodat het linker wiel verbogen
werd. Vanzelfsprekend werden ook de
schroeven vernield, doch het ziet er naar
uit, dat beide motoren behouden zijn. De
neus is licht beschadigd, doch de cockpit en
de cabine zijn volledig in tact gebleven.
Het toestel ligt met den neus tegen den dijk
en had op het oogenblik dat het daar te
recht kwam blijkbaar nog slechts weinig
vaart. Wanneer het slechts een tiental me
ters hooger had gezeten, zoii het wellicht
nog binnen de grens van het vliegveld heb
ben kunnen landen.
Êt
Z. K. H. maakt den proeftocht
mede.
(XX) Naar wij vernemen zal Z. K. H.
Prins Bernhard der Nederlanden den
op Zaterdag 24 Juni vastgestelden officieelen
proeftocht, van Botterdam naar Vlissingen,
van het nieuwe dubbelschroef motormail
schip der Stoomvaartmaatschappij „Zee
land", de i>Prinses Beatrix", meemaken.
Zooals men weet is dit het binnenkort in
de vaart komende zusterschip van de „Ko
ningin Emma".
Gisteravond is te Londen een aanslag ge
pleegd op de hertogin van Kent, de echt-
genoote van den jongsten broer van den
Koning van Engeland. Op het oogenblik
dat de hertogin, de vroegere Prinses Ma
rina van Griekenland, haar woning aan de
Belgrave Square verliet, werd een schot
op haar gelost. Zij werd evenwel niet ge
troffen. De hertogin begaf zich naar haar
auto, in gezelschap van Lady Port Arling
ton. De hertogin gaf zich er geen reken
schap van, dat op haar was geschoten en
haar auto werd trouwens niet beschadigd.
Toen het schot was afgevuurd wierpen
twee politieagenten, die in de omgeving op
wacht stonden, zich op een man, die in de
nabijheid stond.
Na een korte worsteling werd de man
overmeesterd en naar het politiebureau ge"
bracht. Later werd in de omgeving van de
woning van de hertogin een geweer met
afgezaagden loop gevonden en naar het
politiebureau gebracht voor onderzoek. Het
bleek, dat het geweer slechts een patroon
had bevat. De politie heeft vastgesteld, dat'
het schot werd gelost ter hoogte van Bel
grave Square no. 1, op twee huizen af
stand van de woning van de hertogin van
Kent. De man, die gearresteerd werd, is
drie weken geleden uit Australië gekomen.
De hertogin en Lady Port Arlington be
gaven zich naar een bioscoop en eerst aan
het einde van de voorstelling werden zij op
de hoogte gebracht van hetgeen gebeurd
GOLFLENGTE 415-1875
1e les, Woensdag 7 Juni, 6.10 uur.
De waarde van deze liefhebberij.
Het ontstaan van het levende beeld.
(Ingez. Med.)
WEERBERICHT,
Verwachting tot morgenavond:
DE BILT: droog zeer warm weer, licht
tot half bewolkt, zwakke tot matige O. tot
Z. wind.
UKKEL: nog warm en schoon weer bij
zwakke of matige wind uit O. of Z O. rich
tingen.
Wo 7 Juni. Zon op: 4 h 42;onder: 21 h
16. Licht op: 21 h 46. Maan op: 24 h 22;
onder: 10 h 01. L K. 10 Juni.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen:
Juni.
Hoogwater. Laagwater.
Dinsdag 6 4.54 17.07 11.11 23.40
Woensdag 7 5.33 17.47 11.43 24.15
Donderdag 8 6.13 18.27 12.16 24.54
Westkapelle is 28 min. en Domburg 23
min. vroeger, Veere 38 min. later. S r
springtij.
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge:
Juni.
Hoogwater. Laagwater.
Dinsdag 6 6.47 19.04 12.16 24.39
Woensdag 7 7.25 19.42 12.50
Donderdag 8 8.00 20.19 1.16 13.27
VERTREK UIT ROTTERDAM.
„En of ge nu ons Stoomschip, al
dan niet van wal zaagt steken:
wanneer het U alsnog aan opge
wektheid niet ontbreekt: volg ons
dan op den U aangeduiden togt".
Van Alphen.
„Wanneer ge op den 24 Augustus 1869,
„des middags 12 ure, bij den afvaart van
„den Steamer Avallon van Rotterdam naar
„Harwich, waart tegenwoordig geweest:
„zoudt ge, onder een aantal op het „quar
terdeck" heen en weder gaande passagiers,
„een tweetal toeristen te weten: den hr.
„P. A. baron van Reede van Oudtshoorn te
,,'s Hage en den schrijver dezer „Reisver
halen" hebben kunnen waarnemen,
„wien het, bij het toen zóó fraaije zomerwe
der te doen was, om via Harwich-Londen
„en bij eenig oponthoud op de heen- en te
rugreis in de „wereldstad"... een uitstap...
„te maken"
Zoo vangt jhr. mr. D. F. van Alphen een
zijner in de tweede helft der vorige eeuw
verschenen, „Reisverhalen en herinnerin
gen" aan. Des middags van den 24en om
12 uur vertrokken, landden zij te midder
nacht te Harwich„en moesten, na de
„Douanen visitatie, nog wel een paar uren
„wachten, vóór dat we met den nachttrein
„van den „Eastern Counties railway"
„konden doorstoomen, „en route" naar Lon
den, de groote stad, die we ten 5 ure des
„morgens in welstand bereikten"
Wanneer ge op den 31 Mei 1939, des mid
dags tegen twaalf ure, te Rotterdam aan de
Parkkade bij de afvaart van het dubbel
schroef motorschip Koningin Emma van de
Stoomvaart Maatschappij „Zeeland", van
Rotterdam voor Harwich, waart tegenwoor
dig geweest, dan zoudt.ge daar op alle dek
ken een anderhalf honderd passagiers heb
ben kunnen waarnemen te weten een
35-tal van heinde en ver gekomen Neder-
landsche journalisten van de groote, de
provinciale, de locale, de geïllustreerde en
de weekbladpers, mitsgaders enkele buiten-
landsche, meest Duitsche, vakgenooten, en
verder vertegenwoordigers en lieftallige
vertegenwoordigsters van Nederlandsehe en
Duitsche reisbureaux wien het bij het
toen wederom zeer fraaie zomerweder te
doen was om, als gasten van de „Zeeland"
en tal van Britsche instellingen, een uitstap
naar Londen te maken ter gelegenheid van
de aanstaande in dienst stelling der twee
nieuwe schepen, de „Emma" en de „Bea
trix". Het verschil met 1869 was, dat jhr.
van Alphen met zijn behuwdbroeder en
reisgenoot pas, per stoomschip en trein,
de volgenden ochtend omstreeks 5
uur in Londen aankwam, en dat de
„Koningin Emma" haar reisgezelschap, wel
gemoed en weldoorvoed, des avonds om half
acht van denzelfden dag te Harwich, en na
een snelle en comfortabele treinreis naar
Londen, per bus om half elf 's avonds reeds
in de onderscheidene IA hotels, afleverde.
Zoodat men, naar verkiezing, onder de wo)
kon kruipen of een duikje in het avond
leven van den Britschen metropolis kon
nemen.
De maatschappij „Zeeland" heeft, mee-
nen wij, van juist inzicht blijk gegeven,
niet alleen door te besluiten tot den aan
bouw van deze. twee snelle motor-mailsche
pen voor den dagdienst, maar ook toen zij
overwoog, dat deze zoozeer op het groote
publiek ingestelde dagdienst tusschen
Engeland en den vasten wal van Europa,
groote publieke belangstelling
van noode heeft. Niet alleen wij, in Zee
land, moeten van het ontstaan en bestaan
der nieuwe schepen, en van hun velerlei
voortreffelijkheden, weten, maar ook in
Leeuwarden en Maastricht, in Winterswijk
en Eindhoven, dient iedereen die mis
schien wel eens een keer in z'n leven de
Noordzee zou kunnen moeten oversteken,
dan te binnen te schieten, dat de „Zeeland"
tot dat doel haar fraaie nieuwe schepen in
de vaart heeft.
Vandaar dat de tegenwoordige Vlissing-
sche directeur K. G. Bron met den voor-
maligen Vlissingsche directeur, den heer
G. J. Bensink die thans ten hoofdkan-
tore van Müller en Co. in Rotterdam ze
telt een weldoordacht plan ontwierp, dat
na de officieele overnemingsproeftocht af
gewerkt zou worden, en hetwelk bestond
uit ter bezichtiging leggen van het nieuwe
schip in Vlissingen en Rotterdam, een drie-
daagsche tocht met de Nederlandsehe
en Duitsche pers en vertegenwoordigers
van Nederlandsehe en Duitsche reisbureaux
naar Harwich-Londen, een lunch, in die
drie dagen, te Harwich, voor de gemeente
lijke en havenautoriteiten aldaar, en, ten
slotte, op de terugreis, een honderdtal
Britsche journalisten, die in omgekeer
de richting op excursie naar Zeeland en
Holland gingen, teneinde aldus hün
Britschen lezers, voorzoover noodig, nog
eens te vertellen van onzer landen schoon
heden en geneuchten. Deze laatste, Brit
sche, pleziertocht eindigde 1.1. Zondagmid
dag: toen nam de „Koningin Emma" boven
en behalve deze hare gasten ook de gewone
passagiers meê terug naar Albions kusten
en daarmee was zij in den gewonen dage-
lijkschen dienst overgegaan.
Als gezegd: op deze wijze de nieuwe
schepen bij het Nederlandsehe publiek
voor zoover ons blad betreft bq de Zeeuwen
te introduceeren, was een goede gedach
te, waarvan, nu zij tot uitvoering gebracht
is, getuigd k\n worden, dat zij welgeslaagd
is ook.
Het programma van dezen uitstap om
vatte: des Donderdagochtends een „con
ducted sightseeing tour" door Londen, des
middags vrij-af, des avonds een diner in de
Royal Venetian Chamber Suite van het
weelderige Holborn Restaurant, daarna be
zoek aan het Coliseum, en dan den vol
genden ochtend half tien aanvaarding van
de terugreis met als haven van bestemming
Vlissingen.
Daarover zij een en ander medegedeeld
in een volgend artikel, waarna we de ge
legenheid zullen benutten nog enkele al-
gemeene slotopmerkingen te maken over de
ontwikkeling van het Nederlandsehe toe
risme in die richting.