De economische samenwerking
tusschen Nederlandsch Indië en
het moederland.
De strijd tusschen de
smokkelaars en den
fiscus in België.
LAATSTE BERICHTEN.
1EEUWSGH-VLAANDEREN W.D.
Hoe er wordt te werk
gegaan,
uitdagingsStledereen te arresteeren- De
üsncheleZTTS W°rden met mathema"
Het rapport
van de commissie-Hart.
m
G:
t
led.1
AARDENBURG. De alhier op Zaterdag
jl. gehouden collecte ten bate van de Na
tionale Reclasseering bracht op 21.
De candidatenlijst voor de R K. frac
tie alhier voor de verkiezing van de leden
van den gemeenteraad, waarvan de stem
ming zal plaats hebben op 13 Juni a.s.
is als volgt samengesteld: 1 C. J. Blon-
deel (aftr.), 2 J. F. Rijckaert (aftr.), 3
A. P. Blondeel (aftr.), 4 P. J. Cambeen,
5 G. L. Lannoye, 6 Cl. J. Verstraete, 7
P. P. J. Lippens, 8 R. C. de Wispelaere.
BIERVLIET. Ter algemeene jaarverga
dering van stemgerechtigde ingelainden
van den Magdalenapolder werd het dijk-
geschot bepaald op 11 per ha (v.j. 12).
SLUIS. Tijdens toezicht op de werken
aan het nieuwe zwembassin aan de Kalk-
boei, had de heer D. S. de Smit, gemeente
opzichter alhier het ongeluk te vallen en
een beentje in een der handen te breken,
waardoor hij zich onder doktersbehandeling
moest stellen.
IJZENDIJKE. In de omgeving van den
boomgaard van den heer Ed. Calon ver
blijft reeds eenige dagen een nachtegaal.
De nachtelijke concerten van den mees
terlijken zanger worden zeer op prijs ge
steld; iederen avond trekt de vogel vele
luisteraars.
(Van onzen correspondent)
Brussel, 3 Mei 1939.
Ieder land heeft zijn eigen middelen om
smokkelarij en sluikhandel voor ontduiking
van accijnsrechten te bestrijden. Deze mid
delen houden rekening met de verschillende
toestanden en wetsbepalingen. In België is
deze toestand zeer speciaal. De fiscus in
België dat wordt door de Belgen zelf
verklaard is niet kieskeurig wat de strijd
middelen betreft tegen smokkelarij en
sluikhandel. De zeer vreemde toestanden in
verband met de alcoholwet en de speelwet
hebben daar toe geleid. De alcoholwet ver
biedt verkoop van alcohol bij hoeveelheden
van minder dan twee liter en toch weet
iedereen dat in België tallooze gelegenhe
den zijn om likeuren te drinken. Exploitatie
van spel is verboden door de wet en toch
zijn er aan de kust en in de Ardennen offi-
cieele casino's waar wordt gespeeld en waar
de fiscus, voor rekening van den Staat, de
provincie en de gemeente een percent heft,
dat per jaar millioenen vertegenwoordigt.
Er is nog steeds geen definitieve regeling.
Beteugeling van wetsovertreding heeft al
tijd gesteund op het stelsel van aanbren
gers. De agenten van den aecijnsdienst, de
douanen, den fiscus in 't algemeen en ook
de politie overigens, zouden moeilijk tot
een resultaat komen, indien zij niet beschik
ten over aanbrengers, verklikkers die dan
handelen hetzij uit wraak, hetzij om goed
te staan om een of andere reden welke
veelal niet belangloos is met de genoemde
autoriteiten, hetzij om een premie op te
strijken. Het zou wel tot merkwaardige uit
slagen kunnen leiden, indien men kon ken
nis nemen van de dramatische omstandig
heden waarin veel verklikkingen gebeuren.
Zoo is men er achter gekomen, dat de Bel
gische accijnsen en douanen provocateurs
in dienst hebben, die er op uit zijn de pre
mie op te strijken, welke aan de ontdekking
van een sluikhandelaar of een smokkelaar
is verbonden. De fiscus heeft zulks moeten
toegeven, maar voegt er bij, met alle mid
delen provocatie te bestrijden. Indien er
dan toch provocatie gebeurt, dan gaan de
aanbrengers hun rol te buiten en kunnen
zij zelf bloot gesteld worden aan straf.
Maar de administratie heeft tezelfdertijd
moeten erkennen, dat er zeer veel wordt
gesmokkeld, vooral alcohol, en dat de orga
nisatie van de beteugeling zoo is, dat zon
der de aanbrengers de smokkelaars om zoo
te zeggen in het binnenland vrij spel zou
den hebben. Zoodat tevens wordt toegege
ven, dat men zich op zeer glad terrein be
vindt en de beambten niet steeds zeker zijn
of de aanbrengers hun werktuig zijn, dan
wel zij zelf het werktuig van de aanbren
gers, die een premie willen verdienen en
hiervoor een argeloos maar ongelukkig per
soon in het verderf willen storten.
De smokkelarij aan de grenzen is hierin
ook begrepen, al gaat het hoofdzakelijk
over de ontduiking van accijnsrechten en
dan speciaal bij het stoken van alcohol. De
fiscus verdenkt zeer dikwijls personen van
sluikhandel zonder bewijzen te hebben. Dan
wordt er een aanbrenger op af gestuurd,
die tracht het vertrouwen te winnen van
den verdachte, zaken met hem te doen, om
hem in handen van de beambten te spelen
en dan zelf van het tooneel te verdwijnen.
Dat is het klassieke systeem. Doch het ge
vaarlijke spel begint, wanneer de aanbren
ger zelf als provocatieagent is opgetreden,
uitsluitend met het oog op de premie. En
deze gevallen hebben zich dikwijls voorge
daan. Dat is dus een heel nieuwe zijde van
het alcoholregime in België.
De slachtoffers van de provocatieagenten
zijn veelal onbemiddelden, werkloozen, per
sonen zonder veel ontwikkeling, die gaar
ne wat willen verdienen. Zij maken kennis
met een hen onbekend persoon, die hun
snn^r?Uwen weet te winnen en hen aan-
ahe i alcohol te stoken. Hij geeft hen
productio iriigen en verzekert. dat hij de
den afzet Z-al °PkooPen> dat zij dus over
belanvr-iiw nioeten bezorgd zijn, wat het
echter de r6 is' Bij de eerste P°8™S staat
slag te nem°US aan de deur om alles in be"
is natuurlijk niet te vin-
zekerheid gestraft tot minimum een
jaar gevangenisstraf en zeer hooge boeten.
Smokkelaars krijgen minimum vier maan
den. De fiscus eischt van zijn „medewer
kers" een verklaring dat zij tot dergelijke
provocatie niet zullen overgaan maar het
onderscheid is naar omstandigheden zeer
moeilijk te maken en degene die op een ern
stige wetsovertreding wordt betrapt ver
schijnt fataal voor den rechter met het na
deel van de verdenking die op hem weegt'
en die hem tot een ongeloofwaardige ma
ken. De fiscus, wetende dat de vervolgde in
de val is geloopen dank zij de medewerking
van een aanbrenger, heeft nog nooit den
naam van deze menschen medegedeeld. Hij
blijft voor iedereen een onbekende. Het
hartelooze, het onrechtvaardige van dit
systeem is eerst thans kunnen aangeklaagd
worden.
In Frankrijk kosten de likeuren de helft
van de Belgische prijzen en de in 't geheim
gestookte alcohol kost ongeveer 10 tot 12
fr. per liter terwijl de normale prijs onge
veer 63 fr. bedraagt. Een sluikhandelaar
kan dus nog een heele som verdienen. Dat
doet begrijpen dat de administratie per jaar
ongeveer twee millioen frank uitgeeft aan
premiën voor aanbrengers. Dit bedrag
houdt geen rekening met zekere beloonin
gen in natura. Zoo wordt inderdaad te werk
gegaan ten opzichte van likoristen. De gene
die in 't geheim alcohol stookt moet inder
daad trachten zijn alcohol aan den man te
brengen. Zooniet is zijn werk zonder winst.
Indien hij zijn alcohol niet tot likeuren ver
werkt moet hij trachten zich te wenden tot
de industrie of tot likoristen. Welnu deze
verbruikers van alcohol hebben er alle be
lang bij met dergelijke wetsovertreders in
contact te komen. Zij laten zich nl. alcohol
leveren en wanneer de leverancier volle
vertrouwen heeft, wanneer er ook reeds
een heel bedrag aan winst is geboekt wordt
de aecijnsdienst gewaarschuwd. Deze dienst
laat inderdaad toe dat de geleverde alcohol
niet als smokkelwaar wordt beschouwd
maar als winst in eigendam wordt gelaten,
een belooning dus voor het verraad, de ver
klikking. Zoodat het eenerzijds mogelijk
wordt gemaakt de wet te overtreden en an
derzijds door den overtreder in handen van
het gerecht te leveren zijn eigen winst te
verzekeren.
Dat is een van de zijden van den strijd
tusschen fiscus en smokkelarij in België.
Hij steunt hoofdzakelijk op verklikking en
de uitwas is uitdaging. Er gaan stemmen
op om daaraan paal en perk te stellen; dit
zal echter tot niets leiden zoolang het re
gime zelf niet is gewijzigd, het alcoholregi
me dat reeds in dit land veel heeft bijgedra
gen tot een zekere verwildering in allerlei
opvattingen. Men geeft zich daar, te oor-
deelen naar persuitlatingen, zeer goed re
kenschap van. Intusschen wordt degene die
het over alcoholzaken heeft in den regel nu
beschouwd als een aanbrenger.
DE NACHTEGALEN.
Naar wjj vernemen zingen de nachtegalen
in Domburg weer dat het een lieve lust is.
Daarvoor bestaat op Walcheren nogal be
langstelling, vandaar dat wp het onzen le
zers mededeelen.
ERRATUM.
In de noot bij het artikel van den heer
Feberwee heeft de corrector laten
staan „droit de 'répouse'1; de Ifezer zal
begrepen hebben, dat dit „droit de réponse"
(recht van antwoord) moet zijn.
Politierechter te Middelburg.
In de zitting van Dinsdag 9 Mei werden
de volgende personen gedagvaard:
J. P., 51 jaar, werkman te Ierseke, we
gens verduistering van verschillende bouw
materialen toebehoorende aan Marinus
Hoogesteger, gepleegd in de maanden Fe
bruari en Maart 1939 te Ierseke.
Eisch en vonnis: 14 dagen gevangenis
straf.
N. H., 63 jaar, zonder beroep te Elle-
woudsdijk, wegens mishandeling van zijn
echtgenoote Anthona van der Schaaf op
29 Maart 1939.
Eisch en vonnis: vrijspraak.
J. F. de C., 52 ja.r, koopman te Goes,
wegens mishandeling van Simon Jan van
Hoeve op 8 Maart 1939 te Goes.
Eisch en vonnis: 10 b s 5 dh.
F. A. F. A., 52 jaar, schipper te Filip
pine, wegens valsfchheid in geschrifte.
Verdachte heeft op 16 Februari 1939 op
een aan hem uitgereikte vervoervergun-
ning tot het vervoeren van mosselen val-
schelijk de daarin gestelde data veran
derd.
Eisch: 1 maand gevangenisstraf; von
nis 14 dagen gevangenisstraf.
A. K., 38 jaar, slager te Waterlandkerk
je, wegens vernieling van een stellingpaal,
toebehoorende aan Willem Johannes Ver
meulen, gepleegd op 14 Maart 1939 te
Waterlandkerkje.
Eisch: 10 b s 10 dh., vonnis 10 b s
5 dagen hechtenis.
KERK EN SCHOOL.
Bij het door het onderwijsfonds voor
de scheepvaart te Vlissingen gehouden
examen voor kapitein bij de binnenvaart
zijn geslaagd voor diploma: Nederland, de
heeren: M. F. Brouwers, Middelburg, 3
Grootjans, Arnemuiden, M. C. Hoogeste
ger, Ierseke H. Marijs,, Arnemuiden, J.
Marijs, Arnemuiden en P. J. Heijdens,
IJzendijke, één candidaat werd afgewezen.
Ds. C. B. Bavinck is voornemens Zon
dag 25 Juni a.s. afscheid te nemen van de
Geref. Kerk van Soeburg wegens ver
trek naar Kampen. Ds. Bavinck zal Zondag
middag 9 Juli d.o.v. zijn intrede doen in de
Nieuwe Kerk te Kampen na des morgens
tevoren te zijn bevestigd in de Burgwal-
kerk aldaar door zijn vader, ds. C. B. Ba
vinck, em. predikant te Amersfoort of door
zijn broer, dr. J. H. Bavinck van Solo, be
noemd hoogleeraar aan de Theol. School
te Kampen.
Ned. Herv. Kerk.
Op het vijftal te Nijmegen komt voor ds.
D. J. Vossers te Vlissingen.
Bevolking van Koudekerke.
Over de maand April.
Ingekomen: P. J. Gabriëlse, E 39,
van Hellendoorn; Ds. Ph. A. Warners en
gezin, A 94, van Serooskerke (W.); S. Da-
vidse én gezin, E 279, van Soeburg; Ja.
Kramer, D 259, van Middelburg; M. S.
Leijnse, D 259, van Middelburg; L. Fran-
chimont en gezin, E 245, van Middelburg;
D. van Eijzeren, E 34, van Middelburg; J.
van Sluijs, B 108, van Zoutelande; J. Traas
en gezin, E 349, van Soeburg; J. I. Kom-
mers, E 240, van Vlissingen; H. Poortvliet
en gezin, E 366, van Sint-Laurens; G. W.
baron van der Feltz, C 7, van Middelburg;
W. Aarnoutse, B 333, van Grijpskerke.
Vertrokken: C. J. Venema en
gezin naar Soeburg; C. J. Clement naar
Bakkeveen; C. L. van Dijk naar Rotter
dam; C. Meulmeester naar Soeburg; J. Fi-
lius naar Bergen op Zoom; J. A. Edelman
naar Rotterdam; J. Swartwolt en gezin
naar Haren; C. van Emmerik en gezin
naar Vlissingen; F. Schoe naar Seroosker
ke. (V.C.)
(Ingez. Meded.)
Medio 1938 hebben de minister van ko
loniën en van economische zaken aan de
heeren mr. G. H. C. Hart, hoofd van de
8e afdeeling van het departement van ko
loniën, professor H. A. Kaag, hoogleeraar
aan de katholieke economische hoogeschool
te Tilburg en J. de Waard, referendaris
bij de afdeeling handelsaecoorden van de
directie van handel en nijverheid van het
dep. van econom. zaken te 's-Gravenhage,
opgedragen zich naar Nederlandsch-Indië
te begeven, teneinde daar met de daar
toe door den landvoogd aan te wijzen
personen besprekingen te voeren nopens
de economische Samenwerking tusschen
Nederlandsch-Indië en het moederland.
De aldus gevormde commissie voor eco
nomische samenwerking-1938, heeft 'die
samenwerking tuschen Nederland en Ne
derlandsch-Indië in beschouwing genomen,
op grondslag van het bestaande complex
van maatregelen tot wederzijdsche be
langenbehartiging, waarbij ditmaal vooral
de Indische kant van de samenwerking de
aandacht had.
De commissie is niet gekomen tot het
ontwerpen van een alomvattend en slui
tend stelsel van economische samenwer
king tusschen Nederland en Nederlandsch-
Indië. Zjj heeft volstaan met voorstellen
tot een betere fundeering van de bestaan
de vormen van economische samenwer
king en tot een doelmatige organisatie
van het daartoe benoodigde overleg.
Contingenteeringen en licen-
tieeringen.
Onder de thans bestaande verhoudingen
moet het in Nederlandsch-Indië geldend
stelsel van contingenteeringen en licenti-
eeringen worden beschouwd als een on
misbaar middel tot doorvoering van de
Indische economische politiek.
De economische samenwerking geeft
onder de huidige omstandigheden geen
aanleiding de invoering van nieuwe con
tingenteeringen of licentieeringen te over
wegen, al zjjn die niet principieel uitgeslo
ten. Van de thans geldende contingentee
ringen komen enkele in aanmerking voor
opheffing na een zekeren overgangster
mijn: voor die opheffing zal dan de over
weging gelden, dat voor die gevallen het
belang van Indië van een zoo laag moge
lijk prijsniveau zwaarder dient te wegen
dan het belang, dat de hierbij betrokken
landen hebben bij de bescherming van hun
afzet in Nederlandsch-Indië. De overige
voor de economische samenwerking van
belang zijnde contingenteeringen en li
centieeringen kunnen worden gehand
haafd.
Nijverheid.
a. De bevordering van de nijverheid op
gezonden economischen grondslag is voor
de volkswelvaart in Nederlandsch-Indië
naast exportbevordering, bevordering
van de voedselproductie en kolonisatie
te erkennen als een belang van de eerste
orde.
Aangezien de economische structuur van
Nederlandsch-Indië de handhaving van een
zoo laag mogelijk prijspeil voor de eerste
levensbehoeften der bevolking eischt, dient
bij de bevordering van de Indische nij
verheid excessieve bescherming te wor
den vermeden en mogen in het algemeen
slechts die industrieën aangemoedigd wor
den, waarvan binnen afzienbaren tijd een
zoodanige ontwikkeling is te verwachten,
dat zij haar producten voor aan den In-
dischen levensstandaard aangepaste prij
zen zullen kunnen vervaardigen.
Een passende en ruime plaats zal ge
waarborgd moeten worden aan de kleine
nijverheid en de middenindustrie.
Voor speciale protectionistische tarieven
van invoerrechten is in dit kader geen
plaats. Wél wordt de bescherming, die
aan de Indische nijverheid wordt verleend
door het geldende tarief in het algemeen
redelijk geacht. Daarbij behoort het ba
sistarief als1, hiaatstaf te worden be
schouwd. Voorts is er plaats voor tariefs
verlaging of vrijdom van invoerrecht voor
bepaalde kapitaalsgoederen, grond- en
hulpstoffen.
Het zal kunnen voorkomen, dat de ont
wikkeling van de Indische nijverheid on
vermijdelijk mede brengt, dat invoer in
Indië ook invoer uit Nederland
wordt vervangen door Indische produc
tie.
Hierbjj moet bedacht worden, dat een
toenemende welvaart in Indië den invoer
op ander terrein zal doen toenemen en
dat in georganiseerde economische samen
werking de beste mogelijke voorwaarden
gegeven zijn ook voor deelneming van
Nederlandsch kapitaal aan den opbouw
van de industrie.
De medewerking van Nederlandsch ka
pitaal en Nederlandsche werkkracht aan
de industrieele ontwikkeling van Neder
landsch-Indië is een groot en veelzijdig
belang, zoowel voor de Indische nijverheid
op zichzelf, als voor de Nederlandsche in
dustrie, die zoodoende haar arbeidsveld
eer vergroot zal zien dan verkleind.
Bij de Nederlandsche deelneming aan
grootere Indische bedrijven is ook een
moederlandsch exportbelang betrokken.
Organisatie van de economi
sche samenwerking.
Bij de behartiging van de Nederlandsche
economische belangen in Nederlandsch-
Indië doet zich in tweeëerlei opzicht een
leemte voor. In de eerste plaats is de
Nederlandsche nijverheid nog onvoldoende
ingesteld op het benutten van de onge
twijfeld bestaande mogelijkheden op de
Indische importmarkt. In de tweede plaats
zijn de Nederlandsche kapitaalbelangen
nog niet in voldoend-directe mate geïn
teresseerd voor en betrokken bij nieuwe
investeeringen in Nederlandsch-Indië, met
name voor de ontwikkeling van de indu
strie.
Ter voorziening in bedoelde leemte
bleek het gewenscht, dat door de Neder
landsche regeering in Nederland een niet-
ambtelijke organisatie in het leven wordt
geroepen, in den vorm van een stichting,
werkende onder toezicht der regeering vol
gens algemeene, door haar te stellen rege
len. Dit instituut, waarin aan he't bedrijfs
leven een ruime plaats zal worden inge
ruimd, zal in Nederlandsch-Indië een ver
tegenwoordiging moeten hebben in den
vorm van een daarheen uit te zenden gede-^
legeerde. De werkzaamheid van dit insti
tuut zal zich uitsluitend hebben te bewe
gen op practisch terrein: kwesties van
beleid zullen, evenals te voren, uitsluitend
behandeld blijven in overleg tusschen het
opperbestuur en de Indische regeering. De
uitgaven van dit instituut zullen, althans
voorshands, goeddeels door de overheid en
en wel ten laste van de Nederlandsche
schatkist moeten worden betaald.
Voor een stelselmatige behartiging van
de belangen der Indische uitvoerproducten
wordt het wenschelijk geacht in Nederland
een vaste commissie in te stellen. In die
commissie waren op te nemen de erbij be
trokken instanties der ministeries van ko
loniën en van economische zaken van het
koloniaal instituut.
De voor de behartiging van Indische eco
nomische belangen in het moederland noo-
dige organen zijn in Nederland reeds aan
wezig. Deze behartiging zou echter op ver
schillend gebied stelselmatiger kunnen ge
schieden en belangrijk kunnen worden ge
ïntensiveerd. Deze commissie zal moeten
beschikken over een secretariaat, waarvan
de kosten ten laste van de Indische begroo
ting behooren te worden gebracht.
Maatregelen in Nederland.
Ten aanzien van de voorzieningen, wel
ke in Nederland zijn getroffen ten behoeve
van Nederlandsch-Indië, geldt eveneens,
dat het aanbeveling verdient daaraan groo
tere stabiliteit te verleenen voor erken
ning van de getroffen maatregelen als een
essentieel deel van de economische politiek
van het rijk.
De ten aanzien van den invoer van In
dische suiker in Nederland in 1937 getrof
fen regeling, waardoor per jaar ongeveer
80.000 ton Java-suiker in het moederland
kunnen worden afgezet, werkt gunstig. Er
bestaat voorts aanleiding om nog eens vol
ledig te onderzoeken wat door Nederland
in het belang van den Indische suikerex
port verder zou kunnen worden gedaan,
waarbij in de eerste plaats aan de verwer
king van suikerbieten tot veevoeder wordt
gedacht.
De bevordering van den afzet- van In
dische kapok in Nederland zal stelselmatig
dienen te worden ter hand genomen.
In het belang van den afzet van Indische
bevolkingstabak, ware een onderzoek in te
stellen naar de mogelijkheid tot bevorde
ring van het verbruik van Indische tabak
in Nederland.
De import in Nederland van Indisch hout,
waaronder met name die van dwarslig
gers, benevens die van verschillende ande
re producten, zal door de Nederlandsche
regeering nader worden onderzocht.
De mogelijkheid van den invoer in Ne
derland van acasiabast uit Nederlandsch-
Indië ware nader te onderzoeken.
De arbeid der commissie heeft bijgedra
gen tot verdere consolidatie en uitbouw
van het bestaande en heeft de grondslag
gelegd om te geraken tot een samenwer
king die uitgaat boven crisismaatregelen
en een duurzaam karakter kan verkrijgen.
Vooral echter is van beteekenis, dat de
economische samenwerking zich aldus kan
ontwikkelen van een complex van inciden-
,teele crisismaatregelen tot een blijvend on
derdeel van de economische politiek van het
koninkrijk.
BURGERLIJKE STAND.
Goes.
Bevallen: J. C. Serier, geb. Kole d.; K.
F. Cobben, geb. Zwartepoorte z. (D.Z.)
Arnemuiden
Van 130 April. Getrouwd: J. A. de Noojj-
er, 24 j. jm. en S. van de Kettert', 21 j. jd.
Bevallen: W. de Ridder, geb. Van Belzen
d.; C. Kusse, geb. Dingemanse d.
Overleden: E. Meertse, 18 j., ong. d.
Koudekerke.
Ondertrouwd: J. M. Westerweel 24 j. jm.
en A. Wondergem 24 j. jd.; J. Adriaanse 23
j. jm. en P. M. Adriaanse 22 j. jd.; L. Jobse
32 j. jm. en W. Roelse 28 j. jd.; J. Hendrikse
27 j. jm. en M. P. de Vos 25 j. jd.
Getrouwd: A. Reijnierse 20 j. jm. en W.
Kluijfhout 20 "j. jd.; J. I. Kommers 25 j. jm.
en T. de Vos 23 j. jd.; J. M. Westerweel
24 j. jm. en A. Wondergem 24 j. jd.;- Z.
Koene 25 j. jm. en P. van Eijzeren 19 j. jd.
Bevallen: A. Kluijfhout, geb. Reijnierse
d.; W. P. Geuze, geb. Marinissen z.; H. W.
de Wit, geb. Van de Putte d.; E. Pieterse,
geb. De Buck z.; M. de Witte, geb. Brasser
z.; M. Jobse, geb. Tevel z.; J. M. W. van
der Leek, geb. Verspoor z.; W. Nieuwen-
kamp, geb. Groenenberg z.; A. Vader, geb.
Jobse z.
Overleden: P. Schrier m, 75 j.; A. Reij
nierse 79 j. wed. van C. Reijnierse; P. L.
Snoep, m. 57 j.; L. Jongepier 63 j. echtgen.
van H. Groenenberg. (V.C.)
's Gravenpolder.
Over de maand April.
Getrouwd: P. Schijf 23 j. jm. en L. L.
van Damme 21 j. jd.
Overleden: D. A. Poldermans 61 j. echtgn.
J. E. van Damme. (D.Z.)
Ovezande.
Over de maand April.
Bevallen: N. L. Machielse, geb. Den Dek
ker z.
Getrouwd: P. de Winter 28 j. jm. te Hon-
tenisse en S. J. Pover 27 j. jd.; J. Looij 23 j.
jm. en J. Koens 23 j. jd A. van 't West
einde 28 j. jm. te 's Heerenhoek en C. van
Gessel 21 j. jd.; J. van Strien 26 j. jm. te
Goes en J. Otte 23 j. jd.; J. v. d. Waart 33
j. jm. te Heinkenszand en M. J. Looij 25 j.
jd.
Overleden: J. Claeijs 70 j. jd. (D.Z.)
Schore.
Over de maand April.
Bevallen: W. van der Vlies, geb. Zuid-
weg d.
Getrouwd: A. S. Helmstrijd 27 j. jm. te
Hoedekenskerke en J. Dezenne 23 j. jd.
(D.Z.)
MARKTBERICHTEN.
Goes, 9 Mei. Veemarkt. Aanvoer 45
biggen.
Eierveiling V.V.Z.B. Aanvoer 125.000.
Kippeneieren gr. 3.133.70, kl. 33.10,
Eendeneieren 2.753.01, Ganzeneieren
7.10, Kalkoeneieren 4.50, parelhoender-
eieren 3.50.
Handelaarsnoteering: boter 57% ct. kip
peneieren 2.90, eendeneieren 2.50, gan
zeneieren 5.
Noteering Z.L.M. commissie: fabrieksbo-
ter 80 ct., boerenboter 67% ct., 2e kw.
62% ct., afw. kw. 50 ct.
Goes, 9 Mei. Op de graanmarkt werd
wegens gebrek aan aanvoer geen noteering
opgemaakt.
Kapelle, 8 Mei. Veilingsvereeniging
„Kapelle-Biezelinge en Omgeving".
Spinazie 34, Postelein 1718, beide per
kg, Radijs 801.30, Rammenas 2, Bosselde-
rij 1.30, alle per 100 bos, Glassla 2.80
5.40, per 100 krop, Seringen 33,5, Tulpen
48, Sternarcissen 2,5, Lelietjes v. Dalen
33,5 alle per bos.
Rotterdam, 9 Mei Totaal aanvoer
4930. Paarden 255; Veulens 6; Magere run
deren 1361; Vette runderen 890; Vette kal
veren 45; Graskalveren 158; Nuchtere kal
veren 1658; Schapen en lammeren 283;
Zuiglammeren 144; Varkens 8; Bokken en
geiten 122.
Vette koeien per kg le kw. 75, 2e kw. 61,
3e kw. 3648; Vette ossen per kg le kw.
78, 2e kw. 60, 3e kw. 3848; Stieren per kg
le kw. 60. 2e kw. 53, 3e kw. 46; Vette kal
veren per kg le kw. 110, 2e kw. 90, 3e kw.
6075; Schapen per kg le kw. 45, 2e kw.
40, 3e kw. 28; Graskalveren per kg. 2e kw.
52. 3e kw. 40; Nuchtere kalveren per kg le
kw. 37, 2e kw. 32, 3e kw. 27; Slachtpaarden
per kg le kw. 50, 2e kw. 42, 3e kw. 32.
Schapen per stuk le kw. 20, 2e kw. 16,
3e kw. 14; Zuiglammeren per stuk le kw.
7, 2e kw. 5, 3e kw. 3; Nuchtere slachtkal-
veren per stuk le kw. 8, 2e kw. 7, 3e kw. 6;
Nuchtere fokkalveren per stuk le kw. 25,
2e kw. 20, 3e kw. 15; Slachtpaarden per
stuk le kw. 235, 2e kw. 200, 3e kw. 135;
Werkpaarden per stuk le kw. 350, 2e kw.
270, 3e kw. 130; Hitten per stuk le kw.
255, 2e kw. 195, 3e kw. 125; Stieren per
stuk le kw. 255, 2e kw. 200, kw. 3e 135;
Kalfkoeien per stuk le kw. 285, 2e kw. 200,
3e kw. 155; Melkkoeien per stuk le kw.
280, 2e kw. 210, 3e kw. 155; Varekoeien per
stuk le kw. 200, 2e kw. 160, 3e kw. 140;
Vaarzen per stuk le kw. 165, 2e kw. 145, 3e
kw. 105; Pinken per stuk le kw. 125, 2e kw.
105, 3e kw. 85; Graskalveren per stuk le
kw. 55, 2e kw. 35, 3e kw. 25; Bokken en
geiten per stuk le kw. 9, 2e kw. 6, 3e kw.
4.
Vette koeien en ossen aanvoer iets rui
mer, handel matig, prijzen als gisteren,
prima koeien tot 79, ossen tot 72; Stieren
aanvoer flink, handel kalm, prijzen 2e soort
iets stijver, verder onveranderd; Vette kal
veren aanvoer als vorige week, handel re
delijk, prijzen stabiel, prima tot 1.20;
Scapen en lammeren aanvoer matig, handel
traag, prijzen lager; Zuiglammeren aan
voer korter, handel stroef, prijzen iets la
ger; Nuchtere slacht- en fokkalveren aan
voer iets grooter, handel vlot, prijzen iets
hooger; Paarden aanvoer als vorige week,
handel slecht, prijzen lager; Kalf- en melk
koeien aanvoer als vorige week, handel iets
levendiger, prijzen prijshoudend; Vare
koeien aanvoer onveranderd, handel lui,
prijzen als vorige week; Vaarzen en pinken
aanvoer gewoon, handel traag, prijzen iets
lager; Graskalveren aanvoer gewoon, han
del traag, prijzen onveranderd; Bokken en
geiten aanvoer ruimer, handel stug, prijzen
lager.