De economische samenwerking tusschen Nederlandsch Indië en het moederland. De strijd tusschen de smokkelaars en den fiscus in België. LAATSTE BERICHTEN. 1EEUWSGH-VLAANDEREN W.D. Hoe er wordt te werk gegaan, uitdagingsStledereen te arresteeren- De üsncheleZTTS W°rden met mathema" Het rapport van de commissie-Hart. m G: t led.1 AARDENBURG. De alhier op Zaterdag jl. gehouden collecte ten bate van de Na tionale Reclasseering bracht op 21. De candidatenlijst voor de R K. frac tie alhier voor de verkiezing van de leden van den gemeenteraad, waarvan de stem ming zal plaats hebben op 13 Juni a.s. is als volgt samengesteld: 1 C. J. Blon- deel (aftr.), 2 J. F. Rijckaert (aftr.), 3 A. P. Blondeel (aftr.), 4 P. J. Cambeen, 5 G. L. Lannoye, 6 Cl. J. Verstraete, 7 P. P. J. Lippens, 8 R. C. de Wispelaere. BIERVLIET. Ter algemeene jaarverga dering van stemgerechtigde ingelainden van den Magdalenapolder werd het dijk- geschot bepaald op 11 per ha (v.j. 12). SLUIS. Tijdens toezicht op de werken aan het nieuwe zwembassin aan de Kalk- boei, had de heer D. S. de Smit, gemeente opzichter alhier het ongeluk te vallen en een beentje in een der handen te breken, waardoor hij zich onder doktersbehandeling moest stellen. IJZENDIJKE. In de omgeving van den boomgaard van den heer Ed. Calon ver blijft reeds eenige dagen een nachtegaal. De nachtelijke concerten van den mees terlijken zanger worden zeer op prijs ge steld; iederen avond trekt de vogel vele luisteraars. (Van onzen correspondent) Brussel, 3 Mei 1939. Ieder land heeft zijn eigen middelen om smokkelarij en sluikhandel voor ontduiking van accijnsrechten te bestrijden. Deze mid delen houden rekening met de verschillende toestanden en wetsbepalingen. In België is deze toestand zeer speciaal. De fiscus in België dat wordt door de Belgen zelf verklaard is niet kieskeurig wat de strijd middelen betreft tegen smokkelarij en sluikhandel. De zeer vreemde toestanden in verband met de alcoholwet en de speelwet hebben daar toe geleid. De alcoholwet ver biedt verkoop van alcohol bij hoeveelheden van minder dan twee liter en toch weet iedereen dat in België tallooze gelegenhe den zijn om likeuren te drinken. Exploitatie van spel is verboden door de wet en toch zijn er aan de kust en in de Ardennen offi- cieele casino's waar wordt gespeeld en waar de fiscus, voor rekening van den Staat, de provincie en de gemeente een percent heft, dat per jaar millioenen vertegenwoordigt. Er is nog steeds geen definitieve regeling. Beteugeling van wetsovertreding heeft al tijd gesteund op het stelsel van aanbren gers. De agenten van den aecijnsdienst, de douanen, den fiscus in 't algemeen en ook de politie overigens, zouden moeilijk tot een resultaat komen, indien zij niet beschik ten over aanbrengers, verklikkers die dan handelen hetzij uit wraak, hetzij om goed te staan om een of andere reden welke veelal niet belangloos is met de genoemde autoriteiten, hetzij om een premie op te strijken. Het zou wel tot merkwaardige uit slagen kunnen leiden, indien men kon ken nis nemen van de dramatische omstandig heden waarin veel verklikkingen gebeuren. Zoo is men er achter gekomen, dat de Bel gische accijnsen en douanen provocateurs in dienst hebben, die er op uit zijn de pre mie op te strijken, welke aan de ontdekking van een sluikhandelaar of een smokkelaar is verbonden. De fiscus heeft zulks moeten toegeven, maar voegt er bij, met alle mid delen provocatie te bestrijden. Indien er dan toch provocatie gebeurt, dan gaan de aanbrengers hun rol te buiten en kunnen zij zelf bloot gesteld worden aan straf. Maar de administratie heeft tezelfdertijd moeten erkennen, dat er zeer veel wordt gesmokkeld, vooral alcohol, en dat de orga nisatie van de beteugeling zoo is, dat zon der de aanbrengers de smokkelaars om zoo te zeggen in het binnenland vrij spel zou den hebben. Zoodat tevens wordt toegege ven, dat men zich op zeer glad terrein be vindt en de beambten niet steeds zeker zijn of de aanbrengers hun werktuig zijn, dan wel zij zelf het werktuig van de aanbren gers, die een premie willen verdienen en hiervoor een argeloos maar ongelukkig per soon in het verderf willen storten. De smokkelarij aan de grenzen is hierin ook begrepen, al gaat het hoofdzakelijk over de ontduiking van accijnsrechten en dan speciaal bij het stoken van alcohol. De fiscus verdenkt zeer dikwijls personen van sluikhandel zonder bewijzen te hebben. Dan wordt er een aanbrenger op af gestuurd, die tracht het vertrouwen te winnen van den verdachte, zaken met hem te doen, om hem in handen van de beambten te spelen en dan zelf van het tooneel te verdwijnen. Dat is het klassieke systeem. Doch het ge vaarlijke spel begint, wanneer de aanbren ger zelf als provocatieagent is opgetreden, uitsluitend met het oog op de premie. En deze gevallen hebben zich dikwijls voorge daan. Dat is dus een heel nieuwe zijde van het alcoholregime in België. De slachtoffers van de provocatieagenten zijn veelal onbemiddelden, werkloozen, per sonen zonder veel ontwikkeling, die gaar ne wat willen verdienen. Zij maken kennis met een hen onbekend persoon, die hun snn^r?Uwen weet te winnen en hen aan- ahe i alcohol te stoken. Hij geeft hen productio iriigen en verzekert. dat hij de den afzet Z-al °PkooPen> dat zij dus over belanvr-iiw nioeten bezorgd zijn, wat het echter de r6 is' Bij de eerste P°8™S staat slag te nem°US aan de deur om alles in be" is natuurlijk niet te vin- zekerheid gestraft tot minimum een jaar gevangenisstraf en zeer hooge boeten. Smokkelaars krijgen minimum vier maan den. De fiscus eischt van zijn „medewer kers" een verklaring dat zij tot dergelijke provocatie niet zullen overgaan maar het onderscheid is naar omstandigheden zeer moeilijk te maken en degene die op een ern stige wetsovertreding wordt betrapt ver schijnt fataal voor den rechter met het na deel van de verdenking die op hem weegt' en die hem tot een ongeloofwaardige ma ken. De fiscus, wetende dat de vervolgde in de val is geloopen dank zij de medewerking van een aanbrenger, heeft nog nooit den naam van deze menschen medegedeeld. Hij blijft voor iedereen een onbekende. Het hartelooze, het onrechtvaardige van dit systeem is eerst thans kunnen aangeklaagd worden. In Frankrijk kosten de likeuren de helft van de Belgische prijzen en de in 't geheim gestookte alcohol kost ongeveer 10 tot 12 fr. per liter terwijl de normale prijs onge veer 63 fr. bedraagt. Een sluikhandelaar kan dus nog een heele som verdienen. Dat doet begrijpen dat de administratie per jaar ongeveer twee millioen frank uitgeeft aan premiën voor aanbrengers. Dit bedrag houdt geen rekening met zekere beloonin gen in natura. Zoo wordt inderdaad te werk gegaan ten opzichte van likoristen. De gene die in 't geheim alcohol stookt moet inder daad trachten zijn alcohol aan den man te brengen. Zooniet is zijn werk zonder winst. Indien hij zijn alcohol niet tot likeuren ver werkt moet hij trachten zich te wenden tot de industrie of tot likoristen. Welnu deze verbruikers van alcohol hebben er alle be lang bij met dergelijke wetsovertreders in contact te komen. Zij laten zich nl. alcohol leveren en wanneer de leverancier volle vertrouwen heeft, wanneer er ook reeds een heel bedrag aan winst is geboekt wordt de aecijnsdienst gewaarschuwd. Deze dienst laat inderdaad toe dat de geleverde alcohol niet als smokkelwaar wordt beschouwd maar als winst in eigendam wordt gelaten, een belooning dus voor het verraad, de ver klikking. Zoodat het eenerzijds mogelijk wordt gemaakt de wet te overtreden en an derzijds door den overtreder in handen van het gerecht te leveren zijn eigen winst te verzekeren. Dat is een van de zijden van den strijd tusschen fiscus en smokkelarij in België. Hij steunt hoofdzakelijk op verklikking en de uitwas is uitdaging. Er gaan stemmen op om daaraan paal en perk te stellen; dit zal echter tot niets leiden zoolang het re gime zelf niet is gewijzigd, het alcoholregi me dat reeds in dit land veel heeft bijgedra gen tot een zekere verwildering in allerlei opvattingen. Men geeft zich daar, te oor- deelen naar persuitlatingen, zeer goed re kenschap van. Intusschen wordt degene die het over alcoholzaken heeft in den regel nu beschouwd als een aanbrenger. DE NACHTEGALEN. Naar wjj vernemen zingen de nachtegalen in Domburg weer dat het een lieve lust is. Daarvoor bestaat op Walcheren nogal be langstelling, vandaar dat wp het onzen le zers mededeelen. ERRATUM. In de noot bij het artikel van den heer Feberwee heeft de corrector laten staan „droit de 'répouse'1; de Ifezer zal begrepen hebben, dat dit „droit de réponse" (recht van antwoord) moet zijn. Politierechter te Middelburg. In de zitting van Dinsdag 9 Mei werden de volgende personen gedagvaard: J. P., 51 jaar, werkman te Ierseke, we gens verduistering van verschillende bouw materialen toebehoorende aan Marinus Hoogesteger, gepleegd in de maanden Fe bruari en Maart 1939 te Ierseke. Eisch en vonnis: 14 dagen gevangenis straf. N. H., 63 jaar, zonder beroep te Elle- woudsdijk, wegens mishandeling van zijn echtgenoote Anthona van der Schaaf op 29 Maart 1939. Eisch en vonnis: vrijspraak. J. F. de C., 52 ja.r, koopman te Goes, wegens mishandeling van Simon Jan van Hoeve op 8 Maart 1939 te Goes. Eisch en vonnis: 10 b s 5 dh. F. A. F. A., 52 jaar, schipper te Filip pine, wegens valsfchheid in geschrifte. Verdachte heeft op 16 Februari 1939 op een aan hem uitgereikte vervoervergun- ning tot het vervoeren van mosselen val- schelijk de daarin gestelde data veran derd. Eisch: 1 maand gevangenisstraf; von nis 14 dagen gevangenisstraf. A. K., 38 jaar, slager te Waterlandkerk je, wegens vernieling van een stellingpaal, toebehoorende aan Willem Johannes Ver meulen, gepleegd op 14 Maart 1939 te Waterlandkerkje. Eisch: 10 b s 10 dh., vonnis 10 b s 5 dagen hechtenis. KERK EN SCHOOL. Bij het door het onderwijsfonds voor de scheepvaart te Vlissingen gehouden examen voor kapitein bij de binnenvaart zijn geslaagd voor diploma: Nederland, de heeren: M. F. Brouwers, Middelburg, 3 Grootjans, Arnemuiden, M. C. Hoogeste ger, Ierseke H. Marijs,, Arnemuiden, J. Marijs, Arnemuiden en P. J. Heijdens, IJzendijke, één candidaat werd afgewezen. Ds. C. B. Bavinck is voornemens Zon dag 25 Juni a.s. afscheid te nemen van de Geref. Kerk van Soeburg wegens ver trek naar Kampen. Ds. Bavinck zal Zondag middag 9 Juli d.o.v. zijn intrede doen in de Nieuwe Kerk te Kampen na des morgens tevoren te zijn bevestigd in de Burgwal- kerk aldaar door zijn vader, ds. C. B. Ba vinck, em. predikant te Amersfoort of door zijn broer, dr. J. H. Bavinck van Solo, be noemd hoogleeraar aan de Theol. School te Kampen. Ned. Herv. Kerk. Op het vijftal te Nijmegen komt voor ds. D. J. Vossers te Vlissingen. Bevolking van Koudekerke. Over de maand April. Ingekomen: P. J. Gabriëlse, E 39, van Hellendoorn; Ds. Ph. A. Warners en gezin, A 94, van Serooskerke (W.); S. Da- vidse én gezin, E 279, van Soeburg; Ja. Kramer, D 259, van Middelburg; M. S. Leijnse, D 259, van Middelburg; L. Fran- chimont en gezin, E 245, van Middelburg; D. van Eijzeren, E 34, van Middelburg; J. van Sluijs, B 108, van Zoutelande; J. Traas en gezin, E 349, van Soeburg; J. I. Kom- mers, E 240, van Vlissingen; H. Poortvliet en gezin, E 366, van Sint-Laurens; G. W. baron van der Feltz, C 7, van Middelburg; W. Aarnoutse, B 333, van Grijpskerke. Vertrokken: C. J. Venema en gezin naar Soeburg; C. J. Clement naar Bakkeveen; C. L. van Dijk naar Rotter dam; C. Meulmeester naar Soeburg; J. Fi- lius naar Bergen op Zoom; J. A. Edelman naar Rotterdam; J. Swartwolt en gezin naar Haren; C. van Emmerik en gezin naar Vlissingen; F. Schoe naar Seroosker ke. (V.C.) (Ingez. Meded.) Medio 1938 hebben de minister van ko loniën en van economische zaken aan de heeren mr. G. H. C. Hart, hoofd van de 8e afdeeling van het departement van ko loniën, professor H. A. Kaag, hoogleeraar aan de katholieke economische hoogeschool te Tilburg en J. de Waard, referendaris bij de afdeeling handelsaecoorden van de directie van handel en nijverheid van het dep. van econom. zaken te 's-Gravenhage, opgedragen zich naar Nederlandsch-Indië te begeven, teneinde daar met de daar toe door den landvoogd aan te wijzen personen besprekingen te voeren nopens de economische Samenwerking tusschen Nederlandsch-Indië en het moederland. De aldus gevormde commissie voor eco nomische samenwerking-1938, heeft 'die samenwerking tuschen Nederland en Ne derlandsch-Indië in beschouwing genomen, op grondslag van het bestaande complex van maatregelen tot wederzijdsche be langenbehartiging, waarbij ditmaal vooral de Indische kant van de samenwerking de aandacht had. De commissie is niet gekomen tot het ontwerpen van een alomvattend en slui tend stelsel van economische samenwer king tusschen Nederland en Nederlandsch- Indië. Zjj heeft volstaan met voorstellen tot een betere fundeering van de bestaan de vormen van economische samenwer king en tot een doelmatige organisatie van het daartoe benoodigde overleg. Contingenteeringen en licen- tieeringen. Onder de thans bestaande verhoudingen moet het in Nederlandsch-Indië geldend stelsel van contingenteeringen en licenti- eeringen worden beschouwd als een on misbaar middel tot doorvoering van de Indische economische politiek. De economische samenwerking geeft onder de huidige omstandigheden geen aanleiding de invoering van nieuwe con tingenteeringen of licentieeringen te over wegen, al zjjn die niet principieel uitgeslo ten. Van de thans geldende contingentee ringen komen enkele in aanmerking voor opheffing na een zekeren overgangster mijn: voor die opheffing zal dan de over weging gelden, dat voor die gevallen het belang van Indië van een zoo laag moge lijk prijsniveau zwaarder dient te wegen dan het belang, dat de hierbij betrokken landen hebben bij de bescherming van hun afzet in Nederlandsch-Indië. De overige voor de economische samenwerking van belang zijnde contingenteeringen en li centieeringen kunnen worden gehand haafd. Nijverheid. a. De bevordering van de nijverheid op gezonden economischen grondslag is voor de volkswelvaart in Nederlandsch-Indië naast exportbevordering, bevordering van de voedselproductie en kolonisatie te erkennen als een belang van de eerste orde. Aangezien de economische structuur van Nederlandsch-Indië de handhaving van een zoo laag mogelijk prijspeil voor de eerste levensbehoeften der bevolking eischt, dient bij de bevordering van de Indische nij verheid excessieve bescherming te wor den vermeden en mogen in het algemeen slechts die industrieën aangemoedigd wor den, waarvan binnen afzienbaren tijd een zoodanige ontwikkeling is te verwachten, dat zij haar producten voor aan den In- dischen levensstandaard aangepaste prij zen zullen kunnen vervaardigen. Een passende en ruime plaats zal ge waarborgd moeten worden aan de kleine nijverheid en de middenindustrie. Voor speciale protectionistische tarieven van invoerrechten is in dit kader geen plaats. Wél wordt de bescherming, die aan de Indische nijverheid wordt verleend door het geldende tarief in het algemeen redelijk geacht. Daarbij behoort het ba sistarief als1, hiaatstaf te worden be schouwd. Voorts is er plaats voor tariefs verlaging of vrijdom van invoerrecht voor bepaalde kapitaalsgoederen, grond- en hulpstoffen. Het zal kunnen voorkomen, dat de ont wikkeling van de Indische nijverheid on vermijdelijk mede brengt, dat invoer in Indië ook invoer uit Nederland wordt vervangen door Indische produc tie. Hierbjj moet bedacht worden, dat een toenemende welvaart in Indië den invoer op ander terrein zal doen toenemen en dat in georganiseerde economische samen werking de beste mogelijke voorwaarden gegeven zijn ook voor deelneming van Nederlandsch kapitaal aan den opbouw van de industrie. De medewerking van Nederlandsch ka pitaal en Nederlandsche werkkracht aan de industrieele ontwikkeling van Neder landsch-Indië is een groot en veelzijdig belang, zoowel voor de Indische nijverheid op zichzelf, als voor de Nederlandsche in dustrie, die zoodoende haar arbeidsveld eer vergroot zal zien dan verkleind. Bij de Nederlandsche deelneming aan grootere Indische bedrijven is ook een moederlandsch exportbelang betrokken. Organisatie van de economi sche samenwerking. Bij de behartiging van de Nederlandsche economische belangen in Nederlandsch- Indië doet zich in tweeëerlei opzicht een leemte voor. In de eerste plaats is de Nederlandsche nijverheid nog onvoldoende ingesteld op het benutten van de onge twijfeld bestaande mogelijkheden op de Indische importmarkt. In de tweede plaats zijn de Nederlandsche kapitaalbelangen nog niet in voldoend-directe mate geïn teresseerd voor en betrokken bij nieuwe investeeringen in Nederlandsch-Indië, met name voor de ontwikkeling van de indu strie. Ter voorziening in bedoelde leemte bleek het gewenscht, dat door de Neder landsche regeering in Nederland een niet- ambtelijke organisatie in het leven wordt geroepen, in den vorm van een stichting, werkende onder toezicht der regeering vol gens algemeene, door haar te stellen rege len. Dit instituut, waarin aan he't bedrijfs leven een ruime plaats zal worden inge ruimd, zal in Nederlandsch-Indië een ver tegenwoordiging moeten hebben in den vorm van een daarheen uit te zenden gede-^ legeerde. De werkzaamheid van dit insti tuut zal zich uitsluitend hebben te bewe gen op practisch terrein: kwesties van beleid zullen, evenals te voren, uitsluitend behandeld blijven in overleg tusschen het opperbestuur en de Indische regeering. De uitgaven van dit instituut zullen, althans voorshands, goeddeels door de overheid en en wel ten laste van de Nederlandsche schatkist moeten worden betaald. Voor een stelselmatige behartiging van de belangen der Indische uitvoerproducten wordt het wenschelijk geacht in Nederland een vaste commissie in te stellen. In die commissie waren op te nemen de erbij be trokken instanties der ministeries van ko loniën en van economische zaken van het koloniaal instituut. De voor de behartiging van Indische eco nomische belangen in het moederland noo- dige organen zijn in Nederland reeds aan wezig. Deze behartiging zou echter op ver schillend gebied stelselmatiger kunnen ge schieden en belangrijk kunnen worden ge ïntensiveerd. Deze commissie zal moeten beschikken over een secretariaat, waarvan de kosten ten laste van de Indische begroo ting behooren te worden gebracht. Maatregelen in Nederland. Ten aanzien van de voorzieningen, wel ke in Nederland zijn getroffen ten behoeve van Nederlandsch-Indië, geldt eveneens, dat het aanbeveling verdient daaraan groo tere stabiliteit te verleenen voor erken ning van de getroffen maatregelen als een essentieel deel van de economische politiek van het rijk. De ten aanzien van den invoer van In dische suiker in Nederland in 1937 getrof fen regeling, waardoor per jaar ongeveer 80.000 ton Java-suiker in het moederland kunnen worden afgezet, werkt gunstig. Er bestaat voorts aanleiding om nog eens vol ledig te onderzoeken wat door Nederland in het belang van den Indische suikerex port verder zou kunnen worden gedaan, waarbij in de eerste plaats aan de verwer king van suikerbieten tot veevoeder wordt gedacht. De bevordering van den afzet- van In dische kapok in Nederland zal stelselmatig dienen te worden ter hand genomen. In het belang van den afzet van Indische bevolkingstabak, ware een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheid tot bevorde ring van het verbruik van Indische tabak in Nederland. De import in Nederland van Indisch hout, waaronder met name die van dwarslig gers, benevens die van verschillende ande re producten, zal door de Nederlandsche regeering nader worden onderzocht. De mogelijkheid van den invoer in Ne derland van acasiabast uit Nederlandsch- Indië ware nader te onderzoeken. De arbeid der commissie heeft bijgedra gen tot verdere consolidatie en uitbouw van het bestaande en heeft de grondslag gelegd om te geraken tot een samenwer king die uitgaat boven crisismaatregelen en een duurzaam karakter kan verkrijgen. Vooral echter is van beteekenis, dat de economische samenwerking zich aldus kan ontwikkelen van een complex van inciden- ,teele crisismaatregelen tot een blijvend on derdeel van de economische politiek van het koninkrijk. BURGERLIJKE STAND. Goes. Bevallen: J. C. Serier, geb. Kole d.; K. F. Cobben, geb. Zwartepoorte z. (D.Z.) Arnemuiden Van 130 April. Getrouwd: J. A. de Noojj- er, 24 j. jm. en S. van de Kettert', 21 j. jd. Bevallen: W. de Ridder, geb. Van Belzen d.; C. Kusse, geb. Dingemanse d. Overleden: E. Meertse, 18 j., ong. d. Koudekerke. Ondertrouwd: J. M. Westerweel 24 j. jm. en A. Wondergem 24 j. jd.; J. Adriaanse 23 j. jm. en P. M. Adriaanse 22 j. jd.; L. Jobse 32 j. jm. en W. Roelse 28 j. jd.; J. Hendrikse 27 j. jm. en M. P. de Vos 25 j. jd. Getrouwd: A. Reijnierse 20 j. jm. en W. Kluijfhout 20 "j. jd.; J. I. Kommers 25 j. jm. en T. de Vos 23 j. jd.; J. M. Westerweel 24 j. jm. en A. Wondergem 24 j. jd.;- Z. Koene 25 j. jm. en P. van Eijzeren 19 j. jd. Bevallen: A. Kluijfhout, geb. Reijnierse d.; W. P. Geuze, geb. Marinissen z.; H. W. de Wit, geb. Van de Putte d.; E. Pieterse, geb. De Buck z.; M. de Witte, geb. Brasser z.; M. Jobse, geb. Tevel z.; J. M. W. van der Leek, geb. Verspoor z.; W. Nieuwen- kamp, geb. Groenenberg z.; A. Vader, geb. Jobse z. Overleden: P. Schrier m, 75 j.; A. Reij nierse 79 j. wed. van C. Reijnierse; P. L. Snoep, m. 57 j.; L. Jongepier 63 j. echtgen. van H. Groenenberg. (V.C.) 's Gravenpolder. Over de maand April. Getrouwd: P. Schijf 23 j. jm. en L. L. van Damme 21 j. jd. Overleden: D. A. Poldermans 61 j. echtgn. J. E. van Damme. (D.Z.) Ovezande. Over de maand April. Bevallen: N. L. Machielse, geb. Den Dek ker z. Getrouwd: P. de Winter 28 j. jm. te Hon- tenisse en S. J. Pover 27 j. jd.; J. Looij 23 j. jm. en J. Koens 23 j. jd A. van 't West einde 28 j. jm. te 's Heerenhoek en C. van Gessel 21 j. jd.; J. van Strien 26 j. jm. te Goes en J. Otte 23 j. jd.; J. v. d. Waart 33 j. jm. te Heinkenszand en M. J. Looij 25 j. jd. Overleden: J. Claeijs 70 j. jd. (D.Z.) Schore. Over de maand April. Bevallen: W. van der Vlies, geb. Zuid- weg d. Getrouwd: A. S. Helmstrijd 27 j. jm. te Hoedekenskerke en J. Dezenne 23 j. jd. (D.Z.) MARKTBERICHTEN. Goes, 9 Mei. Veemarkt. Aanvoer 45 biggen. Eierveiling V.V.Z.B. Aanvoer 125.000. Kippeneieren gr. 3.133.70, kl. 33.10, Eendeneieren 2.753.01, Ganzeneieren 7.10, Kalkoeneieren 4.50, parelhoender- eieren 3.50. Handelaarsnoteering: boter 57% ct. kip peneieren 2.90, eendeneieren 2.50, gan zeneieren 5. Noteering Z.L.M. commissie: fabrieksbo- ter 80 ct., boerenboter 67% ct., 2e kw. 62% ct., afw. kw. 50 ct. Goes, 9 Mei. Op de graanmarkt werd wegens gebrek aan aanvoer geen noteering opgemaakt. Kapelle, 8 Mei. Veilingsvereeniging „Kapelle-Biezelinge en Omgeving". Spinazie 34, Postelein 1718, beide per kg, Radijs 801.30, Rammenas 2, Bosselde- rij 1.30, alle per 100 bos, Glassla 2.80 5.40, per 100 krop, Seringen 33,5, Tulpen 48, Sternarcissen 2,5, Lelietjes v. Dalen 33,5 alle per bos. Rotterdam, 9 Mei Totaal aanvoer 4930. Paarden 255; Veulens 6; Magere run deren 1361; Vette runderen 890; Vette kal veren 45; Graskalveren 158; Nuchtere kal veren 1658; Schapen en lammeren 283; Zuiglammeren 144; Varkens 8; Bokken en geiten 122. Vette koeien per kg le kw. 75, 2e kw. 61, 3e kw. 3648; Vette ossen per kg le kw. 78, 2e kw. 60, 3e kw. 3848; Stieren per kg le kw. 60. 2e kw. 53, 3e kw. 46; Vette kal veren per kg le kw. 110, 2e kw. 90, 3e kw. 6075; Schapen per kg le kw. 45, 2e kw. 40, 3e kw. 28; Graskalveren per kg. 2e kw. 52. 3e kw. 40; Nuchtere kalveren per kg le kw. 37, 2e kw. 32, 3e kw. 27; Slachtpaarden per kg le kw. 50, 2e kw. 42, 3e kw. 32. Schapen per stuk le kw. 20, 2e kw. 16, 3e kw. 14; Zuiglammeren per stuk le kw. 7, 2e kw. 5, 3e kw. 3; Nuchtere slachtkal- veren per stuk le kw. 8, 2e kw. 7, 3e kw. 6; Nuchtere fokkalveren per stuk le kw. 25, 2e kw. 20, 3e kw. 15; Slachtpaarden per stuk le kw. 235, 2e kw. 200, 3e kw. 135; Werkpaarden per stuk le kw. 350, 2e kw. 270, 3e kw. 130; Hitten per stuk le kw. 255, 2e kw. 195, 3e kw. 125; Stieren per stuk le kw. 255, 2e kw. 200, kw. 3e 135; Kalfkoeien per stuk le kw. 285, 2e kw. 200, 3e kw. 155; Melkkoeien per stuk le kw. 280, 2e kw. 210, 3e kw. 155; Varekoeien per stuk le kw. 200, 2e kw. 160, 3e kw. 140; Vaarzen per stuk le kw. 165, 2e kw. 145, 3e kw. 105; Pinken per stuk le kw. 125, 2e kw. 105, 3e kw. 85; Graskalveren per stuk le kw. 55, 2e kw. 35, 3e kw. 25; Bokken en geiten per stuk le kw. 9, 2e kw. 6, 3e kw. 4. Vette koeien en ossen aanvoer iets rui mer, handel matig, prijzen als gisteren, prima koeien tot 79, ossen tot 72; Stieren aanvoer flink, handel kalm, prijzen 2e soort iets stijver, verder onveranderd; Vette kal veren aanvoer als vorige week, handel re delijk, prijzen stabiel, prima tot 1.20; Scapen en lammeren aanvoer matig, handel traag, prijzen lager; Zuiglammeren aan voer korter, handel stroef, prijzen iets la ger; Nuchtere slacht- en fokkalveren aan voer iets grooter, handel vlot, prijzen iets hooger; Paarden aanvoer als vorige week, handel slecht, prijzen lager; Kalf- en melk koeien aanvoer als vorige week, handel iets levendiger, prijzen prijshoudend; Vare koeien aanvoer onveranderd, handel lui, prijzen als vorige week; Vaarzen en pinken aanvoer gewoon, handel traag, prijzen iets lager; Graskalveren aanvoer gewoon, han del traag, prijzen onveranderd; Bokken en geiten aanvoer ruimer, handel stug, prijzen lager.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 3