lp frowtïdak lp P HIWELBURGSCHE COURANT 8.GOESCHE COURANT) Het Snelste Schip van Nederlands Koopvaardijvloot Overgedragen. Minister De Wilde afgetreden. Chamberlain over de onderhandelingen met Rusland. De overwinningsparade te Madrid. West Zeeuwsch-Vlaamsch elftal samengesteld. Boerderij onder Breskens verbrand. Toespraak van Franco. Voor den wedstrijd tegen Vlissingen te IJzendijke, Middelburg-Bleij erheide uitgesteld. De Italianen zullen thans uit Spanje worden teruggetrokken. Een sportkousen-strijd te Ovezande. De moeilijkheden bestaan nog onverminderd, maar ze zullen wellicht kunnen worden over- wonnen,^ Dagblad. Uitg. N.V. DeMiddelburgscheCrl. Bureaux te MIDDELBURG: St. Pieterstr.28, Telefoon Redactie 269, Administratie 139; te GOESTurfkade Tel. 17. Postgiro 43255. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes f 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week abonnementen in Middelburg er> Goes 18 ct. NUMMER 118. DRIE BLADEN. ZATERDAG 20 MEI 1989. EERSTE BLAD. 182e JAARG. Advertentiën 30 ct per regel, ingezonden mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum f 2.10. „Klerne Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct» j» y De Koningin Emma" van de S. M. „Zeeland" vaart proef. Een krachtig en snel, een sierlijk en een goed schip. (§§3) De Koninklijke Maatschappij „De Schelde" en de Stoomvaart Maatschappij „Zeeland", Koninklijke Nederlandsche Post- vaart, hebben tezamen een groot aantal autoriteiten en belangstellenden, en natuur lijk ook de pers, uitgenoodigd vandaag deel te nemen aan den officieelen proeftocht van het motormailschip „Koningin Emma", hetwelk, zooals te doen gebruikelijk is, van middag ergens op de Noordzee door het strijken van de „Scheldevlag" en het hjjschen van de maatschappijvlag der „Zee land" symbolisch en realiter door laatstge noemde zal worden overgenomen.*) Wij komen daarop Maandag terug, want op het oogenblik, waarop deze courant van de pers komt, varen wij weer ergens op de Noordzee. Door de vriendelijkheid van „Schelde" en „Zeeland" waren wij evenwel reeds eendag of wat geleden in de gele genheid een der onderscheidene min-of- meer technische proeftochten mêe te ma ken: Dinsdag jl., toen de „Koningin Emma" van Vlissingen buitenom naar Rotterdam is gevaren. Van die gelegenheid mogen hier onder enkele aanteekeningen volgen. Om dan de conclusie maar voorop te stel len: de twee nieuwe schepen van de „Zee land" zijn kort en goed prachtschepen. Niet alleen in hun zeer geslaagde, sierlijkheid, snelheid en kracht uitdrukkende, u i t e r- 1 ij k e vormgeving, niet alleen ook in hun door ingetogenheid schoone binnen-archi- tecturale aankleeding en verzorging, maar ook in technisch opzicht. Wat dit laatste betreft maar een enkel detail (teneinde geen schijndeskundigheid ten toon te spreiden)de paardekrachten in deze twee schepen, die ze hun fenomena le mailbootsnelheid geven, zijn ruimschoots voldoende voor een normaal schip dat vele malen grooter is; deze machtige machine kracht is hier ondergebracht in een be trekkelijk dan klein scheepje, hetwelk, wederom betrekkelijk natuurlijk, licht ge bouwd is; heeft men niet alleen reeds door te lasschen in plaats van te klinken plm. 60 ton gewiehts aan klinknagels uitge spaard? Welnu: al die kracht in zulk een hulk zij 't dan een luxe-hulk zou doen verwachten dat men op volle kracht va rende uit elkaar geschud en gerammeld zou worden. En dat is nu een van de technische bewonderenswaardigheden van de „Ko ningin Emma" en haar zusterschip: ze zijn, practisch gesproken, overal zoo goed als trillingvrijEen buitenstaander vakman verzekerde ons, dat dit geen geringe presta tie was. Prachtschepen zijn het, ook wat de navi gatiemiddelen betreft. De commandobrug, waar kapitein Hintertür goedmoedig maar steeds scherp waakzaam zijn scepter zwaait, begint zoo langzamerhand meer op den commandopost van een onderzeeboot of de schakelcentrale van een machinefabriek te gelijken, zoo veel instrumenten treft men er aan. Een technische uiteenzetting daar van zou ons hier te ver voeren, maar wel moet gezegd worden, dat van alles en van het allerbeste er staat. Een echolood, het welk zoo ongeveer eens per secunde een feillooze dieptelooding verricht, de radio- richtingzoeker die enkel- en kruispeilingen op daartoe uitzendende stations van den vasten wal mogelijk maakt, zoodat ook bij dik van mist een nauwkeurige plaatsbepa ling mogelijk is; de electrische log die de vaart door het water nauwkeurig re gistreert; de telefonen voor de onderwater- kloksignalen. Verder electrische aanwijzers voor de onwentelingssnelheden der beide schroeven, voor den telemotor-roerstand. Dan nog rookmelders, sprinklerinstallatie, koolzuurblusscherij, en wat niet nog al meer. Het is bijna angstwekkend van me chanische perfectie, maar de zeeman weet, dat ook met al deze navigatieh u 1 pmid- delen het middel slechts ter hulp blijft, en dat de zeemanschap zelve, al verandert zij van vorm, in wezen altijd aanwezig zal Tot degenen, die aan de officieele proefvaart deelnamen, behoorden de Brit- sche gezant Sir Neville Bland, de hrn. G. J. de Britsche gezant Sir Neville Bland, G. J. Teppema, vertegenwoordiger van den mi nister van economische zaken, de waarne mend thesaurier-generaal B. J. de Leeuw, de vice-admiraals A. Vos en J. Th. Fürstner, ir. M. H. Damme, directeur-generaal der P.T.T., C. A. van Woelderen, burgemeester van Vlissingen, de inspecteur-generaal van het loodswezen, vice-admiraal N. J. van Laar, de hoofdinspecteur van den haven arbeid, C. Mörtzen Bruyns, C. R. T. baron Krayenhoff, R. Leeuwenburg, principal surveyor of Lloyds, A. L. Gibson. De Ned. Spoorwegen waren vertegenwoordigd door de heeren J. Ente, G. F. H. Giesbergen en A. G. Jagt; de Kamer van Koophandel voor de Zeeuwsche eilanden door haren voorzit ter den heer W. Berdenis van Berlekom. Voorts zagen wjj nog'de heeren ir. J. P. Walland, directeur-hoofdingenieur van den rijkswaterstaat in Zeeland, ir. N. Th. Koo mans, directeur van het havenbedrijf van Rotterdam; mr. J. Smit, ir. H. C. Wesse ling, A. Smit, ir. J. Blokland Visser en ir. H. W. van Tijen allen van de Kon. Maat schappij De Schelde; Th. de Meester, E. M. Alberts, G. J. Bensink, K. G. Bron, en Th. J. Ravelli van de S. M. „Zeeland", verte genwoordigers van reisbureaux en reisver- eenigingen en van zustermaatschappijen van de „Zeeland". moeten zijn. Met zeemanschap en zonder al die hulpmiddelen komt men er ook nog, zij 't minder snel en misschien ook minder veilig; zonder zeemanschap en met een heel fabrieksmagazijn vol mooie apparaten komt men er echter zeer zeker nimmer. Dit zij den zeeman tot troost. Prachtschepen zijn het niet minder, wat hun machine-inrichting betreft: die gewel dige scheepsmotoren, zilverglanzend geschil derd en vrijwel geen bewegende deelen meer in zicht, geven de wentelende schroe ven hun vroeger ondenkbaar geachte hooge toerental van 250 omwentelingen per mi nuut. Welk een omwenteling hebben turbine en motor toch in de scheepsmachinekamers ge bracht: weg de hitte, weg de wentelende krukassen en de op en neer gaande kruis- koppen; verdwenen de groote condensor- pomp, uit is het, voor wat de motorschepen aangaat, met de peilglazen der stoomketels en de stookplaat, waar het altijd gloeiend heet en zwart van 't vuil was: nu kun je in heel de machineruimte overal of bijna overal pap van eten. Slechts aan twee dingen ziet men de be wegelijkheid dezer scheepsmotoren: aan den slag der smeerolie in de kijkglazen, en aan de wentelende spiraal van den slagenteller. Zien, maar hooren des te meer: dat suist, en zoemt, en steunt en ratelt en rikketikt, dat slaat en beukt en boemt, dat spreken moeilijk en verstaan haast onmogelijk wordt. Tot plotseling allen zwijgen en ge spannen op de machinekamertelegrafen staren, de inspecteur met het stophorloge in de hand, de werktuigkundigen met de hand aan de omschakelaar: de machines staan op vol toerental vooruitrinkin- kelde kink: volle kracht achter uit! wordt er van de commandobrug ge seindéén ruk, er verspringen enkele machinedeelen, 8% seconde later draaien de beide machtige motoren volle kracht achteruitheel het schip siddert en dreunt, en nog enkele secunden later is de vaart van ongeveer 24 zeemijlen tot nul te ruggebracht: de „Koningin Emma" ligt stil. Dan worden de motoren weer op vooruit ge zet, en tot het uiterste belast: de spanning stijgt, niet alleen boven de cylinderkoppen der motoren, maar ook bij de menschen die ze bedienen, controleeren, toekijken. Steeds sneller verspringen de cijfertjes van den slagenteller, steeds sneller wentelt de spiraal op het koperen as-einde, die 't vooruit of achteruit doet zien; steeds hoo- ger trilt de naald van den omwentelings-in- dicateur: 250 slagen volle kracht) dan 255, 260, 265alles trilt en siddert en steunt nu van ingehouden kracht en be- heerschte spanningtot men tevreden zegt: hij doet het, en hij doet het goed, laat maar weer terugloopen tot normaal Men zou er een boek over vol kunnen schrijven, over deze prachtschepen: hun in sleeptank en windtunnel uitgepluste ele gante lijnenbeloop; hun beschaafde binnen- betimmering, die wel rijk, maar niet over dadig-weelderig is; hun groote voordeel der enorme deksalons met breede spiegel ruiten, waardoor men overal de zee, de kim, de scheepvaart, de lucht en de wolken ziet; hun wei-overdachte inrichting met vele, zeer vele dag-rustbedden, waarop vermoei de of zeezieke passagiers zich kosteloos kunnen uitstrekken; hun keurige afzon derlijke hutten en zeer fraaie luxe-hutten; hun gezellige eetsalons waar de te goeder naam en faam bekend staande koks en ste wards van de S.M. „Zeeland" uitstekende maaltijden met wat daarbij behoort op dienen. Er was nog veel te vertellen, van deze schepen en van deze proeftocht „en pas sant". Doch laat ons het hierbij voorloopig laten: men zal er reeds nu uit begrepen hebben, dat deze in een handomdraai ge bouwde schepen hoe kort is het nog maar geleden, dat de kiel in Vlissingen ge legd werd? een aanwinst voor de Neder landsche passagiersvloot zijn, waarop heel Nederland trotsch, Zeeland en „de" Zee land bovendien nog zeer verheugd mee, mogen zijn. Drie paarden, een veulen en een varken in de vlammen omgekomen. Donderdagnacht omstreeks half twaalf brak door onbekend gebleven oorzaak brand uit op de kapitale boerderij van den heer I. C. du Bois in den Breskenschen polder onder Breskens. De militaire wachtpost in den Langeweg, die den brand het eerst ontdekte, alarmeerde direct de bevoegde instanties, i.e. den burgemeester en den commandant van de brandweer der N.V. Van Melle's Confectionery Works. Het vuur greep uitterst snel om zich heen, zoo dat, toen de brandweer ter plaatse arri veerde, aan blusschen niet meer te den ken viel. Het werk beperkte zich derhalve tot het beschermen van het woonhuis en een veestal. De landbouwschuur en een hangar werden geheel door het vuur ver nield. Drie paarden een veulen en een var ken kwamen in de vlammen om, terwijl een groote hoeveelheid in den hangar opgesta peld vlas, alsmede verschillende landbouw werktuigen, verbrandden. Verzekering dekt de schade. Nadat hij plaats had genomen op de offi cieele tribune om de overwinningsparade te Madrid bij te wonen, ontving generaal Franco gisteren uit de handen van generaal Varela het grootkruis van de orde van het lauwerkruis van Sint Ferdinand. Te 11.25 defileerden de specialisten-af- deelingen, vervolgens de escadrons kavale- ri, lichte artillerie, gemotoriseerde troepen, vechtwagens en een brigade gemotoriseerde artillerie. Te 13 uur defileerde het Condor-legioen met de muziek aan het hoofd. Na de vlie gers kwamen de kanonnen en mitrailleurs van de luchtdoelartillerie. Evenals de Spaansche troepen riepen de Duitschers bij het passeeren van Franco „Leve Spanje". Achter het Condor-legioen volgde de af- deelingen genie en verdere hulpdiensten. Te 14.05 was het défilé geëindigd en ver spreidde de menigte zich onder de kreten „Franco" en „leve Spanje". Generaal Franco heeft om 23 uur 50 voor den microfoon van Radio Nacional een toe spraak tot de Spanjaarden gericht, waar van tot dusverre nog geen officieele tekst is uitgegeven. Franco zeide o.m.: „Madrilenen, Span jaarden, het land is bevrijd van de roode horden. Gij hebt vanmorgen den overwin ningsoptocht in volkomen orde bijgewoond. Ge zaagt de vertegenwoordigers der man nen, die deel uitmaakten van uw zegevie rende leger. Onze overwinning maakte een einde aan de barbarij van het Marxisme. Het martelaarschap van Madrid is het ern stige feit, dat men den rooden leiders kan verwijten, die verslagen werden op het slagveld, maar die nutteloos de hoofdstad opofferden door haar letterlijk gebonden over te leveren in handen van de leiders van het Russisch communisme. De overwin ning was ons antwoord op het na Passeran der rooden. Twee en een half jaar hebben den moed van onze jeugd om den uiteinde lijken triumf te bevechten en het leger naar de overwinning te leiden voor de grootheid van Spanje niet terneer gesla gen." Voortgaande, zeide Franco: „Onze vijan den rekenden niet op de heldhaftigheid van ons volk en op ons vermogen tot verlooche ning. De overwinning zou niet mogelijk zijn geweest, wanneer gij geen vertrouwen had gehad in dezen kruistocht." Franco voegde hieraan toe: „We stellen onze waardigheid en onze onafhankelijk heid boven alles en onze wensch is samen te werken tot de pacificatie van Europa." Hierop vroeg hij allen zich aaneen te sluiten tot samenwerking voor den weder opbouw van het land. „Wij hebben den dagelijkschen arbeid noodig om een groot en herboren vaderland op te bouwen. Aan de overwinning moet de heilige eenheid toegevoegd worden. Die moeten wij ver krijgen." Besluitende zeide Franco: „Dat is de taak onzer beweging: aan het vaderland moet gegeven worden alles wat men heeft, zon der geestelijk voorbehoud, dat is de moraal van Spanje, opdat de lauweren der over winning niet verwelken. Leve Spanje." Na afloop van den te Biervliet gespeel den wedstrijd Oost-West Zeeuwsch Vlaan deren is een West Zeeuwsch Vlaamsche Combinatie samengesteld, welke op Zondag 28 Mei, eersten Pinksterdag, te IJzendijke een wedstrijd zal spelen tegen Vlissingen I. De West Zeeuwsch Vlaamsche Combinatie is als volgt samengesteld: Doel: J. Aernouts (IJzendijke). Achter: R. Spinnewijn (Hoofdplaat) en A. Brakman (Oostburg) aanvoerder). Midden: E. C. Cornelis (Hoofdplaat), P. de Smet (IJzendijke) en A. van Looy (IJzendijke). Voor: E. den Burck (Oostburg), A. van Weynsbergen, (Hoofdplaat), J. Hesseling (IJzendijke), P. de Lijser (Biervliet) en C. de Ruisscher (Hoofdplaat). Reserves: P. van Linde (Biervliet), N. Wijffels (IJzendijke), Iz. de Lijzer (Bier vliet), G. de Smet (IJzendijke). Gisteravond kreeg de voetbalvereeniging Middelburg telegrafisch mededeeling van den K.N.V.B., dat de wedstrijd Middelburg Bleijerheide Zondag niet doorgaat. Mor gen wordt dus geen wedstrijd voor de pro- motie-competitie der 2e klasse A gespeeld. Men is toch wel heel raar aan het schut teren met het programma. Wat wil men eigenlijk? Toen reeds eenige weken gele den het volledige programma voor deze promotiecompetitie werd gepubliceerd hoor de men van geen protesten. Nu plotseling heet het dat deze en gene vereeniging het anders willen. Men had beter gedaan zich maar aan het oorspronkelijke programma te houden. Naar wij vernemen zal zeer waarschijn lijk op tweeden Pinksterdag de wedstrijd MiddelburgLimburgia worden gespeeld, den Zondag daarop MiddelburgBlijerhei- de terwijl dan volgt HelmondMiddel burgtenzij men het weer niet veran dert. Havas meldt uit Rome: De repatrieering der Jegionnarissen uit Spanje zal nu zonder verwijl geschieden. Vijf .stoomschepen zul len Zondag uit Napels naar Cadiz vertrek ken, waar de inscheping geschieden zal van 18.000 Italiaansche oud-strijders. Jongetjes van 56 jaar van school gestuurd. Men schrijft ons uit Ovezande: Er wordt hier momenteel een vreemde strijd gestreden. De inzet daarvan wordt gevormd door de bloote knietjes van jon gentjes van een jaar of zes; het terrein van den strijd ligt op de bijzondere R.K. lagere school, en de strijdende partijen zijn eenerzijös gezegde jongentjes en* daar achter, hun ouders; anderzijds de pastoor van het dorp, tevens voorzitter van het R.K. schoolbestuur. Zoo omstreeks den eersten Mei heeft de pastoor het schoolhoofd laten weten, dat hij de sportkousjes en bloote knietjes der jeugdige knapen (voorbereidende klasse en eerste klasse l.o.) niet meer toelaat baar achtte. Naar luid onzer informaties moet het hoofd der school zich onbevoegd en derhalve niet bereid tot ingrijpen op dit punt verklaard hebben, het aan den pastoor-voorzitter van het schoolbestuur overlatende, op eigen verantwoordelijkheid zelf op te treden. Sindsdien stuurde de pastoor jongens met sportkousen van de speelplaats naar huis. Dit heeft tot tal van verwikkelingen, en ook wel tot eenig vermaak in het dorp, aanleiding gegeven. Sommige ouders, die zich beklaagden, dat zij geen geld hadden voor lange kousen, kregen deze kleeding- stukken van de pastorie geschonkenan dere wenschten niet toe te geven, en zon den hun kinderen telkenmale school" waarts (met sportkousjes aan) waarop ze prompt teruggezonden werden; weer 'an dere zetten in arren moede - misschien ook uit armoede maar verlengstukjes aan de broekspijpen der jongentjes, om zoo de blootheid der knietjes te bedekken Ook zijn er jongens, die wel eens een middag vrij willen hebben, en dit vrijaf wisten te verwerven door huh lange kous jes om te krullen en zich zóo weg te la ten zenden: uit zicht van de school wor den de kousen weer opgehaald. Den laat- sten tijd is er nog al veel landwerk te De regeeringspersdienst deelde vanmid dag mede, dat bij koninklijk besluit van 19 Mei 1939 no. 1: Ten eerste op zijn verzoek eervol ontslag is verleend als minister van financiën aan den heer mr. J: A. de Wilde, met dank betuiging voor de vele en gewichtige dien sten den lande in deze moeilijke tqden be wezen; Ten tweede tijdns ontstentenis van een minister van financiën het beheer van het departement van financiën ad interim op gedragen is aan den minister van staat, minister van algemeene zaken, voorzitter van den raad van ministers, den heer dr. H. Colijn. BE REDEN. Bjj de samenstelling van de ontwerp-be- grooting voor het jaar 1940 zijn van de zijde van .den minister van financiën be zwaren gerezen- Deze bezwaren, die voornamelijk betrek king hadden op nienw aangevraagde uitga ven, hebben den minister van financiën aanleiding gegeven aan H.M. ontheffing uit zijn ambt te verzoeken. De minister van algemeene zaken, dr. H. Colijn, die ad interim is belast met het be heer van het departement van financiën, heeft op zich genomen door bezuinigingen de taak, die óók mr. De Wilde zich voor oogen had gesteld, namelijk om voor 1940 budgetair even wicht te bereiken, tot een goed einde te brengen. doen, waarbij kinderen kunnen helpen. Ze mogen daarvoor echter niet „vrij van school" hebben, maardoor de kousen tot sportkousen af te struipen weten ze het landarbeidsverlof tóch te verkrijgen. Toen een dezer jongentjes, het werk af- geloopen zijnde; weer ter schole kwam en de meester tegen den vader zei „wat zijn die kousen van je jongen vannacht gegroeid!" antwoordde deze: „ja meester, vandaag had ik ook geen werk voor ze thuis!!" Dat dit geen algemeen R.K. voorschrift is, blijkt wel uit het feit. dat nog onlangs 18 jongentjes hun eerste hh communie de den, waarvan 1 met lange en 17 met sport kousjes. Het is bekend, en het verdient alle waar deering, dat de pastoor van Ovezande ten zeerste ijvert voor het behoud der schoo ne Zeeuwsche kleederdrachten, maar zoo wel uit dit oogpunt als uit dat der alge meene zedelijkheid lijkt het bloote-knie- tjes-verbod voor jongentjes van 5 en 6 jaar toch wel wat ver te gaan. Gistermiddag heeft de Engelsche minister president Chamberlain in het Lagerhuis te Londen een redevoering over de buiten- landsche politiek gehouden, waarin hij o.a. blijk gaf van groot wantrouwen jegens Duitschland. Een verslag van dit deel vindt men in de Kroniek v. d. Dag. Chamberlain sprak verder over de on derhandelingen tusschen Moskou en Lon den; welke nog maar steeds niet willen vlotten. Opnieuw meende hij te moeten op merken, dat een zekere „misverstanden" in het spel zijn, terwijl hij betreurde, dat de tweede Russische volkscommissaris van buitenl. zaken Potemkin, niet naar de Raadszitting te Genèye gaat, waar Halifax, de Engelsche minister van buitenl. zaken met hem had kunnen praten. Chamberlain weigerde uiteen te zetten, wat nu precies de moeilijkheden in de En- gelsch-Russische besprekingen zijn. „Zij, die er niet op uit zijn, zeide hij, het de regeering moeilijk te maken en die wer kelijk wenschen dat de politiek zal slagen, zullen ervan afzien, druk op ons uit te oefenen op een ongeschikt oogenblik om ons het juiste punt waarop zich de moei lijkheden voordoen te doen onthullen. Ik heb reeds een algemeene aanwijzing ge geven. Daarenboven zijn wij in nauw con tact met Frankrijk en zijn wij gelukkig van dit land de medewerking en den raad te hebben. Er zijn geen verschillen tusschen ons. Halifax zal morgen (heden dus Red.) ge legenheid voor besprekingen met den Fran- schen premier en den Franschen minister van buitenlandsclie zaken hebben. Ik ver trouw, dat het na deze besprekingen moge lijk zal zijn, die moeilijkheden te overwin nen, die ons tot nu toe hebben belet een overeenkomst met de Sovjet te bereiken, en dat wij spoedig in staat zullen zijn mede deeling te doen, dat wij tenslotte tot een definitieve overeenstemming met hen zijn gekomen. Churchill en Eden zijn het niet met Chamberlain eens. Na Chamberlain- hebben o.m Churchill en Eden gister het woord in het Lagerhuis ge voerd. Churchill zeide, dat de minister-president hen, die diep voelen, niet heeft gerustge steld en hij betreurde, dat geen duidelijke uiteenzetting was gegeven van de moeilijk heden tusschen de Sovjet Unie en Enge land. Sommige uitlatingen van den minis ter-president deden evenwel veronderstel len, dat de moeilijkheden niet zoo groot wa ren. Spr. bracht hulde aan het sluiten van het verdrag met Turkije en hij verklaarde te hopen, dat ook Frankrijk een dergelijk verdrag zal sluiten. Voorts verklaarde Churchill van meening te zijn, dat een drievoudig verbond een noodzakelijke stap is om anderen landen, die bedreigd worden, te verzoeken zich on der bescherming te stellen. Hij vroeg, waarom men er voor terugschrok een bond genootschap te sluiten met de Sovjet Unie, als men wel bereid was in geval van oor log met dit land samen Polen'en Roemenië te beschermen. Hij weigerde aan te nemen, dat Polen een hinderpaal vormde voor een overeenkomst tusschen Engeland, Frankrijk en de Sovjet Unie. Inzake de mogelijkheid dat Mussolini kwaad zou worden door een dergelijk ver drag, zeide spreker, dat er slechts één mid del is en dit is: sterk zijn. Iets anders zal geen doel treffen. In zijn conclusie zeide Churchill, dat, indien de regeering thans de noodzakelijke hulp van de Sovjet Unie van de hand wijst en zoo het land in een oorlog stort, zij het vertrouwen, dat het land haar heeft geschonken, niet heeft ver diend. Ook Eden legde den nadruk op de ur gentie van de vorming van het groote af weer front en de regeering moest meer •in lichtingen geven over haar redenen om het Russische standpunt te wraken; en meer in lichtingen hoe zij zich de vorming van het vredesblok zonder directen Russischen steun dan voorstelde. Eden zag geen reden waarom de onderlinge betrekkingen tus schen de deelen des rijks door de aanvaar ding van het Russische voorstel benadeeld hadden kunnen worden Ik heb nog geen reden kunnen ontdekken waarom op eenig deel van den aardbodem de betrekkingen tusschen het Britsche Rijk en de Sovjet Unie met elkaar in conflict zouden moeten komen. Als er een land is, dat zeker thuis genoeg heeft te doen, dan is het Rusland. Wat ik zou willen zien is, dat de basis van een regeling een drie voudig verbond is, tusschen Engeland, Frankrijk en de Sovjet Unie, gebaseerd op vollediger wederkeerigheid. Tenslotte ver zocht Eden de regeering de politiek, waar toe zij is overgegaan, met kracht en over tuiging voort te zetten, want slechts zoo zou de wereldvrede gered kunnen worden. Daladier wordt ongeduldig. Naar de Londensche correspondent van de N.R C. meldt, zal de Engelsche regee ring overwegen, of er nog meer concessies gedaan kunnen worden aan Rusland. O.a. zou hierbij een zeker ongeduld van den Franschen premier Daladier een rol spelen. Daladier zou willen, dat Engeland nog veel toeschietelijker wordt.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 1